eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 چالش گیم و کاردستی 📖 داستانک عید 🖋 علی مهدوی امروز اول فروردین هست و طبق رسم هرسال کل فامیل منزل بی بی جمع می‌شوند. بی بی بزرگ فامیل هست و احترامش برای همه ما واجب. بچه‌ها هر سال منتظر چنین روزی هستند تا بی بی قرآن را باز کنه و آن اسکناسهای تا نخورده و خوشبو را به صغیر و کبیر فامیل بدهد. محاسنم را شانه و عطر زدم. بچه‌ها هم حاضر شدند و راهی شدیم. به منزل بی بی که رسیدیم بیشتر فامیل جمع بودند. دایی‌ها و خاله‌ها تا چشمشون به ما افتاد سریع آمدند استقبال. بعضی‌ها را پارسال همینجا دیده بودیم و برخی را هم چند ماه پیش. بی بی صلواتی چاق کرد و من را با سلام و صلوات بالای مجلس نشاندند. دایی رضا که دایی بزرگتر هست گفت: خدا را شکر آشیخ کریم رفتی حوزه و فامیل ما هم یه روحانی پیدا کرد. یک کم که سلام احوالپرسی‌ها سرد شد و دیگر همه فامیل جمع شده بودند؛ در تدارک باز کردن سر صحبت درباره شعار سال و یک سری مطالب لازم برای فامیل بودم که آقا حامد، شوهر خاله اکرم گفت: تلویزیون را روشن کنید که تکرار سریال... را الان پخش میکنه. حواس جماعت هم رفت به سمت تلویزیون؛ خلاصه دیدم حداقل تا آخر فیلم، فضا از کنترل اسلام و روحانیت خارج است. نگاهی به دور و بر کردم چشمم به بچه‌ها افتاد. همه گعده کرده بودند توی ایوان و حسابی با هیجان دور هم جمع شده بودند و گاهی هوار می‌کشیدند. پا شدم؛ عبا و عمامه را گذاشتم کنج طاقچه و با عرقچین و دشداشه‌ای که تن داشتم رفتم سراغ بچه‌ها. هر کدام یک گوشی و بعضی تبلت دستشان بود؛ نگاه انداختم دیدم همه در یک بازی شرکت دارند؛ به قول امروزی‌ها بازی چند نفره تحت شبکه(نت). چیزی نگفتم. جوری که بفهمند منم هستم کنارشون، ایستادم و تماشا کردم. حمید تا فهمید من بالا سرش هستم گفت: عه... شیخ کریم شمایی؟ ببین چه بازی خفنی پیدا کردیم؟ لبخندی زدم و گفتم خب بسلامتی. یک دفعه مسعود با داد از جا پرید و شروع کرد دعوا کردن با کاظم: مگه بهت نمیگم از این طرف بیا؛ مگه نمیگم شلیک کن... اه الکی الکی باختیم. آخه حواست... دیدم الان جو متشنج می‌شود، وارد شدم و گفتم: آقا مسعود! با اخمی که روی فرم صورتش خشکیده بود برگشت به سمت من و گفت: بله شیخ کریم. گفتم: شما هدفت از این بازی چی هست؟ گفت: خب سرگرمی و تفریح گفتم: خب آقا مسعود گل، الان که داری ناراحتی می‌کنی و داد می‌زنی به هدفت رسیدی؟! آرام آرام ابروهایش بالا رفت؛ سرش را خاراند و مِن مِن‌کنان گفت: خب...خب تقصیر کاظمه دیگه... اگه حواسشو جمع می‌کرد تیم ما نمی‌باخت. گفتم: یعنی فقط وقتی برنده باشی سرگرمی؟! خب اینجوری بالاخره کسی که برنده نمی‌شه همیشه باید اعصابش خرد باشه و ناراحت. کاظم پرید وسط حرف و گفت: مسعود همیشه داد می‌زنه. مسعود هم که خیلی بدش آمده بود که کاظم پیش من خرابش کرده بود گفت: نه اینکه خودت داد نمی‌زنی و همیشه خوش اخلاقی! فقط تو خوبی... دیدم باز دعوا بالا گرفت. گفتم بچه‌ها شما هر روز بازی یا به قول خودتون گیم می‌زنید؟ همگی گفتند: خب معلومه. گفتم: روزی چقدر؟ یکی گفت دو ساعت یکی گفت سه ساعت یکی گفت مشقامو که نوشتم دیگه فقط تا شب بازی می‌کنم... گفتم: یعنی شما این همه بازی می‌کنید؟ می‌دونید رییس یکی از بزرگترین شرکت‌های بازی به دخترش چقدر در روز اجازه می‌ده بازی کنه؟ مسعود گفت: خب معلومه. بابای آدم رییس یه کمپانی گیم باشه، فک کنم دیگه مدرسه هم نره و فقط انواع بازی‌ها را باباش براش ببره تا تست بگیره کدوم بازی جذابتره برای فروش. کاظم و بقیه بچه‌ها هم شروع کردند به خیال‌پردازی: وای ای کاش بابای منم کمپانی گیم داشت... آخ اگه من اون بازی گرونه را که هفته پیش بهت گفتم داشتم... بلند خندیدم و گفتم: نه بچه ها... به دخترش گفته حق نداری در روز بیش از ۴۵ دقیقه بازی کنی. بچه‌ها که تعجب کرده بودند و هوش از سرشون پریده بود گفتند: نعع! چراا؟! ۴۵ دقیقه که اصلا چیزی نیست. تا آدم میخواد بفهمه بازی چیه تموم شده. گفتم: چون می‌دونه بازی زیاد آدمو معتاد می‌کنه. مسعود: یعنی شیخ کریم اینایی که معتادن چون گیم بازی کردند معتاد شدند؟ خندم گرفت، دست روی سرش کشیدم و گفتم: معتاد گیم؛ یعنی اگه یه روز گیم بازی نکنند حالشون خیلی بد و عصبی و ناراحتند. تازه از لحاظ هوش و حافظه هم بچه‌های ضعیفی می‌شند؛ و خیلی آسیب‌های بد دیگه که بازی داره. کاظم گفت: یعنی اون رییس شرکته برای همین نمیذاره دخترش زیاد گیم بزنه؟ مسعود گفت: دختر بیچاره گرفتار چه پدری شده. کاظم گفت: ولی من دیگه خیلی کمتر بازی می‌کنم. یادمه پارسال کاردستی برامون ساختی شیخ کریم، تا آخر عید به بچه‌های فامیل یاد دادم و کلی هم کیف کردیم. مسعود: شیخ کریم، واقعا؟! چه کاردستی‌هایی بلدید؟ یاد من هم میدید؟ دستی روی محاسنم کشیدم و گفتم: چراکه نه! فقط برو از بی‌بی، اجازه بگیر و حوض رو آب کن و بذار وسط حیاط. 🔻ادامه در پست بعد... 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
کاظم: مگه قراره آب‌بازی کنیم؟! پس کاردستی؟ - گفتم قراره کاردستیو به آب بندازیم. همه بچه‌ها باهم هورا کشیدند. من هم رفتم کیفم را آوردم و یک دسته کاغذ بزرگ که برای کاردستی نگه‌داشته بودم را بیرون آوردم. تا نماز ظهر مشغول ساختن قایق و بازی بودیم. موقع نماز از بس بچه‌ها می‌خندیدند و خوشحال بودند، بزرگترها متعجب بودند و براشون سؤال بود چی شده بچه‌ها از لاک خودشون بیرون آمدند. قبل اینکه حواس‌ها پرت بشه و پچ‌پچ‌ها شروع، نیت کردم و قامت بستم: الله‌اکبر... @Manahejj
🌀چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟ 🖋عطا یاوری 🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شود. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشه که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان. 🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟ 🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند. @Manahejj
🌀 آخوندهایی که ممنوع التصویرند! 🖋 عطا یاوری 1. عموم مردم تصویر درستی از ندارند، یعنی تصویری از همه ابعاد شخصیت و زندگی این قشر ندارند. روحانیون را یا روی منبر دیده‌اند که اقتضای منبر حرف‌های علمی و کاملا جدی است، یا در نماز جماعت که باز هم چیزی از این تصویر گیر کسی نمی‌آید، یا در خیابان و پشت فرمان ماشین که باز هم چون گفتگویی در میان نیست، تصویری مبهم به مخاطبان منتقل می‌شود. 2. حتی آنهایی که در اقوامشان یک دارند و فرصت بیشتری برای تعامل با این قشر دارند هم تصویر واضحی از این افراد در ذهن ندارند و عموما چیزهایی بر اساس برداشت‌های شخصی به آنها نسبت می‌دهند. 3. حالا که تصویر مشخصی از این افراد نیست، فضا برای و فراهم می‌شود. از دورۀ اول تا چهل سال بعد از ، تبلیغات علیه روحانیت ادامه دارد؛ یک روزی این قشر مایۀ بدشانسی و بدبیاری بودند و حالا عامل بدبختی و و هزار مشکل دیگر. این وسط حوزه نشسته و حتی نمی‌داند مردم دربارۀ آن چگونه می‌اندیشند و چه می‌گویند. 4. اگر به فکر معرفی خودش نیفتد و کاری برای نشان دادن چهرۀ واقعی روحانیت نکند، کار به دست نااهلان می‌افتد. 5. به تولیدات تصویری نگاه کنید و ببینید چه کسانی در نقش روحانی بازی می‌کنند و چه رفتارهایی دارند؛ عموماً بازیگرانِ نقش‌های طنز را در این لباس به کار می‌گیرند و رفتارهایی شبیه به انسان‌های کودن و عمیقاً دور از رفتارهای عادی مردم، از روحانیون به نمایش می‌گذارند. 6. کمتر محصولی در دفاع از و دارندگان آن تابحال ساخته شده و غیر از چند فیلم و یک سریال که آنها هم حالتی خنثی دارند، بقیه محصولات علیه این لباس بوده‌اند و به تمسخر و تنزل آن پرداخته‌اند. 7. فیلم‌ها و سریال‌ها، بخش خوب و قابل تحمل ماجرا هستند؛ سری به بزنید تا تصاویر و کلیپ‌های زننده‌ای ببینید که حال هر کسی را از این قشر به هم می‌زند. 8. به همۀ این‌ها سوء عملکردهای بعضی از صاحبان لباس روحانیت را هم اضافه کنید تا چاقو خوردن‌ها و فحش و ناسزاها قابل درک‌تر باشد. 9. باید هم مانند نیروی انتظامی برای فیلم‌هایی که می‌خواهند از این لباس استفاده کنند، مجوز صادر کند و ساخت فیلم‌هایی با نقش روحانی بدون مجوز حوزه امکان‌پذیر نباشد. این لباس کم‌تر از لباس نیروی انتظامی نیست. 10. یک سری اقدامات ایجابی هم لازم است؛ مانند ساخت مستند از زندگی طلاب، برنامه‌های گفتگومحور و از این قبیل تا به مردم روحانیت واقعی نشان داده شود. @Manahejj
🌀 لزوم تأمین معیشت طلاب مستعد ▫️ آیت‌الله شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله شبیری زنجانی در این دیدار با آیت‌الله اعرافی، خواستار توجه ویژه مدیریت حوزه به طلاب مستعد شدند و افزودند: 🔹علمای سابق نسبت به طلاب مستعد اهتمام ویژه‌ای داشتند اما الان برخی از طلبه‌های مستعد به خاطر مشکلات مالی از درس و تحقیق باز می‌مانند. 1⃣ مرحوم آقای مطهری به خاطر مشکل مالی از قم به تهران رفت. ممکن است بگوییم از او در تهران استفاده شد؛ اما با این استعدادی که ایشان داشت، اگر در قم می‌ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت. 2⃣ میرزای شیرازی خرج سالیانه مرحوم #آخوند را می‌دادند. نسبت به طلاب با استعداد سرمایه‌گذاری خاصی داشته‌اند. 3⃣ مرحوم حاج آقا رضا زنجانی می‌گفت به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری گفتم نظر شما درباره «آسید محمد تقی خوانساری» چیست؟ ایشان گفتند علماً و عملاً نظیر او در حوزه وجود ندارد. گفتم بر اثر استیصال می‌خواهد کاسبی کند. ایشان برای آقای خوانساری شهریه ویژه قرار می‌دهد. خبرگزاری حوزه #مرجعیت #معیشت_طلاب #مناهج @Manahejj
🌀سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی 🔰ساعت ۸:۳۰ صبح روز دهم فروردین1340شمسی رادیو ایران با قطع برنامه خود اعلام کرد آیت‌الله العظمی بروجردی دار فانی را وداع کرد. 📷 صفحه اول روزنامه اطلاعات در دهم فروردین ۱۳۴۰ #مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀 ویژه‌نامه سالروز درگذشت آیت‌الله العظمی #بروجردی 1⃣ زندگینامه و دستاوردها 2⃣ فراز و فرود ورود در سیاست 3⃣ چرایی ترس آیت‌الله بروجردی از ورود در سیاست 4⃣ تفاوت آیت‌الله بروجردی با آیت‌الله کاشانی 5⃣ #غیبت امام خمینی در تشییع آیت‌الله بروجردی 6⃣ طلوع خمینی، سرآغاز تحولی عظیم 📣 مطالب ویژه‌نامه به مرور منتشر می‌شود. 👇👇👇👇 #مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀کوتاه و خواندنی از آیت الله بروجردی 1⃣ زندگینامه و دستاوردها 🔰مرجعیت 🔻آیت الله بروجردی از شاگردان آخوند خراسانی بود که بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. 🔻چند سال پس از درگذشت عبدالکریم حائری یزدی به دعوت مراجع سه گانه (حجت،‌ خوانساری، صدر) به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت. 🔻پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، ایشان مهم‌ترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ش مرجع عام شیعیان محسوب می‌شد. 🔰زعامت 🔻در دوران آیت الله بروجردی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت. 🔻با حمایت‌‌های ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد. مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر او تدوین شد. 🔰تقریب 🔻آیت‌الله بروجردی به تقریب مذاهب اسلامی اهمیت می‌داد و در این راستا نماینده‌ای برای عضویت در دارالتقریب به مصر فرستاد. 🔻فتوای معروف محمود شلتوت برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل سنت نتیجه فعالیت‌های آیت‌الله بروجردی بود. 🔰 مهم ترین اقدامات 🔻اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور 🔻ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی 🔻ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف 🔻درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران @Manahejj
🌀ارزش و عظمت آیت‌الله بروجردی 🔰رهبر انقلاب: مرحوم آیت‌الله بروجردی که فوت شده بود، از بس تجلیل از جنازه و نام آن بزرگوار شد عدّه زیادی از پدرها و مادرها و جوانها علاقه پیدا کردند که بچه هاشان یا خودشان بروند طلبه بشوند. وقتی یک چیزی به عنوان ارزش در جامعه شناخته شد، مردم را به طرف خودش جذب می‌کند. مقام معظم رهبری؛ ۱۱/خرداد/۱۳۶۰ #ویژه‌نامه_آیت‌الله_بروجردی #مناهج @Manahejj
🌀 ناگفته‌های حیات سیاسی آیت‌الله بروجردی 2⃣ فراز و فرود در عالم سیاست 🔰 مرحوم علی دوانی در جلد دوم کتاب «نهضت روحانیون ایران» ضمن اشاره به گوشه‌هایی از سوابق مبارزاتی آیت‌الله بروجردی می‌نویسد: 🔻 اغلب مردم اطلاع ندارند که آیت‌الله بروجردی در قیام علمای اصفهان مورد تعقیب رضاخان واقع شد و پس از ماجرای قتل عام مسجد گوهرشاد و قیام آیت‌الله قمی‌، ضد پهلوی برخاست و چون دید که اعتراضش مورد توجه واقع نمی‌شود و مردم نیز آمادگی برای قیام ندارند ایران را با هدف اقامت در نجف اشرف ترک کرد و از طرف رضاخان در مرز خسروی بی‌احترامی هم دید. آیت‌الله بروجردی پس از مدتی توقف در نجف اشرف صلاح را در این دید که پایگاه ایران را مانند آیت‌الله حائری در قم خالی نگذارد تا به سود رضاخان تمام شود و لذا به ایران بازگشت و در شهر خود بروجرد مانند سابق ماندگار شد و به تدریس علوم عقلی و نقلی و اداره امور مردم آن سامان و بسیاری از شهرهای دیگر به عنوان مرجع تقلید پرداخت‌. @Manahejj
🌀 اضطراب آیت الله در سیاست 3⃣ چرایی ترس آیت‌الله بروجردی از ورود در سیاست 🔻آیت‌الله بروجردی که به گفته خودش در واقعه مشروطه از نزدیکان استادش مرحوم آیت‌الله آخوند خراسانی بود، به خوبی به یاد داشت که پس از رخنه ایادی بیگانه در امر مشروطه و شهادت شیخ فضل‌الله نوری‌، مرحوم آخوند چگونه از اقدامات خود پشیمان شده بود و لذا از دخالت در امور سیاسی که به گفته خودش سرنخ آن در دست اجانب بود سخت هراس داشت‌. خود آن مرحوم می‌فرمود: از آن موقع که دیدم مرحوم استاد آخوند و مرحوم نائینی که آن همه زحمت در تأسیس و تداوم کار مشروطه متحمل شده بودند پس از شهادت حاج شیخ فضل‌الله و حوادث دیگر ملول و افسرده شده‌اند، حالت وسوسه‌ای برای من پیدا شده است که تا یک واقعه سیاسی پیش می‌آید از اقدام فوری حتی‌الامکان پرهیز می‌کنم مبادا کاری به زیان مسلمین انجام گیرد. خیلی‌ها به این وسوسه و اضطراب من در امر سیاست ایراد می‌گیرند، ولی من هم نمی‌توانم جز این رفتاری داشته باشم‌. @Manahejj
🌀 جوان‌ترین نماینده ولی‌فقیه پای درد دل مردم 🔹 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با روحیه جوان و #مردمی، پای درد دل مردم می‌نشیند و تلاش می کند که به هر شکل ممکن گره‌گشای بخشی از مشکلات آنان در این روزهای سخت اقتصادی باشد، البته مردم هم با او احساس راحتی می‌کنند. حوزه نیوز 📌 به امید روزی که شورای عالی و همه مدیران حوزه علمیه، دیوارهای بین خود و طلاب را بردارند تا طلابی که جانانه پای دین، انقلاب و ولایت فقیه ایستاده‌اند، به راحتی مشکلات خود را با آنان در میان بگذارند. #علما #الگوهای_حوزوی #مناهج @Manahejj
🌀 آنچه رسالت خود می‌دانست 4⃣ تفاوت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی 🔰رهبر انقلاب: ❓سؤال شده که چرا آیت‌الله کاشانی موافق [مبارزه] و آیت‌الله بروجردی مخالف [مبارزه] بود؟ 🔻البته این سؤال، جواب درست و حسابی‌یی ندارد. آیت‌الله کاشانی که موافق بود چون خودش هم اهل مبارزه بود. به این ترتیب آیت‌الله بروجردی که مخالف بود، چون عقیده‌ای به مبارزه‌ی با این دستگاه نداشت. معتقد نبود به مبارزه. او معتقد بود که بایستی حوزه علمیه قم را که می‌تواند پایگاه عظیم تبلیغات اسلامی باشد، این را درست کرد. ساخته و پرداخته کرد. طلاب و مجتهدین و علمای بزرگی در اینجا تربیت کرد و برای آینده اسلام اینها را ذخیره کرد. اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی این بود. عقیده نداشت که حالا حوزه علمیه قم را باید کشاند به مبارزه این دستگاه. امید هم نداشت که این مبارزه به جایی می‌رسد. امیدوار نبود. لذا مرحوم نواب و اینها رفتند قم در مدرسه فیضیه چند تا سخنرانی کردند و حوزه قم را تحریک کردند علیه دستگاه شاه در آن سالها، یک عده‌ای چوب دست گرفتند از عمامه به سرها و اینها را کتک زدند. مفصل مرحوم نواب و دوستانش مورد آزار اینها قرار گرفتند که گذاشتند و در رفتند از آنجا. مرحوم آقای بروجردی هم معتقد نبود که اینها بایستی در قم باشند و حوزه را به آشوب بکشانند. این اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی بود. آیت‌الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود. شخص عالیقدری بود. واقعاً یک شخصیت و یک چهره مایه‌ی افتخار و درخشنده‌ای بود اما عقیده‌اش این بود که با این دستگاه، مبارزه نباید بکنید و فایده‌ای هم ندارد این مبارزه، و به جایی نمی‌رسد. اعتقاد داشت، بر طبق این اعتقاد عمل می‌کرد و لذا بود که اینها را قبول نمی‌کرد. البته زمینه آن وقت هم مثل زمینه سال‌های ۴۲ ، ۴۱ که مبارزات حوزه شروع شد نبود. بعدها زمینه بهتر شده بود. بیانات در پاسخ به سؤالات؛ ۱۲/اردیبهشت/۱۳۶۰ @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. 📣 مشروح یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇 #مناهج @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. اگر روزی مدیر حوزه بخواهد به مردم گزارش دهد، شاید بهترین روز ۱۲ فروردین باشد، یعنی روزی که حوزه، انقلاب را برعهده گرفته است؛ مسئولیت تحقق اسلامی که حضرت امام(ره) وعده داد، اسلام عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز، اسلام مستضعفان و در یک کلمه اسلام ناب محمدی. 🔺 حوزه باید گزارشی از تحقق اسلام در جامعه ارائه دهد و از موفقیت‌ها، علل ناکامی‌ها و برنامه‌اش برای پیشرفت آینده انقلاب بگوید. ❓ اما آیا حوزه توانسته همراه و همسفر انقلاب در رسیدن به تمدن اسلامی باشد؟ یا نیازها و ضرورت‌های انقلاب را به موقع پاسخ دهد؟ اگر نتوانسته مشکل از کجاست؟ 🔻 به اعتقاد نگارنده، انقلاب توفیقات زیادی در تحقق اسلام داشته و البته مسیری طولانی را در پیش دارد، اما حوزه آنچنان که انتظار می‌رفت، انقلاب را در آرمان‌هایش همراهی نکرده است. عامل اصلی عدم همراهی حوزه، عدم تحقق است. چنانچه اگر سازمان روحانیت نقش فعالی داشت، شاید امروز در مرحله تمدن‌سازی یا حداقل جامعه‌پردازی بودیم، نه اینکه سی سال در دولت‌سازی متوقف باشیم. 🔻 حوزه به پیشرفت همه‌جانبه نیاز دارد؛ پیشرفت در آموزش، تبلیغ، مدیریت و از همه مهم‌تر پیشرفت در . اولین گام حوزه برای انقلاب، گام اصلاح و تحول در خویش است که ثمره‌اش همراهی با انقلاب خواهد بود. تحولی که امام خامنه‌ای ابعاد آن را مشخص کرده‌اند. @Manahejj
🌀 شخصیت حضرت کاظم علیه‌السلام 🕯مشعل روشنگر... 🔹 رهبرانقلاب: شخصیت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند؛ ببینید حق این است... 🏴 #مناهج شهادت امام کاظم علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کند. 📌 پ.ن: حق این است که حوزه و روحانیتی که امروز در اوج احترام و اقتدار قرار دارد، از این فرصت، نهایت استفاده را داشته باشد. مبادا آتش تهاجمات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، خرمن ایمان و اعتقاد مردم را بسوزد؛ اما نهاد روحانیت، بی‌اعتنا یا منفعل باشد. #روشنگری (بلاغ مبین)، رسالت ذاتی حوزه و روحانیت است. 🌐 به امید آنکه حوزه علمیه، هرچه بهتر و مقتدرتر این رسالت ذاتی را در خدمت به انقلاب برعهده گیرد. #مناهج @Manahejj
🌀چرا امام در تشییع جنازه آیت الله بروجردی شرکت نکرد؟ 5⃣ غیبت امام در تشییع جنازه آیت‌الله بروجردی 🔻علیرضا متولّی در کتاب «شهاب سبز» چنین می‌نویسد: حاج آقا روح الله با این که خودش فقه و اصول تدریس می‌نمودند و فقیه برجسته‌ای بودند، برای تقویت موقعیت و کلاس‌های آیت‌الله بروجردی، در کلاس‌های ایشان شرکت می‌کردند. آیت‌الله بروجردی هم برای حاج آقا روح‌الله احترام ویژه‌ای قائل بودند و در اکثر مجالس، ایشان را نزد خود جای می‌دادند. 🔻اما با وجود این رابطه صمیمی و پیوند قلبی عمیق، امام خمینی(س) در تشییع پیکر استادش در روز سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هجری قمری (دهم فروردین سال ۱۳۴۰) شرکت نکرد، چرا که آینده‌نگری و هوشمندی ایشان افق‌های پیش رو را می‌دید. 🔻حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدرضا توسلی رئیس دفتر حضرت امام(س) ماجرا را این گونه نقل می‌کند: «بعد از فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی درصدد شدیم که در تشییع جنازه آقای بروجردی از امام خمینی رحمة الله تجلیل کنیم و به این طریق در عمل بفهمانیم که عده کثیری از طلاب حوزه علمیه طرف‌دار مرجعیت امام هستند. شاگردان مترصد بودند که امام در تشییع جنازه هر جا باشند، اطراف ایشان را بگیرند و سلام و صلوات راه بیندازند و به این طریق ارادت قلبی خودشان را به ایشان ابراز کنند و ایشان را هم به مردم معرفی کنند. متأسفانه هرچه در تشییع جنازه گشتیم، ایشان را پیدا نکردیم. بعد از چند روز معلوم شد که اصلاً امام به تشییع جنازه نیامده بود! پس از چند روز یکی از آقایان در محضر امام از یکی از دوستان امام شکایت کرد که ایشان به عنوان تجلیل از شما به من توهین کرده است. امام پاسخ فرمود: «من راضی نیستم کسانی که به من علاقه دارند، علاقه‌شان از قلبشان تجاوز کند و آن را ابراز نمایند. هرکسی که به من علاقه دارد، بگذارد در همان محدوده قلبش بماند. کسی برای ریاست من، حتی یک وجب هم قدم برندارد.» بعد این جمله را فرمود: «من که به تشییع جنازه آقای بروجردی رحمةالله نیامدم، برای این نبود که کسالتم آن قدر شدید بود که نمی‌توانستم به تشییع بیایم. نیامدنم برای این بود که دیدم تشییع جنازه تبعاتی دارد، آنجا مسائلی مطرح خواهد شد و من برای خاطر آنکه از آن مسائل دور بمانم و کنار باشم، از تشییع جنازه صرف نظر کردم». @Manahejj
🌀 عصر پس از آیت‌الله بروجردی 6⃣ طلوع خمینی، سرآغاز تحولی عظیم 🔰مداد کدام عالم، افضل از خون شهید 🔹حالا، آن کدام علم و عالم هست که مدادش بر یک چنین فضیلتی باز ترجیح دارد که به ما می‌گویند: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»؟ اینجاست که من می‌خواهم به برادران و خواهران حوزه علمیه و در حقیقت به همه کسانی که در این سلک مُنسلک‌اند، عرض بکنم: 🔰روحانیت نمی‌دانست به چه‌درد می‌خورد 🔹امروز وظیفه ما از همیشه سنگین‌تر است. چون سابق نمی‌دانستیم وجود ما به چه درد می‌خورد، این حقیقتی بود. درس می‌خواندیم، زحمت می‌کشیدیم، اما آن چیزی که هدف این درس خواندن بود واقعاً چه بود «بیننا و بین الله»؟ ما فکر می‌کردیم که روحانیون درس می‌خوانند تا هزار مسجد را آباد کنند، یا آنی که خیلی همت دارد بغل مسجدش چهار حجره بزند، چهار طلبه را هم اداره کند؛ همت ما این بود. 🔰امام فهماند می‌توان دست به اصلاح جامعه زد 🔹بعد دیدیم که روحانی، عالم دین اگر علم و تقوا و همت و اراده؛ این چهار چیز را با همدیگر داشته باشد، همچنانی که این مرد بزرگ [امام خمینی] داشت، هم علم داشت، هم تقوا داشت، هم همت بلند داشت، به کم قانع نبود، هم اراده داشت که دنبال این کارها برود. می‌تواند از مرز هزار مسجد و هزار خانه فراتر برود. می‌تواند یک جامعه را اصلاح کند، حتی از مرز یک جامعه هم می‌تواند فراتر برود و پرچم اصلاح را در دنیا برافرازد. این طوری است. الان همین جور است. الان پرچم اصلاح جهانی در دست جمهوری اسلامی و امام عزیز ماست. لذاست آن جاهایی که در کشورهای دوردست، کشورهای جهان سوم، آن جاهایی که عقده‌های غمِ ناشی از سلطه استکبار جهانی در طول زمان مرتب بر روی هم زده شده در کار آنها، به یاد امام و به نام امام ارج می‌گذارند و به آن امید می‌بندند. 🔰امام برای قدمی برنداشت 🔹یک روحانی! ایشان [امام خمینی] هیچ وقت حرکت نکرده بودند در درس خواندن برای اینکه بروند یک کشور را اداره کنند. دنبال جاه‌طلبی و مقام نبودند. ایشان همان مقامی که روحانیون بزرگی در حد ایشان یا پایین‌تر از ایشان دنبالش بودند آن وقت‌ها و در فکرش بودند، مرجعیت، مثلاً، اشکالی هم نداشت، ایشان در فکر آن هم نبوده. برادرهایی که قم بودند یادشان هست، سال ۱۳۴۰ که مرحوم آیت‌الله بروجردی رضوان‌الله‌علیه وفات کردند، امام رساله هم نداشتند، رساله هم نمی‌دادند، هرچه هم به ایشان اصرار می‌شد آقا یک رساله، ایشان قبول نمی‌کردند. دنبال این کارها نبود ایشان. اما بر طبق آمادگیهای معنوی و همتی که برای اصلاح داشت و انگیزه‌ای که برای اصلاح جامعه داشت، خدای متعال توفیق داد، کمک کرد و بحمدالله ایشان منشأ بزرگ‌ترین خیرات این عصر شد. مقام معظم رهبری؛ ۱۹/آبان/۱۳۶۳ @Manahejj
🌀 به بهانه سالروز رحلت آیت‌الله بروجردی 7⃣ راوی شخصیت‌ها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟! 🖋 رضا حسینی 🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل می‌شود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخش‌ها رجوع می‌شود. افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند. 🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیت‌الله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) می‌روند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بوده‌اند. متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع می‌شود. به طور مشخص این غفلت (یا غرض‌ورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهت‌دهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشته‌اند، بیشتر مشهود است! آیت‌الله بروجردی و امام خمینی! اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهت‌گیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟ صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کرده‌اند؟ 🔺حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجت‌الاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت! ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی می‌شود؟ اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بوده‌اند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند. 🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار خواهیم شد. 📌پ.ن: این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است. @Manahejj
همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی اللهم عجل لولیک الفرج #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آنچه "نون خ" از روحانیت به نمایش گذاشته: 🔰 پرت، نابلد و دروغگو؛ در یک دقیقه و نیم ۱. حدیث بی‌ارتباط با فضای جلسه ۲. غلط‌خوانی حدیث ۳. ترجمه‌ی غلط ۴. متهم شدن به دروغگویی و توجیه آن 📌 این تنها نمونه‌ای از رفتارهای روحانی این سریال است. #تبلیغ_علیه_روحانیت #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده ویژه مناهج 🌀 تصویر روحانیت در رسانه 💠 هنجارها 🔺«طلبه-کارگر» کاراکتر جذاب سینمای ایران! 🔺آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟ 🔺کدام آثار، تصویر دقیقی از روحانیت نمایش داده‌اند؟ 💠 گزارش 🔺کدام بازیگران معروف در نقش «روحانی» ظاهر شده‌اند؟ 💠 راهکار: 🔺آیا حوزه علمیه نمی‌خواهد از لباس و حرمت علمای اسلام دفاع کند؟ 📣 مطالب این پرونده به مرور منتشر می‌شود #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀 آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟ 🖋 هادی چیت‌ساز 🔻انتقاد از روحانیت قطعا جایز، بلکه واجب است. روحانیت، سازمانی است که در عمر هزارساله خود، شریف ترین انسان‌ها و رهبران اجتماعی را به خود دیده است، اما با این حال، خالی از اشکال و انتقاد نیست. امامان انقلاب نیز از منتقدان این سازمان هستند. حضرت امام(ره) در منشور روحانیت رویکرد انتقادی و سازنده به روحانیت دارند. پس انتقاد بر دیگران عیب نیست. 🔻اما انتقاد سازنده و دلسوزانه، نه هر نوع نقدی با هر روشی. انتقاد آداب خود را دارد. انتقاد غیر از تخریب و ضربه زدن است. انتقاد غیر از مسخرگی و لودگی است. انتقاد یعنی نقطه ضعف را در کنار نقطه قوت دیدن و برای رفع آن پیشنهاد دادن. 🔻در دنیای سینما و رسانه، انتقاد یعنی نقطه قوت و ضعف یک جریان یا شخصیت حقوقی را در کنار هم به نمایش گذاشتن. مانند فیلم‌های «ابوالقاسم طالبی» که هر دو چهره خوب و بد در کنار همدیگر هستند. در «قلاده‌های طلا» دو پلیس خیانت می‌کنند و باعث آشوب‌های بعدی می‌شوند، اما فرمانده اصلی و سایر پلیس‌ها صادقانه خدمت می‌کنند. در «یتیم‌خانه ایران» نیز دو چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود: اولی آخوند انگلیسی که طرفدار سیاست‌های انگلیس است، و دومی نماینده مراجع که طرفدار مردم و ضد سیاست‌های انگلیس است. 🔰 اما در کنار انتقادها، با سه نوع غرض‌ورزی در نمایش انتقاد مواجهیم: 1. نمایش یک چهره و نپرداختن به سایر چهره ها؛ بدیهی است اگر فقط یک چهره هرچند با رویکرد انتقادی نمایش داده شود، سایر چهره‌ها و شخصیت‌ها نفی نمی شوند. اما از بدیهیات رسانه این است که اگر رسانه به چهره ای بپردازد، مهم می‌شود و بقیه مسائل و چهره‌ها از اهمیت می‌افتند. به سخن دیگر، نمایش چهره خاص از اقلیت یک صنف و پردازش آن، معنایش سرایت دادن این چهره به اکثریت صنف است. 2. نمایش حماقت و کودنی؛ این نمایش دیگر به معنای انتقاد نیست، که همان لودگی است؛ مانند گریم متفاوت، دیالوگ های غیر مؤدبانه و رفتارهای زننده ای که دور از شئون اجتماعی مردم است. دویدن های خنده دار، شوخی‌ها و خنده های غیر مؤدبانه، رانندگی بد و کلمات دوپهلو، از این قبیل هستند. 3. بدسلیقگی در انتخاب بازیگر؛ انتخاب بازیگر، یکی از هنرهای کارگردان است. معمولا آینده بازیگر، از گذشته‌اش وام می‌گیرد و بازی‌های قبلی، تعیین کننده نقش‌های آینده هستند. اوج این نکته در پر رنگ شدن چهره‌ای مثل طنز در بازیگر است. پر واضح است اگر بازیگری در طنز شناخته شود، سایر نقش‌هایش اگر جدی هم باشند، نمایشی طنزگونه خواهند داشت. همین که مخاطب تصور کند «اکبر عبدی» یا «حمید لولایی» آخوند شدند، کافیست خودش را برای دیدن تمسخر روحانیت آماده کند. 🔶 در سریال «نون خ» که یکی از نقش‌های اصلی روحانی است، هر سه غرض‌ورزی وجود دارد. بازیگر نقش روحانی، «هومن حاج عبداللهی» است که یک چهره معروف طنز است که مخاطب را آماده شوخی‌های تند و تیز می‌کند. از سوی دیگر، حاج آقا در کنار آخوندی، داور و وکیل است. واقعیت آن است که تعداد روحانیونی که داور باشند، از میان 200 هزار روحانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. پس انتخاب چهره داور برای روحانی، با واقعیت روحانیت سازگار نیست، چه رسد به اینکه نقد شود. جالب آنکه بسیاری از صحنه های طنز سریال، داوری های حاج آقا است که نمایش حماقت و کودنی در رفتار و گفتار است مثل کارت قرمزهای زیاد، دویدن های مسخره و اشتباهات داوری بزرگ. اشکال بزرگتر آنکه چهره این روحانی، به عنوان تک چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود و این ذهنیت را برای مخاطب می‌سازد که اکثر روحانیون حتی از داوری یک مسابقه برنمی‌آیند چه رسد به سایر فعالیت‌های اجرائی، یا رفتارهای احمقانه‌ای دارند و دغدغه‌هایشان فوتبال و اموال دیگران است. 📌با این اوصاف، آیا سریال «نون خ» را مصداق یک طنز فاخر بدانیم، یا مصداق لودگی و تخریب روحانیت؟ 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj
🌀 تصویر روحانیت در سراشیبی لودگی 🖋 هادی چیت‌ساز #اختصاصی_مناهج 🔹ذهنیت مردم از هر صنف و شغلی، واقعیت آن صنف را می‌سازد. از دکترها، انتظار تمیزی و تغذیه سالم دارند؛ چون نسبت به بیماری‌ها آگاهی دارند. از پلیس‌ها انتظار رعایت قوانین و دوری از بزهکاری دارند. 🔹فرض کنید، پزشکی نمایش داده شود که زندگی چندان تمیزی ندارد؛ یا پلیسی که بیش و کم قوانین را رعایت نمی‌کند. نتیجه آنکه، ذهن ناخودآگاه مخاطب از تصویر قبلی اش تغییر می‌کند و همانی می‌شود که در نمایش می‌بیند. بی‌شک، نمایش یک نفر به معنای قضاوت برای همه افراد صنف نیست، اما در قاب تلویزیون اگر همان یک نفر نمایش داده شود، می‌شود نماینده همه صنف برای قضاوت کردن مردم. پس رسانه است که برای مردم ذهنیت می‌سازد. 🔹روحانیت هم صنفی از جامعه ایران است که طبیعتا در نمایش‌ها می‌آید. انتظار مردم از روحانیت، انتظار روح معنویت و زهد و تقید به آداب مذهبی است. واقعیت آن است که مردم از یک روحانی، توقع هر شوخی یا مزه‌ای را ندارند. طنز با روحانیت، ذاتا فاصله‌ای بسیار دور دارد، چنانچه از پلیس نیز فاصله‌ای دور دارد. 🔹اما امروزه نمایش روحانیت، در سراشیبی طنز و لودگی قرار دارد. بسیاری از اين فيلم‌ها کمدی هستند. برخی دیگر که کمدی نیستند، بازيگری کمدی نقش روحانی را بازی می‌کند و در بسیاری از آن‌ها نقش روحانی، ته‌مايه طنز دارد. 🔹پر واضح است که تصویر طنز و کمدی، در ذهن مخاطب دیگر جایی برای #مرجعیت اعتقادی و رفتاری نمی‌گذارد؛ یعنی خالی کردن روحانیت از وظیفه ذاتیش. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀کدام بازیگران نقش روحانی ایفا کرده‌اند؟ 🎥 چهل بازیگر در چهل‌و‌یک فیلم 🔹 بازیگران زیادی در نقش روحانی ظاهر شده‌اند؛ اما آنچه قابل توجه است میزان بکارگیری بازیگرانی است که سابقه نقش‌های را دارند. 🔹 نکته دیگر عدم آشنایی عوامل فیلم با شکل و شمای لباس روحانیت است تا آنجایی که در فیلم کیمیا و خاک و فیلم مدرس، بازیگر نقش روحانی(حامد بهداد / مرحوم خسرو شکیبایی) عمامه را برعکس بر سر گذاشته‌اند.‼️ 🔻پرویز پرستویی / مارمولک 🔻محمدرضا گلزار/ توفیق اجباری 🔻اکبرعبدی / رسوایی 🔻جعفر دهقان / شیخ شریف 🔻محمدرضا فروتن / طبقه حساس 🔻مهران رجبی / پارادایس 🔻حامد بهداد / کیمیا و خاک 🔻محسن تنابنده / شاهگوش 🔻جواد عزتی / دودکش 🔻پژمان بازغی / روز ملاقات 🔻پارسا پیروزفر / فصل چیدن گردوها 🔻و... 📌 در گزارشی، فیلم‌ها و بازیگرانی که در نقش روحانی بازی کرده‌اند را معرفی می‌کند. 🌐بازیگران، فیلم‌ها و خلاصه داستان هر فیلم را در ( Manahejj.ir ) ببینید. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj