eitaa logo
منار
1.1هزار دنبال‌کننده
691 عکس
74 ویدیو
1 فایل
◽منار؛ روایتگر نمایشگاه مسجد جامعه پرداز 🔸اینجا دو کوهه کشنگران مسجدی است! 📌 آدرس؛ قم، مسجد مقدس جمکران، درب شش، شبستان بقیع، نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۰》 🔰برخی می‌گویند: چون مسجد یک نهاد مستقل و مردمی، و از شؤون ولی امر است؛ نباید قوانین آن در مجلس تصویب شود. در حالی که بسیاری از خدماتی که توسط نهادها و دستگاه‌ها باید به مسجد داده شود؛ نیاز به وضع قوانین دارد، و بدون وضع قانون هم سردرگمی و رفتار و برخورد سلیقه‌ای پیش می‌آید و هم امکان پیگیری و نظارت و بازخواست برای نهادهای خاطی وجود ندارد. 🔹️همچنین قوانین فراوانی در مورد مسجد به صورت پراکنده و ذیل قانون‌های مختلف وضع شده که نیاز به جمع‌آوری و سپس شناسایی دقیق دارد. از طرفی باید تلاش شود که تداخل این قوانین با یکدیگر کشف و خلاءهای قانونی آن مشخص گردد. در واقع می‌بایست یک قانون جامع در زمینه مسجد که از جمع‌بندی قوانین موجود و قوانین جدید مورد نیاز است، وضع شود. 🔹️علاوه بر قوانین عادی که در مورد مسجد تصویب شده است در برنامه‌های مختلف توسعه کشور نیز قوانین متعدد و متنوعی درباره مسجد وضع گردیده؛ که برخی از آن‌ها تبدیل به احکام دائمی برنامه شده‌اند. لازم است این دسته از قوانین نیز در جمع‌بندی قوانین لحاظ شود. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۱》 🔰یکی از مسئله‌های بسیار مهم در مسجد، فقدان یک هویت حقوقی دقیق و مناسب برای مسجد است. به دلیل نبود این هویت حقوقی، ایرادات مختلفی بوجود آمده است و دستگاه‌های مختلف جهت ارتباط و کمک به مسجد برای خودشان هویت‌های حقوقی اختصاصی به وجود آورده‌اند. 🔸️مثلا وزارت ارشاد جهت کمک به مسجد در زمینه موضوعات هنری اقدام به راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نموده است؛ و یا سازمان تبلیغات در قالب کانون‌های فرهنگی تبلیغی و سازمان بسیج در قالب پایگاه‌های مقاومت و کمیته امداد در قالب مرکز نیکوکاری و دیگر نهادها و سازمان‌ها اقدام به ایجاد هویت‌های جدید حقوقی در کنار مسجد نموده‌اند. 🔹️در صورتی که اگر مسجد یک هویت حقوقی دقیق و قانونی می‌داشت، نیاز به ساختن این همه هویت و ایجاد تکثر بیش از اندازه در ساختار مسجد نبود. تکثری که در بسیاری از موارد باعث منازعات فراوان و اتلاف انرژی از طرفین قضیه می‌شود. 🔹️این هویت باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نسبت آن با ماهیت مسجد مشخص باشد. ۲- مردمی بودن مسجد در آن محفوظ باشد. یعنی ساز و کار حضور و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مردم در آن تعیین شده باشد. ۳- مسائل مالی و مسؤولیت املاک و موقوفات مسجد در آن به صورت دقیق مشخص باشد. ۴- مباحث جدید مانند بیمه، مالیات، اداره کار، مباحث بانکی و قوانین مبارزه با پولشویی و ... نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد.‌ ۵- پیچیده نباشد و باعث گره خوردن کارها نشود. ۶- نسبت آن با محله مشخص باشد. ۷- نسبت آن با حاکمیت مشخص باشد. ۸- مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری آن دقیق تعریف شده باشد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۲》 🔰در میان همه‌ی الگوها و ساختارهای مردمی که از هویت حقوقی در عصر حاضر وجود دارد، مدل مجمع عمومی و هیأت مدیره و مدیر عامل به نظر مناسب‌تر است؛ که البته باید متناسب با مسجد شبیه سازی شود. 🔹️الگوی پیشنهادی این است که مجمعی به نام «جامعه خادمین مسجد» که نمایندگان اقشار مختلف (دانشگاهیان، کسبه، معلمان، پزشکان و ...) و مجموعه‌های مردمی مختلف (پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، کانون فرهنگی تبلیغی، هیأت، گروه جهادی، مرکز نیکوکاری و ...) و نمایندگان نهادهای حاکمیت در محله (مدیر مدرسه، مدیر مرکز بهداشت، رییس کلانتری و ...) در آن حضور دارند تشکیل شود. 🔹️هر کدام از اعضاء این مجمع باید متعهد شوند که اولا به مسجد خدمت مشخصی در قالب عضویت در یکی از کارگروه‌های مسجد ارائه دهند. ثانیا دست‌کم هفته‌ای یک‌بار در نماز جماعت مسجد حاضر شوند. این افراد تقریبا شبیه مجمع عمومی عمل می‌کنند. یعنی از میان خودشان چند نفر را به عنوان شورای تحول محله انتخاب می‌نمایند. 🔹️مسجد یک «شورای تحول و پیشرفت محله» هم دارد که چیزی شبیه به هیأت مدیره است. این شورا و همراهی جامعه خادمین محله و سایر مردم به مدیریت امور در محله می‌پردازند. 🔹️امام مسجد هم به عنوان مدیر طبیعی مسجد، نقشی شبیه به مدیر عامل دارد. 🔹️امام مسجد با پیشنهاد جامعه خادمین و تنفیذ امام جمعه شهرستان مشخص می‌شود. فرآیند عزل امام هم با رای دو سوم جامعه خادمین و تنفیذ امام جمعه انجام خواهد شد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۳》 🔰پیشتر گفته شد که یکی از مسائل مهم مسجد، حوزه تنظیم‌گری آن است. در حوزه تنظیم‌گری در مساجد مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد؛ که اگر بخواهیم به هر یک به صورت جداگانه بپردازیم شاید زمان زیادی بگیرد و از حوصله مخاطب خارج باشد. اما به صورت فهرست‌وار به برخی از آنها اشاره می‌کنم. ۱- فقدان سکوی ملی عرضه‌‎ی یک‌پارچه و هدفمند دانش و فناوری مورد نیاز، جهت توسعه نقش‌آفرینی مساجد در نظام‌های اجتماعی گوناگون که در راستای تنظیم‌گری نرم به کار گرفته می‌شود. ۲- فقدان هماهنگی و هدفمندی اقدامات نهادهای فعال در عرصه ساخت مسجد. ۳- عدم آگاهی دستگاه‌های خدمت‌رسان به مسجد از وظایف و ظرفیت‌های قانونی خود در این خصوص. ۴- فقدان سازوکار رصد عمل‌کرد نهاد‌های خدمت‌رسان به مسجد. ۵- بی‌توجهی نهاد‌های خدمت‌رسان به اجرای تکالیف خود. ۶- فقدان نهاد داوری برای حل منازعه دستگاه‌های خدمت‌رسان. ۷- فقدان نظام ارزیابی نهاد تنظیم‌گر. 🔹️عمده این مشکلات با تشکیل یک نهاد تنظیم‌گر بر طرف خواهد شد. این نهاد تنظیم‌گر می‌تواند همان قرارگاه ملی مسجد باشد که نگاشت استانی و شهرستانی هم داشته باشد. 🔹️شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج مستضعفین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در نگاشت ملی، استانی و شهرستانی از اعضای این قرارگاه هستند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۴》 🔰همان‌طور که قبلا گفته شد، در مسجد هویت‌های حقوقی مختلفی از طرف نهادها و سازمان‌ها حضور دارند. 🔹️در این زمینه ارائه چند نکته ضروری است: ۱- الگوی مناسبی جهت تعامل آن‌ها با یکدیگر وجود ندارد. ۲- متولی مشخصی جهت توانمندسازی کنشگران این نهادها در مسجد وجود ندارد. ۳- نظارت جدی بر فعالیت‌های ایشان وجود ندارد. ۴- نسبت آنها با مردم و وجه مردمی بودن آنها به صورت دقیق مشخص نیست. ۵- مرجع خاصی جهت حل و فصل اختلافات میان آن‌ها با ارکان مسجد و نیز اختلافات در داخل هر کدام از آن‌ها میان کنشگران نهاد مربوطه وجود ندارد. ۶- حیطه عمل‌کرد و فعالیت‌های آن‌ها و تقسیم کار میان آن‌ها به صورت دقیق مشخص نیست. ۷- ماهیت دوگانه برخی از آن‌ها که از یک سو به مسجد وابسته است و از سوی دیگر به یک نهاد حاکمیتی، باعث شده که استقلال لازم را در کنش‌ها و تعاملات نداشته باشند. 🔹️راه حل این مسائل را می‌توان با دو پیش فرض انجام داد. اگر بنا باشد این هویت‌های متعدد و متکثر که روز به روز بیشتر می‌شوند با همین شرایط نیمه وابسته باقی بمانند باید تقسیم کار صورت پذیرد و مسؤول توانمندسازی و مسؤول حل اختلافات میان آنها و فصل الخطاب میان آنها در مسجد و محله مشخص شود. و ساز و کاری جهت مردمی‌تر شدن آن‌ها به صورت واقعی طراحی و اجرا شود. 🔹️به نظر می رسد درست‌ترین راه حل آن است که هویت حقوقی درستی برای مسجد در نظر گرفته شود و هر کدام از این مجموعه‌ها با این هویت واحد مرتبط شوند و آن‌را در بخش‌های مختلف تقویت کنند تا خروجی آن تقویت مسجد باشند نه تقویت نهادهای مرتبط با مسجد. زیرا بعضا تقویت متعارض آنها باعث بروز اختلاف در مسجد و تضعیف جایگاه مسجد می‌شود و جنبه مردمی بودن مسجد را زیر سوال می‌برد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
:۳۰ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز موج ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز پخش تصویری از برنامه ایران صدا 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
رادیو پخش زنده رادیو فرهنگ http://player.iranseda.ir/live-player/?VALID=TRUE&CH=16&SAVE=TRUE
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۵》 🔰بعد از بررسی مسائل مسجد در حوزه "سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری" نوبت به بررسی مسائل مسجد در حوزه "خدمات" می‌رسد. 🔹️مسائل مسجد در این حیطه بسیار گسترده است، لذا آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم نموده‌ایم. این دسته‌ها عبارتند از: ۱- نیروی انسانی ۲- زیرساخت ۳- احیای کارکردهای مسجد 🔹️از منظر نیروی انسانی مهم‌ترین عنصر، امام مسجد است. از این رو اساسی‌ترین مسئله مسجد، کمبود امام قوی و توانمند در مسجد است. این مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از مساجد (بیش از نیمی از مساجد) حتی از امام مسجد غیرقوی و غیرتوانمند نیز محرومند. اساسا کسی نیست که امامت مردم را در مسجد حتی در سطح یک پیش‌نماز ساده بر عهده بگیرد. 🔹️در یک تقسیم‌بندی می‌توان امامان مساجد را از نظر توانمندی به چهار دسته تقسیم کرد: ۱- «امام نماز» یا «پیش‌نماز» که فقط وظیفه اقامه نماز و برگزاری محدود برخی مناسک معمول را انجام می‌دهد. ۲- «امام مسجد» که علاوه بر اقامه نماز و مناسک به برخی فعالیت‌های مختلف خدمت‌رسانی مسجد هم می‌پردازد. ۳- «امام محله» که علاوه بر فعال نمودن مسجد، دغدغه محله را نیز دارد. ۴- «امام میانی» که علاوه بر دغدغه محله، خودش را محور پیشرفت و تمدن سازی در محله و کل جامعه ذیل امام جامعه (ولی فقیه) می داند. افق و آرمان ما این است که تمام مساجد محلات کشور دارای امام میانی باشند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《 به بهانه روز جهانی مسجد ۱۶》 🔰گفته شد که مساله خدمات مسجد یکی از مسائل مسجد است. حیطه خدمات مسجد را به سه دسته تقسیم کردیم و مساله کمبود نیروی انسانی توانمند به ویژه امام مسجد توانا را مهم‌ترین مساله این حیطه دانستیم. 🔹️منشاء پیدایش این مشکل چیست؟ چرا تأمین امام جماعت توانمند دچار مشکل است؟ در این خصوص مورد برخی دلایل زیر را می‌توان برشمرد: ۱- تعداد طلبه ها در کشور بسیار کم است. اساسا نیازمندی جامعه به طلبه‌ها در زمینه‌های مختلف تبلیغی، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، قضایی و اجرایی به شدت احساس می‌شود. ۲- ورودی‌های حوزه علمیه رو به کاهش است و پاسخگوی نیازهای فراوان جامعه نیست. ۳- تبلیغ، اولویت اول حوزه علمیه نیست. این مشکل در دیدار اخیر رهبری با حوزه علمیه نیز مورد تذکر ایشان قرار گرفت. ۴- در میان فعالیت‌های تبلیغی، امامت مسجد پایین‌ترین اولویت را دارد. ۵- آموزش‌ها و تربیت‌های حوزه علمیه توانمندی علمی و مهارتی لازم و متناسب با شرایط روز جامعه را برای خروجی‌هایی آن تامین نمی‌کند. ۶- تبلیغات ناجوان‌مردانه، بی‌رحمانه و بسیار گسترده دشمنان اسلام علیه روحانیت. ۷- امامت جماعت چه در میان طلاب و چه از دید مردم از ارزش و جایگاه اجتماعی والایی برخوردار نیست. ۸- الگوی تأمین معیشت امام جماعت مشخص نیست. معمولا ائمه جماعات به لحاظ معیشتی خود دچار مشکلات فراوانی هستند. ۹- تعداد خانه‌های عالم بسیار کم است. آن مقدار هم که هست غالبا بی‌کیفیت است، به ویژه در مساجد شهری. ۱۰- به‌دلیل ضعف غالب امامان جماعت و در برخی موارد قوت دیگر کنش‌گران مسجد، معمولا امام جماعت امکان انجام فعالیت‌های جدّی در مسجد را ندارد و توسط هیأت امناء، کانون، هیأت، پایگاه بسیج و یا دیگران مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و به حاشیه رانده شده یا حذف می‌شود. ۱۱- در میدان متولی خاصی برای تعالی، توانمندسازی و پشتیبانی‌های محتوایی از امام جماعت وجود ندارد. ۱۲- نهاد خاصی جهت رصد، پایش و ارزیابی فعالیت‌های امامان جماعت و حتی عزل و نصب ایشان وجود ندارد و در هر شهر و استانی رویه‌ها متفاوتی اعمال می‌شود. 🔹️راه حل‌های پیشنهادی برای این مشکلات را در پست‌های بعدی ببینید. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۶》 🔰پیشتر علت‌های کمبود امام جماعت توانمند را برشمردیم. راه‌حل‌های این علت‌ها بعضا مشخص است. ولی تحقق آن از یک سو به عزم و همت جمعی نیاز دارد و از سوی دیگر نیازمند گفتمان‌سازی است. 🔹️یعنی هم باید حوزه علمیه در تربیت امام همت و جدیت بیشتری داشته باشد؛ و هم باید تلاش شود که مدل معیشتی درستی برای امام و کلا برای تأمین هزینه‌های مسجد مشخص شود. (ان شا الله پیشنهاداتی در این زمینه ارائه خواهد شد.) 🔹️هم‌چنین باید درباره اهمیت مقوله امامت در محله و مسجد گفتمان‌سازی لازم انجام شود. باید دیگر کنش‌گران مسجد و محله در زمینه ارتباط با امام توجیه شوند. لازم است هم جایگاه حقوقی درستی برای امام در مسجد در نظر گرفته شود؛ و هم سازمان تبلیغات به توانمندسازی امامان در میدان و گفتمان‌سازی در این زمینه در سطح جامعه بپردازد. 🔹️البته این موارد که به عنوان راه‌حل به صورت فهرست‌وار بیان شد نیاز به توضیحات بیشتری دارد که در صورت امکان در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به‌ بهانه روز جهانی مسجد ۱۸》 🔰تعداد زیادی از کنش‌گران در مسجد فعالیت می‌کنند، ولی معمولا به دلیل این‌که سازوکار مناسبی برای فعالیت آن‌ها طراحی نشده و یا آن‌که ایشان مهارت لازم را در خود رشد نداده‌اند، معمولا فعالیت‌ها در مسجد کیفیت و بهره‌وری لازم را ندارد. 🔹️برای حل این مشکل راه حل‌های مختلفی می‌توان پیشنهاد نمود: ۱- تولید دانش میدانی مورد نیاز برای اداره مسجد در شؤون مختلف. این دانش می‌بایست در رفت و برگشت دائمی بین تجارب میدان و مبانی و اصول دینی حاکم بر کارها به وجود بیاید و به مرور رشد کند. ۲- تولید دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف برای کنشگران مختلف ۳- معرفی نمونه‌های موفق از هر فعالیت در مساجد و محلات ۴- توانمندسازی کنش‌گران مسجد توسط مجموعه‌های مرتبط با آن کنش‌گران. مثلا اعضای کانون‌ها توسط ستاد کانون‌های فرهنگی هنری و اعضای پایگاه توسط بسیج و ... توانمندسازی بشوند. این کار از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی وکارگاه‌های مهارتی و تولید محصولات آموزشی چندرسانه‌ای و برگزاری اردوها و دوره‌های مناسب و بازدید از تجارب موفق امکان‌پذیر است. 🔹️ضمنا بخشی از پیشنهادات بالا که جنبه فکری و پژوهشی دارند عمدتا باید توسط ستادهای مرکزی و قرارگاه‌های علمی انجام شود و بخش‌های دیگر هم توسط مجموعه‌های استانی و شهرستانی قابل انجام دادن است. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله هم‌سنگران‌ عزیز‌ سلام. عزاداری‌ها‌ قبول. ان‌شاءالله که اربعینی باشیم و بمونیم. به دلیل ایام اربعین مطالب باقی‌مانده از《 به بهانه روز جهانی مسجد》 رو بعد این روزها ادامه می‌دم. من رو از دعای خیرتون توی این ایام محروم نکنید. التماس دعا. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
مراسم تهران و قم
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۹》 🔰در یادداشت‌های قبلی درباره امام جماعت و لزوم حضور امام محله توانمند صحبت شد. نهادها و دستگاه‌های تبلیغی در سال‌های گذشته تلاش‌های مختلفی برای حل این مشکل داشته‌اند. 🔹️در ابتدا سازمان تبلیغات با طرح روحانی مستقر و با این استدلال که در برخی از مناطق محروم روستایی مردم توانایی تأمین معیشت امام را ندارند، اقدام به استقرار امام در مساجد روستایی نمود و ماهیانه نیز مبالغی را به عنوان کمک تبلیغی به آنها اهدا می‌کرد. هم‌چنین تلاش‌های مختلفی هم برای توانمندسازی ایشان انجام داد. 🔹️ولی به مرور زمان و به چند دلیل این اقدامات دچار چالش شد. ۱- روحانیون مستقر کم‌کم خود را کارمند سازمان تبلیغات فرض کردند و خودشان را نسبت به مردم پاسخگو نمی‌دانستند. ۲- از طرف دیگر مردم به مرور زمان تأمین روحانی برای مسجد را کار سازمان تبلیغات تلقی کردند و حتی در مناطقی که امکان تأمین مالی امام جماعت وجود داشت، تلاش می‌کردند که این هزینه را به عهده سازمان قرار دهند. حتی کار به جایی رسید که اگر سازمان امام مسجد را تأمین نمی‌کرد آنها اصلا برای مسجد امام نمی‌آوردند. حتی مواردی بود که یک خیر میلیاردها تومان برای ساخت مسجد هزینه کرده بود اما حاضر نبود برای تامین معیشت امام جماعت پولی خرج کند و این را وظیفه حاکمیت می‌دانست. ۳- بودجه‌های فرهنگی سازمان تبلیغات به مرور کمتر شد و از طرفی عرصه‌های فعالیت‌های تبلیغی نیز گسترش زیادی یافت. به همین دلیل سازمان هم از نظر پرداخت کمک هزینه ماهیانه به روحانیون مستقر و هم از نظر تامین هزینه‌های آموزش، توانمندسازی و حتی نظارت؛ دچار مشکل شد. ۴- حوزه علمیه با چند استدلال از جمله اینکه؛ • سازمان تبلیغات توانایی تأمین امام برای تمامی مساجد را ندارد. • طلبه‌های زیادی تمایل دارند که در مناطق مستقر شوند لذا حوزه وظیفه دارد؛ به مدت سه سال آن‌ها را حمایت کند تا بتوانند به مرور روی پای خود بایستند. وارد عرصه مستقر کردن روحانیون در روستاها تحت عنوان «طرح هجرت» طولانی مدت شد. ۵- در دهه نود، برخی از نهادها مانند سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام قدس و بنیاد مستضعفان با هدف حمایت از چرخه استقرار امام در مساجد با هویت پیش‌ران پیشرفت و محور در کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد عرصه استقرار امام شدند. برخی از ایشان با کمک نهادهای تبلیغی و برخی به صورت مستقیم و مستقل وارد این عرصه شدند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۰》 🔰در بخش قبل به برخی تغییرات نامیمون در زیست بوم تبلیغی در عرصه مسجد پرداختیم؛ که به دلیل ورود نهادهای حاکمیتی به عرصه حمایت از استقرار امام جماعت واقع شده است. واقعیت آن است که: 🔻این ورودها روز به روز نقش مردم در اداره مساجد، مخصوصاً در موضوع تامین مالی امام مسجد را به مرور کم‌رنگ‌تر نموده است. 🔻نهادهای تبلیغی عموماً امکان تأمین مالی قابل قبولی برای امامان را از دست داده‌اند. 🔻مردم هم به دلیل این‌که این کار را وظیفه حاکمیت می‌دانند و امامان را به عنوان کارمندان دولت تلقی می‌کنند، مسوولیت تامین معیشت امام جماعت را متوجه خود نمی‌دانند. 🔻از طرفی امامان هم به دلیل اینکه نه از طرف مردم و نه از طرف حاکمیت به صورت معقول و قابل قبولی تأمین نمی‌شوند، خود را نسبت به هیچ یک پاسخ‌گو نمی‌دانند و به مرور کیفیت کار آن‌ها پایین آمده است. 🔻پایین آمدن کمیت و کیفیت فعالیت‌های امامان مساجد هم باعث شده است که اصل نیاز به امام جماعت در ذهن مردم مورد خدشه واقع شود و این چرخه معیوب روز به روز خود را بیشتر تضعیف می‌کند. 🔹️برای حل این مشکلات راه حل‌هایی وجود دارد که در طی این یادداشت‌ها به بعضی از آن‌ها اشاره شد و در ادامه به برخی دیگر اشاره خواهیم کرد ولی مهم این است که این راه حل‌ها باید بر طبق یک نقشه منسجم عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسد نه اینکه فقط به صورت بخشی به اجرا گذاشته شود. زیرا در غیر این صورت آسیب‌های بیشتری به زیست بوم تبلیغی مسجد زده خواهد شد. 🔹️راه حل‌ها باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نقش مردم در آن محوری باشد. ۲- جایگاه و شأن امام حفظ شود. ۳- حمایت از امام با فعالیت‌های او نسبت داشته باشد. ۴- تأمین کمک از طریق صندوق یک‌پارچه تحت عنوان صندوق تحول محله صورت گیرد. ۵- افراد خاص امکان اعمال نظر بیش از حد نداشته باشند. ۶- نسبت امام محله با امام جمعه مشخص شود و تحت اشراف کلان او فعالیت کنند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۱》 🔰شاید مهم‌ترین مسئله مسجد که معمولا همه به آن اشاره می‌کنند ولی سازوکارهایی که تا کنون برای تحقق آن پیشنهاد شده به ضرر آن عمل کرده، مساله «مردمی بودن مسجد» باشد. 🔹️با الهام از الگویی که حضرت آیت الله شاه آبادی رحمت الله علیه (استاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه) که در کتاب شذرات المعارف ارائه فرمودند: برای مردمی شدن مسجد باید مسجد از دو جهت مردمی شود. از جهت عِدّه (نیروی انسانی یا همان بافت اجتماعی تحقق این الگو) و از جهت عُدّه (پشتیبانی یاهمان پیش‌ران مالی این الگو) 🔹️ایده محوری درباره پای‌کار آوردن مردم و بخش نیروی انسانی همان «جامعه خادمین محله» و «شورای تحول محله» است که قبلا به آن اشاره کردیم. اما عُدّه و یا همان پشتیبانی مالی نیز چالش بسیار مهمی است. در این مورد نیاز به یک ایده محوری است که در اینجا «صندوق تحول و پیشرفت محله» می‌تواند ایده‌ای بسیار مهم و راهبردی باشد. در مورد صندوق تحول و پیشرفت سوالات اصلی زیر قابل طرح است: ۱- ورودی‌های صندوق (منابع درآمدی) چیست؟ ۲- خروجی‌های صندوق (موارد هزینه کرد و مصرف) چیست؟ ۳- مدیریت صندوق با کیست؟ ۴- نظارت بر صندوق برعهده کیست؟ ۵- دایره موضوعی و نیز جغرافیایی عملکرد صندوق چقدر است؟ 🔹️در مطالب بعدی به ارائه پاسخ‌های پیشنهادی سوالات فوق می‌پردازیم. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان