eitaa logo
منار | معارف ناب امام و رهبری
89 دنبال‌کننده
185 عکس
38 ویدیو
14 فایل
🌺 معارف انقلاب اسلامی=معارف امام و رهبری🌸 ❇️ آشنایی با کانون فرهنگی منار https://eitaa.com/manaar_ir/3 ❇️ دوره معارف سطح یک https://eitaa.com/manaar_ir/49 https://eitaa.com/manaar_ir/51 ❇️ ارتباط با ادمین @zare1979
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتابی که آیت الله خامنه ای در سخنرانی ۱۹ دی به آن استناد کردند چه بود؟ 🔺 امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی این است که میروند حوادث دنیا را رصد میکنند و بعد از زبان و قلم اشخاص معتبر و معروف و با وسایلی که خودشان دارند با پول، با تهدید با تطمیع آنچه را که مورد نظر خودشان هست در تفسیر یک حادثه این را به زبان این گویندگان و تحلیلگران و اینها منعکس میکنند. اخیرا یک کتابی را مطالعه کردم که یک آمریکایی این کتاب را جمع‌آوری کرده است. این کتاب درباره تسلط سازمان جاسوسی سیا بر مطبوعات و مجلات عمده دنیاست. اصلا این کتاب درباره این است که سازمان سیا در مقالات در تحلیلها و در نوشته ها و در گفته های نویسندگان معروف و بعضا مجلات معتبر چگونه دخالت کردند و تفسیر خودشان را بجای تفسیر واقعی به افکار عمومی القا کردند و آنها را کنترل کردند. با این کار در واقع سازمان سیا تحلیل انحرافی و تفسیر غلط خود از مسائل و حوادث را به افکار عمومی منتقل می کند و افکار عمومی را گمراه می کند و این خطری است که همیشه وجود دارد. 🔰 برای دریافت و مطالعه کتاب "خبرچین ها" می توانید به این آدرس مراجعه کنید: https://taaghche.com/book/71362 🆔@manaar_ir
1358-10-20_128k_سخنرانى_در_جمع_اقشار_مختلف_مردم_(آثار_سوء_غفلت_از_توطئه‌ها).mp3
7.1M
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (آثار سوء غفلت از توطئه‌ها)،۲۰ دی ۱۳۵۸/ ۲۱ صفر ۱۴۰۰،قم بسم الله الرحمن الرحیم‌ من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی آمدید تشکر می‌کنم. چه سعادتی دارید که چشمهای شما به آن بارگاه عظیم ملکوتی باز می‌شود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکه الله می‌روید و ما حسرت آن را داریم. من حسرت یک همچو توفیقی را دارم که خدای تبارک و تعالی موفق کند ما را که به پایبوس آن بارگاه معظم بیاییم، لکن چه کنم. چه باید کرد که دستهای اجیر و اقدامات ناشایسته اشخاصی که از خارج هدایت می‌شوند مانع از آن است که کشور ما یک آرامشی داشته باشد و من بتوانم از این محل خارج بشوم و به زیارت آن بارگاه، موفق. دعا کنید در آن مرکز سعادت، در آن مهبط ملائکه الله که خداوند این مملکت را آرام کندو توفیق بدهد که اهالی این مملکت بتوانند به آن تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای آنها معین فرموده است عمل کنند. متن کامل را از اینجا بخوانید. 📚 جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۱۰۶ تا صفحه ۱۰۷
🗒 نقش مردم در حکومت چیست؟ بخش اول: منشأ مشروعیت از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی چیست؟ ✍️ ‏▪️ساعتی پس از رحلت فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، ‏قلم‌به‌دستان معاند و در مواردی دوستان نادان کینه‌های چندین و چندساله خود را ‏دوباره برجسته کردند و ازآنجایی‌که توانایی رویارویی علمی با نظریات ایشان ‏نداشتند و ندارند، شروع به تخریب و مهم‌تر از آن، تحریف شخصیت ایشان ‏نمودند.‏ ‏▪️نخ تسبیح این نوشته‌ها این بود که به مخاطب القاء کنند آیت‌الله مصباح شخصیتی ‏ضد مردم بود و برای مردم هیچ ارزشی قائل نبود.‏ ‏▪️در این نوشته سعی‌مان را می‌کنیم تا خلاصه‌ای از مبنای ایشان و پشتوانهٔ علمیِ ‏اتخاذ این مبنا کمی صحبت کنیم.‏ ‏▪️آیت‌الله مصباح تشکیل را ضروری می‌دانستند؛ اما سؤالی که اینجا ایجاد ‏می‌شود این است که منشأ حکومت چیست؟ ‏▪️طبیعی و مبرهن است که اگر مردم این حکومت را بخواهند، حکومت ‏خواهد داشت؛ اما آیا منشأ مشروعیت، مقبولیت است؟ ‏▪️پس در ابتدا باید ببینیم معنای مشروعیت چیست؟ ایشان مشروعیت در حوزه فلسفه سیاسی را این‌گونه معنا می‌کند که بدانیم چه ‏کسی حق دارد بر مسند حکومت بنشیند و ادارهٔ امور جامعه را در دست بگیرد. ‏به‌عبارت‌دیگر ملاک اینکه فرد یا گروهی در امور اجتماعی حق امرونهی کردن داشته ‏باشند و مردم ملزم به اطاعت باشند، چیست؟ ‏▪️درواقع منظور ایشان از مشروعیت، است.‏ به این معنا که آیا حق این مَسند نشینی را دارند؟ ‏▪️حال برگردیم به پرسش اصلی بحث:‏ منشأ این مشروعیت چیست؟ یکی از نظریات مهم در این باب به این صورت است که رضایت و خواست ‏‏ را منشأ مشروعیت حکومت می‌داند.‏ ‏▪️نقش مردم در حکومت را می‌توان به دو صورتِ حکومتِ مستقیم تمام مردم ‏‏(دموکراسی کهن) و حکومت نمایندگان اکثریت بر مردم (دموکراسی جدید) تصور ‏کرد. به دموکراسی کهن چندان اقبالی نشد و لذا متفکران سیاسی بر آن شدند تا آن ‏را به‌گونه‌ای اصلاح و تعدیل کنند.‏ ‏▪️منشأ مشروعیت حکومت در دموکراسی جدید، همچون دموکراسی قدیم، مردم‌اند؛ ‏اما در اینجا افراد بخشی از حقوق خود را به حکومت واگذار می‌کنند؛ یعنی انسان ‏که بر سرنوشت خود حاکم است و می‌تواند برای رفتار خود مقررات و قوانینی ‏جعل کند، این حق را به حکومت واگذار می‌کند. این واگذاریِ حقِ حکومت و ‏حاکمیت، به دستگاه حکومت را امروزه در دنیا با نام جدید می‌شناسند.‏ ‏▪️بر اساس این دیدگاه، مقبولیت و مشروعیت توأمان هستند؛ یعنی دلیل و معیارِ ‏مشروع و قانونی بودن حکومت و داشتن حق حاکمیت، فقط به این است که ‏اکثریت مردم به آن رأی بدهند؛ به‌عبارت‌دیگر مشروعیت در سایهٔ مقبولیت به ‏دست می‌آید و وقتی مردم کسی را پذیرفتند، حکومت او مشروع و قانونی خواهد ‏بود.‏ ادامه دارد...
مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. گاهی اوقات هست که اینها میخواهند واکسن را روی ملّتهای دیگر امتحان کنند، ببینند اثر میکند یا نمیکند. البتّه از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.» ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
📋 نقش نهادهای فرهنگی در نهادینه کردن اندیشه مقاومت در جامعه/ ‏«با تأکید بر کتاب اندیشه مقاومت»‏/ بخش اول ‏✍️رضا کفیلی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسی ازجمله کارهایی که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی آن را به جهان ‏اسلام عرضه نمود؛ فرهنگ مقاومت در برابر مستکبرین است. مقاومت در برابر ‏دشمنان درسی بود که امام خمینی (رضوان‌الله علیه) از زمان بنیان‌گذاری انقلاب ‏بابرکت اسلامی آن را به مردم آموخت. نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه سبب ‏پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس شد به‌طوری‌که شهدا با خونشان درخت ‏تنومند انقلاب اسلامی را آبیاری نمودند تا ایران اسلامی متکی به غیر، وابسته و ‏نیازمند به مستکبرین نباشد. بنا به‌تصریح آیات الهی و بر اساس تجربه چهل‌ساله ‏انقلاب، در هر موقعیتی که ایران اسلامی با اتّکا به خدای متعال در مقابل ‏مستکبرین، زورگویان و متجاوزان استقامت می‌کند، پیروز گشته (وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن ‏یَنصُرُه) و باعث عقب‌نشینی آنان می‌شود؛ اما با همه تلاش‌ها، پیشرفت‌ها و ‏موفقیت‌ها درزمینه مقاومت، نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه لازمه‌هایی دارد ‏که باید قدم‌هایی در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب برداشت. در این راستا ‏مجموعه‌ای از بیانات و آثار رهبر انقلاب اسلامی در کتاب اندیشه مقاومت ‏جمع‌آوری‌شده و نگارنده یادداشت درصد پاسخ به این سؤال است که «وظایف و ‏مسئولیت نهادهای فرهنگی در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه چیست؟».‏ توجه به نقشه فرهنگی، پاسخگویی به سؤالات، رصد و مقابله با تهاجمات فکری و ‏تقویت اعتمادبه‌نفس در اقشار وظایف، ازجمله مسئولیت‌هایی هستند که آیت‌الله ‏خامنه‌ای برای نهادهای فرهنگی در راستای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه ‏تعیین کرده‌اند که در ادامه با استفاده از بیانات ایشان، به تحلیل هر یک از آنان ‏می‌پردازیم.‏ جمهوری اسلامی ایران با نهایت اقتدار و عزت، تنها راه علاج کشور را مقاومت در ‏مقابل مستکبران و ظالمان می‌داند به‌طوری‌که آیت‌الله خامنه‌ای، آن را «دولت ‏مقاومت» معرفی کرده و می‌فرمایند: «ما امروز دولت مقاومتیم؛ یعنی تسلیم ‏زورگویی نشدن، تسلیم زیاده‌طلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت ‏در موضع اقتدار قرار می‌گیرد.»(بیانات در دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) – ‏‏20/02/96)‏ ادامه دارد...
اگر با قرآن اُنس گرفتیم، آن‌وقت این فرصت پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی تدبّر کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون زندگی جواب بدهند. بیانات در محفل انس با قرآن کریم،۱۳۹۶/۰۳/۰۶
عده ای از مبارزان علیه شاه میگفتند: به جای «حىّ علی الصّلوة»، بگویید «حىّ علی الجهاد» یک وقتی در دوران طاغوت و در بعضی از سلولهای زندانهای دشوار و هولناکِ آن رژیم که زندانیهای گوناگونی در آن جا زندانی بودند؛ از زندانیهای مسلمان و با تفکر اسلامی، تا بعضی که با گرایشهای حزبی و ایدئولوژیهای گوناگونی که بهرحال اسمش اسلامی بود، ما شنیده بودیم - شاید خود من به غیر واسط هم شنیده بودم، اگر دیگران هم شنیده بودند که نقل میکردند - که بعضی از اینها میگفتند: چقدر میگویید «حىّ علی الصّلوة»، بگویید «حىّ علی الجهاد». فضای مبارزه، این تفکر و این نگاه را به مسائل به وجود آورده که دائم چسبیده‌اید به صلوة و مرتب میگویید «حىّ علی الصّلوة، حىّ علی الصّلوة»، خوب بگویید «حىّ علی الجهاد» و مردم را به جهاد فرا بخوانید. اما تجربه‌های روزگار نشان داد که بیاعتنایی به نماز، چه بر سر یک انسانی و چه بر سر جهاد انسانها میآورد؛ هم جهاد را تعطیل میکند، هم جهت مبارزه را از جهاد بودن خارج میکند و به مبارزه‌ی برای قدرت و برای هوای نفس تبدیل میکند. آن چیزی که مبارزه‌ی یک انسان و چالش یک امت را رنگ جهاد و معنای جهاد میبخشد، همان توجه به خداست، که قوامش به نماز است. بیانات‌ در دیدار دست‌‌اندرکاران ستاد اقامه‌‌ی نماز،۱۳۸۵/۰۶/۲۷
اعلام صورت دارایی‌ها و اموال امام خمینی‌،۲۴ دی ۱۳۵۹/ ۷ ربیع الاول ۱۴۰۱،تهران، جماران «۱» توضیح تاریخی دلیل شهرت برادر امام به هندی در کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام اینگونه آمده‌است که علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" پدر آیت‌الله سید مصطفی موسوی (پدر بزرگوار امام)، از آن رو به "هندی" شهرت یافته بود که سال‌ها پیش نیای بزرگوارش، به انگیزه تبلیغ دین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود و در آنجا به شهادت رسید. از آن پس به رسم و سپاس مردم هند، به "دینعلی شاه" لقب گرفت. ر.ک. خاطرات آیت‌الله پسندیده، محمدجواد مرادی‌نیا، انتشارات سوره مهر، صفحه 8. نام: روح الله- نام خانوادگی: مصطفوی معروف به خمینی- شماره شناسنامه 2744- محل صدور: خمین- سِمَت: روحانی. 1- دارایی غیر منقول (با ذکر مشخصات): 1- یک باب منزل مشتمل بر بیرونی و اندرونی در قم، محله باغ قلعه که معروف است. 2- قطعه زمینی است ارث پدری است و به حسب اطلاع حضرت آقای پسندیده مشاع است بین این جانب و معظمٌ له و ورثه مرحوم اخوی (آقای هندی) که اجاره سهمیه این جانب از قرار اطلاع آقای اخوی، سالی چهار هزار ریال است که داده نمی‌شود. «۲» 2- دارایی منقول اعم از نقدی، موجودی یا سپرده بانکی، سهام و اموال غیر منقول دیگر با ذکر قیمت تقریبی: 1- وجه مختصری است در تهران که نذورات و هدایای شخصی است. 2- اثاث منزل ندارم، مختصر اثاثی است در قم و تهران، مِلک همسرم می‌باشد. دو قطعه قالی در منزل است، داده‌اند که اگر خواستم بابت خمس حساب کنم، و مال این جانب و ورثه نیست باید به سادات فقیر بدهند. چند جلد کتاب، بقیه کتبی است که در زمان شاه مخلوع به غارت رفت و نمی‌دانم چقدر است و چند جلد کتاب که در مدتی که در تهران هستم از طرف مولفین هدیه شده است که قیمت تقریبی آن را نمی‌دانم، ولی قدر قابلی نیست، اثاثی که در منزل مسکونی فعلی در تهران است مِلک صاحبان منزل است، احمد اطلاع دارد. 3- کلیه وجوهی که در بانکها یا در منزل یا نزد اشخاص است که آقای پسندیده مطلع هستند، به استثنای وجه مختصری که اشاره شد، وجوه شرعیه می‌باشد و مِلک این جانب نیست، و ورثه این جانب در آنها حقی ندارند و تکلیف آنها را به حسب وصیت تعیین نموده‌ام. تاریخ 24 دی ماه 1359 - 7 ربیع الاول 1401 روح الله الموسوی‌ (۱) - اعلام میزان دارایی‌ها، توسط امام خمینی بر اساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی صورت گرفته است که علاوه بر وضعیت زندگی ساده و بی‏‌پیرایه معظمٌ له، نشانه تقید ایشان به اجرای مفاد قانون نیز می‌‏باشد. اصل ۱۴۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین است:« دارایی رهبر یا اعضای شورای رهبری، رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط دیوان عالی کشور رسیدگی می‌‏شود که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد» (۲) - به موجب حکم مورخ ۲۶/ ۱۲/ ۱۳۶۲، امام خمینی سهم موروثی خویش در خمین را به فقرای این شهر بخشیده و واگذار نمود. امام خمینی (ره)؛ 24 دی 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/10/24/1 📚جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۵۲۳ تا صفحه ۵۲۴
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ۷‏ ‏✍️ پنج‌شنبه‌ها در ایام فاطمیه رنگ و بوی دیگری دارد. شهدا مادری‌اند و مادر هم شهدایی... در روایات آمده ‏است: حضرت زهرا سلام‌الله علیها روزهای دوشنبه و پنجشنبه به زیارت قبور شهدا می‌رفتند، در کنار قبور ‏شهیدان دعا می‌کردند و نماز می‌خواندند تا اینکه از دنیا رفتند و عشق به شهادت که با نام مادر اهل‌بیت ‏علیهم‌السلام آمیخته‌شده، گوهری است که شهدا را به‌سوی خود می‌کشاند و در میان وصایای شهدا و ‏خاطرات رزمندگان ارادت و توسل به مادر سادات موج می زند. ‏ از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب، تبلور عشق به فاطمه زهرا سلام اللّه علیها در دل امّت مؤمن و انقلابی که ‏در دوران جنگ و صلح برجسته بوده و است، ازجمله ارزش‌های دینی محسوب می‌شود و سبب حفظ ‏روحیه جهاد فی سبیل اللّه و نشانه رضایت آن بانو و پایداری در مسیر عبودیت خداوند است. ۱۳۷۳/۰۹/۰۳ آری شهدا به‌روشنی طعم مهربانی و توجه مادرانه همسر امیرالمؤمنین را چشیده بودند و به این باور رسیده ‏بودند که در تمام بن‌بست‌ها و مشکلات، توسل به آن حضرت کارگشا است. ازجمله می‌توان به جلوه ‏محبت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در زندگی شهید مصطفی اردستانی اشاره کرد. او می‌گفت: ما هرچه ‏داریم، از کرم فاطمه و اولاد او است. شهید حاج عبدالحسین برونسی در شب عملیات با توسل به بی‌بی ‏دوعالم گردان را از یک میدان مین عبور می‌دهد. شهید علی ماهانی با آن حضرت انسی داشت و در ‏شادترین لحظاتش، چشمانش با شنیدن نام ایشان بارانی می‌شد و می‌گفت: وقتی شهید شدم بیایید بر سر ‏مزارم روضه حضرت فاطمه را بخوانید. شهید محمدتقی ارغوانی همیشه سربند یا زهرا را انتخاب می‌کرد ‏و پیکرش هم‌زمان با شهادت حضرت صدیقه اطهر با سربند یا زهرا به ایران بازگشت. شهید احمد ‏کشوری در هنگام عملیات درحالی‌که نه سوختی برایش مانده بود و نه مهماتی؛ اما با همه وجود به ‏ساحت قدسی دختر پیامبر دست توسل دراز کرد و توانست یک ماشین حامل افراد ضدانقلاب را منهدم ‏کند و خودش در اوج ناامیدی و ناباوری دیگران صحیح و سالم به پایگاه بازگشت.‏ شهید الله یار جابری می‌گفت: یادتان باشد از حضرت زهرا سلام‌الله علیهاذدست برندارید. هر وقت که ‏گرفتاری پیدا کردید، امام زمان عجل الله تعالی فرجه را به جان مادرش فاطمه زهرا قسم بدهید. باید از ‏شهید ابراهیم هادی یاد کرد که روضه‌خوان هیئت بود و بسیار جان‌سوز برای روضه‌های حضرت زهرا ‏مرثیه‌خوانی می‌کرد و همیشه به مزار بی‌نشان آن بانو می‌اندیشید و علاقه خاصی به شهدای جاویدالاثر ‏داشت.‏ آیت‌الله خامنه‌ای ارادت و توسل به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را پدیده‌ای الهی ‏خوانده و آن را، یک امرِ برخاسته و روئیده از دل‌ها و عواطف و ایمان‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: هیچ‌کس -‏نه امام بزرگوار، نه بزرگان انقلاب- در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت که رمز «یا زهرا» برای ‏حملاتتان بگذارید، یا سربند «یا زهرا» ببندید؛ اما هرچه که شما نگاه می‌کنید، در طول دوران دفاع مقدس، ‏اسم مبارک حضرت زهرا از همه نام‌های مطهر و مبارک دیگر بیشتر مطرح است، بیشتر آورده می‌شود؛ ‏این نشانه مبارکی است؛ نشانه توجه آن بانوی دوعالم، آن عنصر ملکوتی الهی بی‌نظیر در عرصه وجود ‏است. این خیلی باارزش است، این امیدبخش است؛ ما را در دلهامان، در اعماق جانمان، به دست یافتن ‏به اهداف نهائی، مطمئن و خاطرجمع می‌کند؛ گام‌ها محکم و استوار برداشته می‌شود. وقتی انسان چشمش ‏به هدف است، هدف را می‌شناسد، رسیدن به هدف برای او یک آرزوی خام به‌حساب نمی‌آید، امیدوار ‏است، هم‌قدم‌ها را محکم برمی‌دارد، هم راه را گم نمی‌کند و چپ و راست نمی‌شود. ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ ‏یادمان باشد، اگر می‌خواهیم روحیه حماسی در وجودمان حفظ شود، راه را گم نکنیم و در مسیر شهدا ‏و آرمان‌های آنان ثابت‌قدم بمانیم، باید بیش‌ازپیش یاد بانوی دوعالم حضرت زهرا سلام‌الله علیها را در ‏جان و قلبمان زنده نگه‌داریم و توسل به ایشان، رزق هرروزمان باشد.‏ ادامه دارد...‏ ‏ مَنار (معارف ناب امام و رهبری)‏ @MANAAR_IR
بدبختی ملت در جدایی از امام زمان(عجل الله فرجه) بدبختی ملت ما آن وقتی است که ملت ما از قرآن جدا باشند، از احکام خدا جدا باشند، از امام زمان (علیه السلام) جدا باشند. ۲ خرداد ۱۳۵۸ إن تعاسه شعبنا فی الابتعاد عن القرآن، فی الابتعاد عن احکام الله، عن صاحب العصر. ۲۶ جمادی الثانی ۱۳۹۹ The misery for our nation comes along when the nation is separated from the teachings of Qur'an and that of the Divine, and when the nation is separated from the Imam of the Time. 23 May 1979 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote18954
📋 نقش نهادهای فرهنگی در نهادینه کردن اندیشه مقاومت در جامعه/ ‏«با تأکید بر کتاب اندیشه مقاومت»‏/ بخش دوم ‏✍️ ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسی این انقلاب پس از گذراندن چهل سال تجربه ارزشمند توانسته است با همراهی ‏ملت‌های آزاده جهان، عَلَم مقاومت اسلامی را در مقابل مستکبرین بالا نگه دارد و ‏در مقابل هرگونه ظلم، تعدی و زورگویی مقاومت کرده و از مظلومان حمایت کند. ‏این مسئله با پیدایش داعش در کشورهای همسایه نمود بیشتری داشته که محور ‏مقاومت در منطقه به فرماندهی سید و سالار شهیدان مقاومت، سپهبد شهید حاج ‏قاسم سلیمانی توانست آنان را شکست داده و مردم و دولت‌های گرفتار در چنگال ‏آنان را نجات دهد. در کنار همه پیشرفت‌هایی که در جریان مقاومت انجام‌شده، ‏تلاش در راستای تقویت نهادینه شدن فرهنگ استقامت در جامعه نیز لازم است. ‏ازجمله مسئولین مستقیم این امر، نهادهای فرهنگی هستند که به برکت انقلاب ‏اسلامی ایران تشکیل یافته‌اند و اساس کار آنان، نهادینه کردن فرهنگ و ارزش‌های ‏دینی و اسلامی در جامعه است. یکی از آن ارزش‌ها تقویت روحیه مقاومت در ‏جامعه است که رهبر معظم انقلاب در این خصوص برای نهادهای فرهنگی چهار ‏وظیفه کلی تبیین کرده‌اند:‏ ‏1 ـ توجه به نقشه فرهنگی نهادهای فرهنگی برای تقویت جریان مقاومت در جامعه باید به نقشه فرهنگی توجه ‏نمایند. لازمه توجه به نقشه، تدوین نقشه جامع مهندسی فرهنگی است. تدوین این ‏نقشه برای جامعه ضروری بوده و به‌عنوان یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب از ‏نهادهای فرهنگی است مطرح می‌شود.‏ با تدوین نقشه جامع مهندسی فرهنگی می‌توان ظرفیت‌ها، کاستی‌ها و توانایی‌های ‏نهادهای مختلف، مشکلات موجود در جامعه و همچنین نیازهای لازم در راستای ‏نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه را تشخیص داده و بر طبق آن‌ها اقدام نمود. ‏ اگر این نقشه به‌طور کامل تدوین شود نتایج زیر شکل می‌گیرد:‏ الف) وظایف مشخصی برای هریک از تشکیلات فرهنگی تعیین می‌شود تا در ‏راستای تقویت فرهنگ استقامت در جامعه موازی کاری بین نهادهای مختلف پیش ‏نیاید.‏ ب) عرصه برای حضور جوانان حزب الهی و آتش به اختیاران فرهنگی در نهادهای ‏مختلف فرهنگی آماده‌تر می‌شود تا سربازان جنگ نرم فرهنگی بتوانند در خصوص ‏تقویت جریان مقاومت تلاش نمایند.‏ ج) کمک بزرگی به پیشبرد سبک زندگی اسلامی‌ایرانی می‌نماید به‌طوری‌که اگر این ‏سبک زندگی در مقابل سبک زندگی غربی تقویت شود باعث گسترش همه ‏ارزش‌ها در جامعه می‌شود.‏ د) تحولی در علوم انسانی به‌عنوان پشتوانه و منبع علمی و نظری نهادهای فرهنگی ‏صورت می‌پذیرد که این نیز در تقویت روحیه استقامت مؤثر است.‏ ه) علاوه بر این‌که نهادهای علمی ازلحاظ معنوی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت ‏می‌کنند، زمینه حضور فعالان فرهنگی، فضلا حوزه‌های علمیه و هادیان سیاسی در ‏آن مجامع نیز تقویت می‌شوند.‏ ادامه دارد...‏
اسلام بزرگ و ملت شریف و فاتحان عزیز ما افتخار می‌کنند به هزاران سرباز گمنام بزرگواری که در پی نام و نشان نیستند و برای کشور اسلامی خویش و اسلام عزیز و ملت انسان پرور افتخاراتی می‌آفرینند معجزه‌آسا و پیروزی‌های ژرف. ۱۴ اردیبهشت ۱۳۶۲ فان الإسلام العظیم والشعب النبیل وفاتحینا الاعزاء یفتخرون بآلاف الجنود المجهولین العظام الذین لا یتطلعون إلی الشهره ویحققون لبلدهم الإسلامی والإسلام العزیز والشعب المربی للإنسان، مفاخر إعجازیه وانتصارات کبیره باهره. ۲۰ رجب ۱۴۰۳ the great Islam and the noble nation and our beloved conquerors take pride in thousands of unknown soldiers that are not concerned about name and awards and bring miraculous honors and innumerable victories for their Muslim country and beloved Islam and the human-rearing nation. 4 May 1983 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/#quote18303
13921203_8028_192k.mp3
4.63M
🎵 باید تحلیل داشت+معرفی کتاب روش تحلیل سیاسی 🔰 بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این صوت می‌شنوید: من یک وقت در دوران زندگی تقریباً پنجساله‌ی حکومت امیرالمؤمنین(علیه الصّلاةوالسّلام) و آنچه که پیش آمد، مطالعات وسیعی داشتم. آنچه من توانستم به عنوان جمع‌بندی به دست بیاورم، این است که «تحلیل سیاسی» ضعیف بود. البته در درجه‌ی بعد، عوامل دیگری هم بود؛ اما مهمترین مسأله این بود. والّا خیلی از مردم هنوز مؤمن بودند؛ اما مؤمنانه در پای هودج ام‌المؤمنین در مقابل علی(علیه‌السّلام) جنگیدند و کشته شدند! بنابراین، تحلیل غلط بود. موضع خود را شناختن و در آن قرار گرفتن، هوشیاری سیاسی، شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی - البته به دور از ورود در دسته‌بندیهای سیاسی - خودش یکی از آن خطوط ظریفی است که من در پیام هم به شما عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند. دیدار جمعی از فرماندهان سپاه ۱۳۷۰/۰۶/۲۷ 🆔@manaar_ir
🗒 خطر نوخوارجی گری/ بخش دوم ✍ ،سردبیر مَنار مثال برجسته‌اش ماجرای صدور فرمان «آتش به اختیار» در هفدهم خرداد 96 است که کمتر از ‏یک ماه بعد_پنجم تیرماه 96_ با این تبصره اساسی که «آتش‌به‌اختیار‎ ‎به معنی کار فرهنگی ‏خودجوش و تمیز است» تکمیل شد اما آنچه بر درودیوارهای حقیقی و مجازی مشاهده می‌شود ‏تنها همان فرمان اول است و گویا کمتر کسی برای توجه به تبصره تکمیلی تمایل نشان می‌دهد. ‏حال‌آنکه فرمان آتش به اختیار بستگی به شرایط بحرانی و ایجاد اختلال در مرکز فرماندهی دارد ‏و همیشه قابلیت اجرایی شدن ندارد و شامل اقدام‌های خودسرانه و خلاف قانون و نظم عمومی ‏نمی‌شود. افزون بر این مطب آن‌که تشخیص شرایط اختلال نیز مسئله‌ای مهم است.‏ اقدام خودسرانه یعنی این‌که یک روز در میانه تجمعی که برای رساندن فریاد اعتراض حوزه ‏علمیه به وضعیت معیشتی ترتیب داده‌شده بود و می‌رفت تا به این پرسش که «نقش طلاب و ‏فضلا در سختی‌ها و مشکلات مردم چیست و چرا دَم برنمی‌آورند؟» پاسخی قانع‌کننده بدهد، اما ‏ناگهان با یک شعر نقش بسته بر تکه‌ای مقوا که نوید مرگ می‌داد همه‌چیز ویران شد و تا مدت‌ها ‏این حاشیه شیطنت‌آمیز در همه‌جا برجسته بود.‏ و امروز نیز در شرایطی که تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مدافعان سلامت برای کاستن از دردهای ‏کرونایی به ثمر نشسته است، عده‌ای که در قالب انقلابی گری معنا می‌شوند با فقدان دقت در ‏مبانی، رفتاری نو خوارج گونه نشان می‌دهند و فریاد مخالفت با واکسن داخلی سر می‌دهند.‏ حالا شما این را بگذارید در کنار سخن امام جامعه که تولید واکسن داخلی را مایه افتخار و عزت ‏می‌داند و از همه‌کسانی که در تولید آن سهیم بوده‌اند _ازجمله وزارت بهداشت_ تجلیل می‌کند ‏اما برخی با توجیه و تفسیرهای غلط سعی دارند این تلاش‌ها را نادیده بگیرند و تقویت خدمت‌ها ‏را بر خیانت‌ها ترجیح می‌دهند.‏ آنچه در این یادداشت تشریح شد نقدی است بر طیفی خاص از جریان‌های انقلابی که خدمات ‏خوبی نیز انجام می‌دهند اما برخی عملکردهای ناشی از سطحی انگاری سبب شده است تا این ‏نگرانی نسبت به تولد جریان نو خوارجی گری پدید آید.‏ بازخوانی مبانی و اندیشه امامین انقلاب و به‌ویژه توجه دقیق به بیانات رهبر انقلاب اسلامی تنها ‏کلید جلوگیری از پیدایش این جریان نامبارک است که اگر جدی گرفته نشود روزی ممکن است ‏رأس نظام را نیز هدف قرار بدهد و از او عبور کند.‏ این جمله پایانی _انتقاد رهبر انقلاب نسبت به برهم زدن مراسم سالگرد ارتحال امام راحل_ را ‏مرور کنید.‏ ‏«آن‌کسانی که این کارها را می‌کنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمن‌اند، خب نکنند. می‌بینید که ‏تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان ‏راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعار دادن‌ها کاری از پیش ‏نمی‌برد‎.‎‏ بیانات در دیدار مردم آذربایجان‌ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸»‏
🗒 خطر نو خوارجی گری/بخش اول ✍ ،سردبیر مَنار ‏«لا حکم إلا لله»، هیچ فرمانی جز فرمان خداوند قابل‌پذیرش نیست.‏ این جمله‌ای است که در جنگ صفین و پس از پایان ماجرای حکمیت از حنجره عده‌ای شنیده ‏شد. همان‌ها که به اسم خوارج شهرت یافته‌اند.‏ درپرونده این جریان، شعار دادن بر ضدّ امیرالمؤمنین و تهدید به قتل و کشتار مردم در هنگام ‏خروج از کوفه به سمت نهروان وجود دارد.‏ مشکل خوارج این بود که قدرت فهم و تحلیل نداشتند و بی‌بهره بودن از عنصر تحلیل شرایط ‏سبب شد تا راه را اشتباه بروند و چندتکه کاغذ را که سخن خدا بر روی آن نقش بسته بود بر ‏فرمان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که قرآن با گوشت و پوستش تنیده شده بود ترجیح دادند.‏ حالا 1405 سال از آن واقعه تاریخی می‌گذرد اما پدیده‌ای جدید و با شکل و شمایلی دیگر در ‏حال شکل‌گیری است که می‌توان نامش را نو خوارجی گری نهاد.‏ خوارج و نو خوارجی گری هر دو به‌مثابه خار و خاشاک‌هایی هستند که اگر زدوده نشوند همیشه ‏مایه کاهش سرعت در راه رسیدن به آرمان‌ها می‌شوند.‏ البته که منظور از این زدودن، جهد و جهاد برای پالایش و نوسازی افکار بناشده بر مجموعه‌ای از ‏بنیادهای درست و غلطی است که درمانش نیز چندان آسان نیست.‏ چرایی آسان نبودنش را برای در این نکته جُست که طرفداران این مسلک به‌ندرت و بلکه تقریباً ‏هرگز بر سر میزهای گفتگو پیدا نمی‌شوند و بیش و پیش از آن‌که راهی بهتر برای حل مسئله ‏بیابند در وسط میدان مشغول یقه‌گیری و فریاد هستند.‏ پدیده نو خوارجی گری از دامان انقلابی گری پرورش می‌یابد اما نه آن انقلابی گری برخاسته از ‏عقلانیت بلکه نوعی از انقلابی گری که اصل اولیه و حاکم بر تمامی مناسبات را بر مخالفت‌های ‏غیرمنطقی و خیانت مدار پنداری مسئولان بنا ساخته است و هرچند شعار خوارج صفین را بر ‏زبان جاری نمی‌کند اما چنانچه در مبانی خود تجدیدنظر نداشته باشد به سرنوشت نافرجام ‏خوارج دچار خواهد شد.‏ نو خوارجی گری محصول اجتهاد در اصول قطعی و غیرقابل خدشه‌ای است که همیشه از جانب ‏رهبر نظام مورد تأکید بوده و هست.‏ نگاهی هرچند کوتاه به منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای نشانگر این است که انقلابی گری و ‏حمایت از آرمان‌های انقلاب جز در چهارچوب عقلانیت، رعایت احترام و دوری از پرخاش ‏بی‌جا، تلاش برای وحدت با محوریت ولایت و برخی شاخصه‌های دیگر تنها یک ادعای ناقص ‏است.‏ نویسنده این یادداشت بر این باور است که جریان نو خوارجی گری بیش از آن به دنبال عملیاتی ‏ساختن فرمان‌های ایجابی از جانب ولیّ جامعه اسلامی باشد، انرژی و هزینه‌اش را برای مقابله با ‏دشمن خرج می‌کند. به عبارت دقیق‌تر این جریان ضدیّت با دشمن را در چهارچوب تبعیت از ‏فرماندهی تعریف نمی‌کند و خود را ملزم می‌داند که با هر ابزاری که مقدور باشد به آنچه درست ‏می‌پندارد عمل کند.‏
«شفاعت ما به آنکه نماز را کوچک بشمارد نمی‌رسد» رهبر انقلاب: از ما خواسته شده که در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار؛ از دلمان حرف بزنیم، با دلمان حرف بزنیم؛ اینها مهم است. این را در وضع ترویج نماز، در نمازی که خود ما میخوانیم، نمازی که به دیگران تعلیم میدهیم، این نکته‌ی روح نماز را باید توجه کنیم.... اهمیت نماز که واقعاً برای ما توصیفش هم شاید ممکن نباشد. امام صادق (علیه‌السّلام) در بیمارىِ رحلت به وصىّ‌شان میفرمایند که: «لیس منّی من استخفّ بالصّلوة»؛ از ما نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. استخفاف یعنی سبک شمردن، کم‌اهمیت شمردن. ۱۳۸۷/۰۸/۲۹‌
🗒عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ۸‏ ‏✍️ شهادت میراث نسلی است که مشق عشق را از امام حسین (علیه‌السلام) آموختند. آنان بر پیام ‏ناب و ماندگار «هیهات من الذله» سید الشهداء؛ که درس ایستادگی و استقامت در برابر جباران ‏روزگار و سر خم نکردن در مقابل مستکبرین عالم _حتی به قیمت اهداء گوهرجان_ می‌دهد؛ ‏ثابت‌قدم ماندند و از این شاهراه به مقام شامخ شهادت دست یافتند.‏ آری استکبارستیزی پیام قاطع و پربسامد شهداست که در گوش زمان و نسل به نسل به آیندگان ‏منتقل می‌شود. پیام بابرکتی که با امتداد خط شهادت و تکثر راست‌قامتان تاریخ در نقطه عطف ‏تاریخ و بزنگاه پیچ بزرگ تاریخ اسلام توانست، انقلاب اسلامی را رقم بزند و چشمه امید و نقطه ‏اتکا همه ملت‌های مظلوم و ستم دیده عالم گردد.‏ در نظام اندیشه رهبر انقلاب، اعتقاد به استکبارستیزی و مبارزهٔ با استکبار یک حرکت معقول و ‏منطقی و دارای پشتوانهٔ علمی و یک حرکت خردمندانه است، برخلاف آنچه بعضی می‌خواهند ‏وانمود بکنند که این‌یک حرکت شعاری و احساساتی است. (۱۳۹۴/۰۸/۱۲) ایشان وظیفه انگاری ‏مبارزه با استکبار را سبب تقویت روحیه و کم نیاوردن در مقابل ابرقدرت‌ها ازجمله آمریکا دانسته ‏و آن را توفیق الهی برای مقاومت در مقابل فشار تبلیغاتی دشمنان، می‌دانند. (۱۳۹۸/۰۷/۲۱) در ‏این رابطه شهید با بصیرت علیرضا ماهینی در وصیت خود می‌نویسد: «من در شرایطی که استکبار ‏جهانی به سرکردگی آمریکا، انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که برای حاکمیت قانون «الله» به دست ‏مردم مسلمان و مبارزمان و رهبری امام عزیزمان خمینی بزرگ صورت گرفته، تشخیص دادم که ‏با شرکت در جنگ می‌توانم دینم را نسبت به این انقلاب ادا کنم.»‏ شهدا مبارزه با استکبار را ضرورتی انکارناپذیر و وظیفه حتمی می‌دانستند. همان‌طور که شهید ‏وزوایی غفلت از آن را نابخشودنی می‌شمرد و می‌گفت: «امروز تمام مزدوران و طاغوتیان به ‏مقابله با انقلاب عزیز اسلامی پرداخته‌اند. در رأس آن به تعبیر امام، شیطان بزرگ آمریکا و به ‏دنبال او تمامی وابستگان دیگرش. پس از خدا غافل نشوید که پشیمانی سودی ندارد و ما باید به ‏تعبیر امام تکلیف را عمل کنیم. اگر توانستیم پیروز می‌شویم و اگر کشته هم بشویم شهید هستیم ‏و این نیز خود پیروزی است.»‏ آیت‌الله خامنه‌ای نجات بشریت را در استکبارستیزی می‌دانند و می‌فرمایند: انقلاب اسلامی با ‏میدان‌داری جوانان به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و روحیه استکبارستیزی ملی را به ‏اوج رسانید. (۱۳۹۷/۱۱/۲۲) ملت ایران بااقتدار در مقابل گرگ‌های گرسنه، سبعهای افسارگسیخته ‏و کمپانی‌های زر و زور، ایستادند و مسیر تاریخ که مبتنی بر ظلم، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بود ‏را تغییر دادند. ایشان معتقدند به‌شرط ادامه مسیر استکبارستیزی، ملت می‌تواند، به نقطهٔ موعود ‏رسیده و زمینه‌ساز ظهور ولیّ ‌امر و ولیّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) گردد و دنیا را وارد یک مرحلهٔ ‏جدیدی نماید و این را بسته به عزم و معرفت امروز ما می‌دانند. (۱۳۹۱/۱۰/۱۹) در این رابطه ‏خوب است فرمایش شیر مردِ باصلابت پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، شهید مجید ‏ابوطالبی را یادآور شویم که فرمود: «ای ابرقدرت‌ها: دست از جنایت بردارید، دست از درندگی ‏بردارید ... بیایید به‌جای ویرانگری به سازندگی بپردازید و اِلا توسط قیام مردم دنیا نابود خواهید ‏شد. ما مسلمانان ایران و ما پیروان ولایت‌فقیه به شما اخطار می‌کنیم تا زمانی که پرچم اسلام در ‏مسجدُالاقصی به اهتزاز درنیاید و حکومت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) را به حکومت مهدی ‏‏(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) متصل نگردانیم از پای نخواهیم نشست.»‏ ‏ باشد شهدا به وظایفشان عمل کردند و پر گشودند امروز اهداف و آرمان‌های آن‌ها با عمل ‏ما به منصه ظهور و نقطه اوج خواهد رسید. مراقب باشیم که سستی نکنیم!‏ ‏ مَنار (معارف ناب امام و رهبری)‏ @MANAAR_IR
ظهور و از بین رفتن اختلافات به ما این وعده را داده‌اند که وقتی که امام زمان- سلام الله علیه- ظهور کند، این اختلافات از بین می‌رود و همه برادروار با هم هستند. دیگر زورکشی در کار نمی‌ماند. 26 آذر 1358 لقد وعدنا انه إذا ظهر إمام العصر سلام الله علیه ستزول هذه الاختلافات و یکون الجمیع إخوه و لن یکون هنالک اقویاء و إکراه. ۲۷ محرم ۱۴۰۰ We have been promised that at the appearance of the twelfth Imam(`a ), all these differences will disappear, and everybody would be brother to one another. There will not be any bully or coercion. 17 December 1979 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote18441
🗒 بازدارندگی از شاهراه مقاومت می‌گذرد ✍️ "سلیمانی یک مکتب است." این سخنِ رهبر انقلاب درباره حاج قاسم تأمل‌برانگیز است. چرایی و چگونگی این مکتب مطلبی جداگانه است اما این مکتب شاخه‌ای از دانشگاه حضرت روح‌الله و دریک کلام، مکتب مقاومت است. بر اساس منظومهٔ فکری امامین انقلاب، هدف از مقاومت فراهم‌سازی بازدارندگی دشمن در همهٔ زمینه‌هاست. هدفی پرهزینه، اما سرآغاز خلاصی یافتن از دشمنی‌های دشمن خواهد بود. عنصر بازدارندگی، هرقدر گسترده‌تر باشد سبب افزایش سرافرازی و اقتدار نظام می‌شود. مسئله‌ای که نه‌تنها در جمهوری اسلامی بلکه به‌عنوان یک عنصر سازنده، سایر کشورها نیز از آن بهره می‌برند. یک نمونه کره شمالی است که با تولید بمب هسته‌ای آمریکا را تسلیم خودکرده و به گوشهٔ رینگ فرستاده است. سؤال این است که شاخصه‌های این مکتب چیست؟ در منظومه فکری امامین انقلاب فهرست این ویژگی‌ها وجود دارد: ۱/ واکنش طبیعی: این اولین واکنش هر ملت آزاده در برابر تجاوزگری‌های دولت‌های قدرتمند است. مسئله‌ای طبیعی که حتی حیوانات هم از آن بهره می‌برند. ۲/ عامل عقب‌نشینی دشمن: بارها رهبری در سخنرانی‌های خود، خطاب به مردم و دولت، به این حقیقت اشاره‌کرده‌اند که مشکل دشمن با ما طبق آیات قرآن، و طبیعت دشمنی او، در موضوعاتی نظیر موشک، انرژی هسته‌ای و حتی هرگونه عقب‌نشینی دیگری از مواضع ملی نیست، بلکه به‌تصریح آیات قرآن: آن‌ها دوست می‌دارند که کافر شوید. این طبیعی است که وقتی دشمن در برابر هر گام عقب‌نشینی، گام بلندتری برمی‌دارد، اولین و بهترین اقدام، مقاومت کردن و هرگز عقب ننشستن است. اگر هم تاکنون، برای این استدلال، دلایل محکمی نبود، اکنون تجربهٔ فرجام برجام، و هفت سال، و بلکه بیشتر عقب‌ماندگی به امید کم شدن دشمنی دشمن و در عوض، تحریم‌های بیشتر و پی‌درپی، راه را بر هر کتمان کننده‌ای می‌بندد. ۳/هزینه‌ی ‌کمتر مقاومت نسبت به عقب‌نشینی: این ویژگی نیم‌نگاهی هم به منطق پیشین دارد و این هزینه، هرقدر هم باشد، از هزینه‌ی‌ عقب‌نشینی کمتراست. نمونه‌اش، ایران درزمان حکومت شاهنشاهی و در زمانهٔ کنونی، عربستان سعودی که مانند آینه‌ای برای ایران در دوران پهلوی، هم هزینه می‌‌دهد، هم استقلال از دست می‌‌دهد، هم عزت ملی را به فنا می‌‌دهد وهم توهین می‌شنود و گاو شیرده می‌نامندش. این در حالی است که در فرهنگ مقاومت عزت و اقتدار در روابط، حرف اول را می‌زند. ۴/ خداوند درباره مقاومت نوید پیروزی می‌‌دهد. ۵/امکان عقلی و عملی مقاومت: چهل سال است این کشور با مشکلات بزرگی از خیانت‌های ستون پنجم دشمن، در داخل کشور گرفته تا تحمیل جنگ تحمیلی هشت‌ساله و تحریم‌های پیاپی سنگین جهانی مواجه است. بارها، تجربه نشان داده هر جا با منطق مقاومت و ادبیات مقتدرانه، با دشمن برخورد شده، آنجا زمینه رویش‌های پی‌درپی در کشور بوده و هر جا، گامی کوچک به نفع دشمن و با دیپلماسی سازش به عقب برگشته‌ایم، عقب‌نشینی به آن نقطه، خلاصه نشده و دشمن حداقل قدمی، پا را فراتر نهاده است. بر اساس منظومه فکری امام و رهبری و مکتب حاج قاسم، مقاومت حرف اول را می‌زند و رشد و تعالی جامعه از شاهراه مقاومت می‌گذرد. شاهراهی که شاید شهید «سلیمانی»،«فخری زاده»، «احمدی روشن» جانشان را در آن فدا کردند.
هر باری كه شما جوانان با قرآن نشست و برخاست كنید، یك پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یك چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌كند و جاری می‌شود. بیانات در دیدار قاریان قرآن‌۱۳۸۹/۰۴/۲۴
اقامه‌ی‌ نماز فقط این‌ نیست‌ که‌ صالحان‌، خود نماز بگزارند. این‌ چیزی‌ نیست‌ که‌ بر تشکیل‌ حکومت‌ الهی‌ متوقف‌ باشد، بلکه‌ باید این‌ ستون ‌دین‌ در جامعه،‌ به‌ پا داشته‌ شود و همه‌ کس‌ با رازها و اشاره‌های‌ آن‌ آشنا واز برکات‌ آن‌ برخوردار گردند، درخشش‌ معنویت‌ و صفای‌ ذکر الهی، همه‌ی‌ آفاق ‌جامعه‌ را روشن‌ و مصفا کند و تن‌ها و جانها با هم‌ به‌ نماز بشتابند و در پناه ‌آن‌ طمأنینه‌ و استحکام‌ یابند. پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌،۱۳۷۰/۰۷/۱۶
📋‏ عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 9‏ ‏✍️ شهید در دیدگاه شامخ رهبر انقلاب، از جایگاهی عظیم و حقیقتی شگفت‌آور برخوردار است. ‏ایشان دراین‌باره فرمودند: مبادا عادت به برخورداری از گنجینه ارزشمند شهدا، ما را دچار غفلت ‏نموده و گذشتها و ایثارها و عظمت‌های آن‌ها را از خاطراتمان محو کند و عظمت و حقیقت ‏نورانی و بهشتی فرهنگ شهادت برایمان مخفی بماند؛ مثل عظمت خورشید و آفتاب که از شدّت ‏ظهور، برای کسانی که دائم در آفتاب‌اند، مخفی می‌ماند. (۱۳۷۶/۰۲/۱۷)‏ در نظام ناب فکری ایشان، ایثار یکی از مهم‌ترین فصول فرهنگ شهادت و نیاز امروز ما به شمار ‏می‌آید و می‌فرمایند: «شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار درراه خدا است، در جامعه ماندگار ‏خواهد شد؛ و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا ‏نخواهد داشت؛ پیش خواهد رفت»(۱۳۹۳/۱۱/۲۷)‏ برای دستیابی به زندگی برتر شهادت بایست روحیه ایثار و ازخودگذشتگی را در خود تقویت ‏کنیم. در نظام فکری رهبر انقلاب ایثار و شهادت تساوق دارند: «فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ ‏ایثار و ازخودگذشتگی برای اهداف بلندمدت و مشترک مردم و همه بشریت و این فرهنگ، ‏درست در نقطهٔ مقابل فرهنگ فردگرایی غربی است که همه‌چیز را برای خود و با محاسبهٔ ‏شخصی و مادی می‌سنجد.»(۱۳۹۳/۱۱/۲۷) رمزگشایی این رویکرد را در بیان گوهربار رهبر کبیر ‏انقلاب (ره) می‌یابیم که فرمودند: «منطق شهید، منطق اسلام است.»(۱۳۷۵/۱۲/۱۴) زیرا شهید ‏می‌رود تا آرمان‌هایش بماند و این را از فرهنگ راقی اسلام آموخته است. امام خمینی (ره) صریح ‏می‌فرمایند: «ما خودمان را باید فدا کنیم برای اسلام؛ آمال و آرزویمان را باید‎ ‎فدا کنیم برای ‏اسلام»(۱۳۴۳/۱/۲۶) امام خامنه‌ای ایثار را از صریح‌ترین رویکردهای شهید می‌دانند: «ایثار، یعنی ‏ندیدن و به‌حساب نیاوردن خود. این، اولین موضع‌گیری شهید است.»(۱۳۷۶/۰۲/۱۷) امام خمینی ‏‏(ره) فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی را میراث ارزشمندی می‌دانند که از بزرگان دین به ما رسیده ‏است و می‌فرمایند: «بزرگان اسلام ما، درراه حفظ اسلام و احکام قرآن کریم کشته‎ ‎شدند، زندان ‏رفتند، فداکاری‌ها کردند تا توانستند اسلام را تا به‎ ‎امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز ‏وظیفهٔ ماست که در‎ ‎برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین می‌باشد، برای تحمل‎ ‎هرگونه ‏ناملایمات آماده‌باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را‎ ‎قطع نماییم و جلو اغراض و مطامع آن‌ها ‏را بگیریم.»(۱۳۴۲/۱/۲)‏ ایثار و دست شستن از علاقه‌ها و دلبستگیها در کلام شهید روشن‌ضمیر عمران همرنگ موج ‏می‌زند و می‌فرماید: «رسالت ما در مقابل اسلام و انقلاب و همه شهیدان و کیفیت ادامه راه آنان ‏در رساندن پیام مظلومیت اسلام و مظلومیت این انقلاب که بر همه جهانیان بسی سنگین است بر ‏عهده ماست من هم مثل تمامی برادران جان‌برکف به‌غیراز جان چیزی ندارم که به دین اسلام ‏هدیه کنم لذا خواستم جان خود را درراه اسلام و عقیده‌ام و قرآنم قربانی کنم ایمان ما استوار و ‏قلب ما آرام است ما را گریه مادران داغ‌دیده و زاری خواهران بی‌برادر و اشک سالخوردگان و ‏خردسالان از راه خویش بازنمی گرداند...»‏ این روزها چقدر نیاز است برخی مسئولین وصیت‌نامه ارزشمند شهید ابوالفضل طیبی بخوانند و ‏عمل کنند که فرمود: «این جمهوری اسلامی نعمتی است که خداوند به ما داده است، ابرقدرت‌ها ‏و عوامل آن‌ها در خارج و داخل کشور هیچ‌گونه آسیبی نمی‌توانند به انقلاب اسلامی بزنند. این ‏تنها ما هستیم که با اعمال و رفتار خود می‌توانیم این نعمت را حفظ و یا خدای‌ناکرده از دست ‏بدهیم».‏ در آستانه دهه پیروزی انقلاب چقدر لازم است فرهنگ شهیدان پاک اندیشمان را مرور کنیم ‏شهید باقر یوسفی: این انقلاب اسلامی است که دریچه جدیدی در مقابل افکار انسان‌های دربند ‏بازکرده است و آنان را به‌سوی خداوند و رستگاری و سعادت می‌خواند.‏ یادمان باشد: این روزها بیش از همیشه، برای حفظ آرمان‌های امام و شهدا، فرهنگ ایثار را به ‏خودمان و مسئولین، متذکر شویم؛ زیرا فرهنگ ایثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ مایه گذاشتن از ‏خود برای سرنوشت جامعه و برای سرنوشت مردم. این فرهنگ اگر عمومی شد، این کشور و هر ‏جامعه‌ای که این فرهنگ را داشته باشد، هرگز متوقّف نخواهد شد؛ به عقب بر نخواهد گشت و ‏پیش خواهد رفت. (۱۳۹۳/۱۱/۲۷)‏ ‏ مَنار (معارف ناب امام و رهبری)‏ @MANAAR_IR