eitaa logo
🌟"کانال مکتب الزینب"🌟
425 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
2هزار ویدیو
31 فایل
معارف مهدویت ،تفسیر،،مهارت های بین زوجین جهت ایجاد شادی و نشاط در خانواده و فرزندپروری توسط مدرس تخصصی کودک و نوجوان و کارشناش حوزه و خانواده خ صالحی. و قرض الحسنه مکتب الزینب(س) ارتباط با مدیر کانال: @faribasalehi زی لینک : zil.ink/maktabozeynab
مشاهده در ایتا
دانلود
# 💠روایاتی كه از معصومین به ما رسیده مکرراً این مطلب دیده می شود كه خداوند دارای 99 اسم است كه هر كسی او را به این نامها بخواند،دعایش مستجاب و هر كه آنها را شماره كند اهل بهشت است. گویا مراد از شماره کردن این نامها فقط خواندن آنها نیست بلکه درک کردن مفاهیم و تخلق یافتن به این اسماء است. دعای جوشن کبیر در یکی از غزوات صدر اسلام از جانب جبرئیل برای پیامبر اسلام آورده شده است. این‌ دعا صد بند دارد و هر بند حاوی‌ ده‌ "اسم" از اسمای‌ خداست‌، به‌جز بند 55 که‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ است‌؛ بنابراین‌، درمجموع‌، این‌ دعا حاوی‌ هزار و یک‌ «اسم‌» خدای‌ متعال‌ است. در باب فضیلت خواندن این دعا چنین آمده است: 1ـ هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند،خداى تعالى عمل او را به عملهاى نیکو لاحق مى‏سازد. 2ـ حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمودند که: هیچ بنده‏اى از امّت من نیست که این دعا را در ماه مبارک رمضان سه مرتبه یا یک مرتبه بخواند مگر آنکه به تحقیق که خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏کند و بر او بهشت واجب مى‏شود. 3ـ خداى تعالى در آسمان چهارم خانه‏اى بنا کرده که نامش بیت المعمور است؛ به آن خانه در هر روزى هفتاد هزار فرشته داخل مى‏شوند و از آن بیرون مى‏روند و دیگر به سوى آن تا روز قیامت بر نمى‏گردند و خداى عزّ و جلّ به صاحب این دعا ثواب این فرشتگان را مى‏بخشد. 4ـ کسى که این دعا را در ظرفى پاکیزه به آب باران و زعفران بنویسد و آن را بیاشامد به قدرى که نوشیدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى و هر بیمارى شفا مى‏دهد. 5ـ هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى‏میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏نویسد. 7ـ در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى‏آورد و به سوى او نظر التفات مى‏کند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد. 8ـ در شبى که این دعا را مى‏خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏کند و عملهاى او را همگى قبول مى‏کند و مال او را پاکیزه مى‏کند. 9ـ اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده‏اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى‏سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى‏کند و از عذاب قبر ایمن مى‏گردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مى‏پاشند و او را بر مى‏دارند و به سوى بهشت مى‏برند و به او مى‏گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود. 10ـ خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى‏بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى‏کند و او را ثواب حرفهاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى ،عیسى و رسول الله مى‏دهد. 11ـ کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مى‏کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات. ( مهج الدعوات ابن طاووس ـ ترجمه طبسى، ص 363-365) مضامین بلند دعای جوشن کبیر در تلاوت قرآن خدا با ما سخن می گوید و در دعا ، ما با خدا سخن می گوییم ، دوشكل دعا وجود دارد یكی خواسته ها و نیازهای عادی مردم است و دیگری سلسله دعاهایی داریم كه از ائمه معصومین رسیده و ذخیره ای است برای ما. این دعاها در مرحله اول نقش معرفت افزایی دارد و معرفت ما را به خدا زیاد می كند، دعای جوشن كبیر دارای صد بند صفات و ویژگیهای خداست كه موجب نزدیک شدن دل به خدا می گردد؛ این دعا خیلی خالص و ناب است؛ زیرا صحبت هیچ چیز جز محبوب در آن نیست.کسانی که معرفت کافی را کسب کرده باشند می توانند به ژرفای این دعا پی ببرند. خدا باید حلاوت ذکرش را به دل بچشاند تا انسان حال اولیاء خدا را در اسماء خداوند بفهمد و درک کندکه هر کدام از این اسماء با دل انسان چه می کند. اگر دل پاک شده و نوری از توحید بر دل تابیده باشد، وقتی این دعا را می خواند مثل شخصی است که به بوستان بزرگی رسیده که هر بخشی از این بوستان پر است از گلهای رنگارنگ که یک اسم در این اسماء تجلی دارد. توجه دقیق و عمیق به اسماء حضرت باری تعالی، به طرز عمیقی نور معرفت را در ظاهر و باطن ذاکر پراکنده می سازد. https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 اميرالمؤمنين علی علیه السلام: 🌷 ریشه سالم ماندن از لغزشها، اندیشیدن پیش از عمل کردن است و سنجیدن پیش از سخن گفتن. https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61
🔻 اگر شخص تا اذان صبح جنب بماند حکم روزه‌اش چیست؟ 💠 بقاء عمدی: ▫️مشهور: روزه باطل است. ▫️آيةالله مکارم: بنا بر احتیاط واجب روزه باطل است. ▫️آیةالله سیستانی: باید روزه آن روز را تمام کند و بنا بر احتیاط واجب، آن را به نیت قربت مطلقه انجام دهد. سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزه آن روز دیگر، قضاء است یا عقوبت است، آن را نیز به قصد ما فی الذمه روزه بگیرد. 💠 بقاء از روی فراموشی غسل: ▫️مشهور: روزه باطل است. ▫️آيةالله مکارم: بنا بر احتیاط واجب روزه باطل است. 💠 بقاء غیر عمدی: ▫️روزه صحیح است. 💠 بقاء بر جنابت به خاطر جهل به حکم وجوب غسل جنابت: ▫️آیات عظام رهبری، خوئی، وحید، بهجت: چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد روزه‌اش باطل است. ▫️آیات عظام امام، نوری: اگر شخص جاهل مقصر باشد روزه‌اش باطل است بلکه بنا بر احتیاط واجب جاهل قاصر نیز روزه‌اش باطل است. ▫️آیةالله سیستانی: اگر شخص جاهل قاصر غیر متردد نسبت به عدم وجوب غسل باشد یا تکیه بر حجت شرعی داشته روزه‌اش صحیح است و الا روزه‌اش باطل است. https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61
🌟تربیتی🌟 ⚠️از زدن حرف های تکراری برای فرزندتان خودداری کنید. اگرچه حرف زدن با کودک لازم و مفید است اما زیاد حرف زدن تاثیر سازنده ای ندارد. - آنچه را قبلا گفته اید تکرار نکنید! - چیزی را که کودک خود می داند، به او نگویید (بیشترمواقع کودک از اشتباهش آگاه است، پیامد طبیعی رفتار، خود بهترین آموزگار است)! - تکرار موجب اختلال در ارتباط سالم، اوقات تلخی، بگو مگو و استیصال می شود! - گاهی هنگام خطای کودک سکوت کنید! "زیاده گویی" مقدمه نشنیدن است! https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61
📓احکام فطریه سوال: اگر كسي وضع مالي خوبي ندارد آيا فطريه بر او واجب است؟ پاسخ: بر كسي كه فقير است و نمي‌تواند مخارج سال خود را تأمين كند پرداخت زكات فطره واجب نيست. 📖(ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع، ج2، م1992) https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓ازدواج وبچه شدن از نظر قرآن کریم متن سؤال با توجه به سوره شوري آيه ۴۹ و ۵۰ در مورد دختر شدن يا پسر شدن يا عقيم شدن، اين آيه از لحاظ علمي داراي چه توجيهي است؟ پاسخ خداوند در سوره شوري‌ آيه ۴۹ و ۵۰ مي‌فرمايد: ﴿لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّکُورَ * أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ﴾؛ «فرمان‌رواييِ آسمان‌ها و زمين فقط از آنِ خداست؛ هر چه را بخواهد مي‌آفريند؛ به هر کس بخواهد، ‌دختر مي‌بخشد و به هر کس بخواهد پسر مي‌بخشد؛ يا آنان را پسران و دخترانِ جفت مي‌دهد؛ و هر کس را بخواهد نازا قرار مي‌دهد؛ [چرا] که او داناي تواناست». براي فهم بهتر آيه ضرورت دارد به چند نکته توجه شود: نکته اول. در سوره يس‌آيه ۸٢ به مسئله اراده خداوند اشاره مي‌کند و مي‌فرمايد: ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ﴾؛ «هنگامي که چيزي را بخواهد، فرمان او فقط اين است که به آن مي‌گويد: «باش!» پس [فوراً موجود] مي‌شود».[۱] روشن است که امر و فرمان الهي در آيه به معناي امر لفظي نيست، زيرا نه خداوند لفظي دارد و نه نيازمند به الفاظ است. هنگامي که خداوند چيزي را اراده کند بلافاصله تحقق مي‌يابد به طوري که ميان اراده او و وجود اشياء چيزي فاصله نيست.[٢] و از حضرت علي × حکايت شده که مي‌فرمايد: «او هرچه را اراده کند به آن مي‌گويد: موجود باش! آن بلادرنگ موجود مي‌شود. سخن خدا همان فعل اوست که ايجاد مي‌کند».[۳] اما در بعضي مواقع، اراده خداوند تدريجي و از طريق علل و اسباب است. يعني خداوند هر طور اراده کند همان طور موجود مي‌شود. براي مثال اگر اراده کند آسمان و زمين در شش روز (دوران) خلق شوند و يا جنين در شکم مادر ۹ ماه، دوران تکامل را طي کند و همراه علل و اسباب باشد؛ همان محقق مي‌شود.[۴] دنيا، دنياي تضاد و تزاحم است که نيازمند به اسباب است و امام صادق × فرمودند: «ابي الله ان يجري الاشياء الا بالاسباب»[۵]؛ خداوند تمام اشياء را به واسطه سبب‌ها به جريان مي‌اندازد. در نتيجه خداوند در بعضي مواقع اراده «بدون مقدمات» مي‌کند و در‌آن زمان بين اراده و فعل او فاصله‌اي نيست. اما در بعضي مواقع اراده «همراه با علل و اسباب» مي‌نمايد به اين صورت اگر اسباب مهيا نباشد اراده خداوند عملي نمي‌شود مانند مواقع تولد نوزاد که نيازمند اسبابي مانند ازدواج مرد و زن، عمل لقاح، گذشت مدت نه ماه و غيره مي‌باشد. آيه فوق در مقام بيان نفي اسباب علل مادي نيست و در مقام بيان اراده تکويني نيز نمي‌باشد. نکته دوم. بايد به اين نکته توجه داشت که تمام موجودات بر اساس قدرت خداوند پايدارند و اگر اين قدرت الهي يک لحظه قطع شود، حيات براي موجودات معنايي ندارد. قدرت، افاضه فيض و نعمت از طرف خدا مي‌باشد ولي اختيار و ابتکار عمل و انتخاب مسير به دست بشر است. براي فهم بهتر آن به اين مثال توجه شود: زماني که دست انسان قدرتي نداشته باشد اگر پزشکان تشخيص دهند که به وسيله برق، قدرت به دست برمي‌گردد، حال اگر بواسطه برق به دست انسان قدرت برگشت، انتخاب حرکت و فعاليت با اوست. حال با اين دست مي‌تواند کار خير انجام دهد يا شر، هيچ کس نمي‌تواند بگويد که کار خير يا شر را برق انجام داده نه دست. در نظام فيزيولوژي بدن و تکامل جنين مي‌توان گفت: قدرت مهيا کردن بدن مرد و زن، تنظيم رشد جنين، تغذيه و... از طرف خداست؛ ولي بچه‌دار شدن، دخالت مسائل تغذيه يا جغرافياي جنسيت و وجود بيماري که سبب عقيم شدن مرد يا زن مي‌شود، به اسباب و علل مادي برمي‌گردد. نکته سوم. آگاهي خداوند به جنين مونث و يا مذکر، منافاتي با آگاهي انسان به آن ندارد. چون علم خداوند ذاتي و استقلالي است و علم انسان‌ها بالتبع است يعني تابع علم خداوند است هر چند خداوند به تمام خصوصيات جنين آگاه است، اما انسان‌ها به برخي موارد آن علم پيدا مي‌کنند.[۶] در اينجا به بيان مسئله علمي و پزشکي جنسيت جنين مي‌پردازيم. جنسيت جنين (دختر يا پسر شدن): قرآن در ادامه بيان مراحل خلقت به مرحله شکل‌گيري جنين اشاره مي‌کند و مي‌فرمايد: ﴿ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى * فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنْثَى﴾[۷]؛ «سپس [خون بسته] آويزان شد و (خدا آن را) آفريد و مرتب ساخت، و از او دو جفت مرد و زن قرار داد». از مرحله علقه تا شکل‌گيري جنين، سه ماه طول مي‌کشد و در سومين ماه صورت جنين، شکل صورت انسان به خود مي‌گيرد و جنسيت جنين مشخص مي‌شود و به همين علت قرآن کريم مرحله جنسيت (پسر يا دختر بودن) را پس از مرحله تسويه و شکل‌گيري قرار داده است ﴿فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ﴾، از نظر علمي اعضاي تناسلي خارجي، در ماه سوم تکامل يافته که در دوازدهمين هفته جنس جنين را با امتحان وضع ظاهري مي‌توان مشخص ساخت.[۸] انتخاب پسر
يا دختر شدن جنين با چه کسي است؟ آنچه از علم پزشکي به دست مي‌آيد اين است که تعيين جنسيت بستگي به سلول‌هاي پدر دارد. يعني کروموزوم «y» در کرمک (اسپرماتوزئيد) تعيين کننده پسر است (y به اضافه x به اضافه ۴۴) و اوول زن هميشه داراي کروموزوم «x» است و کروموزوم «x» مرد، جنسيت جنين را دختر تعيين مي‌کند (x٢ به اضافه ۴۴). اما در مرحله بعد يعني هنگامي که انسان به صورت پاره گوشتي در شکم مادر قرار گرفت، دو برجستگي از طناب پشتي که بعداً ستون فقرات تشکيل خواهد داد، به وجود مي‌آيند. اين دو برجستگي را لوله‌هاي تناسلي مي‌نامند. اگر مقرر شده که جنين پسر باشد اين دو لوله از هفته ششم، شروع به ساخت بافت‌هاي مشابه بافت‌هاي بيضه مي‌کنند. اما اگر مقرر شده که جنين دختر باشد، اين لوله‌هاي تناسلي از هم متمايز شده تا در هفته دهم بافت‌هاي شبيه بافت‌هاي تخمدان را تشکيل مي‌دهند. شکل‌گيري دستگاه تناسلي مونث به دليل نبودن هورمون‌هاي نر صورت مي‌پذيرد.[۹] عوامل دخيل در پسر يا دختر شدن: خداوند در سوره شوري آيه ۴۹ و ۵۰ تمام امور مربوط به جنس جنين را به دست خود مي‌داند: ﴿لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ...﴾. آيه در مقام بيان عدم تأثير علل و اسباب مادي نيست بلکه بيانگر قدرت و عظمت خداوند است. امروزه با پيشرفت علم ژنتيک و فراهم نمودن دارو و دريافتن تأثيرات غذا، قادر به تعيين جنسيت هستند. در اين راستا آيت الله مکارم شيرازي تعادل جمعيتي دختر و پسر را مطرح کرده و تأثير غذا و دارو در جنسيت جنين را کمرنگ معرفي مي‌کند و مي فرمايد: «در اين که چگونه و تحت چه عواملي جنين مذکر يا مونث مي‌شود هيچ کس پاسخي در برابر اين سؤال ندارد، يعني علم هنوز جوابي براي آن پيدا نکرده است. ممکن است پاره‌اي از مواد غذايي يا داروها در اين امر مؤثر باشد ولي مسلماً تأثير آن سرنوشت‌ساز و تعيين کننده نيست. ولي با اين حال عجيب اين است که هميشه يک تعادل نسبي در ميان اين دو جنس (مرد و زن) در همه جوامع ديده مي‌شود و اگر تفاوتي باشد چندان چشمگير نيست».[۱۰] در نتيجه مي‌توان گفت: پسر يا دختر يا عقيم شدن زن يا مرد، علاوه بر مشيت و اراده و قدرت خداوند به علل و اسباب مادي نيز بستگي دارد؛ يعني اراده الهي از طريق اسباب طبيعي (که در اختيار بشر قرار داده) اعمال مي‌شود. امروزه به اثبات رسيده که تغذيه و جغرافيا در جنسيت دختر يا پسر دخالت دارد. اما معما که حل نشده اين است که تولد دختر و پسر با وجود پيشرفت‌هاي پزشکي يکسان است که اين مي‌تواند به قدرت و دخالت الهي در جنسيت جنين برگردد. به هر حال دختر و پسر هر دو مخلوق الهي و محترم هستند و انسان مؤمن در عين اينکه تلاش خود را مي‌کند، به همه مخلوقات الهي و مقدرات او راضي است چه بسا پسر شدن همه فرزندان به مصلحت کسي نباشد يا بالعکس. منابع و مراجع [۱] بقره/۱۱۷ و نحل/۴۰ به همين مضمون است. [٢] تفسير نمونه، مکارم شيرازي، دارالکتب الاسلاميه، تهران، ج ۱۸، ص ۴۷٢. [۳] نهج البلاغه، خطبه ۱۸۶. [۴] تفسير نمونه، ج ۶، ص ٢۰۰. [۵] بحارالانوار، علامه مجلسي،‌ چاپ بيروت، ج ٢، ص ۹۰. [۶] تفسير نمونه، ج ٢، ص ۳۱۶ و ج ٢۵، ص ۳٢۰. [۷] قيامت/۳۹- ۳۸؛ ر.ک: نجم/۴۶- ۴۵؛ شوري/۵۰- ۴۹؛ ليل/٢؛ حجرات/۱۳. [۸] رويان‌شناسي پزشکي لانگمن، ص ۹۷؛ طب در قرآن، دکتر دياب و قرقوز،‌ مترجم چراغي، ص ۸۷. [۹] طب در قرآن، ص ۷۷- ۷۸. [۱۰] پيام قرآن، ج ٢، ص ۷۹ و ص ۸۴- ۸۵. ------------------------------ https://eitaa.com/joinchat/1931542547Cdcc6ed9c61