.
در سوره اعراف، خداوند پس از بیان داستان حضرت آدم علیهالسلام و حوا و مواجهه آنان با شیطان، در ضمن چند آیه، به انسانها چهار فرمان میدهد که ضامن رشد و سعادت آنهاست. این آیات که با عبارت «یا بنی آدم» آغاز میشوند را مرتبط با عوامل لغزش آدم و حوا قرار دادهاند. بدین سان از انسان میخواهد که با رعایت این نکات از گمراهی و سقوط در امان بماند.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
اصول چهارگانهای که در سوره اعراف به آنها پرداخته شده است را همان پیمانهای خداوند با انسان دانستهاند که درباره رعایت تقوا، پیروی نکردن از شیطان، پیمودن مسیر اعتدال در زندگی و اجتناب از اسراف و زیادهروی، و پیروی از دستورات انبیای الهی است.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
برای برخی از آیات سوره اعراف شأن نزولهایی ذکر شده است که عبارتند از:
آیه ۳۱ که درباره داشتن پوشش و زینت هنگام عبادت است چراکه اعراب زمان جاهلی هنگام طواف کعبه، به صورت عریان و بدون لباس طواف میکردند.
آیه ۱۷۵ که درباره خسران بَلعَم باعورا، یکی از علمای قوم یهود است که مستجابالدعوه بود ولی در اثر همراهی با شیطان گمراه شد.
آیه ۱۸۷ که درباره زمان فرا رسیدن روز قیامت است و فقط خداوند از آن آگاه است.
آیه ۱۸۸ که درباره مالک علم غیب سخن میگوید که آن کسی نیست جز خداوند.
آیه ۲۰۴ که درباره آهسته خواندن اذکار در نماز جماعت است. مسلمانان در نماز جماعت به همراه امام جماعت قرآن میخواندند و یا به هنگام نماز سخن میگفتند که این آیه آنان را از صحبت کردن در نماز نهی کرد.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیات مشهور سوره اعراف عبارتند از:
آیۀ 8 که به آیۀ وزن شهرت دارد.
آیۀ 34 که به آیۀ « اَجَل و سرآمد داشتن امتها » شهرت دارد.
آیۀ 43 که در واقع شکری است بر نعمتهای الهی.
آیه 46 که به آیه « اعراف » شهرت دارد.
آیه 54 که به آیه « سخره » شهرت دارد.
آیه 96 که به آیه « نزول برکات » شهرت دارد.
آیه 142 که به آیه « و واعدنا موسی » شهرت دارد.
آیه 172 که به آیه « میثاق » یا آیه « ذَر » شهرت دارد.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ وزن ( 8 )
یکی از آیات مشهور سوره اعراف آیه 8 است که به آیۀ وزن شهرت دارد و درباره معیار سنجش اعمال در قیامت است و اینکه ميزانِ روز قيامت حقّ و حقيقت است. در آن روز هم حاكميّت با حقّ است، هم روز حقّ است و هم ميزانِ سنجش، حقّ است. «میزان» وسيله سنجش است و هر چيزى وسيله سنجش خاصّى دارد. مثلًا ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج و ميوه را با كيلو مىسنجند. همان گونه كه وسيله سنجش انسانهاى عادّى، انسانهاى كامل مىباشند.
علامه طهرانی در توضیح آیه 8 سوره اعراف تاکید دارد که اعمال بد، اصولاً وزن و سنگينی ندارند و آنچه در بين عوام مردم معروف است كه در روز قيامت در يك كفّه از ترازو اعمال خوب را میگذارند و در كفّه ديگر اعمال بد را میگذارند و اگر كفّه اعمال خوب سنگينی كرد انسان را به بهشت میبرند و چنانچه كفّه اعمال بد سنگينی كرد او را به جهنّم میبرند، يك حرف بیاساس و ساخته و پرداخته خود آنهاست. در اين باره نه آيهای وجود دارد و نه روايتی.
ادامه دارد ...
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
... میزان و وسیله سنجش مردم در روز قيامت، آن چيزی است كه قدر و قيمت انسانها را بر حسب عقيده، اخلاق و كردارشــان مشخّص و معيّن نمايد و اين معيار، همان انبياء و اوصياء عليهم السلام هستند؛ زيرا كه قدر و قيمت مردم و مقدار خوبیها و بدیهای آنان فقط بر حسب اندازهگيری با انبیاء و میزان تبعیت از شرع و پیروی از آنان و یا ترک تبعیت از شرع و پیروی از آنان مشخص میشود.
در نتیجه، میزان و وسیله سنجش هر امّتی، پيامبر آن امّت، وصّی آن پيامبر و شريعتی است كه آن پيامبر آورده است. پس كسانی كه حسنات آنان سنگين و بسيار باشد آنها رستگارانند، و كسانی كه حسناتشان سبك و اندك است آنان کسانی هستند كه با تکذیب پیامبران و جانشینانشان به خویشتن ستــم و ظلم روا داشتهاند و نفوس خویش را تباه و فاسد و ضايع كردهاند.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ اَجَل و سرآمد داشتن امتها ( 34 )
دیگر آیه مشهور سوره اعراف، آیه 34 است که به آیه اَجَل و سرآمد داشتن امتها شهرت دارد. طبق این آیه، هر قوم و امت و جمعیتی زمان و سرآمد و در واقع عمر معینی دارد و هنگامی که سرآمد آنها فرا رسد، نه ساعتی از آن تأخیر میکنند و نه بر آن پیشی میگیرند.
تفسیر نمونه بر این باور است که ملتهای جهان همانند افراد، دارای مرگ و حیاتند. ملتهایی از صفحه زمین برچیده میشوند و به جای آنها ملتهای دیگری قرار میگیرند. قانون مرگ و حیات فقط مخصوص انسان نیست، بلکه اقوام و جمعیتها و جوامع را نیز در بر میگیرد. با این تفاوت که مرگ ملتها غالبا بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روی آوردن به ظلم، ستم، شهوات، تجمل پرستی و تنپروری میباشد. هنگامی که ملتهای جهان در چنین مسیرهایی گام بگذارند، و از قوانین مسلم آفرینش منحرف گردند، سرمایههای هستی خود را یکی پس از دیگری از دست خواهند داد و سرانجام سقوط میکنند.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
شکری بر نعمتها ( 43 )
یکی دیگر از آیات مشهور سوره اعراف آیه 43 است که در واقع شکری است بر نعمتهای الهی. خداوند این گفتار را از قول بهشتیانی ذکر کرده که در بهشت هیچ گونه کینهای از یکدیگر در قلوب آنها نیست و میان آنها صلح و صفا و محبت برقرار است و در کنار نهرهای پر آبی در بهشـت زندگی میکنند.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ اعراف ( 46 )
دیگر آیه مشهور سوره اعراف آیه 46 است که به آیه اعراف شهرت دارد. مفسران اعراف را منطقهای حد فاصل بهشت و دوزخ معرفی کردهاند. در این آیه از انسانهایی سخن به میان آمده است که بر فراز اعراف قرار دارند و مشرف بر دوزخیان و بهشتیـــان هستند.
در مورد مصادیق اعراف، میان اهل سنت و شیعه اختلاف است. بنابر نظر اهل سنت، اصحاب اعراف کسانیاند که گناهان و کارهای خیر آنها با هم برابر است؛ اما بیشتر عالمان شیعه با استناد به آیات قرآن و روایات معتقدند اصحاب اعراف پیامبران الهی و ائمه اطهار علیهمالسلام هستند. برخی نیز اصحاب اعراف را آن دسته از ملائکه دانستهاند که بر بالای اعراف ناظر بر اشخـــاصاند و هرکس را از ســـیما و چهرهاش مــیشناسند.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ سخره ( 54 )
آیه 54 سوره اعراف دیگر آیه مشهور این سوره است که به آیه سخره شهرت دارد. این آیه بر مسخر بودن همه اشیاء تحت اراده خداوند دلالت دارد و به همین دلیل به این نام معروف شده است. در روایات برای خواندن این آیه خواصی همچون آرامش قلبی، دفع وسوسه و حفظ از ساحران و شیاطین ذکر شده اســـت.
خواندن آیه 54 سوره اعراف مشهور به آیه سخره، در رکعت ششم از نوافل ظهر، بر بالین محتضر (برای راحت جان دادن او)، هنگام ترس از ساحر و شیطان، هنگام چموشی حیوان و عدم تمکین آن، هنگام رسیدن حاجی به عرفات و هنگام ورود به مسجد مستحب است.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ نزول برکات ( 96 )
یکی دیگر از آیات مشهور سوره اعراف، آیه 96 است که به آیه « نزول برکات » شهرت دارد. این آیه را نتیجهگیری از آیات گذشته درباره سرگذشت اقوامی چون قوم هود، صالح، شعیب و نوح دانستهاند. این آیه به صراحت نزول برکات آسمان و زمین و دوری از خشم خداوند را در نتیجه پرهیزکاری و تقـــوای الهی دانسته اســت.
علامه طباطبایی نزول برکات ( انواع خیرات فراوان) را در نتیجه ایمان و تقوای همه مردم دانسته نه ایمان افراد محدودی در جامعه؛ چراکه به نظر وی کفر و فسق بیشتر افراد جامعه، با ایمان و تقوای چند نفر محدود تاثیر چندانی نخواهد داشت.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیۀ و واعدنا موسی ( 142 )
آیه 142 سوره اعراف از دیگر آیات مشهور این سوره است که به آیه « و واعدنا موسی » شهرت دارد. این آیه میعاد چهل روزه حضرت موسی علیهالسلام با خداوند در کوه طور را بیان میکند و به گرفتن احکام تورات از طریق وحی، تکلم با خدا، آوردن جمعی از بزرگان بنیاسرائیل برای مشاهده این جریان، اثبات اینکه خداوند را با چشم نمیتوان دید و به دنبال آن به گوسالهپرستی و انحراف از مسیر توحید اشاره میکند.
براساس نظر مفسران، چهل روز خلوت و عبادت حضرت موسی کلیم علیهالسلام که در آیه 142 سوره اعراف به آن اشاره شده است، از اول ماه ذیالقعده تا دهم ماه ذیالحجه بوده است. این چهل روز را چله کلیمیه یا چله موسویه و یا اربعین کلیمی یا اربعین موسوی مینامند.
عرفا این ایام را بهترین زمان چلهگیری میدانند و بر این باورند که طبق این آیه و احادیث شیعه، هر کس چهل روز روی از خلق بگرداند و نیتش را از همه شائبههای غیرالهی خالص کند، حق تعالی درهای علوم را بر دل او میگشاید.
بنا بر روایات شیعه، در دهه اول ذیالحجه دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء بجا آورده میشود که به نماز دهه اول ذیالحجه مشهور است. مطابق با روایتی از امام صادق علیهالسلام، طریقه اقامه این نماز اینگونه است که در هر رکعت، پس از قرائت سورههای حمد و توحید، آیه 142 سوره اعراف تلاوت میشود.
برخی از مباحث اعتقادی شیعه، نظیر جانشینی امام علی علیهالسلام، عصمت پیامبران، مسئله بداء و برتری مقام امامت از پیامبری، ذیل آیه 142 سوره اعراف مطرح شده است.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
آیه میثاق یا آیه ذَر ( 172 )
دیگر آیه مشهور سوره اعراف، آیه 172 است که به آیه «میثاق» یا آیه «ذَر» شهرت دارد. به این آیه، آیه «اخذ میثاق» نیز گفتهاند زیرا به پیمان و میثاق گرفته شده از انسانها مبنی بر ربوبیت و یا وحدانیت خداوند اشاره دارد.
در این آیه از پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله خواسته شده، یادآور میثاق میان انسانها با خداوند باشد که تنها او را پروردگار خویش بدانند و به همـــین دلیل روز قیامت هیچ توجیهی از ایشان پذیرفته نخواهد شد و این پیمـان روشن، شاید زمینه بازگشت ایشان را فراهم سازد. به این پیمان، پیمان الست و به عالمی که پیمان در آن صورت گرفته، عالم ذَر گفته میشود.
هدف آیه میثاق در سوره اعراف، اتمام حجت با تمامی بندگان خداوند به شکلی روشن است. با وجود این پیمان، انسانها نمیتوانند با بهانههایی همچون غفلت، به عنوان عاملی درونی و یا اثرپذیری از جامعه و پیروی از گذشتگان به عنوان عاملی بیرونی، پرودگار خویش را از یاد ببرند؛ بنابراین خداوند در روز قیامت به استناد به پیمان نخستین، آنها را مورد بازخواست قرار خواهد داد.
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62
.
فقها از برخی آیات سوره اعراف برای استنباط احکام فقهی استفاده کردهاند که بیشتر آنها مرتبط با احکام نماز است که عبارتند از:
🔹 اقامه نماز به سمت قبله
🔹 واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر
🔹 پوشش داشتن هنگام نماز و ورود به مسجد
🔹 سکوت کردن هنگام نماز جماعت و گوش دادن به قرائت امام جماعت
#اعراف
https://eitaa.com/malakoot62