در کانال تفسیرم 👆 به مناسبت ماه #رمضان بعضی از آیات نورانی قرآن کریم را ترجمه می کنم.
سؤال و جواب شب اول قبر
قسمت اول
شنیدید می گن وقتی آدم رو توی قبر می ذارن دو تا ملک به نام نکیر و منکر ابتدا با چهره ای بسیار وحشتناک بر او وارد می شن
اولین سؤالی که می پرسند به ظاهر ساده ترین سوال است مَن ربّک ؟ پروردگارت کیست ؟
از وقتی بچه ها دست چپ و راستشون رو یاد می گیرند ، خدا را هم بهشون معرفی می کنند یعنی موضوع توحید چیزی نیست که کسی ندونه ، و در شعر هایی که در کودکستان ها یاد بچه ها می دهند این مفهوم بسیار پر رنگ دیده میشه
کی به ما دست داده پا داده ؟ خدا داده خدا داده و...
خب چطور می شود که وقتی کار انسان تمام می شود ساده ترین سؤال زندگی انسان را از او می پرسند ولی نمی تواند جواب دهد ؟
یا این طور بگم چرا آن دو ملک با ظاهری ترسناک بر میت وارد می شوند و از او سؤال می پرسند ؟ آیا نمی شد همین من ربًک را با لطافت و روی خوش پرسید ؟
جوابی که به ذهنم می رسه اینه که وقتی انسان در شرایط دشوار و غیر عادی قرار می گیرد بتواند به این سوال به ظاهر ساده جواب دهد معلوم می شود که جواب واقعاً در عمق جان او نفوذ کرده است ولی اگر شرایط سهل و ساده و خوش و خرمی فراهم شود طبیعی است که به راحتی جواب می دهد و لازم نیست حتماً از عمق جانش بر بیاید
ادامه دارد...
https://eitaa.com/maktubateman
سؤال و جواب شب اول قبر
قسمت دوم
مَن ربــّک ؟
من ربک یعنی پروردگارت کیست ؟
نکته در همین کلمه ی رَبـــّ است. حالا چرا رب ؟
پروردگار یعنی کسی که پرورش داده
چه کسی پرورشت داده ؟
خب انسان وقتی می تونه به این سوال جواب بده که همه ی شئون زندگی خودش رو از او بداند یعنی وقتی نان سر سفره اش می آید ، وقتی از مشکلاتش گره گشایی می شود و... در همه ی موارد دست خدا را می بیند که کار او را انجام می دهد به طور طبیعی به این نتیجه می رسد که پروردگارش زید و بکر نیستند بلکه خدا است.
من فکر می کنم مشکلاتی که در زندگی هامون پیدا میشه برای اینه که ما بفهمیم اولا این مشکل توسط مردم حل نمیشه و ثانیاً تنها کسی که ما را نجات داده خدا بوده تا در نهایت به این نتیجه برسیم که پروردگار ما خدا بوده.
وقتی ما از مشکلی رها میشیم و آن رهایی را به فلان شخص نسبت می دیم و می گیم اگه فلانی نبود کارم حل نمی شد ، اگر فلان پارتی نبود گره ام باز نمی شد و... یعنی پروردگار خود را فلان شخص می دانیم
ولی اگر همه ی اسباب و علل میانی را در نظر نگرفتیم و رو به آن علة العلل و مبدأ فیض کردیم آن موقع است که می توان امید داشت ما می توانیم جواب ملکین را بدهیم
هر چه سختی های زندگی ما بیشتر باشه مسلما ید قدرت الاهی را در زندگی خود بهتر می بینیم و هر چه ما خدا را در زندگی خودمان پر رنگ تر ببینیم بیشتر به اینکه او پروردگار ما است یقین می کنیم
ای کاش ما زود تر به این نتیجه برسیم که او است که ما را رشد می دهد ، او است که ما را روزی می دهد ، او است که ما را درمان می کند ، اوست که حوائج ما را برآورده می کند و...
https://eitaa.com/maktubateman
امشب ( شب ۱۳ ماه رمضان و اول لیالی بیض ) که دعای مجیر می خواندم ...
یاد جمله ای از امام زین العابدین علیه السلام در صحیفه ی سجادیه سلام الله علیه افتادم که خدایا آن صفاتی که برای خلائق آشکار نکردی خیلی بیشتر از صفاتی است که آشکار کردی « به این مضمون »
دیدم اگر خداوند متعال بعضی از این صفاتی که در دعای مجیر ذکر شده است را برای ما آشکار نمی کرد واقعاً کلاهمان پس معرکه بود.
فرض کنید همین مجیر یعنی پناه دهنده را آشکار نمی کرد یعنی این وصف در خدا متجلّی نمی شد ما کجا می توانستیم پناه بگیریم ؟
فرض کنید خدا آدم رو خلق می کرد و در عوض گناهان ، او را نمی بخشید ، ما چه کاری می توانستیم انجام بدیم ؟
واقعاً بعضی از صفاتی که خدا آشکار کرده به نظر می رسه خییلی به خاطرش باید منّت سر بندگانش بگذاره، مثل رفیق ، انیس ، مونس
نمی دونم وقتی گفتی من همنشین کسی ام که یادم کنه خودت رو آنقدر پایین آوردی یا بنده ات رو اونقدر بالا بردی ؟
حرف آخرم در این باب اینه که خدا می تونست خیلی از اوصاف رو اصلا مطرح نکنه و اگر هم نمی کرد هیچ کس نمی تونست بهش ایراد بگیره که چرا نکردی چون اصلا ازشون خبر نداشت ، ولی با همه ی تفاصیل اجازه داد که بیشتر نشان داده بشه و جذابیتش برای بندگانش بیشتر باشه که تا جاییکه ممکنه انسان او رو بشناسه و حظ و بهره اش رو ببره و به او نزدیک تر بشه
آخه اگر خدا نمی خواست که خودشو مطرح کنه چیزی که ازش کاسته نمیشد ، ولی بخاطر همین مطرح کردن چیزی به بندگانش اضافه میشه.
یعنی سود آشکار شدن صفاتش همه اش برای بنده اش است نه خودش. ولی با این حال اجازه داد باب این معرفت باز بشه
#رمضان
#دعای_مجیر
https://eitaa.com/maktubateman
چرا خواستی ما تو رو بشناسیم ؟
با شناخت ما که چیزی به تو اضافه نمی شد و با جهل ما هم چیزی از تو و از خدایی تو کم نمی شد.
کسی که درک درستی از خدا و واجب الوجود داشته باشه می فهمه که اون ذاتی که وجود رو از خودش داره اصلا نمی تونه محتاج باشه و احتیاج برای اون محاله ولی با این حال خواست که مطرح بشه ، خواست که شناخته بشه
پس تنها دلیلی که برای شناخته شدن میشه آورد ، نفع بردنِ خودِ بندگانه
چون دیگران اگر او را بشناسند براشون بهتره خواست شناخته بشه
خب سؤال دیگه اینه که چرا او خواست به دیگران نفعی برسد؟
او اگر خودشو مطرح نمی کرد هیچ نفعی به کسی نمی رسید و در این نفع نرسیدن ، ضرری هم به خدا نمی رسید ، ولی با این حال خواست که نفع رو برسونه چرا ؟
جوابش اینه که او حُبّ داشت
خب یا همان محبت یعنی بدون اینکه توقعی از کسی داشته باشی براش کاری انجام بدی چون فقط دوستش داری
خدا چون بندگانش رو دوست می داشت نمی تونست اونا رو بی بهره بگذاره پس خواست که خودشو بهشون بشتاسونه.
خدا شناسی یعنی ما همه ی اسماء و اوصافی که خداوند برای ما آشکار کرده را بشناسیم
صبور ، کریم ، رحیم ، منتقم ، مقدم ، مؤخر ، اول ، آخر ، ظاهر ، باطن ، ملک ، حی ، قادر ، متعال ، سبحان و...
ما هر چی بیشتر و عمیق تر این ها را بشناسیم خدا شناسی مان قوی تر می شه.
خب ما خدا رو بشناسیم بعدش به طور طبیعی و فطری رو می آریم به عبادت
یعنی نتیجه ی قهری معرفت خدا ، عبادت خدا است. نمی شه کسی معرفت و شناخت به اون ذات پیدا بکنه ولی او را عبادت نکنه.
بله عبادتی هم که از روی معرفت نباشه و فقط یک پوسته ی ظاهری و شکلی باشه لا یزیدُ الّا بُـعداً چیزی جز دوری اضافه نمی کنه.
مرحله ی بعدی اینه که خودشو مثل خدا می کنه و دوست داره مثل او بشه. چون وقتی انسان به کمال مطلق معرفت پیدا می کنه شوق در او ایجاد میشه که به سوی او حرکت کنه حرکت به سوی او یا همان سیر الی الله یا هجرت یعنی تغییر حال موجود به حال مطلوب ، یعنی تبدیل نواقص به کمالات.
یعنی اگر قبلش بخیل بود الآن سخی میشه و...
خب کسی که خودش رو مثل خدا کنه و شکل او بشه طبیعتاً مثل او هم عمل می کنه پس نتیجه ی قهری و طبیعی عبادت میشه خدمت به خلق و دستگیری از مردم و دلسوزی برای آنان
حالا خدمت به خلق می تونه آب دادن باشه ، می تونه محبت کردن باشه میتونه قرض دادن باشه میتونه هدایت کردن باشه و ...
خلاصه اینکه خدا آفرید برای عبادت و عبادت حاصل نمی شود جز با معرفت و نتیجه ی این عبادت همراه با معرفت میشه خدمت خالصانه به خلق.
سیر من الحق الی الخلق
إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات
#رمضان
https://eitaa.com/maktubateman
مطلب کم می ذارم
چون دلیلی نداره برای نگه داشتن مخاطب در کانال خودمو مجبور کنم به حرف زدن ، وقتی آدم حرفی برای گفتن ندارد سکوت کنه بهتره و دلیلی هم نداره در هر موضوعی که پیش میاد آدم اظهار نظر کنه مگه شمشیر گردن ما گذاشتن که در هر موضوعی حرف بزنیم ؟
و اینکه مطلب مهم بین مطالب غیر ضروری گم نشه.
لذا اگر چیزی اینجا می نویسم یا به اشتراک می گذارم به نظرم مهم آمده که منتشر کردم. پس خواهشم اینه که عزیزان منت بگذارند و آن مطلب را مطالعه کنند تا حظی هم به ما برسد.
بعضی کانال ها مثل تقویم باد صبا هستند یعنی ملزم هستند که هر مناسبتی را یادآوری کنند و در موردش مطلبی و لو در حد تبریک یا تسلیت بگن (( سعیهم مشکور )) ولی دأب حقیر اصلا این نیست که به طور کلی در مناسبت ها ورود کنم الّا ما خرج
و حرف دیگه ام اینکه در این ایام نوروز خصوصاً و غیر آن عموماً ، هر کسی به زیارت امام معصوم یا امام زاده ی واجب التعظیم یا مزار شهدای عزیزی یا ... بالآخره هر جای زیارتی که مشرف میشه زیارت از جانب منِ روسیاه رو فراموش نکنه چون بنده وقتی شب های جمعه کربلا مشرف می شم یا مثلاً روز یک شنبه که زیارت مخصوص حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام است خدمت آقا جان شرفیاب می شم حتماً به نیابت اعضای کانالم زیارت انجام میدم
لذا توقع می ره عزیزانی که به اماکن زیارتی مشرف می شن متقابلاً بنده را هم در ثواب زیارتشان شریک کنند.
البته اگر هم شریک نکنند بنده سهم خواهی از کسی ندارم 😢 سوء تفاهم نشه
https://eitaa.com/maktubateman
May 11
💐💐💐
نمی دانم ، وقتی گفتی من همنشین کسی ام که منو یاد کنه خودتو در حد بنده ات پایین آوردی یا بنده تو تا حد خودت بالا بردی ؟ ❤️❤️🩹❤️🔥💔
#رمضان
https://eitaa.com/maktubateman
هدایت شده از صلوات نامه
روزی یکسال میهمان کریم اهلبیت...!
🎙استاد مهدی دشیری رضوان الله علیه:
هر میزبانی در میان میهمانی خود بهترین پذیرائی، اطعام و اکرام را از میهمانان خود میکند. خداوند متعال در قلب ماه خود(رمضان الکریم) کریم آل محمد امام حسن مجتبی علیه السلام را به بشریت هدیه داده است.کریم اهلبیت امام حسن مجتبی علیه السلام قلب و بطن کرامت است.
آنان که "وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ" (۲۷ آل عمران) (رزق بی حساب) از خداوند میخواهند دست توسل به دامان امام حسن مجتبی علیه السلام زنند.
🎙حجتالاسلام محمد حسن الهی:
« این دعایی که نیمه ماه رمضان مینویسند، این را ما هر سال نوشتیم نتیجهاش را هم دیدیم، یعنی موقع اذان ظهر نیمه ماه رمضان زیر آسمان، این آیات را نوشته و در کیف پول خود بگذارید:
«أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ» (قسمتی از آیه ۲۸ سوره هود)
و بعد بنویسید:
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» (آیه ۵۸ سوره ذاریات).
آن زمان حاج آقا فخر گفت من میترسم آن تکه دوم را که دعا را کامل میکند، به شما بگویم! اگر آن را بگویم آن قدر به شما پول میرسد که ممکن است دیگر نماز نخوانید، نگفت!"
📚نسیم های گره گُشا، ج ۱، (پاورقی) نسیم ۳۶۳.
🌹نیاز نیست اِعراب (علائم) آیه گذاشته شود.
🌹در صورت امکان قبل و بعد از انجام این دستور به روح مرحوم آقا فخر تهرانی رضوان الله علیه ، صلوات و سوره ای هدیه شود.
#کریم_اهلبیت
#امام_حسن_مجتبی
#وسعت_رزق
#التجاء
#نسیم_های_گره_گشا
#صلوات_نامه
📚به پیشگاه با کرامت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، صلواتی هدیه بفرمائيد.
@salavatnameh
@ostadelahi
مرگ بر اسرائیل که هر چه میگذره غزه غمانگیز تر میشه
چه کار می تونیم بکنیم غیر از حرص خوردن ؟
اللّهم إنا نشكو إليك فقد نبينا و غيبة وليّنا و كثرة عدونا و قلة عددنا...
باز دلم گرمه صحبتهای آقا است که فرمود اسرائیل چه از جنگ غزه بیرون بیاید چه نیاید شکست خورده است
إن شاءَ اللــهُ این پرده دری به زنان فلسطینی نابودی این رژیم سفاک رو نزدیک تر کنه ، اون آه و اشکی که مرد هایی که جلوی چشمانشان به ناموسشان تجاوز شد کار خودشو بکنه 🤲
هر جایی که تجمع برگزار شد حتما شرکت کنید
ای خدا ...
#اسرائیل
#غزه
https://eitaa.com/maktubateman
هر چی فکر می کنم برای یک مرد غیور
چیزی از این بدتر نمیشه که
جلوی چشمش اول حسابی زن باردارش رو بزنن بعد بهش تجاوز کنند
و مرد حتی حق بستن چشمش رو هم نداشته باشه چون با اسلحه تهدید شده
و در نهایت جلوی چشمش زنش را بکشند
واقعاً حرام زاده تر از این جماعت خودشان هستند.
چی کار می تونیم بکنیم ؟ 😭
#اسرائیل
#غزه
https://eitaa.com/maktubateman
امسال #روز_قدس آخرین روز قدسی هست که #اسرائیل به خودش می بینه برای همین دیگه داره اینجوری حرصش رو خالی می کنه .
چون هر که کشت دید کاری از پیش نمی بره حالا سراغ این وحشی گری ها رفته
الهی که نابود شی 😡
https://eitaa.com/maktubateman
نجف الاشرف
مرگ بر اسرائیل که هر چه میگذره غزه غمانگیز تر میشه چه کار می تونیم بکنیم غیر از حرص خوردن ؟ اللّهم
این خبر خیلی به دروغ و شایعه نزدیک تره تا واقعیت
إن شاءَ اللــهُ که تکذیبیه اش رو بذارم تو کانال 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐💐💐
و صلّی الله علی الحسن ❤️😍❤️🩹
https://eitaa.com/maktubateman
اولین باری که وارد بقیع شدم ...
شاید بیان این مطلب در شب ولادت حضرت کریم اهل بیت علیهمالسلام مناسب نباشد ولی من هر وقت به طور ویژه یاد امام حسن مجتبی علیه السلام می افتم خود به خود ذهن و دلم می ره به اولین ورودم به داخل قبرستان بقیع.
اونجا رو روزی دو مرتبه بیشتر باز نمی کنند ، یکی بین الطلوعین و دیگری بین الغروبین.
وقتی بین الطلوعین وارد قبرستان شدم هوا هنوز درست و حسابی روشن نشده بود ، یک نیمه روشن غمناکی وجود داشت.
همان ابتدای ورودم متوجه شدم سمت راست جمعیت زیادی ایستاده ، وقتی به طرف جمعیت نگاه کردم از بین مردم چند متر طناب دیدم که با فاصله ی شش هفت متری از قبور مطهر ائمه ی بقیع علیهمالسلام کشیده شده و چند نفر محافظ هم کنار طناب ایستاده اند.
وقتی نگاهم به آن قبور خاکی افتاد بی اختیار دلم لرزید و به هق هق افتادم خودم فکر نمی کردم اونجا گریه کنم ولی واقعاً آن گریه دست من نبود و بد جور آن غربت در دلم وارد شد.
همین جوری که گریه می کردم آن وهابی هایی که آنجا حضور داشتند بنا کردند به خندیدن به اشک های من
آنان می خندیدند و دل من شکسته تر می شد و زیر لب می گفتم یا امام حسن اینجوری به اشک های شما می خندیدند
راستی تا حالا تجربه کردی وقتی گریه می کنی کسی به گریه کردنت بخنده ؟ واقعاً اون حس رو نمی شه بیان کرد ، اثر دل شکسته را دو چندان می کنه ، غیر اون حال زاری که داری یک حالت تحقیری هم بهت اضافه می کنه که قابل وصف نیست.
اونجا شاید ی مقدار غربت و مظلومیت ائمه ی بقیع را چشیدم...
اما نکته ای که نباید از قلم بیفته اینه که من وقتی قبور ائمه را دیدم عظمت و بزرگی را از خاک هایش لمس و درک می کردم خاک قبر ها بسیار جذاب بود بسیار با ابّهت بود.
ما عادت داریم به زیارت که مشرف می شیم، ضریح و صندوق روی ضریح و ... می بینیم حتی با واسطه ترین امام زاده ها را هم که زیارت می کنیم دارای گنبد و بارگاه هستند یا حد اقل یک سنگ قبری دارند ولی وقتی شما با صحنه ی بقیع مواجه می شید انگار شوکه می شید که چجور ممکنه چهار امام معصوم حتی یک سنگ قبر هم نداشته باشند
إن شاءَ اللــهُ که در این ماه مبارک حج بیت الله الحرام را برای ما بنویسند و ائمه ی بقیع را هم زیارت کنیم. آمین 🤲
https://eitaa.com/maktubateman
هدایت شده از عباس موزون.کانال رسمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رزق
روایت شنیدنی تجربهگر از نحوه رسیدن روزی به واسطه نفس
🕔 پخش: هر روز ساعت ۱۷
🕐 بازپخش: ۱ بامداد
از شبکه چهار سیما
🕣 بازپخش: ۸:۳۰ صبح روز بعد
از شبکه قرآن و معارف سیما
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#فصل_پنجم
#عباس_موزون
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @abbas_mowzoon
🆔 @abbas_mowzoon_links
کسب و کار طلاب
در خصوص پستی که منتشر شد یک سری دوستان منت گذاشتند و نقد هایی مطرح کردند ضمن تشکر از همه ی دلسوزان مطالب تکمیلی را در این متن عرض می کنم.
اکثر اشکالات در این زمینه ها بود 👇
۱) پشت سر میت حرف زدید
۲) اگه این حرف به گوش خانواده ی مرحوم برسد دل شکسته می شن
۳) مرحوم را قضاوت کردید ، در حالیکه انسان ها موجودات عجیب و پیچیده ای هستند و از مکنونات قلبی افراد نمی شود مطلع شد و اصلا معلوم نیست مسافر کشی برای امرار معاش بوده باشد.
۴) امام محمد باقر علیهالسلام هم کار می کردند.
۵) خیلی از علما مثل علامه طباطبایی رحمهالله کار می کردند.
۶) بر فرض که حرفتان صحیح باشه زمان مناسبی را برای بیان این حرف انتخاب نکردید به تعبیر دیگر هر حرف راستی را نشاید گفت.
۷) شما خودتان با عبادت و زیارات نیابتی کسب رزق کردید پس چه فرقی با آن بنده خدا داشتید ؟
۸) راههای رزق را خداوند متعال فراهم می کند که یکی اش شغل مناسب داشتن است.
قبل از پاسخ به این اشکالات بنده آن پست را به احترام نظر های مخالف و اینکه خیلی از حرف های دقیق و حساس توحیدی مطرح کردنش به طور گسترده غلط است ، حذف کردم.
اما جوابیه (( اگر چه بنا ندارم این بحث را ادامه دهم ))
۱) آن روایت کار کردن امام باقر علیهالسلام در خصوص مقابله با آن زاهدی است که به بدون کار کردن می خواهد فقط عبادت کند و بارش را به دوش دیگران بیندازد نه طالب علمی که از کار کردن توسط خود اهل بیت علیهم السلام نهی شده است (( بنا بر آنچه در اقوال علما آمده ))
ثانیاً امام باقر طالب علم نیست بلکه باقر العلم است یعنی ایشان نیاز ندارند دنبال کسب علم بروند ، همه چیز در سینه ی مبارک جا دارد ولی طالب علم اگر دنبال کسب و کار رود دیگه نمی تونه دنبال علم برود. وقتش رو باید یا برای این بگذاره یا اون.
علامه طباطبایی خودشان آخر عمر پشیمان بودند از ده سال کشاورزی ای که کرده بودند و می گفتند اگر آن ده سال رو کار علمی می کردم بهتر بود. ضمناً علما برای ما حجت نیست ممکن است آنان در برهه ای از زمان زندگی شان اشتباهاتی هم داشته باشند.
در خصوص حرف زدن پشت سر میت ، خب وقتی دیدم مطلب به طور گسترده منتشر شده و همه دارند کار کردن طلبه را تعریف و تمجید می کنند و شاید این رفتار تبدیل به یک الگو برای طلبه های نوجوان شود لازم بود موضع خودم رو اعلام کنم و با موجی که راه افتاده در حد خودم مخالفت کنم. (( نمیدونم آیا اسم این کار غیبت میشه یا نه ؟ ))
حالا اگر از حرف درست من عده ای هم سرشکسته یا دل شکسته بشن باز هم نمی دونم آیا من نباید آن حرف را بزنم ؟ خصوصاً اینکه یک سری رسانه ها دارند روی این کار غلط مانور می دن و به طور تلویحی طلاب رو به کار کردن تشویق می کنند.
بنده در مقام قضاوت آن شخص نبودم ، فقط خواستم یک مطلب کلی پیرامون اشتغال طلبه بنویسم اگر چه از صحبت من اینجور برداشت شد که دارم در مورد آن شخص خاص حرف می زنم پس بخاطر اینکه مبادا حقی از آن مرحوم ضایع نشده باشه و اگر شده به نوعی جبران بشه از طرف ایشان شب جمعه حضرت سیدالشهداء علیه السلام رو زیارت می کنم ان شاء الله که حلال کنند. 🤲
کسب رزق از طریق اموری که با طلب علم منافات نداشته باشد مذموم نیست مثلا وقتی بنده هفته ای یک بار به زیارت امام حسین علیهالسلام می رم اگه از جانب کسی چه زیارت کنم چه نکنم آن وقت و هزینه را دارم صرف می کنم پس کار اضافه تری انجام نمی دم. ضمن اینکه بعد از اینکه من آیاتی از جانب خدا دیدم دیگه زیارت نیابتی رو اعلام نکردم و کسانی که مدتی در کانال هستند حتماً متوجه شدند که من دیگه زیارات رو اعلام نمی کنم ولی اگر کسی درخواست زیارتی را هم داشت رد نکردم
مهم ترین اشکال به عرض بنده همان اصل مطلب است که بالاخره طلبه کار بکند یا نه ؟ بنده برای واضح شدن این مطلب چند تا روایت رو ذکر می کنم (( البته قبلش اعتراف کنم که کار سندی روی هیچ کدوم انجام ندادم و قصد ندارم این سخنان رو به اهل بیت نسبت بدم چون اگه واقعاً این کلام از امام صادر نشده باشه و من نسبت بدم روزه ام باطل می شه و کفاره ی جمع بر من لازم میشه ))
در پست بعدی 👇
.
۱) رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تَتَشاغَلْ عمّا فُرِضَ علَيكَ بِما قد ضُمِنَ لَكَ فإنّهُ لَيسَ بفائتِكَ ما قد قُسِّمَ لَكَ ، و لَستَ بِلاحِقٍ ما قد زُوِيَ عنكَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مبادا با پرداختن به كسب روزى تضمين شده، از آنچه بر تو واجب شده است بازمانى ؛ زيرا قسمت تو از روزى مى رسد و آنچه قسمت تو نباشد به آن دست نمى يابى .
.بحار الأنوار: ۷۷/۱۸۷/۱۰
۲) .الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قد تُكُفِّلَ لَكُم بالرِّزقِ و اُمِرتُم بالعَمَلِ ، فلا يَكونَنَّ المَضمونُ لَكُم طَلَبُهُ أولى بِكُم مِن المَفروضِ علَيكُم عَمَلُهُ ، مَع أنّهُ و اللّهِ لَقَدِ اعتَرَضَ الشَّكُّ ، و دَخِلَ اليَقينُ ، حتّى كَأنَّ الذي ضُمِنَ لَكُم قد فُرِضَ علَيكُم ، و كَأنَّ الذي قد فُرِضَ علَيكُم قد وُضِعَ عنكُم
امام على عليه السلام :خداوند روزىِ شما را تضمين كرده و به عمل (انجام واجبات) فرمان يافته ايد . پس ، طلبِ روزىِ تضمين شده، نبايد براى شما مقدّم بر اعمال واجب
باشد ؛ ولى به خدا سوگند، كه شك بر شما عارض شده و اوهام نادرست، با يقين درآميخته است ، چندان كه آنچه براى شما تضمين شده، گويى به صورت امرى واجب در آمده و گويى آنچه واجب شده، از دوش شما برداشته شده است.
۵.نهج البلاغة: الخطبة۱۱۴
توضیح👈 اگر درس خواندن برای طلبه واجب باشد پس شرعا حق ندارد این کار واجب را بخاطر رزقی که تضمین شده رها کند
۳) رسول خدا می فرماید: «خداوند متعال گذشته از ضمانتی كه برای رزق عموم مردم نموده است، به طور ویژه تامین رزق طالبان علم را برعهده گرفته است.
۴) كسی كه در دین خدا تفقه و تفحص كند، خداوند نیازهای او را برآورده و رزق او را از جایی كه گمان نمی برد، خواهد رسانید.»
۵) از امام علی علیه السلام پرسیدند: اگر در خانه مردى را به رویش ببندند، روزى او از کجا خواهد آمد؟ فرمود: از آن جایى که مرگ او مىآید»
مطلب آخر اینکه آقای طلبه اگر در زندگی محتاج شدی اول به وظیفه ی شرعی خودت یعنی کار علمی و تفقه در دین بپرداز و اگر رزق ات نرسید امام زمان را صدا بزن بگو آقا جان من دارم کارم رو انجام می دم برای شما سربازی می کنم منو دریاب و بعدش رزقت رو دریافت کن راهش اینه
عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل
https://eitaa.com/maktubateman
یک زمانی یادمه حوزه ی علمیه ی قم شهریه ی طلبه هایی که تو اسنپ کار می کردند رو قطع کرد و چقدر سر و صدا راه افتاده بود.
البته اسنپ حق نداشت کد ملی طلبه ها رو به حوزه بده به نحوی خیانت در امانت بود ولی در هر صورت حوزه ی علمیه شهریه شون رو قطع کرد و صریحا با کار کردن طلبه مخالف است.
نجف هم همینه ، به محض اینکه متوجه بشن طلبه ای اینجا کار می کنه هم اقامتش رو باطل می کنند و هم شهریه اش را قطع می کنند.
یا کار زعمای حوزه های علمیه در قم و نجف غلط است یا درست.
اگر درست است پس حتماً کار کردن طلبه غلط است و... اگر کار حوزه غلط است پس یعنی حتماً طلبه ها الحمدلله به سطحی از فهم رسیدند که هنوز مراجع به آن درک نرسیدند.
در ثانی اینکه نگاه جامعه به کار نکردن طلبه چیه بر می گرده به عدم شناخت جامعه از کار و فرهنگ طلبگی. نمیشه بخاطر حرف غلط بعضی مردم مبنی بر مفت خوری آخوندها شما کار درست خودتان را رها کنید. این همه آیات قرآن که از تبعیت نکردن هواهای مردم سخن گفته پس چیه ؟
ما به جای اینکه فرهنگ اشتغال را برای طلبه ها جا بندازیم لازم است فرهنگ مردم رو ارتقاء بدیم و اونا رو متوجه کنیم که هر کسی در جامعه وظیفه ای دارد و اینها هم وظیفه ی شان تفقه در دین است
ثالثا اگر طلبه ها خودشان از این منش سوء استفاده می کنند باز معنی اش این نیست که کار نکردن طلبه ها غلط است.
مثلا طرف سر ماه شهریه اش رو بگیره و از طرف حوزه خانه هم بگیره ولی درس نخواند و تنبلی کند و لنگ ظهر از خواب بیدار شود و...
امام خمینی رحمهالله فرمود اگر کسی مدرسه برود و درس نخواند حرام است
خلاصه اینکه برای مقابله با یک سری رفتار های غلطی که در بستر یک فرهنگ صحیح شکل می گیره نمی شه کل اون فرهنگ رو زیر سوال برد بلکه باید چاره ای اندیشید برای اصلاح آن رفتار های غلط
https://eitaa.com/maktubateman
امروز روز ولادت کریم اهل بیت علیهمالسلام می خوام به زیارت بنات الحسن مشرف بشم
إن شاءَ اللــهُ در پخش زنده همراه شوید
https://eitaa.com/maktubateman
May 11
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده بنات الحسن شهر نجف اشرف
بیت امام خمینی
مرقد علامه امینی
و حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علیهالسلام
https://eitaa.com/maktubateman