📌به اطلاع محققین گرامی می رساند مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان شهریور ماه و ارسال اصل مقالات تا 15 مهر ماه سال جاری است. لذا با توجه زمان مشخص شده مقالات خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال بفرمایید:
ایمیل : mardomsalari@sbu.ac.ir
راه های ارتباطی با دبیرخانه:
تلفنهای دبیرخانه: 22431998-021 و 29905664-021 و 7879609- 0902 (آقای یاقوتی- کارشناس دبیرخانه)
آیدی ایتا : religiousdemocracy@
کانال ایتا : https://eitaa.com/mardomsalaridini
آیدی سروش: mardom_salari@
کانال سروش: http://sapp.ir/mardomsalaridini
آیدی تلگرام: mardom_salari@
کانال تلگرام: https://t.me/mardom_salari
آیدی بله: mardomsalari@
کانال بله: https://ble.im/mardomsalaridini
دبیرخانۀ همایش با تجهیزات مختلف نظیر رایانه، چاپگر، وبسایت مستقل، تلفن، خط تلفن همراه، سربرگ و مهر همایش، تدارک دیده شده است. حامیان مختلفی نیز با ما همکاری کرده که برخی از آنها عبارتاند از: سازمان بسیج اساتید، دانشگاه آزاد اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دانشگاه امام حسین (ع)، و مرکز تحقیقات وزارت کشور.
تا کنون چه تعداد چکیده به دبیرخانه همایش رسیده و چند مقاله پذیرفته شده است؟
در مجموع، 232 چکیده دریافت شده است. بعد از داوری، 34 درصد مقالات رد شدهاند؛ یعنی 152 چکیده پذیرفته شده است. تا کنون 68 مقاله تماممتن دریافت شده که بعد از داوری، 8 مورد از آنها رد شده است. تعدادی بهصورت علمی ـ پژوهشی پذیرفته شده و تعدادی هم در دست ارزیابی است. کمیتۀ اجرائی تصمیم میگیرد که چند مقاله شفاهی باشد. مقالاتی که امتیاز ارائۀ شفاهی را بهدست نیاورند، بهصورت پوستر ارائه خواهند شد.
ما در صدد هستیم تا از یکی از شخصیتهای اصلی نظام برای سخنرانی روز همایش دعوت به عمل آوریم، دبیرخانه همایش را در ساختار دانشگاه ثبت کنیم، شورای سیاستگذاری را برای آخرین تصمیمات همایش تشکیل دهیم، و نیز تلاش کنیم تا دستاندرکاران همایش، دیداری با مقام معظم رهبری (مد ظله) داشته باشند.
برای این همایش چه دستاوردهایی را انتظار دارید؟
در بعد داخلی، نظریۀ مردمسالاری دینی باید بهطور شفاف و دقیق تبیین شود. برداشت حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) در مورد اینکه نقش مردم در نظام سیاسی، مشروعیتبخش است باید تشریح و تبیین شود. نظریۀ مردمسالاری دینی صرفاً مقولهای سیاسی نیست؛ مقولهای اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی نیز هست. این نظریۀ، ابعادی فلسفی دارد که بحث کرامت و نقش انسان در تعیین نقش خود در آن مطرح میشود.
در بعد بیرونی هم، شاهد تحولاتی در برخی از کشورهای عربی بودهایم که ما میتوانیم به آنها بدیل و جایگزین ارائه کنیم؛ وگرنه الگوهای غربی مثل سوسیال ـ دموکراسی یا لیبرال ـ دموکراسی را انتخاب خواهند کرد که رافع مشکلات جهان اسلام نخواهد بود.
مردمسالاری دینی مفهومی شیعی و ایرانی نیست. در میان اهل سنت هم مطرح است. شایان ذکر است که مردمسالاری دینی میتواند در جامعهای غیردینی هم مطرح شود؛ یعنی دیدگاهها و ادیان مختلف میتوانند در حکومتی مردمسالار حقوقی برابر داشته باشند. موارد مذکور، منشاءِ اثر همایش است و ما تلاش کردهایم تا همایش را به نحوی برگزار کنیم که دیدگاههای مختلف مطرح شوند. ذکر این نکته لازم است که پیشبینی کردهایم تا همایش هر سه سال یک بار برگزار گردد و امید داریم که همایش پنجم بهصورت بینالمللی برگزار شود. بعد از همایش، نشستهایی در دانشگاهها و نیز در بیروت برگزار خواهد شد که ادامۀ بحثهای مطرحشده در همایش خواهد بود و زمینۀ برگزاری همایش پنجم را فراهم خواهد کرد.
دکتر سید محمدرضا مرندی، استادیار گروه فقه سیاسی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی است. ایشان مدرک دکترای خود را در رشتۀ علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) دریافت کرده است. دکتر مرندی ــ که معاون سازمان بسیج اساتید کشور نیز هست ــ تألیفات متعددی را در قالب کتاب و مقاله در موضوع مردمسالاری دینی ارائه داده، همچنین ایشان دبیر علمی چهارمین همایش مردمسالاری دینی است. از آنجا که در 29 آبان ماه سال جاری، چهارمين همايش ملی«مردمسالاري ديني» با عنوان «مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» برگزار میشود و دکتر مرندی بهعنوان دبیر این همایش فعالیت میکنند، روابط عمومی و اطلاعرسانی گفتوگویی با ایشان انجام داده است که از نظر شما مخاطبان گرامی میگذرد:
لطفاً بفرمایید که چهارمین همایش مردمسالاری دینی با چه اهداف و رویکردهایی برگزار میشود؟
استقرار و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در چهل سال پیش، دارای خاستگاهی نظری بود که همانا مردمسالاری دینی است. جمهوریت نظام، مردمسالاری است و اسلامیت هم جنبه دینی آن است. گرچه باید بیان داشت فقط نظام ایران جمهوری اسلامی است ــ کشورهای افغانستان، پاکستان، موریتانی و نیجر نیز نظام جمهوری اسلامی دارند ــ ولی آن جمهوری اسلامی که مبنا و مبانی نظری دارد، متعلق به ایران است که در واقع به این مهم اشاره دارد که دین و دموکراسی قابل جمعاند. بنابراین باید گفت که اصلیترین علت برگزاری همایش مردمسالاری دینی، این است که جمهوری اسلامی تبیین بشود؛ یعنی همهچیز در جمهوری اسلامی به این نکتۀ مهم برگردد که مردم حکومتی مردمسالار میخواستند که در چارچوب دین باشد.
در جلسات کمیته علمی، اهداف دیگری را دربارۀ همایش مورد بحث قرار دادیم که برخی از آنها به شرح زیر است:
· طرح مردمسالاری دینی به مثابه الگوی جدید و مطلوب نظام سیاسی؛
· بررسی چالشها و خلأهای نظری و عملی موجود در نظریهپردازی مردمسالاری دینی؛
· غنیسازی مطالعات در حوزۀ اندیشۀ سیاسی ـ علمی اسلام، با هدف گفتمانسازی در جهت نظریۀ مردمسالاری دینی؛ و
· آیندهپژوهشی نظام مردمسالاری دینی در جهان اسلام با توجه به مذاهب گوناگون اسلامی و تحولات جهان اسلام.
بنابراین، چون عنوان همایش، مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب است، هم به جهان اسلام نگاه داریم و هم به نظریههای رقیب که اصلیترین آنها «دموکرسی لیبرال» است.
به تاریخچۀ همایش و اقدامات اجرائی در خصوص برگزاری همایش نیز اشاره کنید.
دربارۀ تاریخچۀ برگزاری این همایش باید بیان داشت که همایش برای نخستین بار، در سال 1382 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد؛ دبیر علمی آن، دکتر محمدباقر خرمشاد بود که در آن همایش، چهار مجلد کتاب مجموعه مقالات منتشر شد. دومین همایش در سال 1386 در دانشگاه بهشتی برگزار شد، دبیر علمی آن بنده بودم که سه مجلد کتاب مجموعه مقالات همایش انتشار یافت. همایش سوم نیز در سال 1392 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که مجدداً دبیر علمی آن من بودم. در این همایش تحولی ایجاد شد و همایش از وزارت علوم درجه علمی ـ پژوهشی گرفت. از 240 مقالۀ دریافتی همایش سوم، دو جلد کتاب بهصورت مجموعه علمی ـ پژوهشی و سه جلد بهصورت علمی ـ ترویجی، منتشر شد، همچنین گفتوگوها و مناظراتی که در قالب 16 پیشنشست برگزار شده بود، در یک مجلد منتشر شد.
همایش سوم بسیار با کیفیت بود. برای حاضران، امتیاز فرهنگی در نظرگرفته شد، بیشتر شرکتکنندگان، اعضای هیئت علمی بودند و برنامههای مختلفی در همایش اجرا شد. این برگزاری شکوهمند و موفق، باعث شد تا در دی ماه 1392 طی نشستی که برای قدردانی از دستاندرکاران همایش سوم برگزار گردید، ایدۀ بینالمللیشدن همایش مطرح شود. همچنین مقرر شد که دبیرخانۀ دائمی کنگره در دانشگاه شهید بهشتی مستقر باشد. بنابراین اساسنامه مبسوطی در 12 صفحه تدوین شد که نخست در سال 1394 و در شورای سیاستگذاری همایش و سپس، در هیئت رئیسه دانشگاه بهتصویب رسید. همچنین ایدۀ ایجاد مجلهای با موضوع مردمسالاری دینی مطرح شد که هم اکنون مجله اندیشه مردمسالاری اسلامی با پیش فرض درجۀ پژوهشی منتشر میشود. قرار شد برای همایش، شورای سیاستگذاری دائمی متشکل از رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی دانشگاه، مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دبیر علمی، مرکز مطالعات علوم انسانی و اسلامی، مؤسسه صدرا، و پژوهشگاه فرهنگ و معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ایجاد شود. در نتیجه، همایش مردمسالاری دینی ساختار منظمتری پیدا کرد.
تا کنون چهار جلسه شورای سیاستگذاری و هفت جلسه کمیته علمی داشته و محورهای همایش را تصویب کردهایم که 3 محور و 62 عنوان را شامل میشود. کمیته اجرائی نیز تا کنون 5 جلسه برگزار کرده است.
دبیرخانۀ همایش با تجهیزات مختلف نظیر رایانه، چاپگر، وبسایت مستقل، تلفن، خط تلفن همراه، سربرگ و مهر همایش، تدارک دیده شده است. حامیان مختلفی نیز با ما همکاری کرده که برخی از آنها عبارتاند از: سازمان بسیج اساتید، دانشگاه آزاد اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دانشگاه امام حسین (ع)، و مرکز تحقیقات وزارت کشور.
تا کنون چه تعداد چکیده به دبیرخانه همایش رسیده و چند مقاله پذیرفته شده است؟
در مجموع، 232 چکیده دریافت شده است. بعد از داوری، 34 درصد مقالات رد شدهاند؛ یعنی 152 چکیده پذیرفته شده است. تا کنون 68 مقاله تماممتن دریافت شده که بعد از داوری، 8 مورد از آنها رد شده است. تعدادی بهصورت علمی ـ پژوهشی پذیرفته شده و تعدادی هم در دست ارزیابی است. کمیتۀ اجرائی تصمیم میگیرد که چند مقاله شفاهی باشد. مقالاتی که امتیاز ارائۀ شفاهی را بهدست نیاورند، بهصورت پوستر ارائه خواهند شد.
ما در صدد هستیم تا از یکی از شخصیتهای اصلی نظام برای سخنرانی روز همایش دعوت به عمل آوریم، دبیرخانه همایش را در ساختار دانشگاه ثبت کنیم، شورای سیاستگذاری را برای آخرین تصمیمات همایش تشکیل دهیم، و نیز تلاش کنیم تا دستاندرکاران همایش، دیداری با مقام معظم رهبری (مد ظله) داشته باشند.
برای این همایش چه دستاوردهایی را انتظار دارید؟
در بعد داخلی، نظریۀ مردمسالاری دینی باید بهطور شفاف و دقیق تبیین شود. برداشت حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) در مورد اینکه نقش مردم در نظام سیاسی، مشروعیتبخش است باید تشریح و تبیین شود. نظریۀ مردمسالاری دینی صرفاً مقولهای سیاسی نیست؛ مقولهای اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی نیز هست. این نظریۀ، ابعادی فلسفی دارد که بحث کرامت و نقش انسان در تعیین نقش خود در آن مطرح میشود.
در بعد بیرونی هم، شاهد تحولاتی در برخی از کشورهای عربی بودهایم که ما میتوانیم به آنها بدیل و جایگزین ارائه کنیم؛ وگرنه الگوهای غربی مثل سوسیال ـ دموکراسی یا لیبرال ـ دموکراسی را انتخاب خواهند کرد که رافع مشکلات جهان اسلام نخواهد بود.
مردمسالاری دینی مفهومی شیعی و ایرانی نیست. در میان اهل سنت هم مطرح است. شایان ذکر است که مردمسالاری دینی میتواند در جامعهای غیردینی هم مطرح شود؛ یعنی دیدگاهها و ادیان مختلف میتوانند در حکومتی مردمسالار حقوقی برابر داشته باشند. موارد مذکور، منشاءِ اثر همایش است و ما تلاش کردهایم تا همایش را به نحوی برگزار کنیم که دیدگاههای مختلف مطرح شوند. ذکر این نکته لازم است که پیشبینی کردهایم تا همایش هر سه سال یک بار برگزار گردد و امید داریم که همایش پنجم بهصورت بینالمللی برگزار شود. بعد از همایش، نشستهایی در دانشگاهها و نیز در بیروت برگزار خواهد شد که ادامۀ بحثهای مطرحشده در همایش خواهد بود و زمینۀ برگزاری همایش پنجم را فراهم خواهد کرد.
📢لینک دبیرخانه همایش در وب سایت دانشگاه شهید بهشتی◀️ http://www.sbu.ac.ir/mardomsalari/Pages/default.aspx
📌گزارش تصویری از برگزاری «کارگاه دانش افزایی مردم سالاری دینی» در 24 و 25 مهرماه 1397 در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای اساتید دروس مرتبط توسط آقای دکتر سید محمد رضا مرندی دبیر علمی همایش "مردمسالاری دینی، جهان اسلام و غرب" و رئیس دبیرخانه دائمی همایش مردمسالاری دینی مستقر در دانشگاه شهید بهشتی