eitaa logo
ندای منطق
16 دنبال‌کننده
35 عکس
0 ویدیو
2 فایل
همچنان مدافع حرم خواهیم ماند
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 علوم بر دو گونه است : الف: آلی = مقدمی ب: اصلی = ذاتی = اصالی 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : علوم آلی چیست؟ 🍂جواب : علوم الی در مقابل علوم ذاتی و اصلی است به عبارت دیگر مقدمه ی علم دیگر است . مانند : منطق و فلسفه 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : علوم اصلی و ذاتی چیست ؟ 🍂جواب : علوم است که خودشان غايت و مقصود بالذات هستند،يعنى دانستن مسائل و شناختن قواعد آن علم خودش فى نفسه مطلوب مى‌باشد،مانند الهيات و فقه 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 لابُدَّ : هیچ چاره ای نیست لا : نفی جنس است بدَّ = چاره 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥توجه : علم اصول نسبت به علم فقه نيز از علوم آلى است.زيرا اگر علمى بنام فقه نبود،جائى براى علم اصول نيز نمى‌بود.لذا از ويژگيهاى علوم آلى اينست كه همواره متأخر از علوم اصالى يافت مى‌شوند.يعنى ذهن بشر ابتداء به كشف علوم اصالى نائل مى‌شود و سپس به علوم آلى دست مى‌يازد. از ويژگيهاى ديگر علوم آلى اينست كه بيشتر جنبۀ قالبى دارند تا محتوائى.مثلا وقتى در علم جبر اتحادها را با حروف رمزى a،b،c و...بيان مى‌كنيم قالب استدلال را تبيين مى‌كنيم و نظر به ماده و كميّت خاصى نداريم. بايد توجه كرد كه هر علمى كه بتوان در علم ديگر از آن استفاده كرد،علم آلى نيست بلكه علم آلى آنست كه از ابتدا براى بكارگيرى در علم ديگرى تكوّن يافته است 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مفعال : وزن مفعال اسم الت است . میزان = معیار **هر دو بر وزن مفعال هستند 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : چرا در عبارت (شان العلوم الریاضیه و الطبیعیه) کلمه (شان) منصوب است ؟ 🍂جواب : شان منصوب بنزع الخافض است . 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : در عبارت(یرتکز حل مسائله و قضایاه علیه) مرجع ضمیرها را معین کنید؟ 🍂جواب: ⚡مسائله(ه) = جبر ⚡قضایاه (ه) = جبر ⚡علیه(ه) = منطق ⚡یزتکز = مبتنی است 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : عبارت (وسموه بانه خادم العلوم) را توضیح دهید ؟ 🍂جواب : این عبارت را دو نوع ترجمه کردند : الف ) یک عده این را (سَمُّوهُ) خواندند و گفتند : نامگذاری کردند نامیدند منطق را خادم العلوم ب) یک عده این را (وَسَمُوهُ) خواندند گفتند: نشانه گذاری کردند منطق را به خادم العلوم 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : تعریف علوم الی را از متن بنویسد؟ 🍂جواب : العلوم الالیه: العلوم التی تستخدم لحصول غایه ، هی غیر معرفه نفس مسائل العلم 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥سوال : عبارت ( العلوم الالیه التی تستخدم لحصول غایه ، هی غیر معرفه نفس مسائل العلم) را ترجمه کنید؟ 🍂جواب : علومی هستند که به کار گرفته می شوند برای حاصل شدن اهدافی که ان اهداف امری غیر از شناخت مسائل خود این علوم است . 🌸🌸🌸 @manteg110
شبهه دوم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ شبهه دوم 🌸🌸🌸 @manteg110
شبهه سوم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ اول شبهه سوم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ دوم شبهه سوم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ سوم شبهه سوم 🌸🌸🌸 @manteg110
شبهه چهارم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ شبهه چهارم 🌸🌸🌸 @manteg110
شبهه پنجم 🌸🌸🌸 @manteg110
پاسخ شبهه پنجم 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥ترجمه : گفتيم:خداوند متعال سرشت آدمى را بر تفكر و انديشه نهاده است،و بواسطۀ قوۀ تعقل و تفكرى كه به وى عطا كرده است،استعداد دستيابى به علوم و معارف را در وى قرار داده است.و انسان توسط همين قوه است كه از چارپايان امتياز مى‌يابد. به عنوان مقدمه‌اى براى تعريف علم،و براى بيان علاقه و بستگى منطق به آن،مناسب است اشاره‌اى داشته باشيم به اقسام علم و اينكه در كدام مرحله انسان از ديگر حيوانات جدا مى‌شود. پس مى‌گوييم: 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥ترجمه : 1-انسان در آغاز ولادت از هرگونه انديشه و علم بالفعلى خالى است،و تنها همان استعداد فطرى[براى تحصيل علوم و معارف]را بهمراه دارد. اما هنگامى كه رشد مى‌كند و مى‌بيند،مى‌شنود،مى‌چشد،مى‌بويد و لمس مى‌كند،[و خلاصه هنگامى كه حواس پنجگانه‌اش به كار مى‌افتد،و توسط آنها با جهان بيرون ارتباط برقرار مى‌كند] اشياء پيرامون خود را احساس مى‌كند،و به گونه‌اى مناسب از آنها متأثر گشته،و منفعل مى‌شود. از اينجا مى‌فهميم كه نفس آن نوزاد كه ابتدا[همچون لوح سفيدى از هرگونه نقشى]تهى بود،حالت تازه‌اى به خود مى‌گيرد،كه آن را «علم» مى‌ناميم. اين علم همان«علم حسى»است،كه در واقع عبارت است از احساس كردن چيزهايى كه حواس پنجگانه(يعنى بينايى،شنوايى،بويايى،چشايى و لامسه)بدان نايل مى‌گردد. و اين نخستين درجه و مرحلۀ علم است،و در حقيقت سرمايه‌اى است براى همۀ علومى كه انسان بدست مى‌آورد. ديگر حيوانات،كه همه يا برخى از اين حواس را واجدند،با انسان در اين مرحله از علم مشاركت دارند. 🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸 @manteg110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔥ترجمه : سپس قواى ادراكى كودك رشد مى‌كند،و ذهن او در صورت محسوساتى كه نزدش محفوظ مانده تصرف مى‌كند؛بدين صورت كه برخى را به برخى ديگر نسبت مى‌دهد-مانند اينكه مى‌گويد:اين خط طولانى‌تر از آن خط است،و اين نور روشن‌تر از آن نور است-و نيز آنها را با هم تركيب مى‌كند،و از تركيب صورت محسوسات،گاهى به صورتهايى دست مى‌يابد كه وجود خارجى ندارند؛همانگونه كه گاهى چيزى را كه[وصف آن را]شنيده ولى خود آن را نديده است،نزد خود تصوير مى‌كند؛مثلا شهرى را كه نديده است،در خيال خودش مجسم مى‌كند،و از تركيب صورتهاى ذهنيى كه با مشاهدۀ شهرهاى ديگر بدست آورده است،صورتى براى آن در خيال خود مى‌سازد. اين نوع علم را«علم خيالى» مى‌نامند،كه انسان بوسيلۀ«قوۀ خيال» بدان دست مى‌يابد،و برخى از حيوانات نيز با او در اين علم مشاركت دارند. 🌸🌸🌸 @manteg110