eitaa logo
منار | معارف ناب امام و رهبری
89 دنبال‌کننده
185 عکس
38 ویدیو
14 فایل
🌺 معارف انقلاب اسلامی=معارف امام و رهبری🌸 ❇️ آشنایی با کانون فرهنگی منار https://eitaa.com/manaar_ir/3 ❇️ دوره معارف سطح یک https://eitaa.com/manaar_ir/49 https://eitaa.com/manaar_ir/51 ❇️ ارتباط با ادمین @zare1979
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 شرح و توضیح درباره یک یادداشت ✍️ سردبیر مَنار بعد از انتشار یادداشت "بازی کثیف تجمّل"، کاربر محترمی پیغام داده است که این حرف‌ها تهمت به مرحوم هاشمی رفسنجانی است و از این قطعه تصویری نیز نمی‌شود چنین چیزی را برداشت کرد. ما برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا و پرهیز از قضاوت یک‌جانبه مستنداتی را برای آشنایی بیشتر با مدعای نویسنده یادداشت در اختیار کاربران کانال منار قرار می‌‌دهیم. بیان این نکته نیز لازم است که سیاستِ مَنار تبیین و تحلیل اندیشه امامین انقلاب در موضوعات مختلف است و هدف نویسنده یادداشت مورد نظر هم نقدی درباره بی توجهی به فرامین رهبر انقلاب در موضوع تجمّل گرایی و اشرافی گری بوده است. 1- این خطبه در تاریخ 9 آذر 1369 ایرادشده که نویسنده یادداشت "بازی کثیف تجمّل" بر اساس برخی اطلاعات موجود،تاریخ آن را به‌اشتباه 18 آبان 1368 درج کرده است و ما نیز تاریخ را اصلاح‌کرده‌ایم. 2- مردادماه 1399 مستندی به نام "رؤیای آجری" از تلویزیون پخش می‌شود که به‌صورت تحلیلی و مبتنی بر اسناد و تصاویر دیده نشده، سیاست‌گذاریِ مسکن در ایران را از زمان پهلوی‌ها تا امروز بررسی کرده است. به گزارش رجا نیوز، بعد پخش قسمت‌های مربوط به سیاست‌گذاری مسکن در دوران سازندگی جریان نزدیک به مرحوم هاشمی تحت این عنوان که مستند «رؤیای آجری» شخصیت و عملکرد رئیس دولت پنجم و ششم را تحریف کرده است نسبت به پخش این مستند اعتراض کردند. ازجمله محسن هاشمی نیز به مطالب پخش‌شده در مورد پدرش اعتراض می‌کند و معتقد است هاشمی هرگز درباره تجمّل گرایی مسئولان سخنی نگفته است و آنچه در خطبه موردنظر بیان‌شده تنها درباره اهمیت به آراستگی مساجد بوده است. 3- مهدی نصیری _مدیرمسئول وقت روزنامه کیهان_ خاطرات خود را از آن ماجرا چنین روایت می‌کند: "آقای هاشمی اگرچه از مانور تجمل نمازگزاران سخن گفته بود (که در توصیه‌های دینی به آن اشاره‌شده) و حرفی از مانور تجمل مسئولان نزده بود اما وقتی این موضوع بلافاصله پس از بخش آغازین حرف‌هایش درباره ضرورت سکونت متدینین و حزب‌اللهی‌ها در مناطق لب دریا و شمال شهر مطرح شد، طبعاً این نتیجه گرفته شد که او دارد از ضرورت مانور تجمل و اشرافی گری متدینان و سخن می‌گوید که از نتایج قهری آن تشویق مسئولان کشور ـ که دستشان به بیت‌المال می‌رسید ـ به رفتن به سمت رفاه و اشرافی گری و کسب ثروت بود. این خطبه با واکنش‌های انتقادی تندی در مطبوعات و مجلس مطرح شد و ما در روزنامه کیهان دو مطلب در انتقاد از آن درج کردیم. یکی مقاله آقای حسین شریعتمداری با عنوان «دو گام ناپیموده» بود (که آن روزها برای کیهان یادداشت‌هایی را می‌نوشت) که در کمال احترام به آقای هاشمی بود و دیگر مطلب طنزی بود که من با عنوان «مانور تجمل» و امضای ذره‌بین چی نوشتم و سخنان هاشمی را نقد کردم." 4- 10 مرداد 1395 سایت مشرق نیوز گزارشی با عنوان "هاشمی رفسنجانی چگونه اشرافیت را به مدیران دولتی تعلیم داده است؟" منتشر کرده است که اگرچه باز تاریخ ایراد خطبه اشتباه بیان‌شده اما بر اساس خاطرات روزنوشت هاشمی رفسنجانی مستنداتی را در مورد اعتقاد او به تجمّل گرایی انتشار داده که قابل‌تأمل است. 5- برای شناخت ابعاد بیشتر حاکمیت تفکّر اشرافی گری و تجمّل گرایی در دوران دولت سازندگی پیشنهاد می‌کنیم دو مستند "هاشمی زنده است" و "شورش علیه سازندگی" و این قطعه تصویری را ببینید. 🆔@manaar_ir
📋 مجلس از نگاه رهبر انقلاب ✍️ مجتبی میرزایی، معاون پژوهش حوزه علمیه امام زین‌العابدین (علیه‌السلام)، شعبه انصار المهدی (ارواحنا فداه) "اگر قانون، درست و بسنده و قابل‌اجرا باشد و از ضمانت‌های اجرایی آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدف‌های والای خود دست می‌یابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن." این جمله بخشی از پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. به‌راستی جایگاه مجلس چیست که ایشان از آن تعبیر به شأن والا و تکلیف حیاتی و مهمّ می‌کنند؟ در ادامه بر اساس بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس و همچنین پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم، به برخی از شئون مجلس یازدهم اشاره می‌کنیم که قابل انطباق با ویژگی‌های اصحاب پیغمبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) است. 1- مجلس پیشانی پیکره انقلاب رهبر انقلاب، در پیام صادره به مناسبت شروع به کار مجلس یازدهم، مردم‌سالاری دینی را به‌منزله یک پیکره در نظر گرفته‌اند که پیشانی آن، مجلس شورای اسلامی است و مجلس را پیشانی درخشان و باشکوه پیکره مردم‌سالاری اسلامی می‌دانند و این‌یک شأن بالا محسوب می‌شود. همان‌گونه که خداوند نشانه شناخت‌یاران رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) را، شناخت از سیما و چهره درخشان و نورانی و پیشانی آنان برمی‌شمارد: «سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ.» (سوره فتح، آیه ۲۹). رهبر انقلاب اسلامی نیز مجلس را به‌عنوان پیشانی پیکره انقلاب برمی‌شمارند که بیننده این پیکره با مشاهده پیشانی آن_یعنی مجلس_ پی به محتوا و حقیقت این پیکره می‌برد. شاید دلیل آن‌که امام خمینی (رضوان‌الله علیه) مجلس را رأس امور می‌دانستند نیز همین باشد که مجلس مثل پیشانی برای یک پیکره است. 2- انسجام داخلی و اتحاد در برخورد با دشمنان مقام معظم رهبری از دیگر شئون بالای مجلس را حفظ انسجام داخلی می‌دانند. ایشان قائل‌اند که مجلس و نمایندگان باوجود اختلاف‌نظرها و اختلاف‌سلیقه‌هایی که با دولتمردان دارند، اما لازم هست که بین یکدیگر اتحاد کلمه داشته و در مقابل کفار و دشمنان یک‌صدا و یک‌کلام بلند و محکم اظهارنظر کنند. این ویژگی درواقع همان وصف یاران پیغمبر خاتم است که قرآن آن را چنین توصیف می‌کند: «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ». (سوره فتح، آیه 29). مؤمنین با یکدیگر مهربان‌اند اما با کفار رفتار خشن دارند. 3- عبادت و خدمتگزاری پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه و آله) خدمت به مردم را در کنار ایمان به خدا می‌دانند و می‌فرمایند که هیچ خیری بالاتر از این دو نیست. (تحف العقول، ص 35). بر همین اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کار برای خدا و خدمت به مردم را از دیگر شئون والای مجلس می‌دانند. ایشان کار برای خدا را این‌گونه تعریف می‌کنند: "برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیّت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کارکنید. اسیر جَو و مانند این چیزها هم نشوید". قرآن کریم یاران پیغمبر اکرم را همیشه به دنبال فضل و رحمت و خشنودی خداوند معرفی می‌کند. «یبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا». (سوره فتح، آیه 29) چه از طریق رکوع و سجود و عبادت خداوند و چه از طریق خدمت به بندگان خدا. 4- مایه امید مردم انتخابات مجلس یازدهم در شرایط بد اقتصادی و کرونایی رخ داد و بسیاری به دنبال مأیوس سازی مردم از تحقق مجلسی قوی بودند؛ اما بااین‌وجود مردم امید خود را به مجلس از دست ندادند و این همان شأن بالای مجلس است که نقطه امید مردم برای حلّ مشکلات اقتصادی و معیشتشان است. مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرمایند: "مجلس یازدهم، مجلس امید و انتظار مردم است، نقطه امید مردم و مظهر امید مردم است". اصحاب پیغمبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه و آله) بیشترشان جوانانی بودند که هیچ‌کسی انتظار و امید ایجاد حکومت اسلامی به‌واسطه آن‌ها را نداشت؛ اما با عنایت و فضل الهی نور امید را در دل تمامی مستضعفین روشن کردند. «مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ». (سوره فتح، آیه 29). جوانان انقلابی که اکنون در مجلس یازدهم بر کرسی نمایندگی نشسته‌اند می‌توانند و باید با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و استفاده از نظرات کارشناسی باسابقه مجلسی پویا و پرکاربرد و قوی را شکل بدهند و انقلابی بودن مجلس را در مقابل چشم‌ها برجسته سازند. 🆔@manaar_ir
🔰 باید آدم باشید ✍️سردبیر مَنار "من امیدوارم که ان‌شاءالله شما معلم اخلاق جامعه باشید." چهارم خرداد 1359، امام خمینی رضوان‌الله علیه در بین نمایندگان اولین دوره مجلس شورای اسلامی سخن می‌گوید و ضمن مقایسه وضع فعلی با دوران گذشته برجسته‌ترین تفاوت مجلسِ پیش رو با قبل را جنگ و مبارزه برای رسیدن به برای آمال و هوس‌های فردی و جناحی معرفی می‌کند و باور دارد که شاکله مجلس‌های پیشین از اساس خراب بوده و حتی برخی آدم‌های سالم و صالح را نیز در خودش هضم می‌کرده است. نگاهی به مجموعه پیام‌ها و سخنان حضرت روح‌الله درباره جایگاه و شأن مجلس ما را به این نتیجه می‌رساند که امام خمینی دیدگاه و امیدی بسیار ویژه به خانه ملت داشته است. آیت‌الله خمینی، برتری دادن مصلحت اسلام و کشور را در انتخاب نامزدها توسط مردم، نشانه رشد و کمال انسانی، اسلامی و سیاسی می‌داند و به همین دلیل است که از ورود افراد کارشکن و جنجال‌آفرین به مجلس ابراز نگرانی می‌کند. امام مجلس را محل مشورت و مباحثه عده‌ای متفکر می‌داند که می‌خواهند به ملت خدمت کنند و بنابراین به‌شدت از این‌که مجلس به بزنگاهی برای تصفیه‌حساب‌های شخصی تبدیل بشود پرهیز می‌دهد و بر این عقیده پافشاری می‌کند که اگر قرار است درگیری و تنش ایجاد بشود تنها درراه مقابله با برهم زنندگان آرامش و جایگاه مجلس سزاوار است و البته در این مورد هم شرطش آن است که این افراد با زبان خوش در مسیر هدایت قرار نگیرند. نگاه اخلاقی و تربیتی رهبر کبیر انقلاب به مجلس در سراسر جملات ایشان موج می‌زند تا جایی که ایشان آرزو می‌کند مجلس بر محور عبادت بچرخد و نه نافرمانی خدا، و مرکز گسترش صلاح یا فساد در کشور را خانه ملت می‌داند. در اندیشه آیت‌الله سید روح‌الله خمینی وکلای ملت باید نقد سازنده و خیرخواهی برای دولت را به‌عنوان کسانی که پیرو عدالت و اسلام هستند موردتوجه جدی قرار بدهند و نباید عیب‌جویی و انتقام را با پوشش نظارت و استیضاح رواج بدهند. امام تصریح می‌کند که هرکسی که به وجدانش مراجعه کند تفاوت این‌ها را متوجه خواهد شد. پیر جماران می‌خواهد که مجلس منظره خوشایندی را در برابر چشمان مردم به نمایش بگذارد و نمایندگان طوری رفتار کنند که مردم از رأی خود پشیمان نشوند و آنچه تصویر خانه ملت را زیبا می‌کند تلاش برای رسیدگی به حال مستضعفان و مستمندان است زیرا که مجلس عصاره زحمات طاقت‌فرسای ملت است و جز تحقق رضایت خدا و آرمان اسلام نباید دغدغه دیگری برای وکلای مردم وجود داشته باشد. امام خمینی نمایندگان را عصاره فضیلت‌های ملت می‌داند و خرداد 1360 یعنی یک سال پس از شروع به کار اولین دوره مجلس، از این‌که مجلس در طراز معلم اخلاق ظاهرنشده است ابراز تأسف می‌کند. آیت‌الله‌العظمی سید روح‌الله خمینی مجلس را خانه واقعی ملت می‌داند و مجلس را با عینک اخلاق و تربیت سیاسی می‌نگرد و وکلای ملت را از بازی‌های جناحی و سیاسی که خدمت به موکلان را به اولویت آخر تبدیل می‌سازد پرهیز می‌دهد. مجموع سخنان امام خمینی خطاب به نمایندگان مجلس را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که ایشان می‌خواهد صندلی نشینان این خانه آدم باشند. 🆔@manaar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «ما سینه زدیم بی‌صدا باریدند/از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند/ما مدعیانِ صفِ اول بودیم/از آخر مجلس شهدا را چیدند» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان یکی از دیدارها دو بیت از اشعار یکی از شاعران کشور درباره‌ی شهدا را قرائت کردند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی KHAMENEI.IR نماهنگ «در آرزوی شهادت» را تهیه و منتشر کرد. در این نماهنگ فیلم قرائت شعر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی شهدا برای اولین‌بار منتشر شده است. همچنین از دیگر بخش‌های نماهنگ «در آرزوی شهادت»، تصاویری از حال و هوای گلزار شهدای بهشت زهرا سلام‌‌الله‌علیها در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ و صوت بیانات رهبر انقلاب در سال‌های ابتدایی دهه شصت درباره‌ی مسأله شهادت است. پنجشنبه ها با هشتگ ، مَنار را دنبال کنید. 🆔@manaar_ir
📋 عطر جهاد و شهادت / بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ۱ ‏✍️ طیبه قائمی بافقی، طلبه سطح 3 تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری ‏مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای بزرگداشت فرهنگ شهادت را از نیازهای اساسی کشور بلکه جهان ‏دانسته و آن را از مؤلفه‌های یاریگر دستیابی به اهداف بلند می‌شمارند.‏ ایشان بر این باوراند که حتی اگر کسانی با دین و مقدسات سروکار ندارند ولی به ‏سرنوشت کشورشان علاقه‌مند هستند لازم است تا مقام شهیدان را بزرگ بدارند ‏زیرا فرهنگ شهادت تلاش برای سرمایه‌گذاری‌های معطوف به اهداف بلندمدت را ‏ترویج می‌کند. بیانات در دیدار اعضای ستادهای کنگره شهدای امور تربیتی، کنگره ‏شهدای دانشجو و کنگره شهدای هنرمند،1393/11/27 در نظام فکری رهبر انقلاب دوران دفاع مقدس تنها یک برهه‌ای از زمان نیست بلکه ‏یک فرهنگ است. لذا با معرفی جنگ به‌عنوان یک گنجینه عظیم تبیین آن را برای ‏نسل جوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌دانند تا آن‌ها با چگونگی شرایط، چرایی ‏جنگ تحمیلی و سبک زندگی شهدا آشنا شوند. جنگ در اندیشه رهبر انقلاب ‏اسلامی مجموعه‌ای از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز است ‏که در دوران انقلاب و دفاع مقدس به مرحله بروز رسید و روایتگران آن برهه از ‏تاریخ باید مانند آیینه این خوبی‌ها را بازتاب بدهند. بیانات در دیدار فعالان عرصه ‏هنر دفاع مقدس،1388/06/24 آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور هستند که ما هنوز نتوانسته‌ایم سبک زندگی شهیدان را ‏به‌درستی شرح بدهیم. ما باید به مردم و به‌ویژه جوانان بگوییم که جنگ هشت‌ساله ‏یک مسئله ساده نبوده و دایره وسیعی داشته است که می‌خواسته حاکمیت اسلام را ‏از بین ببرد و مهم است که دانسته شود جوانان در جنگ با چه ویژگی‌هایی بر این ‏توطئه‌ها پیروز شدند. بیانات در دیدار اعضای ستادهای برگزاری کنگره شهدای ‏استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی،1395/07/05 حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و تربیت نسلی طراز بسته به زنده نگه‌داشتن فرهنگ ‏جهاد و شهادت است.‏ ادامه دارد...‏ 🆔@manaar_ir
🗒 مجلس شورای اسلامی؛ بایدها نبایدها ✍️زهرا نجاتی،طلبه سطح دو و مبلغه حوزه علمیه ‏«موقعیّت خوبی گیرتان آمده؛ چهار سال در مجلس شورای اسلامی، جایی که ‏ادارهٔ کشور و قانون‌گذاری کشور آنجا است. اهمیّت این قانون‌گذاری خیلی زیاد ‏است؛ این واقعاً ریل‌گذاری است.» 1395/03/16 آنچه خواندید، بخشی از بیانات رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس شورای ‏اسلامی است.‏ مجلس همواره در نگاه امام امت و رهبری، از جایگاه والایی برخوردار بوده و ‏نگرش امام و رهبری، همواره توجه ایشان را به این مرکز قانون‌گذاری، نشان داده ‏است.‏ تا جایی که رهبری در خاطراتشان از ترجیح امام برای ورود افراد مؤثر و متعهد در ‏مجلس، نسبت به ریاست جمهوری، سخن می‌گویند و دلیل آن را نقش تأثیرگذار ‏در مجلس به‌عنوان قانون‌گذار و ناظر بر دولت، ذکر می‌کنند.‏ ‏ ایشان اهتمام ویژه‌ای برای تعیین نمایندگان با همه شرایط برای ورود به مجلس ‏داشته و دارند. «آن‌کسی که به‌عنوان وکیل این ملت انقلابی و مؤمن و شجاع به ‏مجلس می‌رود، باید انقلابی، مؤمن و شجاع باشد، اگر نگوییم: «شجاع‌ترین، ‏مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین باشد.» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های ‏نماز عید فطر، 1374/12/01 آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین نسبت به کلیت وظایف مجلس که همواره بر شأن قانونی ‏آن، تأکید داشته‌اند، توصیه‌هایی دارند که از خاطرتان می‌گذرانیم:‏ ‏ ۱/ اقتدار مجلس: رهبر انقلاب اسلامی در ذیل این توصیه، خاطره‌ای را مربوط به ‏دوران پیش از انقلاب ذکر می‌کنند مبنی بر قدرت مجلس که در هنگام تأخیر رئیس ‏دولت، جلسه را به زمان دیگری موکول کرد.‏ در سال‌های پیش شاهد عدم توجه به این اصل و آسیب فراوان از این ناحیه ‏بوده‌ایم. دقیقاً در روزهای نگاشت این یادداشت، موضوعی بین مجلس و دولت، ‏عامل برخی تنش‌ها شده و باید دید آیا نمایندگان با پیش روی نهادن این دستور ‏رهبری، در مقابل دولت اقتدار شایسته را نشان خواهند داد یا خیر؟ ‏۲/همکاری و درعین‌حال پیگیری از دولت: امامین انقلاب، همکاری دولت و ‏مجلس در راستای قانون و ریل‌گذاری برای ساخت کشور وهم چنین نظارت و ‏پیگیری مجلس نسبت به پیشرفت و عدم کارها را جزو وظایف مجالس ‏برشمرده‌اند. ضمن اینکه به جد خواستار این بوده‌اند که هم مجلس وهم دولت، ‏به‌عنوان دو نهاد برخاسته از دل مردم، احترام و کرامت یکدیگر را حفظ کنند.‏ ‏۳/وجود ابزارِ خود نظارتی در مجلس: متأسفانه مجلس دهم، طرح خود نظارتی را تأیید ‏نکرد و همین امر موجب دلسردی مردم و همچنین خارج شدن رشتهٔ بعضی امور ‏از دست آن مجلس شد.‏ درحالی‌که عمل به این موضوع می‌تواند هم عاملی برای جهت‌دهی به قوانین و ‏جلوگیری از بی‌قیدی نمایندگان و هم دلگرمی برای مردمی باشد که گاهی حس ‏می‌کنند تنها تا قبل از رسیدن وکلا به مجلس، دستشان به نمایندگان می‌رسد و ‏بعدازآن دیگرکسی صدایشان را نمی‌شنوند.‏ ‏۴/تلاش برای منافع نظام و موضع‌گیری در برابر اقدامات دشمن: طبیعتاً مجلس ‏وظیفه دارد قوانینی وضع کند که در جهت منافع نظام و رشد و تعالی عمومی ‏جامعه باشد. مجلسی که بخواهد نسبت به قوانین موجود یا لوایح دولت صرفاً ‏به‌صورت منفعل، عمل کند، نه کاربرد خودش را دارد و نه مورد رضایت رهبری ‏است.‏ ایشان در سال ۹۸ از کم‌کاری مجلس در مقابل اقدامات دشمن گلایه کرده و ‏می‌فرمایند: «مجلس کنگره آمریکا -این آمار جالبی است- در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ‏‏۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده! حالا البتّه ‏اینجا من یک گِله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان ‏چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده‌اند؟»‏ این موضوعی است که به‌صورت جدی باید دنبال شود تا بخصوص چنانچه از ‏سوی دولت، اقدام و برخورد صحیحی با دشمن صورت نگرفت، مجلس اولاً ‏به‌عنوان قوه مقننه کشور و ثانیاً به‌عنوان نهاد الزام‌آور برای دولت، رفتار و ‏قانون‌گذاری کند.‏ به‌طور خلاصه شاخصه نماینده طراز را باید در رفتار و گفتار مرحوم آیت‌الله شهید ‏مدرس جستجو کرد که امام خمینی رضوان‌الله علیه از او به‌عنوان کسی که برای ‏خودسازی و خدمت به این مرزوبوم تلاش می‌کرد تجلیل می‌کرد.‏ ایشان دربیانی می‌فرماید «اگر انسان بخواهد تمام آنچه اسلام دستور داده است را ‏به شکل یک انسان ببیند، باید به مدرس نگاه کند.»‏ مَنار (معارف ناب امام و رهبری) 🆔@manaar_ir
💢 هویّت انقلاب مسئله این است ✍️ علیرضا ملا احمدی؛ طلبه سطح ۴ حوزه علمیه 🔘 قبل نوشت: در این یادداشت، تجربهٔ تاریخیِ «بی‌ثمر بودن» و «خسارت محض ‏بودن» برجام را لحاظ نکرده‌ایم و بحث را در سطحی بنیادین‌تر مطرح می‌کنیم.‏ 🔸 در این دعوایی که این روزها با سرکار آمدن بایدن، دوباره رایج شده که از آن‌سو ‏طیفی از سیاست‌بازان فیل‌شان یاد هندوستان کرده و سودای مذاکرهٔ دوباره با کدخدایشان را ‏در سر می‌پرورانند و از این‌سو طیف دیگری سخت با این مذاکرهٔ مجدّد و سازش بیشتر ‏مخالفت می‌کنند، بیش از آنکه بحثی صرفاً سیاسی باشد، بحثی ایدئولوژیک و بنیادین است. ‏به تعبیر دیگر، چالش اصلی بر سر این است که «آیا بر حفظ هویّت ذاتیِ انقلاب اسلامی ‏پافشاری کنیم یا اینکه بی‌خیال آن بشویم و در مقابل حل مشکلات اقتصادی، از اصولی که ‏هویّت تاریخی ما را شکل داده‌اند، کوتاه بیاییم؟»‏ 🔹 واضح‌تر بگویم: اگر دیروز توافق برجام نتوانست رضایت آمریکا را جلب کند، به ‏خاطر ترس از دسترسی ایران به بمب هسته‌ای نبود، بلکه به خاطر این بود که آن‌ها ‏فهمیدند که از طریق برجام نمی‌توانند هویّت انقلاب را در مسیر استحاله قرار دهند. اساساً ‏ثمربخش نبودنِ برجام (مطابق پیش‌بینیِ چندبارهٔ رهبر معظّم انقلاب) به خاطر این بود که ‏دشمن می‌خواست از طریق آن، جمهوری اسلامی را در مسیر استحالهٔ هویّتی قرار دهد و ‏نظام اسلامی ایران هم که اساساً اجازهٔ کوچک‌ترین دست‌درازی به این هویّت را به احدی ‏نمی‌دهد.‏ 🔹 مشکل دقیقاً همان چیزی است که در تحلیل‌هایش گفت: «آمریکا ‏قابل سازش نیست تا مادامی‌که او آمریکا است و تا مادامی‌که ما بنا داریم پیروِ امام ‏‏(رضوان‌الله علیه) باشیم». چرا؟ چون آن‌ها در این مسیر، با مطالباتِ پیوسته‌ای که دارند، ‏درواقع می‌خواهند ایران را در مسیر خروج از پارادایم «انقلاب اسلامی» قرار دهند؛ یعنی ‏دقیقاً همان چیزی که خودشان از آن به «معمولی شدن ‏Normalization‏» تعبیر می‌کنند: ‏‏«فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم تا آنجا که ایران یک کشور «معمولی» بشود.» چرا؟ ‏چون «انقلاب اسلامی» ازنظر آن‌ها یک پدیدهٔ غیرمعمولی است که ازقضا بزرگ‌ترین ‏تهدید برای امروز و فردای آن‌هاست.‏ 🔹 و اصلاً به خاطر همین است که رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند که «هیچ حدّ یقفی برای ‏مطالبات آمریکا وجود ندارد.» (ازجمله در ۸۲.۳.۷ و ۹۸.۸.۱۲) البته خود ایشان هم ‏توضیح دادند که «حدّ یقف آنجایی است که شما - که چنین حقّی را نه شما دارید، نه من - ‏از طرف ملت ایران اعلام کنید که ما اسلام، جمهوری اسلامی و حکومت مردمی را ‏نمی‌خواهیم؛ هرکسی که شما مصلحت میدانید، بیاید در این مملکت حکومت کند! این حدّ ‏یَقِف است؛ اوّلِ اسارت مملکت! مگر می‌توانیم؟» (۱۳۸۲/۰۳/۰۷)‏ 🔺 بنابراین دعوای مذاکره یا مقاومت، درواقع دعوا بر سر هویّت‌مان است. عده‌ای –شاید ‏بدون اینکه حواسشان باشد- میگویند از هویّت‌مان دست بکشیم تا شاید شکممان سیر شود! ‏اما تفکر انقلابی در پارادایم می‌گوید اصلاً برای اینکه منافع کوتاه‌ مدّت ‏و بلند مدّتمان تأمین شود، فقط یک‌راه داریم و آن اینکه هویّت‌مان را با همهٔ مرزهایش حفظ ‏کنیم. این هویّت چیست؟ همان چیزی که رهبر معظّم انقلاب از آن به «سیرت انقلاب ‏اسلامی» تعبیر کرده‌اند. برای آشنایی با مؤلّفه‌های هویّتیِ انقلاب اسلامی، می‌توانید به ‏کتاب «صورت و سیرت انقلاب اسلامی» مراجعه کنید.‏ 🆔@manaar_ir
👤 با سلام. از مطالب بسیار مفید و اصیل شما در کانال منار تشکر میکنم. خدا خیرتان دهد. ان شاالله تداوم یابد. ✅ مَنار از نقد و نظرهای سازنده مخاطبان استقبال می کند.
انتظار فرج.mp3
1.62M
🔊 از خداوند تعالی مسألت می‌کنم که ظهور ولی عصر- سلام الله علیه- را نزدیک فرماید و چشمهای ما را به جمال مقدسش روشن. ما همه انتظار فرج داریم، و باید در این انتظار خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان شاء الله تهیه بشود. 📅 ۱۲ تیر ۱۳۵۸/ ۸ شعبان ۱۳۹۹ 📚 جلد ۸ صحیفه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، از صفحه ۳۷۴ تا صفحه ۳۷۵ جمعه ها با هشتگ ، مَنار را دنبال کنید. 🆔@manaar_ir
13880418_2139_32k.mp3
533.4K
🎵 "دوری از قرآن" مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است. با هشتگ همراه باشید. 🆔@manaar_ir
⛔️ "حب نفس" این حب نفس؛ این حب جاه؛ این حب مسند- اینها دین را از بین می‌برد. یک قدری فکر کنید که این حب را از دلتان بیرون بکنید. قبل از شهریور ۱۳۴۶ هجری شمسی إن الحب النفس و الحب الجاه و حب السلطه کلها تضعف الدین و تقضی علیه. فکروا جیداً وابحثوا عن طریق لإزاله هذا الحب من قلوبکم. خلال الفتره من ۱۹۶۵ م- ایلول ۱۹۶۷ م This love of the self, this love of position destroys Islam, destroys our religion. Think a little bit and throw this love out of your hearts. This world is nothing. Circa October ۱۹۶۵- September ۱۹۶۷ Circa 📚 جلد ۲ صحیفه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، از صفحه ۱۴ تا صفحه ۲۸ بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote24199 🆔@manaar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 "بشنویم" «حیات عندالرب، نقطه‌ی پایانی معراج بشریت است که به آن جز با شهادت دست نمی‌توان یافت. ای وجدان‌های نیم‌خفته، چشم بیداری بگشایید و ای بیداران، گوش فرا دهید: ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته‌ایم تا جهان را به سرنوشت محتوم خویش برسانیم. خون سرخ ما فلقی است که پیش از طلوع خورشید عدالت بر آسمان تقدیر نشسته است.» (شهید سید مرتضی آوینی) این ماییم و صدای شهیدان در بحبوحه‌ی فریادهای شیاطین دنیایی و گوش‌های ماست که باید پیام شهیدان را در نبرد حق و باطل بر پهنه‌ی این سیاره‌ی خاکی بشنود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«پیام شهیدان حقیقتاً پیام بشارت است؛ ما باید گوشمان را اصلاح کنیم که این پیام را بشنویم؛ بعضی نمی‌شنوند پیام شهدا را، لکن این [آیه‌ی] قرآن کریم است: وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون، پیام شهیدان، پیام نفی ترس و اندوه است. البتّه این [نفی] ترس و اندوه، مصداق اتمّش برای خود آنها است؛ در آن نشئه‌ی پُر از ترس و پُر از اندوه که همه‌ی انسانها گرفتار خود هستند، پیام کسانی که در راه خدا به شهادت رسیدند -یعنی همین جوانهای شما؛ چه آنهایی که در دفاع مقدّس به شهادت رسیدند، چه آنهایی که در دفاع از مرز به شهادت رسیدند، چه آنهایی که در دفاع از امنیّت به شهادت رسیدند، چه آنهایی که در دفاع از حرم و از حریم اهل‌بیت به شهادت رسیدند- بشارت است برای خودشان و همچنین برای مخاطبانشان.» ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا، اینها مرده نیستند، بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون؛ این کلام خدا است، مژده‌ی خدا است که میگوید اینها زنده‌اند، پیش خدایند، مورد لطف الهی‌اند، مورد رزق الهی‌اند، خرسندند، خوشحالند.» ۹۵/۰۴/۰۵ «مشرف بر این عالَمند، حوادث را میبینند، سرنوشتها را میبینند، اعمال من و شما را میبینند.» ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ «بعد از این بالاتر: وَ یستَبشرونَ بِالَّذینَ لَم یلحَقوا بِهِم؛ یعنی با ما دارند حرف میزنند... این گوشی که بتواند ندای ملکوتی شهدا را بشنود، این گوش را باید در خودمان به‌وجود بیاوریم.» ۹۳/۱۱/۲۷ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس بیانات رهبر انقلاب نماهنگ «بشنویم» را منتشر می‌کند. برای تماشای این هماهنگ با کیفیت بهتر اینجا را لمس کنید. 🆔@manaar_ir
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 2 ✍️ طیبه قائمی بافقی،طلبه سطح 3 تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی پنج‌شنبه‌ها ناخودآگاه دل روانه گلزار شهدا و حال و هوای دفاع مقدس شده و ‏انسان ضرورت توجه و بزرگداشت فرهنگ شهادت را بیش از بیش احساس ‏می‌کند. مسئله مهمی که بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرارگرفته است و تلاش ‏برای کمرنگ شدنش در سطوح مختلف جامعه به چشم می‌آید. فرهنگ شهادت و ‏جهاد که یادگار رزمندگان و شهدای گران‌قدر دوران زرین دفاع مقدس است، در ‏عرصه‌های مختلف و معضلات گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ازجمله سیل ‏و زلزله، بیماری کرونا و... کارآمدی خود را پس داده و سربلند بیرون آمده است. ‏به‌راستی جامعه ما هرگاه ویژگی آن دوران را احیا کرده از رشد و پیشرفت شگرفی ‏برخوردار گردیده است. بنابراین حفظ و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت ازجمله ‏ضرورت‌های امروز جامعه ما است و شایسته است با نکته‌یابی و نکته‌سنجی سبک ‏زندگی شهدا، جهت نهادینه‌سازی فرهنگ شهادت مؤلفه‌های بنیادی آن را بشناسیم و ‏آن‌ها را به کار ببندیم.‏ شهادت در نظام فکری رهبر معظم انقلاب، رویکرد خاصی از زندگی ناب اسلامی ‏و سطحی از زندگی مؤمنانه است که با تحقق فضایل اخلاقی دست‌یافتنی است. ‏برجسته‌ترین فضیلتی که زندگی انسان را متحول کرده و به طراز زندگی شهیدانه، ‏نزدیک می‌کند، اخلاص است. «اساساً جهاد واقعی و شهادت درراه خدا، جز با ‏مقدمه‌ای از همین اخلاص‌ها و توجه‌ها و جز با حرکت به سمت «انقطاع الی اللّه» ‏حاصل نمی‌شود». (بیانات در دیدار جمع کثیری از پاسداران، در سالروز ولادت امام ‏حسین (علیه السلام) ۱۳۶۸/۱۲/۱۰) ایشان شرط زندگی شهیدانه را اخلاص برمی شمرند. «شرط ‏شهادت و شرط مجاهد فی سبیل اللّه بودن این است که حرکت او فی سبیل اللّه ‏باشد، للَّه باشد؛ یعنی اخلاص داشته باشد. انگیزه‌های شخصی، انگیزه‌های گروهی، ‏انگیزه‌های فامیلی، رودربایستی‌های رفاقتی اگر درحرکت ما تأثیر گذاشت، این ‏اخلاص را مُشَّوب می‌کند». (بیانات در دیدار بسیجیان استان قم - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲)‏ از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، اخلاص؛ رمز فتح و پیروزی، راه گشایش رحمت و ‏برکت خداوند، مؤلفه‌ای مؤثر در پیشبرد بهتر امور، راهکار برون‌رفت از مشکلات، ‏راهبردی قدرت آفرین برای جبهه اسلام و نیروی بازدارنده دشمنان است. به‌واسطه ‏اخلاص توطئه‌های دشمنان نقش بر آب‌شده و آن‌ها را از دستیابی به اهدافشان ناکام ‏می‌گذارد. رهبر انقلاب اسلامی شهدا و جانبازان را الگو و اسوه اخلاص معرفی ‏نموده و همه افراد را مکلف به کسب این فضیلت می‌دانند و تأکید می‌فرمایند که ‏هرچه مسئولیت افراد در جامعه بیشتر شود نیاز به خلوص نیت و عمل متناسب با ‏آن افزایش می‌یابد. «(پیروزی) انقلاب، به برکت صفا و خلوص و اخلاص و کار ‏برای خدا و بلند شدن از سر منافع مادی و شخصی بود. مقاومت در جنگ تحمیلی ‏هم همین‌طور بود. این شهدای عزیز ما، یا این جانبازان، در اوج صفا و اخلاص، به ‏استقبال شهادت رفتند و شهید شدند و همین شهادت‌ها و مقاومت‌ها و به استقبال ‏خطر رفتن‌ها بود که انقلاب را حفظ کرد، اسلام را عزیز کرد، مسلمین را قوی کرد ‏و دشمنان اسلام و امریکا را خوار نمود.»(۱۳۶۸/۱۱/۱۹)‏ با توجه به آنچه گفته شد حفظ روحیه اخلاص در زنده نگه‌داشتن فرهنگ جهاد و ‏شهادت مؤثر بوده و ما را در تداوم انقلاب و صدور آن مددرسان خواهد بود.‏ ادامه دارد... 🆔@manaar_ir
13890124_4130_192k.mp3
2.47M
🎵 "قرآن همه چیز ماست" با هشتگ همراه باشید. 🆔@manaar_ir
‏🗒جای خالی را پر کنید ✍️ زهرا نجاتی طلبه و مبلغه حوزه علمیه "بسته هدیه تولد نوزاد به پدر و مادر تحویل داده می‌شود.‏" متأسفانه این خبر مربوط به کشور ما نیست. بلکه این هدیه از سوی دولت فنلاند به ‏همه خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند داده می‌شود.‏ در این بسته بخشی از هزینه‌های فرزند آوری شامل لوازم مادر نوزاد تا حدود ‏چهارماهگی قرار داده‌شده است.‏ موضوع این یادداشت تنها این نیست که چرا دولت‌ها در ایران چنین اقدامی را ‏انجام نمی‌دهند. بلکه هدف ما بررسی دغدغهٔ رهبری راجع به مسئله جمعیت ‏است.‏ آنچه تاکنون از سوی سایر مسئولین دیده‌شده، چیزی جز یکی دو قانون محدود، ‏نبوده است. درحالی‌که بحث بحران جمعیت در ایران موضوعی است که به اذعان ‏جمعیت شناسان، اکنون باید در رتبه نخست اهمیت قرار بگیرد.‏ دکتر حسنی دکترای جمعیت‌شناسی در مقالات خود بارها نسبت به این موضوع ‏هشدار داده است که اگر تا سال ۱۴۵۰، رشد جمعیتی به همین روال پیش برود، در ‏آن سال جمعیت ایران علاوه باآنکه غالباً مسن و پیر خواهند بود، به تعداد ۳۰ ‏میلیون یعنی کمتر از نصف جمعیت کنونی کشور خواهد رسید.‏ و این همان چیزی است که آیت‌الله خامنه‌ای، بارها درباره آن به مردم و مسئولین ‏هشدار داده‌اند.‏ ایشان از تبدیل نشدن موضوع فرزند آوری به فرهنگ عمومی و فقدان برنامه‌ریزی ‏مسئولین رده‌بالا، برای این مسئله گلایه کرده و فرمودند: «بایستی به جد مسئله ‏فرزند آوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار ‏نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسفانه آدم در داخل ‏مشاهده می‌کند که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ‏ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور ‏است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً ‏برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.» ۱۳۹۹/۰۴/۲۲‏ ایشان دلیل تأکیدات خود را این‌چنین بیان می‌کنند: «بیست سال این فرصت ‏‏(جمعیت جوان کشور) راداریم؛ اگر در این بیست سال توانستیم پایه‌های کار ‏خودمان را محکم کنیم که بُرد کردیم؛ اگر غفلت کردیم و این بیست سال فرصت از ‏دستمان رفت و کشور وارد عرصهٔ سالمندی و فرسودگی شد، دیگر کاری ‏نمی‌شود کرد.»‏ همچنین به‌عنوان راهکار می‌فرمایند: «‏خب در این بیست سال از این فرصت چه استفاده کنیم؟ دو مطلب اساسی هست: ‏یکی مسئلهٔ جمعیّت که نگذاریم جمعیّت کاهش پیدا کند، نگذاریم جمعیّت جوان ‏کاهش پیدا کند، موالید را افزایش بدهیم؛ دوّم ایجاد ثروت پایدار برای کشور؛ این ‏دو کار باید انجام بگیرد. اینکه بنده نسبت به موالید و مسئله فرزند آوری و مانند ‏این‌ها این‌همه اصرار می‌کنم، معنایش این است.»‏ باید توجه داشت بارها و بارها هشدارهای زودهنگام رهبری به مسائل مختلف، پرده ‏از آگاهی زیاد ایشان و بینش هوشمندانه و آینده‌نگر ایشان برداشته است.‏ ‏ به‌عنوان‌مثال ایشان در اوایل دهه هفتاد، نسبت به شبیخون فرهنگی، هشدار دادند. ‏موضوعی که بعدها و به علت عدم اقدامات صحیح و جهت مند و شایسته از سوی ‏مسئولین، به‌وضوح منجر به جنگ فرهنگی و متأسفانه تغییر و انحطاط برخی ‏ارزش‌ها و هنجارهای جامعه شد.‏ هرچند میزان تأکیدات رهبری از ابتدای دهه 90_تاکنون راجع به مبحث جمعیت ‏آن‌قدر زیاد است که در این یادداشت نمی‌گنجد اما انتظار می‌رود نمایندگان مجلس ‏انقلابی ضرورت و اولویت آن را درک کنند و پیش‌نویس طرح جمعیت که در ‏کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است به‌طورجدی مورد دقت قرار بگیرد.‏ بی‌شک این نسیم‌هایی که می‌وزد، موج‌هایی ایجاد می‌کند؛ اما برای چنین حرکتی، ‏پشتیبانی چندین جانبه از سوی نهادهای قانون‌گذاری و فرهنگی، و اجرایی لازم ‏خواهد بود.‏ 🆔@manaar_ir
13870829_2269_32k.mp3
341.7K
🔊 "روح نماز توجه است" 👤 آیت الله سید علی خامنه ای با هشتگ همراه باشید.
🔰 حنای بی‌رنگ ✍️ زهرا نجاتی،طلبه و مبلغه حوزه قاضی اُول، انصافه گَل، حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری وابسته ایران ائله ‏ قاضی باش! انصاف کن، دوباره حکم بده سرزمین‌های غصب شده را به ایران ملحق کن/ جهان نیوز ۲۲ آذر 99 جمله‌های بالا بخشی از شعری است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در رژه مشترک ‏نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه خواند. مسئله‌ای که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.‏ هرکس اندکی با تاریخ آشنایی داشته باشد به‌خوبی می‌داند که جمهوری کنونی آذربایجان همراه با ‏بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده ‏استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، ازجمله ‏اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جداشده آن سامان، ‏در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و ‏زمزمه می‌کردند.‏ حال اردوغان علاوه بر آن‌که با سوءاستفاده از ابزار ادبیات، غرض‌ورزی خود را نسبت به ایجاد ‏تفرقه قومی، آشکار کرده، توانسته کم‌هوشی وبی اطلاعی از تاریخ خود را هم با همین شعر به ‏تصویر بکشد. کاری که چه‌بسا به ضرر هم‌پیمانان صهیونیستی و آمریکایی‌اش هم تمام شود.‏ اما این‌ها برای کشور ما، قصه است. کشور ما یک کشور تازه تأسیس نیست که هر بادی، بتواند ‏بیدش را به هر سو بچرخاند، کشور ما چون سروی بلند و تناور، ریشه در عمق خاک دارد و سر به ‏آسمان و ریشه‌هایش پیوند عجیبی دارد با ملیت و اسلام‌گرایی مردمان.‏ عشقی که عجیب میان رگ و خون مردم نسل‌های جدید، جاری است و نمونه آن را علی‌رغم ‏همه دشمنی‌های چندین جانبه، در انتخابات و راهپیمایی‌ها می‌شود دید و رهبر انقلاب اسلامی ‏این نعمت را از برکت وجود انقلاب و امام راحل می‌دانند.‏ البته که ایشان همواره راجع به افراد و جریان‌هایی که در فرصت‌های مناسب، زمینه را برای ‏تحریک‌های قومی و نژادی، مساعدتر می‌کنند، هشدارهایی فرمودند. مثلاً در سال ۹۶ در دانشگاه ‏افسری امام حسین خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌فرمایند: «نامزدها سعی ‏کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به ‏خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.»‏ مردادماه 1372 ایشان آب پاکی را این‌چنین روی دست دشمنان ملت ایران ریخته‌اند: «همه ملت ‏ایران از تمامی اقوام شامل ترک / فارس/ عرب/ کرد/ لر/ بلوچ و ترکمن و دیگر اقوام ایرانی قبل ‏از هر چیز مسلمان هستند و کسانی که در سال‌های گذشته تلاش کردند انگیزه‌های قومی را در ‏ایران رودرروی اسلام و قرآن قرار دهند اکنون به‌اشتباه خود پی برده‌اند زیرا در سراسر میهن ‏اسلامی این درس بزرگ را فراگرفته‌اند که برادری اسلامی و ایمان بر هر انگیزه دیگر ترجیح دارد ‏و مقدم بر همه آن‌هاست و سخن اسلامی و ایمانشان را بر هر انگیزه دیگر ترجیح می‌دهند». ‏‏(5/5/72)‏ اردوغان و هم‌پیاله‌های غربی‌اش خوب می‌دانند که این حربه‌های قدیمی و پوسیده اثری ندارد و ‏همان بهتر که سر در کار خود داشته باشند و به رتق‌وفتق امور مردم خود مشغول شوند.‏ 🆔@manaar_ir
13930417_8938_192k.mp3
4.83M
🔊 "استحکام قرآنی" بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این صوت می‌شنوید: * و شما برادران عزیز توجّه داشته باشید که نظام اسلامى و جامعه‌ى اسلامى با انس روزافزون با قرآن استحکام درونى پیدا میکند؛ و استحکام درونى آن چیزى است که جوامع را در راه‌هاى مطلوب خودشان و به‌سوى مطلوبهاى خودشان قادر میسازد و قدرت برخورد با چالشها به جوامع میدهد. باید در درون مستحکم بود؛ این استحکام درونى به برکت انس با قرآن حاصل میشود. انس با قرآن ایمان را تقویت میکند، توکّل به خدا را زیاد میکند، اعتماد به وعده‌ى الهى را زیاد میکند، ترس و خوف از مشکلات مادّى را در انسان کم میکند، انسانها را تقویّت روحى میکند، اعتماد به نفس میدهد، راه‌هاى تقرّب به خدا را براى انسان روشن میکند. فواید و منافع انس با قرآن در این بخش اینها است. 📅 محفل انس با قرآن کریم ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ با هشتگ همراه باشید. 🆔@manaar_ir
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین اجلاس سالانه‌ی نماز از سوئی نشانه‌ی حق‌گزاری در برابر فریضه‌ئی است که میتواند بر همه‌ی اعمال و فرایض دیگر، روح بدمد و آنها را کارآمد کند: «إن قُبِلَت قُبِلَ ماسِواها» و از سوی دیگر خدمت بزرگی است به آنان که حقِّ این هدیه‌ی الهی را ندانسته و در آن سهل‌انگاری میکنند. نماز آنگاه که با خشوع و حضور گزارده شود جامعه را به صلاح و سداد در زبان و عمل میکشاند و اعتلاء میبخشد. بخش مهمی از گرفتاریها و آلودگیهای ما بر اثر نپرداختن به این حقیقت هشداردهنده است. از این رو ترویج نماز با همه‌ی شیوه‌های اثرگذار، در شمار وظایف بزرگی است که همه باید بدان اهتمام ورزیم و شما دست‌اندرکاران این اجلاس بویژه عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای قرائتی بحمدالله در این راه از توفیق الهی بهره‌مند شده‌اید. آموزش و پرورش میتواند در این عرصه از اثرگذارترین‌ها باشد. مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان؛ این برترین تضمین برای سلامتی آینده‌ی جامعه است. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ آذر ۱۳۹۷ با هشتگ همراه باشید.
🔰 امام خمینی (قدس سره): ما پیشرفت‌های دنیای غرب را می‌پذیریم، ولی فساد غرب را که خود آنان از آن ناله می‌کنند نه. 📚 صحیفه امام، ج۴، ص۵۰۸
🗒 ابعاد رشد جامع ✍️ بهروز دلاور، طلبه سطح 4 حوزه و پژوهشگر مطالعات تمدنی و فقه حکومتی در ادامه یادداشت قبلی، مهم‌ترین ابعاد رشد جامع در شخصیت امام عبارت‌اند ‏از:‏ ‏4‏‎️⃣‏ فقاهت و اجتهاد ازجمله مهم‌ترین ابعاد شخصیتی امام، برخورداری از فقه شیعی بود. کرسی درس ‏خارج ایشان در زمینه فقه و اصول زبان زد خاص و عام است. آثار گران‌قدری ‏همچون مکاسب محرمه، تحریر الوسیله، تهذیب الاصول، تنقیح الاصول و... گویای ‏توانمندی ایشان در دانش فقه و اصول است. پس از گذشت سال‌ها از رحلت ‏ایشان، هنوز آراء و نظریات فقهی و اصولی این فقیه عالی‌قدر محور دروس برخی ‏از فقیهان حوزه‌های علمیه است. تااندازه‌ای که برخی بر این باورند امام بزرگوار، ‏صاحب یک مکتب فقهی است و ایشان باوجود مشغله‌های فراوانی که داشته‌اند، ‏توانسته‌اند این مکتب فقهی را به‌خوبی تبیین نمایند و ضروری است که طلاب ‏جوان با محوریت فقه الخمینی این مسیر را ادامه دهند.‏ ‏5‏‎️⃣‏ عرفان و معنویت سخن از گفتن از معرفت به خداوند، مجال این یادداشت نیست و نگارنده ‏شایستگی واژه‌پردازی از مقامات عرفانی این سالک الی الله را ندارد؛ اما آنچه در ‏این مختصر موردتوجه است اصل ورود به وادی معرفت و سلوک الی الله است. ‏شاگردی در محضر شخصیتی همچون آیت‌الله شاه‌آبادی از او عاشقی دل‌سوخته ‏ساخته بود. زندگی روزمره و دنیایی، اگر با محوریت معنویت و محبت الهی گذران ‏نشود، بوی رشد را نخواهد داد. بسیاری از عالمان و بزرگان هستند که پس از ‏گذشت سالیان متمادی از عمرشان، بهره‌مندی‌شان از دیانت، به‌قدر الفاظ و عبارات ‏احادیث و قرآن است. غافل از آنکه زمینِ دلِ انسان اگر بذر معرفت و محبت ‏خداوند در آن نباشد، به سرچشمه‌های تعالی وصل نخواهد شد. آثاری همچون ‏چهل حدیث، جهاد با نفس، آداب‌الصلوه و... حکایت‌گر عمق بینش‌های معنوی این ‏عارف وارسته است.‏ ‏6‏‎️⃣‏ فلسفه و حکمت ‏ ازجمله ویژگی‌های این عالم برجسته حوزوی، نمایش جلوه‌های عقلانی و فلسفی ‏دین است. آنچه از آثار و مطالعه زندگانی این حکیم خردمند به دست می‌آید، ‏حاکی از آن است که استاد حکمت و فلسفه ایشان مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن ‏رفیعی قزوینی بوده است و به مدت چهار سال درس منظومه حاج ملا هادی ‏سبزواری را در محضر ایشان خوانده‌اند. حیرت‌انگیز است که انسانی بتواند در عمر ‏کوتاه خویش در دانش‌های متعددی همچون فقه، عرفان، فلسفه و... غور کند ‏به‌گونه‌ای که متخصصین هر فن، او را صاحب دیدگاه و نظر بدانند و نظرات او را ‏محور نوشته‌های خود قرار دهند. هرچند که ایشان اسلام را نیز دینی جامع از قبیل ‏فقه، فلسفه، عرفان و... می‌دانست و بر همین اساس بود که این جامعیت را در ‏وجود خود نهادینه ساخت. ایشان پیرامون جامعیت اسلام می‌فرمود: «اسلام همه‌چیز ‏است. قرآن همه‌چیز است. قرآن «انسانْ درستْ کن» است، کتاب انسان‌سازی است. ‏قرآن همه‌چیز دارد: سیاست دارد، فقه دارد، فلسفه دارد، همه‌چیز دارد. انسان همه‌چیز ‏است و باید همه احتیاجاتش را قرآن تأمین بکند.» (صحیفه امام، ج 6، ص 287)‏
این جاهلیّت مدرن در حقیقتِ خود، این قدر ظلمانی است و این قدر وحشی است. البتّه پنهان میکنند این وحشیگری را؛ چون از علم و دانش و فنّاوری برخوردار هستند، ظاهر علم و فنّاوری را [به آن] میپوشانند و آن وحشیگری را در ذیل آن پنهان میکنند. 📅 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم،۱۳ آبان 🆔@manaar_ir
نماز بی‌ذکر و حضور، کالبدی‌ بی‌روح‌ است‌ که‌ اگر چه‌ نام‌ نماز بر آن‌، مجاز نیست‌، لیکن‌ اثر و خاصیت‌ نماز نیز از آن‌ مترتب‌ نیست‌. از این‌ حقیقت‌، در آثار دینی‌ با عنوان‌ قبولی‌ نماز سخن‌ رفته‌ است‌، و چنین‌ آمده‌ است‌ که‌ یک نماز که‌ تو می‌گزاری‌ تنها هر آنچه‌ با حضور و توجه‌ آورده‌ شده‌ قبول‌ است‌ و بس‌. پیام به سومین سمینار نماز،۱۳۷۲/۰۶/۱۶ هشتگ را دنبال کنید.