eitaa logo
منار
1.1هزار دنبال‌کننده
691 عکس
74 ویدیو
1 فایل
◽منار؛ روایتگر نمایشگاه مسجد جامعه پرداز 🔸اینجا دو کوهه کشنگران مسجدی است! 📌 آدرس؛ قم، مسجد مقدس جمکران، درب شش، شبستان بقیع، نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۴》 🔰شاید مهم‌ترین مسائل در حوزه مسجد به حوزه سیاست‌گذاری برگردد. اگر این مسائل حل شودنتیجه آن در دیگر حوزه‌ها خودرا نشان خواهد داد. 🔹️مهمترین مسئله درحوزه سیاست‌گذاری نداشتن یک نظریه سیاستی پیشرو و متناسب با افق تمدن اسلامی است. برای رسیدن به این نظریه سیاستی چند مقدمه نیاز است: ۱-در بیانیه گام دوم عنوان شده است که "مسیر رسیدن به ظهور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازیست". ۲-نظریه نظام انقلابی مراحل رسیدن به تمدن اسلامی را "انقلاب اسلامی، نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی"می‌داند. ۳-مهم‌ترین چالش با نظام طاغوت از ابتدا تاکنون مدل "اداره جامعه"و به تعبیر جدید آن مدل"حکمرانی"است. ۴-مدل حکمرانی در اسلام همان مدل"امامت"است. ۵-مدل امامت منحصر در "امامان خاص" نیست و به "امامان عام" نیز منطبق خواهد بود. ۶-مدل امامت عام فقط درسطح کلان نیست ودر سطوح میانی و خرد نیز ازهمین مدل اداره باید بهره برد. ۷-تحقق مردم سالاری دینی نیز به غیر تحقق امامت درمقیاس میانی ممکن نیست. ۸-تحقق مدل امامت عام و "شناخت مصداق آن به نحو تعیّنی" باید باشد و با تعیین و حکم صرف محقق نمی‌شود. ۹-مسجد به عنوان "مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی سیاسی و اجتماعی اسلام" پایگاه تحقق و تثبیت مدل امامت است. 🔹️با توجه به این مقدمات، نظریه سیاستی پیشنهادی ما بر حکمرانی از مسجد "جامعه پردازی ولایی با محوریت مسجد" و برای حکمرانی بر مسجد "حکمرانی نرم شبکه‌ای" است. 🔹️البته با توجه به اینکه هر کدام از این کلمات امروزه اصطلاح علمی هستند تلاش شده است که نزدیک‌ترین کلمات و اصطلاحات به غرض مورد نظر انتخاب شود.
سلام علیکم شروع جلسه http://aparat.com/taali_tv/live
آغاز فراخوان جذب، آموزش و اعزام مبلغین اربعین ۱۴۰۲ 🔸دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین با همکاری و همراهی نهادهای تبلیغی حوزوی سراسر کشور،اقدام به ثبت نام از طلاب واجد شرایط جهت جذب،آموزش و اعزام می نماید 🔸طلاب بزرگوار،با دارابودن حداقل پایه ی ۸ حوزه ،الزام به حضور در عملیات های تبلیغی اربعین به صورت ملبس به لباس مقدس روحانیت و همچنین تعهد به حداقل حضور ۵ الی ۷ روز ،می توانند در این فراخوان شرکت نمایند . 🔸دوره های آموزشی این فراخوان در دوبخش حضوری و آفلاین برنامه ریزی شده است، که بخش حضوری در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، ۲۴ و۲۵ مردادماه با استفاده از علما و اساتید مجرب در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. 🔻ثبت نام به صورت مجازی ،از طریق نرم افزار حبیب لینک دانلود نرم افرار : http://api.e-habib.ir/apps/habib.apk دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور کانال حبیب eitaa.com/e_habib
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۵》 🔰برخی ایرادات هم به عرصه سیاست‌گذاری مسجد وارد شده که عبارتند از: ۱- بی‌توجهی به اسناد پشتیبان ۲- بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و ساز‌وکار‌های اجرایی ۳- تعارض منافع سیاست‌گذاران ۴- عدم امکان ارزیابی سیاست‌ها ۵- افق محدود حکمرانی ۶- عدم شناخت دقیق مسائل ۷- داده‌ محور نبودن سیاست‌گذاری‌ها ۸- عدم ابتنای سیاست‌گذاری بر اسناد بالادستی پیشین و مبانی آن‌ها ۹- عدم مشارکت تمام عناصر فعال در عرصه مسجد در سیاست‌گذاری‌ها 🔹️هرچند این مسائل راه حل‌هایی مشخصی دارد، ولی در مسیر سیاست‌گذاری نیاز به اعمال این ملاحظات هست. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۶》 🔰بعد از بررسی مسائل حوزه سیاستگذاری نوبت به بررسی مسائل حوزه تنظیم‌گری می‌رسد. امروزه وقتی که به کنشگران مسجد و مسؤولین امر می‌گوئیم که مهم‌ترین مسئله مسجد چیست؟ تقریبا همه به یک نکته اشاره می‌کنند. و آن این است که "مسجد یک صاحب و متولی مشخص ندارد". بیست و چند متولی در مورد مسجد ادعای تولیت دارند. خلاصه آن‌که اگر مساله متولی مسجد حل بشود، مسائل مسجد هم حل می‌شود. 🔸️آیا واقعا مسائل مسجد با داشتن یک نهاد متولی حل خواهد شد؟ به نظرم شاید بتوان گفت با این اتفاق مسائل مسجد نه تنها حل نمی‌شود، بلکه پیچیده تر هم می‌شود. زیرا یک نهاد با نگاه تک بُعدی و محدودیت منابع نمی‌تواند مسجد را با همه گستردگی و تنوع فرهنگی و کارکردی آن‌گونه که شایسته جایگاه آن است، اداره کند. علاوه بر آن مسجد اساسا یک نهاد دینی و مردمی است که باید با پشتیبانی مردم، برای مردم و دین آنها خدمت‌رسانی کند. 🔹️پس در واقع می‌توان مدعی شد که "اولین مسئله مسجد در حوزه تنظیم‌گری، و نبود یک نهاد تنظیم‌گر مشخص برای مسجد" است. 🔹️البته منظور کسانی که می‌گویند متولی مسجد مشخص نیست این نیست که چرا نهاد تنظیم‌گر برای مسجد وجود ندارد. بلکه منظورشان این است که چرا مسجد یک "صاحب یا حاکم واحد" ندارد. 🔹️اختلاف نظر در ماهیت نهاد تنظیم‌گر مسجد، یکی از مهم‌ترین مسائل مسجد است. 🔹️البته اکنون برای مسجد نه متولی نهادی وجود دارد و نه نهاد تنظیم‌گر. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۷》 🔰برای نهاد تنظیم‌گر هم پیشنهادات مختلفی وجود دارد: ۱- شورای فرهنگ عمومی ۲- شورای تبلیغ ۳- شورای راهبری محله اسلامی ۴- تشکیل شورای راهبری و هدایت مساجد ۵- تشکیل قرارگاه مسجد ۶- ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ۷- واگذاری تنظیم‌گری به یک نهاد مثل شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یا سازمان تبلیغات اسلامی یا حوزه علمیه ۸- ایجاد یک نهاد یا سازمان بین بخشی به عنوان دبیرخانه مشترک که همه دستگاه‌ها در آن مشارکت دارن. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۸》 🔰گفته شد که مساله تنظیم‌گری در مسجد مساله مهمی است. به نظر می‌رسد که برای تنظیم‌گری در دو سطح باید تدبیر انجام شود. 🔸️اول در سطح یک "شورای هماهنگ کننده و تنظیم‌گر" 🔸️دوم در سطح "دبیرخانه آن شورا" بسیار مهم است که این دوسطح به صورت منسجم عمل کنند. 🔹️به همین دلیل پیشنهاد ما ایجاد شورایی متشکل از پنج نهاد مرتبط با مسجد است که عبارتند از: ۱- شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ۲- سازمان تبلیغات اسلامی ۳- سازمان اوقاف و امور خیریه ۴- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ۵- سازمان بسیج مستضعفین 🔹️البته سایر دستگاه‌ها متناسب با موضوع می‌توانند مدعو جلسات این شورا باشند. 🔹️دبیرخانه شورای مذکور باید مجموعه‌ای چالاک باشد و همه نهادهای عضو در سطح هیأت مدیره و هیأت امناء در آن حضور داشته باشند. 🔹️بنیاد هدایت نیز با همین روی‌کرد تشکیل شد و تلاش کرده ویژگی‌های دبیرخانه مذکور را در خودش محقق نماید. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۹》 🔰در مورد تعداد نهادهای مرتبط با مسجد اعداد مختلفی مطرح است. گاهی 11 نهاد، گاهی 23 نهاد و اعداد دیگری نیز گفته می‌شود. شاید هر کدام از این اعداد درست باشد ولی مشکل جدی تعداد یا اسم آن‌ها نیست بلکه مشکل جدی مسجد آن است که نهادهای خدمت‌رسان به مسجد، آرایش دقیقی ندارند. در مورد مسجد - مانند بقیه بخش‌های فرهنگ - نیازمند بازآرایی انقلابی در نهادها هستیم. 🔹️عمدتا در هرگونه تعامل با نهادها و دستگاه‌ها، موضوع به این سمت پیش می‌رود که متولی این امر کیست؟ در صورتی که درباره مسجد باید مشخص شود که خدمت‌رسان به مسجد در این امر کیست؟ زیرا مسجد یک نهاد مردمی و مستقل است و دیگر نهادهای حاکمیت باید نسبت خود را با مسجد از منظر خدمت‌رسانی مشخص کنند. مثلا شهرداری‌ها باید چه خدماتی به مسجد بدهند؟ اوقاف یا سازمان تبلیغات باید چه خدمتی به مسجد بدهد؟ و ... 🔹️هرچند برای معلوم شدن نسبت‌های حاکمیت با مسجد تنظیم نگاشت نهادی بسیار کمک کننده‌است اما حتی اگر نگاشت نهادی هم مشخص شود، وجود یک نهاد تنظیم‌گر که بر روند خدمت رسانی نهادها و دستگاه‌ها نظارت کند بسیار مهم است. «دبیرخانه قرارگاه مسجد» در حقیقت همان نهاد تنظیم‌گر نهادها و دستگاه‌ها است. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
آغاز فراخوان جذب، آموزش و اعزام مبلغین اربعین ۱۴۰۲ 🔸دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین با همکاری و همراهی نهادهای تبلیغی حوزوی سراسر کشور،اقدام به ثبت نام از طلاب واجد شرایط جهت جذب،آموزش و اعزام می نماید 🔸طلاب بزرگوار،با دارابودن حداقل پایه ی ۸ حوزه ،الزام به حضور در عملیات های تبلیغی اربعین به صورت ملبس به لباس مقدس روحانیت و همچنین تعهد به حداقل حضور ۵ الی ۷ روز ،می توانند در این فراخوان شرکت نمایند . 🔸دوره های آموزشی این فراخوان در دوبخش حضوری و آفلاین برنامه ریزی شده است، که بخش حضوری در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، ۲۴ و۲۵ مردادماه با استفاده از علما و اساتید مجرب در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. 🔻ثبت نام به صورت مجازی ،از طریق نرم افزار حبیب لینک دانلود نرم افرار : http://api.e-habib.ir/apps/habib.apk دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور کانال حبیب eitaa.com/e_habib
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۰》 🔰برخی می‌گویند: چون مسجد یک نهاد مستقل و مردمی، و از شؤون ولی امر است؛ نباید قوانین آن در مجلس تصویب شود. در حالی که بسیاری از خدماتی که توسط نهادها و دستگاه‌ها باید به مسجد داده شود؛ نیاز به وضع قوانین دارد، و بدون وضع قانون هم سردرگمی و رفتار و برخورد سلیقه‌ای پیش می‌آید و هم امکان پیگیری و نظارت و بازخواست برای نهادهای خاطی وجود ندارد. 🔹️همچنین قوانین فراوانی در مورد مسجد به صورت پراکنده و ذیل قانون‌های مختلف وضع شده که نیاز به جمع‌آوری و سپس شناسایی دقیق دارد. از طرفی باید تلاش شود که تداخل این قوانین با یکدیگر کشف و خلاءهای قانونی آن مشخص گردد. در واقع می‌بایست یک قانون جامع در زمینه مسجد که از جمع‌بندی قوانین موجود و قوانین جدید مورد نیاز است، وضع شود. 🔹️علاوه بر قوانین عادی که در مورد مسجد تصویب شده است در برنامه‌های مختلف توسعه کشور نیز قوانین متعدد و متنوعی درباره مسجد وضع گردیده؛ که برخی از آن‌ها تبدیل به احکام دائمی برنامه شده‌اند. لازم است این دسته از قوانین نیز در جمع‌بندی قوانین لحاظ شود. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۱》 🔰یکی از مسئله‌های بسیار مهم در مسجد، فقدان یک هویت حقوقی دقیق و مناسب برای مسجد است. به دلیل نبود این هویت حقوقی، ایرادات مختلفی بوجود آمده است و دستگاه‌های مختلف جهت ارتباط و کمک به مسجد برای خودشان هویت‌های حقوقی اختصاصی به وجود آورده‌اند. 🔸️مثلا وزارت ارشاد جهت کمک به مسجد در زمینه موضوعات هنری اقدام به راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نموده است؛ و یا سازمان تبلیغات در قالب کانون‌های فرهنگی تبلیغی و سازمان بسیج در قالب پایگاه‌های مقاومت و کمیته امداد در قالب مرکز نیکوکاری و دیگر نهادها و سازمان‌ها اقدام به ایجاد هویت‌های جدید حقوقی در کنار مسجد نموده‌اند. 🔹️در صورتی که اگر مسجد یک هویت حقوقی دقیق و قانونی می‌داشت، نیاز به ساختن این همه هویت و ایجاد تکثر بیش از اندازه در ساختار مسجد نبود. تکثری که در بسیاری از موارد باعث منازعات فراوان و اتلاف انرژی از طرفین قضیه می‌شود. 🔹️این هویت باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نسبت آن با ماهیت مسجد مشخص باشد. ۲- مردمی بودن مسجد در آن محفوظ باشد. یعنی ساز و کار حضور و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مردم در آن تعیین شده باشد. ۳- مسائل مالی و مسؤولیت املاک و موقوفات مسجد در آن به صورت دقیق مشخص باشد. ۴- مباحث جدید مانند بیمه، مالیات، اداره کار، مباحث بانکی و قوانین مبارزه با پولشویی و ... نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد.‌ ۵- پیچیده نباشد و باعث گره خوردن کارها نشود. ۶- نسبت آن با محله مشخص باشد. ۷- نسبت آن با حاکمیت مشخص باشد. ۸- مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری آن دقیق تعریف شده باشد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۲》 🔰در میان همه‌ی الگوها و ساختارهای مردمی که از هویت حقوقی در عصر حاضر وجود دارد، مدل مجمع عمومی و هیأت مدیره و مدیر عامل به نظر مناسب‌تر است؛ که البته باید متناسب با مسجد شبیه سازی شود. 🔹️الگوی پیشنهادی این است که مجمعی به نام «جامعه خادمین مسجد» که نمایندگان اقشار مختلف (دانشگاهیان، کسبه، معلمان، پزشکان و ...) و مجموعه‌های مردمی مختلف (پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، کانون فرهنگی تبلیغی، هیأت، گروه جهادی، مرکز نیکوکاری و ...) و نمایندگان نهادهای حاکمیت در محله (مدیر مدرسه، مدیر مرکز بهداشت، رییس کلانتری و ...) در آن حضور دارند تشکیل شود. 🔹️هر کدام از اعضاء این مجمع باید متعهد شوند که اولا به مسجد خدمت مشخصی در قالب عضویت در یکی از کارگروه‌های مسجد ارائه دهند. ثانیا دست‌کم هفته‌ای یک‌بار در نماز جماعت مسجد حاضر شوند. این افراد تقریبا شبیه مجمع عمومی عمل می‌کنند. یعنی از میان خودشان چند نفر را به عنوان شورای تحول محله انتخاب می‌نمایند. 🔹️مسجد یک «شورای تحول و پیشرفت محله» هم دارد که چیزی شبیه به هیأت مدیره است. این شورا و همراهی جامعه خادمین محله و سایر مردم به مدیریت امور در محله می‌پردازند. 🔹️امام مسجد هم به عنوان مدیر طبیعی مسجد، نقشی شبیه به مدیر عامل دارد. 🔹️امام مسجد با پیشنهاد جامعه خادمین و تنفیذ امام جمعه شهرستان مشخص می‌شود. فرآیند عزل امام هم با رای دو سوم جامعه خادمین و تنفیذ امام جمعه انجام خواهد شد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۳》 🔰پیشتر گفته شد که یکی از مسائل مهم مسجد، حوزه تنظیم‌گری آن است. در حوزه تنظیم‌گری در مساجد مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد؛ که اگر بخواهیم به هر یک به صورت جداگانه بپردازیم شاید زمان زیادی بگیرد و از حوصله مخاطب خارج باشد. اما به صورت فهرست‌وار به برخی از آنها اشاره می‌کنم. ۱- فقدان سکوی ملی عرضه‌‎ی یک‌پارچه و هدفمند دانش و فناوری مورد نیاز، جهت توسعه نقش‌آفرینی مساجد در نظام‌های اجتماعی گوناگون که در راستای تنظیم‌گری نرم به کار گرفته می‌شود. ۲- فقدان هماهنگی و هدفمندی اقدامات نهادهای فعال در عرصه ساخت مسجد. ۳- عدم آگاهی دستگاه‌های خدمت‌رسان به مسجد از وظایف و ظرفیت‌های قانونی خود در این خصوص. ۴- فقدان سازوکار رصد عمل‌کرد نهاد‌های خدمت‌رسان به مسجد. ۵- بی‌توجهی نهاد‌های خدمت‌رسان به اجرای تکالیف خود. ۶- فقدان نهاد داوری برای حل منازعه دستگاه‌های خدمت‌رسان. ۷- فقدان نظام ارزیابی نهاد تنظیم‌گر. 🔹️عمده این مشکلات با تشکیل یک نهاد تنظیم‌گر بر طرف خواهد شد. این نهاد تنظیم‌گر می‌تواند همان قرارگاه ملی مسجد باشد که نگاشت استانی و شهرستانی هم داشته باشد. 🔹️شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج مستضعفین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در نگاشت ملی، استانی و شهرستانی از اعضای این قرارگاه هستند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۴》 🔰همان‌طور که قبلا گفته شد، در مسجد هویت‌های حقوقی مختلفی از طرف نهادها و سازمان‌ها حضور دارند. 🔹️در این زمینه ارائه چند نکته ضروری است: ۱- الگوی مناسبی جهت تعامل آن‌ها با یکدیگر وجود ندارد. ۲- متولی مشخصی جهت توانمندسازی کنشگران این نهادها در مسجد وجود ندارد. ۳- نظارت جدی بر فعالیت‌های ایشان وجود ندارد. ۴- نسبت آنها با مردم و وجه مردمی بودن آنها به صورت دقیق مشخص نیست. ۵- مرجع خاصی جهت حل و فصل اختلافات میان آن‌ها با ارکان مسجد و نیز اختلافات در داخل هر کدام از آن‌ها میان کنشگران نهاد مربوطه وجود ندارد. ۶- حیطه عمل‌کرد و فعالیت‌های آن‌ها و تقسیم کار میان آن‌ها به صورت دقیق مشخص نیست. ۷- ماهیت دوگانه برخی از آن‌ها که از یک سو به مسجد وابسته است و از سوی دیگر به یک نهاد حاکمیتی، باعث شده که استقلال لازم را در کنش‌ها و تعاملات نداشته باشند. 🔹️راه حل این مسائل را می‌توان با دو پیش فرض انجام داد. اگر بنا باشد این هویت‌های متعدد و متکثر که روز به روز بیشتر می‌شوند با همین شرایط نیمه وابسته باقی بمانند باید تقسیم کار صورت پذیرد و مسؤول توانمندسازی و مسؤول حل اختلافات میان آنها و فصل الخطاب میان آنها در مسجد و محله مشخص شود. و ساز و کاری جهت مردمی‌تر شدن آن‌ها به صورت واقعی طراحی و اجرا شود. 🔹️به نظر می رسد درست‌ترین راه حل آن است که هویت حقوقی درستی برای مسجد در نظر گرفته شود و هر کدام از این مجموعه‌ها با این هویت واحد مرتبط شوند و آن‌را در بخش‌های مختلف تقویت کنند تا خروجی آن تقویت مسجد باشند نه تقویت نهادهای مرتبط با مسجد. زیرا بعضا تقویت متعارض آنها باعث بروز اختلاف در مسجد و تضعیف جایگاه مسجد می‌شود و جنبه مردمی بودن مسجد را زیر سوال می‌برد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
:۳۰ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز موج ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز پخش تصویری از برنامه ایران صدا 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
رادیو پخش زنده رادیو فرهنگ http://player.iranseda.ir/live-player/?VALID=TRUE&CH=16&SAVE=TRUE
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۵》 🔰بعد از بررسی مسائل مسجد در حوزه "سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری" نوبت به بررسی مسائل مسجد در حوزه "خدمات" می‌رسد. 🔹️مسائل مسجد در این حیطه بسیار گسترده است، لذا آن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم نموده‌ایم. این دسته‌ها عبارتند از: ۱- نیروی انسانی ۲- زیرساخت ۳- احیای کارکردهای مسجد 🔹️از منظر نیروی انسانی مهم‌ترین عنصر، امام مسجد است. از این رو اساسی‌ترین مسئله مسجد، کمبود امام قوی و توانمند در مسجد است. این مساله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از مساجد (بیش از نیمی از مساجد) حتی از امام مسجد غیرقوی و غیرتوانمند نیز محرومند. اساسا کسی نیست که امامت مردم را در مسجد حتی در سطح یک پیش‌نماز ساده بر عهده بگیرد. 🔹️در یک تقسیم‌بندی می‌توان امامان مساجد را از نظر توانمندی به چهار دسته تقسیم کرد: ۱- «امام نماز» یا «پیش‌نماز» که فقط وظیفه اقامه نماز و برگزاری محدود برخی مناسک معمول را انجام می‌دهد. ۲- «امام مسجد» که علاوه بر اقامه نماز و مناسک به برخی فعالیت‌های مختلف خدمت‌رسانی مسجد هم می‌پردازد. ۳- «امام محله» که علاوه بر فعال نمودن مسجد، دغدغه محله را نیز دارد. ۴- «امام میانی» که علاوه بر دغدغه محله، خودش را محور پیشرفت و تمدن سازی در محله و کل جامعه ذیل امام جامعه (ولی فقیه) می داند. افق و آرمان ما این است که تمام مساجد محلات کشور دارای امام میانی باشند. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《 به بهانه روز جهانی مسجد ۱۶》 🔰گفته شد که مساله خدمات مسجد یکی از مسائل مسجد است. حیطه خدمات مسجد را به سه دسته تقسیم کردیم و مساله کمبود نیروی انسانی توانمند به ویژه امام مسجد توانا را مهم‌ترین مساله این حیطه دانستیم. 🔹️منشاء پیدایش این مشکل چیست؟ چرا تأمین امام جماعت توانمند دچار مشکل است؟ در این خصوص مورد برخی دلایل زیر را می‌توان برشمرد: ۱- تعداد طلبه ها در کشور بسیار کم است. اساسا نیازمندی جامعه به طلبه‌ها در زمینه‌های مختلف تبلیغی، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، قضایی و اجرایی به شدت احساس می‌شود. ۲- ورودی‌های حوزه علمیه رو به کاهش است و پاسخگوی نیازهای فراوان جامعه نیست. ۳- تبلیغ، اولویت اول حوزه علمیه نیست. این مشکل در دیدار اخیر رهبری با حوزه علمیه نیز مورد تذکر ایشان قرار گرفت. ۴- در میان فعالیت‌های تبلیغی، امامت مسجد پایین‌ترین اولویت را دارد. ۵- آموزش‌ها و تربیت‌های حوزه علمیه توانمندی علمی و مهارتی لازم و متناسب با شرایط روز جامعه را برای خروجی‌هایی آن تامین نمی‌کند. ۶- تبلیغات ناجوان‌مردانه، بی‌رحمانه و بسیار گسترده دشمنان اسلام علیه روحانیت. ۷- امامت جماعت چه در میان طلاب و چه از دید مردم از ارزش و جایگاه اجتماعی والایی برخوردار نیست. ۸- الگوی تأمین معیشت امام جماعت مشخص نیست. معمولا ائمه جماعات به لحاظ معیشتی خود دچار مشکلات فراوانی هستند. ۹- تعداد خانه‌های عالم بسیار کم است. آن مقدار هم که هست غالبا بی‌کیفیت است، به ویژه در مساجد شهری. ۱۰- به‌دلیل ضعف غالب امامان جماعت و در برخی موارد قوت دیگر کنش‌گران مسجد، معمولا امام جماعت امکان انجام فعالیت‌های جدّی در مسجد را ندارد و توسط هیأت امناء، کانون، هیأت، پایگاه بسیج و یا دیگران مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و به حاشیه رانده شده یا حذف می‌شود. ۱۱- در میدان متولی خاصی برای تعالی، توانمندسازی و پشتیبانی‌های محتوایی از امام جماعت وجود ندارد. ۱۲- نهاد خاصی جهت رصد، پایش و ارزیابی فعالیت‌های امامان جماعت و حتی عزل و نصب ایشان وجود ندارد و در هر شهر و استانی رویه‌ها متفاوتی اعمال می‌شود. 🔹️راه حل‌های پیشنهادی برای این مشکلات را در پست‌های بعدی ببینید. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان