💠سلسله مباحث استاد رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
🔵جلسه سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
اخلاق پزشکی
❇️ما وقتی از ارتباط دین با نظام اجتماعی یا اقتصادی ویا سیاسی صحبت میکنیم و میگن دین،به این اوضاع مربوط است.
🔺 روشن است که از بعد فنی وتجربی آن نمیگویند
🔺 از اون بعدی که اون عمل به جنبه الهی و الهی ارتباط برقرار میکند حرف میزنند
🔹 مثلا در دین طبق آیات و روایات داریم در حوزه ی اقتصاد کسیکه میگوید آقا ما اقتصاد اسلامی داریم منظورش این نیست که فرمول کنترل تورم یا رابطه ی ارزه و تقاضا فرمول ریاضیش در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غیر اسلامی با هم فرق میکند
🔹 معنی آن اینست که اقتصاد جدای از اون حوزه ی تجربی و ریاضی خودش به اصطلاح سر وکار پیدا میکند با حقوق مردم حقوق بشر وثانیا با اخلاق بشر دین که در حوزه ی اقتصاد وارد میشود از اون منظری به مسله میپردازد که به حقوق بشر و به رذایل و به اخلاق مربوط است
🔸اینکه قرآن به آن به سبغت الله میگوید یعنی سبغه ی الهی میدهد به هر چیزی نه از بعد فنی ش و فقط در مسال اقتصادی نیست
در همه چیز در پزشکی هم هست
🔺 ببینید راجب به مسله بهداشت و پزشکی یه توصیه های کلی در فرهنگ اسلامی است راجع به اصل ضرورت مسله بهداشت و رسیدگی به بدن و حتی حرمت داشتن به بدن در این موارد گاهی یک توصیه هایی روشی هم در روایات می بینید اون جایی که در باب مسال بهداشتی رسیدیم مثلا چی بخوریم چی نخوریم کی بخوابید کی نخوابید راجب خوراک راجب رژیم غذایی
حتی این مسال هم روایاتی رسیده این روایات که حالا چه در باب طب الرضا یا روایاتی دیگر از این قبیل منابع رسیده
🔹 این رو به شما عرض بکنم که این روایات هم در سندشان هم در دلالت و فهم معناشان وهم اینکه در چه مواردی نازل شده اند در هر سه حوزه اش در این مسال بحث است
🔸 فکر نکنید که هر روایتی که در این جا آمده بدون خصوصیت آمده است اما اون بخش از روایات که بدون خصوصیت آمده است
🔹 این ها توصیه های است که اگر کسی به هر دلیلی عمل نکرد این خروج از دین محسوب نمیشود به این معنا طبق روایتی که خود قرآن از دین کرده است و اون اینکه دین آمده است برای ارتباط دادن همه ی حوزه های زندگی با آن سبغه ی الهی ودینی اش یعنی می خواهد اقتصاد و سیاست و پزشکی راتبدیل کند به یک نردبانی برای تکامل وصعود انسان توصیه هایی که مستقیما به این حوزه مربوط است لزوما این ها حد ومرز شریعت محسوب نمیشوند و لذا در توصیه هایی که در روایات در این باب رسیده است عرض شود شما واجب وحرام هم نمیبینید و بسیاری از توصیه ها روشن است امروز اینکه به پزشکی طبی بگوییم سنتی به داروهای شیمیایی بگن مدرن این تقسیم سنتی و مدرن در ذهن ما داوریی های به وجود می آورد قابل تجدید نظر است وبخصوصا اصل آن است که مسالی که در باب مافیا های دارو در دنیا که نوشته بود که ده تا غول دارویی در دنیا شصت درصدکل داروها را دارند تولید میکنند
🔹 هشتاد وهشت درصد داروهای شیمیایی در دنیا توسط سه حوزه ی تعریف شده ی ثروت در دنیا دارد تولید میشود
🔸اتحادیه اروپا و کدام کشور ها خود آمریکا و ژاپن شش هفت نمونه آورده بود از جنایت هایی که دارد صورت میگیرد و مثال میزد که این مافیاهای دارو در یک شهر یا ایالتی شش هزار پزشک رو دانه به دانه رفته بودند ودیدند وبا آنها قرار داد غیرقانونی بسته بودند که شما مریض هایی که با این بیماری به شما رجوع میکنند داروهای کارخانه ای ما را باید سفارش بدید ُ یعنی تجارت با جان و تن ...
🔸علاوه بر اینکه دارو های آلوده وکثیف در کشورهای ضعیف آفریقا روی آدم ها آزمایش میشود
علاوه بر بیماری های شیمیایی که این داروها به وجود می آورد دوتا بیماری را مهار میکنند ودوتا بیماری دیگر را بوجود می آورند ولی در عین حال که این مسایل به عنوان اعتراض در جهان وجود دارد و گذشته از این مسله که اصلا داروی شیمیایی موفق آن دارویی است که به داروی طبیعی بتوان تطبیق دهد بیشتر یعنی کارکرد طبیعی داشته باشد که نمیتواند معمولا از همه ی این ها گذشته میتوان راجع به دارو های طبیعی یا سنتی بحث شده این ها را استناد قطعی به دین دادنش مورد اشکال است
🔹 در این حال که بیشتر اینها امتحان شده است ولی آن چه که تحت پزشک مدرن بحث میشود آخرین آماری که گزارش شده چیزی نزدیک به دو و نیم میلیون انسان در سال قربانی تجارت در اعضای بدن دو ونیم میلیون برده خرید و فروش میشوند که اعضاشان به دیگران داده میشود
✅به لطف خدا ادامه دارد....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq3.pdf
557.4K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: دوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠اثرگذاری مافوق مادی و اثرات باطنی بر انسان پرواضح است
🔹 برخی از مناطق به علل مختلف اثر گذاری مافوق مادی و باطنی و متافیزیک اعم از اثر گذاری های روحی معنوی و... برا انسان دارد
🔹 برخی از سرزمین هامحل پرورش انسانهای زیرک و باهوش میباشد
برخی مناطق چنین ثمری نمی دهد
🔹برخی از سرزمین ها دارای اثرات معنوی مثبت وبرخی دارای اثرات معنوی منفی بر روی انسان میباشد
🔰 لذا اماکن نیزمانند زمانها برای خود سعدو نحسی دارند
البته باید دقت داشت سعد و نحس تکوینی می باشد و قراردادی نیست
🌹 قرآن نیز می فرماید:
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
– ایه 58 اعراف
زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کمثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح میدهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند.
✴️ لازم به ذکر است برخی بزرگان این رویدنی هاید پاک و برخیر و برکت و عکس آن اندک بی خیربرکت را انسانها و اهالی یک دیار داشته باشد .
🔅 بعنوان مثال شهر های مقدسی مانند کربلا . قم . مشهدو...بعلل مختلف بعنوان مختلف شامل بلد طیب و پربرکت محسوب میشود و برخی دیار ها که کسانی از آن از شرور می باشد و مظهر اسم مضل حق می باشد غیر طیب محسوب میشود.
پس یکی از مصادیق انتخاب مسکن محل خوب از نظر معنوی میباشد
🌐جایگاه یک مسکن خوب در هر منطقهای از نظر طب سنتی
🔸 مسکن خوب باید حتیالامکان آفتابگیر و در معرض باد قرار داشته باشد و از نظر آب و هوائی در معتدلترین منطقه واقع شده باشد.
🔸جائی باشد که باد در آن نه به شدت بوزد نه آنکه باد نوزد و راکد باشد
🔸 وجود باد معتدل موجب ترویج و قوت روان و روحیه بخشی و دور نمودن عوامل بیماریزا خواهد بود.
🔸استفاده از نور آفتاب در سازه باید طوری طراحی گردد که اولین تابش خورشید که پرثمرترین تابش اشعههای خورشید میباشد به درون ساختمان بتابد چه آنکه انوار و اشعههای خورشید موجب برچیده شدن رطوبت و عوامل بیماری و قوت بدن است و مانع از افسردگی و بیماریهای سرد و رطوبتی است.
🔸ساختمان نباید در جلگه و ارتفاع پست که به آن هوا و آفتاب نمیرسد بنا گردد.
🔸داشتن ارتفاع نسبی جهت بهرهوری از آفتاب و هوای خوب مناسب است.
🔸ساختمانها باید به دور از مرداب، فاضلاب شهری، کارخانه جات صنعتی، جادههای پرتردد خودرو، قبرستان و هرگونه سر و صدای مزاحم و اضافی باشد.
🔸ساختمان و مسکن باید در جائی واقع و انتخاب گردد که فرد با ورود به آن محیط در لحظات اولیه احساس خوبی به او دست بدهد وداشتن حس خوب به مکان باید جدی تلقی گردد وحداقل آن است که نسبت به مکان وشرایط حس بدی نداشته باشد.
🔸همچنین انتخاب مسکن در امکان و محیطهای بسیار خلوت یا بسیار شلوغ مناسب نیست.
🔸بهتر است مسکن در نواحی انتخاب گردد که از لحاظ شرایط فرهنگی، اقتصادی، مذهبی با او تطابق داشته باشد.
نزدیک بودن مکان به اماکن مذهبی مساجد ،حسینیه و ... برخلاف آنچه برخی متصورند و بعلت پخش صدای اذان و.... از آن دوری می گریزند، این اماکن موجب نزول خیر برکت های معنوی خواهد بود و نوعی انرژی مثبت خاص ازآن صادر می گردد.
🔸بهتر است از اماکنی که از نظر فسق و فجور شهره می باشد دوری گردد واز آن اماکن انتخاب مسکن نکند.
چه آنکه اماکن طیب و اماکن غیر طیب بلحاظ تکوینی برروی نفوس افراد عادی اثرگذاری یقینی و واضحی دارند.
🔸مردابها و فاضلابهای شهری و کارخانه جات موجب آلودگی هوا و آزار روحی خواهد بود و امکان آلودگی و بیماری در آن دور از ذهن نمیباشد.
🔸 نزدیکی مسکن به قبرستانها و محیطهای بسیار خلوت که در نزدیکی آن کسی سکنی ندارد موجب پریشانی خاطر، فکر و خیال و بازیگری قوه خیال و تصرف قوای باطن بر ظاهر و در نتیجه امکان ایجاد بیماریهای روحی و روانی وجود خواهد داشت.
🔸مسکنی که در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد انتخاب شود یا از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و مذهبی با فرد و خانواده سنخیت نداشته باشد موجب بر هم خوردن آرامش روحی و روانی و بیماریهای جسمی و روانی خواهد بود.
💠 وسعت مسکن و بنا
🔺در صورت استطاعت بهتر است مسکن وسیع و دلباز باشد.
در مسکنهای وسیع و دلباز حس آرامش، شادمانی و فرح بیشتر حس میشود و هوا و اکسیژن رسانی در خانه های دلبازبیشتر است.
🔺 داشتن حیاط دلباز موجب شادابی خواهد شد.
🔺 احادیث و روایات داشتن مسکن و منزل وسیع و دلباز را در صورت رعایت شئون و توان مالی مورد تایید و تاکید قرار داراند و بخل در این زمینه رابه صلاح ندانسته اند.
🔺در صورت مقدور بودن فراهم کردن وسعت در بنا باید با معماری و طراحی
صحیح از عرصه و زمین به بهترین نحو استفاده نمود تا به توان با حداکثر بهرهوری به مسکن مناسب دستیابیم.
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist2.pdf
678.2K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۲)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠سلسله مباحث: دکتر رحیم پور ازغدی
🔴بخش اول: اخلاق پزشکی
✅جلسه: چهارم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔴(در بحث فروش انسان و اعضای بدن انسان)
دو ونیم تا سه میلیون آدم دارند معامله میشوند الان در سال که این ها را از کشور های آسیایی و خاورمیانه و خاورمیانه دور و آفریقا می خرند و چه زن چه مرد می برند اونجا و قطعاتی از اعضای بدنشان را دارند برای ثروتمندان در بخش شمال به مفهوم اقتصادی مصرف میکنند
✅ ولی دین یک توصیه کلی در مورد مسئله ی بهداشت پزشکی آورده است و هیچ توصیه ای به روش بهداشت و مداوا را باید چه کرد نداشته:
🔸روایتی از امام صادق است که برایتان میخوانم که فرمود:
یکی از پیامبران مریض شد و از باب توکل بر خدا گفت که چون درد از سمت خدا است پس شفا هم از طرف اوست من هیچ مداوایی انجام نمیدم تا آن کسی که مرا مریض کرده است خودش هم شفا دهد،
🔸روایت نقل میکند که خداوند وحی کرد به او که:
خداوند فرمود تو را شفا نمی دهم تا خودت را مداوا کنی و دنبال همین اسباب عادی معالجه بروی و من شفایت نمیدهم تا به پزشک مراجعه کنی.
🌐فرهنگ اسلامی این است؛
یعنی اگر کسی فکر کند طب اسلامی یعنی طب عدم رجوع به پزشک و عدم مصرف دارو، اینها که در ذهن خیلی ها هست اینها دکترین اصلی اسلام در واقع مسئله رجوع به متخصص و مصرف دارو (است).
🔴در باب پیشگیری چند تا روایت است:
🔸از پیامبر اکرم نقل شده که به محض اینکه شروع یک درد را در بدنت احساس کردی و علامت میدهد آن را نادیده نگیر و قبل از اینکه آن درد مستقر شود
چون درد علامت یک بیماری است در بدن،
هیچ علامتی را پیامبر فرموده اند نادیده نگیر
🔸 نمیخواهم بگم که ببینید پیامبر هم توصیه های بهداشتی دارند میخواهم بگویم که دکترین اسلامی در این حوزه همین طور که از اقتصاد حرف میزنیم یعنی تفکیک حوزه های معنوی اخلاقی حقوقی از حوزه های تجربی و فنی در مسئله پزشکی در رشته ی شما هم هست قابل بحث است
این خودش دعوت به متخصص است
🔴راجع به دارو یک روایت است از امام صادق (ع) دقیقا نشان میدهد به ارجاع به این که دارو شناسی رابطه ی بیماری و دارو و کم وکیف دارو بایستی کنترل بشود
تعبیر از امام صادق است که در واقع مصرف بی رویه ی دارو را بدون نیاز و علت که از بیماری های رایج اطباست در جهان
🔸یا روایت از امام رضا در باب نسبت تغذیه وسلامتی بدن که حضرت میگویند موادی که در بدن است و موادی که در عالم طبیعت است این ها با هم تناسب دارند
بعد فرمود رژیم غذایی ات باید جوری باشد که مناسب باشد با عناصری که در بدن توست
و در روایت میگویند که یک معادله ای برقرار است در خود بدن و در عناصری که در طبیعت وجود دارد این معادله را باید درست کشف بکنیم چه عناصری از بدن کم شده چه چیز هایی زیاد شده
و بعد فرمود هر کس اون مواد غذایی را از بیرون به اندازه بگیرد در رژیم غذایی کم وکیف درست رعایت بشود به نفع اوست
🔴 در باب ضرورت غذاشناسی یعنی همین مطالعه در تغذیه و رژیم غذایی از پیامبر اکرم روایت شده که فرمودند به حضرت امیر که دوازده نکته است که مسلمان باید رعایت کنند
در مورد سفره وغذا وتغذیه که فرمودند چهار تا از آن واجب است
یکی از آنهایی که حضرت فرمود این است شناخت آن چه که میخورند که این هم شناخت از حیث معنوی است که غذا همان لقمه ی حلال و حرام است که تاثیر میگذارد در سرنوشت خودت و خانوادت و هم مسله ی شناخت غذا و تغذیه یا بحث هایی که در مورد بهداشت ظاهر وبدن است که از امام صادق نقل شده است خداوند زیبایی و اظهار زیبایی را دوست دارد این تجمل را بعضی ها بد فهمیدن و زمانی هم بد معنی کردند تجمل یعنی اسراف و ریخته پاش و زندگی های اشرافی و ...
تجمل در روایت یعنی اظهار جمال
🔸 فرمود خداوند زیبایی واظهار زیبایی را دوست دارد از ژولیدگی خداوند متنفر است و فرمود خداوند وقتی نعمت هایی به بشر داده است دوست دارد آثارش را در زندگی انسان ها ببیند
وقتی خدا نعمتی داده دوست دارد اون را ببیند آن را اظهار کنی نه اینکه نعمت ها را بپوشانی و غم ها ومشکلات را به دیگران فقط نشان دهی و از پیامبر هست که میگویند اگر مو را میگذارند که بلند شود باید درست مویش را مدیریت کند ولایت یعنی سرپرستی و مدیریت فرمود پیامبر که اگر میگذارید موها بلند شود باید وقت بگذارید برای مو و به آن برسید والا مو هاتون را کوتاه کنید
ببینید یکی از تفاوت هایی که در فرهنگ پزشکی واسلامی گرچه خواستند با سوگند پزشکی مقداری تعدیلش کنند
✴️در همه مشاغل ما سوگند داریم چون با حقوق مردم مواجه هستند همه ی مشاغل سوگند داشته باشند
سوگند پزشکی بدون ریشه های اخلاقی وحقوقی نمیتوانند برای پزشک ایجاد (تعهد)کند
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
💠صفحه دوم تدریس👇👇👇
⭕️ در فرهنگی که با بدن انسان تجارت میشود پزشک به جایی که به او به عنوان امانت خدا چون بدن انسان امانت خداست به عنوان خلیفت الله و یک موجود قدسی به آن نگاه کند به چشم یک شکار نگاه کند که چقدر میتوان این را تیغ بزند
🔺مثلا به جای یک وعده چند وعده (دارو)
از این کارها در جاهای زیادی هست و ما دیده ایم که بدون اینکه هیچ نیازی باشه با آنها اینجور رفتار میکردند
🔺این فرهنگ فرهنگ سوء استفاده از درد یک انسان است
یکی در نقطه ی ضعف قرار دارد و من باید کمکش کنم
✴️ اینها تفاوت اخلاق پزشکی اسلامی است با اونی که تحت پزشکی مدرن در دنیاست
در دنیا کار با بدن انسان مثل کار با شی است یعنی نجار با چوب کار میکنه پزشک با بدن انسان کار میکند
🔸 فرقی ندارد با هم یک مقداری پیچیده تر است والا کوزه گری خودش را دارد و فرق جوهری ندارند باهم اما در فرهنگ اسلام بدن انسان امانت خداست این ها چیز هایی است که در فرهنگ پزشکی اسلامی است
✅به لطف خدا ادامه دارد...
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
http://eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
akhlaq4.pdf
566.3K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۴)سلسله مباحث دکتر رحیم پورازغدی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠تدریس: زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
🔴مدرس: مجمع مدرسین موسسه پرتو سبز هستی
✅جلسه: سوم
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✅دراحادیث و روایات حتی به ارتفاع ساختمان و دیوار اتاق ها هم اشاره شده تا جایی که منازلی با ارتفاع زیاد را به صلاح نداشته اند
🔹البته مبحث یک مبحث اجتهادی است که باید پیرامون آن بحث و برای دقیق صورت پذیرد که که این علی معصوم از منازل و نفع بعلت عدم وجود ابرازآن و پیشرفت صنعت ساختمان سازی برای عموم
ومردم جهت ساختمان منازل مرتفع و چند طبقه بوده است چه انکه شاید علم ساخت سازه و ساختمانهای
ونفع در آن زمان برای خواص وجودداشت اما برای عموم مردم چنین امکانی مهیا نبوده است
🔸امروز در زمان رایج نبوده است واین نهی بعلت مبحث ایمن سازی وساختمان برای عموم مردم می باشد یا خیرو این نهی معصوم به ساخت سازه های مرتفع به مباحث تکوینی یا اخلاقی بر می گرددمانند آن که برخی ساختمان ها مرتفع با ساختن سازه های مرتفع وزندگی در آن موجب مسدود شدن مسیرباد.
🔸هواخوری بالاخص در نواحی گرم که باد و هوا مهم است مسدود غوان تابش خورشید بعلت ارتفاع ساختمان و... می شوند و نوعی رااز لحاظ عقلانی از همسایه خود سلب مینماید شاید طرح این مباحث برای اجتماعی که برخی از آن مسائل به طرف اجتماع تبدیل شده است قابل پذیرشی نباشد و افزایش جمعیت وامکان آن نیز از دغدغه مسولین جهت رفع مشکلات مسکن می باشد اما نباید مطالب مذکور نیز نادیده گرفت
✴️در چندين روايت تاکید بر نصب ایه الکرسی بر دیوار منازل مرتفع وارد گردید.
🌹در روايات مىخوانيم كه: «هر كس ارتفاع خانهاش بيش از هشت ذراع باشد، بر سر هشت ذراع، آية الكرسى بنويسد».
🔸در روايتى مىخوانيم كه ابوخديجه مىگويد:
🌹در منزل امام صادق عليه السلام ديدم كه بر دور حجره و در سمت قبله نمازخانه آن حضرت، آية الكرسى نوشته شده بود.
💠بررسی مصالح ساختمانی
🔸جهت ساخت یک مسکن و محل زندگی باید مزاج افراد و مزاج محیط و منطقه دقیقاً بررسی گردد.
🔸به عنوان مثال:
🔺مزاج و طبیعت در شمال سرد و تر است و باید جهت ساخت منزل از مصالح چویی بیشتر استفاده شود.
🔺استفاده سیمان و گچ در شمال موجب پیدایش و تشدید بیماریهای سرد و تر به علت سردی مزاج سیمان و سردی و تری مزاج گچ در شمال کشور گردیده و بیماری هائی مانند روماتیسم، بیحالی و... رو به تزاید است و زیاد میشود.
🔺 بالاخص گچ که جاذب و منتقل کننده رطوبت و حتی بوی آن نیز در دراز مدت موجب سردی مغز وسستی می گردد.
🔺در این شرایط که ساخت منازل چوبی مقدور نمیباشد پیشنهاد میگردد درون منزل و دیوارها با چوبهای نازک به جای گچ به دیوار مانند کاشی و سرامیک به دیوار چسبیده شود که هم عایق خوبی برای سردی و رطوبت ذاتی سیمان و گچ است و هم به عنوان یک طرح زینتی، زیبائی و جلوه خاصی به دیوار میدهد.
🔺 در این حالت شما مختارید با طرحها و رنگهای با نشاط جلوهای زیبا به منزل خود دهید.
🔸اما در مناطق گرم و خشک استفاده از مصالح سیمان، گچ، سنگ و کاهگل مناسب و موجب تعدیل حرارت و خشکی میگردند و شرایط دلپذیری به وجود میآورند.
🔹اگر بخواهیم مسکن و خانههای امروزی را به صورت طبی بررسی کنیم به یک فاجعه میرسیم بلوکهای مصرفی در ساختمانها سرد هستند، آهن که ستون اسکلت اصلی بنا بر آن پایدار است دارای طبع سرد است و دربهای آهنی و پنجرههای آلومینیومی نیز دارای مزاج سرد هستند، همچنین است سردی گچ، سیمان و بلوکهای مورد استفاده در درون ساختمانها.
🔹 در این میان آجرها به علت پختن و حرارت دیدن و نوع خاک سردی زیادی ندارند و برای ایجاد بنا مناسب میباشند.
🔹سرامیکها نیز بسته به جنس مواد به کار رفته در بحث مزاجها دستهبندی میشوند و سنگهای تزئیناتی نیز عمدتاً سرد میباشد.
🔸استفاده از عایق پارکت هائی که از جنس چوب میباشد و بر دیوار و کف نصب میشوند میتواند تا حد زیادی از این مضرات جلوگیری نماید.
🔰با توجه به آنکه عمده مصالح ساختمانی امروزه سرد میباشد اهمیت بهرهوری از نور آفتاب بعنوان نوعی مصلح در ساختمانها جایگاه ویژهای پیدا میکند.
🔸دقت داشته باشید وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ هرگز نمیتوان جایگزین مناسبی برای مزیتهای حضور نور و اشعه خورشید در خانهها باشد و نمیتوان به بهانه وجود حرارت های مصنوعی مانند بخار .شوفاژونورهای مصنوعی مانندلامپ و... به نور خورشید بی توجهی نمود، چه آنکه از لحاظ تاثیرات جسمی .روحی .روانی هیج یک جبران کننده نور خورشید نمی باشد
💠تهویه هوا- (بادخور):
🔸جابجایی هوارا باد گویند
🔸 باد منتقل کننده ذرات معلق در هوا است و جابجایی خود را ایجاد فرح و ترویح می نماید
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
💠ادامه تدریس در صفحه دوم👇👇👇👇
✅صفحه دوم تدریس جلسه ۳👇👇👇👇
🔸 بهتر است مکان بنا و ساختمان در محیطی انتخاب شود که ازباد و انرژی آن بهترین بهره برداری صورت پذیرد و از آن اماکن و ساخت منزل و ساختمان در مناطق جغرافیایی که هوا در آن راکد است خوداری شود.
🔸هوای گرم بالانشین است و سبک و هوای خنک پائیننشین و سنگین است در قدیمالایام منافذی در سقفها قرار میدادند و پنجره هائی در سطوح پائین و به این صورت جریان هوا از پائین وارد میشد و هوای گرم که تمایل به سمت صعود دارد و در حال حرکت به سمت بالا موجب مکش و ایجاد جریان هوا و ترویح میگردد. اما باید دانست این نسخهها را نمیتوان برای تمامی منازل امروزی با این فرهنگ آپارتماننشینی نوشت.
❇️وسایل تهویه صنعتی مانند: پنکه، فن و... به علت ایجاد باد مصنوعی هیچگاه جایگزین باد و تهویه طبیعی نمیگردد.
✅در این شرایط بهترین روش جهت استفاده از باد و تهویه طبیعی انتخاب صحیح مکان پنجرهها در طراحی منازل میباشد.
🔰به عنوان مثال در شهرها و محیط هائی که بادها از جنوب یا شمال میوزند باید پنجرهها به صورت شمالی و جنوبی انتخاب شود و اگر باد از شرق یا غرب میوزد باید پنجرهها هم در غرب و هم در امتداد آن در شرق طراحی گردد.
🔸هرچند آپارتمان های مرتفع با ایجاد حصاری مانع از رسیدن هوا و باد و نور خورشید بصورا مفید به همسایگان خود می باشد و شاید نهی معصومین در برخی از احادیث و روایات در خصوص ساخت منازل مرتفع بهمین علت باشد ولله اعلم .
🔰به لطف خدا ادامه دارد.....
💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇👇
🌸eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
zist3.pdf
614.6K
👆👆📗 پی دی اف
جلسه(۳)زیستگاه و مسکن از دیدگاه طب سنتی اسلامی
(متن جلسه در پیام بالاترقرار داده شده، پی دی اف برای عزیزانی که مایل به دانلود جلسات هستند ارائه میشود)
eitaa.com/marjaetakhasosiiteb
✅سلسله مباحث دکتر رحیم پور ازغدی
⏩بخش دوم پزشکی مدرن
🔆جلسه اول
🍀
✅در فرهنگ ما معارف وحیانی تجربی همه محترم بودند هر کدام در جای خودش.
🔸 اولا بزرگترین دانشمندان تجربی جهان اسلام که موسسین واقعی علوم جدید هستند؛ موسسین مظلوم فراموش شده ی کتمان شده ی علوم جدید قبل از غرب، که شیمی دان، تجربی دان، فیزیکدان هم هستند
🔹و ثانیا بر خلاف غرب که پیشرفت علم با نفی دین و اخلاق، از روی جنازه ی دین و اخلاق عبور کرد و علم و تمدن و پیشرفت کرد و حتی فلسفه در فرهنگ اسلامی نه فقط پیشرفت علوم جدید بلکه حتی تولد علوم زیر سایه ی دین بود به برکت اسلام و با نام خدا صورت گرفت وبعد به غرب رفت
💠مثال هایی از پزشکی است که برایتان بگویم قطره ای از دریا که اینها در تاریخ و دنیا سانسور شده است و شماها نمیدانید.
🔸من نمیدانم که چرا در دانشگاه غرب تاریخ علمی دارند و همه شان هم دروغ است ولی ما تاریخ علم نداریم.
🔹یک جایی خواندم که استاد رازی فقط حدود چهار صد رساله در مورد بیماری و آسیبب شناسی و دارو در دسترس بوده (داشته است).
🔸غیر از رازی و بوعلی صدها پزشک بزرگ وجود دارد که اسم هایش را هم شما نشنیده اید؛ در حالیکه اینها کتاب ها و رساله هایشان گاهی تا چهار قرن، پنج قرن در دانشگاه های غرب متن اصلی بوده است.
🔹از قرن دوازده ی میلادی در اولین دانشگاه های مدرن دنیا که با کپی برداری از دانشگاه های اسلامی برداشته شده تا قرن هفده و هجده ی میلادی بعضی از اینها حتی بحث درسی بوده است.
🔸 در مراجع پزشکی حتی اسم پزشکانش راهم شما نشنیده اید تا بحال.
🔹میگویند که رازی وقتی در بغداد میخواست بیمارستانی بزرگی بسازد، رازی را باید از پدران علم جدید دانست،
میگویند او دستور داد قطعات مختلف گوشت را در نقاط مختلف بغداد آویزان کردند و گفت هر جای شهر که این گوشت دیر تر متعفن شد بیمارستان را هم آنجا میسازیم
ُیعنی اینکه هوای شهر کجاها آلودگیش بیشتر است و کجاها کمتر است بیمارستان را آنجا بسازیم.
🔴راجع به تحلیل بیماری ها، علائم بیماری ها، روش معالجه ها اولین باری که غرب با معالجه بیمار از طریق تکان های روانی یعنی شوک درمانی آشنا شده است در قرن چهارده میلادی بود از طریق فقط کتاب و نه تجربه!!! از روی آثار پزشکان مسلمان.
(درحالیکه) کتاب سه چهار قرن پیش (از آن تالیف شده) بوده که در آثار پزشکان مسلمان نمونه هایی آوردم که چطور میتوان با شوک درمانی این ها را علاج کرد.
🔸کتاب ها و رساله هایی در کالبد شناسی یا در این که کالبد شناسی حیوانات در بیمارستان های اسلامی از قرن یازده میلادی حداقل انجام میشده نهصد سال پیش و چند قرن بعد در اروپا شروع به کالبد شناسی حیوانات براساس متونی که از زبان عربی ترجمه کرده بود (میکنند).
🔸بعضی آثار پزشکی مسلمانان همین صدوبیست سال قبل تا بعضی هایش نود سال پیش در اروپا تدریس میشد
🔸 و باز در یکی از همین منابع که عمدتا عربی و انگلیسی و ترجمه نشدهای زیادی وجود دارد و بنایشان بر سانسور است .
یک جنگ صلیبی هم در این زمینه هست و خودش میگوید که پزشکی جدید در غرب مثل بسیاری از رشته های علوم جدید علما و متفکران غرب پایشان را روی شانه ی غول ها یعنی پزشکان و متفکران مسلمان گذاشتند و میگوید بعضی هایشان با اینکه کوتوله بودند ولی چون پایشان را روی شانه غولها گذاشتند غول بنظر آمدند.
یکی اعترافی است که خودشان میکنند میگه بعضی از اینها حرف هایی خودشان زدند که تا دو سه قرن مردم فکر میکردند حرف های خودشان است و بعد ها کشف شد که این از فلان رساله عربی اسلامی در کتابخانه آندلس کشف شده است و این نظریه را چهارصد پونصد سال قبل دانشمند مسلمانی یا فیزیکدان مسلمانی این رو داده؛
اشاره به رساله سرخک وآبله و تفاوت های آنها
تا قرن نوزده مهم ترین رساله هایی که در مورد سرخک و آبله بیماری های به این مهمی در دانشگاه های اروپا تدریس میشد همه از متون عربی بوده است که ترجمه شده بود ده ها رساله ی پزشکی که اسم هایشان را هم آورده اند الفاخر یا الواحی رازی که میدانید متن تدریس دانشگاه اروپا بود کم کم غرب امد از اینها اسلام زدایی و جعل تاریخ کرد.
🔸آثار پزشکی بوعلی تا اواخر قرن نوزده تدریس میشده است در حالیکه در جهان اسلام نظرات پزشکی بوعلی چند قرن قبل (توسط) پزشکان دیگر مسلمان نقد شده بود؛ حالا یک نمونه اش را بگویم:
علی بن عباس جراح بزرگ اسلامی است؛ حالا اگر غربی ها یک هزارم کوتوله علی بن عباس داشتند تا بحال دو هزار بیمارستان در آسیا به نامش شده بود؛ باید به همه ی دانشمندان احترام گذاشت باید به خودمان احترام بگذاریم میگه که علی بن عباس چندین نظریه مهم بزرگ بوعلی را نقد وارد کرد چند قرن بعد آثار بوعلی ترجمه شد و تا اواخر قرن نوزده در اروپا تدریس میشد بلکه نقدش را ندیده بودند که این را خود مسلمان هانقد کرده اند