eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.8هزار دنبال‌کننده
615 عکس
696 ویدیو
105 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹پیامبرخدا صلی الله علیه واله میفرمایند:✨ 💫هرکه با زنی به خاطر زیبایی اش ازدواج کند ،دلخواه خود را دراونبیندوهرکه با زنی به خاطر مال وثروتش ازدواج کند خداوند اورا به همان مال وثروت واگذارد.پس برشما باد [ازدواج]با زنان متدین.💍💞 📚بحار الانوارج100ص235 @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌹معیارهای انتخاب همسر از نگاه پیامبر‌ اکرم(ص) ✍ازدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. ‌ با این حال، معیارهایی که بزرگان دین معرفی‌ کرده اند، سالم ترین و مطمئن ترین معیارها‌ است.‌ذ ایمان‌: در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد،‌ می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند.‌ بنابراین پرهیزگاری شرط اول ازدواج از نگاه‌ ائمه و معصومین است.‌‌ کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی‌ وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و‌ زندگی مشترک پایبند باشد.‌‌ در حدیثی از‌ پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: ‌وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق‌ و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید‌ که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر‌ خواهد کرد. 📚نهج الفصاحه ، ح247 ذ در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که:‌ با زن به خاطر 4 چیز ازدواج می شود:‌ مال و ثروتش، زیبایی اش، دینداری اش و‌ اصل و نسب خانواده اش؛ و تو با زنان متدین‌ ازدواج کن. 📚کنز العمال ✨سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) مبارک باد. ✨ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 ✅ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: الزُّهدُ لَيسَ بتَحريمِ الحَلالِ ، ولكنْ أن يكونَ بما في يَدَيِ اللّه ِ أوثَقَ مِنهُ بما في يَدَيهِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: زهد ، به معناى حرام كردن حلال [بر خود] نيست ، بلكه بدين معناست كه انسان اطمينانش به آنچه در دست خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خود اوست . 📚بحار الأنوار: 77/172/8 ✅ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: الزُّهدُ فيالدنيا قَصرُالأمَلِ ،وشُكرُ كُلِّ نِعمَةٍ ، والوَرَعُ عن كُلِّ ما حَرَّمَ اللّه ُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: بى رغبتى به دنيا عبارت است ازكوتاه كردن آرزو و به جاى آوردن شكر هر نعمتى و پرهيز از هر آنچه خداوند حرام كرده است . 📚تحف العقول : 58 . ✅ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: ما تَعَبَّدُوا للّه ِِ بشَيءٍ مِثلِ الزُّهدِفي الدنيا . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: خداوند را با هيچ عبادتى همانند دل بركندن از دنيا نپرستيدند . 📚بحار الأنوار : 70/322 . ✅ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: يا عليُّ في الزِّنا سِتُّ خِصالٍ :ثلاثٌ مِنها فيالدنيا وثلاثٌ في الآخِرَةِ ، فأمّا التي في الدنيا فَيَذهَبُ بالبَهاءِ ، ويُعَجِّلُ الفَناءَ ، ويَقطَعُ الرِّزقَ ، وأمّا التي في الآخِرَةِ فَسُوءُ الحِسابِ ، وسَخَطُ الرحمنِ ، والخُلُودُ في النارِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: اى على! زنا شش پيامد دارد : سه پيامد در دنيا و سه ديگر در آخرت ؛ پيامدهاى دنيايى اش اين است كه آبرو را مى برد ، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد؛ و پيامدهاى آخرتش حسابرسى سخت و دقيق ، خشم خداى رحمان، و جاودانگى در آتش است . 📚بحار الأنوار : 79/22/15 @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘 💠نوشته ای به خط سبز! 🔹مردی از بزرگان جبل عامل هر سال به زیارت مکه مشرف می‌شد و هنگام برگشت در مدینه محضر امام صادق علیه السلام می‌رسید. یک بار قبل از تشرف به حج، خدمت امام رسید و ده هزار درهم به ایشان داد و گفت: - تقاضا دارم با این مبلغ خانه ای برایم خریداری نمایید. سپس به قصد زیارت مکه معظمه از محضر امام خارج شد. 🔹پس از انجام مراسم حج، خدمت امام صادق علیه السلام رسید و حضرت او را در خانه خود جای داد و نوشته ای به او مرحمت نمود و فرمود: «خانه ای در بهشت برایت خریدم که حد اول آن به خانه محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، حد دومش به خانه علی علیه السلام، حد سوم به خانه حسن مجتبی علیه السلام و حد چهارم آن به خانه حسین بن علی علیه السلام متصل است.» 🔹مرد که این سخن را از امام شنید، قبول کرد. حضرت آن مبلغ را میان فقرا و نیازمندان از فرزندان امام حسن و امام حسین علیهم السلام تقسیم کردند و مرد جبلی به وطن خود بازگشت. 🔹چون مدتی گذشت، آن مرد مریض شد و بستگان خود را احضار نموده، گفت: - من می‌دانم آنچه امام صادق علیه السلام فرمود، حقیقت دارد. خواهش می‌کنم این نوشته را با من دفن کنید! پس از مدت کوتاهی از دنیا رفت و بنابر وصیتش آن نوشته را با او دفن کردند. روز دیگر که آمدند، دیدند مکتوبی با خط سبز روی قبر اوست که در آن نوشته شده: به خدا سوگند! جعفر بن محمد به آنچه وعده داده بود وفا نمود! 📚 بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۱۳۴ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma
♨️نزدیکی به پروردگار با نماز شب 💠از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: 🔅«بر شما باد بلند شدن برای نماز شب و قیام شبانه؛ زیرا که آن رویه صالحانِ قبل از شماست و قیام شبانه، انسان را به خداوند نزدیک می کند و کفاره گناهان و بدی هاست و گناهان را نابود می کند و جسم را صحیح و سالم می کند و درد و بلا را از جسم دور می گرداند». 📚بحار، ج 84، ص 155 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘 💠 معجزه‌ای از امام صادق علیه السلام 🔹گروهی از اصحاب امام صادق علیه السلام خدمت حضرت نشسته بودند که ایشان فرمودند: «خزانه‌های زمین و کلیدهایش در نزد ماست، اگر با یکی از دو پای خود به زمین اشاره کنم، هر آینه زمین آنچه را از طلا و گنج‌ها در خود پنهان داشته، بیرون خواهد ریخت!» بعد، با پایشان خطی بر زمین کشیدند. زمین شکافته شد، حضرت دست برده قطعه طلایی را که یک وجب طول داشت، بیرون آوردند! سپس فرمودند: « خوب در شکاف زمین بنگرید! » 🔹اصحاب چون نگریستند، قطعاتی از طلا را دیدند که روی هم انباشته شده و مانند خورشید می‌درخشیدند. یکی از اصحاب ایشان عرض کرد: - یا بن رسول الله! خداوند تبارک و تعالی این گونه به شما از مال دنیا عطا کرده، و حال آنکه شیعیان و دوستان شما این چنین تهیدست و نیازمند؟ حضرت در جواب فرمودند: « برای ما و شیعیان ما خداوند دنیا و آخرت را جمع نموده است. ولایت ما خاندان اهلبیت سرمایه است، ما و دوستانمان داخل بهشت خواهیم شد و دشمنانمان راهی دوزخ خواهند گشت!» 📚بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۷ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ 📘 💠 معجزه‌ای از امام صادق علیه السلام 🔹گروهی از اصحاب امام صادق علیه السلام خدمت حضرت نشسته بودند که ایشان فرمودند: «خزانه‌های زمین و کلیدهایش در نزد ماست، اگر با یکی از دو پای خود به زمین اشاره کنم، هر آینه زمین آنچه را از طلا و گنج‌ها در خود پنهان داشته، بیرون خواهد ریخت!» بعد، با پایشان خطی بر زمین کشیدند. زمین شکافته شد، حضرت دست برده قطعه طلایی را که یک وجب طول داشت، بیرون آوردند! سپس فرمودند: « خوب در شکاف زمین بنگرید! » 🔹اصحاب چون نگریستند، قطعاتی از طلا را دیدند که روی هم انباشته شده و مانند خورشید می‌درخشیدند. یکی از اصحاب ایشان عرض کرد: - یا بن رسول الله! خداوند تبارک و تعالی این گونه به شما از مال دنیا عطا کرده، و حال آنکه شیعیان و دوستان شما این چنین تهیدست و نیازمند؟ حضرت در جواب فرمودند: « برای ما و شیعیان ما خداوند دنیا و آخرت را جمع نموده است. ولایت ما خاندان اهلبیت سرمایه است، ما و دوستانمان داخل بهشت خواهیم شد و دشمنانمان راهی دوزخ خواهند گشت!» 📚بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۷ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma
♨️اخلاق بدمان را بخاطر امام زمان ترک کنیم... 🔸مهدی باوران خوب می دانند که امام زمانشان خواهان کسی است که از نظر اخلاقی بهترین باشد. برای بهتر شدن هیچ زمانی دیر نیست.در طول تاریخ فراوانند افرادی که لحظه ای فکر کردند و تصمیم گرفتند خوب باشند. 🔸کسانی که را دوست دارند، باورش دارند و خود را منتظرش می دانند باید بیش از سایرین بدنبال رشد و ترقی اخلاقی باشند. مردم به اخلاق منتظران نگاه می‌کنند. اخلاق و رفتار مهدی باوران سایرین را به امام زمان عجل الله جذب می کند. 🔸امام صادق علیه السلام فرموده اند: «کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد».(۱) 📌حالا این گوی و این میدان! کدوم اخلاق بدت رو حاضری بخاطر امام زمان ترک کنی؟! 📚۱.بحارالانوار،ج۵۲،ص۱۴۰ ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @manbarmajma ┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساقیان کربلاء یکی از ساقیان کربلا وجود مقس رسول اکرم ص است که وقتی علی اکبر به شهادت رسید توسط پیامبر ص سقایت شد و امام حسین ع را به کاسه ای بالتر مژده داد. که مفصلا در مقتل علی اکبر ع بت آن اشاره شد. بمناسبت ایام ولادت رسول اکرم و امام صادق ع آیه ۲۱ - سوره انسان آیه عالِيَهُمْ ثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً [21] بر اندام آن‌ها (بهشتيان) لباس‌هايي است از حرير نازك سبز رنگ، و از ديباي ضخيم، و با دستبندهايي از نقره آراسته شده‌اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان مي‌نوشاند. ۱ (انسان/ ۲۱) الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ عَوْفِ‌بْنِ‌عَبْدِ‌اللَّهِ‌الْأَزْدِیِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَبْضَ رُوحِ الْمُؤْمِنِ قَالَ یَا مَلَکَ الْمَوْتِ انْطَلِقْ أَنْتَ وَ أَعْوَانُکَ إِلَی عَبْدِی فَطَالَ مَا نَصَبَ نَفْسَهُ مِنْ أَجْلِی فَأْتِنِی بِرُوحِهِ لِأُرِیحَهُ عِنْدِی فَیَأْتِیهِ مَلَکُ الْمَوْتِ بِوَجْهٍ حَسَنٍ وَ ثِیَابٍ طَاهِرَهًْ وَ رِیحٍ طَیِّبَهًْ ... فَیَبْسُطُ صَحِیفَتَهُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ هُوَ یُنَادِی هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَهْ إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیَةٍ فَإِذَا انْتَهَی إِلَی بَابِ الْجَنَّهًْ قِیلَ لَهُ هَاتِ الْجَوَازَ قَالَ هَذَا جَوَازِی مَکْتُوبٌ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ هَذَا جَوَازٌ جَائِزٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ لِفُلَانِ‌بْنِ‌فُلَانٍ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِینَ فَیُنَادِی مُنَادٍ یَسْمَعُ أَهْلُ الْجَمْعِ کُلُّهُمْ أَلَا إِنَّ فُلَانَ‌بْنَ‌فُلَانٍ قَدْ سَعِدَ سَعَادَهًْ لَا یَشْقَی بَعْدَهَا أَبَداً قَالَ فَیَدْخُلُ فَإِذَا هُوَ بِشَجَرَهًْ ذَاتِ ظِلٍّ مَمْدُودٍ وَ ماءٍ مَسْکُوبٍ وَ ثِمَارٍ مُهْدَلَهًْ یَخْرُجُ مِنْ سَاقِهَا عَیْنَانِ تَجْرِیَانِ فَیَنْطَلِقُ إِلَی إِحْدَاهُمَا فَیَغْتَسِلُ مِنْهَا فَیَخْرُجُ عَلَیْهِ نَضْرَهًْ النَّعِیمِ ثُمَّ یَشْرَبُ مِنَ الْأُخْرَی فَلَا یَکُونُ فِی بَطْنِهِ مَغْصٌ وَ لَا مَرَضٌ وَ لَا دَاءٌ أَبَداً وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً. پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از امام صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده است: هنگامی‌که خدای تبارک‌وتعالی بخواهد جان مؤمن را بگیرد، می‌فرماید: «ای فرشته‌ی مرگ! تو و یارانت به‌سوی بنده‌ی من بروید که خسته‌کردن خودش به خاطر من طولانی شد. سپس روحش را برایم بیاور تا آن را نزد خود آسایش دهم». فرشته‌ی مرگ با چهره‌ای نیکو، لباس پاکیزه و بوی خوش نزد او می‌آید... پرونده‌ی عملش را برای مردان و زنان مؤمن می‌گستراند و فریاد می‌زند: [ای اهل محشر]! نامه‌ی اعمال مرا بگیرید و بخوانید! من یقین داشتم که [قیامتی در کار است و] به حساب اعمالم می‌رسم»! او در یک زندگی [کاملًا] رضایتبخش قرار خواهد داشت. (حاقه/۲۱-۱۹) او در یک زندگی کاملا رضایت‌بخش قرار خواهد داشت. وقتی به در بهشت برسد به او گفته شود: «مجوّز [ورود به بهشت] را بده». می‌گوید: «این مجوّز من است که در آن نوشته شده است: به‌نام خداوند بخشنده‌ی مهربان. این مجوّزی نافذ از خداوند عزیز حکیم برای فلانی فرزند فلانی است [و این مجوّز] از طرف پروردگار جهانیان است». سپس ندادهنده‌ای فریاد می‌زند و همه‌ی جماعت می‌شنوند: «آگاه باشید! فلانی فرزند فلانی سعادتمند شده سعادتی که بعد از آن هرگز بدبخت نمی‌شود». وارد بهشت می‌شود و ناگهان در کنار درختی با سایه کشیده و گسترده، و در کنار آبشارها، و میوه‌هایی آویزان قرار می‌گیرد و از ساقه‌ی آن درخت دو چشمه همیشه جاری بیرون می‌آید. به‌سوی یکی از آن‌ها می‌رود و با آب آن غسل می‌کند و بر او شادابی نعمت ظاهر می‌شود. سپس از دیگری می‌خورد و هرگز در درونش دل درد، بیماری و درد پیدا نمی‌شود و این معنای سخن خداوند است که می‌فرماید: وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۶۶ ، بحارالأنوار، ج۸، ص۲۱۱/ الاختصاص، ص۳۴۹ @manbarmajma
✅ چهار حدیث زیبا از صلوات ❶ با صدای بلند صلوات فرستادن ، نفاق را بر طرف می کند 📚‍ ثواب الاعمال ص ۱۹۰ ❷ هر کس یک مرتبه صلوات بفرستد ، خدا درِ عافیت را بر او می گشاید.‌ 📚‍ جامع الاخبار ص ۶۷ ❸ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)به حضرت علی (علیه السلام) فرمود : هر کس بر من صلوات بفرستد شفاعت من بر او واجب می شود 📚‍ جامع الاخبار ص ۶۷ ❹ یکی از آداب فرستادن صلوات این است که دل با زبان موافقت نماید ، به این معنا که از روی غفلت زبان را به گفتن صلوات حرکت ندهد. 📚‍ شرح صلوات ج ۱۱۶ @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 گروهی به بهانه مرگ دختری، آزادی را هم بهانه کرده و هرگونه جنایتی را در کف خیابان انجام دادند. این افراد شباهت زیادی به خوارج عصر امیرمومنان علیه السلام دارند. یکی از گروه‌هایی بودند که در زمان خلافت امیرمؤمنان علی(ع) به مخالفت برخاستند. آنان نخست از هواداران حضرت بوده و در جنگ‌های و شرکت داشتند ولى پس از جنگ صفین به بهانه به امام با - که خود آن را بر امام تحمیل کرده بودند- به مخالفت با پذیرش آن از سوی امام پرداخته و دست به (اغتشاش) زده و با تمسّک به شعار «لا حُکْمَ الّا لله» امیرمؤمنان علی(ع) را 'کافر دانستند و به مسلمانان پرداخته و در نهایت جنگ را پدید آوردند. نمونه موردی خوارج: پاره کردن شکم و بر نیزه کردن جنین. 📌شیوه‌های رفتار امیرمومنان علی(ع) با خوارج: ◀️شکیبایى و مدارا همراه با قاطعیت؛ ◀️اندرز و اتمام حجت همراه با استدلال؛ ◀️روانه کردن مبلّغ به سوى خوارج؛ ◀️برافراشتن پرچم اَمان قبل از نبرد؛ ◀️و در نهایت جنگ با خوارج: بعد از تمام مراحل فوق و زمانى که خوارج، خود دست به شمشیر برده و را آغاز کردند، امیرمومنان علی(ع) با قاطعیتِ تمام در نهروان با بسیارى از آنان این را، خاموش کردند. دشوارى رویارویى با این جریان را می‌توان از این کلام امام(ع) دریافت که فرمود: «من چشم فتنه را درآوردم که جز من کسى جرئت آن‌را نداشت.» 📚دینورى‏، الأخبار الطوال، ص210؛ 📚ثقفی، الغارات، ج 1، ص5. 📚برای مطالعه بیشتر، ر.ک