eitaa logo
میثاق تاجیک
466 دنبال‌کننده
505 عکس
222 ویدیو
113 فایل
صحبت های عمومی که لازم است در جامعه مطرح شود ساکن نجف اشرف ارتباط با حقیر @missaq14
مشاهده در ایتا
دانلود
تطبیق کلمه ی روح الله در روایت قوم روح الله بر امام خمینی از آیت الله ادیب عبدالله‌ بن شریک از امام باقر (علیه‌السلام) نقل می‌کند: «أَقْبَلَ أَبُو بَکرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَیْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ (صلوات الله علیه و آله ) فَخَرَجَ إِلَیْهِمُ النَّبِی(صلوات الله علیه و آله )، فَجَلَسَ إِلَیْهِمْ، فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَی بِنَعْلِهِ إِلَی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (علیه‌السلام)، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ عَنْ یَمِینِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَوْ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِیَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَی وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِینَ دُونَهُمْ. قَالَ أَبُو بَکرٍ: مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَسَکتَ، فَقَالَ الزُّبَیْرُ: مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَسَکتَ، فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ: مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَسَکتَ، فَقَالَ عَلِیٌّ : مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَقَالَ: هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِروحِ اللَّهِ عَلَی غَیْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِک شِیعَتُک وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ یَا عَلِی» (طبری، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، الجزء الرابع، ص ۲۵۷ و ۲۵۸، حدیث ۶۱؛ مجلسی، ج ۶۸، ص ۱۳۹).  ترجمه 👈 « ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف نزد پیامبر خدا (صلوات الله علیه و آله) آمدند و در پیشگاه و آستانه درِ خانه پیامبر خدا (صلوات الله علیه و آله) نشستند پیامبر بر آنان وارد شد و کنارشان نشست بند نعلین کفش پیامبر پاره شد پس آن را به علی بن ابی‌طالب رساند که اصلاح کند؛ سپس گفت: همانا از طرف راست خدا یا از طرف راست عرش خدا قومی از ما بر می‌خیزند که بر منبرهایی از نور قرار دارند، چهره‌هایشان از نور و لباس‌هایشان نیز از نور است، صورت‌هایشان بر چشم نگاه کنندگان غیر خودشان پرده می‌اندازد (نور صورتشان، چشم بینندگان را خیره می‌کند). ابوبکر گفت: ای رسول خدا آنان چه کسانی‌اند؟ پیامبر سکوت کرد؛ زبیر گفت: ای رسول خدا آنان چه کسانی‌اند؟ پیامبر ساکت ماند؛ عبدالرحمن گفت: ای رسول خدا آنان چه کسانی‌اند؟ پیامبر سخن نگفت؛ سپس علی گفت: ای رسول خدا آنان چه کسانی‌اند؟ پیامبر فرمود: آنان قومی‌اند که بدون نسبت‌های خانوادگی و اموال و منافع مالی به وسیله روح الله به یکدیگر محبت می‌ورزند و دوست هم می‌گردند، آنان شیعه تو هستند و تو امام آن‌ها هستی ای علی». پ.ن: قبلا‌ در خصوص تطبیق رجل در روایت معروف رجل من اهل قم بر از مرحوم آیت الله خویی مطلبی نوشته بودم. محل اظهار نظر @maktubateman
تحلیلی بر بیانات امام خامنه ای در روز ۱۴ خرداد بعد از آنکه ایشان در بحبوحه ی فقدان رئیس جمهور ، نامه ای به جوانان آمریکایی در خصوص فلسطین نوشتند و با توجه به پر رنگ بودن فرمایشات امروز ایشان در خصوص فلسطین نسبت به بقیه ی صحبت ها این نتیجه گرفته می شود که اتفاقاتی که در سطح بین الملل در حال رخ دادن است خیلی مهم تر از اتفاقات داخلی است در بیانات امروز رهبری قبل از موضوع رئیس جمهور شهید و انتخابات در خصوص فلسطین صحبت کردند این تقدّم ، قرینه ای است بر اهمیت این موضوع نسبت به دو موضوع دیگر. چیزی که خیلی مشهود بود وعده ی اضمحلال و نابودی نه چندان دور اسرائیل با عبارات مختلف بود. خصوصاً وقتی این بیان را از زاویه ی دید امام خمینی بیان کردند یعنی انگار که این وعده ی نابودی را خود امام خمینی است که می دهد. دو تا شاهد آوردند بر اینکه وعده های امام محقق می شد هر چند صاحب نظران از این وعده ها تعجب می کردند یکی وعده ی رفتن رژیم پهلوی در همان روزهای اول نهضت اسلامی بود در حالیکه پیرامون امام چند نفر معدود بیشتر نبودند و دیگری وعده ی فروپاشی شوروی بود که هیچ صاحب نظری آن را محتمل هم نمی دانست. این که ایشان وعده ی نابودی اسرائیل را از زوایه ی دید امام مطرح فرمودند دارای معانی ای است. یکی اینکه این وعده هم مانند بقیه ی وعده های محقق شده و قطعی است و جای شک‌ و تردید نیست. دوم اینکه رهبری غیر مستقیم خودشان را چشم و زبان امام خمینی معرفی می فرماید. خود امام خامنه ای هر وعده ای که می دهند محقق می شود ، لازم نبود این وعده را از زاویه ی دید امام مطرح کنند ولی برای اینکه در روز ارتحال امام سخنرانی کردند لازم دانستند این وعده را از جانب مطرح کنند. خصوصاً به خاطر مراعات تأکیدی که در این روش وجود دارد. وعده هایی که ذکر شد ( نابودی پهلوی و شوروی ) توسط صاحب نظران ، در زمان خودشان قابل پیش‌بینی نبود ولی امروز رهبری از زبان صاحب نظرانِ موافق اسرائیل ، واقعی بودن و قریب الوقوع بودن این وعده را متذکر شدند پس به طریق اولی این وعده نیز محقق می شود. إن شاءَ اللــهُ یعنی در جایی که صاحب نظران وقوع وعده ی امام رو بعید می دانستند آن وعده ها محقق شد پس در قضیه ی اسرائیل که صاحب نظران مخالف جمهوری اسلامی هم آن را تأیید می کنند ، محقق خواهد شد. محل اظهار نظر @maktubateman
اگر دقت کرده باشید رهبری برای یاد کردن طوفان الاقصی به جای استفاده از ۷ اکتبر که در سراسر دنیا مطرح است از عبارت ۱۵ مهر استفاده کردند. این اصرار رهبری بر استفاده از الفاظ و عبارات فارسی در جای خود قابل تحسین است. اما نکته ی مهم تر از حفاظت از زبان فارسی نپذیرفتن سلطه ی غرب حتی در جعل اصطلاحات است یعنی ما نباید در اصطلاحات و نام گذاری ها از غرب پیروی کنیم بلکه باید بر اساس فرهنگ و عقیده‌ی خودمان عبارت سازی کنیم. مثلا غرب برای منطقه ی ما اصطلاح خاورمیانه را جعل کرده و خیلی از ماها هم سهواً داریم این عبارت را به کار می بریم ولی رهبری اصرار دارند که به جای خاورمیانه از اصطلاح غرب آسیا استفاده کنند. دلیل مخالفت رهبری با عبارت خاورمیانه این است که غربی ها خودشان را اصل حساب کردند و جهان را بر اساس دوری یا نزدیکی با خودشان نام گذاری می کنند اگر جایی به غرب دور باشد می‌شود خاور دور و اگر نزدیک باشد می شود خاور نزدیک و اگر میانه باشد می شود خاورمیانه رهبری اصرار دارند این آقایی غرب را خراب کنند لذا در اصطلاحات ابداً از آنان پیروی نمی کنند. نمونه اش هم همین هفت اکتبر که به پانزده مهر تغییر دادند. محل اظهار نظر @maktubateman
تحلیلی بر بیانات امام خامنه ای در روز ۱۴ خرداد هشتک های تأیید شده و نشده اگر تعریف های رهبری از شهید رئیسی دقت شود این مطلب به دست می آید که ایشان از شخصیت آقای رئیسی بسیار تعریف کردند نه از دولت ایشان ما باید بین شهید رئیسی و دولت رئیسی تفاوت قائل شویم ، مطلب مهمی که اگر تفاوتش درک نشود می‌تواند برای ما دردسر ساز شود قبلا در این خصوص جمله ای نوشته بودم. الحق و الانصاف جملاتی که در تعریف مرحوم رئیسی به کار بردند کم نظیر ‌و‌ در بعضی جاها بی نظیر بود مثل آن جمله که فرمودند در خدمت گذاری به کشور نصاب جدیدی به وجود آورد ما شخصیت های خدمت گذار هم داشتیم قبلا هم اما نه در این حد نه با این حجم نه با این کیفیت نه با این صداقت نه با این پر کاری و شب و روز نشناختن ( این جمله ای که اول نوشتم بی ربط با این بیان آقا نبوده ) اما در این بین تطبیق قرآن ( ۱۵۴ بقره ) بر شهید رئیسی خیلی جالب و قابل توجه بود ، اینکه استدلال قرآنی برای صحیح بودن به کار بردن لفظ شهید بر این کشته شده ی فی سبیل الله به کار گرفتند. و کار کردن برای جمهوری اسلامی را مصداق فی سبیل الله دانستند چیزی که قبلا یک‌ اشاره ای به آن داشتم پس هشتک هایی که رهبری به قول ما ترند کردند و بود که فرمودند این عناوین از دل مردم بلند شد. اما هشتک هایی که مردم ترند کردند ولی رهبری آنها را نپذیرفت عدد بازی ها بود. منظورم از عدد بازی حرف هایی بود که روز و ماه و سال شهادت را با حروف ابجد سید ابراهیم تطبیق داده بود (۳۳۳) یا مثلاً عدد هشت را به تناسب هشتمین رئیس جمهور و امام هشتم پر رنگ کرده بود و سایر پست های این شکلی که در مجازی پر شده بود. یکی از مظلومیت های شهیدرئیسی این بود که بیشتر از اینکه فضائلش بیان بشه شخصیتش پشت این عدد بازی ها گم می شد محل اظهار نظر @maktubateman
تحلیلی بر بیانات امام خامنه ای در روز ۱۴ خرداد وجه جمع عبارت درگذشت شهادت گونه با شهید چیست ؟ رهبری در پیام تسلیتشان به مناسبت درگذشت شهید رئیسی از عبارت درگذشت شهادت گونه استفاده کردند و در سخنرانی شان در روز ۱۴ خرداد صراحتا با تطبیق آیه ی ۱۵۴ سوره بقره ایشان را شهید خواندند و ایشان را با عناوین و نامیدند. اگر مرحوم رئیسی ، شهید بوده پس چرا در پیام تسلیت گفتند شهادت گونه و اگر شهید نبوده پس چرا در سخنرانی گفتند شهید ؟ منشأ اشکال آنجا است که ما گمان می کنیم منظور از درگذشت شهادت گونه ارتحالی است که شبیه شهادت بوده ولی مصداق و از جنس شهادت نیست‌ و به خاطر وجوه شباهتی که بین این ارتحال و شهادت وجود دارد عنوان شهادت گونه بهش داده شده اما درستش این است که منظور از شهادت گونه ، یعنی ارتحالی که به مثابه و مانند و گونه ی ارتحال یک شهید بوده. شهادت گونه یعنی اینکه اگر ایشان در سانحه ی هوایی فوت کردند این شبهه نشود که شهید نیست بلکه این درگذشت شهادت گونه بوده یعنی به گونه ی شهدا بوده و از همان جنس بوده. التماس کمی تأمل 🤲 محل اظهار نظر @maktubateman
💐💐💐 بنده نفیا و اثباتا نه تأیید می کنم و نه رد اگر کسی کاری از دستش بر میاد بگه. چون امکان تحقیق ندارم ، و از طرفی نمی خواستم روشون رو زمین بندازم @maktubateman
💐💐💐 از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: امیرالمؤمنین علیه‌السلام مرد بسیار دعا کننده ای بود کافی ج ۲ ص ۴۶۰ @maktubateman
💐💐💐 از امام صادق علیه السلام روایت شده که ایشان فرمودند: هر کس می ترسد از بلایی که بهش برسد پس زودتر از آن بلا دعا کند ، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را به او نشان نخواهد داد. کافی ج ۲ ص ۴۷۵ @maktubateman
جان کندن یا جان دادن ؟ فلسفه ی سختی جان دادن بخاطر جدا شدن از وابستگی ها است وقتی ما به چیزی تعلّق خاطر پیدا کردیم حتی فکر جدا شدن از آن هم ما را آزار می دهد چه برسد به جدایی از آن. ما در زندگی دنیایی خودمون به خیلی چیز ها وابسته میشیم و معنای وابستگی هم اینه که احساس می کنیم بدون آن چیز نمی توانیم زندگی کنیم وابستگی غیر از آنکه خودش نوعی شرک است ، به شدت جان دادن را سخت می کند. چون هنگام مرگ تمام چیز هایی که آدم بهشون وابسته بود رو ازش می گیرند و این گرفتن هم یک باره انجام میشه پس سخت ترین لحظه برای انسان رقم می خوره. حتی ممکن است انسان در همان هنگام العیاذ بالله با بغض نسبت به خدای عالم بمیرد. چون می بیند آن کسی که دارد او را از محبوبش جدا می کند خدا است پس لحظه ی آخر کینه ی خدا را به دل می گیرد و با همان حال خدا را ملاقات می کند. پس ما برای اینکه هنگام مرگ ، گرفتار آن مصیبت بزرگ نشویم باید در این دنیا تا آنجا که از دستمون بر میاد از وابستگی هامون کم کنیم ادامه دارد... محل اظهار نظر @maktubateman
وابستگی یا دل بستگی ؟ وابسته شدن یعنی بدون آن چیز نتوانستن. این یک توهم شرک آلود است.‌ مثلا بگوید اگر خانه یا شغلم را بگیرند نمی توانم زندگی کنم. هر چیزی که ما فکر می کنیم زندگی مون به آن بنده و اگر آن نباشه زندگی مون مختل میشه وابستگی ما است اما دل بستگی چیز بدی نیست ، یعنی دوست داشتن. خیلی وقت ها دین به ما دستور داده به دوست داشتن. ولی این محبت به نحوی نیست که بگیم اگر فلان شخص نباشد من دیگر نمی توانم زندگی کنم و زندگی ام مختل می شود. وابستگی برای ما ایجاد ترس و دلهره می کند ، وابستگی ما را ذلیل و تو‌ سری خور می کند چون از ترس از دست ندادن ها مجبور می شویم به هر خفت و خاری ای راضی شویم لذا یکی از مهم ترین اهداف زندگی ما باید این باشد که از وابستگی ها رها شویم تا هم در دنیا راحت شویم و هم هنگام جان دادن ، جان نکَّنیم. محل اظهار نظر @maktubateman