فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ با هیچ چیزی معامله نکنید!
🔸کاسبان و #دوزیستان_سیاسی اهل معامله اند. ذائقه ها را می بینند و زبان می گشایند. تمایلات را نظاره کرده و سکوت و یا فریاد را اختیار می کنند. آنان متناسب با لبخند و اخم این و آن اقدام می کنند. خوشایند خلق و نه خدا را مبنا قرار می دهند و با سیرت و صورتی #ماکیاولی همان خلق را می فریبند و سواری شان را می گیرند.
🔸 کفتارها و #کرکس_های_سیاسی بذر تردید را می پاشند و تضعیف و تخریب سربازان هزینه داده ی جبهه دین خدا را درو می کنند. خود با تفکری فاسد شده به التقاط و انحراف، هرزگی فکری را پیشه خود می کنند و در فراری رو به جلو شاگردان مکتب جعفر بن محمد(ع) را #فاسد_العقیده می نامند. همانها که برای برافراشتن نشانه های دین، نه فحشی خورده اند و نه سیلی و ضربتی.
🔸این قماش #سیاس، بازی را یاد گرفته اند. گریه برای احمد که هنر نیست! رفاقت با احمد که فضلیت نیست! دلداری دادن قاسم که تضمین نیست! او هر چه بود جز با خدا اهل معامله نبود. او با مواضع دوپهلو و #زیگزاگی و عدم صدق در گفتار و عمل، خون به دل خانواده های شهدا نمی کرد.
🔸 ای حرافان بدعمل، ای مزوران خوش صورت، ای صاحبان سیرت اموی، ای مدعیان به تن کرده ی لباس شهرت و قدرت؛ چوب این #معامله_کثیف_سیاسی_ را خواهید خورد. کمااینکه چوب سکوت ها و اقدامات اشتباه دیروزتان را بارها در سنوات مختلف خورده اید و در محضر حزب الله عزیز #رفوزه گشته اید.
🔸این سخنان را هر روز بخوانید و زمزمه کنید بلکه اثر کند:« هیچ وقت دین خدا را، دستور خدا را و وظایف شرعی تان را با هیچ چیزی معامله نکنید».
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش چهارم
🔸روز ۱۹/ ۵/ ۱۳۵۷ شخصی به نام مسعودی از قم با آیت الله خادمی تماس گرفت و گفت: یک ساعت قبل با نجف با آقا تماس گرفته شد، ایشان فرمودند: به حضرت آیت الله خادمی از قولی من دعا و سلام برسانید و بگویبد تا به حال هر چه بوده از تحصن و تعطیلی بازار خیلی خوب بوده، ولی امر فرمودند از این به بعد بازار را باز کنید و مردم هم از تحصن خارج شوند؛ ولی در شبهای ماه رمضان مخصوصاً شبهای احیا تمام آنچه که باید اظهار نمایند بگویند.
🔸همانطور که یادداشت های قبلی اشاره شده بود منزل آيتالله خادمي به صورت كانون انقلاب در اصفهان درآمد. هر روز بر تعداد متحصنين افزوده ميشد. مراسم افطار و سخنراني، مجالس ختم سوم و هفتم شهيد علي ذاكري، پخش اعلاميه، نصب پوستر، عكسهاي شهدا، عكسهاي انقلابيون، كاريكاتورهاي شاه، ديوارهاي منزل و كوچه را تزيين كرده بود.
🔸 شديدترين درگيريها پنجشنبه شب (19/5/57) هنگامي بود كه متحصنين، منزل آيتالله خادمي را ترك ميكردند. در حوالی منزل آیتالله خادمی، سخنرانی حجت الاسلام رضا محبوبی در حال انجام بود اما ماموران که به شهر چهره نظامی داده بودند به مردمی که در منزل آیت الله خادمی گردهم آمده و تحصن کرده و در حال ترک مکان بودند حمله ور شدند، جنگ و گریز و خون ریزی شهر را دربرگرفت و کشتار مردم توسط رژیم پهلوی منجر به خلق حادثه 5 رمضان شد.
🔸در کتاب چهره انقلاب در اصفهان آمده است: «درپایان شب دهم تحصن در منزل آیتالله خادمی در حالی که مردم به منازلشان بر میگشتند، به طور ناگهانی و ددمنشانه در اطراف منزل آیتالله خادمی آنها را به رگبار مسلسل بستند و به خانه آیتالله خادمی حملهور شدند تا درصدد کشتن متحصنین برآیند.»
🔸ساواک نیز در گزارش کوتاهی با اشاره به حمله نیروهای امنیتی به متحصنین بیت آیتالله خادمی آورده است: «در نتیجه اقداماتی که برای خاتمه داد به تحصن قشریون مذهبی در منزل آیتالله سیدحسین خادمی انجام گرفت، سرانجام متحصنین از منزل وی خارج، لیکن پس از خروج به تظاهرات اخلالگرانه خیابانی مبادرت کردند که در نتیجه تیراندازی، ماموران هشت نفر از آنها کشته و چند تن دیگر مجروح گردیدند.»
🔸 دهها نفر در اين درگيری مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. اين تظاهرات فرداي آن شب (جمعه) نيز ادامه داشت. نيروهاي انتظامی چون نتوانستند شهر را به كنترل خود درآورند از نيروهاي نظامی كمك خواستند و ارتش با تمام تجهيزات وارد صحنه شد و كنترل شهر را به دست گرفت. شوراي تأمين استان تشكيل جلسه داد و اعلام حكومت نظامي نمود و اين گونه اولين حكومت نظامي در ماه رمضان در اصفهان برقرار شد.
🔸 حجتالاسلام حسن روحانی که در تابستان سال 1357 در انگلستان بود، درباره بازتاب وقایع ماه رمضانِ اصفهان در انگلستان میگوید: «حوادث اصفهان آن قدر گسترده و شديد بود كه رژيم ناچار شد در اصفهان در همان اوايل ماه رمضان 57، حكومت نظامی اعلام كند كه چند روز بعد حكومت نظامي به شهرهاي اطراف اصفهان مثل نجفآباد هم گسترش يافت و امام خميني هم درباره حوادث اصفهان اعلاميهاي صادر كردند. مسئله حكومت نظامی اصفهان به صورت وسيع در روزنامههاي آنجا [انگلستان] به ويژه در روزنامه گاردين، منعكس شده بود و آن را به عنوان نشانه تزلزل رژيم شاه تلقی كردند.»
🔺درود و رضوان خدا بر شهیدان مظلوم و جان بر کف این حادثه تاریخی. سید حسین دوازده امامی، مهدی قیومیان، حسن زارع، محمد حسن منتظری نجف آبادی، رسول باطنی، صفرعلی غلامی قهدریجانی، رسول نم نبات، عباسعلی ذاکر حسین آبادی.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
برجام_رفته_سلسله_نشست_های_برجام_دکتر_باقری.pdf
5.72M
🔺 جزوه « برجام رفته...»
⬅️ گفتاری از دکتر علی باقری
#کپسول_مطالعاتی
@marghoomat
⭕ شب قدر تاریخ بشر!
🔺لحظه ای چشمانتان را ببندید و جهان امروز را منهای #انقلاب_اسلامی تصور کنید.
🔺تک تک کشورها، از یمن و بحرین و عراق و افریقا تا آمریکای لاتین و شمالی تا اروپا و فلسطین همه را منهای انقلاب خمینی تصور کنید.
🔺چه دنیای به مراتب دهشتناک تر، تیره تر، جانی تر و مرگبار تر، غرق در اسارت و بردگی و بندگی و حکومت سراسری طاغوت بر زمین، آن هم بدون هیچ مشکل و مانعی و بدون هیچ روزنه امیدی برای #آزادی و #شرافت انسان.
🔺بی شک انقلاب اسلامی، #شب_قدر تاریخ بشر امروز است.
آیا این شب قدر ارزش آن را ندارد که جان و مال و عزیزانمان و حیثیت و آبرویمان را نثارش کنیم؟
آیا ارزش آن را ندارد که برای رفع آفات و انحرافات و مشکلات و موریانه های درونش، شب و روز نداشته باشیم و قدم در راه مبارزه و شمشیر زدن بگذاریم و در این راه از تهمت و تخریب و تهدید و تزویر و تطمیع و... نهراسیم؟
🔺امشب برای انقلاب بسیار دعا کنید. انقلابی که نه حاصل مجاهدت های سال 42 به این سو است، بلکه جان مایه و سنگ تراشته خون #صدو_بیست_و_چهار_هزار #پیامبر و بیش از #سیصد_هزار_شهید گلگون کفن است.
🔺آیا ما می توانیم در قبال این خون ها کوتاهی کنیم؟ مسامحه به خرج داده و اجازه دهیم شیاطین داخلی و خارجی بر آن چنبره بزنند؟ آیا ما می توانیم در مقابل کسانی که با کرده و نکرده خود، خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه انقلاب خمینی می زنند سکوت کنیم و هر روز شاهد ناامیدی صاحبان اصلی انقلاب باشیم؟!
🔺هیهات! و هیهات که سربازان خمینی صحنه را خالی کنند، مگر...
مگر آن روز که دهان ما را #خاک_گور پر کرده باشد.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ امشب شب قدره، اینارو خاموش کنید
🔺بشنوید دعای شب ۲۱ رمضان شهید ردانیپور را که #علامه_مصباح بر دستان او بوسه زد و درباره او میگفت:
«اگر در قیامت من را به عنوان نوکر آقای ردانیپور در محشر حاضر کنند و بگویند به
صدقه سر آقای ردانیپور تو را آمرزیدهایم، افتخار میکنم.»
🔺 چقدر این چند دقیقه به دل میشینه، چقدر دلمون برای این ناله های خالصانه تنگ شده..
پ.ن: خداونـدا به حق هشت و چهارت
ز ما بگذر؛ شــتر ديدی نديدی
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ حکومتی الگو برای تمام تاریخ!
یک.
🔸قريب به سه دهه امامت حضرت علی(ع) از رحلت پيامبر اكرم(ص) در سال 11 هجری تا شهادت ايشان در سال 40 هجری، نمونه كامل و بی نظيری است برای تأمل در مدل حكومتي و سياسی اسلام كه اگر به دقت انجام شود، راه بسياری از خطاها و كژی ها را مسدود خواهد كرد.
🔸پس از رحلت پیامبر اسلام دوران مظلوميت و تنهایی علی(ع) آغاز می شود آنچنان كه انگار پيامبر(ص) نفرموده بودند و بدان فرموده ها تأكيد نداشتند كه «من كنت مولاه فهذا علی مولاه»، «انا مدينه العلم و علی بابها»، «الحق مع علی و علی مع الحق» و... كار بدانجا كشيد كه جان پيامبر -علی(ع)- خار در چشم و استخوان در گلو جام تلخ حوادث را نوشيد و خشم خويش را فرو خورد هر چند كه لحظه ای از هدايت مردمان غفلت نكرد.
🔸روزگار چرخيد و چرخيد تا همان مردمان دست بيعت به سوی علی(ع) دراز كردند و چون شتران كه به طرف آبشخور هجوم می آورند بر حضرت هجوم بردند، آنچنان كه عبای ايشان از دوششان افتاد، بند كفششان پاره گشت و... انبوه مردم از هر طرف امام را احاطه كرده بودند و در اين ميان نزديك بود حسن و حسين به زير دست و پای آيند و اينچنين بود كه به اصرار و سماجت مردمان، حضرت زمام حكومت را بر دست گرفتند.
🔸اما ديری نپاييد كه بتدريج گروهی ساز ضلالت كوك كردند و از سبيل هدايت فاصله گرفتند؛ جمعی عهد و پيمان شكستند، جمعيتی از تبعيت آيين امام سر باز زدند و خروج از دين را برگزيدند و جماعتی اطاعت از حق و حقيقت را به گوش نگرفته و به نسيان و فراموشی سپردند. اينجا بود كه پيش بينی امام از حال و روز آنان جامه واقعيت بر تن كرده بود آنگاه كه در روز بيعت فرموده بودند: «مرا واگذاريد و ديگری را به دست آريد، زيرا ما به استقبال حوادث و اموری می رويم كه رنگارنگ و فتنه آميز است و چهره های گوناگون دارد و دل ها بر اين بيعت ثابت و عقل ها بر اين پيمان استوار نمی ماند.»
🔸امام هشدار داده بود كه اگر دعوت شما مردمان را برای پذيرش حكومت بپذيرم براساس آنچه كه می دانم با شما رفتار می كنم و به گفتار اين و آن و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمی دهم. حتی به آن جمعيت پرشمار كه سر از پا نمي شناختند و بر پذيرش خلافت از جانب امام بی وقفه بی تابی نشان می دادند تاكيد كرده بودند كه اگر من وزير و مشاورتان باشم بهتر است تا امير و رهبرتان گردم.
🔸آنچه در كارزار عمل اتفاق افتاد حكايت تلخ برنتافتن عدالت علی بود؛ چرا كه دست ويژه خواران و رانت خواران از بيت المال مسلمين كوتاه شده بود، ديگر اشراف و سرمايه داران سهمی ممتاز و خاص دريافت نمی كردند. بردگان و غلامان همان اندازه از بيت المال می ستاندند كه مدعيان و بزرگان دريافت می كردند. عرب را بر عجم برتری نبود و حقوق آنها بالسويه پرداخت می شد. عزل و نصب استانداران و حاكمان تنها بر مبنای شايستگی و كارآمدی پيش می رفت، در مجازات قانون گريزان و اجراي حدود الهی مسامحه ای در كار نبود و هر روز دايره افزون طلبی زياده خواهان تنگ و تنگ تر می شد.
🔸اما مردمان آن ديار و روزگار نه تنها قدر ندانستند بلكه مرور زمان حكايت از آن داشت كه هر روز حاميان امام كمتر و كمتر می شد. سؤال اينجاست كه چه شد مردمانی كه مست و بی تاب خواهان پذيرش حكومت توسط علی بودند عدالت او را برنتافتند؟ بدون ترديد مجموعه ای از عوامل و علت ها را بايد كاويد و به هم ضميمه كرد تا پاسخی جامع داد اما به فراخور اين مقال دو عامل در جستجوي رسيدن به پاسخ حائز اهميت است: 1-استحاله فكري و ايدئولوژيك مردم و جامعه 2- انحراف پررنگ خواص و نخبگان.
@marghoomat
⭕ حکومتی الگو برای تمام تاریخ!
دو.
🔸از يكسو در جامعه اسلامی انديشه دنيا گرایی و ثروت اندوزی ميان مردم آنچنان اوج گرفته بود كه ارزش ها به ضدارزش ها مبدل گشته بود و ضد ارزش ها رنگ و لعاب ارزش ها را به خود گرفته بود. اينجاست كه علی هشدار می دهد كه مردم آگاه باشيد كه وضعيت امروز شما همانند روزی است كه خداوند پيامبرش را بر شما مبعوث گردانيد. از سوی ديگر؛ خواص و نخبگان كه گروهی از آنها سابقه ای از جنگ و مبارزه، در ركاب با پيامبر به همراه داشتند هر كدام به طريقی بر مسير عدل و عدالت ثابت قدم نماندند و از امام خواسته ای را طلب نمودند و چون به مال و منال مورد انتظارشان نرسيدند يا از تكيه زدن بر فلان منصب و مقام دور ماندند، از اردوگاه امام رخت بربستند.
🔸چهره های سياسی و مشهوری چون عايشه، طلحه، زبير، ابوموسی اشعری، زيدبن ثابت، حسان بن ثابت، ابوهريره، سعدابن ابي وقاص، اشعث بن قيس و دهها نفر ديگر به اپوزيسيون تبديل شدند و از امام جدا گرديدند. تكليف معاويه و حزب اموی نيز معلوم بود. سه جنگ جمل، صفين و نهروان را در مدت كمتر از پنج سال بر امام تحميل كردند، دامنه آشوب ها و اغتشاشات را گسترش دادند و با عدم تمكين در برابر قانون و حدود الهی گستاخانه باطل را بر حقيقت جولان دادند.
🔸امام اما به دور از محافظه كاری های معمول حكام و با نفی مصلحت سنجی های كذایی بر راهبرد مبارزه همه جانبه با فساد سياسي و اقتصادی ادامه دادند و به موازات آن بر زدايش انحرافات فكری و ايدئولوژيك مردم همت گماردند. فقدان قوه تحليل اوضاع سياسی جامعه از سوی عوام و توده مردم و انحراف خواص و نخبگان از اصول بنيادين و ارزشها نگذاشت آرمان های متعالی حكومت علوی به ثمر نشيند هر چند كه اين يك اشتباه استراتژيك است كه حكومت امام را شكست خورده بدانيم.
🔸امروز حكومت علی الگوی مناسب و بی بديلی براي همه حق طلبان و عدالتخواهان است و جمهوري اسلامي پس از گذشت قرن ها همان راه را ادامه میدهد، ناكثين، قاسطين و مارقين امروز هم عرض اندام می كنند و در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی تمام قوای خودشان را به ميان آورده اند اما تفاوت اينجاست كه نقطه قوت و قدرت ايران اسلامی، بصيرت و هوشياری مردمی است كه در همه بزنگاههای حساس و سرنوشت ساز به بهترين وجه ايفای نقش می كنند. اگرچه اكنون برخی خواص در عبور از شرايط پرپيچ و خم و صعب العبور بازماندند و در آزمون ايستادگی و ثبات قدم در مسير اصول و ارزش ها مردود شدند اما نه تنها مردم را به دنبال خود نتوانستند بكشانند بلكه در چشم تيزبين ملت رسوا و خوار شدند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش پنجم، قسمت اول
🔸در سال 57، گسترش دامنه اعتراضهای مردم شیراز بهویژه چند تظاهرات پیدرپی كه مبدأ آن مسجد نو شیراز بود، مقامات حكومتی را به خشم واداشت. علاوه بر این، از آنجایی كه موعد برگزاری جشن هنر هم، كه قرار بود از روز عید فطر آغاز شود، برقراری نظم و امنیت و سركوب مخالفتها با برگزاری جشن مزبور برای مقامات محلی حیاتی مینمود. از این رو در پنجمین روز ماه رمضان با حمله به معترضان در مسجد نو، مخالفان را به خاك و خون كشیدند. چنین اقدامی در تاریخ شیراز پس از وقایع 15 خرداد 1342 بیسابقه بود.
🔸اما ماجرا از آنجا آغاز شد كه در روز 19 مرداد 1357 مطابق با پنجم رمضان 1398 بنا به دعوت آیتالله بهاءالدین محلاتی برای اظهار همدردی با مردم اصفهان و كازرون عده زیادی در مسجد نو اجتماع كردند و سید احمد پیشوا برای آنان سخنرانی كرد. پس از خاتمه سخنرانی براساس روال شبهای گذشته، حاضرین باز با حضور در خیابان حضرتی و فلكه شاهچراغ اقدام به تظاهرات نمودند. در نتیجه با دخالت پلیس و آغاز زد و خورد شدید بین طرفین عدهای كشته و مجروح شدند. در یكی از گزارشهای ساواك در مورد تظاهرات مزبور چنین آمده است: «در حدود 8 هزار نفر از قشریون مذهبی و عناصر اخلالگر در شهر شیراز به تظاهرات اخلالگرانه مبادرت كردند كه در نتیجه مقابله مأموران با اخلالگران 15 نفر در اثر اصابت گلوله، مجروح و 2 نفر نیز كشته شدند. همچنین نوجوانی دوازده ساله و ده ساله براثر پرتاب سنگ كشته و مجروح شدند».
🔸براساس گزارش دیگر ساواك در این حادثه 20 نفر از تظاهركنندگان و 33 نفر از مأموران مجروح و 98 نفر توسط مأموران انتظامی و امنیتی دستگیر شدند. درحالیكه براساس این گزارش تیراندازی به سوی تظاهركنندگان زمانی آغاز شد كه آنان مبادرت به ایجاد حریق و تخریب اتومبیلهای پلیس و ارتشی و حمله به مأمورین نمودند. اما روزنامه نوید در این ارتباط، گزارشی برخلاف ادعای مزبور ساواك ارائه كرده است.
🔸در این گزارش چنین آمده است: «تیراندازی و درگیری كه از ساعت 2 بعد از ظهر شروع شده بود، در محوطه و حتی صحن شاهچراغ تا 5 ساعت ادامه یافت و مردم به خاك میافتادند. نیروهای مسلح شاه صدها دوچرخه و موتورسیكلت و خودروی مردم را اطراف مسجد نو آتش زدند. تنها در فاصله بین مسجد نو و شاهچراغ، 200 نفر بر اثر گلوله مجروح شدند. تظاهركنندگان نیز یك جیپ و یك كامیون ارتشی را به آتش كشیدند. جوانها از روی بام مسجد نو و ساختمانهای اطراف با سنگ به شلیك مسلسلها جواب میدادند، گویی مرگ معنی نداشت. كماندوهای ارتشی پس از ساعتها نبرد و كشتار، به یاری هلیكوپترهای مجهز به مسلسل، مردم مجروح و خسته را عقب راندند.»
🔸رجبعلی طاهری كه خود یكی از دستاندركاران تظاهرات مزبور بود، در ارتباط با حادثه مزبور میگوید: «حمله مأموران به مسجد نو و شهید و مجروح كردن عدهای از مردم كه برای نخستین بار در وقایع انقلاب در سال 1357 به وقوع میپیوست، شور و حال عجیبی در بین مردم ایجاد كرد.» وی میافزاید: «از آنجایی كه او و افراد گروهش در توزیع اعلامیه جهت برگزاری مراسم مزبور و در تداركات آن نقش داشتند دستگیر و به سه ماه زندان محكوم شدند.» او با عده زیادی از دانشجویان و دانشآموزان دستگیرشده برای گذراندن دوران حبس در زندان عادلآباد شیراز زندانی شدند.
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش پنجم؛ قسمت دوم
🔸همزمان با وقایع شیراز در اصفهان نیز در 19 مرداد 1357 در نتیجهی اقداماتی كه در حمله به منزل آیتالله سیدحسین خادمی اصفهانی به منظور پایان دادن به تحصن مخالفان انجام شد، در اثر درگیری بین مأمورین دولتی و متحصنین، مأموران مبادرت به تیراندازی نمودند كه در نتیجه آن پنج نفر از معترضان كشته و عدهای مجروح شدند. كشتار همزمان شیراز و اصفهان علاوه بر انعكاس وسیع در رسانههای داخلی و خارجی واكنشهای علما، روحانیون و جناحهای مختلف دستاندركار در انقلاب را برانگیخت.
🔸در نخستین واكنش به این واقعه در شیراز علمای شیراز با اجتماع در منزل آیتالله بهاءالدین محلاتی، با صدور اعلامیهای روز 21/5/1357 را عزای عمومی اعلام كردند. در این اعلامیه كه تحت عنوان «استیضاح از رژیم غیرقانونی ایران» منتشر شد، چنین آمده بود: «بار دیگر رژیم سفاك ایران در شهر مذهبی شیراز دست به جنایات دیگری زد. عصر پنجشنبه پنجم رمضان هنگامی كه مردم بیدفاع و بیسلاح در مسجد نو شیراز مشغول انجام فرایض مذهبی بودند، بیشرمانه مورد هجوم ناجوانمردانه افراد مسلح پلیس و نظامی قرار گرفتند و این حمله در مدت كوتاهی دهها كشته و صدها زخمی برجای گذاشت. ضمن اظهارنظر و انزجار از اعمال ضداسلامی و ضدانسانی رژیم حاكم، اكنون از این حكومتی كه مدعی مسلمانی و اعطای آزادی است، سؤال میكنیم؛ به چه مجوزی و با چه ضابطه اسلامی مرتكب این اعمال وحشیانه شده و مردم بیگناه و بیدفاعِ ما را به خاك و خون كشیده است؟ بدینوسیله مراتب نفرت خود را اعلام میداریم تا جهانیان از وضع أسفانگیزی كه بر مردم مسلمان ایران میگذرد، آگاه باشند.»
🔸علمای شیراز در بیانیه دیگری با توجه به كشتار رژیم و فجایع پیشآمده در شیراز روز شنبه 21 مرداد مصادف با هفت رمضان را عزای عمومی اعلام كردند.
🔸به دنبال گسترش تظاهرات و جنایات رژیم پهلوی در شیراز و اصفهان، امام خمینی پیامی خطاب به ملت ایران صادر کردند که بدین شرح است:
🔸 «به دنبال گزارشات رسیده از ایران مبنی بر قتل عامهای مکرر در شهرهای مذهبی اصفهان و شیراز و ... نمونۀ دیگری است از جنایات بی حد شاه. گفته می شود شاه در یکی از مصاحباتش ـ که از نشر آن جلوگیری شده ـ گفته است: «در صورتی که من رفتنی باشم ایران را با خاک یکسان می سازم و می روم». جنایات اخیر نشان داده است که او مشغول پیاده کردن نقشۀ خویش است. مردم مسلمان ایران تمام بدبختیهای خود و کشور خود را از شاه می دانند و دست از مقاومت نخواهند کشید تا پیروز شوند و استقلال و آزادی خود را به دست بیاورند. ملت باید بداند که آزادیخواهان جهان به آسانی به آزادی دست نیافته اند. پیغمبر بزرگ اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ با آن زحمات و رنجهای طاقت فرسا در راه هدف از جهاد با ستمکاران تا آخر عمر دست نکشید. امیرالمؤمنین عمر خود را در پیکار با ستمکاران که خود را مسلمان معرفی می کردند به سر برد. دفاع از حق و اسلام، از بزرگترین عبادات است. بگذار عبادتگاههای ما را در این شهر مبارک به خون بکشند و ببندند، که مسلمین با عبادت بزرگتر، ماه شریف را می گذرانند.
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش پنجم؛ قسمت سوم
🔸به دنبال گزارشات رسیده، بیانیۀ علمای اعلام شیراز ـ دامت برکاتهم ـ عدد کشتگان را به دهها و مجروحین را به صدها نفر اعلام می دارد. مأمورین شاه به مسجد ریخته و به قتل و جرح مردم بی دفاع پرداخته و مسجد را به آتش کشیده اند؛ همچنان کشتار بی رحمانۀ اصفهان به دنبال حیله و دروغ و افترا موجب تأثر و تأسف بسیار است. اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمۀ خونخواران شاه از اجتماعات دینی ممنوعند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند!
🔸 شما به عذر مأموریت، برادران دینی خود را به گلوله می بندید که مسئولیت آن علاوه بر شاه با خود شما است، باید به حکم خداوند از فرمان ستمگران که شما را به قتل و ظلم امر می کنند سرپیچی کنید، و با کشتن برادران خود، جهنم دنیا و آخرت را برای خود نخرید و نالۀ مادران و پدران داغدار و جوان از دست داده را با گوش دل بشنوید، اینان مادران خود شما هستند. آیا فکر کرده اید که با گلولۀ خود حداقل یک خانوادۀ بزرگ را در درد و رنج بی حد قرار می دهید؟ اگر تا به حال هم دست به چنین اعمالی زده اید هر چه زودتر توبه کنید و خود را در صفوف لشکر حق قرار دهید؛ مطمئن باشید که پیروزی دنیا و آخرت از آن شما خواهد بود. شما ای صاحب منصبان مسلمان و آزادۀ ارتش ایران! دیْن خود را به اسلام و مسلمین ادا نمایید و بیش از این تن به ذلت ندهید.
🔸باید تمام جناحهای اسلامی از علمای اعلام و خطبای محترم و طلاب و دانشجویان و جوانان، فرزندان عزیزم و بازرگانان محترم و کارگران و دهقانان شریف و بیدار و تمام جبهه ها و احزاب سیاسی، یکدل و یک جهت در آگاهی درجه داران ارتش و ژاندارمری و شهربانی کوشش کنند، و برای سرنگونی این جانیِ بالذات آنان را به تشریک مساعی دعوت نمایند، و ملت را از شرّ این ستمگر نجات دهند؛ و مجال ندهند بیش از این زن و مرد، بزرگ و کوچک، پیر و جوان و کودک ما را به خاک و خون بکشد و اسلام را فدای شهوات خود کند. من، در این آخر عمر، متواضعانه دست خود را به طرف تمام گروهها که برای برپایی اسلام و احکام آن، که تنها راه سعادت و ضامن استقلال و آزادی ایران از استعمار نو و کهنه است، کوشش و فداکاری می کنند دراز می کنم و از همه استمداد می نمایم.
🔸این شخص با کمال جدیت به محو آثار اسلام کمر بسته است، و با حیله و دروغ می خواهد خود را طرفدار اسلام و ملت معرفی کند. اکنون که ملت شجاع ایران ـایّدهم الله تعالی ـ بر حیله های او واقف شده و آگاهانه بپاخاسته است، باید طبقات دانشمند از نویسندگان و گویندگان در هر لباس و شغلی که هستند دست در دست یکدیگر گذاشته و با قلم و بیان، جنایات بیشمار دستگاه را برای ملت بیدار ایران روشن تر کنند. باید طلاب و دانشجویان عزیز و شجاع سراسر ایران از هر فرصت استفاده کرده و شعار ضد شاهی را که شعار اسلام است زنده نگه دارند.
🔸باید دانشمندان و دانشجویان متعهد و مسئول خارج کشور، جنایات این عنصر خطرناک را هر چه بیشتر در خارج و داخل نوشته منتشر کنند، و شخصیتهای آزادۀ جهانی را در سراسر دنیا از ظلم و ستمی که به مردم ایران وارد می شود آگاه کنند، و آنان رادرکمک به ملت دلیربرای نجات ایران از چنگال استعمار واستثمارجهانی بسیج نمایند.
🔸باید جمیع طبقات از اختلافات جزئی دست کشیده و برای نجات خویش به پا خیزند و با هر وسیلۀ ممکن در دفع این مفسدفی الارض اقدام کنند. امروز سکوت در مقابل این ستمگر و بی تفاوتی در برابر این جنایات، برخلاف مصالح عالیۀ اسلام و مخالف سیرۀ انبیای عظام و ائمۀ اطهار ـ علیهم السلام ـ است. امروز هر مطلبی که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی است شیطانی و با نقشۀ شیاطین طرح می شود.
اینجانب به اسلام و اولیای اسلام ـ علیهم السلام ـ و به عموم مسلمین، بخصوص مؤمنین شیراز و اصفهان ـ ایّدهم الله تعالی ـ و به بازماندگان عزیزان اسلام و جوانان متدین و برومند مسلمین تسلیت می دهم و خود را در غم آنان شریک می دانم. امید است که شهرستانهای دیگر ایران با اهالی محترم این دو شهرستان بزرگ همدردی نموده و خود را در مصایب بزرگ آنان شریک بدانند. والسلام علیکم و رحمة الله.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
arafe85.mp3
1.18M
🎙️⭕ ما را مثل دلقک فرعون ببخش!
🔺روایتی شنیدنی از ماجرای بخشیدن دلقک کاخ فرعون...
🔸 ما هم اومدیم ادای دعاخونارو در بیاریم، میدانیم لیاقت دعا کردن هم نداریم،
ما لیاقت صحبت کردن با خدا را نداریم.
ما با چه رویی با خدا صحبت کنیم!
🔸 یه روز مارو مثل دلقک فرعون ببخش!
آخه ما هم لباس دوست تو را می پوشیم.
ما هم دم از امام حسین می زنیم!
پ.ن: خدایا! از علی گندابی و رسول ترک تا طیب حاج رضایی و شاهرخ ضرغام و... به یک نیم نگاهت برگشتند و عاقبت شان بخیر شد و در آغوشت جان دادند. امشب ما را هم بغل کن. امشب آغوش باز کن که گدایان سفره احسانت منتظرند.
🔻می گذشت از درِ مسجد، نفسْ آلوده سگی
گذرِ خویش به کوی تو به یادم آمد..
#علی_ریاحی_پور
#استاد_مصباح
@marghoomat
این است علی کهنه نشو.mp3
4.32M
🎙️🔴 این است علی کهنه نشو!
🔺آیا از علی چیزی به تو میرسد؟ گفت متاسفانه نه! علی از آنجا که بر می گردد خودش، خودش را دارد میخورد،
نوشته اند آن شب تا صبح علی آرام نگرفت!
🔺آن زن گفت خداوند تو را رحمت کند و داغ دل ما را از علی بن ابی طالب بگیرد!
🔺عادت علی این بود که یتیم ها را به روی زانو خودش می نشاند، دست محبت به سر آنان می کشید، این بچه هارو یکی یکی آورد و به روی زانو خودش نشاند، لقمه های غذا را به دهان این بچه ها گذاشت و می گفت بچهها بخورید اما از علی بن ابی طالب بگذرید..
🔺وقتی شعله های تنور بلند شد، صورت خود را نزدیک این شعله های آتش آورد و با خودش زمزمه کرد که علی حرارت این آتش را بکش و دیگر در کار یتیم ها و فقیرها کوتاهی نکنی! آتش قهر الهی خیلی از اینها بالاتر است.
🔺این است علی! این است علی کهنه نشو! این است که این علی را تا دامنه قیامت مردم دوست خواهند داشت و نمی شود دوست نداشته باشند.
#مرتضی_مطهری
@marghoomat
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 ۵۱۶ امین شماره هفتهنامه ۹دی منتشر شد
👈امروز شنبه روی دكههای مطبوعات
🔻مهار تورم در گرو مهار دلار
🔹تحقق شعار سال میتواند گقدمه رهایی اقتصاد کشور از آقایی دلار باشد
🔻آرزوی مقدس
🔹رژیم اشغالگر به پایان خود نزدیک میشود
🔸قرآن برای همه مردم
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، بزرگترین و پرمخاطبترین رویداد قرآنی کشور
🔸 "محفلی" برای عشقورزی به قرآن
🔸ملیپوش فوتبال در دادگاه تفتیش عقاید عادل!
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/archives/9day
هفته نامه ۹ دی 👇
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
...
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش ششم
مبارزات مردم تهران با رژیم پهلوی در ماه رمضان 57
🔺در ماه رمضان، نمازهاي جماعات معمولاً بعد از افطار، پاسی از سر شب گذشته برگزار می گرديد و بعد از نماز يكی از وعاظ سخنرانی می كرد. محور اين سخنرانی ها انتقاد از شخص شاه، تجليل از امام خمينی، حكومت اسلامی و جذب نيروهای نظامی بود و بعد از پايان مراسم مردم به شعار دادن يا تظاهرات خيابانی می پرداختند.
🔺فعاليت روحانيون در تهران چشمگيرتر و بيشتر در معرض ديد جهانی بود، لذا ساواك گزارش ويژهای تهيه كرد و نزد مقامات رژيم فرستاد. ساواك در اين گزارش نوشت: «در مدت بررسی به ويژه در ماه مبارك رمضان تشكيل جلسات مذهبی با شركت چند هزار نفر در دو نوبت در اكثر مساجد تهران (حدود 600 مسجد و حسينيه) و در غالب آنان گويندگان مذهبی در پوشش سخنرانی مذهبی مردم را به قيام عليه حكومت تشويق و حملاتی به شخص اول مملكت وارد و از خمينی پشتيبانی [میکنند]».
🔺اما بزرگترین حرکت مردمی در تهران، در عید فطر رخ داد به طوری که حیرت سفیر انگلیس را برانگیخت. آنتونی پارسونز درباره حضور عظیم مردم تهران در این تظاهرات میگوید: «اين تظاهرات با چنان نظمی از سوی رهبران مذهبی سامان داده شده بود که دولت احتمالاً بسيار به آن رشک برده است. تظاهرکنندگان مخالف و دشمنِ رژيم بودند، اما در نهايت آرامش حرکت می کردند. آنها با سربازان روابط دوستانهای آغاز نموده و برای اولينبار در لوله تفنگشان گل می گذاشتند. در اين تظاهرات حادثهاي رخ نداد ولی با اين تظاهرات عظيم مردمی، زنگ خطر برای ژنرالهای نظامی به صدا درآمده و آنها نگران روحيه سربازان در خيابانها شدند.»
🔺سفیر آمریکا در ایران نیز، حیرت خود از این تظاهرات را اینگونه بیان کرد: «اين راهپيمایی نمايش عجيب قدرت سياسی مخالفان مذهبی رژيم بود. مأموران و ناظران ما كه برای گزارش مشاهدات خود در سفارت جمع شده بودند متفق القول بودند كه يك سازمان مجهز و مجرب اين راهپيمايي را سازمان داده است... نظم و سازمان اين راهپيمایی در عين حال كه موجب حيرت و شگفتی ما شده بود اين واقعيت را هم آشكار ساخت كه ما تشكيلات و فعاليت مخالفان را دستكم گرفتهايم.»
فعالیتهای مبارزاتی طلاب یزد در ماه رمضان 1357
🔺فعالیتهای مبارزاتی در ماه رمضان سال 1357 در یزد نیز با پیشاهنگی روحانیون رخ داد. در ابتدای این ماه، ساواک از تحرکات طلاب خبر داد که با راهبری آیتالله شهید صدوقی، به شهرها و روستاهای دور و نزدیک سفر میکردند و به افشاگری علیه رژیم پهلوی میپرداختند.
🔺در این رابطه، ضد اطلاعات ژاندارمری یزد در گزارشی به ساواک این استان در 16 شهریور 1357 درباره فعالیتهای طلاب یزدی در ماه رمضان آن سال چنین نوشت: «موضوع: آیتالله حاج محمد صدوقی
خبر رسیده گویاست از اول ماه رمضان سال جاری، نامبرده بالا حدود 20 نفر طلبه را با یک دستگاه مینیبوس به بهاباد اعزام و هر یک از طلبههای مورد نظر در روستاهای بهاباد اقدام به تبلیغات مضره و ضد میهنی نموده و اهالی را به بلوا و شورش تحریک مینمایند.»
🔺بدین ترتیب طلاب با سفر به نقاط مختلف استان یزد و سخنرانی برای مردم، نقش پررنگی در مبارزات ماه رمضان آن سال بر عهده داشتند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش هفتم
سخنرانیهای پرشور روحانیون مبارزِ ارومیه در ماه رمضان
🔺ارومیه یکی دیگر از کانونهای مبارزاتی بود که در رمضان 1357 با توجه به حضور روحانیونی چون آیتالله سیدعلیاصغرناظمزاده قمی نقش فعالی در نهضت اسلامی ایفا کرد. به دنبال پیام امام خمینی در 5 مرداد 1357 و در آستانه ماه مبارک رمضان، ائمه جماعت در سراسر کشور وظیفه یافتند «گویندگانی را دعوت نمایند که معتقد و علاقهمند به نهضت اسلامی و با هدفی اصیل، روشنگری مردم را بر عهده گیرند.» از همین رو روحانیونی از قم و تهران برای روشنگری و تبلیغ نهضت اسلامی به ارومیه دعوت شدند.
🔺از جمله روحانیونی که به ارومیه دعوت شد، آیتالله سید علیاصغر ناظمزاده بود. ساواک که نسبت به ورود روحانیون مدعو حساسیت خاصی داشت، از بدو استقرار او در مسجد لطفعلی خان، رفتار وی را تحت نظر قرار داد. در گزارش ساواک درباره فعالیتهای آیتالله ناظم زاده در رمضان 57 و متعاقب آن دستگیری و تبعید او از ارومیه آمده است: «... چون تذکرات داده شده درباره روحانی مذکور مؤثر واقع نگردید و از طرفی احتمال داده شده که سخنرانیهای تحریک آمیز وی موجب تهییج افکار متعصبین مذهبی و در نتیجه منجر به انجام تظاهرات اخلالگرانه از ناحیه افراطیون مذهبی گردد، لذا در مورخه 22مرداد 57 نامبرده از طریق شهربانی رضائیه احضار و به وی تفهیم گردیده که اقامتش در منطقه از لحاظ امنیتی به مصلحت نمیباشد. به دنبال موضوع فوق، ناظم زاده در ساعت۲۰شب مذکور، با یک دستگاه اتومبیل، رضائیه را در معیت دو نفر از مأموران ژاندارمری به قصد قم ترک نمود.»
🔺اما بازداشت و اخراج وی خللی در مسیر مبارزات مردم ارومیه نداشت. چنانکه حجتالاسلام والمسلمين مولودی می گويد: «دستگيري و تبعيد او از اروميه باعث نگرانی روحانيون شد... لذا روحانيون اروميه در جلسهای تصميم گرفتند تا خود به بيان حقايق درباره اقدامات رژيم بپردازند و به تعبيري انقلابی سخنراني نمايند.» به گفته آيتالله سيدعلی اكبر قرهباغی: «همه آقايان معتقد به مبارزه و برنامهريزي براي ادامه حركت بودند... [لذا تصمیم گرفتند] در ماه مبارك رمضان، تمام اهل منبر، مردم را تشويق كنند كه تنها در يك مسجد بزرگ برنامه باشد و اجتماع باشكوهی تشكيل شود. ... در ماه مبارك رمضان، همه اهل علم طبق تصميم قبلی، مردم را به يك مسجد نسبتاً بزرگ هدايت می كردند و هر شب يك سخنران برنامه اجرا می كرد و بسيار حركت سازندهای بود. مردم فراوانی از شهرها و روستاهای اطراف در اين اجتماع شركت می كردند.»
🔺بدین ترتیب در ماه مبارک رمضان 57 همه روزه مجلس سخنراني در مسجد اعظم برقرار بود و در هر روز و بعد از نماز مغرب و عشا و در آخر شب سخنرانی ها ايراد می شد و همه روحانيون در آن مجلس شركت می كردند.
هجوم ماموران رژیم به مردم روزهدار لرستان
🔺در لرستان نیز در همان نیمه اول ماه مبارک رمضان نیروهای رژیم پهلوی با حمله به اجتماع مردم روزهدار لرستان، ضمن ضرب و شتم آنها سه نفر به نامهای حمید قربانینسب، احمد رفیعپور و علی گودرزی را به شهادت رساند.
🔺منابع ساواک رویداد آن روز را چنین گزارش میدهند: «پس از دستگیری عناصر مزبور از جمله شیخ مهدی قاضی... عدهای از عناصر اخلالگر و آشوبطلب... جلوی مسجد علوی اجتماع [کردند] و پس از دادن شعارهای ضد ملی و اسائه ادب به کد 66 [منظور محمدرضا پهلوی است] و زنده باد خمینی، خواستار آزادی شیخ مهدی قاضی و دیگر روحانیون دستگیر شده بودند. ضمن آن به اخطارهای پلیس وقعی نگذارده و بنا به گزارش شهربانی استان با سنگ و چوب در مقابل تیراندازی ماموران مقاومت [کردند] و ماموران شهربانی به ناچار مبادرت به تیراندازی هوایی نموده و اخلالگران حدود سه الی چهار ساعت با ماموران درگیر [شدند.] در نتیجه در این واقعه... سه نفر از اخلالگران کشته و چند نفر از ماموران پلیس از جمله یک افسر مجروح بستری گردیدهاند.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش هشتم
تقابل مردم سبزوار با رژیم پهلوی در رمضان 57
🔸ماه رمضان سال 1357 با سالهاي قبل بسيار متفاوت بود. شور و اشتياق مردم براي حضور در مساجد و تکايا بيشتر شده بود. با نزديکشدن به شبهاي احياء حضور جمعيت چنان گسترده بود که برخي بهعلت كمبود جا مجبور ميشدند در خيابان تجمع کنند. در يکي از شبهاي احياء پس از پايان سخنراني، مردم شعار «مرگ بر شاه» سر دادند؛ بنابراين نيروهاي شهرباني بهسرعت خود را به حسينيه رساندند و با ضربوشتم توانستند جمعيت را متفرق كنند. اما با نزديکشدن به پايان ماه رمضان روحانيان که همواره منتظر فرصت مناسبي بودند، تصميم گرفتند پس از اقامه نماز عيد فطر در مسجد جامع، در خيابانها به تظاهرات بپردازند.
🔸ساعت هشت و نيم صبح روز سيزدهم شهريور، مصادف با روز عيد فطر پس از اقامه نماز در مسجد جامع، شيخ احمد سخنور براي ايراد سخنراني به بالاي منبر رفت. اين درحالي بود مأموران شهرباني خيابان بيهق و ديگر خيابانهاي اطراف مسجد را محاصره كرده بودند. سخنور بالای منبر گفت: رژيم با اقداماتي كه مرتكب شده عيدي براي مسلمانان باقي نگذاشته است. سپس به تبیین جنایتهای رژیم در ماه رمضان در شهرهای مختلف پرداخت.
🔸با پايانيافتن سخنراني، 2 هزار نفر از مردم سبزوار که قلبشان پر از نفرت و کينه از اقدامهاي رژيم شده بود، بهطور خودجوش پس از خروج از مسجد، درحاليکه عکسهايي از امام را در دست داشتند، در مسير خيابان بيهق به حرکت درآمدند. آنان با سردادن شعارهاي مذهبي و فرستادن درود و صلوات براي امام از مقابل مسجد پامنار و شهرباني گذشتند و بهطرف فلکه زند رفتند. جمعيت پس از عبور از ميدان ششم بهمن بهعلت محاصره شديد مأموران شهرباني در مقابل ورزشگاه پهلوي متفرق شد. راهپيمايي روز عيد فطر با دخالت پليس چندان به طول نينجاميد، اما سرآغازي براي تظاهرات اعتراضآميز بعدي در سبزوار شد.
اعلام عزای عمومی در اهواز
🔸ماه رمضان سال 57 در اهواز، آبستن حوادث فراوانی بود. در این ماه مردم ضمن محکوم کردن جنایت رژیم پهلوی در شهرها و استانهای کشور، در روز عید فطر به یک راهپیمایی بزرگ دست زدند. در این میان، باز هم روحانیت پیشگام و راهبر مردم بود.
🔸در دهه اول ماه رمضان، روحانیون مبارز اهواز در واکنش به وقایع اصفهان، روز 10 رمضان را عزای عمومی اعلام کردند. در بخشي از اطلاعيه جامعه روحانيت اهواز آمده بود: «جامعه روحانيت اهواز ضمن عرض تسليت به ساحت مقدس حضرت بقيهالله الاعظم (عج) و محضر شريف مراجع بزرگ تقليد در نجفاشرف، قم و تمام كساني كه در اين فجايع فراموش نشدني، مصيبت ديده و داغدار شدهاند، به عموم اهالي محترم اهواز ابلاغ ميدارد كه روز سه شنبه 10 رمضان المبارك 1398 برابر با 24 مرداد 1357 را به خاطر مراتب ياد شده، عزاي عمومي در اهواز اعلام ميدارد».
🔸پس از اين حركت و اعلام مواضع روحانيون در اهواز، همانگونه كه انتظار ميرفت، مردم واكنش نشان دادند و پس از تجمع در حسينيه اعظم و گوش فرا دادن به سخنراني حجتالاسلام غلامرضا گلسرخي در خيابانهاي اهواز به راه افتادند. به گزارش اطلاعات: «در اهواز گروه كثيري از اهالي اين شهر كه در حسينيه اعظم گرد هم آمده و به سخنراني گلسرخي (واعظ معروف) گوش ميكردند، در پايان مجلس به سوي خيابانهاي اطراف حسينيه به حركت درآمدند. تظاهركنندگان كه با دخالت مأموران مواجه شده بودند، به سوي آنها سنگ پرتاب كردند...»
🔸درگیری ماموران با مردم در آن روز باعث عقبنشینی مردم نشد و اهوازیها در روز عید فطر، دست به یک راهپیمایی بزرگ زدند. مردم بعد از نماز عید فطر با تجمع در مکانهایی چون حسينيه اعظم و مسجد بهبهاني، تظاهرات خود را در خيابانهاي اصلي شهر آغاز كردند و علیرغم تمهیدات عوامل انتظامي، امنيتي و نظامي رژيم پهلوي جهت ايجاد محدوديت براي راهپيمايي روز عيد فطر، نخستين راهپيمايي دهها هزار نفري در اهواز و ساير شهرهاي استان خوزستان با شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» تحت كنترل شديد نيروهاي امنيتي استان صورت گرفت و به عنوان یک رفراندوم بزرگ، ضربه محکمی به رژیم پهلوی وارد کرد.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش نهم
خیزش عمومی در جهرم
🔸در ماه رمضان، تمام مساجد جهرم مملو از جمعيت بود که عمدتاً هم جوانان بودند. در این ماه سه مجلس بزرگ و مهم سخنراني در شهر جهرم وجود داشت. يكي در حسينيه كوي علي پهلوان بود كه آيتالله سيدحسين آي اللهي منبر ميرفت؛ مکان دیگر در مسجد حاج محمدحسين (مسجد بازار ) بود كه آيتالله سيدمحمدعلي آستانه سخنراني میکرد و پس از اتمام دو مجلس ذکر شده، همه مردم به طرف مسجد نو محل سخنراني آيتالله سيد ابوالقاسم شفيعي حركت میکردند و بعد از این مجالس، مردم با پی بردن به چهره واقعی شاه و رژیم پهلوی، اقدام به راهپیمایی میکردند.
🔸از جمله حوادث مهمی که در ماه رمضان 1357 در جهرم رخ داد، تظاهرات مردم در 8 شهریور بود. به گزارش روزنامه کیهان: «حدود دو هزار نفر از مردم جهرم پس از پایان سخنرانی حجتالاسلام شفیعی در مسجد نو این شهر در سر راه خود شیشههای بانک صادرات شعبه مرکزی، تهران و پارس و ساختمان دادگستری را شکستند. مأموران انتظامی با شلیک گاز اشکآور به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند و موفق به متفرق ساختن آنها شدند. به دنبال تظاهرات جهرم مأموران پلیس و انتظامی در نقاط حساس شهرمستقر شدند.»
🔸علاوه بر این، روز عید فطر نیز یک تظاهرات گسترده در جهرم شکل گرفت. روزنامه کیهان حجم تظاهرات مردم جهرم در عید فطر را بیش از 80 هزار نفر اعلام کرد و نوشت: « بیش از 80 هزار نفر از مردم جهرم و روستاهای اطراف آن که برای شرکت در تظاهرات به این شهر آمده بودند، در روز عید فطر در مسجد قبله اجتماع کردند و پس از برگزاری نماز عید فطر به یک راهپیمایی طولانی 6 کیلومتری پرداختند. مردم بیش از 1500 پلاکارد که روی آنها جملاتی درباره آزادی، استقلال، آزادی زندانیان سیاسی نوشته شده بود حمل میکردند. این تظاهرات، مقدمه حرکتهای بعدی را تا پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.
حضور بانوان زنجان در تظاهرات ماه رمضان
🔸تب و تاب مردم زنجان در ماه رمضان سال 57 با چند اقدام رژیم پهلوی به اوج رسید که یکی از آنها شهادت شهید مرتضایی بود. به دنبال این ماجرا که در دهه آخر ماه مبارک رمضان رخ داد، مردم زنجان با حضور گسترده و حیرتانگیز بانوان، دست به راهپیمایی زدند.
🔸روزنامه کیهان گزارش این راهپیمایی را که در 9 شهریور برگزار شد چنین درج کرد: «دختران چادری زنجان در حالی که عکسهای احمد را در دست داشتند به تظاهرات آرام پرداختند و به طرفداری از آیتالله العظمی خمینی و به مخالفت با دولت شعار دادند... آنان در بیشتر خیابانهای شهر به پیاده روی پرداختند و بدون این که با دخالت مأموران روبه رو شوند به خانههای خود بازگشتند.»
🔸به دنبال اين تظاهرات، همه روحانيون شهر براى همراهی با بانوان، نمازهاى جماعت خود را تعطيل و از رفتن به مساجد خوددارى كردند. بديهى است اين حرکت، آن هم در ماه مبارك رمضان، تأثير فوقالعاده مخربى بر چهره رژيم گذاشت. بهويژه اين كه بازاريان و مغازهداران زنجان نيز از صبح روز پنجشنبه مغازههاى خود را بسته و شهر را به حالت غيرعادى درآورده بودند.
مبارزات مردم قزوین در ماه رمضان 57
🔸مردم قزوین نیز در ماه مبارک رمضان سال 57، با حضور در مساجد و سپس با برپایی تظاهرات در خیابانها، نقش پررنگی در مبارزات مردم ایران در ماه رمضان آن سال داشتند. در یکی از این تظاهرات در روز 6 رمضان، پس از پايان سخنراني سيدعباس ابوترابي در مسجد شاه قزوين، عدهاي از شركتكنندگان به خيابانها ريخته و ضمن دادن شعارهايی علیه شاه، به راهپيمايي پرداختند. تظاهركنندگان در خيابانهاي پهلوي به حركت درآمدند و ضمن دادن شعار، با پرتاب گاز اشكآور و تيراندازي هوايي متفرق شدند.
🔸این تظاهرات طی روزهای 7 و 8 رمضان نیز ادامه یافت و در روز هشتم ماه رمضان، یک نفر از شهروندان قزويني در جريان تظاهرات مردمي توسط عوامل رژيم، با زبان روزه به شهادت رسيد.
🔸تحرکات انقلابیون قزوین در ماه رمضان، طی روزهای بعدی به صورت جسته و گریخته ادامه داشت تا اینکه در نیمه ماه رمضان، مردم قزوین در واکنش به جنایت رژیم پهلوی در آبادان، به پا خاستند. آنها در نخستین اقدام، طي بيانيهاي اين عمل را محكوم كرده و سپس دست به تظاهرات گسترده زدند. این تظاهرات که با دخالت ماموران رژیم مواجه شد، طی روزهای بعد و تا عید فطر همچنان تداوم داشت.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕ رمضانی ماندگار، انقلابی و تاریخی!
🔺 مروری بر سیر مبارزاتی مردم ایران در رمضان 1357
⬅️ بخش دهم و پایانی
تظاهرات پی در پی مردم کرمان در ماه رمضان 57
🔸ماه رمضان سال 57 نقطه عطف انقلاب اسلامي در شهر کرمان محسوب ميشود. زيرا تا پيش از اين ماه، حرکتهاي انقلابي شهر پراکنده و محدود بود، اما به لطف اين ماه مبارک و عبادات و جلسات و مراسم مذهبي و در سايه روشنگريهاي روحانيون بيدار و مبارز، روح شجاعت و جسارت انقلابي در مردم بيدارتر گرديد و به انسجام بيشتر جريان انقلاب در شهر کرمان انجاميد.
🔸در طول اين ماه مساجد و تکاياي شهر صحنه اعتراض و قيام شدند. مردم بعد از فراغت از عبادات با برپایی تظاهرات، به سردادن شعار عليه رژيم و حمايت از امام خميني ميپرداختند. آنکه بيش از همه در ايجاد اين شور انقلابي در شهر کرمان در اين ماه نقش داشت، روحاني متهور و پرجرأتي بهنام حجتالاسلام کامياب بود که به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان به شهر کرمان دعوت شده بود. او با بياني قدرتمند به تبليغ فرهنگ مبارزه و افشاي ماهيت رژيم ميپرداخت. منبرهاي اين روحاني شجاع عرصه روشنگري و القاي روحيه انقلابي بود.
🔸در واپسين روزهاي ماه رمضان هم حال و هوايي انقلابي بر مجالس مذهبي کرمان حاكم شد. مردم در چنين فضاي انقلابي شعارهاي تندتري را عليه رژيم و شاه سر ميدادند. «شعار مرگ بر شاه» از اصليترين شعارهاي مردم در اين اجتماعات بود.
🔸آخرين پنجشنبه ماه رمضان که با روز نهم شهريور ماه مصادف شد، يکي از پرشورترين اجتماعات مذهبي سياسي در شهر کرمان برگزار گرديد. اين مجلسِ بزرگداشت به بهانه چهلمين روز درگذشت حجتالاسلام شيخ احمد کافي در مسجد جامع کرمان منعقد گرديد. اين مجلس بنا به دعوت جامعه روحانيت و با حضور طبقات مختلف مردم صورت گرفت. در آن روز شهر کرمان بهصورت يکپارچه به حالت تعطيل درآمد و کليه مغازههاي بازار و خيابانهاي شهر بسته شد و جمعيت بسيار زيادي از مردم در آن مراسم حضور يافتند.
🔸در پایان مراسم، مردم در حالي که آيتالله صالحي کرماني و ساير علما و وعاظ و طلاب علوم ديني پيشاپيش آنها حرکت ميکردند، با حمل تمثالهايي از امام خميني از مسجد جامع خارج شدند و ضمن عبور از خيابان قدمگاه مظفري و خيابان شاهپور (دکتر شريعتي کنوني) و اطراف ميدان مشتاقيه (شهدا) و با سردادن شعارهاي مذهبي و سياسي به مسجد بازگشتند. مبارزات مردم کرمان در ماه رمضان 57 به تظاهرات عظیم عید فطر ختم شد که پیشزمینهای برای تداوم مبارزه طی ماههای بعد بود.
🔸علاوه بر این، در ماه مبارک رمضان آن سال در بسیاری از نقاط کشور همچون کرمانشاه، آبادان، همدان، مشهد، رشت، گیلان، قم، کاشان، اراک، تبریز و ... حرکاتهایی شکل گرفت و تا عید فطر عمیقتر شد و طولی نکشید که رژیم پهلوی را به ورطه سقوط کشاند.
🔸ساواک طی گزارشی در همان ایام در مورد نقش وعاظ در قیام مردمی در ماه مبارک رمضان نوشت: «اکثر قریب به اتفاق وعاظ، مخالف رژیم و مصالح مملکتی سخنرانی مینمایند و سخنرانی آنان به نحوی است که طبقه عامه و همچنین روشنفکر را تحت تأثیر قرار داده و نسبت به رژیم بدبین مینمایند، به طوری که پس از خروج از مسجد مردم به طور آشکار از دستگاه حاکمه ابراز انزجار مینمایند. وعاظ در طول سخنرانی خود قیام امام حسین را بارها تأکید کرده و حکومت معاویه را با حکومت فعلی قیاس میکنند؛ حتی در سخنرانی واعظی به نام الهی مورخه ۲۱ / ۵/ ۲۵۳۷ جسارت را به جایی میرساند که به طور علنی به ذات مقدس شاهنشاه آریامهر توهین می نماید.»
🔸بعد از اینکه این گزارشها نزد محمدرضا پهلوی فرستاده شد، شاه در حاشیه گزارش نوشت: «اکنون که به تدریج می توانید وعاظ طرفدار خمینی را بشناسید آنان را در صورتی که اعمالشان برخلاف مقررات و قوانین مملکتی است و هدفشان انقلاب و عدم پیشرفت کشور میباشد بازداشت و تحت تعقیب قرار گیرند.» گرچه نشانه ضعف و ترس در این دستور خلاف قانون شاه کاملاً آشکار است، ولی بعد از این فرمان ساواک به دستگیری وعاظ انقلابی و بازداشت آنان دست زد ولی این اقدام نیز نتیجه عکس داد و تظاهرات شدیدتری در اعتراض به دستگیری روحانیون در سرتاسر کشور به وقوع پیوست.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
🔴 راهی نیست جز تفکیک شخص از جایگاه!
🔸سخنی است که گاها زیاد به گوش میرسد و دستاویز افراد زیادی جهت توجیه و فرار از پاسخگویی برخی مدیران در دستگاه های مختلف اجرایی و تقنینی و قضایی و... قرار می گیرد؛ «باید مراقب جایگاه برخی افراد باشیم، باید شأن آنان را حفظ کنیم، هر چند مدیریت آنان دچار مشکلاتی باشد اما ما نباید این معضلات را مطرح کنیم، باید جایگاه را حفظ کنیم، اگر انتقاداتی وجود دارد خصوصی، در گوشی، به دور از مردم مطرح کنید، مبادا شأن فرد را تضعیف کنید و ...»
🔸مشکل دقیقاً همین جاست؛ آیا انتقاد از افرادی که دارای جایگاه های قانونی و ساختاری در بین عوام هستند، موجب نزول شأن و تضعیف جایگاه آنان می شود؟ یا دقیقاً بر عکس؟
🔸اتفاقاً شما اگر بخواهید از جایگاه فرد(به طور مثال امام جمعه و یا فلان وزیر و وکیل و... ) حراست کنید، باید با بایسته های آن جایگاه، عملکرد فرد را مورد نقد قرار داده تا مردم بتوانند بین ناکارآمدی فرد و تقدس جایگاه تفاوت قائل شوند.
🔸به طور مثال شما باید با این استدلال که ساده زیستی، دوری از اشرافیت، نزدیکی به مردم و ... (که همگی ویژگی های جایگاه امامت جمعه است) اشرافیت زدگی و بالاشهر نشینی فرد را مورد نقد قرار دهی؛ آنهم نه در جمع خصوصی، پشت پرده؛ رو به مردم و با صدای بلند و رسا؛ این کار با زیر سوال بردن وضعیت موجود آنهم به صورت کاملاً واقع بینانه، مردم را با وضعیت مطلوب آشنا کرده و امکان تفکیک «شخص» از «جایگاه» را فراهم می کند.
🔸یادمان باشد که برای حل مشکلات، ابتدا باید آنان را پذیرفت سپس در فضایی منطقی برای حل آنان چاره اندیشید. اگر نتوانیم بین تقدس فرد و جایگاه تفاوت قائل شویم، باید منتظر این باشیم که مردم اشتباهات افراد را نه به پای «نظام»، که به پای «اسلام» بنویسند؛ همان موضوعی که بیشترین دغدغه و نگرانی امام روح الله را شامل می شود:
🔸«اگر خدای نخواسته در شهرستان ها، در جاهایی که علما و روحانیون هستند یک اختلاف نظری باشد که منتهی به اختلاف ظاهر بشود، مکتب ما خدشه دار می شود و این مسئولیت بزرگی است متوجه به روحانیون. اگر دادگاه های ما بر خلاف موازین اسلامی، بر خلاف عدالت رفتار کنند مکتب ما خدشه دار می شود. اگر پاسدارهای ما که پاسدار جمهوری اسلامی هستند، پاسدار انقلاب اسلامی هستند کاری بکنند که بر خلاف موازین پاسداری باشد، مکتب ما خدشه دار می شود و این مسئولیت بزرگی است.»
🔸وقتی در برابر چشمان مردم، مسئولین را مورد نقد و چالش قرار می دهیم، از طرف برخی دوستان دائم جمله ای را می شنویم: « آنقدر مردم را به مسئولین نظام و بالتبع به نظام بدبین نکنید، چرا مسئولین را مقابل مردم به نقد می کشید؟»
🔸پاسخ نگارنده آن است که اگر شما نظام را دقیقاً همان مسئولینش می دانید، بله هم و تلاش امثال نگارنده در راستای بدبین کردم مردم به نظام است؛ اما آنچه که حقیر از گفتمان امام و رهبری فراگرفتم این بوده که نظام یک سیستم فیزیکی مشتمل بر افراد نیست که در نتیجه با این استدلال که حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ بگوییم پس حفظ مسئولین از نقد و ایجاد مصونیت برای آنان هم ازاوجب واجبات است.
🔸زمانیکه شما با آرمانهای انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را به چالش می کشید، این اجازه را به مردم میدهید که بتوانند بین ناکارآمدی افراد و جایگاه آنان تمایز قائل شوند.
هنر ما باید این باشد که در مسائل به وقوع پیوسته در جمهوری اسلامی، خود را از لایه «جمهوری اسلامی» خارج کرده و در لایه ای متفاوت که همان لایه «انقلاب اسلامی» است، مسائل را مورد نقد و مداقه و بررسی قرار دهیم. همان دوگانه اصیل و راهبردی نظام و نهضت.
🔸از نظر نگارنده نظام یعنی یک راه، یک مسیر و یک سری شعارها و آرمانها؛ به میزانی که این آرمانها در نظام به انزوا رفته و بستر لازم برای اجرایی شدنشان فراهم نشود، نظام در حال تضعیف است؛ با همین استدلال بر این باورم که حفظ نظام اسلامی، با تأکید بر پسوند اسلامی بودنش آنهم از نوع اسلام ناب، از اوجب واجبات است؛ نه اینکه حفظ نظام را مساوی با حفظ و تقدیس برخی کارگزارانش قرار دهیم و در هر حالتی و به هر صورتی نهضت را فدای نظام کنیم. حتی در صورت ذبح عدالت و تئوریزه شدن فساد و اتراف و تزویر و تحمیق سیاسی.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
⭕ جناب رئیس، فرمانده رفوزه شده است! 🔸 بعد از گذشت قریب به دوسال از عُمر دولت سیزدهم، به نظر می رسد
🔴 نامهٔ هشدارآمیز هشت بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ به معاون اول رئیس جمهور؛ اگر خود را پاسخگوی افکار عمومی نمیدانید، استعفاء خویش را تقدیم ملت ایران نمائید!
بسمه تعالی
جناب آقای مخبر
معاون اول محترم ریاست جمهوری
🔸️همانطور که مستحضرید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخرانی راهبردی نوروز ۱۴۰۲ سال پیش رو را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری نمودند. با نظر به این مهم امروز انتظارات مضاعفی از دولت برای داشتن آرایش جنگی و جدیّت در مواجهی با وضع موجود در افکار عمومی وجود دارد و بالطبع اطلاع از برنامهٔ ویژهٔ دولت برای «مهار تورم» و «رشد تولید» از بیان شما به عنوان «فرمانده اقتصادی دولت» حق طبیعی مردم میباشد. ولی معالأسف باید گفت گویا فرمانده اقصادی دولت علاقهای به حضور در مجامع نخبگانی و دانشگاهی ندارد.
آقای معاون اول!
🔸️نزدیک به دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذرد؛ دوسالی که علیالاصول باید برای شما و مدیران اقتصادیتان به دستوپنجه نرم کردن با کلان مسائل اقتصادی برای رسیدن به راهبردهایی واحد و عینی در جهت مدیریت جنگ اقتصادی دشمنان ایران و نیز برونرفت از بحرانهای اقتصادی آینده صرف شده باشد. اما آنچه امروز نمایان شده حاکی از آن است که دولت سیزدهم حتی به راهبردهایی واحد نزدیک هم نشده؛ دولت برنامهٔ مشخصی برای چند سال باقی مانده از عمر کوتاه خویش ندارد و تنها از ستونی به ستون دیگر در حال حرکت است. واقعیت تلخ اما این است که امروز دیگر انتظار بیبرنامگی و آزمون و خطا از دولت بیجاست؛ آزمون و خطاهایی گاهاً متناقض که بازی با معیشت روزمره و آیندهٔ ملت ایران است. اینکه دستگاههای اقتصادی دولت پس از دو سال هنوز در برنامههای خود حتی به انسجام و همنظری نرسیدهاند، بسیار تعجب برانگیز نیست؟ در واقع باید گفت پس از دو سال از گذشت عمر اجرایی دولت، از شما انتظار میرفته است هماهنگ کنندهٔ قهّارِ راهبردهای اقتصادی این دستگاهها باشید و برنامهای واحد را با اقتدار در دستور کار قرار داده و حاضر به هزینه دادن برای آن میبودید تا شاهد نابسامانی فعلی در قوهٔ مجریه نباشیم. ولی متأسفانه سیاستها و ناهماهنگیهای فعلی عکسِ این وضع مطلوب را روایت میکنند. امروز دیگر زمان آن رسیده که هر آنچه انجام شده و درحال انجام است، شفاف با افکار عمومی در میان گذاشته شود.
فرمانده محترم اقتصادی دولت!
🔸️سوالاتی از قبیل پرسشهای اساسی پیش رو اهمیت ندارند؟
- «چرا دولت برای اصلاح اساسی ساختار بودجه و نظام بانکی تمرکز و برنامه و ارادهٔ موثری از خود نشان نمیدهد؟»
- «تا چه موقعی باید شاهد ناتوانی در برخورد با بیانضباطی بانکها در اعطاء وامها و تسهیلات کلان باشیم؟»
- «چرا زمانی که رئیس جمهور بر وعده ساخت ۴ میلیونی مسکن تاکید میکند، تسهیلات موجود بانکی به این سمت حرکت داده نمیشود؟»، «چرا این حجم از بیثباتی و تنش تصمیمگیری میان اعضاء کابینه دیده میشود؟ (خصوصا در مسائلی پیش آمده وزرات کار و رفاه اجتماعی در ابتدای دولت و اخیرا آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی و غیره)»
- «دلیل بیارادگی و تناقض فاحش در سیاستهای ارزی دولت چیست؟»
- «چگونه پس از سیاست حذف پر هزینهٔ ارز ۴۲۰۰ دست به تثبیت مجدد ارز ۲۸۵۰۰ زده میشود درحالی این دو تصمیم در کلانِ رویکرد سیاستگذاری کاملا متناقض هستند؟»
و انبوه دیگری از سوالاتی که سایهنشینی دوسالهٔ جنابعالی مانع پاسخگویی بدانها بوده است.
آقای مخبر!
🔸️مستحضرید پیش از این دو بار برای حضور در نهاد دانشگاه و پاسخگویی در قبال «برنامه و اقدام دولت» توسط هشت بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ از شما دعوت به عمل آورده شده است؛ در ابتدای دولت جهت پاسخگویی در خصوص «وعدههای محقق نشده واکسن برکت» و اخیراً نیز در مواجهه با سیاست پر ابهام «مولدسازی اموال راکد دولت»!. اما متأسفانه در هیچ یک از دو دعوت مذکور جنابعالی خود را پاسخگوی افکار عمومی و نخبگانی جامعه در نهاد علم ندانستید. امروز برای سومین و آخرین بار شما را به پاسخگویی و شفافیت درخصوص برنامههای اقتصادی دولت و نیز عملکرد دو سالهتان در حضور دانشجویان، رسانهها و اساتید دانشگاه دعوت میکنیم. دولت محل «عمل» است و دانشگاه محل «پرسش»؛ اگر معاون اول محترم رئیس جمهور و نیز فرمانده ستاد تیم اقتصادی دولت پس از دو سال عملکرد و تصمیمهای پرحاشیه، خود را پاسخگوی دانشگاهیان نداند، باید استعفاء خویش را تقدیم ملت ایران نماید!
والسلام علی من التبع الهدی
بسیج دانشجویی شهید بهشتی (ره)
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر
@marghoomat
هدایت شده از پایگاه تحلیلی خبری ۵۹۸
حال و هوای دیدار دانشجویی از زبان فعال دانشجویی؛
🌐جای خالی برخی از تشکلها در دیدار / 7 دقیقه و فرصتی که غنیمت شمرده نمیشود! / ماجرای خصوصی سازی تا کی؟! / رشد در میدان رخ میدهد نه در حجره و اتاق در بسته
🔹اینکه جنبش دانشجویی مسئله و حرف و ایده مشخصی نداشته باشد، ضربه زنندهترین مسئله به بافت و ماهیت اساسی جنبش دانشجویی است. خدا نکند روزی برسد که جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه مسئله ندارد تبدیل به پادوی جریانات سیاسی و زمینه ساز و بسترساز رشد وصعود یا ساقط کردن فلان جریان سیاسی با اهداف و اقراض سیاسی شود.
🎙 #مصاحبه | علی ریاحیپور
متن کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید
🔗598.ir/002CPb
➕بروز ترین اخبار ایران و جهان را در کانال ۵۹۸ پیگیری کنید
https://eitaa.com/joinchat/4012703770C4d4f2fdc1f
✅ @www_598_ir