eitaa logo
نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
1.1هزار دنبال‌کننده
751 عکس
80 ویدیو
1 فایل
◽️نمایشگاه مسجد جامعه پرداز 🔸اینجا دو کوهه کشنگران مسجدی است! 📌 نشانی: شهر مقدس قم، مسجد مقدس جمکران، درب شش، شبستان بقیع، نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۹》 🔰در یادداشت‌های قبلی درباره امام جماعت و لزوم حضور امام محله توانمند صحبت شد. نهادها و دستگاه‌های تبلیغی در سال‌های گذشته تلاش‌های مختلفی برای حل این مشکل داشته‌اند. 🔹️در ابتدا سازمان تبلیغات با طرح روحانی مستقر و با این استدلال که در برخی از مناطق محروم روستایی مردم توانایی تأمین معیشت امام را ندارند، اقدام به استقرار امام در مساجد روستایی نمود و ماهیانه نیز مبالغی را به عنوان کمک تبلیغی به آنها اهدا می‌کرد. هم‌چنین تلاش‌های مختلفی هم برای توانمندسازی ایشان انجام داد. 🔹️ولی به مرور زمان و به چند دلیل این اقدامات دچار چالش شد. ۱- روحانیون مستقر کم‌کم خود را کارمند سازمان تبلیغات فرض کردند و خودشان را نسبت به مردم پاسخگو نمی‌دانستند. ۲- از طرف دیگر مردم به مرور زمان تأمین روحانی برای مسجد را کار سازمان تبلیغات تلقی کردند و حتی در مناطقی که امکان تأمین مالی امام جماعت وجود داشت، تلاش می‌کردند که این هزینه را به عهده سازمان قرار دهند. حتی کار به جایی رسید که اگر سازمان امام مسجد را تأمین نمی‌کرد آنها اصلا برای مسجد امام نمی‌آوردند. حتی مواردی بود که یک خیر میلیاردها تومان برای ساخت مسجد هزینه کرده بود اما حاضر نبود برای تامین معیشت امام جماعت پولی خرج کند و این را وظیفه حاکمیت می‌دانست. ۳- بودجه‌های فرهنگی سازمان تبلیغات به مرور کمتر شد و از طرفی عرصه‌های فعالیت‌های تبلیغی نیز گسترش زیادی یافت. به همین دلیل سازمان هم از نظر پرداخت کمک هزینه ماهیانه به روحانیون مستقر و هم از نظر تامین هزینه‌های آموزش، توانمندسازی و حتی نظارت؛ دچار مشکل شد. ۴- حوزه علمیه با چند استدلال از جمله اینکه؛ • سازمان تبلیغات توانایی تأمین امام برای تمامی مساجد را ندارد. • طلبه‌های زیادی تمایل دارند که در مناطق مستقر شوند لذا حوزه وظیفه دارد؛ به مدت سه سال آن‌ها را حمایت کند تا بتوانند به مرور روی پای خود بایستند. وارد عرصه مستقر کردن روحانیون در روستاها تحت عنوان «طرح هجرت» طولانی مدت شد. ۵- در دهه نود، برخی از نهادها مانند سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام قدس و بنیاد مستضعفان با هدف حمایت از چرخه استقرار امام در مساجد با هویت پیش‌ران پیشرفت و محور در کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد عرصه استقرار امام شدند. برخی از ایشان با کمک نهادهای تبلیغی و برخی به صورت مستقیم و مستقل وارد این عرصه شدند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۰》 🔰در بخش قبل به برخی تغییرات نامیمون در زیست بوم تبلیغی در عرصه مسجد پرداختیم؛ که به دلیل ورود نهادهای حاکمیتی به عرصه حمایت از استقرار امام جماعت واقع شده است. واقعیت آن است که: 🔻این ورودها روز به روز نقش مردم در اداره مساجد، مخصوصاً در موضوع تامین مالی امام مسجد را به مرور کم‌رنگ‌تر نموده است. 🔻نهادهای تبلیغی عموماً امکان تأمین مالی قابل قبولی برای امامان را از دست داده‌اند. 🔻مردم هم به دلیل این‌که این کار را وظیفه حاکمیت می‌دانند و امامان را به عنوان کارمندان دولت تلقی می‌کنند، مسوولیت تامین معیشت امام جماعت را متوجه خود نمی‌دانند. 🔻از طرفی امامان هم به دلیل اینکه نه از طرف مردم و نه از طرف حاکمیت به صورت معقول و قابل قبولی تأمین نمی‌شوند، خود را نسبت به هیچ یک پاسخ‌گو نمی‌دانند و به مرور کیفیت کار آن‌ها پایین آمده است. 🔻پایین آمدن کمیت و کیفیت فعالیت‌های امامان مساجد هم باعث شده است که اصل نیاز به امام جماعت در ذهن مردم مورد خدشه واقع شود و این چرخه معیوب روز به روز خود را بیشتر تضعیف می‌کند. 🔹️برای حل این مشکلات راه حل‌هایی وجود دارد که در طی این یادداشت‌ها به بعضی از آن‌ها اشاره شد و در ادامه به برخی دیگر اشاره خواهیم کرد ولی مهم این است که این راه حل‌ها باید بر طبق یک نقشه منسجم عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسد نه اینکه فقط به صورت بخشی به اجرا گذاشته شود. زیرا در غیر این صورت آسیب‌های بیشتری به زیست بوم تبلیغی مسجد زده خواهد شد. 🔹️راه حل‌ها باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نقش مردم در آن محوری باشد. ۲- جایگاه و شأن امام حفظ شود. ۳- حمایت از امام با فعالیت‌های او نسبت داشته باشد. ۴- تأمین کمک از طریق صندوق یک‌پارچه تحت عنوان صندوق تحول محله صورت گیرد. ۵- افراد خاص امکان اعمال نظر بیش از حد نداشته باشند. ۶- نسبت امام محله با امام جمعه مشخص شود و تحت اشراف کلان او فعالیت کنند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۱》 🔰شاید مهم‌ترین مسئله مسجد که معمولا همه به آن اشاره می‌کنند ولی سازوکارهایی که تا کنون برای تحقق آن پیشنهاد شده به ضرر آن عمل کرده، مساله «مردمی بودن مسجد» باشد. 🔹️با الهام از الگویی که حضرت آیت الله شاه آبادی رحمت الله علیه (استاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه) که در کتاب شذرات المعارف ارائه فرمودند: برای مردمی شدن مسجد باید مسجد از دو جهت مردمی شود. از جهت عِدّه (نیروی انسانی یا همان بافت اجتماعی تحقق این الگو) و از جهت عُدّه (پشتیبانی یاهمان پیش‌ران مالی این الگو) 🔹️ایده محوری درباره پای‌کار آوردن مردم و بخش نیروی انسانی همان «جامعه خادمین محله» و «شورای تحول محله» است که قبلا به آن اشاره کردیم. اما عُدّه و یا همان پشتیبانی مالی نیز چالش بسیار مهمی است. در این مورد نیاز به یک ایده محوری است که در اینجا «صندوق تحول و پیشرفت محله» می‌تواند ایده‌ای بسیار مهم و راهبردی باشد. در مورد صندوق تحول و پیشرفت سوالات اصلی زیر قابل طرح است: ۱- ورودی‌های صندوق (منابع درآمدی) چیست؟ ۲- خروجی‌های صندوق (موارد هزینه کرد و مصرف) چیست؟ ۳- مدیریت صندوق با کیست؟ ۴- نظارت بر صندوق برعهده کیست؟ ۵- دایره موضوعی و نیز جغرافیایی عملکرد صندوق چقدر است؟ 🔹️در مطالب بعدی به ارائه پاسخ‌های پیشنهادی سوالات فوق می‌پردازیم. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۲》 🔰گفتیم که مردمی بودن مسجد شاید مهم‌ترین نکته مطرح شده در مقام نظر ولی متروک مانده در مقام عمل است. برای تحقق این امر مهم نظام‌های عِدّه و عُدّه را با الهام از طرح آیت الله شاه آبادی مطرح کردیم. و صندوق پیشرفت و تحول را به عنوان نظام عُدّه یا همان سازوکار مالی تحول در محله مطرح کردیم. 🔹️یکی از مسائلی که با طرح این خودنمایی خواهد کرد این است که؛ ورودی‌های این صندوق چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ 🔹️به صورت اجمالی وروردی‌ها را می‌توان به سه محور کلان؛ ۱- خیرات و درآمدها ۲- قرض ۳- حبس گردش حساب مسجد تقسیم کرد. 🔹️محور خیرات و درآمدها را می‌توان به محورهای اصلی زیر تقسیم کرد: ۱- خیرات خاص ۲- خیرات عام ۳- اجاره برخی امکان ۴- هزینه جبران خدمت مسجد به محله ۵- فروش برخی اقلام ۶- مدیریت پسماند محله ۷- سود سرمایه گذاری مسجد 🔹️در ادامه به مصادیق جزئی دو محور اصلی اول از موارد فوق می‌پردازیم: ۱- خیرات خاص شامل؛ • خیرات عنوان دار (مانند: نذورات، مناسبت‌ها، زیارات، تلاوت قرآن، جهیزیه، اطعام، اشتغال، سلامت، ساخت و ساز، آموزش و ...) • کفارات • موقوفات ۲- خیرات عام شامل؛ •زکات •وصیت ثلث ماترک •یک سوم خمس (با اجازه مراجع تقلید) •خیرات اموات 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۲۳》 🔰گفتیم که ورودی‌های صندوق تحول و پیشرفت مسجد را می‌توان به هفت محور اصلی در بخش خیرات و درآمدها تقسیم کرد. به مصادیق دو مورد اول آن یعنی خیرات خاص و خیرات عام هم اشاره کردیم. اکنون به مصادیق جزئی باقی محورهای اصلی این بخش از ورودی‌های صندوق مذکور می‌پردازیم. ۳- اجاره شامل؛ • موقوفات مسجد • ساختمان مسجد برای اجرای مراسمات مجاز • سالن‌ها و دیگر مستقلات مسجد • تجهیزات مسجد • مکان برای نصب برخی تجهیزات نظیر: دستگاه خودپرداز بانک، دکل مخابراتی، نصب پنل نیروگاه خورشیدی و ... ۴- هزینه جبران خدمت مسجد به محله شامل؛ • تربیت کودک و نوجوان • ارائه آموزش‌های مختلف • ارائه مشاوره‌های مختلف • حل اختلاف • داوری • طب سنتی • اردوها • پخش فیلم جشنواره‌ها • جمع‌آوری زکات (حق عاملین علیها) و مواردی نظیر آن. ۵- فروش شامل: • محصولات فرهنگی • تغذیه سالم • ملزومات حجاب • غذای آماده • خدمات رایانه‌ای • خدمات هنری، رسانه‌ای و مواردی نظیر آن. ۶- مدیریت پسماند محله ۷- سود سرمایه گذاری مسجد در احیاء مشاغل 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۲۴》 🔰گفته شد که صندوق تحول و پیشرفت مسجد پیشران مالی و نظام عُدّه پیشنهادی برای پیش‌برد اهداف حکم‌رانی نرم محلی با محوریت مسجد در محله است. هم‌چنین گفته شد که ورودی‌های این صندوق سه عنوان کلان دارد: ۱- خیرات و درآمدها ۲- قرض ۳- حبس گردش حساب مسجد. 🔹️مصادیق مورد نخست را در مطالب قبلی ارائه دادیم. امروز به ارائه باقی مصادیق دو مورد باقی مانده می‌پردازیم. ۲- ورودی‌های قرض شامل؛ • مبالغ قرض‌الحسنه که کسانی در اختیار صندوق قرار می‌دهند تا به افراد با شرایط مشخصی وام داده شود. • اعتبار وام که از طریق دستگاه‌های دولتی تأمین و به مساجد تخصیص داده می‌شود. • اعتبار وام که از رسوب مبالغ مسجد و مانده حساب مسجد نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به مسجد تعلق می‌گیرد. ۳- ورودی‌های حبس گردش حساب مسجد این ورودی شامل مبالغی است که اهالی محل از طریق اتصال حساب شخصی خود به صندوق تحول و پیشرت محله به این حساب وارد می‌کنند. در این حالت اهالی فرآیندهای مالی روزمره خود را مثل همیشه انجام می‌دهند تنها فرق آن این است که به جای یک حساب شخصی، حساب مسجد را برای ذخیره مبالغ خود انتخاب کرده‌اند. آن‌ها ضمن آن‌که از طریق بانک‌داری الکترونیک به امور مالی روزمره خود می پردازند، پول محبوس در حساب مسجد را افزایش می‌دهند. این افزایش امکان اعتای وام و تسهیلات مختلف را برای مسجد فراهم می‌آورد. در واقع از اعتبار حاصل شده از گردش حساب مسجد برای برای فعالیت‌های صندوق مزبور استفاده می‌شود. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۵》 🔰الگوی امامت با این‌که الگوی دارای قدمت زیاد است ولی عمدتا به دلیل این‌که به آن در سطوح میانی توجه چندانی نشده و فرصتی برای علمای شیعه در تجربه میدانی آن به صورت جدی وجود ندشته است، برای اجرایی شدنش از نظر مهارتی و میدانی به شدت نیازمند تولیدات دانشی است. 🔹️این یعنی اگر بناست که امام در محله به صورت تعیّنی امام شود، نیاز است که فرایند تعیّن به صورت کامل طراحی شده و دانش و مهارت‌های مورد نیاز آن نیز تولید شود؛ و در نهایت این مجموعه به دوره‌های توانمندسازی چند بُعدی تبدیل گردد. 🔹️این کار مهم در تمدن رقیب درباره مدل‌های مختلف اداره اجتماع از حکم‌رانی محلی تا حکم‌رانی منطقه‌ای، ملی و جهانی تولید شده است. 🔹️بسیاری از کسانی که در ایران درباره پیشرفت منطقه‌ای و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش‌هایی دارند معمولا از الگو، محتوا و مهارت‌های آماده شده در آن تمدن رقیب بهره می‌برند. 🔹️این دانش نه تنها در کتاب‌خانه و با کار پژوهشی تولید می‌شود، و نه این‌که فقط در میدان به ذهن کنش‌گران می‌رسد. بلکه فرآیند دست‌یابی و ارتقاء آن، در رفت و برگشت دائمی میان مبانی و تجربه میدان است. یعنی از یک طرف باید حرف‌های عملیاتی از مبانی کشف شود و از طرف دیگر در میدان با تجربه‌نگاری و مدیریت دانش تکمیل شود. 🚩سید‌ناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۶》 🔰یکی از مسائل آزاردهنده در مورد مسجد که امروزه بسیار شاهد آن هستیم، تغییر نگرش‌ها نسبت به مسجد است. این تغییر نگاه از دو جهت اتفاق افتاده: • اولین تغییر نگاه آن است که مسجد را صرفا محلی برای عبادت یا حداکثر عبادت‌گاهی می‌انگارد که کارهای اجتماعی، تربیتی و اقتصادی هم در آن انجام می‌شود. در نتیجه اهتمامی برای ارائه خدمت اجتماعی مردم به مردم حول محوریت مسجد و مسجدی‌ها و روابط ولایی نیست. طبعا این تلقی که «مسجد محور مردم سالاری دینی و حکم‌رانی محلی است» در این نگاه خریداری ندارد. مسجد محل پراکندن وظایف، نشر خوبی‌ها، تجمیع همت‌ها برای حل مشکلات محله قلم‌داد نمی‌شود. هم‌چنین این نگرش مردم، مسؤولین و حتی ائمه جماعات اعتقادی ندارد که «الگوی امامت با احیای مسجد امکان احیا دارد». زیرا مسجد را محل تلاقی ولایت عرضی (ارتباط خاص دینی به مردم) و ولایت طولی (ارتباط خاص با ولیّ جامعه) نمی‌دانند. به دیگر سخن طبق این دیدگاه، الگوی امامت در لایه‌های کلان سیاسی و اعتقادی می‌ماند و در بطن و متن جامعه نشر پیدا نمی‌کند. • دومین تغییر نگاه ناامیدی شدید از تحول در اوضاع مسجد است. طبق این نگاه شرایط امروزه مسجد - با هر تعریفی نسبت به آن- بسیار ناگوار است و خانه خدا از دست رفته محسوب می‌شود. در این نگاه در کوتاه مدت هیچ امیدی به احیای مسجد و نقش آفرینی جدی توسط آن وجود ندارند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۷》 🔰مهم‌ترین راه حل این دو مسئله، گفتمان‌سازی است. باید ظرفیت‌های موجود مسجد را به مردم و مسؤولین شناساند و نمونه‌های موفق و اثرگذاری‌های بسیار زیاد مساجد را معرفی کرد. همچنین باید نقش و جایگاه اصلی و واقعی مسجد را تبیین نمود. 🔹️این کار هم با جلسات، مباحثات، مناظرات و نشست‌های مختلف میان مسؤولان و نخبگان صورت می‌گیرد و هم با فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای. 🔹️برای این امر ابتدا باید این مساله در ذهن سیاست‌گذاران، مسؤولین، مدیران میانی، فعالان رسانه ملی و مجموعه‌های هنری مانند حوزه هنری، سازمان‌های سینمایی مانند فارابی، اوج و سایر مجموعه‌های هنری و رسانه‌ای اولویت پیدا کند. به این شکل ذهن مسوولین ونخبگان به سمت مسجد تغییر جهت پیدا خواهد کرد. 🔹️بنیاد هدایت مخزن مفصلی از سوژه‌های مناسب و مساجد نمونه و موفق در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار داده است و تلاش کرده محصولات هنری مختلفی را با روی‌کرد محتوایی تهیه کند. نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران از این دست نمونه‌ها است. 🔹️همه عزیزان را به بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز دعوت می‌کنم. جهت هماهنگی بازدید با شماره
09338658511
تماس بگیرید. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۸》 🔰مدتی است که به بهانه روز جهانی مسجد مطالب گوناگونی در مورد مسجد و برخی امور مربوط به آن مانند کارکردهای مسجد، اقتصاد مسجد، مدیریت مسجد، مردمی‌سازی مسجد، نظارت بر مسجد و ... مطرح کردم. 🔹️اکنون مناسب می‌دانم که اعلام کنم این موضوعاتی که در اینجا بیان شد خلاصه‌ای از مطالبی بود که در سند ملی مسجد به نحو دیگر بیان شده است. 🔹️تدوین «سند ملی مسجد»، عطف به ابلاغيه معاون اول محترم رئيس جمهور و رئيس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی كشور و عطف به نامه شماره 18933/1400/ دش مورخ 08/12/1400 مبنی بر تدوين «سند ملی توسعه، گسترش و تقويت نهاد مسجد و سامان بخشی و راهبری آن» به سازمان تبلیغات واگذار شد و سازمان تبلیغات نیز این کار را به بنیاد هدایت واگذار کرد. 🔹️دغدغه اصلی در طراحي اسناد بالادستی آن است كه معمولا بعد از تدوين سند، كنش‌گران با آن ارتباط برقرار نمی‌كنند. شاید دليل عمده آن عدم توجيه ایشان و درگير نشدن بخش‌های مختلف علمی و اجرایی مرتبط با موضوع سند در فرايند تدوين آن و عدم گفتمان‌سازی درباره سند می‌باشد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۲۹》 🔰گفته شد که مهم‌ترین دغدغه در نگارش سندهای ملی و بالادستی عدم ارتباط کنش‌گران آن حوزه با سند و عملیاتی نشدن مفاد آن است. 🔹️بنیاد هدایت در راستای رفع اين دغدغه پيگيری‌ها و فعاليت‌‎های مختلفی در مراحل تدوين پيش نويس «سند ملی مسجد» صورت داده که در ادامه بخشی از این فعاليت‌ها تقديم می‌شود: ۱- تشكيل كميته تحقيق متشكل از پژوهش‌گرانی از دستگاه‌های مختلف (۳۰ جلسه ۳ ساعته). ۲- تشكيل كميته تخصصی متشكل از نمايندگان دستگاه‌های مختلف (۸ جلسه ۲ ساعته). ۳- جمع‌آوری و دسته‌بندی و خلاصه نمودن همه اسناد بنيادين، راهبردی و كاربردی كه تاكنون درباره مسجد توليد شده است؛ و ارائه آن‌ها در قالب سامانه و نرم افزار انديشه محراب (۱۳۰ كتاب، ۲۸۰ مقاله و يادداشت، ۹ پايان نامه و ۶۲ سند راهبردی)‌. ۴- برگزاری جلسات متعدد با كارشناسان. ۵- برگزاری جلسات متعدد كميته تحقيق و تهيه هشت نسخه متناسب با اظهار نظر صاحب نظران و كميته تخصصی. ۶- برگزاری هشت جلسه كميته تخصصی و نهايی نمودن نسخه هشتم سند. ۷- ارسال نسخه هشتم سند برای دستگاه‌های مختلف و دريافت نظرات آنان. ۸- برگزاري ابر چالش سند ملی مسجد در قالب هشت چالش درباره سوالات اصلی باقی مانده (دريافت ۳۲۳ پاسخ و راه‌حل). ۹- برگزاری جلسات متعدد با انديشكده‌ها و اندیشمندان. ۱۰- تدوين و ارائه نسخه نهم سند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۳۰》 🔰در ادامه به بیان بخش دیگری از فرایند ارتقاء و تدوین «سند ملی مسجد» می پردازیم: ۱۱- ارائه نسخه نهم سند به انديشمندان و مسئولين ذی‌ربط در قالب نمايشگاه مسجد جامعه پرداز «۱» در مشهد مقدس جهت فرهنگ سازی و گفتمان سازی و ارائه ايده به نخبگان و صاحب نظران و دريافت نظرهای آن‌ها. ۱۲- اعمال نظرها و تهيه نسخه دهم در چندين ويرايش. ۱۳- تدوين نسخه دهم سند. ۱۴- ارائه نسخه دهم سند به انديشمندان و مسئولين ذی‌ربط در قالب نمايشگاه مسجد جامعه پرداز «۲» در نمايشگاه بين المللی قرآن كريم جهت فرهنگ سازی و گفتمان سازی و ارائه ايده به نخبگان و صاحب نظران و دريافت نظرهای آن‌ها. ۱۵- برگزاری سه جلسه هيأت امنای بنياد هدايت متشكل از بزرگان، نخبگان، صاحب نظران و مسؤولان مرتبط با مسجد است پیرامون نسخه دهم سند. ۱۶- تدوين ويرايش‌های مختلف نسخه دهم و نهايی كردن سند (نسخه يازدهم). ۱۷- تهيه نقشه نسخه یازدهم سند با هدف آسان سازي فهم سند. ۱۸- ارائه نسخه یازدهم سند به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. ۱۹- ارائه نسخه یازدهم سند به بخش‌های مرتبط در دولت. ۲۰- دریافت بازخورد‌های محتوایی، شکلی و تدوین نسخه دوازدهم سند (نسخه نهایی). ۲۱- عرضه نسخه دوازدهم در کمیته مربوطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی. ۲۲- عرضه نسخه دوازدهم در جلسات اصلی و شورای معاونین قرارگاه ملی مسجد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۳۱》 🔰از تاریخچه، فرآیند تدوین و ویژگی‌های «سند ملی مسجد» گفتیم. در تدوین این سند، به کمک پژوهش‌گران و صاحب نظران همکار، نقاط برجسته‌ای گنجانده شد؛ که گاه برای اولین بار است که در یک سند ملی در مورد مسجد مطرح می‌شود. 🔹️ این نقاط برجسته، نظریه‌ها و طراحی‌های خلاقانه‌ای است که این سند را از سایر سندهای مشابه مسجد متمایز می‌کند و ویژگی خاصی به آن می‌بخشد. مناسب است که در انتهای این سلسله مباحث به بخشی از ويژگی‌های مهم «سند ملی مسجد» به صورت بسیار مختصر اشاره كنیم: ۱- نظريه سياستی حكمرانی بر مسجد؛ حكمراني نرم شبكه‌ای. ۲- نظريه سياستی حكمرانی از مسجد؛ جامعه پردازی ولايی با محوريت مسجد. ۳- استفاده از بيانات امامين انقلاب در متن سند به صورت شرح مزجی. ۴- برجسته كردن نقش مردم در مديريت مسجد. ۵- تأكيد بر كلان اقدامات مدنظر بيانيه گام دوم. ۶- تأكيد بر انسجام‌دهی امامان در قالب شبكه امامان محله. ۷- تأكيد بر هويت حقوقی مستقل مسجد در مواجهه‌های مستقيم حاكميت با آن. ۸- خريد خدمات حاكميت از مسجد. ¤•پایان•¤ 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
سفر به دیار روایت اول برای دیدار با مدیران گرانقدر تبلیغات اسلامی شرق کشور و امامان عزیز محله، دیشب رسیدیم کرمان و سفر را با زیارت سردار دلها، حاج قاسم عزیز شروع کردیم. بلافاصله با حجت‌الاسلام امیری، امام پایگاه فرهنگی دیدار داشتیم که در یکی از "منطقه‌های مسکونی غیررسمی" در حاشیه شهر کرمان فعالیت پررنگی دارند. امروز صبح تا ظهر را در خدمت امامان محله بودیم و هم انتقادات و پیشنهادات و مطالبات آنها را شنیدیم هم درباره تفاوت نگاه گفتمان امامت با گفتمانهای رایج غرب در عرصه حکمرانی و پیشرفت، طرح بحث داشتم. مرور متن سخنرانی در اخبار هدایت بعد از نماز ظهر و عصر، امام جمعه محترم کرمان حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی در جلسه‌ای اختصاصی تاکید کرد علاوه بر آموزش‌های علمی و تبلیغی برخی مهارت‌های مورد نیاز میدان را هم به امامان محله آموزش دهید. بعد، در جلسه با مدیران کل منطقه جنوب شرق هم درباره راهکارهای پیشرفت کمی و کیفی شبکه امامت در استانها گفتگو کردیم. حالا بعد از یک استراحت کوتاه، از عصر امروز تا آخر شب هم، دیدار با چند امام شاخص برنامه‌ریزی شده 🚩 سید ناصر میرمحمدیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی ۲۴ ساعته! اینجا نقل کردم که «برای خدمت به مردم به عنوان امام محله، ۲۴ ساعت شبانه‌روز هم کم است» با همین نگاه، این روایت مستند کوتاه از فعالیتهای حجت‌الاسلام رحمانی یکی از امامان محله شاخص در را ببینید که اهالی محله چطور او و فعالیتهای ارزشمندش را توصیف می‌کنن 🚩 سید ناصر میرمحمدیان
🔰 زیبایی هنری نمایشگاه موجب اثرگذاری بیشتر این محتوا شده است آیت الله صفایی بوشهری در بازدید از سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز🔻 🔹تبیین تاریخ و سیره فقهای معاصری که اندیشه ولایت داشتند، از نقاط قوت نمایشگاه است. 🔸برنامه ریزی و نگاه شما به امام جماعت و ویژگی‌های آن، حداکثری است؛ بنده به دقت بررسی کردم که چیزی از قلم نیفتاده است. 🔹کار شما از مصادیق این آیه شریفه است که می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ»؛ کسی که ایمان به خدا و آخرت دارد، این کار را قبول می‌کند؛ چون این کار سراسر تلاش و کوشش و سختی و رنج است و هیچ چیزی هم برای فرد ندارد و باید همه چیز خود را تقدیم این راه کند. 🌐کانال رسمی نمایشگاه مسجد جامعه پرداز eitaa.com/joinchat/2352480443Ca9f58eae82