🟫 و فرصت سجادی تجربۀ زیست دینی:
۱. #قرآنْ کتاب حقیقت دین و تحقق دین و در کانون آن، کتاب تفسیر و تدبیر خوبیهاست. کتاب حقیقت معنای زندگی و الگوی تدبیر آن در متن تاریخیت انسانی است. برای این تفسیر و تدبیر نیز این کتاب کریم دو روش در خویش دارد: یکی روش تفسیر مفهومی با الگوی صد و چهارده سورهای نظام ترتیبی خود و دیگری روش سامانگیری تنزیلی بهتناسب رخدادهای عینی سبب نزولی و تاریخی در رویکرد آیندهنگاری راهبردی.
#نظام_تنزیل قرآن کریم امکان راهبری آفرینش تاریخیت انسانی رشدمدار و معنیبخش زندگی را به میان آورد و رسم رفتار برنامهای را با قابلیتی دمبهدم تازهشونده با ماهیتی تجددی پیشرو گذاشت. مخاطبْ همۀ تاریخ بشر است و اولین نمونۀ میدانی آنْ بیست و سه سال عصر بعثت است؛
۲. بسط عینی پیشنهاد این الگوی آیندهنگار راهبردیْ در خط تاریخیت امامت انبیایی و اوصیایی در تاریخ بشر رخ نموده است که نگرش فلسفی آن یعنی یک فلسفۀ معین برای همۀ تاریخ در قرآن کریم آمده است. در این نگرش قرآنی، خوب بودنْ معناداری زندگی و رویش، هم میدان رخداد تاریخی خویش را نشان میدهد و هم اینکه این تاریخْ فلسفه دارد، فلسفهای که با فلسفۀ خلقت انسان نسبت دارد و اینگونه فلسفۀ انسان و فلسفۀ تاریخ با فلسفۀ دین نسبت میگیرد. انسانْ آفریدگار زندگی، انسان دارای یک الگوی معنیدار برای زندگی و آفریدگار تاریخیت خویش است و اینگونه میبینیم که این فلسفۀ انسان و فلسفۀ تاریخ با #فلسفۀ_دین بازمعنی میشود؛ یعنی تاریخیت انسان به حکایت جنس معنیبخشی زندگی تعریف میشود؛
۳. رخداد #امامت اوصیایی در خط تجربۀ امامت انبیایی شکل گرفته است. تاریخیت شامل انواع امکانهای خوب بودن و بد بودن با این خط معیار است و امکان عینیتبخشی خوب بودن را در تاریخ بشر نشان میدهد تا به اینگونه تاریخیت ناگزیر بشر یک میدان تداوم هموارۀ انسانی بگیرد و این تداوم تا وقت قیامت بشر همواره برپاست. #فلسفۀ_غیبت امام زمان (عج) در وجه کانونی این تداوم تاریخی معلوم میشود. در متن تاریخ هموارۀ بشر، از بدو خلقت و فلسفۀ خلافتگیری او تا همواره تاریخ یک خط امامت معیار حاضر بوده است و هست. بدینسان نظریهای در تاریخ برای پیوست به برآیند رخداد تغییر و تحول بشری به پدیدۀ تمدن الهیاتی شکل میگیرد؛
🔸 پیشتر نیز آموختیم:
۴. اوج این تاریخیت برای در چشم آمدن و به منظر تحلیل نشستنْ فرصت تاریخی عصر حسینی است و در خط #امامت_معیار، با امامت علی مرتضی به میدان میآید تا الگوی جامع معنیداری زندگی در متن عینیت زمان و زمانۀ پیشرو باشد. این مهم در عصر امام حسن با انبوه چراییها و چگونگیها همراه میشود و با دورۀ امام حسین، بالغترین پاسخ زیستمانی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی خویش را میگیرد. ابوالفضلالعباس نمونۀ مخاطب معیار این تجربۀ بلند است، همانطور که زینب کبری نیز نمونۀ مخاطب معیار این تجربۀ بالغ است. این دو نمونۀ مخاطبْ در میدان سناریوی تعریفشدۀ امام حسین (ع) فاعلان آن عینیت بیمانند تاریخی حسینی میشوند؛
۵. و #سجاد_عاشورایی با نقش راهبردی تبیین و نشانگری این اوج تاریخْ مضمون عمیق آن را با نشانگری #جستوجوی_خوبی نشان میدهد. این آموزگار آموخت که مضمون آن چراییها و چگونگیها و این عینیت عاشوراییْ جستوجوی خوبی است. نیایش سجادی نشانۀ جستوجوی خوبی با الگوی نیازها و فرانیازهای این چنین سالکان معیاری است که عمق معنایی تجربۀ عاشورایی را با زندگی خویش نشان میدهد؛
۶. بر منوال و روش زیستی آن مخاطبان معیار، #جنس_جستوجوی_سجادی خود را آشکار میکند، جستوجویی که میتواند تاریخیت بیافریند و برای هر فاعل لایق این خطابْ عمرآفرین باشد، با بیست و پنج سال عمر علیاکبر و با سی و چهار سال عمر ابوالفضلالعباس و با پنجاه و شش سال عمر زینب کبری یا پنج سال عمر باقر آل محمد؛
۷. با سنت نیایشی سجاد آلمحمد (ص)، ترجمان خط جستوجوی وجودی انسان رویآورنده به خدا و دین قرآنی با «اهدنا الصراط المستقیم» با نمونۀ رخداده در تاریخیت عینی عاشورایی حاضر و پیشرو است.
🖋 به قلم احمد #آکوچکیان
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ حوزۀ #فکر_دینی در میدان #سیاستگذاری و #نظام_حکمرانی کشور
در تحلیلی فرادینی، #اتفاق_ویژۀ_جهان_جدیدْ رخداد خودآگاه فراوری مسئلۀ «تغییر و تحول» به مسئلۀ «فکر ترقی و اندیشۀ پیشرفت»، آنگاه به مسئلۀ «تجدد» و اینک به مسئلۀ «توسعه» است. این معادله فراوری روشمندی در ذیل نظریۀ «دانش ـ قدرت» یافته است. اینک فرهنگ در معادلۀ مبانی تا غایت این معادله جریان دارد. فرایند یادشده با جریان سازوکاری در ذیل نظریۀ مزبور بهنوبۀخود در پیوست با معادلۀ «پارادایم تا واقعیت تا گفتمان» ماتریس منطق حضور در جهان جدید را پیشرو میگذارد و مضمون عینی #فرانظریۀ_پیشرفت در جهان جدید دیده میشود. دین قرآنی، دین انبیایی و قرائت بلند اوصیایی آن و در این راستا، فکر دینیْ بر مدار این استناد برای حضور در جهان جدید و بنیانگذاری تجدد و توسعۀ درونزا ناگزیر جریان در این ماتریس است.
ضلع معادلۀ #دانش ـ #قدرت در پیوست یادشده با معادلۀ پارادایم تا واقعیت و در خط فراوری اندیشۀ دینشناخت پیشرفت یا فقه نظام دین، چگونه میتواند در عرصۀ نظام حکمرانی در متن مدنیت معاصری ـ پس ظهور جمهوری اسلامی ـ و درضمن این نظام، در عرصۀ سیاستگذاری توسعهای وارد شود؟
🖋 به قلم احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🗞 ماهیت بنیان نظریِ #پیشرفتپژوهی و #الگوپردازی_پیشرفت
نشست علمی #گروه_پژوهشی_تحقیق_و_توسعه_و_مطالعات_راهبردی با حضور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، دکتر احمد #آکوچکیان، برگزار شد. در این نشست ماهیت بنیان نظریِ پیشرفتپژوهی و الگوپردازی پیشرفت در دستور گفتوگوی همپژوهان قرار گرفت. آکوچکیان پساز تعاریف اولیه از پارادایم، نظریه، پیشرفت و الگوپردازی تصریح کرد: در بینش اثباتگرایی منطقی، به نظر میرسد ادامه...
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🇮🇷 وقت #بسیج وقت همت بیتوقع رسم خدومی خلق است و بسیجیان سالیان دفاع مقدس آموزگار این رسم خدومی بودهاند. و اینک در صف اول این رسم خدومی، دینپژوهان و عالمان و نظام آموزش و پرورش ما باید دیده شوند.
وقتشان مبارک!
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🟠 #اندیشهپژوهی_پیشرفت فصل راهبردی گذار درونزای تجددی جهان امروز اسلامی ـ ایرانی
◽️ جهان ایرانی ـ اسلامی در طی #فراوری_مدرنیتۀ_درونزای دو سدۀ اخیر خویش، در عصر انقلاب اسلامی و در پس جنبشهای سیاسی و فرهنگی خویش، بهتدریج رهسپارِ به سامانبری اندیشه، نظریه و گفتمان خودویژۀ پیشرفت خویش ازجمله برای غلبه بر بحران نسبت مذهب و سیاست گردیده است و دو نهاد نخبگی دانشی یعنی حوزههای علمیه و دانشگاههای کشور و نیز نخبگان اندیشهای دورۀ معاصر جامعۀ ایرانی، رهسپار بنیانهای معرفتشناسی این جنبش درونزا گردیدهاند. انگارههای صف مصلحان اندیشهای و مدیریت عالی و راهبردی نظام در متن این تجربۀ تحولی، با توجه به ضرورت خودویژهسازی الگوی پیشرفت در این برهۀ تمدنیِ و جنبش معرفتشناختی زیرساز آن، بهتدریج معطوف به اقتضائات و الزامات اقتدار ملی با محوریت رشد ـ توسعۀ درونزا گردیدهاند. اینک و در این برهه، #مأموریت_نهادهای_پیشآهنگ پیشرفتپژوهی و دیدبانی پیشرفت در طراحی «الگوی راهبری تحول» و در متن رهنگاشت دستیابی به الگوی درونزای پیشرفتْ راهبردیترین فصل تحقق نقشۀ جامع علم و نقشۀ جامع علمی کشور محسوب میشود.
#الگوی_راهبری_پیشرفت نظام بهمثابۀ منظومۀ دربردارندۀ مبانی، اصول، ارزشها، قواعد، نظامهای آرمانی، سیاستها، راهبردها، برنامهها، ساختارها، نهادها، سازوکارها و روشها، در یک بازتحلیل نظاموارهای فراخوان به سه اهتمام راهبردی در عرصۀ پیشرفتپژوهی است:
۱. سطح اول: پردازش #مبانی_معرفتشناخت اندیشۀ پیشرفت به منظور پردازش اندیشۀ مبنای نقشۀ جامع علم و علمی است تا بر این اساس، ولایتمندی اندیشۀ دینشناخت پیشرفت در تفسیر مضمون اصیل نظریۀ جمهوری اسلامی ایران منقح گردد؛
۲. سطح دوم: پردازش #الگوی_وضعیت_مطلوب فردی، اجتماعی و تمدنی با محوریت الگوی سبک زندگی است؛
۳. و سطح سوم: گذار به عرصۀ #مدیریت_آیندهنگار_راهبردی و سطوح گوناگون تحقیق و توسعۀ ملی برای پیادهسازی وضعیت مطلوب یادشده است.
#گروه_پژوهشی_مبانی_نظری_و_مطالعات_مبنا
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🔰 وقت رحلت عبدالمطلب
🟢 فرزند جد معیارْ معلم معیار زندگی میشود. وقت رحلت آقا #عبدالمطلبْ جد معیار است. یک خط رسم زندگی در نظام تربیتی معیار با او آموخته میشود. در بنیان سیاست و تدبیر، زیستمان و آدمیت را در متن حقیقت و تحقق دین دریابیم:
۱. انسانی حنیف بر دین ابراهیم و اهل راستی و پاکیزگی در جنس زندگی؛
۲. داور صادق مردمان با رسم مباد قحطی و گرسنگی بر مردمان؛
۳. ریشهگرساز آداب و احکام دین معیار در متن زندگی خویش در مثل ادب خمس، ادب خانوادهداری، وفای به نذر، اکرام میهمان؛
۴. اعتباردهی به دختران و بانوان.
این جد معیار فرزند عبدالله دارد. از او میآموزیم که حقیقت دین را در تجربۀ اوج معنیداری زندگی دریابیم و تحقق بخشیم.
🔅سلام خدا بر او باد!
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🏴 زن در تفسیر و تحقق روح نبوت و امامت
▪️تاریخ حضور نقل و وحی انبیایی، در ضرب با عقل، فرصت ظهور حقیقت دین را بخشید و با رخنمود گامبهگام بالغتر اصل امامت در تاریخ نبوت تا حضرت موسی و در اوج معیار آن، با مصطفای نبی میدان نظریۀ بهسامانآمدۀ #امامت_معیار را در اوصیای او تفسیر بخشید تا الگوی تحقق دین نیز امکان عینی گیرد. از امام علی تا امام مهدی، تاریخیت بشر در این عصر اوصیایی معنای معیار میگیرد و #ترجمان_بانویی آن با #فاطمۀ زهرا بدین سان برای همۀ تاریخ حضور ممکن زنده میگیرد. با این بانوی معلم، این بانوی امام، همۀ تجربههای علی مرتضا تا مهدی موعود یک جا حاضر است. و مباد که بر رسم غلط تاریخ تشیع او را تنها و بیشتر در میدان تجربۀ رنج حاضر بینگاریم:
۱ـ فرزندی خدیجه تا مادری برای زینبْ خط بانوی معیار را در سه نسل (مادر، خود و فرزند) به یادگار میگذارد؛
۲ـ آموزههای فلسفی تا وجودی تجربۀ معنا را با مکتب نیایشی او در مثل نیایشهای هفته پیشرو داشته باشیم؛
۳ـ الگوی تربیتی او را در رسم مادری برای پدر و تربیتسازندگان راهبردی هر جهان معاصری با حسن و حسین و فاطمۀ میدانی (زینب) پیشروی داشته باشیم؛
۴ـ الگوی فرهنگی او را در نوع راهبری انسان مکی و جامعۀ مدنی در عصر رسول خودآگاه باشیم؛
۵ـ الگوی رفتار تدبیری آیندهنگار راهبردی او را در عبرت هموارۀ تاریخی عصر رسول و وقت رحلت رسول با افق اندیشه و الگوی مدیریت استراتژیک بیاموزیم؛
۶ـ و اوج تجربۀ باطنی را در متن رهسپاری به ژرفای معناداری زندگی در جنس تجربههای رنج آن بانوی معلم، آن بانوی امام، همواره در دید داشته باشیم؛
۷ـ و استغنای او را از روزگار حتی در جنس مرگ و شیوۀ به خاک رفتن، در متن تجربۀ ممکن زندگی خویش به تمرین درآوریم.
۸ـ بدین سان زن هست، چون انسان هست و این یعنی آنکه در نقش انسانی تجربۀ رشدْ زن و مرد نداریم. زن و مرد از حیث وجودی انسان هستند. در این لایه، از آدمیت و زیستمان سخن میرود نه جنس و جنسیت. پس فاطمۀ زهرا و علی مرتضا هردو نمادهای عینی و زمینی معیار امامت معیار هستند. زن و مردی در میان نیست. و در عینیت تحققی دین و تجربۀ معنای زندگی، آری زن و زنانگی، مرد و مردانگی در میان است و در این عرصه نیز، آن معلم بانو از زن معیار تجربۀ عینی پیشرو میگذارد.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd