🚫نابهنجاری های رفتاری در قرآن- قسمت اول
#کنشگری_اجتماعی_روحانیت
🔸از جمله مهم ترین نابهنجاری های رفتاری و اخلاقی می توان به:
📌 اختلاف افكنی (آل عمران، آیه 103 و نساء آیه 35 و انفال، آیات 1 و 46)،
📌 آزار و اذیت دیگران را با سخنان نسنجیده (بقره آیات 263 و 264 و آل عمران، آیه 186 و آیات بسیار دیگر)،
📌 استهزای دیگران (بقره، آیات 14 و 15 و مائده آیه 57)،
📌 افترا و تهمت (نساء آیات 20 و 112 و نور، آیات 4تا7 و 12تا 15)،
📌استفاده از القاب زشت و بد (حجرات، آیه11)،
📌 بخل ورزی (نساء آیات 36و 37 و 138)،
📌بغض و كینه ورزی (حشر، آیه10)،
📌 تبعیض و برخورد دوگانه (عبس، آیات 5 تا 10)
📌تجسس در كار و زندگی دیگران (حجرات، آیه12)
📌تحقیر دیگران با بدنام كردن آنان (حجرات، آیه 11)
📌تفاخر و بزرگ فروشی (لقمان، آیه 18)
📌 تكبر (آل عمران، آیه 75 و لقمان، آیه 18)
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
🚫نابهنجاری های رفتاری در قرآن- قسمت دوم
#کنشگری_اجتماعی_روحانیت
🔸از جمله مهم ترین نابهنجاری های رفتاری و اخلاقی می توان به:
📌خیانت در امور مالی (آل عمران، آیات 75 و 160)
📌 دشنام به عقاید دیگران (انعام، آیه 108)،
📌گفتار خشونت آمیز (آل عمران، آیه 159)
📌دشمنی با دیگران (مائده، آیه 2)
📌با صدای بلند فریاد زدن (لقمان، آیه 19)
📌ظلم و ستم (نساء، آیه 148)
📌عیب جویی و عیب گیری (توبه، آیه 79)
📌غیبت كردن (حجرات، آیه 12)
📌گمان بد و نادرست (همان و نیز نور، آیه 12)
📌همكاری در گناه (مائده، آیه 2)
📌منت گذاری (مدثر، آیه 6)
📌نجوای آمیخته به گناه و ممنوع (مجادله، آیات 9 و 10)
🔸 می بایست از این نابهنجاری ها اجتناب كرد تا شرایط برای معاشرت و روابط سالم اجتماعی میان افراد مختلف و اقشار گوناگون جامعه فراهم آید.
هرگونه نابهنجاری می تواند روابط اجتماعی را خدشه دار سازد و معاشرت را غیرممكن و یا دشوار نماید.
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
🔰مهمترین ویژگی های اخلاقی مبلغان دینی.
#کنشگری_اجتماعی_روحانیت
صداقت: مبلغان دینی باید همیشه صادق باشند. این شامل ارائه اطلاعات صحیح و دقیق در مورد دین است.
احترام: در تبلیغ دین باید به همه مخاطبان تبلیغ احترام گذاشت و مراقب حفظ کرامت انسانی آنها بود ، حتی آنها که سر سازگاری با آموزه های دینی ندارند نباید از سوی مبلغان مورد بی احترامی قرار بگیرند ، چرا که مسیر هدایت و تربیت در این صورت چه بسا مسدود گردد.
تواضع: مبلغان دینی باید تواضع نشان دهند و نباید خود را بالاتر از دیگران ببینند.
صبر و استقامت: تبلیغ دین ممکن است گاهی اوقات سخت باشد، بنابراین مبلغان باید صبر و استقامت داشته باشند.
عدالت: مبلغان باید عادلانه رفتار کنند و نباید تبعیض قائل شوند.
مهربانی و همدردی: آنها باید به دیگران با مهربانی و همدردی رفتار کنند.
این ویژگیها میتوانند به مبلغان دینی کمک کنند تا به طور موثرتری دین را تبلیغ کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
18.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 توصیه های اخلاقی مرحوم آیت الله بهجت ره
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 شهید آیت الله بهشتی: خدمت بی مزد و منت و خالصانه !
🔰خدمت آقایون طلاب عرض می کنم در جمهوری اسلامی ما (روحانیون ) باید بیشتر از پیش متواضعانه ،صادقانه، مخلصانه و بی توقع در خدمت این مردم باشیم .
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
◀️ کالبدشکافی پیش از مرگ
ایام انتخابات معمولا ایام "حب الشیء يعمي و يصمّ" است (برای همه اطراف درگیر در انتخابات).
یک خطای شناختی در کتابهای تصمیمگیری ذکر میشود با نام تقریبی "تمایل به حصول سریع قطع و یقین".
✍یادداشتی از : حجتالاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی
متن کامل یادداشت
در پست بعدی 👇
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
◀️ کالبدشکافی پیش از مرگ
#کنشگری_اجتماعی_روحانیت
#یادداشت
ایام انتخابات معمولا ایام "حب الشیء يعمي و يصمّ" است (برای همه اطراف درگیر در انتخابات).
یک خطای شناختی در کتابهای تصمیمگیری ذکر میشود با نام تقریبی "تمایل به حصول سریع قطع و یقین".
مدیران دوست دارند هر چه سریعتر به تصمیم قاطع برسند. به خاطر همین وقتی که به تصمیمی میرسند دیگر به شواهد خلاف آن توجه نمیکنند و احتمالهای نامناسب بودن این تصمیم را نادیده میگیرند؛ به اصطلاح ایگنور میکنند.
برای همین پیشنهاد میکنند دقیقاً قبل از اجرای تصمیم یک جلسه "کالبدشکافی پیش از مرگ" تشکیل شود. منظور این است که بررسی علل شکست پدیده را قبل از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد پیشبینی کنند نه بعد از آن (کالبدشکافی پس از مرگ).
در آن جلسه سوال این است که فرض کنید این تصمیم را اجرا کردهایم و شکست خورده است، حالا بگویید علل شکست آن چیست؟
یعنی پیشفرض این جلسه، سفر به آینده و تصور شرایط شکست آن تصمیم است و همه موظفند درباره علل شکست توضیح دهند.
اینگونه میتوانند علل احتمالی شکست را پیشبینی کنند.
نکته بسیار مهم آن، پیشفرض ذهنی است؛ یعنی تصور شرایط شکست تصمیم.
این جلسهی بسیار هوشمندانهای است.
به نظر میرسد ما هم باید در همه تصمیمات مهم زندگی چنین جلسهای را تشکیل دهیم (ولو با خودمان تنهایی).
شاید بهتر باشد با طرح چنین سوالی، درباره نقاط ضعف کاندیداهای مد نظرمان بیشتر فکر کنیم و از دام "حب الشيء يعمي و يصمّ" کمی دور شویم.
حسن بوسلیکی
۲۱ خرداد ۱۴۰۳
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
💠خطر کنار گذاشتن مسائل سیاسی از تبلیغ
#کنشگری_اجتماعی_روحانیت
✍قدرت الله غلمانی
📚واژه تبلیغ برای طلاب و روحانیون حوزه های علمیّه،واژه ای مقدس است تا جایی که هدف طلاب وروحانیون از آمدن به حوزه های علمیه و در کسوت روحانیت قرار گرفتن،همین واژه مقدس تبلیغ است.
📌عالی ترین نوع تبلیغ همان منبر است که امروز با وجود انواع و اقسام ابزارهای تبلیغی،باز منبر بزرگترین پایگاه تبلیغ دین است و همه وسایل ارتباطی دیگر،هرگز نتوانسته جای منبر را پر کند.حضرت آیت الله خامنه ای که از منبری های بزرگ تاریخ ما می باشد می فرماید:« من به منبر خیلی عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچکدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنی روبهرو و نفسبهنفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازی دارد. ۱۳۸۴/۱۱/۵)
❌اماگاهی از اوقات،مبلغیّن و مبلغات،با توجه به شرایط وملاحظاتی،از تبلیغ اصیل و تراز حوزه های علمیّه فاصله می گیرند،که یکی از مهمترین خطرات و آفت های تبلیغ همین نکته مهم است.
متأسفانه یکی از مسائلی که گاهاً از مسئله تبلیغ کنار گذاشته می شود، مسائل سیاسی می باشد.عده ای از مبلغین تحت تأثیر بعضی از فضاهای سکولار قرار می گیرند و از بیان مسائل سیاسی چه درباره موضوعات کشور عزیزمان ایران،و چه درباره موضوعات سیاسی جهان اسلام با بی تفاوتی از آن می گذرند ومسائل سیاسی را روشنگری نمی کنند.
🔶این نوع از تبلیغ که در آن مسائل سیاسی کنار گذاشته می شود،بیشتر به مسائل فردی توجه داده می شود که به آن تبلیغ های فردگرایانه میگویند.منتهی الیه این تبلیغ می خواهد فرد را به سمت خوبی ببرد یا از زشتیها باز دارد در حالی که تبلیغی که در آن بیان مسائل سیاسی و اجتماعی وجود نداشته باشد،مشکلات فراوانی را در مجموعه هدایتی فرد به سوی خداوند بوجود می آورد که با ارزش های منبر و ساختار هدایتی منبر جور در نمی آید.
🔰در این زمینه رهبر معظم انقلاب مشکلات چنین منبرها و سخنرانی هایی را به شیوایی بیان می نمایند:
اشتباه کسانی که در گذشته مسائل سیاسی را از تبلیغ کنار میگذاشتند، در این بود که عبودیّت را به منطقه فردی منحصر میکردند. آنها اینجا را غلط میفهمیدند و غلط عمل میکردند. بله؛ هدف، کشاندن مردم به عبودیّت است؛ منتها عبودیّت منطقه وسیعی در زندگی انسان دارد و آن منطقه به عمل شخصی منحصر نیست. وقتی که عمل جامعه، عمل یک مجموعه عظیم انسانی و مردم یک کشور، عمل اقتصادی، عمل سیاسی و موضعگیریهای سیاسی مشمول بحث عبودیّت شد، آن وقت دعوت شما هم میتواند شامل این مسائل باشد و باید هم باشد؛ چارهای ندارید. ۱۳۷۶/۱۰/۳)
✅نکته مهم دیگر ترویج و رونق بیان مسائل سیاسی در منابر و سخنرانی ها است.باید در نظام تبلیغی حوزه های علمیه ،موضوع بیان سیاسی و اجتماعی یکی از کاردکردهای اصیل طلاب و روحانیون در منابر وسخنرانی ها باشد.به برکت انقلاب اسلامی ایران، ومجاهدت هزاران شهید والامقام،نعمت انقلاب اسلامی به دست ما رسیده است،و در اثر همین روشنگری های اهل منبر وسخنرانی مجاهدان میدان منبر بود،که این مردم توانستند،حکومت ستمشاهی پهلوی را سرنگون کنند.امروز باید این مسائل در منبرها و نظام تبلیغ حوزه های علمیّه برای مبلغیّن و مبلغات بیان شوند.اما اینکه چه مسائل سیاسی برای مردم و به خصوص جوانان در منبرها و سخنرانی بیان شود،رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان می نمایند :
✅این برای اولین بار در طول قرون متمادی است که به برکت انقلاب در این کشور، حکومتهایی سر کار می آیند که ملاک مسؤولان حکومتها، علم، تقوا، عدالت، مردمدوستی و گزینش مردم است. با مردمند؛ برای مردم و در خدمت مردمند؛ اهل سوء استفاده، دزدی و سرسپردگی به دشمن نیستند. این حقایق در تاریخ طولانی ایران، قرنها سابقه نداشته است. اینها را اسلام و انقلاب به این ملت داد. اینها را باید برای نسل جوان تشریح کنید؛ بدانند کشور ایران چه بود و چه شد! از کجا به کجا آمد! امروز تفالههای همان رژیمهای وابسته فاسدِ ذلیلِ توسری خورده حقیر، در دامن همان اربابهایی که آن روز به ایشان پول میدادند، نشستهاند! امروز هم به ایشان پول میدهند، میکروفون دستشان میدهند، با ایشان مصاحبه میکنند، پخش میکنند، رادیو و روزنامه درست میکنند؛ آن وقت به فلان نقطه جمهوری اسلامی - یک گوشه از نظام عظیم و دستگاه عریض و طویل حکومت اسلامی - اشکالی را وارد میکنند و آن را بزرگ و در رادیوهایشان پخش میکنند! باید جوانان اینها را بدانند؛ اینها نکات مهمّی است. امروز تبلیغ دین و تبیین حقایق، بایستی این چیزها را هم در بربگیرد و شامل این چیزها هم بشود. از جمله چیزهای مهمی که بایستی در تبلیغات، مردم را به آن توجّه دهید، مسأله وحدت و اتّفاق و اتّحاد ملت است. (۱۳۸۴/۱۱/۵)
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️
📌 مرز تخریب و روشنگری
#اخلاق_کنشگری_اجتماعی
#انتخابات
✍ بابک شکورزاده
🔹عرصه انتخابات، جولانگاه انتقادات، روشنگریها، تخریبها، اهانتها و مسائل مثبت و منفی دیگری از این قبیل است.
🔹کسانی که درگیر فضای انتخاباتی میشوند سعی میکنند که به نوبه خودشان حرکتی در این راستا داشته باشند.
🔹بازار تحلیل و تبادل نظرات داغ میشود. نفس این تحلیلها چیز خوبی است و میتواند راهگشا باشد.
🔹در این میان، بعضیعامدانه وارد فضای تخریبی میشوند. برخی دیگر فکر میکنند که مشغول روشنگری هستند و به همین بهانه ناخواسته مسیر تخریب را پی میگیرند. برخی هم به دور از حواشی مذموم، حقیقتا روشنگری میکنند.
🔹اینکه اگر تفکرات و منش فلان نامزد با عقاید بنده سازگار نیست و هر گونه تهمت و تمسخری را بر او روا بدارم، نه انسانی است و نه شرعی!
باید دقت کنیم که تخریب را با روشنگری اشتباه نگیریم!
🔹انگ زدن به دیگران و برداشتهای شخصی و سلیقگی از اقوال و اعمال آنها روشنگری نیست؛ همان تهمت و تخریب است. اینکه مثلا بستگان فلان نامزد دارای فساد اقتصادی است یا انحراف سیاسی و... دارد دلیل نمیشود که آبروی نامزد انتخاباتی را ببریم و او را تخریب کنیم. سعی کنیم برخورد منطقی، منصفانه و اخلاقمدارانه در این موضوعات داشته باشیم.
🔹روشنگری زمانی مصداق صحیح پیدا میکند که مثلا انحراف مؤثری در امور مرتبط با حوزه کاری آن نامزد سراغ داشته باشیم، آن هم علنی بوده باشد، برداشت شخصی و تحلیل ظنی هم نباشد و واقعا انحراف باشد؛ آن موقع است که بیان این انحراف و شناساندن ماهیت آن شخص به دیگران را میتوان روشنگری نامید که خودش مصداق نهی از منکر هم خواهد بود. اینجاست که شخص آگاه، اگر فساد و بدعتی را(با شرایط مذکور) از کسی میداند، چه بسا وظیفه دارد که دیگران را نیز مطلع کند.
منبع : کانال نویسندگان حوزوی
👈کانال ایتای مرام:
🔰https://eitaa.com/joinchat/2064384181C3f8ec4dc49
🌟سایت مرام:
💎 https://marammags.ir/
⚜️ مجله تخصصی مرام ⚜️