#بخش_اول
#زنانی_که_با_گرگها_دویده_اند
اخیرا فیلمی با نام " زنانی که با گرگها دویدهاند " که حدود شش سال توقیف بوده را توانستم ببینم. در طول فیلم تمام تلاشم را کردم که بتوانم با فیلم ارتباط بگیرم اما نتوانستم.اگرچه که باید به سختیهای فیلم هم توجه کنیم. تک اوکیشن و تک بازیگر که بسیار پیچیده و سخت است و کارگردان باید جسارت داشته باشد تا در این آشفته بازار سینما تصمیم به ساخت چنین فیلمی بگیرد. آنهم کارگردانی جوان که تابحال کار بلند نداشته و این اولین تجربۀ او بوده است.این تنها دلیلی بود که تصمیم گرفتم تا آخرین لحطه در سالن بمانم و آن را ببینم.
روایت زنی که در پی عزیزخود میگشته و حالا در سنگردیدهبانی حبس شده و باید در ابتدا راهی امن برای فرار پیدا کند و یا با بیسیم مانده در سنگر بتواند ارتباطی با پشتیبانی بگیرد و درخواست کمک کند. اما او نهتنها اطلاعات نظامی ندارد بلکه دقیق نمیداند در کدام منطقه و کدام سنگر حبس شده است.
در این روایت و این قالب، کارگردان باید بتواند تمام ابزار را به خدمت بگیرد تا مخاطب بتواند نود دقیقه با او همراه شود اما به نظر من در این فیلم کارگردان نتوانسته به خوبی این کار را بکند. اگرچه بازی خانم لعیازنگنه قابل تحسین است و حس بازی تاحدی توانسته ضعفهای صحنه را بپوشاند اما در چندنقطه این خلا را میتوان احساس کرد که حالت خوبی برای مخاطب ایجاد نمیکند.
آنچه آقای کارگردان میگوید این است که فیلمنامه ۴۰ صفحه داشته و ۳۶ صفحۀ آن شرح صحنه بوده که اگر مسئلۀ سانسور را درنظر نگیریم و فرض بر این بگیریم که تمام فیلم را بدون حذفیات دیدهایم احتمالا باید کار در میآمده که اینجا معتقدم کارگردان در به خدمت درآوردن ابزار موفق نبوده است.
در گریم باید به مرور با چهرهای مواجه بشویم که احساس ترس و اضطراب را ببینیم و همچنین قدرت زن رد صبر بر مشکلات را بفهمیم. بازوی آن زن خونریزی دارد و باید تغریق روی صورت و لرز لبها را ببینیم. با قمقمۀ خالی آب مواجه میشویم اما اثر تشنگی را روی لبهای بازیگری که درد زخم و خونریزی را دارد تحمل میکند و از مار داخل سنگر هم ترسیده را نمیتوانیم باور کنیم. اینها جزئیاتی است که به نظرم باورپذیری در کار را کم کرده و ما نمیتوانیم با سختیها و فشارهای آن زن همراه شویم و نگران او باشیم.
درصورتی که اقتضاء موضوع این بود که ما باید برخی قسمتها برای زن گریه کنیم و یا نگرانی دیوانهواری از لحظات آن موقعیت یقۀ ما را بگیرد. زن در فیلم میتوانست برآمده از یکی از زنهای کتاب جنگ چهرۀ زنانه ندارد اثر خانم الکسیویچ باشد. زنی که در دل بحران بر روی پای خود ایستاده و باید تا آخرین نفس بماند و بجنگد. یا اینکه به خوبی به جزئیاتی همچون حس مادرانه و زنانگی کاراکتر پرداخته شده اما اگر از کیف همراه او غیر از روسری، یک عکس خانوادگی یا عکسی ایستاده از عطا در میآور هم بهتر میشد.
در فیلم inside با دزد آثارهنری مواجهایم که برای سرقت به منزل یکی از هنرمندان رفته و بعد از فعال شدن سیستم امنیتی در خانه حبس میشود. ما هیچ دیالوگی نداریم و مدتی با آقای دزد زندگی میکنیم. از شکستن پای او رنج میبریم، برای تشنگیاش نگران میشویم، برای بهم زدن نظم حاکم بر خانه ناراحت نمیشویم و حتی در بعضی اوقات به صاحبخانه بابت داشتن چنین سیستم امنیتی گله میکنیم. بدون اینکه بازیگر در فیلم حرفی بزند ما از نگاه و رفتارهای او متوجه منظور و مقصودش میشویم. یکی از اشتباهات جدی زنانی که با گرگها دویدهاند، دیالوگهای زن بود که با خودش صحبت میکرد و چون پیوستگی میان محیط، گریم و بازی وجود نداشت، فرسایشی، کلیشهای و حوصلهسربر میشد.
ادامه را در بخش دوم بخوانید
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
#بخش_دوم
#زنانی_که_با_گرگها_دویده_اند
معتقدم نباید دیالوگی میداشتیم و صرفا در چندنقطۀ حیاتی و مهم، صدای فکرکردن خانم بازیگر را میشنیدیم. ازطرفی دیگر باید به نحوۀ استفاده از صحنه در فیلم inside بیشتر دقت کنیم. کارگردان به خوبی توانسته از تمام اجزا صحنه استفاده کند حتی از آبپاش داخل باغچه اما در سنگر دو چراغ داریم که انگار اکسیر حیات هردهاند، مقدار تقریبا نامحدودی کبریت و یک ساک که فقط توانستهایم یک رویری گلگلی از آن در بیاوریم. به گمانم میشد یک چراغ داشته باشیم که بعد از مدتی آنهم خاموش شود، کبریتی که به هردلیلی خیس شده و خیلی به کار نمیآید، هالهای رنگ سبز را گاهی روی صورت بازیگر ببینیم و ککی اصطراب به چهره اضافه کنیم. با کم کردن نور و محدودکردن آن به شعلۀ چراغ، مخاطب را به دنبال جزئیات بکشانیم.
روابط کاراکتر با افراد پشتبیسیم بسیار سرد و مصنوعی بود. در فیلم ماجرای نیمروز2 یا همان ردخون ما دیالوگ همسر و برادر زنی که به سمت منافقین رفته است را در پشت بیسیم میشنویم و حت تاصیر قرار میگیریم اما در این فیلم دلمان میخواهد هرچه زودتر بیسیم را کنار بگذارد تا نفس راحتی بکشیم. اینکه چرا در ردخون کار درآمده اما در این فیلم نه، واضح است. در ردخون ما با چندشخصیت مواحه هستیم ویژگی هرکدام در ذهن ما ساخته شده و تاخدودی توانستهایم درک کنیم حتی باتوجه به کارگردانی ضعیف آقای مهدویان اما در این فیلم این درک و احساس به نیازهای کاراکتر درنیامده است.
پایانبندی خوبی دارد. تقریبا میتوانم بگویم از پرتاب نور آینهها به بعد را با لذت دیدم. از خودگذشتگی، هویت، عشق و محبت را در زن دیدم و باید بگویم کمتر فیلمی را دیدهام که چنین زنی را بسازد. مستحکم، امیدوار و قابل اتکا.
نهایتا باید بگویم این فیلم در دستۀ فیلمهایی قراردارد که اگرچه خوشم نیامد اما میتوانم بگویم این نظر شخصی من است و عوامل فیلم با دغدغه و هزینۀ خودشان ساختهاند و بسیار زحمت کشیدهاند. پس از شما دعوت میکنم به تماشای این فیلم در سینماها بنشینید، ببنید و لذت ببرید.
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
منکو؟!
تصمیمی که گرفتهام و میخواهم شما را در جریان بگذارم #حسین_گلستانی #نهضت_کوله_پشتی یار دیرین مرا
گزارش روز اول
شماهم به #نهضت_کوله_پشتی بپیوندید
58.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عطرآلود
#فیلم
یکی دیگه از فیلمهای نسبتا خوب اینروزهای سینما، عطرآلود، ساخته هادی قاسمی است.
ما در این ویدئو سعی کردیم مروری کلی بر این فیلم داشته باشیم
ببینید و نظرتون رو به ما بگید
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
ایستگاه ششم 😍
کتابوسهنفطه به ایستگاه ششم رسید
این هفته میزبان حجتالاسلام حسین مهدیزاده هستیم
ایشون مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی هستند
ایستگاهی که قراره دربارهی آیندهای صحبت کنیم که ممکن اتفاق بیفته
آیندهی بدون کتاب
پنجشنبه ساعت ۱۰صبح
جهت شرکت درجلسه به آیدی @mankoo_admin پیام دهید
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
1_12664841118.mp3
7.45M
با میهمان روز پنج شنبه رویداد
کتابوسهنقطه بیشتر آشنا شویم؛
#بخش_اول
🔺حجتالاسلام حسین مهدیزاده، مسئول میز اجتماعی فرهنگستان علوم انسانی اسلامی
🔹جهان در ۳۰ و ۴۰ سال آینده
🔹تفاوت های نظام آموزشی آینده با حال حاضر
🔹تبدیل مدرسه به زیست بوم نوآوری
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
1_12664846544.mp3
2.8M
با میهمان روز پنج شنبه رویداد
کتابوسهنقطه بیشتر آشنا شویم؛
#بخش_دوم
🔺حجتالاسلام حسین مهدیزاده، مسئول میز اجتماعی فرهنگستان علوم انسانی اسلامی
🔹زندگی در دنیا دچار چه تغییر و تحولاتی شده است.
🔹چه کسانی می توانند از این شرایط لذت واقعی ببرند.
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
1_12664852002.mp3
4.33M
با میهمان روز پنج شنبه رویداد
کتابوسهنقطه بیشتر آشنا شویم؛
#بخش_سوم
🔺حجتالاسلام حسین مهدیزاده، مسئول میز اجتماعی فرهنگستان علوم انسانی اسلامی
🔹چرا ما به مهارت قصهگویی نیازمندیم؟
🔹در این لحظه تاریخی معلم ها چه نقشی را باید بر عهده بگیرند؟
🔹برای زندگی در طوفان باید دانش آموزان رو آماده کنیم..
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
1_12664856158.mp3
5.27M
با میهمان روز پنج شنبه رویداد
کتابوسهنقطه بیشتر آشنا شویم؛
#بخش_چهارم
🔺حجت اسلام حسین مهدیزاده، مسئول میز اجتماعی فرهنگستان علوم انسانی اسلامی
🔹ماموریت نظام تعلیم و تربیت برای دوره تلاطم
🔹مسئله کتابخوان شدن بچهها
🔹عقلفرهنگی فقط با کتابخوان شدن بارور میشود
🔹کسی که کتاب نمیخواند، یا کم کتاب میخواند هیچ رشدی نمیکند.
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
1_12665064118.mp3
8.77M
با میهمان روز پنج شنبه رویداد
کتابوسهنقطه بیشتر آشنا شویم؛
#بخش_پنجم
🔺حجتالاسلام حسین مهدیزاده، مسئول میز اجتماعی فرهنگستان علوم انسانی اسلامی
🔹آیا آینده ما با دنیای غرب تفاوت دارد؟
🔹ما در این دوره به چه ذهن هایی نیازمندیم؟
🔹آدم ها بدون تصویر از پیشرو قدم از قدم بر نمیدارند
🔹ما نیازمند تصویرهایی از آینده ایران هستیم
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
#خبر_خوب
اگرچه که در این دوسالواندی که گذشت، کموبیش حرف از سفارش کتاب میزدیم اما خیلی جدی نبود
اما حالا بعد از مدتها فکر و فکر و فکر، به این جمعبندی رسیدیم که کتابهای شما رو تهیه و براتون ارسال کنیم
در کتابفروشیِ مجازیِ منکو؟! میتونید با خیال راحت قدم بزنید، بنشینید، گپ بزنیم و حتی قهوه میل بفرمایید و کتاب مورد علاقه خودتون رو سفارش بدید
ما کتاب رو در سریعترین زمان ممکن براتون ارسال میکنیم و تلاش میکنیم که بتونیم بهترین ترجمه یا بهترین ناشرها رو براتون ارسال کنیم
از این بهبعد ما بیشتر کنارتونیم و شماهم میتونید کتابهای خودتون رو از ما تهیه کنید
منکو؟!
کتابفروشیِ کوچکِ من که فقط در آن از کتابها نمیگویم
#حسین_گلستانی
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/
ایستگاه هفتم 😍
کتابوسهنقطه به ایستگاه هفتم رسید
این هفته میزبان سرکارخانم دکتر فاضل هستیم
پژوهشگر عدالتآموزشی
ایستگاهی که قراره دربارهی نقش عوامل مدرسه در کتابخوان شدن دانشآموزان صحبت کنیم
پنجشنبه ساعت ۲۰
جهت شرکت درجلسه به آیدی @mankoo_admin پیام دهید
منکو؟! رو به دوستات معرفی کردی؟ خودت چطور؟ عضو شدی؟
همین الآن به منکو؟! بپیوند
ایتا:
https://eitaa.com/mankoo_ir
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mankoo.ir/