🌟✨🌟
🔹 امام صادق (ع) فرمودند که حضرت امیرالمؤمنین (ع) هیچوقت برای او غذایی نمی آوردند مگر اینکه برروی آن سبزی باشد ، زیرا قلوب مؤمنین سبز است و به سمت رنگ خودش کشیده می شود .
🔹 قلب مؤمن میل به خوردن سبزی پیدا می کند و خوردن سبزی را دوست دارد و این یک امر غریضی است و طبع سالم آن را اقتضاء می کند و طبع سالم چیزی را طلب نکند مگر آنکه آن منافع زیادی داشته باشد و مضراتی هم نداشته باشد.
#ماه_رمضان
#ماه_نزول_رحمت_الهی
#سلامتی
@maktabozeynab
✨🌟✨
📕شخصی از امام صادق علیهالسلام
پرسید :
بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم ؟!
🍃امام فرمودند :
عادل، صادق، فقیــه و با تقــوا ترین
را انتخاب کن...شخص پرسید: اگر به تشخیص نرسیدم؟!
🍃امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟!
👈شخص، اگر نفهمیدم؟!
🍃امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنـــار بگذار و ببین
کدام آنها را بیشتر خشمگین میکند
او را برگزین.
📚 اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۶۸
🍃کسی که در انتخابات شرکت نمیکند یا انتخاب شایسته و اصلح ندارد گویی دارد یزید را یارے میکند.
🍃کسی که درانتخابات شرکت میکند ولی با بی تفاوتی نسبت به جامعه و آینده خود و خانواده اش رأی سفید میدهد، انگار در کربلاست ولی تیربه سوے هدف خاصی نمیاندازد.
🍃کسی که به غیر أصلح رأی میدهد گویا دارد علیه امام حسین علیهالسلام شمشیر میزند.
👈پس حواسمان را جمع کنیم تا بابت انتخابمان شرمنده نباشیم .🌱
#انتخابات
#انتخابفردأصلح
#جامعه
#به_انتخاب_تو
@maktabozeynab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨🌟✨
💐بشنویدصحبت بسیار زیبای آیت الله ناصری درباره ی نماز شب و بیداری بین الطلوعین و وابستگی تمام ارزاق به این دو امر......🌱
#کلام_علما
#نماز_شب
#ماه_رمضان
#کلیپ
@maktabozeynab
🌟"کانال مکتب الزینب"🌟
✨🌟✨ ♦️شرح #حکمت4 💦 قسمت هفتم 🔷 2. چرایی زهد: 🔻بحث دوم پیرامون زهد چرایی زهد است، در این بخش حضرت
🌟✨🌟
♦️شرح #حکمت4
💦 قسمت هشتم
🔷2.1.2 زهد عاقلانه – زهد احمقانه
بنابراین زهد از منظر امیرالمؤمنین به معنای بی رغبتی به دنیاست. رغبت به دنیا یعنی اسیر دنیا شدن. حالا اگر کسی خانه خوب، امکانات خوب و دنیای خوب داشته باشد؛ اما دلبسته نباشد و بهترین لذت را از آن ببرد، استفاده درست بکند اما وابسته و دلبسته نباشد این هیچ منافاتی با زهد ندارد. عدم درک این معنای دقیق از زهد باعث شده است تا در طول تاریخ غلبه به سمت زهد احمقانه و منفعلانه باشد، تا جایی که در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه قصه جالبی را می خوانیم .
🔻در خطبه ۲۰۹ آورده شده است که : امام امیرالمؤمنین پس از جنگ بصره با دعوت علاء بن زياد که ظاهرا هیچ سمت و پست دولتی نداشت وارد منزل او شد. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: «ای برادر تو با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی در حالی که در آخرت به آن محتاج تری . بعد بلافاصله فرمودند البته اگر زرنگ باشی می توانی با همین خانه بزرگ، آخرت خودت را هم بسازی . چگونه؟ حقوق الهی را پرداخت کنی، با اقوام و خویشاوندان خودت در این خانه صله رحم بکنی و مجالس برپا کنی. آنگاه تو می توانی با همین خانه وسیع به آخرت برسی.» وقتی این مرد از این نگاه مترقی دین که از زبان امیرالمؤمنین خارج شده بود خیلی خوشحال و خرسند شد ؛ از برادرش نزد مولا علی علیه السلام شکایت کرد.
🔻 حضرت وقتی دلیل شکایت را پرسیدند ایشان گفتند:« برادری دارم که عبایی به دوش انداخته است و از کار و کاسبی و زندگی کنارهگیری کرده است و به عبادت مشغول است. حضرت علی علیه السلام که خانه وسیع این مرد را دیده و اصلا عصبانی نشد و حتی راه اینکه با همین خانه وسیع چگونه میتواند آخرت خودش را هم بسازد به او یاد داد، از شنیدن اینکه کسی زهد را دوری از دنیا و کار و کاسبی و حلال لذت ها معنی کرده است عصبانی شدند و فرمودند او را بیاورید. وقتی این مرد آمد حضرت با لحن خطاب و عتاب فرمودند: « ای دشمنک حقیر خویشتن، تو در تیررس شیطان قرار گرفته ای، آیا به زن و فرزندان خود رحم نمی کنی؟ آیا تو فکر می کنی که خدا نعمتهایش را حلال کرده اما دوست ندارد تو از آنها بهره ببری؟ تو درنزد خدا حقیر تر از آن هستی که با تو اینگونه رفتار کند».
🔻اما این نادان به جای اینکه متنبه بشود؛ اعتراض را به خود مولا برگرداند و گفت: یا امیرالمؤمنین! پس تو خود چرا با آن غذای جشب و آن لباس خشن زندگی می کنی؟ حضرت عصبانی شدند و فرمودند: وای بر تو! تو خودت را با من مقایسه نکن. و بعد یک قاعده گفتند که این مخصوص حضرت علی نیست؛ فرمودند: «خدا بر حاکمان حکومت اسلامی واجب کرده است که همواره وضع زندگی شان را در حد مردم ضعیف نگه دارند تا مردم طغیان نکنند» و بگویند که اگر ما نداریم رهبر ما هم مثل ما ساده زندگی می کند.
🔻مثل روزگارما، مردم می گویند اگر ما ساده زندگی میکنیم خوب رهبر ما هم ساده زندگی می کند ؛ روزی می گفتند اگر ما نداریم ، رجایی هم که رئیسجمهور ما است ساده زندگی می کند ، امام هم ساده زندگی میکند.
🔻 بنابراین یک زهد عاقلانه داریم که پشت آن یک حکمت و فلسفه درست خوابیده است و یک زهد احمقانه داریم که به خاطر برداشت غلط از دین برسر ما می آید.
🔷 2.1.3 جایگاه زهد:
نکته تکمیلی در چیستی زهد جایگاه زهد است، در حکمت ۳۱ نهج البلاغه اینگونه فرمودند: «که ایمان چهار رکن دارد و اولین رکن از آن چهار رکن صبر است. خود صبر هم چهار رکن دارد که سومین رکن آن زهد است». امیرالمؤمنین فرمودند: «صبر بر چهار پایه استوار است،شوق و هراس، زهد و انتظار؛ و بعد در تبیین نسبت زهد با صبر فرمودند: «هر کس در دنیا زهد بورزد مصیبت ها را کوچک می شمارد.»
🎙 حجت الاسلام مهدی ارفع
#نهج_البلاغه
#حکمتهای_نهج_البلاغه
#شرح_حکمت_4
#حضرت_علی
#ماه_رمضان
#به_انتخاب_تو
@maktabozeynab
✨🌟✨🌟
🌙 ماه امیرالمومنین(ع)
🔸فَاَنَا فَقَأْتُ عَيْنَ الْفِتْنَةِ، وَ لَمْ يَكُنْ لِيَجْتَرِىءَ عَلَيْها اَحَدٌ غَيْرى بَعْدَ اَنْ ماجَ غَيْهَبُها، وَ اشْتَدَّ كَلَبُها.
🔹من بودم که چشم فتنه را کور کردم، و کسى جز من بر آن جرأت نداشت، بعد از آنکه تاریکى فتنه ها همه جا را گرفته، و سختىِ هارى آن رو به فزونى نهاده بود.
✍خطبه ۹۲
#امام_علی
#ماه_مبارك_رمضان
#خطبه_نهج_البلاغه
@maktabozeynab
1_957511100.mp3
4M
🔻جز دوازدهم قرآن کریم
🔸به روش تندخوانی (تحدیر)
🔹با صدای استاد #معتز_آقايی
۳۴دقیقه
#ماه_رمضان
#جزءخوانی
@maktabozeynab
✨🌟✨
💟دعای روز دوازدهم #ماه_مبارک_رمضان
🔅بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🔸خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای
و به جامهی قناعت و کفاف بپوشان
و به کار عدل و انصاف بدار
و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند
#نیایش
@maktabozeynab
✨🌟✨
🌟سوال:
✍آیا می توان بدون رضایت گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟
با توجه به این که غیبت از حق الناس است، بنابراین در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه توبه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و... که در این صورت با توجه به روایات معصومان(ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است.
💠در این باره به دو روایت اشاره می کنیم:👇
امام صادق (ع) می فرماید از پیامبر (ص) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن.
💦امام صادق (ع) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن.
📚بحارالأنوار، ج۷۳، ص۲۴۱ و۲۴۲
#حدیث_روز
#غیبت
#کفاره_غیبت
#پرسش_و_پاسخ
#ماه_مبارک_رمضان
@maktabozeynab
✨🌟✨
🌟خدایا
🌱تو میدانی آنچه را که من نمیدانم
🌱در دانستن تو آرامشی است
🌱و در ندانستن من تلاطم ها
🌱تو خود با آرامشت
🌱تلاطمم را آرام ساز . . .
#نیایش
@maktabozeynab
✨🌟✨
💠حکم نگاه به نامحرم در حال روزه❓
⚡️سؤال : آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟⁉️
♻️پاسخ:
💟 نگاه حرام، روزه را باطل نمی کند و با این عمل از ثواب و ارزش روزه کاسته مىشود؛ از این رو واجب است چشم، گوش، زبان، قلب و همه اعضا، از ارتکاب خلاف و گناه حفظ شوند.
📚سایت آیت الله صافی پاسخ کوتاه «به 570 پرسش از احکام» - saafi.com
#ماه_مبارک_رمضان
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
#احکام_شرعی
#روزه_داری
@maktabozeynab
⁉️💠پرسش:
ماه مبارک رمضان چگونه مهمانی است که ،مهمان باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند؟!
✍️ پاسخ:
درباره روزه ی ماه رمضان، که از آن در روايات به ماه ميهماني خداوند تعبير شده است چنان که رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است:
«هو شهر دعيتم فيه إلي ضيافه الله؛ اين ماه ماهي است که شما به ميهماني خدا دعوت شده ايد.» (صدوق، عيون اخبار الرضا، ج1، ص 295) فرق اين دو ميهماني (ميهماني انسان ها و ميهماني خدا) در اين است که در ميهماني انسان ها، بدن ميهمان است و از بدن پذيرائي مي شود و چيزي که مورد نياز بدن هست و بدن از آن لذت مي برد، در اختيارشان گذاشته مي شود.
اما در ميهماني خداوند، بدن ميهمان نيست؛ روح ميهمان است. و ميهماني معنوي است؛ فلذا پذيرائي ها هم فرق مي کند. خداوند در اين ماه از روح انسان پذيرائي مي کند؛ چرا که نفس کشيدن هاي روزه دار را ذکر و تسبيح و خواب او را عبادت، و همه اعمال را مورد قبول قرار مي دهد.
چنان که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است: در ماه رمضان خداوند عده اي از فرشتگان را مأمور مي کند تا براي روزه داران دعا کنند سپس آن حضرت مي فرمايد: اين دعا براي روزه داران، در خواست خير و خوبي از خداوند است. و باز فرموده است: جبرئيل به من خبر داد که خداي سبحان فرموده، من فرشتگان را براي دعاي هيچ کسي موکل نکردم، مگر براي روزه داران.( محمد تقي مجلسي، روضه المتقين، ج 3، ص 228)
در ميهماني خدا، بعد از پذيرائي يک ماه، در پايان جايزه و هداياي بسيار عظيمي به آن ها مي دهند که تمام هداياي دنيا به اندازه آن يک ماه نمي رسد. آن را هم خداوند سبحان بدون واسطه به بندگان روزه دار عطا مي کنند، و مي فرمايد: الصوم لي و أنا اجزء به» روزه مال من است، و من خودم به روزه دار جزاي آن را مي دهم. و آن، بهشت جاويدان که در حضور ملک مقتدر باشد. آن هم، در روز عيد سعيد فطر عيدي مي دهند چنان که شاعر مي گويد:
روز عيد است و من مانده در اين تدبيرم که دهم حاصل سي روزه و ساغر گيرم.
امام سجاد ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «و أرجحنا أفضل أرباح العالمين؛ ما سودي در اين ماه برديم، که هيچ تاجري در هيچ گوشه دنيا نبرده است.» (صحيفه سجاديه، دعاي وداع ماه رمضان.).
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@maktabozeynab