🔷 بسم الله الرحمن الرحيم🔷
🔹با نام الله و با یاد ارباب بي كفن، فعالیت کانال را آغاز می کنیم
🌷نام حسین را مشعل راهمان می کنیم تا در بیراهه های پر پیچ و خم گمراهی نشویم.
👇👇👇👇👇
کانال ما را به دوستان خود نیز معرفی کنید
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
📝 پیامبر اکرم صلی علیه و آله فرمود : «حسین منّی و اَنا من حسین » در معنای این فرمایش گفته اند یعنی آغاز اسلام نبوی و بقای آن حسینی است .امام حسین علیه السلام که مظهر تفکر شیعی است، آموزگار اسلام ناب است؛اسلام ظلم ستیز ؛ اسلام هیهات منّا الذّله
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
🥀 حماسه یعنی شدت و صلابت و شجاعت
🥀امام حسین و سرگذشت او باید یک احساس حماسی در ما ایجاد نماید نه یک احساس مصیبت و نفله شدن
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
شخصیت های حماسی اغلب یا جنبه های قومی و نژادی دارند که مثل رستم افسانهای می باشند و یا مثل جلال الدین خوارزمشاه حقیقی. اما امام حسین علیه السلام چیز دیگری است او یک شخصیت حماسی است اما نه حماسه قومیت بلکه حماسه بشریت.
حماسه حسینی همان همان حادثه ی عاشوراست که دو صفحه دارد یک صفحه سفید و نورانی و دیگری سیاه و ظلمانی. که هر دو صفحه اش یا بینظیر است یا کم نظیر
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
در صفحه سیاه قهرمانان این حادثه یزید، شمر، عنر سعد، عبیدالله بن زیاد می باشند در اینجا بشریت سر افکنده است و برای آن شعری جز رثا و مصیبت سزاوار نیست.
اما این حادثه صفحه دیگری هم دارد که قهرمان آن حسین علیه السلام است آنچه در این صفحه می گذرد حماسه و افتخار و نورانیت است، تجلی حقیقت و انسانیت و حق پرستی است. فرشتگانی که فقط صفحه سیاه بشریت را میدیدند نسبت به خلیفة اللهی آدم بر روی زمین به خداوند سبحان اعتراض کردند اما خداوند این صفحه را هم می دید.
این مصیبت را باید مخلوط با حماسه دید و خواند. این مصیبت و رثا باید زنده بماند اما به صورت رثای یک قهرمان نه رثای یک آدم نفله شده بیچاره.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
شرایط تقدسی که باید در یک نهضت باشد و همگی در نهضت عاشورا جمع است.
🔸 نهضت نباید به خاطر منافع فردی باشد و می بینیم که امام حسین علیه السلام فقط برای اصلاح اجتماع و اصولاً به خاطر حفظ انسانیت قیام کرد.
🔸حرکت نهضت باید با بینش و درک قوی توأم باشد و حقایقی را که ببیند که مردم عادی نمی بینند.
🔸نهضت باید تک باشد یعنی مانند برقی باشد در ظلمات و ندایی باشد در سکوت مطلق.
در این رابطه خود حضرت می فرمایند:«دیدم امت جدم را فساد گرفته و جز امر به معروف و نهی از منکر، قصدی در قیام من وجود ندارد.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
شهید، شمع تاریخ است که خود می سوزد و به دیگران نور می دهد.
❇ شهید سه خصوصیت دارد:
یکی این که در راه هدف مقدس کشته میشود.
دیگر اینکه جاودانگی مییابد.
سوم اینکه نورانیتی به محیط جامعه می بخشد.
❇خون شهید به زمین نمیریزد بلکه هزار برابر میشود و در رگهای دیگران برای همیشه جریان مییابد و این معنای جاوید شدن خون شهید است و این است معنی اینکه شهدا حماسه می آفریند.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
کاری که یک پیغمبر انجام میدهند مبارزه مستقیم با کفر و شرک، با ظلم و بی عدالتی ها، با خرافات و بالاخره با کفر صریح است. پیغمبر جریانی را به وجود می آورد.
امام حافظ و نگهدارنده ی آن جریانی است که پیغمبر به وجود آورده است. امام یعنی چشم بسیار بینایی که در عمق حوادث نفوذ می کند، به اصطلاح آنچه را که دیگران در آینه نمیتوانند ببینند در خشت خام می بیند. او می بیند که باطن هست یا نیست، حقیقت هست یا نیست، چقدر تظاهر به جای حقیقت آمده است، چقدر جو فروشی و گندم نمایی است ، گندم می نمایانند ولی جو به مردم می فروشند.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
امام حسین علیه السلام زمانی نهضت می کند که معاویه اسلام داشت. را از درون خالی و پوچ میکرد. ولی لشکرکشی هایش به خارج خیلی عالی و فتوحاتش خیلی بزرگ بود و همه اینها برای اغفال مردم بود. نسبت به بیرون و خارج فتوحات کرد. اما از درون با خود اسلام مبارزه می کرد تا آن جایی که تاریخ مینویسد حتی او تا آخر عمر کینه اش را نسبت به رسول اکرم از دست نداده بود تا چه رسد به سایر اشخاص.
تبعیض ها که از زمان عثمان شروع شده بود در زمان معاویه به اوج خودش رسید. یک اسلام طبقاتی ساخت که دیگر نظیرش در دنیا نباشد.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
اقدامات معاویه برای اسلام زدایی
✅ احیای تعصب قومی و عربی
✅ سوء استفاده از قتل عثمان
✅ جعل حدیث
✅ رواج سلامیرالمومنین علیه السلام
✅مسموم و سر به نیزه کردن مخالفین
✅موروثی کردن خلافت
eitaa.com/marefat72
❇ مهاتما گاندی ❇
اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از زندگی امام حسین (ع) پیروی کند.
eitaa.com/marefat72
✅ احیای تعصب قومی و عربی:
اولین کاری که معاویه کرد تعصب عربیت و قومیت و ملیت و ملیت عربی را که اسلام میرانده بود از نو زنده کرد به مردم میگفت به بچه هایتان شعر بیاموزید، شعر جاهلی که میراث فرهنگی عرب در جاهلیت است؛ و می خواست مردم را به خلق و خوی جاهلیت برگرداند. کار به آنجا رسید که غیر عرب حق نداشت در صف اول نماز شرکت کند و تا عرب هست غیر عرب حق امامت و جماعت ندارد. همه ی عواملی که در دنیای اسلام بود به نفع خودش و در واقع علیه حقیقت اسلام به کار برد.
✅ سوء استفاده سوء استفاده از قتل عثمان:
ابتدا که عثمان کشته شد معاویه در نهایت زیرکی به عنوان حمایت از خلیفه مظلوم گریه میکرد و اشک می ریخت. و تا روزی که علی علیه السلام زنده بود معاویه همواره صحبت از قتل عثمان میکرد. اما وقتی که علی علیه السلام شهید میشود دیگر مصلحت سیاست بنی امیه اقتضا نمیکند که این مسئله دنبال شود.
✅ جعل حدیث:
گروهی از صحابی پیغمبر که درک صحبت پیغمبر را کرده بودند و احترام معنوی و روحانی در میان مردم داشتند استخدام کرد؛ پولها خرج بعضی از اینها که اسیر و شیفته ی مال دنیا بودند کرد و اینها شروع به جعل حدیث از پیغمبر، کردند درهر جهتی که معاویه دلشون میخواست تا آنجایی که آن مرد لئیم آمد و گفت من خودم از پیغمبر شنیدم که آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد، و بعضی از افراد مردم جانشان را در راه خدا فدا کردند» در حق عبدالرحمن ابن ملجم نازل شده است!
eitaa.com/marefat72
✅ رواج سب امیر المومنین علی علیه السلام:
آن کسی که معاویه از همه بیشتر از آن می ترسید و حتی بعد از شهادتش هم از او می ترسید علی علیه السلام بود، چون فهمید که علی علیه السلام با کشته شدن از بین نرفت، بعد از آن که کشته شد به صورت یک نیرو در جامعه اسلامی ظاهر شد، حتی قوی تر از زمان حیاتش؛ یعنی مردم در زمان حیاتش قدرش را ندانستند، ولی حالا دارند قدر دان علی می شوند .و برای اینکه نام علی از خاطره ها محو بشود، و تبدیل به یک خاطره بد گردد؛ گفت ما به این نسل کار نداریم، من باید کاری بکنم که نسل های آینده یکپارچه علی را به عنوان دشمن درجه اول اقدام دشمن بدارد، دستور داد در هر نماز جمعه قربة الي الله علی بن ابی طالب را در بالای منبر ها حتی در مسجد پیغمبر بر روی منبر پیغمبر دشنام بدهند و لعن کنند.
✅ مسموم و سر به نیزه کردن مخالفین:
کار زشت و پلید و ناجوانمردانه مسموم کردن بود که در اسلام به هیچ وجه معنی ندارد. او به این کار در دنیای اسلام معروف است. دشمنانش را، آنهایی که راه دیگری پیدا نمی کرد، از راه مسموم کردن از بین می برد. و همچنین کار زشت سر به نیزه کردن، قضاوتی که فقط عرب جاهلیت آن را می پسندید، این سنت سیئه را در دنیای اسلام این مرد دو مرتبه عملی کرد.
✅ موروثی کردن خلافت:
برای اولین بار خلافت موروثی را عمل کرد که پدری، خودش فرزند خودش را تعیین بکند و خلیفه با تعیین شخص او معین شود نه با حکمیت و نه حتی به دروغ ادعا کند که خدا او را معین کرده بلکه بگوید من معین می کنم، شما هم باید بپذیرید.
در چنین شرایطی ظاهر اسلام کاملا محفوظ است و باطن اسلام دارد معیوب می شود!
eitaa.com/marefat72
چهل جلسه توجیهی!
قرار است با هم چهل جلسه توجیهی داشته باشیم؛ چهل جلسه که فقط باید یک کار کنیم: کلاه خود را قاضی کنیم. میخواهیم حتی شده به ناحق، به کوفیان در تنها گذاشتن امام حسین حق بدهیم!
میخواهیم بدانیم چه شد که اینطور شد، تا عبرت بگیریم. اگر تکراری در کار تاریخ باشد که قطعا هست، بدانیم توجیه کردن، همان عذر شرعی آوردن است. اگر قرار است علمدار و رسانهی امام زمانمان باشیم، یا اگر دوست داریم حضرت عباس و حضرت زینب را الگوی خود قرار دهیم و مثل آنها باشیم، باید از این کلاه برداریِ دینی، یعنی توجیهِ مسائل، فاصله بگیریم
#توجیه_المسائل_کربلا
#قسمت_اول
ادامه دارد.....
eitaa.com/marefat72
هرکس در این زمانه به عشقی دلش خوش است
من عاشق زیارت شب های جمعه ام
#السلام_علیک_یا_ابا_عبدالله
eitaa.com/marefat72
به حسینی های عالم بگویید
که حسین زمان، مهدی ست
و اوست تنها و آواره.😭😭😭
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
نهضت امام حسین یک نقطه ی عطف در تاریخ اسلام است از آن روز، دیگر مسئله خلافت و اولیای اموری که بر اوضاع مسلمین مسلط اند با خود اسلام کاملاً دو مسئله است. مردم فهمیدند که اسلام را نباید با خلافت یکی بدانند؛ حقیقت اسلام جای دیگر است و دشمن ترین دشمنان اسلام همین هایی هستند که در لباس خلافت اسلامی دارند به نام اسلام حکومت میکنند. این اسلام اگرچه از نظر ظاهر خیلی توسعه پیدا کرده بود، ولی مانند جسم متورم است، از درونش دارد فاسد میشود، این را از درون باید اصلاح کرد، و نهضت حسین بن علی علیه السلام نهضتی است برای اصلاحی در درون جامعه اسلامی.
eitaa.com/marefat72
⬅️ عوامل فنای امت ها از نظر قرآن:
◀️ ظلم
◀️ فساد اخلاق
◀️ تفرق و تست
◀️ ترک امر به معروف و نهی از منکر
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
1⃣ ظلم:
یکی از عوامل فنای اما ها عامل عدل و ظلم است.یک امت آنگاه قابل بقاست که روابط افراد و گروهها با یکدیگر رابطه ی بر اساس عدالت و رعایت حقوق واقعی انسان ها و گروه ها باشد؛ نقطه مقابل عدالت، ظلم است. ظلم در منطق قرآن به باد دهنده امت هاست.
2⃣ فساد اخلاق:
از نظر قرآن محال است قومی روی سعادت را ببینند و افرادش فاسد الاخلاق باشند. وقتی که امور فساد در میان آنها بود، انسان هایی پوک و پوچ می شوند، انسانهایی که جز برای شکم و دامنشان و جز برای زندگی روزمره، فکر نمیکنند؛ حتی فکرشان فاسد می شود، نه فقط اخلاقشان فاسد میشود.
3⃣ تفرق و تشتت:
فرق فرقه شدن، دو قبیله شدن، هر دسته ای یک فکری، عقیده ای، مسلکی داشتن؛
تفرق و تشتت و نقطه مقابلش اتحاد و وحدت از مسائلی است که قرآن روی آن خیلی تکیه می کند. اسلام دین وحدت و اتفاق است.
در جنگ های صلیبی دویست سال مسلمین با مسیحی ها جنگیدند و آخرش مسیحیها شکست خوردند و بعد شروع کردند به نیرنگ زدن، از داخل تفرقه ایجاد کردن
4⃣ امر به معروف و نهی از منکر:
امر به معروف و نهی از منکر عامل اصلاح است. متروک شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ای، عامل فنا و اضمحلال و تباهی آن جامعه است. در سوره مبارکه هود می خوانیم:« چرا در میان این امت های هلاک شده یک عده آمر به معروف و ناهی از منکر نبودند که با فسادها مبارزه کنند و کار به اینجا نکشد؟»
eitaa.com/marefat72
✅سیاست بنی امیه : حفظ ظاهر و از بین بردن محتوای اسلام
آنچه که بنی امیه در صدر اسلام به وجود آوردند در عین حفظ شعائر اسلامی و ظواهر اسلامی محتوای اسلام را از بین برده بودند. در آن زمان بانگ اذان از زمان پیغمبر بلندتر بود؛ جمعیتی که در حج شرکت می کردند از زمان پیغمبر بیشتر بود، صفهای نماز جماعت در زمان آنها از صفوف جماعت در زمان پیغمبر دراز تر و طولانی تر بود. ظواهر کاملا محفوظ بود، اما آن روح ها، آن معناها، آن حقیقت ها، آن خلوصها، آن توحیدها، آن عدالت ها، آن امر به معروف و نهی از منکر ها، آن صفای اخلاق ها، از آنها دیگر خبری نبود علی علیه السلام فرمود:« جامعه اسلام را می پوشند مانند پوستینی که آن را وارونه پوشیده باشند. پوستین خصلتش گرمی و زیبایی آن است، ولی این در صورتی است که آن را درست بپوشند، اگر وارونه بپوشند و پشم ها بیرون باشد اولاً سرد است و ثانیا یک شیء موحش است که هر کسی می بیند خیال میکند یک خرس راه می رود.
eitaa.com/marefat72
❇️ شهید مرتضی مطهری ❇️
حادثه کربلا طوری وقوع پیدا کرده که انسان فکر می کند در اصل این صحنه آن چنان ساخته اند که همیشه فراموش نشدنی باشد.
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
امام حسین علیه السلام قبل از حرکت وضع خودش را روشن می کند که حرکت و قیام من چیست و هدفش چیست.
ابتدا می فرمایند:« اَنّی لَم اَخرُج ْاَشَراً وَلا بَطِراً وَلا مُفسداً و لا ظالِماً، واِنّما خَرَجتَ لِكلبِ الصلاح ِفي اُمّة جَدّي »
دنیا بداند که حسین جز اصلاح امت هدفی نداشت، من یک مصلحین.
بعد فرمود:«اُريدُ اَن آمَرَ بِالمعروفِ وِاَنهي عَنِ المنكرِ وَ اسيرَ بِسيرة جَدي وِ ابي»هدف من، یکی امر به معروف و نهی از منکر است و دیگر این که سیره قرار بدهم همان سیره جدّم و پدرم را.
سخن امام حسین که فرمود:« اَسیرَ بِسیرة جَدّی واَبي » می خواهم سیره ام سیره جدّ و پدرم باشد؛ یعنی نه سیره ابوبکر، نه سیره عمر، نه سیره عثمان، و نه سیره هیچ کس دیگر.این است که در حادثه عاشورا، ما در امام حسین علیه السلام جلوههای میبینیم که نشان میدهد که علاوه بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر و مسئله امتناع از بیعت و مسئله اجابت دعوت مردم کوفه، کار دیگری هم هست و آن این است که میخواست سیره ی جدش را زنده کند.
eitaa.com/marefat72
🔴 #نماز_خوشمزه❗️
💠 آیت الله مجتهدی تهرانی:
🔺 این کار را یادگاری از من داشته باشید؛ اقامه که میگویید قبل از گفتن الله اکبر یک سلام به امام حسین علیهالسلام بدهید. این نمازتان خیلی عالی میشود.
eitaa.com/marefat72
بگو بهترین عمل چیه تا توجیه را شروع کنیم!
یکی از سنتهای خدا، امتحان و ابتلاء (آزمودن) است. همهی ما باید امتحان شویم تا عیارمان مشخص شود؛ پس راهی برای فرار از امتحان نیست.
حالا یک راه مانده و یک قدرتِ انتخاب؛ میتوانی پیروزی را انتخاب کنی یا رفتن به سمت شکست را، اما آن را جور دیگری بخوانی و در واقع توجیه کنی!
اما چه کسی پیروز است؟ تعبیرِ قرآن از پیروزی در امتحانات، تعبیرِ «أَحْسَنُ عَمَلاً» است؛ یعنی کسی پیروز میشود که بهترین عمل را انجام دهد، نه هر عملِ خوبی را. (سوره ملک، آیه۲) اگر زمانت را صرفِ هر کار خوبی بکنی، اما آن کار، بهترین کار نباشد، محکوم به یک پیروزی با توجیه هستی و این یعنی شکست!
حالا کلاهت را قاضی کن و به این سوالات پاسخ بده. : بهترین عمل در کربلا چه بود؟ آیا عیار ۷۲ تن بیشتر است یا ...؟ امروز بهترین عمل چیست؟
#توجیه_المسائل_کربلا
#قسمت_دوم
ادامه دارد....
eitaa.com/marefat72
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
امام حسین علیه السلام زمانی قیام می کند که روش رهبری خیلی عوض شده بود، از زمین تا آسمان تغییر کرده بود. بیشترین کار خلاف خلیفه مسلمین، در عمل نکردن او به کتاب الله و سنت رسول الله نبود، بلکه در روشش بود.
انقلاب امام حسین علیه السلام انقلابی صد در صد آگاهانه و از روی تصمیم و کمال و آگاهی و انتخاب است.
🥀 شواهد و دلایل آگاهانه بودن قیام سید الشهدا:
✅نامه های مبادله شده بین او و معاویه
✅سخنرانی معروف او در منی
✅مجبور نبودن یاران برای ماندن
eitaa.com/marefat72
❇ شهید مرتضی مطهری ❇️
اگر اشکی که ما برای او می ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما باشد، روح ما پرواز کوچکی با روح حسینی بکند ، ذره ای از همت او، ذره ای از غیرت و حریت او، ذره ای از ایمان و تقوی و ذره ای از توحید او در ما بتابد و چنین اشکی از چشم ما جاری شود، آن اشک هر چه دلتان بخواهد قیمت دارد، اگر گفتند به اندازه یک بال مگسش هم یک دنیا ارزش دارد، باور کنید.
eitaa.com/marefat72
رهبر کسی است که مردم را به دنبال خودش حرکت میدهد ممکن است یک رهبر هم پیدا بشود که مردم را ساکن نگاه دارند و دیگر آن رهبر نیست همه رهبران، امتها و ملت ها را به حرکت در می آورند، ولی بحث در نحوه و گونه حرکت، شکل و تاکتیک حرکت است. مسئله روش رهبری با مسئله کتاب و سنت متفاوت است. کتاب و سنت؛ یعنی خود قانون. روش رهبری به متن قانون مربوط نیست؛ به کیفیت رهبری مردم، به اختیاراتی که یک رهبر دارد و به تصمیماتی که رهبر اتخاذ میکند مربوط میشود.
انقلاب آگاهانه میتواند ماهیت های مختلف داشته باشد، یکی از تفاوتهایی که میان پدیده های اجتماعی و پدیده های طبیعی هست این است که پدیده ی طبیعی باید تک ماهیتی باشد، نمی تواند چند ماهیتی باشد، یک فلز در آن واحد نمیتواند که هم ماهیت طلا را داشته باشند و هم ماهیت مس را، ولی پدیده های اجتماعی می توانند در آن واحد چند ماهیتی باشند، انسان یک عجوبه ای است که در آن واحد میتواند چند ماهیتی باشد. قیام امام حسین علیه السلام از آن پدیده های چند ماهیتی است چون عوامل مختلفی در آن تاثیر داشته است.
🥀عوامل تشکیل دهنده نهضت امام حسین علیه السلام:
✅ تقاضای بیعت؛ ماهیت دفاعی
✅ عامل دعوت مردم کوفه؛ ماهیت تعاونی
✅امر به معروف و نهی از منکر؛ ماهیت انقلابی
eitaa.com/marefat72
✅ تقاضای بیعت؛ ماهیت دفاعی
امام حسین علیه السلام در مدینه است. معاویه قبل از مردنش میخواهد جانشینی یزید را برای خود مسلم کند و می خواهد از امام بیعت بگیرد اما موفق نمی شود و بعد از مردنش یزید میخواهد بیعت بگیرد.
بیعت کردن؛ یعنی امضا کردن و صحه گذاشتن نه تنها روی خلافت شخص یزید، بلکه همچنین روی سنتی که معاویه پایهگذاری کرده است که خلیفه پیشین خلیفه بعدی را تعیین کند. یک امری که نه شیعه میگوید و نه سنّی.
تا اینجا این نهضت ماهیت عکس العملی، آن هم عکس العمل منفی در مقابل یک تقاضای نامشروع داده و به تعبیر دیگر ماهیتش ماهیت تقواست.
eitaa.com/marefat72