eitaa logo
روشنای نور ( من و دانشجوهام )
482 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
743 ویدیو
209 فایل
اینجا کانالی عمومی است محفلی بی تکلف و صمیمی برای رسیدن به روشنای نور که شما هم دعوتید راه ارتباطی @Ostadi1998 لطفا مطالب با لینک منتقل شود @Manodaneshjooham لینک در ایتا @Manodaneshjooha لینک در تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گنج فارسی
17.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای بی نظیر ، زیبا و عالی به زبان شیرین فارسی اسما زیبای خداوند را تا حالا فقط عربی شنیدیم... حالا به زبان شیرین فارسی بشنويم....
هدایت شده از دستیار پژوهش
استاد_مطهری.apk
10.53M
📱نام نرم افزار: استاد مطهری 📝 مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری 📒 حجم: 10مگابایت الگوی همیشه جاوید
نوشیدنی بدون الکل در یکی از شرکت های فرانسوی که کار می کردم، مدیرم میگفت نوشیدنی های الکلی مصرف نمی کند. میگفت به خاطر اینکه می بیند وقتی دیگران الکل مینوشند کارهای احمقانه می کنند. امروز دیدم خبری ۲ ماه پیش در گاردین چاپ شده با این عنوان: روند جدید: فرانسه پیشتاز در رونق نوشیدنی های بدون الکل چند جمله از خبر را ترجمه می کنم: «این پیرمرد 71 ساله گفت: جوانان 20 و 30 ساله بسیار کمتر از ما مشروب می نوشند. نسل من راک اند رول بود، زیاد می نوشیدیم، زیاد سیگار می کشیدیم. دوره و زمانه عوض شده. جوانان در حال یافتن راه‌حل‌های جایگزین هستند – و این برای ما افراد مسن نیز مفید است، زیرا سعی می‌کنیم از عادت‌های بد عقب نشینی کنیم. فرانسه یکی از سریع ترین بازارهای در حال رشد در رونق جهانی نوشیدنی های بدون الکل است. تعداد فزاینده ای از تاکستان های بزرگ در کنار تولید استاندارد خود گزینه های بدون الکل تولید می کنند و توسعه دهندگان جوان فرانسوی در حال اختراع اشکال جدیدی از رام و جین بدون الکل هستند. در Le Paon qui Boit در شمال پاریس، اولین انبار شراب تخصصی فرانسه برای نوشیدنی‌های 100٪ بدون الکل، که امسال افتتاح شد، تجارت در آستانه سال نو پرشتاب بود. آگوستین لابورد که این فروشگاه را راه اندازی کرده گفت: در ابتدا، مردم فکر می‌کردند مشتریان ما عمدتا مسلمانان یا زنان باردار هستند، اما آنها تنها 20 درصد را تشکیل می‌دهند. ما در یک لحظه واقعا مهم هستیم، روندی در حال شروع است. مردم به نوشیدنی‌های بدون الکل علاقه دارند. پیش از این، مردم نمی‌خواستند آشکارا بگویند که مشروب نمی‌نوشند، اکنون به مغازه‌ها می‌روند تا محصولات بدون الکل را درخواست کنند... فرانسه به خاطر الکلش - شراب‌ها و شامپاین‌های خوب - در سراسر جهان شناخته شده است و همچنین می‌تواند برای نوشیدنی های بدون الکل آن به رسمیت شناخته شود. » ۱۴۰۰ پیش مسلمانان میدانستند که نباید الکل بنوشند. با یکی دیگر از دوستان خارجی درباره این مسائل بحث می کردیم (مثلا اینکه بسیاری از غیر مسلمانان هم الکل را ترک کرده اند یا از قصابی های مسلمانان گوشت حلال می خرند) بعد به او میگفتم ۱۴۰۰ سال طول کشید تا انسان با عقل خودش به درستی برخی از احکام اسلامی پی ببرد. شاید ۱۴۰۰ سال دیگر طول بکشد تا به حقانیت بقیه احکام هم پی ببرد. خوب چرا از اول به دستورات خالق جهان اعتماد نکند؟ لینک خبر: https://www.theguardian.com/world/2022/dec/30/trend-starting-france-leading-way-alcohol-free-drinks-boom @MojtabaInFrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بخش که برش دادم درباره حسش در خصوص نماز خواندن اوست. (سیاستمدار هلندی که میخواست ضد اسلام کتاب بنویسد اما در فرایند تحقیق خودش مسلمان شد!) در ابتدای کتابش نوشته: ُThey condemn what they do not understand. آنها آنچه را که نمی فهمند، محکوم می کنند... مصاحبه کننده می پرسه: چه احساسی داشتی وقتی اولین بار نماز خوندی؟ و او توضیح میده: اینکه واقعا تعظیم می کنی به خدای خودت، سجده می کنی در برابرش یک حس تواضع زیبایی است که من را خوشحال می کند. راست می گوید و چه حیف که برخی محروم اند از این دست لذت ها... آنها که گفتند چرا نماز؟ چرا به عربی؟ این در حالی است که در همه دنیا هرکس مسلمان می شود با هر زبان مادری می داند که باید با یک زبان واحد خدا را عبادت کند. فرض کنید هرکس می خواست با صدا و عبارات خود نماز بخواند، یا با سلیقه شخصی خود خداوند را عبادت کند،‌ دیگر هرگز گردهمایی بزرگ مسلمانان جهان یعنی حج امکان انجام نداشت. یا نماز جماعات نظم خود را از دست می داد. از این رو فرمود اطاعت کن که پشت هر دستورالعلی فایده هایی لحاظ شده که شاید فکر فرد به آن نرسیده باشد و خود را از چنین لذت خاص و شیرینی محروم کند. ✍️ مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی🇮🇷 در فرانسه، و ایران @ninfrance
هدایت شده از دستیار پژوهش
دوره تاریخ معصومین (ع) چیست؟ دوره تاریخ معصومین (ع) یک دوره ای مجازی و آفلاین است که توسط سامانه آموزشی ایمانور ارائه شده و در آن نکات کلیدی و اساسی از تاریخ زندگانی چهاده معصوم بیان می شود. این دوره توسط یک تیم علمی که متشکل از بهترین اساتید و کارشناسان حوزه تاریخ اسلام است تدوین شده و شما یک دوره تخصصی تاریخ 250 ساله معصومین را از زبان استاد رجبی دوانی فراخواهید گرفت. این دوره 36 جلسه آموزشی شامل: ۱۲ جلسه تاریخ زندگانی پیامبر (ص) و دوران جاهلیت ۱۲ جلسه تاریخ امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) ۴ جلسه تاریخ امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ۸ جلسه سایر معصومین (ع) تخفیف ویژه تا فردا همراه با صدور گواهی جهت تهیه روی لینک زیر کلیک نمایید https://b2n.ir/j55495 پشتیبانی @imanoor @dastyarpazhoohesh
علم ومعنویت-نهایی.mp3
6.57M
📻 نسبت علم و معنویت 🔸پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت آغاز شده و بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگه تسری پیدا کرد. 🔸در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده. اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روش‌های افراط‌گونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شک‌گرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از دستیار پژوهش
آیا حضرت خدیجه(س) قبل از پیامبر(ص) با فردی از قبیله بنی تمیم ازدواج كرده و صاحب فرزند شده بودند⁉️ سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج چند سال بود⁉️ ✅ این سوال یكی از مسائل پیچیده صدر اسلام است. به جهت اینكه بسیاری از بزرگان اهل سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا در صدر اسلام خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی كنند لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند، اما از آنجایی كه حق هیچگاه مخفی نمانده و نخواهد ماند دست بسیاری از آنان رو شده و خود در لابلای كلماتشان به مطالبی اعتراف كرده اند، ما برای روشن شدن مطلب به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم: برخی گفته اند: رسول خدا همسر باكره ای غیر از عائشه نداشته است و در باره خدیجه گفته اند: وی قبل از رسول خدا با دو نفر به نامهای عتیق بن عبد الله مخزومی و ابوهاله تمیمی ازدواج كرده بود و فرزندانی از آنان نیز داشته است. این سخن به اعتقاد برخی از بزرگان شیعه قابل قبول نیست؛ زیرا بخش زیادی از این قبیل سخنان را طراحان سیاست با هدف زدودن هاله قداست و پاكی از رحم بانوئی كه ظرف وجود كوثر قرآن، فاطمه زهرا است ساخته اند و لذا دقت در این موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاریخی و حدیثی شك و شبهه را از بین می برد. ابو القاسم اسماعیل بن محمد اصفهانی از دانشمندان اهل سنت تصریح می كند كه حضرت خدیجه سلام الله علیها، باكره بوده است، وی در كتابش می نویسد: وكانت خدیجة امرأة باكرة ذات شرف ومال كثیر وتجارة تبعث بها إلی الشام فتكون عیرها كعامة عیر قریش. حضرت خدیجه، زنی باكره، دارای اعتبار و مال بسیاری بود، كاروان تجاری اش را به سوی شام می فرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قریش بود. (الأصبهانی، أبو القاسم اسماعیل بن محمد بن الفضل التیمی (متوفای۵۳۵ه)، دلائل النبوة، ج ۱ ص ۱۷۸، تحقیق: محمد محمد الحداد، ناشر: دار طیبة - الریاض، الطبعة: الأولی، ۱۴۰۹ه). ابوالقاسم كوفی از علمای شیعه، در این باره استدلال جالبی كرده است كه توجه خواننده عزیز را به آن جلب می كنیم. وی در كتاب الإستغاثه می نویسد: مورخان و محدثان شیعه و سنی بر این مطلب اتفاق دارند كه كسی از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقی نماند؛ مگر این كه از حضرت خدیجه خواستگاری كرد و ازدواج با ایشان را آرزو می كرد؛ اما خدیجه كبری دست رد بر سینه همه آن ها زد؛ ولی وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله با او ازدواج كرد، تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وی را ترك كردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد كردی و تن به همسری كسی دادی كه فقیر است و مال و ثروتی ندارد؟! با این حال چگونه اهل فهم می توانند بپذیرند كه حضرت خدیجه با یك اعرابی(شوهرهای قبلی كه برای حضرت خدیجه نام برده اند) از قبیله بنی تمیم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگاری بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟ آیا صاحبان فكر و اندیشه نمی دانند كه این مطلب از آشكارترین محالات و ناپسند ترین گفتارها است، وقتی برای اهل تحقیق این مطلب ثابت شود، ثابت می شود كه حضرت خدیجه با كسی غیر از رسول خدا صلی الله علیه وآله ازدواج نكرده است. (الكوفی، أبو القاسم علی بن أحمد بن موسی ابن الإمام الجواد محمد بن علی (متوفای۳۵۲ه)، كتاب الاستغاثة، ج۱، ص۷۰، طبق برنامه مكتبة اهل البیت علیهم السلام). و نیز می توان این سؤال را از اهل تحقیق پرسید كه اگر خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا با یك نفر اعرابی از قبیله تمیم ازدواج كرده بود، آیا موردی برای این سرزنش ها پس از ازدواج با رسول خدا باقی می ماند؟ و آیا ازدواج زنی بیوه و شوهر دیده به این اندازه برای تمام مردم مكه مهم بود كه بر اساس همین نقل تمام همسران اشراف قریش با وی قطع رابطه كنند؟ اگر خدیجه شایسته ملامت و سرزنش بود پس چرا (در صورت صحت) هنگام ازدواج با افرادی كه در تاریخ ثبت شده كه یكی از آنها اعرابی بوده كه شغل او گور كنی بوده و دیگری اعرابی كه شغل او خاركنی بوده است كه طبعا هیچكدام از هیچ امتیازی بر خوردار نبوده اند ملامت و سرزنش نشد؟ به هرحال به غیر از منابعی كه ذكر كردیم علمای بسیار دیگری نیز تصریح كرده اند كه حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر(صلی الله علیه و اله) باكره بوده است كه از جمله آنها این منابع هستند: سید مرتضی در شافی؛ ابو جعفر در تخلیص؛ و نیز مسائلی كه در دو كتاب الانوار و البدع آمده است مبنی بر اینكه رقیه و كلثوم دختران هاله خواهر خدیجه بودند؛ 📚 بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۸؛ مناقب ابن آشوب، ج۱، ص۱۵۹؛ الاستغاثه، ، ج۱، ص۶۸؛ تبصره العوام، ص۲۴۵؛ انوارالنعمانیه، ج۱، ص۸۱؛ در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج ۱، ص ۱۲۱ و... مطلب دیگری كه در این باره باید به آن دقت كرد اختلاف در اسامی شوهرانی است كه برای آن حضرت ذكر شده كه در آن چند ابهام وجود دارد 👇
هدایت شده از دستیار پژوهش
كه صحت آن را دچار خدشه و تردید می كند: الف) آیا نام شوهر حضرت خدیجه ابوهاله نباش بن زراره است یا زراره بن نباش یا هند یا مالك؟ چون در تاریخ اختلاف زیادی در اسامی او وجود دارد، برخی او را ابو هاله بن زراره بن نباش دانسته و برخی ابوهاله نباش بن زراره دانسته اند و برخی ابوهاله مالك بن نباش تمیمی و بعضی هند دانسته اند! ب) آیا ابتدا با ابوهاله ازدواج كرد یا با عتیق؟! (چون هر دو را گفته اند) و... حال سوالی كه پیش می آید این است كه فرزندانی كه در برخی منابع برای حضرت خدیجه ذكر شده است وضعیت آنها چگونه است؟ در پاسخ باید گفت هیچكدام از آنها فرزندان نبوده اند. طبق نقل مورخین، خدیجه، خواهری بنام هاله داشته است كه با مردی مخزومی ازدواج كرده بود و از وی فرزندی همنام مادرش یعنی هاله داشت سپس با مردی تمیمی بنام ابوهند ازدواج كرد كه از وی نیز فرزندی بنام هند داشت، این مرد تمیمی همسر دیگری و از آن همسر دو دختر به نامهای رقیه و زینب داشت، مادر این دو دختر از دنیا رفت و پس از وی پدر دو دختر از دنیا رفت، هند فرزند هاله به خانواده شوهرش سپرده شد و هاله با این دو دختر كه از همسر دیگر شوهرش بودند به خانه خدیجه آمدند و وی سرپرستی آنان را به عهده گرفت و پس از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه وآله این دو دختر نزد خدیجه و رسول خدا بودند و در دامن این دو تربیت شدند و عنوان ربیبه رسول خدا را گرفتند و بر اساس رسم عرب ربیبه را مانند دختر تلقی می كردند و به همین جهت آنان را دختران خدیجه و رسول خدا می دانستند. از مطالب فوق روشن می شود كه حضرت تنها فرزندی كه از خود به یادگار گذاشت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده و در تایید این سخن، روایتی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله كه خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: یا علی خدای تعالی سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است كه به من و هیچیك از مردم، عنایت نفرموده است: ۱-پدر زنی مانند من به تو ارزانی داشته است كه به من عنایت نكرده است؛ ۲. همسر پاكیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته كه به من عنایت نفرموده است؛ ۳. حسن و حسینی از پشت تو به وجود آورده است كه چنان دو فرزندی از پشت من بوجود نیاورده است؛ آری! من از شمایم و شما از من می باشد. در این روایت پیامبراكرم به صراحت می گوید كه به احدی غیر از علی علیه السلام پدر زنی مثل من داده نشده است، معلوم می شود كه پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمی فرمود. سن حضرت خدیجه هنگام با پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) درباره سن حضرت خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد برخی مانند بیهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ایشان را ۲۵ ساله می دانند. بیهقی می گوید: «... بلغت خدیجة خمسا وستین سنة، ویقال: خمسین سنة، وهو أصح»... بعضی می گویند: سن حضرت خدیجه (در هنگام وفات) ۶۵ ساله بود و برخی دیگر گفته اند در آن وقت ایشان ۵۰ ساله بوده است كه قول صحیح هم همین است. (احمد بن الحسین بن علی بن موسی، البیهقی، دلائل النبوة، ج۲، ص ۷۱.) وی سپس در جای دیگر می نویسد: «أن النبی تزوج بها وهو ابن خمس وعشرین سنة قبل أن یبعثه الله نبیا بخمس عشرة سنة». ازدواج رسول خدا با حضرت خدیجه ۱۵ سال قبل از بعثت بوده است. 📚 (دلائل النبوه، ص ۷۲.) بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، ۵۰ ساله باشند و ۱۵ سال قبل از بعثت هم ازدواج نموده باشند با این حساب سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اكرم ۲۵ سال بوده است. اما اكثر محققین و مورخین سن ایشان را در زمان ازدواج ۲۸سال می دانند. العكبری از بزرگان اهل سنت و نویسنده شذرات الذهب می گوید: «و رجح كثیرون أنها ابنة ثمان وعشرین». بسیاری از مورخین قول ۲۸ سال را برای حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اكرم - ترجیح داده اند. (عبد الحی بن أحمد بن محمد العكری الحنبلی، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، ج۱، ص۱۴، حوادث سال۱۱.) حاكم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابن اسحاق (سیره نویس مشهور) نقل می كند. 📚 (محمد بن عبدالله الحاكم، النیسابوری، المستدرك علی الصحیحین، ج ۳، ص۲۰۰، ح۴۸۳۷.) ابن عساكر و ذهبی و مرحوم إربلی به نقل از ابن عباس می گویند: خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود 📚. تاریخ مدینة دمشق، ج۳، ص ۱۹۳؛ شمس الدین، ذهبی، سیرأعلام النبلاء، ج۲، ص ۱۱۱، ذیل ترجمه خدیجه ام المؤمنین، رقم ۱۶؛ علی بن عیسی بن أبی الفتح، الأربلی، كشف الغمة، ج۲، ص۱۳۵، باب: فصل فی مناقب خدیجه) مرحوم إربلی در جای دیگر به نقل از ابن حماد می فرماید: حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود. با این حساب روشن شد كه بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود ۲۵ تا ۲۸ سال دانسته اند.
هدایت شده از دستیار پژوهش
كه صحت آن را دچار خدشه و تردید می كند: الف) آیا نام شوهر حضرت خدیجه ابوهاله نباش بن زراره است یا زراره بن نباش یا هند یا مالك؟ چون در تاریخ اختلاف زیادی در اسامی او وجود دارد، برخی او را ابو هاله بن زراره بن نباش دانسته و برخی ابوهاله نباش بن زراره دانسته اند و برخی ابوهاله مالك بن نباش تمیمی و بعضی هند دانسته اند! ب) آیا ابتدا با ابوهاله ازدواج كرد یا با عتیق؟! (چون هر دو را گفته اند) و... حال سوالی كه پیش می آید این است كه فرزندانی كه در برخی منابع برای حضرت خدیجه ذكر شده است وضعیت آنها چگونه است؟ در پاسخ باید گفت هیچكدام از آنها فرزندان نبوده اند. طبق نقل مورخین، خدیجه، خواهری بنام هاله داشته است كه با مردی مخزومی ازدواج كرده بود و از وی فرزندی همنام مادرش یعنی هاله داشت سپس با مردی تمیمی بنام ابوهند ازدواج كرد كه از وی نیز فرزندی بنام هند داشت، این مرد تمیمی همسر دیگری و از آن همسر دو دختر به نامهای رقیه و زینب داشت، مادر این دو دختر از دنیا رفت و پس از وی پدر دو دختر از دنیا رفت، هند فرزند هاله به خانواده شوهرش سپرده شد و هاله با این دو دختر كه از همسر دیگر شوهرش بودند به خانه خدیجه آمدند و وی سرپرستی آنان را به عهده گرفت و پس از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه وآله این دو دختر نزد خدیجه و رسول خدا بودند و در دامن این دو تربیت شدند و عنوان ربیبه رسول خدا را گرفتند و بر اساس رسم عرب ربیبه را مانند دختر تلقی می كردند و به همین جهت آنان را دختران خدیجه و رسول خدا می دانستند. از مطالب فوق روشن می شود كه حضرت تنها فرزندی كه از خود به یادگار گذاشت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده و در تایید این سخن، روایتی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله كه خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: یا علی خدای تعالی سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است كه به من و هیچیك از مردم، عنایت نفرموده است: ۱-پدر زنی مانند من به تو ارزانی داشته است كه به من عنایت نكرده است؛ ۲. همسر پاكیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته كه به من عنایت نفرموده است؛ ۳. حسن و حسینی از پشت تو به وجود آورده است كه چنان دو فرزندی از پشت من بوجود نیاورده است؛ آری! من از شمایم و شما از من می باشد. در این روایت پیامبراكرم به صراحت می گوید كه به احدی غیر از علی علیه السلام پدر زنی مثل من داده نشده است، معلوم می شود كه پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمی فرمود. سن حضرت خدیجه هنگام با پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) درباره سن حضرت خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد برخی مانند بیهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ایشان را ۲۵ ساله می دانند. بیهقی می گوید: «... بلغت خدیجة خمسا وستین سنة، ویقال: خمسین سنة، وهو أصح»... بعضی می گویند: سن حضرت خدیجه (در هنگام وفات) ۶۵ ساله بود و برخی دیگر گفته اند در آن وقت ایشان ۵۰ ساله بوده است كه قول صحیح هم همین است. (احمد بن الحسین بن علی بن موسی، البیهقی، دلائل النبوة، ج۲، ص ۷۱.) وی سپس در جای دیگر می نویسد: «أن النبی تزوج بها وهو ابن خمس وعشرین سنة قبل أن یبعثه الله نبیا بخمس عشرة سنة». ازدواج رسول خدا با حضرت خدیجه ۱۵ سال قبل از بعثت بوده است. 📚 (دلائل النبوه، ص ۷۲.) بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، ۵۰ ساله باشند و ۱۵ سال قبل از بعثت هم ازدواج نموده باشند با این حساب سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اكرم ۲۵ سال بوده است. اما اكثر محققین و مورخین سن ایشان را در زمان ازدواج ۲۸سال می دانند. العكبری از بزرگان اهل سنت و نویسنده شذرات الذهب می گوید: «و رجح كثیرون أنها ابنة ثمان وعشرین». بسیاری از مورخین قول ۲۸ سال را برای حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اكرم - ترجیح داده اند. (عبد الحی بن أحمد بن محمد العكری الحنبلی، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، ج۱، ص۱۴، حوادث سال۱۱.) حاكم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابن اسحاق (سیره نویس مشهور) نقل می كند. 📚 (محمد بن عبدالله الحاكم، النیسابوری، المستدرك علی الصحیحین، ج ۳، ص۲۰۰، ح۴۸۳۷.) ابن عساكر و ذهبی و مرحوم إربلی به نقل از ابن عباس می گویند: خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود 📚. تاریخ مدینة دمشق، ج۳، ص ۱۹۳؛ شمس الدین، ذهبی، سیرأعلام النبلاء، ج۲، ص ۱۱۱، ذیل ترجمه خدیجه ام المؤمنین، رقم ۱۶؛ علی بن عیسی بن أبی الفتح، الأربلی، كشف الغمة، ج۲، ص۱۳۵، باب: فصل فی مناقب خدیجه) مرحوم إربلی در جای دیگر به نقل از ابن حماد می فرماید: حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت ۲۸ ساله بود. با این حساب روشن شد كه بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود ۲۵ تا ۲۸ سال دانسته اند.
(س)🥀 اسلام در سه لحظه مهم تاریخی حیات خود را مدیون است: ۱. ابتدا در شکل گیری خدیجه(س) ۲. در غبار فتنه و حق خوری بعد از پیامبر(ص) دخترِ خدیجه(س)، فاطمه(س) ۳. در بقای اسلام پس از عاشورا نوهِ خدیجه(س)، حضرت زینب(س).
هدایت شده از دستیار پژوهش
پاورپوینت.pdf
2.92M
انتشار به مناسبت وفات سلام الله علیها پاورپوینت فلسفه تعدد ازواج نبی ص و ناگفته هایی از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
جزوه فلسفه تعدد ازواج نبی.pdf
302.8K
انتشار به مناسبت وفات سلام الله علیها فایل متنی فلسفه تعدد ازواج نبی صلي الله علیه وآله @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
کتاب رسول مهر: پژوهشی درباره ازدواج های پیامبر اعظم (ص) محمدحسن خادمی، رقیه نامداری مقدم ناشر: نیلبرگ سلام الله @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
فهرست مطالب کتاب رسول مهر @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
فهرست مطالب کتاب رسول مهر @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
فهرست مطالب کتاب رسول مهر @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از دستیار پژوهش
فهرست مطالب کتاب رسول مهر @dastyarpazhoohesh
نکاتی در مورد ازدواج‌های پیامبر👇 1⃣ پیامبر (ص) تا ٢٥ سالگی مجرد است و به گواهی تمام اسناد و متون تاریخی در کل این ٢٥ سال دوران نوجوانی و جوانی در نهایت پاکدامنی و قداست زندگی می‌کند. گویی در این دوران وی رهبانیّت اختیار کرده است 2⃣ پیامبر در ٢٥ سالگی با «خدیجه» که طبق قرائنی ۳ سال و طبق قرائن دیگر «بیش از ١٠ سال» از وی بزرگ‌تر است ازدواج می‌کند و تا وفات وی، ٢٥ سال، تنها همسر پیامبر، خدیجه است اینک پیامبر ٥٠ ساله می‌باشد 3⃣پیامبر تا ٣ سال در سوگ حضرت خدیجه است و همسری اختیار نمی‌کند، اینک پیامبر ٥٣ ساله است. 4⃣ پیامبر در ٥٣ سالگی با «سوده بنت‌ زمعه‌ بن‌ قیس» که ٥٠ ساله، شوی‌ مرده و بدون‌سرپرست است، ازدواج می‌کند و تا ٣ سال تنها همسر پیامبر سوده می‌باشد 5⃣ اینک رسول خدا ٥٦ ساله است وی فقط هفت‌سال دیگر در این دنیای خاکی خواهد بود 6⃣ پیامبر در هفت‌سال آخر حیات خود ١١ همسر دیگر برمی‌گزیند که تعدادی از آنان به دلیل کهولتِ سن فوت می‌کنند 7⃣ تمامی پرسش‌هایی که در مورد همسران پیامبر مطرح است در مورد همین هفت‌سال آخر زندگی پیامبر است ✅ چند نکته در مورد این هفت‌سال: 🔶یکم: این هفت‌سال از پر مشغله‌ترین دوران حیات پیامبر است مشکلات داخلی مدینه ، چون اختلاف‌ های اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهودیان داخل مدینه با مسلمین از یک طرف، و تربیت مردم تازه مسلمان این شهر، یکی از صدها مشکلات پیامبر در این هفت‌سال است در شرایطی که مدینه هر لحظه در معرض هجوم قبایل اطراف است، لاجرم پیامبر و یارانش مدام در حال آماده‌باش جنگی‌اند 🔷دوم: در این هفت‌سال قوای جسمانی‌ پیامبر در اثر پیری و بیماری، روز به روز در حال تحلیل رفتن است 🔺سوم: تعدادی از این زنان، شوی‌مرده و یا بی‌سرپرست هستند که از مکّه یا شهرهای دیگر به مدینه پناهنده، و یا فرستاده شده‌اند لذا در مدینه از حمایت اقوام خود نیز بی‌بهره‌اند سوده بنت‌زمعه، زینب بنت‌خزیمة، ‌ام‌سلمه، ماریه قبطیه این‌چنین‌اند 🔻چهارم: مابقی این زنان، دختران سران قبایل ذی نفوذی بودند که پیامبر با این ازدواج‌ها، هوشمندانه روابط خصمانۀ آن‌ها را تلطیف نمود و با کمترین خونریزی، صلح و سازش را با آنان برقرار نمود عایشه و حفصه، دختران دو تن از بانفوذترین مهاجران از مکّه یعنی ابوبکر و عمر بودند رمله، دختر بزرگترین دشمن پیامبر یعنی ابوسفیان بود زینب بنت‌جحش، از بنی‌مخزوم یکی از پرنفوذترین طوایف قریش بود ریحانه و صفیه، دختران سران دو قبیلۀ یهودی بودند جویریه، دختر یکی از سران قبیله خزاعه بود که بعد از آن وصلت، خزاعه یکی از متحدین استراتژیک مسلمانان شدند ♦️پنجم: در این هفت‌سال که پیامبر حکومت شهر مدینه را دارد و سال به سال از لحاظ سیاسی قوی‌تر می‌شود، بزرگان انصار (ساکنان اصلی مدینه) حاضر بودند که جوان‌ترین و زیباترین دختران خود را به عقد پیامبر درآورند ولی در میان این ١١ همسر، هیچ زن انصاری دیده نمی‌شود، چرا که در مورد زنان انصار هیچ‌یک از دو دلیل اجتماعی و سیاسی پیش گفته وجود ندارد ✅ بنابراین ازدواج‌های ١١ گانۀ پیامبر در این مدّت نه تنها رنگی از لذّت‌جویی ندارد، بلکه ایثاری شگرف از این روح متعالی است که حتی از خصوصی‌ترین و شخصی‌ترین امور زندگی خود، یعنی زناشویی، در خدمت اهداف انسانی و الهی خود می‌گذرد @Manodaneshjooham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی مادرانگی واقعی را به نوزادانی هدیه کنی که ،مادر واقعیشان به جرم نقص جسمی آنان ، رهایشان کرده ...😔 تو مادر نیستی فرشته ای هستی در قالب انسان ...💯👌✅ بعضیا چقدر خوب بلدند با خدا معامله کنند ...😭 بعضا چقدر خوب بلدند در این رقابت پایان ناپذیر حرص به دنیا و مادیات ، فقط برای جلب رضایت خدا عمر خود را هزینه کنند ...♥️ https://eitaa.com/joinchat/2781282479C77ef210f1e
⚖️📕🖊️⚖️ ✍️استاد پای تخته نوشت: در پرونده گناهتان تجدید نظر کنید خدا متهم نیست 《اِنَّ الله لَیس بِظَلّامِِ لِلعَبید》 و این شروع بحث یک ساعت و نیم کلاس تفسیر قرآن آن روز ما شد. 💌استاد در تفسیر و توضیح این عبارت آنقدر شیوا و شیرین سخن می‌گفت که من تمام مدت مات و مبهوت کلامش شده بودم اصلاً تا حالا هیچ کدام از این آیاتی را که می‌خواند از این زاویه نگاه نکرده بودم❗😲 ته ته قلبم هیجان زده شده بودم و ذوق می‌کردم از این که ظاهراً این کلاس و این درس به اجبار هم که شده بهانه‌ای خواهد بود برای حل معماهای ذهنم😀 می‌گفت این سخن برگرفته از خود قرآن است که در زندگی انسان لحظه خنثی وجود ندارد❗ و ما آدم‌ها در تمام طول روز به طور مرتب در حال دریافت نور و ظلمت هستیم و این دریافت صرفاً بسته به نوع اعمال ما نیست بلکه کوچکترین و گذراترین افکار ذهنیمان هم نور و ظلمت را دریافت می‌کنند استاد با استناد به روایت یکی از معصومین علیهم السلام گفت: که همهٔ ما بر گردن یکدیگر حق داریم ولو به اندازه ثانیه‌ای که در خیابانی شلوغ از کنار یکدیگر عبور می‌کنیم و این دریافت‌ها و تفکرات کوچک ذهنی انسان است که شخصیّت و من وجود انسان را شکل می‌دهد و با این اوصاف در ثانیه ثانیهٔ زندگی باید حواسمان نه تنها به رفتارمان بلکه به جنس افکارمان هم باشد می‌گفت وقتی صبح زود از خانه بیرون می‌آیی و مغازه داری را در حال باز کردن درب مغازه‌اش می‌بینی به جای او بسم الله بگو و از صمیم قلب برای برکت و روزی حلال آن روزش دعا کن🤲 وقتی می‌بینی راننده‌ای در خیابان به بدترین نحو و خطرناک ترین شکل در حال رانندگی است به جای حوالهٔ فحش و ناسزا با تمام وجودت برای سلامتی اش دعا کن🤲 حتی از کنار اعلامیه های ترحیم روی در و دیوار هم بی تفاوت نگذر، برای شادی روحشان صلواتی بفرست و هزاران هزار مثال دیگر یکی از تفاسیر آیهٔ 《فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةِِ خَیرَاً یَرَه》 همین است تمام ذهن و فکرت را لبریز کن از خیر خواهی و دریافت نور☀️ می‌دانی که در قیامت همین انرژی وجودی آدم‌هاست که بهشت و‌ دوزخشان را می‌سازد همین افکار و اعمال ساده! و من بر خود نهیب می‌زدم که چقدر شگفت آور است که رفتار ما انسان‌ها خدا را به دفاع از خود وادارد‼️ اینکه بیاید و صریحاً به ما بگوید آخر چرا فکر کرده‌ای من باید به تو ظلم کنم❓ من رحمن و رحیم بودنم را اول هر سوره به تو یادآوری می‌کنم و تو من راظالم در حق خود می‌پنداری؟ به جای متهم کردن من باید بنشینی و خودت را مرور کنی لحظه خنثی در زندگی وجود ندارد❗ @Manodaneshjooham
‏استاد ریاضی‌ گفت: بچه‌ها به‌ جای‌ روزه‌ گرفتن دلی‌ را به‌ دست‌ آورید، گرسنه‌ای‌ را سیر کنید! گفتم‌ استاد: اگر ما به‌ جای‌ هر معادله‌ ریاضی در امتحان‌ برای‌ تو شعر زیبایی‌ بنویسیم به‌ ما نمره‌یِ‌ قبولی‌ می‌دهی؟ 🌱 @Manodaneshjooham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*📛📛⛔⛔این کلیپ به خاطر مهم بودن این قضیه که ممکنه برا فرزندان ما هم اتفاق بیفته تو گروه گذاشته شده .لطفا مواظب فرزندانتان باشید که به یخچالهای فروشگاهی نچسبند چون اکثر بدنه این یخچالها برق دارند و تعداد زیادی از این موضوع بی خبر هستن . لطفا در گروهای که هستین به اشتراک بذارید تا هیچ کس شاهد غم از دست دادن فرزند خود نباشه .* 🙏🙏🙏🙏
صلح امام حسن علیه السلام.pdf
3.58M
انتشار به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام پاورپوینت علل صلح حضرت اثر سرکار خانم تفرشی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی @Manodaneshjooham
یک نفر از من سؤال کرد: این کتاب قرآن که هزار و چهار صد سال پیش آمده، آیا برای امروز هم می‌تواند مفید باشد؟! گفتم: این کرۀ زمین، هزار و چهار صد سال پیش بود یا نبود؟ گفت: بود. گفتم: هزار و چهار صد سال پیش مردم از این زمین بیشتر می‌فهمیدند یا حالا؟ گفت: حالا. گفتم: آن خدایی که می‌تواند یک زمینی را خلق کند که هرچه علم مردم بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند، نمی‌تواند یک کتابی خلق کند که هرچه علم بشر بیشتر شود، از آن بیشتر استفاده کنند؟ @Manodaneshjooham
هدایت شده از دانشگاه الزهرا (س)
انجمن علمی دانشجویی زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌کند: 🇰🇷 دورۀ آموزش زبان کره‌ای (سطح ۲) ۱۲ جلسه، مجازی، با ارائهٔ گواهی 👩‍🏫 مدرس: فاطمه نادری فرزان (دانش‌آموختۀ مؤسسۀ سجونگ تهران) 🕟 زمان: چهارشنبه‌ها (شروع از ۳۰ فروردین ۱۴۰۲)، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ 🧕🧑‍💼شرکت برای عموم آزاد است. 💵 هزینۀ ثبت‌نام: ۲۴۰هزار تومان 🔰 شرط ثبت‌نام و حضور در این دوره، قبولی در آزمون تعیین سطح مقدماتی است. ✍️ اگر در مورد ثبت‌نام سؤال دارید در این گروه تلگرامی مطرح کنید: https://t.me/alzahralinguistics_discussions @alzahra_university