eitaa logo
مرکز طب اسلامی
7.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
163 ویدیو
14 فایل
کانال رسمی طب اسلامی آیت‌الله تبریزیان فروشگاه اینترنتی آیت الله تبریزیان https://mte24.ir سایت اطلاع رسانی https://markaztebeslami.com کانال مرکز طب اسلامی در پیام رسان ( بله ) ble.im/join/YzcwNzJiYj تلفن تماس ۰۲۵ - ۳۳۸۰۳۰۱۱ مدیریت مرکز: (فریدونی)
مشاهده در ایتا
دانلود
تأثیر مزاج در خلقیات و روحیات بررسی خصوصیات اخلاقی مزاج های مختلف در کتب طب سنتی: حکیم عقیلی خراسانی در کتاب «خلاصه الحکمه» به برخی‌ صفات‌ اخلاقی‌ و تأثیر مزاج در آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: «قوت، سرعت و کثرت حرکات فرد نشانه گرمی و حرارت‌ مزاج اوست که این امر می‌تواند یا ناشی از حرارت مزاج کلی بدن‌ او باشد و یا نشئت‌ گرفته‌ از گرمی قلب او که به کل بدن فرد سرایت می‌کند؛ مثلاً خشم و غضب که حاصل گرمی مزاج است و نشانه حرکت خون زیاد و سریع به سمت خارج در بدن فرد است. هرچه‌ حرارت مزاج بیشتر باشد، غضب و خشم فرد هم قوی‌تر است و دفعات آن هم مکرر خواهد بود. به عکس واکنش خوف و ترس، هرچه در فردی بیشتر و دفعات وقوع آن زیادتر باشد، نشانه‌‌ای از غلبه سردی و برودت مزاج است. هم چنین کسالت و تنبلی و سکون زیاد نشانه سردی مزاج است. ثبات انفعالات به عنوان مثال ثبات رأی و عدم تغییر و تنوع نشانه‌ای از خشکی‌ مزاج‌ است در حالی که تنوع دوستی و تغییردادن تصمیم و نماندن در یک حالت یا وضعیت نشان‌دهنده رطوبت و تری مزاج است. پرحرفی و سریع سخن گفتن با کلمات پی در پی و متصل‌ به‌ هم بر گرمی مزاج دلالت دارد و حرارت مزاج عاملی است که فرد اعمال و افعالش را به سرعت انجام می‌دهد. برعکس، کم حرفی و همراه با تأنی سخن گفتن به گونه‌‌ای که‌ فرد آرام و شمرده شمرده کلمات‌ را‌ بیان‌ کند و با آرامش به سخن دیگری گوش فرا دهد، دلالت بر سردی و برودت مزاج دارد. «قحه» صفتی متضاد حیا است و به‌ حالتی‌ می‌گویند‌ که شخص، معاشرت با افراد فاسد را برای‌ خود‌ مایه مباهات می‌داند و از کارهای زشت نه تنها ابایی نداشته باشد بلکه باعث افتخار خود هم بداند. فردی که‌ به‌ این‌ صفت رذیله مبتلاست از تمجید اعمال نیک و افراد نیکوصفت احساس‌ حقارت می‌کند. عامل این ویژگی می‌تواند حرارت مزاج فرد باشد. «حدت» حالتی است که به وسیله آن قوت‌ غضب‌ در‌ فرد به وجود می‌آید که بین مردم به تندمزاجی معروف است‌. در‌ این حالت فرد در گفتار و کردار خود در اثر کوچکترین موردی که پیش آید، عصبانی می‌شود‌ و با‌ شدت با مسئله برخورد می‌کند. در حدت حرارت مزاج به حدی زیاد‌ است‌ که‌ سبب بروز واکنش تند از سوی فرد می‌گردد. «طیش» صفتی متضاد وقار است و به‌ معنی‌ حالتی‌ است که فرد در آن بسرعت برانگیخته می‌شود؛ نوعی سبک عقلی است که بر‌ مزاج‌ جبلی گرم دلالت دارد. «جرأت یا شجاعت» حالتی است که در اثر آن‌ انسان‌ خود‌ را قادر به حل و رفع هر چیزی می‌داند ‌که از آن اکراه دارد که‌ به‌ سبب وجود حرارت و قوت قلب اوست. «تهور» حالت افراطی شجاعت است. شخص متهور‌ در‌ حالتی‌ که احتمال خطر زیادی هم وجود دارد، میدان را خالی نمی‌کند. در این حالت فرد‌ بسیار‌ خطر پذیر است که نشانه‌ای از مزاج گرم است. ویژگی اخلاقی‌ «جبن» که‌ ضد شجاعت است و به معنای ترس و بی‌ارادگی و سستی است بر سردی مزاج جبلی دلالت‌ دارد‌. «حیا» صفتی ضد وقاحت است که سبب می‌شود فرد نسبت به واکنش‌ها‌ بردبار‌ باشد و در رفتارهای خود به دور از هتاکی و به اصطلاح سنگین باشد. فرد باحیا نسبت به‌ اعمال‌ و رفتار زشت، خویشتن دار است و هرگز سخن زشتی به زبان نمی‌آورد. این‌ صفت‌ از توابع سکون است و بر مزاج سرشتی‌ سرد‌ دلالت‌ دارد. «وقار» صفتی ضد طیش است و لازمه‌‌اش عقل، تأنی و عدم رفتار خفت بار است و نشانه‌ای از مزاج جبلی سرد‌ می‌باشد». ۱ حکیم عقیلی‌ خراسانی‌ در جای‌ دیگر‌ برای‌ هر یک از چهار مزاج، ویژگی‌های‌ جسمانی‌ و اخلاقی ذکر کرده است و می‌گوید: «دموی مزاج از نظر جسمانی خوش‌ آب‌ و رنگ و به ظاهر قوی بنیه و از‌ نظر اخلاقی خوشبین و خوشگذران‌، جدی‌ و سبک‌سر و سطحی است. صفراوی مزاج‌ از‌ نظر جسمانی باریک اندام و زردرنگ و از نظر اخلاقی باحرارت، خشن، زودخشم، جاه طلب‌ و ثابت‌ قدم است. بلغمی مزاج از‌ نظر‌ ظاهری‌ قطور و کم بنیه‌ و از‌ نظر اخلاقی خوش مشرب‌، خونسرد‌، سست عنصر و کند ذهن است. سوداوی مزاج از نظر ظاهری سیه چهره و باریک اندام‌ و از‌ نظر اخلاقی مضطرب، ناراضی و بدبین است». ۲ حکیم‌ بهاءالدوله رازی در کتاب‌ «خلاصه التجارب» در مورد ویژگی اخلاقی مزاج‌ها بیان می‌کند: «کثرت غضب از گرمی مزاج، بلادت‌ و وقار‌ از سردی مزاج، ثبات نیات و تحفظ‌ و قساوت‌ از‌ خشکی‌ مزاج‌، رقت و الفت از‌ تری‌ مزاج، شجاعت و مروت از گرم و تری مزاج، بخل و حقد و حسد و بی‌قراری از گرمی و خشکی مزاج، بلاهت‌ و خمود‌ و کاهلی‌ از سردی و تری مزاج و سوءظن و نفرت از‌ سردی‌ و خشکی‌ مزاج‌ است». 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
‍ ‍ 😖 :speaking_head_in_silhouette: اگر کسی در مقابل سر و صدا اذیت میشه و تحمل کردن صداها و جاهای شلوغ براش میسر نیست و آزار دهنده باشه ، یعنی خشکی در مغزش زیاد شده. :writing_hand: باید مغزش را رطوبت بخشید تا توان تحملش بیشتر شود 💦 👈 🔹 چکاندن یکی دو قطره روغن بنفشه خالص شبها در بینی ( که به انتهای بینی برسد ) بسیار نافع است ✅ 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
🍚 مطلب بسیار تکراری اما حیاتی 🌸 پیامبر صلی‌الله علیه و آله: ای علی! غذای خود را با نمک آغاز کن، چرا که در نمک درمان هفتاد درد است؛ دیوانگی، خوره، پیسی، گلودرد، دندان‌درد و دل درد، از جمله این دردهاست. مصرف فراوان نمک طبیعی را جدی بگیرید 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
💎 خانه ی بی برکت 💎 ⭕ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: 🔷 خانه ای که در آن کودک نباشد ، برکت ندارد. 📚 نهج الفصاحه 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
صبحانه در طب اسلامی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) : لُقْمَهُ الصَّباحِ مِسْمارُ الْبَدَن./المحاسن، ۴۹۹ صبحانه میخ بدن است [یعنی بدن را نیرومند می کند]. در روایت آمده است: مَنْ‌ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لَا بَقَاءَ فَلْیُبَاکِرِ الْغَدَاءَ وَ… /من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۵۵ کسی که جاودانگی می‌خواهد و البته جاودانگی نیست، پس زود صبحانه بخورد و… غذا چی بخوریم؟ صبحانه عمومی تخم مرغ محلی آب پز تخم محلی عسلی تخم مرغ محلی سرخ کردنی خاگینه خرما و تخم مرغ محلی نان و شیر محلی شیر و شکر سرخ پنیر و گردو انگور با نان محلی شیره ها مانند انگور، انجیر، خرما و… نان و خرما تلبینه (فرنی شیر با آرد) عدسی با کدو لب لبی(نخود آب) شیر نخود حلوا ارده ی شیره ای، شکر سرخی و… خامه محلی و عسل طبیعی سرشیر محلی کره محلی سوپ ها مانند:جو، شیر و… حلیم ها مانند گوشت، بادمجان سیراب شیردان کله پاچه مرباها مانند زردک، آلبالو، به، بالنگ، سیب و… ارده شیره شیر برنج آش ها سویق ها مانند گندم، جو، نخود، سنجد و… صبحانه کودکان فرنی سویق و آرد برنج حلوای آردسبوسدار پوره زرده تخم مرغ محلی و روغن زرد فرنی چهار مغز حریره بادام صبحانه زنان باردار کاچی طبرزد حلوا سویق و شیره ارده و شیره پوره چهارمغز و شیره چای چی بخوریم؟ چای بادرنجبویه چای زعفران چای سنبل الطیب چای دارچین چای زنجفیل چای آویشن چای مرزنگوش چای به چای سیب چای نعنا چای پونه چای گزنه چای چلتوک برنج(ارز) چای عناب چای مرزه چای رازیانه چای جو چای زیره سیاه چای زنیان چای بابونه(قراص) قند و شکر چی بخوریم؟ شکر سرخ نیشکر قند شکر سرخ خرما شیره خرما انجیر شیره انجیر انگور شیره انگور عسل توت خشک نان چی بخوریم؟ نان گندم کامل محلی نان جو کامل محلی نان برنج کامل محلی نان گاورس 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
ده داروی ترکیبی طب اسلامی از معتبرترین کتاب شیعه (کتاب کافی) ۱️⃣ داروی طریفل «إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ علیه السلام شَکَا إِلَى رَبِّه تَعَالَى الْبِلَّهَ والرُّطُوبَهَ فَأَمَرَ اللَّه تَعَالَى أَنْ یَأْخُذَ الْهَلِیلَجَ والْبَلِیلَجَ والأَمْلَجَ فَیَعْجِنَه بِالْعَسَلِ ویَأْخُذَه ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام: هُوَ الَّذِی یُسَمُّونَه عِنْدَکُمُ الطَّرِیفِلَ» . الکافی ۸: ۱۹۳ ح ۲۲۸ . (الإمام الصادق علیه السلام) ۲️⃣ داروی سرفه «قَالَ [الراوی]: شَکَا رَجُلٌ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام السُّعَالَ وأَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ لَه: خُذْ فِی رَاحَتِکَ شَیْئاً مِنْ کَاشِمٍ ومِثْلَه مِنْ سُکَّرٍ فَاسْتَفَّه یَوْماً أَوْ یَوْمَیْنِ قَالَ ابْنُ أُذَیْنَهَ فَلَقِیتُ الرَّجُلَ بَعْدَ ذَلِکَ فَقَالَ مَا فَعَلْتُه إِلَّا مَرَّهً وَاحِدَهً حَتَّى ذَهَبَ» . الکافی ۸: ۱۹۲ ح ۲۲۷ . (الإمام الصادق علیه السلام) ۳️⃣ سرمه کافورى ترکیبى از صبرزرد و کافور و مر مکی «دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام وهُوَ یَشْتَکِی عَیْنَیْه فَقَالَ لَه: أَیْنَ أَنْتَ عَنْ هَذِه الأَجْزَاءِ الثَّلَاثَهِ؟ الصَّبِرِ والْکَافُورِ والْمُرِّ، فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِکَ فَذَهَبَتْ عَنْه» . الکافی ۸: ۳۸۳ ح ۵۸۰ . (الإمام الصادق علیه السلام) ۴️⃣ خمیر حنظل «سَمِعْتُه علیه السلام یَقُولُ لِوَجَعِ الْفَمِ والدَّمِ الَّذِی یَخْرُجُ مِنَ الأَسْنَانِ والضَّرَبَانِ والْحُمْرَهِ الَّتِی تَقَعُ فِی الْفَمِ: تَأْخُذُ حَنْظَلَهً رَطْبَهً قَدِ اصْفَرَّتْ، فَتَجْعَلُ عَلَیْهَا قَالَباً مِنْ طِینٍ ، ثُمَّ تَثْقُبُ رَأْسَهَا وتُدْخِلُ سِکِّیناً جَوْفَهَا فَتَحُکُّ جَوَانِبَهَا بِرِفْقٍ، ثُمَّ تَصُبُّ عَلَیْهَا خَلَّ تَمْرٍ حَامِضاً شَدِیدَ الْحُمُوضَهِ، ثُمَّ تَضَعُهَا عَلَى النَّارِ فَتُغْلِیهَا غَلَیَاناً شَدِیداً، ثُمَّ یَأْخُذُ صَاحِبُه مِنْه کُلَّمَا احْتَمَلَ ظُفُرُه فَیَدْلُکُ بِه فِیه ویَتَمَضْمَضُ بِخَلٍّ وإِنْ أَحَبَّ أَنْ یُحَوِّلَ مَا فِی الْحَنْظَلَهِ فِی زُجَاجَهٍ أَوْ بَسْتُوقَهٍ فَعَلَ، وکُلَّمَا فَنِیَ خَلُّه أَعَادَ مَکَانَه، وکُلَّمَا عَتَقَ کَانَ خَیْراً لَه إِنْ شَاءَ اللَّه» . الکافی ۸: ۱۹۴ ح ۲۳۲ . (الإمام الکاظم علیه السلام) ۵️⃣ سعوط شلیثا و زنبق (شلیثا مرکب از تعدادی دارو) «قَالَ [الراوی]: کَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام یَسْتَعِطُ بِالشَّلِیثَا وبِالزَّنْبَقِ الشَّدِیدِ الْحَرِّ خَسْفَیْه قَالَ وکَانَ الرِّضَا علیه السلام أَیْضاً یَسْتَعِطُ بِه فَقُلْتُ: لِعَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ لِمَ ذَلِکَ؟ فَقَالَ عَلِیٌّ: ذَکَرْتُ ذَلِکَ لِبَعْضِ الْمُتَطَبِّبِینَ فَذَکَرَ أَنَّه جَیِّدٌ لِلْجِمَاعِ . الکافی ۶: ۵۲۴ ح ۱ . (فعل الإمام الکاظم والرضا علیهما السلام) ۶️⃣ داروى روماتیسم «مِنَ الرِّیحِ الشَّابِکَهِ والْحَامِ والإِبْرِدَهِ فِی الْمَفَاصِلِ: تَأْخُذُ کَفَّ حُلْبَهٍ وکَفَّ تِینٍ یَابِسٍ تَغْمُرُهُمَا بِالْمَاءِ وتَطْبُخُهُمَا فِی قِدْرٍ نَظِیفَهٍ ثُمَّ تُصَفِّی ثُمَّ تُبَرِّدُ ثُمَّ تَشْرَبُه یَوْماً وتَغِبُّ یَوْماً حَتَّى تَشْرَبَ مِنْه تَمَامَ أَیَّامِکَ قَدْرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ» . الکافی ۸: ۱۹۱ ح ۲۲۱ . (الإمام الکاظم علیه السلام) ۷️⃣ سویق گاورس با آب زیره «قال [الراوی]: مَرِضْتُ بِالْمَدِینَهِ فَانْطَلَقَ بَطْنِی، فَوَصَفَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام سَوِیقَ الْجَاوَرْسِ، وأَمَرَنِی أَنْ آخُذَ سَوِیقَ الْجَاوَرْسِ وأَشْرَبَه بِمَاءِ الْکَمُّونِ، فَفَعَلْتُ فَأَمْسَکَ بَطْنِی وعُوفِیتُ» . الکافی ۶: ۳۴۵ ح ۲ . (الإمام الصادق علیه السلام) ۸️⃣ داروى عسل و زعفران و تربت وآب آسمان «اشْتَرِ بِه [أی: بالمال المذکور] عَسَلاً وزَعْفَرَاناً وخُذْ طِینَ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام واعْجِنْه بِمَاءِ السَّمَاءِ واجْعَلْ فِیه شَیْئاً مِنَ الْعَسَلِ والزَّعْفَرَانِ وفَرِّقْه عَلَى الشِّیعَهِ لِیُدَاوُوا بِه مَرْضَاهُمْ ». الکافی ۴: ۲۴۳ ح ۵ . (الإمام الصادق علیه السلام) ۹️⃣ شربت امام صادق علیه السلام قال [الراوی]: شَکَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام قَرَاقِرَ تُصِیبُنِی فِی مَعِدَتِی وقِلَّهَ اسْتِمْرَائِی الطَّعَامَ فَقَالَ لِی: لِمَ لَا تَتَّخِذُ نَبِیذاً نَشْرَبُه نَحْنُ وهُوَ یُمْرِئُ الطَّعَامَ ویَذْهَبُ بِالْقَرَاقِرِ والرِّیَاحِ مِنَ الْبَطْنِ؟ قَالَ فَقُلْتُ لَه: صِفْه لِی جُعِلْتُ فِدَاکَ فَقَالَ لِی: تَأْخُذُ صَاعاً مِنْ زَبِیبٍ فَتُنَقِّی حَبَّه ومَا فِیه ثُمَّ تَغْسِلُ بِالْمَاءِ غَسْلاً جَیِّداً ثُمَّ تُنْقِعُه فِی مِثْلِه مِنَ الْمَاءِ أَوْ مَا یَغْمُرُه ثُمَّ تَتْرُکُه فِی الشِّتَاءِ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ بِلَیَالِیهَا وفِی الصَّیْفِ یَوْماً ولَیْلَهً فَإِذَا أَتَى عَلَیْه ذَلِکَ الْقَدْرُ ص
َفَّیْتَه وأَخَذْتَ صَفْوَتَه وجَعَلْتَه فِی إِنَاءٍ وأَخَذْتَ مِقْدَارَه بِعُودٍ ثُمَّ طَبَخْتَه طَبْخاً رَفِیقاً حَتَّى یَذْهَبَ ثُلُثَاه ویَبْقَى ثُلُثُه ثُمَّ تَجْعَلُ عَلَیْه نِصْفَ رِطْلِ عَسَلٍ وتَأْخُذُ مِقْدَارَ الْعَسَلِ ثُمَّ تَطْبُخُه حَتَّى تَذْهَبَ تِلْکَ الزِّیَادَهُ، ثُمَّ تَأْخُذُ زَنْجَبِیلاً وخَوْلَنْجَاناً ودَارَصِینِیَّ والزَّعْفَرَانَ وقَرَنْفُلاً ومَصْطَکَى وتَدُقُّه وتَجْعَلُه فِی خِرْقَهٍ رَقِیقَهٍ وتَطْرَحُه فِیه وتُغْلِیه مَعَه غَلْیَهً ثُمَّ تُنْزِلُه فَإِذَا بَرَدَ صَفَّیْتَه وأَخَذْتَ مِنْه عَلَى غَدَائِکَ وعَشَائِکَ، قَالَ: فَفَعَلْتُ فَذَهَبَ عَنِّی مَا کُنْتُ أَجِدُه وهُوَ شَرَابٌ طَیِّبٌ لَا یَتَغَیَّرُ إِذَا بَقِیَ إِنْ شَاءَ اللَّه . الکافی ۶: ۴۲۶ ح ۳ . (الإمام الصادق علیه السلام) سرمه ترکیبی نوع دوم (سرمه امام باقر علیه السلام) «عَنْ سُلَیْمٍ مَوْلَى عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ أَنَّه کَانَ یَلْقَى مِنْ رَمَدِ عَیْنَیْه أَذًى قَالَ: فَکَتَبَ إِلَیْه أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام ابْتِدَاءً مِنْ عِنْدِه مَا یَمْنَعُکَ مِنْ کُحْلِ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام؟ جُزْءُ کَافُورٍ رَبَاحِیٍّ وجُزْءُ صَبِرٍ أُصْقُوطْرِیٍّ یُدَقَّانِ جَمِیعاً، ویُنْخَلَانِ بِحَرِیرَهٍ، یُکْتَحَلُ مِنْه مِثْلَ مَا یُکْتَحَلُ مِنَ الإِثْمِدِ الْکَحْلَهُ فِی الشَّهْرِ تَحْدُرُ کُلَّ دَاءٍ فِی الرَّأْسِ وتُخْرِجُه مِنَ الْبَدَنِ، قَالَ: فَکَانَ یَکْتَحِلُ بِه فَمَا اشْتَکَى عَیْنَیْه حَتَّى مَاتَ» . الکافی ۶: ۵۲۴ ح ۱ . (فعل الإمام الکاظم علیه السلام) 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
:fleur_de_lis: ️ فواید شگفت انگیز کفش زرد الکافی به نقل از حنان بن سَدیر: در حالی که کفش سیاه پوشیده بودم، بر امام صادق علیه السلام وارد شدم. فرمود: « اي حنان! تو را به رنگ سیاه، چه کار؟! آیا نمیدا نی که در آن ، سه ویژگی است: دیده را ضعیف می کند، آلت را سست می سازد، و پیری می آو رد و افزون بر این، جامه جبّاران است؟ ». گفتم: پس چه پای افزاری بپوشم؟ فرمود: بر تو باد زرد؛ چرا که در آن، سه ویژگی است: دیده را جلا می دهد،آلت را استحکام می بخشد، و ا ندوه را از انسان دور می کند و افزو ن بر این، از جـامه های پیامبران است». 📚 دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 648 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
🅾 پاییز بعد از بهار بهترین موقع حجامت است. 🌺 نکات مهم حجامت 🌺 📜 رساله ذهبیه: علیه السلام :heavy_heart_exclamation_mark_ornament: ️اما آنچه که درد حجامت را کاهش میدهد ،سبک و خفیف بودن مکش اول حجامت است.سپس مکش را به تدریج زیاد می کنند بگونه ای که مکش مرحله دوم بیش از مکش مرحله اول باشد و مکش مرحله سوم بیشتر از مرحله دوم باشد. :heavy_heart_exclamation_mark_ornament: ️وباید صبر کرد تا محل حجامت کاملا قرمز شود. :heavy_heart_exclamation_mark_ornament: ️بهتر است که قبل از ایجاد خراش با تیغ ،محل حجامت چرب شود تا اینکه تیغ در روی پوست به نرمی فرود آید. :heavy_heart_exclamation_mark_ornament: ️چرب کردن تیغ برای انجام حجامت و نیز چرب کردن موضع حجامت پس از اتمام آن مناسب است. 🌸 🌸 🌸 🌸 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
هر روز تخم مرغ نخورید و کمتر به صورت آب پز مصرف کنید :fleur_de_lis: ️ امام رضا علیه السلام: خوردن همیشگی تخم مرغ سبب پیدایش کک و مک در صورت می شود. 📚 دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 495 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami
🐓 در پیش عمرخطاب از خواص و مقایسه گوشتها سخن بمیان آمد، عمر گفت: بهترین گوشتها، مرغ خانگی است. سپس حضرت امیرالمومنین ع قبلا فرمودند: هرگز اینچنین که تو میگویی نیست! این مرغ ها، خوک پرندگان هستند. همانا بهترین گوشت ها، گوشت جوجه کبوتری است که به پرواز درآمده باشد و یا نزدیک پرواز باشد. :dove_of_peace: کافی ج6ص312 وسایل الشیعه ج25ص43 تذکر: 1- با توجه به دیگر روایات معصومین و سنت رسول الله ص علت کراهت دجاج به سبب خوراک ناصحیح مرغ است که البته در مرغداری های پرورشی این غفلت چندین برابر می شود. و تزریق و خوراندن داروهای خطرناک نیز مضاف بر علت می شود. 2-حداقل در مجالس منسوب به اهل بیت علیهم السلام از دادن مرغ(خوک پرندگان) به محبین اهل بیت پرهیز نماییم. 3-از خوراندن این ، به خود، خانواده، دوستان و مهمان که حبیب خداست پرهیز نماییم. 4-از خرید و فروش خوکچه بپرهیزیم. 5- امام رضا ع : خداوند خوک را حرام نمود تا بیماری بی غیرتی بین مردم رواج پیدا نکند-علل شرایع. 6-مومنین بجای ایجاد مرغداری، به پرورش سالم دیگر پرندگان مانند کبوتر، بلدرچین، کبک، مرغابی، قطاة(سنگخواره) که در روایات اسلامی محمود هست بپردازیم 🍃 آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان: 🍃 🌸 https://markaztebeslami.ir ♦ کانال رسمی مرکز طب اسلامی 🔹 https://t.me/markazetebbeeslami