استحمام اسلامی
آیا می دانید حمام، می تواند درمان تمامی بیماری ها باشد، در صورتی که به سبک و روش اسلامی باشد
❓
❓
استحمام ما نیز متاسفانه به سبک اسلامی نیست. این حمام های امروزی به سبک اروپایی است.
در اصل استحمام یک دارو است که میتواند حداقل یک سوم بیماری ها را درمان کند ولی امروزه ما این نوع استحمام را نمیبینیم و به همین جهت مردم زیاد بیمار هستند.
در روایات آمده است بیماری ها سه دسته اند و درمان ها سه دسته اند: که یک دسته از بیماری ها منشأ آن بلغم است و درمان ان حمام:
وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّام
یعنی درمان بلغم، حمام است.
وقتی بلغم تعدیل بشود یک سوم از بیماری ها درمان میشود.
حمام رفتن یک دارو و درمان است. در چند روایت وارد شده است که یکی از درمان ها حمام است.
امروزه در دنیا مطرح است که حمام کردن در سلامتی موثر است ولی در این حد که آلودگی و باکتری و ویروس و قارچ را از بین میبرد. ولی چیزی که در روایات مطرح است
بالاتر از این است. نه تنها یک سوم بیماری ها را درمان میکند بلکه یک حمام رفتن باید مساوی با سلامتی و درمان کل بیماری ها باشد. به شرطی که حمام به سبک اسلام
و اهل بیتی باشد و حمام های امروز این خاصیت را ندارند.
در زمانی که توسط بعضی اعراب جاهلی حمام، مذمت میشده است و میگفتند حمام جای بی حیایی است.ائمه و پیامبر در مسئله حمام تاکید داشته اند و حمام را مدح می کرده
اند. این حرفی است که “عمر بن خطاب” گفته است:
بئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یَکْثُرُ فِیهِ الْعَنَاءُ وَ یَقِلُّ فِیهِ الْحَیَاء[١]
یعنی چه بد خانه ای است حمام، زیرا انسان در حمام خسته می شود و حیاء در آن جا کم است.
یا در عبارت دیگر آمده است:
بئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یَهْتِکُ السِّتْرَ وَ یَذْهَبُ بِالْحَیَاء[٢]
یعنی چه بد خانه ای است حمام، پرده ها را میدرد و حیاء را میبرد.
در یک همچین زمانی که این گونه حرف هایی توسط اعراب جاهلی شایع بوده است، پیامبر ما فرمودند:
نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذَکِّرُ النَّارَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَن[٣]
یعنی چه خوب خانه ای است حمام آتش جهنم را به یاد میاندازد و کثیفی و چرک ها را میبرد.
ائمه نیز دائما حمام را مدح میکند تا جائیکه امام صادق علیه السلام در مدینه یک حمام داشته اند.
ادامه دارد…
منابع:
[١] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج۱، ص۳۷۷٫
[٢] من لایحضر، شیخ صدوق، ج۱، ص۱۱۵٫
[٣] الکافی، کلینی، ج۶، ص۴۹۶٫
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
t.me/markazetebbeeslami
مواضع حجامت در طب اسلامی
حجامت اخدعین
وَ حِجَامَه الْأَخْدَعَیْنِ یُخَفِّفُ عَنِ الرَّأْسِ وَ الْوَجْهِ وَ الْعَیْنِ وَ هِیَ نَافِعَهٌ لِوَجَعِ الْأَضْرَاسِ وَ رُبَّمَا نَابَ الْفَصْدُ عَنْ
سَائِرِ ذَلِک
بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج۵۹، ص: ۳۱۸
ترجمه: امام رضا علیه السلام: حجامت اخدعین (دو رگى است که در دو طرف پشت گردن واقع شده) سر و صورت و چشمها را از سنگینى و رخوت بیرون مىآورد و براى درد دندانها
بسیار نافع است بسا مىشود که در این موارد کار فصد را صورت میدهد.
فواید:برای سنگینی در قسمت سر و فشار چشم،درد دندان.
حجامت سر
عنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى رَأْسِهِ عَلَیْکُمْ بِالْمُغِیثَهِ فَإِنَّهَا تَنْفَعُ
مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْأَکِلَهِ وَ وَجَعِ الْأَضْرَاسِ.
مکارم الأخلاق، ص: ۷۶
ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر به سر خود اشاره کرد و فرمود: بر شما باد به مغیثه که شما را از جنون و جذام و پیسى و خارش و درد دندان نگه مىدارد.
فواید: درمان همه دردها, سرد درد , خمیازه , تاریکی چشم , درمان جنون , برص , جذام , خوره , دندان درد
حجامت زیر چانه
وَ قَدْ یُحْتَجَمُ تَحْتَ الذَّقَنِ لِعِلَاجِ الْقُلَاعِ فِی الْفَمِ وَ فَسَادِ اللِّثَهِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِنْ أَوْجَاعِ الْفَم
الرساله الذهبیه، النص، ص: ۵۶
ترجمه: امام رضا علیه السلام: گاهى زیر چانه را حجامت میکنند براى معالجه قلاح دهان و خرابى لثههاى دندان و غیر آن از بیمارى دهان
فواید : برای عفونت و خرابی لثه ، بیماریهای دهان و حلق
حجامت نقره:
وَ حِجَامَهُ النُّقْرَهِ تَنْفَعُ مِنْ ثِقْلِ الرَّأْسِ .
الرساله الذهبیه النص، ص: ۵۵
ترجمه :امام رضا علیه السلام: برای سنگینی سر مفید است
إذَا بَلَغَ الصَّبِیُّ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ فَاحْجُمْهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ فِی النُّقْرَهِ فَإِنَّهَا تُجَفِّفُ لُعَابَهُ وَ تُهْبِطُ الْحَرَارَهَ مِنْ رَأْسِهِ
وَ جَسَدِهِ.
الکافی (ط – الإسلامیه)، ج۶، ص: ۵۳
ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: چون کودک چهار ماهه شود ماهى یک بار حجامتش کنید که رطوبت دهان را تخفیف مىدهد و حرارت را از سر و بدن او مىبرد.
فواید : زیادی آب دهان و رطوبت نوزاد را خشک میکند
حرارت را از سر و بدن فرزند کاهش میدهد
حجامت ساقین
الَّتِی تُوضَعُ عَلَى السَّاقَیْنِ قَدْ یَنْقُصُ مِنَ الِامْتِلَاءِ «۳» فِی الْکُلَى وَ الْمَثَانَهِ وَ الْأَرْحَامِ وَ یُدِرُّ الطَّمْثَ غَیْرَ أَنَّهَا
مَنْهَکَهٌ لِلْجَسَد
بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج۵۹، ص: ۳۱۹
ترجمه : امام رضا علیه السلام: حجامتى که از ساقها دفع خون میکند گاهى امتلاء در کلیه و مثانه و رحم را کم و برطرف میکند. و خون حیض را روان میکند
فواید: برای کم کاری کلیه و دیالیزیها , ورم مثانه مشکلات رحم.همچنین برای جاری کردن خون حیض در کسانی که بند آمده است مفید است.
حجامت کاهل(بین کتفین)
کَذَلِکَ الَّتِی تُوضَعُ بَیْنَ الْکَتِفَیْنِ تَنْفَعُ مِنَ الْخَفَقَانِ الَّذِی یَکُونُ مَعَ الِامْتِلَاءِ وَ الْحَرَارَه
مکاتیب الأئمه علیهم السلام، ج۵، ص: ۲۲۵
ترجمه : امام رضا علیه السلام: همچنین حجامت بین دو کتف در مورد بیمارى خفقان که ناشى از امتلاء و غلبه حرارت باشد نافع است
فواید : برای همه بیماریها و خفقانی که به خاطر امتلاء و حرارتی است
حجامت قدمین
رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ شَکَا إِلَیْهِ رَجُلٌ الْحِکَّهَ فَقَالَ احْتَجِمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فِی الرِّجْلَیْنِ جَمِیعاً فِیمَا بَیْنَ
الْعُرْقُوبِ وَ الْکَعْبِ فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِکَ فَذَهَبَ عَنْه
مکارم الأخلاق، ص: ۷۷
ترجمه : مردى به حضرت صادق علیه السلام از خارش شکایت کرد. فرمود: سه بار در دو پا بین عرقوب (رگ و عصب بر آمده پشت پا) و غزوک پا حجامت کند. مرد این کار را
انجام داد، و درد او بر طرف شد. دیگرى شکایت کرد، حضرت فرمود: در یکى از پاشنهها و یا یکى از پاها سه بار حجامت کن، ان شاء اللَّه شفا خواهى یافت
فواید : برای خارش و گری, بخار کبد و بیماریهای کبد مفید است.
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
t.me/markazetebbeeslami
🌸
تدابیر سرماخوردگیِ #کرونا در پاییز:
پرهیز جدی از #چربی، آبگوشت،کله، مرغ، ماست،دوغ، شیرینی قنادی، موز، سرخ کرده.
مفید:
آب #سیب ، هویج، هلو،
آب زرشک ، آب انار
سکنجین عسلی
عسل
شربت رضوی بعد غذا
دوا امام کاظم
دمکرده چایمون
حجامت
جامع+ زیره
هاضوم
سیرابی+شیردان
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
#سکنجبینعنابی
🔸
️طرز تهیه:
نیم کیلو عناب را داخل قابلمه ۵ نفره ریخته و مقداری آب روی عنابها ریخته و حدود ۸ تا ۱۰ ساعت با شعله ی بسیار ملایم بجوشانید.
سپس عناب را از الک رد کرده و عصاره گیری کنید.
سرکه و عسل(شکر قهوه ای) را داخل قابلمه ریخته و عصاره ی عناب را به آن اضافه کنید و دوباره روی شعله ی ملایم قرار دهید تا همه ی مواد همگن بشوند و حالت قوام پیدا کند.
🔹
️موارد مصرف:
تسکین اعصاب، خاصیت آرامبخش و خوابآور
درمان بیماریهای خونی، تمیز کننده و تصفیه کننده خون
کاهش غلظت خون
بازکننده انسدادهای کلیه و کیسه صفرا
پایین آورنده فشار خون بالا
کمک به دفع سنگ کیسه صفرا
کمک به درمان زودانزالی
سمزادیی و دفع صفرا
پاکسازی و تقویت کبد
تقویت کننده دستگاه گوارش
♦
میزان مصرف:
۲ تا ۳ قاشق غذاخوری با ۱ لیوان آب خنک میل شود.
روزی ۱ تا ۲ مرتبه
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
درمان انواع بیماری ها با روغن مالی کردن
سبب بسیاری از بیماری ها خشکی بدن بویژه کف پا است که با چرب کردن با روغن های توصیه شده در طب اسلامی درمان می شود . این روش بهترین راه رفع خشکی، تامین گرمی
و رطوبت کافی برای بدن است.
روغن مالی کف پاها بعنوان آسانترین ماساژ روغن(oil massage) در بازتاب درمانی و سلامت اعضای کل بدن نقش مهمی ایفا میکند و درمان بسیاری از بیماریها از این
روش امکانپذیر است.
ماساژ روغن زیتون:
قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: کُلُوا الزَّیْتَ وَ ادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبارَکَه.
ماساژ روغن بنفشه:
قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:ادَّهِنُوا بِالْبَنَفْسَجِ فَإِنَّهُ بَارِدٌ فِی الصَّیْفِ وَ حَارٌّ فِی الشِّتَاء.
ماساژ روغن زنبق:
عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : عَلَیْکُمْ بِالْکِیسِ فَتَدَهَّنُوا بِهِ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ سَبْعِینَ دَاءً قُلْنَا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
وَ مَا الْکِیسُ قَالَ الزَّنْبَقُ یَعْنِی الرَّازِقِیَّ.
ماساژ روغن بان:
قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:مَنِ ادَّهَنَ بِدُهْنِ الْبَانِ ثُمَّ قَالَ بَیْنَ یَدَیِ الشَّیْطَانِ لَمْ یَضُرَّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى
عَزَّ وَ جَل
روش استفاده:
هر شب کف پاها را با روغن زیتون،زنبق،بان و روغن بنفشه به مقدار زیاد چرب کنید.
مقدار روغن زیاد روی پوست پا استفاده کنید، چرا که فرایند جذب تا صبح ادامه خواهد داشت.
روغن ها بسیار نافذ هستند و سریع از طریق کف پا در بافت بدن جذب می شوند. سپس یک پلاستیک نرم روی آن بپیچید و روی آن جوراب بپوشید و یا پاها را در سلفون نرم
و نازک بپیچید، صبح روغن را از پاها پاک کنید، این کار را تا چهل روز ادامه دهید، تا معجزه آن را ببینید.
حتی با چند بار استفاده تاثیر درمانی آن را در وضعیت سلامتی خود به وضوح خواهید دید.
انواع روغن ها را برای ماساژ کف پا میتوان استفاده کرد، اما روغن های زیتون ،زنبق،بان و بنفشه روغن های ملایم با تاثیر فوق العاده زیاد هستند.
میتوانید از ترکیب روغن های ذکر شده به کف پاها بمالید.از روغن های مصنوعی استفاده نکنید.
روغن های ذکر شده باید بو و عطر مخصوص خود را داشته باشند، در غیر این صورت قابل اطمینان نیستند.
درمان اختلالات بدن با روغن مالی عبارتند از:
۱- چروکیدگی و کدورت رنگ پوست
۲- سفیدی مو
۳- غم و افسردگی
۴- یبوست
۵-خشکی پوست بدن،لب ها،کف پا و دست
۶- سوزش کف پا
۷- ضعف فعالیت اعضا مثل کاهش ضربان قلب
۸- کاهش فعالیت تخمدان ها و یائسگی زودرس
۹- کم کاری و پرکاری تیرویید
۱۰- حساس بودن به سردی و گرمی
۱۱- ضعف حافظه
۱۲- تشکیل بافت های متراکم و فیبری مثل فیبروم
۱۳- فشارخون بالا
۱۴- فشار خون پایین
۱۵- کم خونی
۱۶- پوکی استخوان
۱۷- دردهای شدید کوتاه مدت مثل دردهای قلبی، قاعدگی، میگرن
۱۸- کاهش چربی خون
۱۹- عصبانیت
۲۰- اسپاسم و گرفتگی عضلانی
۲۱- ضعف جنسی و بی میلی جنسی
۲۲- عدم تمرکز
۲۳- انعطاف ناپذیری و شکنندگی
۲۴- اگزما
۲۵-اختلال در زیبایی و درخشش پوست صورت
۲۶- زگیل پا
۲۷- زانو درد
۲۸- کمردرد
۲۹- رماتیسم
۳۰-مرض دیابت
۳۱-انواع سرطان ها
۳۲-انواع بیماری های روحی و روانی
۳۳-درمان غلبه ریح و قولنج (کولیت)ها
۳۴-دردهای دائمی(استخوانی،عضله ای،عصبی)
۳۵-وسواس و وسوسه شیطان
۳۶-درد اسافل(مثانه،رحم و…)
۳۷-جلوگیری از بواسیر و درد بواسیر
۳۸-جوش های صورت و بدن
۳۹-کیست های آبی
۴۰-آلودگی ها
نکته:
در بیشتر اوقات حدود یک هفته بعد، روغن در مدفوع دیده میشود که به این معنی است که روغن تمام مسیر را از پوست تا مرکز بدن طی کرده و پاکسازی کرده است. برای
مثال میتوانید روغنهای مختلف را روی جداره نی تست کنید و ببینید بعد از چند ساعت این روغنها چگونه در بافت متراکم نی جذب میشوند.
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
اصلاحات(پاکسازی ها،تخلیه ها) در طب اسلامی
کلیه دستورات بر اساس روایات چهارده معصوم علیهم السلام می باشد(مراجعه به حلیه المتقین و مکارم الاخلاق)
بدن برای سلامت خود همچون کامپیوتر به ویروس کشی و همچون ماشین به تعویض روغن و فیلتر نیازمند است.
تخلیه مقدم بر تحلیه است تا پاکسازی صورت نگیرد اصلاح تغذیه و درمان و دارو اثر کامل نخواهد داشت.
اصلاحات طبیعی (بدون دخالت انسان صورت می پذیرد)
خونریزی بینی ، سرفه ، آب ریزش بینی ، حیض،نفاس،استحاضه، ادرار ، مدفوع ، باد شکم ، سکسکه ، اشک ، ترشحات واژن ، دفع گاز سمی از ریه ، دفع گازها از مو و
پوست ، ترشحات صبحگاهی چشم ، آروق زدن( باد گلو)،احتلام
اصلاحات طبیبی(با کمک انسان در بدن صورت می پذیرد)
اصلاحات داخلی
اصلاحات عروقی(پاکسازی قلب-رگ-کبد-طحال)
کم عمق= حجامت(انجام حجامت عام وخاص)
عمیق= فصد(رگ زنی)توسط افراد خبره انجام می پذیرد.
اصلاحات گوارشی(پاکسازی دهان-معده-روده بزرگ و کوچک،مثانه،کیسه صفرا یا زهره،آپاندیس)
سواک(استفاده همه روزه از چوب مسواک اراک قبل و بعد خواب و هنگام نماز) خلال (غیر چوب انار،نی،ریحان،گز،مورد)
قی عمدی(استفراغ عمدی ۲ساعت پس از خوردن غذا با دست یا خوردن مواد قی آورمثل ترکیب آب نمک و گلاب)
مسهل خوردن(خوردن گل سرخ + سنا بصورت چای یا خوراکی جهت ایجاد اسهال)
تنقیه(استعمال مخلوط آب ولرم و نمک یا آب پاچه یا آب+روغن) (زیتون+نمک+گل خطمی+گل بنفشه)
استبرا،تحنن،ختنه،مدرات(خوردن غذا های ادرار آور مانند ترب،خربزه)
روزه(امساک)روزه گرفتن دوشنبه و پنج شنبه ی هر هفته
اصلاحات دماغی(پاکسازی مغز و اعصاب)
سعوط(استعمال انفیه جهت ایجاد عطسه هفته ای یکبار (کندش و سیاهدانه)و چکاندن دو قطره روغن
بنفشه در هر سوراخ بینی هر شب هنگام خواب)
استنشاق(داخل نمودن آب در بینی و خروج با فشار و با مخلوط آب ولرم + نمک)
بخورات(استعمال دود)(کندر+اسفند+عود هندی،عود قماری-بخور مریم) و بخار آب+دارو ها از طریق بینی و منافذ پوست)
استعمال عطر(گلاب،مشک،نرگس،گل سرخ،مورد،مرزنگوش،عنبر،زعفران،غالیه)
ایجاد اشک(ایجاد اشک از طریق مناجات و روضه)
اصلاحات خارجی:(پاکسازی پوست-مو-چشم و…)
حمام(رفتن به حمام همراه تعریق و دیگر آداب حمام که در روایات آمده است)(جکوزی،سونای خشک یا بخار)و شستشوی دست+صورت +پا با آب سرد
سرمه(استفاده سرمه سنگ یا گیاهی شبها ۳ میل چشم چپ ۴ میل سمت راست)
اصلاح مو و ناخن (چیدن بموقع مو و ناخن ها)پنج شنبه و جمعه
شانه(زیاد شانه زدن به موها)در حالت نشسته شانه زدن آبزن(استفاده از آب و دارو نشستن در آن)
مالش(انواع ماساژ)
اصلاحات معنوی:
نکاح(دائم و منقطع)
استغفار،روزه،نماز،توبه
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
🌸
دافع 70 نوع بلا و بیماری
📜
متن روایت:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا عَلِيُّ اِفْتَتِحْ بِالْمِلْحِ فِي طَعَامِكَ وَ اِخْتِمْ بِالْمِلْحِ فَإِنَّهُ مَنِ اِفْتَتَحَ طَعَامَهُ بِالْمِلْحِ وَ خَتَمَهُ بِالْمِلْحِ دَفَعَ اَللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ اَلْبَلاَءِ أَيْسَرُهَا اَلْجُذَامُ!
📝
ترجمه روایت:
امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند: «ای علی! غذایت را با نمک شروع کن و با نمک پایان بده. پس به راستی که هرکس غذایش را با نمک آغاز کند و با نمک پایان دهد خداوند هفتاد نوع از انواع بلا را از او دور میکند که آسانترینِ آنها جذام است!»
منابع:
📕
کافی، ج ۶، ص ۳۲۶
📗
المحاسن، ج ۲، ص ۵۹۳
📚
وسائل الشیعة، ج ۲۴، ص ۴۰۳
📚
بحارالأنوار، ج ۶۳، ص ۳۹۸
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
#خواص بابونه
👈
گیاهی ضد درد
👈
ضد التهاب
👈
ضد اسپاسم عضلات
👌
مهمترین خواص درمانی:
👈
خواص گوارشی
👈
خواص مغزی بابونه
👈
خواص قلبی عروقی
👈
خواص پوستی
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
باسمه تعالی
باسلام وعرض ادب
اینجانب آموزگار دبستان شهدای اگری بوجاق استان آذربایجان غربی شهرستان خوی
باوجود ابتلای کلیه همکارانم وسرایدار مدرسه به ویروس کرونا درسایه استفاده ازدستورات طب اسلامی علی الخصوص مصرف داروی جامع با عسل وداروی معجزه گر امام کاظم وشربت رضوی درصحت وسلامتی کامل بسر میبرم .
لذا مصرف این دارو ها را به کلیه همکاران عزیز وملت شریفمان سفارش میکنم.
سپاس فراوان از زمامداران طب اسلامی در ایران
بخور درمانی در اسلام | روش های درمانی طب اسلامی
تعریف بخور:
سوزاندن مواد دود زای معین به وسیله آتش جهت درمان بیماریهای جسمی ، روحی ، روانی
فواید بخور:
درمان بیماریهای مغزی ، عصبی و روانی
دور کردن شیطان
خوش بو کردن لباس و بدن
دور کردن عفریتی های اجنه
معطر کردن فضای خانه
درمان چشم زخم
مقدار مصرف بخور:
محدودیتی ندارد بنابر روایت هر مقدار که شخص بتواند شایسته است که بخور کند.
انواع بخور ماثور:
۱️⃣بخور عود هندی خشک و تر(عطر،آرامبخش اعصاب)
۲️⃣بخور عود قماری (قمار مکانى است در حلب که عود قمارى از آنجاست)
۳️⃣بخور عود هندی(شفاء و عطر است)
هسته خرما(عود همسران امام کاظم علیه السلام)
۴️⃣بخور العین(مر مکی و قسط و کندر)برای چشم زخم
۵️⃣بخور حضرت مریم :(کندر)کمک به استجابت دعا،بلغم زدا،تقویت عصب و هوش
۶️⃣بخور مریم: ترکیب (کندر،سندروس،بزاق الفم،کورسندروسی،پوست حنظل،مر بری مکی،کبریت ابیض،مقل،سعدیمانی،شعرقنفذ،قطران شامی)(مصروع،مجنون،مس شیطان)
دعای بخور:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ اللَّهُمَّ طَیِّبْ عُرْفَنَا وَ ذَکِّ رَوَائِحَنَا وَ أَحْسِنْ مُنْقَلَبَنَا وَ اجْعَلِ التَّقْوَى
زَادَنَا وَ الْجَنَّهَ مَعَادَنَا وَ لَا تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ عَافِیَتِکَ إِیَّانَا وَ کَرَامَتِکَ لَنَا إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
بخور در جهان امروز
در جهان امروز بخور در کلینک های پزشکی بعنوان درمان شناخته شده است که با تعبیه اتاق های مخصوص بخور این روش اجرا می شود.
بخور حضرت مریم طب اسلامی
خواص:مفید برای درمان صرع،جنون،مس شیطان،خبل(ام اس،اوتیسم،سی پی و…) بلغم زدا، کمک به استجابت دعا،تقویت عصب و هوش
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
🎈
متن زیارتنامه حضرت رقیه
سلام الله علیها
⬇
⬇
⬇
⬇
🌟
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرّحیم
🌟
ِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا سَیِّدَتَنـا رُقَیَّةَ، عَلَیْكِ التَّحِیَّةُ وَاَلسَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، [اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یـا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ]،
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یـا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِسـاءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ خَدیجَةَ الْكُبْرى اُمِّ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ وَلِىِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُخْتَ وَلِىِّ اللهِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ اَیَّتُهَا الصِّدّیقَةُ الشَّهیدَةِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ اَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ اَیَّتُهَا التَّقیّةُ النَّقیَّةُ،
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ اَیَّتُهَا الزَّكِیَّةُ الْفاضِلَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَیْكِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِیَّةُ،
صَلَّى اللهُ عَلَیْكِ وَعَلى رُوحِكِ وَبَدَنِكِ، فَجَعَلَ اللهُ مَنْزِلَكِ وَمَاْواكِ فِى الْجَنَّةِ مَعَ آبائِكِ وَاَجْدادِكِ، الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ، وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْحـافّینَ حَوْلَ حَرَمِكِ الشَّریفِ، وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ،
وَصَلَّى اللهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّد وَآلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَسَلَّمَ تَسْلیماً بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ راحمین.
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
تأثیر مزاج در خلقیات و روحیات
بررسی خصوصیات اخلاقی مزاج های مختلف در کتب طب سنتی:
حکیم عقیلی خراسانی در کتاب «خلاصه الحکمه» به برخی صفات اخلاقی و تأثیر مزاج در آنها اشاره میکند و میگوید:
«قوت، سرعت و کثرت حرکات فرد نشانه گرمی و حرارت مزاج اوست که این امر میتواند یا ناشی از حرارت مزاج کلی بدن او باشد و یا نشئت گرفته از گرمی قلب او که
به کل بدن فرد سرایت میکند؛
مثلاً خشم و غضب که حاصل گرمی مزاج است و نشانه حرکت خون زیاد و سریع به سمت خارج در بدن فرد است. هرچه حرارت مزاج بیشتر باشد، غضب و خشم فرد هم قویتر است
و دفعات آن هم مکرر خواهد بود.
به عکس واکنش خوف و ترس، هرچه در فردی بیشتر و دفعات وقوع آن زیادتر باشد، نشانهای از غلبه سردی و برودت مزاج است.
هم چنین کسالت و تنبلی و سکون زیاد نشانه سردی مزاج است.
ثبات انفعالات به عنوان مثال ثبات رأی و عدم تغییر و تنوع نشانهای از خشکی مزاج است
در حالی که تنوع دوستی و تغییردادن تصمیم و نماندن در یک حالت یا وضعیت نشاندهنده رطوبت و تری مزاج است.
پرحرفی و سریع سخن گفتن با کلمات پی در پی و متصل به هم بر گرمی مزاج دلالت دارد و حرارت مزاج عاملی است که فرد اعمال و افعالش را به سرعت انجام میدهد. برعکس،
کم حرفی و همراه با تأنی سخن گفتن به گونهای که فرد آرام و شمرده شمرده کلمات را بیان کند و با آرامش به سخن دیگری گوش فرا دهد، دلالت بر سردی و برودت
مزاج دارد.
«قحه» صفتی متضاد حیا است و به حالتی میگویند که شخص، معاشرت با افراد فاسد را برای خود مایه مباهات میداند و از کارهای زشت نه تنها ابایی نداشته باشد
بلکه باعث افتخار خود هم بداند. فردی که به این صفت رذیله مبتلاست از تمجید اعمال نیک و افراد نیکوصفت احساس حقارت میکند. عامل این ویژگی میتواند حرارت
مزاج فرد باشد.
«حدت» حالتی است که به وسیله آن قوت غضب در فرد به وجود میآید که بین مردم به تندمزاجی معروف است. در این حالت فرد در گفتار و کردار خود در اثر کوچکترین
موردی که پیش آید، عصبانی میشود و با شدت با مسئله برخورد میکند. در حدت حرارت مزاج به حدی زیاد است که سبب بروز واکنش تند از سوی فرد میگردد.
«طیش» صفتی متضاد وقار است و به معنی حالتی است که فرد در آن بسرعت برانگیخته میشود؛ نوعی سبک عقلی است که بر مزاج جبلی گرم دلالت دارد.
«جرأت یا شجاعت» حالتی است که در اثر آن انسان خود را قادر به حل و رفع هر چیزی میداند که از آن اکراه دارد که به سبب وجود حرارت و قوت قلب اوست.
«تهور» حالت افراطی شجاعت است. شخص متهور در حالتی که احتمال خطر زیادی هم وجود دارد، میدان را خالی نمیکند. در این حالت فرد بسیار خطر پذیر است که نشانهای
از مزاج گرم است.
ویژگی اخلاقی «جبن» که ضد شجاعت است و به معنای ترس و بیارادگی و سستی است بر سردی مزاج جبلی دلالت دارد.
«حیا» صفتی ضد وقاحت است که سبب میشود فرد نسبت به واکنشها بردبار باشد و در رفتارهای خود به دور از هتاکی و به اصطلاح سنگین باشد. فرد باحیا نسبت به اعمال
و رفتار زشت، خویشتن دار است و هرگز سخن زشتی به زبان نمیآورد. این صفت از توابع سکون است و بر مزاج سرشتی سرد دلالت دارد.
«وقار» صفتی ضد طیش است و لازمهاش عقل، تأنی و عدم رفتار خفت بار است و نشانهای از مزاج جبلی سرد میباشد».
۱
حکیم عقیلی خراسانی در جای دیگر برای هر یک از چهار مزاج، ویژگیهای جسمانی و اخلاقی ذکر کرده است و میگوید:
«دموی مزاج از نظر جسمانی خوش آب و رنگ و به ظاهر قوی بنیه و از نظر اخلاقی خوشبین و خوشگذران، جدی و سبکسر و سطحی است.
صفراوی مزاج از نظر جسمانی باریک اندام و زردرنگ و از نظر اخلاقی باحرارت، خشن، زودخشم، جاه طلب و ثابت قدم است.
بلغمی مزاج از نظر ظاهری قطور و کم بنیه و از نظر اخلاقی خوش مشرب، خونسرد، سست عنصر و کند ذهن است.
سوداوی مزاج از نظر ظاهری سیه چهره و باریک اندام و از نظر اخلاقی مضطرب، ناراضی و بدبین است».
۲
حکیم بهاءالدوله رازی در کتاب «خلاصه التجارب» در مورد ویژگی اخلاقی مزاجها بیان میکند:
«کثرت غضب از گرمی مزاج،
بلادت و وقار از سردی مزاج،
ثبات نیات و تحفظ و قساوت از خشکی مزاج،
رقت و الفت از تری مزاج،
شجاعت و مروت از گرم و تری مزاج،
بخل و حقد و حسد و بیقراری از گرمی و خشکی مزاج،
بلاهت و خمود و کاهلی از سردی و تری مزاج و سوءظن و نفرت از سردی و خشکی مزاج است».
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
#خشکی_مغز
#روغن_بنفشه
😖
:speaking_head_in_silhouette:
اگر کسی در مقابل سر و صدا اذیت میشه و تحمل کردن صداها و جاهای شلوغ براش میسر نیست و آزار دهنده باشه ، یعنی خشکی در مغزش زیاد شده.
:writing_hand:
باید مغزش را رطوبت بخشید تا توان تحملش بیشتر شود
💦
👈
🔹
چکاندن یکی دو قطره روغن بنفشه خالص شبها در بینی ( که به انتهای بینی برسد ) بسیار نافع است
✅
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
🍚
#نمــــــــــک
مطلب بسیار تکراری اما حیاتی
🌸
پیامبر صلیالله علیه و آله:
ای علی! غذای خود را با نمک آغاز کن، چرا که در نمک درمان هفتاد درد است؛ دیوانگی، خوره، پیسی، گلودرد، دنداندرد و دل درد، از جمله این دردهاست.
مصرف فراوان نمک طبیعی را جدی بگیرید
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
💎
خانه ی بی برکت
💎
⭕
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله:
🔷
خانه ای که در آن کودک نباشد ، برکت ندارد.
📚
نهج الفصاحه
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
صبحانه در طب اسلامی
پیامبر(صلیالله علیه و آله) : لُقْمَهُ الصَّباحِ مِسْمارُ الْبَدَن./المحاسن، ۴۹۹
صبحانه میخ بدن است [یعنی بدن را نیرومند می کند].
در روایت آمده است:
مَنْ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لَا بَقَاءَ فَلْیُبَاکِرِ الْغَدَاءَ وَ…
/من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۵۵
کسی که جاودانگی میخواهد و البته جاودانگی نیست، پس زود صبحانه بخورد و…
غذا چی بخوریم؟
صبحانه عمومی
تخم مرغ محلی آب پز
تخم محلی عسلی
تخم مرغ محلی سرخ کردنی
خاگینه
خرما و تخم مرغ محلی
نان و شیر محلی
شیر و شکر سرخ
پنیر و گردو
انگور با نان محلی
شیره ها مانند انگور، انجیر، خرما و…
نان و خرما
تلبینه (فرنی شیر با آرد)
عدسی با کدو
لب لبی(نخود آب)
شیر نخود
حلوا ارده ی شیره ای، شکر سرخی و…
خامه محلی و عسل طبیعی
سرشیر محلی
کره محلی
سوپ ها مانند:جو، شیر و…
حلیم ها مانند گوشت، بادمجان
سیراب شیردان
کله پاچه
مرباها مانند زردک، آلبالو، به، بالنگ، سیب و…
ارده شیره
شیر برنج
آش ها
سویق ها مانند گندم، جو، نخود، سنجد و…
صبحانه کودکان
فرنی سویق و آرد برنج
حلوای آردسبوسدار
پوره زرده تخم مرغ محلی و روغن زرد
فرنی چهار مغز
حریره بادام
صبحانه زنان باردار
کاچی طبرزد
حلوا سویق و شیره
ارده و شیره
پوره چهارمغز و شیره
چای چی بخوریم؟
چای بادرنجبویه
چای زعفران
چای سنبل الطیب
چای دارچین
چای زنجفیل
چای آویشن
چای مرزنگوش
چای به
چای سیب
چای نعنا
چای پونه
چای گزنه
چای چلتوک برنج(ارز)
چای عناب
چای مرزه
چای رازیانه
چای جو
چای زیره سیاه
چای زنیان
چای بابونه(قراص)
قند و شکر چی بخوریم؟
شکر سرخ نیشکر
قند شکر سرخ
خرما
شیره خرما
انجیر
شیره انجیر
انگور
شیره انگور
عسل
توت خشک
نان چی بخوریم؟
نان گندم کامل محلی
نان جو کامل محلی
نان برنج کامل محلی
نان گاورس
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
ده داروی ترکیبی طب اسلامی از معتبرترین کتاب شیعه (کتاب کافی)
۱️⃣ داروی طریفل
«إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ علیه السلام شَکَا إِلَى رَبِّه تَعَالَى الْبِلَّهَ والرُّطُوبَهَ فَأَمَرَ اللَّه تَعَالَى أَنْ یَأْخُذَ الْهَلِیلَجَ والْبَلِیلَجَ
والأَمْلَجَ فَیَعْجِنَه بِالْعَسَلِ ویَأْخُذَه ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام: هُوَ الَّذِی یُسَمُّونَه عِنْدَکُمُ الطَّرِیفِلَ» .
الکافی ۸: ۱۹۳ ح ۲۲۸ . (الإمام الصادق علیه السلام)
۲️⃣ داروی سرفه
«قَالَ [الراوی]: شَکَا رَجُلٌ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام السُّعَالَ وأَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ لَه: خُذْ فِی رَاحَتِکَ شَیْئاً مِنْ کَاشِمٍ ومِثْلَه
مِنْ سُکَّرٍ فَاسْتَفَّه یَوْماً أَوْ یَوْمَیْنِ قَالَ ابْنُ أُذَیْنَهَ فَلَقِیتُ الرَّجُلَ بَعْدَ ذَلِکَ فَقَالَ مَا فَعَلْتُه إِلَّا مَرَّهً وَاحِدَهً
حَتَّى ذَهَبَ» .
الکافی ۸: ۱۹۲ ح ۲۲۷ . (الإمام الصادق علیه السلام)
۳️⃣ سرمه کافورى ترکیبى از صبرزرد و کافور و مر مکی
«دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام وهُوَ یَشْتَکِی عَیْنَیْه فَقَالَ لَه: أَیْنَ أَنْتَ عَنْ هَذِه الأَجْزَاءِ الثَّلَاثَهِ؟ الصَّبِرِ
والْکَافُورِ والْمُرِّ، فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِکَ فَذَهَبَتْ عَنْه» .
الکافی ۸: ۳۸۳ ح ۵۸۰ . (الإمام الصادق علیه السلام)
۴️⃣ خمیر حنظل
«سَمِعْتُه علیه السلام یَقُولُ لِوَجَعِ الْفَمِ والدَّمِ الَّذِی یَخْرُجُ مِنَ الأَسْنَانِ والضَّرَبَانِ والْحُمْرَهِ الَّتِی تَقَعُ فِی الْفَمِ: تَأْخُذُ
حَنْظَلَهً رَطْبَهً قَدِ اصْفَرَّتْ، فَتَجْعَلُ عَلَیْهَا قَالَباً مِنْ طِینٍ ، ثُمَّ تَثْقُبُ رَأْسَهَا وتُدْخِلُ سِکِّیناً جَوْفَهَا فَتَحُکُّ جَوَانِبَهَا
بِرِفْقٍ، ثُمَّ تَصُبُّ عَلَیْهَا خَلَّ تَمْرٍ حَامِضاً شَدِیدَ الْحُمُوضَهِ، ثُمَّ تَضَعُهَا عَلَى النَّارِ فَتُغْلِیهَا غَلَیَاناً شَدِیداً، ثُمَّ یَأْخُذُ
صَاحِبُه مِنْه کُلَّمَا احْتَمَلَ ظُفُرُه فَیَدْلُکُ بِه فِیه ویَتَمَضْمَضُ بِخَلٍّ وإِنْ أَحَبَّ أَنْ یُحَوِّلَ مَا فِی الْحَنْظَلَهِ فِی زُجَاجَهٍ أَوْ
بَسْتُوقَهٍ فَعَلَ، وکُلَّمَا فَنِیَ خَلُّه أَعَادَ مَکَانَه، وکُلَّمَا عَتَقَ کَانَ خَیْراً لَه إِنْ شَاءَ اللَّه» .
الکافی ۸: ۱۹۴ ح ۲۳۲ . (الإمام الکاظم علیه السلام)
۵️⃣ سعوط شلیثا و زنبق (شلیثا مرکب از تعدادی دارو)
«قَالَ [الراوی]: کَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام یَسْتَعِطُ بِالشَّلِیثَا وبِالزَّنْبَقِ الشَّدِیدِ الْحَرِّ خَسْفَیْه قَالَ وکَانَ الرِّضَا علیه
السلام أَیْضاً یَسْتَعِطُ بِه فَقُلْتُ: لِعَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ لِمَ ذَلِکَ؟ فَقَالَ عَلِیٌّ: ذَکَرْتُ ذَلِکَ لِبَعْضِ الْمُتَطَبِّبِینَ فَذَکَرَ أَنَّه
جَیِّدٌ لِلْجِمَاعِ .
الکافی ۶: ۵۲۴ ح ۱ . (فعل الإمام الکاظم والرضا علیهما السلام)
۶️⃣ داروى روماتیسم
«مِنَ الرِّیحِ الشَّابِکَهِ والْحَامِ والإِبْرِدَهِ فِی الْمَفَاصِلِ: تَأْخُذُ کَفَّ حُلْبَهٍ وکَفَّ تِینٍ یَابِسٍ تَغْمُرُهُمَا بِالْمَاءِ وتَطْبُخُهُمَا
فِی قِدْرٍ نَظِیفَهٍ ثُمَّ تُصَفِّی ثُمَّ تُبَرِّدُ ثُمَّ تَشْرَبُه یَوْماً وتَغِبُّ یَوْماً حَتَّى تَشْرَبَ مِنْه تَمَامَ أَیَّامِکَ قَدْرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ»
.
الکافی ۸: ۱۹۱ ح ۲۲۱ . (الإمام الکاظم علیه السلام)
۷️⃣ سویق گاورس با آب زیره
«قال [الراوی]: مَرِضْتُ بِالْمَدِینَهِ فَانْطَلَقَ بَطْنِی، فَوَصَفَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام سَوِیقَ الْجَاوَرْسِ، وأَمَرَنِی أَنْ آخُذَ سَوِیقَ
الْجَاوَرْسِ وأَشْرَبَه بِمَاءِ الْکَمُّونِ، فَفَعَلْتُ فَأَمْسَکَ بَطْنِی وعُوفِیتُ» .
الکافی ۶: ۳۴۵ ح ۲ . (الإمام الصادق علیه السلام)
۸️⃣ داروى عسل و زعفران و تربت وآب آسمان
«اشْتَرِ بِه [أی: بالمال المذکور] عَسَلاً وزَعْفَرَاناً وخُذْ طِینَ قَبْرِ أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام واعْجِنْه بِمَاءِ السَّمَاءِ واجْعَلْ فِیه شَیْئاً
مِنَ الْعَسَلِ والزَّعْفَرَانِ وفَرِّقْه عَلَى الشِّیعَهِ لِیُدَاوُوا بِه مَرْضَاهُمْ ».
الکافی ۴: ۲۴۳ ح ۵ . (الإمام الصادق علیه السلام)
۹️⃣ شربت امام صادق علیه السلام
قال [الراوی]: شَکَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّه علیه السلام قَرَاقِرَ تُصِیبُنِی فِی مَعِدَتِی وقِلَّهَ اسْتِمْرَائِی الطَّعَامَ فَقَالَ لِی: لِمَ لَا
تَتَّخِذُ نَبِیذاً نَشْرَبُه نَحْنُ وهُوَ یُمْرِئُ الطَّعَامَ ویَذْهَبُ بِالْقَرَاقِرِ والرِّیَاحِ مِنَ الْبَطْنِ؟ قَالَ فَقُلْتُ لَه: صِفْه لِی جُعِلْتُ
فِدَاکَ فَقَالَ لِی: تَأْخُذُ صَاعاً مِنْ زَبِیبٍ فَتُنَقِّی حَبَّه ومَا فِیه ثُمَّ تَغْسِلُ بِالْمَاءِ غَسْلاً جَیِّداً ثُمَّ تُنْقِعُه فِی مِثْلِه مِنَ
الْمَاءِ أَوْ مَا یَغْمُرُه ثُمَّ تَتْرُکُه فِی الشِّتَاءِ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ بِلَیَالِیهَا وفِی الصَّیْفِ یَوْماً ولَیْلَهً فَإِذَا أَتَى عَلَیْه ذَلِکَ
الْقَدْرُ ص
َفَّیْتَه وأَخَذْتَ صَفْوَتَه وجَعَلْتَه فِی إِنَاءٍ وأَخَذْتَ مِقْدَارَه بِعُودٍ ثُمَّ طَبَخْتَه طَبْخاً رَفِیقاً حَتَّى یَذْهَبَ ثُلُثَاه
ویَبْقَى ثُلُثُه ثُمَّ تَجْعَلُ عَلَیْه نِصْفَ رِطْلِ عَسَلٍ وتَأْخُذُ مِقْدَارَ الْعَسَلِ ثُمَّ تَطْبُخُه حَتَّى تَذْهَبَ تِلْکَ الزِّیَادَهُ، ثُمَّ تَأْخُذُ
زَنْجَبِیلاً وخَوْلَنْجَاناً ودَارَصِینِیَّ والزَّعْفَرَانَ وقَرَنْفُلاً ومَصْطَکَى وتَدُقُّه وتَجْعَلُه فِی خِرْقَهٍ رَقِیقَهٍ وتَطْرَحُه فِیه وتُغْلِیه
مَعَه غَلْیَهً ثُمَّ تُنْزِلُه فَإِذَا بَرَدَ صَفَّیْتَه وأَخَذْتَ مِنْه عَلَى غَدَائِکَ وعَشَائِکَ، قَالَ: فَفَعَلْتُ فَذَهَبَ عَنِّی مَا کُنْتُ أَجِدُه
وهُوَ شَرَابٌ طَیِّبٌ لَا یَتَغَیَّرُ إِذَا بَقِیَ إِنْ شَاءَ اللَّه .
الکافی ۶: ۴۲۶ ح ۳ . (الإمام الصادق علیه السلام)
سرمه ترکیبی نوع دوم (سرمه امام باقر علیه السلام)
«عَنْ سُلَیْمٍ مَوْلَى عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ أَنَّه کَانَ یَلْقَى مِنْ رَمَدِ عَیْنَیْه أَذًى قَالَ: فَکَتَبَ إِلَیْه أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام ابْتِدَاءً
مِنْ عِنْدِه مَا یَمْنَعُکَ مِنْ کُحْلِ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام؟ جُزْءُ کَافُورٍ رَبَاحِیٍّ وجُزْءُ صَبِرٍ أُصْقُوطْرِیٍّ یُدَقَّانِ جَمِیعاً، ویُنْخَلَانِ
بِحَرِیرَهٍ، یُکْتَحَلُ مِنْه مِثْلَ مَا یُکْتَحَلُ مِنَ الإِثْمِدِ الْکَحْلَهُ فِی الشَّهْرِ تَحْدُرُ کُلَّ دَاءٍ فِی الرَّأْسِ وتُخْرِجُه مِنَ الْبَدَنِ،
قَالَ: فَکَانَ یَکْتَحِلُ بِه فَمَا اشْتَکَى عَیْنَیْه حَتَّى مَاتَ» .
الکافی ۶: ۵۲۴ ح ۱ . (فعل الإمام الکاظم علیه السلام)
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
:fleur_de_lis:
️ فواید شگفت انگیز کفش زرد
الکافی به نقل از حنان بن سَدیر: در حالی که کفش سیاه پوشیده بودم، بر امام صادق علیه السلام وارد شدم. فرمود: « اي حنان! تو را به رنگ سیاه، چه کار؟! آیا نمیدا نی که در آن ، سه ویژگی است: دیده را ضعیف می کند، آلت را سست می سازد، و پیری می آو رد و افزون بر این، جامه جبّاران است؟ ». گفتم: پس چه پای افزاری بپوشم؟ فرمود: بر تو باد زرد؛ چرا که در آن، سه ویژگی است: دیده را جلا می دهد،آلت را استحکام می بخشد، و ا ندوه را از انسان دور می کند و افزو ن بر این، از جـامه های پیامبران است».
📚
دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 648
#کفش
#زرد
#افسردگی
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
🅾
پاییز بعد از بهار بهترین موقع حجامت است.
🌺
نکات مهم حجامت
🌺
📜
رساله ذهبیه: #امام_رضا علیه السلام
:heavy_heart_exclamation_mark_ornament:
️اما آنچه که درد حجامت را کاهش میدهد ،سبک و خفیف بودن مکش اول حجامت است.سپس مکش را به تدریج زیاد می کنند بگونه ای که مکش مرحله دوم بیش از مکش مرحله اول باشد و مکش مرحله سوم بیشتر از مرحله دوم باشد.
:heavy_heart_exclamation_mark_ornament:
️وباید صبر کرد تا محل حجامت کاملا قرمز شود.
:heavy_heart_exclamation_mark_ornament:
️بهتر است که قبل از ایجاد خراش با تیغ ،محل حجامت چرب شود تا اینکه تیغ در روی پوست به نرمی فرود آید.
:heavy_heart_exclamation_mark_ornament:
️چرب کردن تیغ برای انجام حجامت و نیز چرب کردن موضع حجامت پس از اتمام آن مناسب است.
🌸
🌸
🌸
🌸
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
هر روز تخم مرغ نخورید و کمتر به صورت آب پز مصرف کنید
:fleur_de_lis:
️ امام رضا علیه السلام:
خوردن همیشگی تخم مرغ سبب
پیدایش کک و مک در صورت می شود.
📚
دانشنامه احادیث پزشکی، ج 1، ص: 495
#تخم_مرغ
#کک
#صورت
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
🐓
در پیش عمرخطاب از خواص و مقایسه گوشتها سخن بمیان آمد، عمر گفت: بهترین گوشتها، مرغ خانگی است. سپس حضرت امیرالمومنین ع قبلا فرمودند: هرگز اینچنین که تو میگویی نیست! این مرغ ها، خوک پرندگان هستند.
همانا بهترین گوشت ها، گوشت جوجه کبوتری است که به پرواز درآمده باشد و یا نزدیک پرواز باشد.
:dove_of_peace:
کافی ج6ص312 وسایل الشیعه ج25ص43
تذکر:
1- با توجه به دیگر روایات معصومین و سنت رسول الله ص علت کراهت دجاج به سبب خوراک ناصحیح مرغ است که البته در مرغداری های پرورشی این غفلت چندین برابر می شود. و تزریق و خوراندن داروهای خطرناک نیز مضاف بر علت می شود.
2-حداقل در مجالس منسوب به اهل بیت علیهم السلام از دادن
مرغ(خوک پرندگان) به محبین اهل بیت پرهیز نماییم.
3-از خوراندن این #خوکچه ، به خود، خانواده، دوستان و مهمان که حبیب خداست پرهیز نماییم.
4-از خرید و فروش خوکچه بپرهیزیم.
5- امام رضا ع : خداوند خوک را حرام نمود تا بیماری بی غیرتی بین مردم رواج پیدا نکند-علل شرایع.
6-مومنین بجای ایجاد مرغداری، به پرورش سالم دیگر پرندگان مانند کبوتر، بلدرچین، کبک، مرغابی، قطاة(سنگخواره) که در روایات اسلامی محمود هست بپردازیم
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
💠
#روغن_مالی
#سه_ترمینال در بدن وجود دارد که روغن را سریع به #عمق_بدن میرساند.
🍃
1. #ابروها برای کل منطقه سر وصورت
🍃
2. #ناف برای وسط بدن
🍃
3. #کف_پابرای پایین تنه
پانسمان ناف کودک نوزاد با مواد شمیایی بخاطر ترمینال بودن ناف جهت جذب غذادر زمان جنینی می تواند اسیب جدی به طفل وارد نماید که تا پایان عمر عواقب ان ادامه پیدا کند.
چند درمان ویژه از سه ترمینال فوق:
روغن بنفشه یا بادام شیرین در ناف جهت رفع خشکی مزاج ، خصوصا خشی پوست بسیار مجرب است.
مالیدن روغن بنفشه در ابرو جهت ازبین بردن تب خال و شفافیت صورت اثر قوی دارد
روغن مالی کف پا تا ۴۰ شب جهت درمان امراض پایین تنه و رفع عفونت ها از بدن مجرب است
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami
آیا معماری اسلامی داریم؟
البته امروزه به چند نقاشی، شکل چند گنبد، نمای چند کاشی و چند طراحی می گویند، معماری اسلامی، و جمعی هم در دانشگاه هنر! به این نقاشی ها مشغول هستند و از
اصل حقیقت معماری که از مؤلفه های ذکر شده، تشکیل شده است ، غافل نگه داشته میشوند .
میگویند : مگر در قرآن و حدیث چیزی بنام “معماری اسلامی” داریم؟
میگویند : “معماری مسلمان” میشود گفت ولی معماری اسلامی معنایی ندارد.
در جواب می گوییم موضوع مهمی مهمی مانند معماری و خانه سازی را با یک روایت که بگوید :”معماری اسلامی یا دینی داریم “اثبات نمی کنند.
مسائل مهمی مانند معماری اسلامی، اقتصاد اسلامی، فرهنگ اسلامی، خانواده اسلامی، طب اسلامی، حکومت اسلامی، باید از جوهره و متن همه ی دین اثبات شود، نه با استناد
به ظاهر چند آیه و حدیث.
برای نمونه، از جمع قرائن ذیل، میشود چیزی بنام “معماری اسلامی” را بوضوح مشاهده کرد :
وقتی در دین اسلام به :
۱- مسکن بودن (محل آرامش) خانه تاکید میشود
۲- بلند بودن ارتفاع خانه را سرزنش می کند
۳- جانمایی توالت و حمام را بیرون از خانه می داند
۴- بر پرهیز از رابطه جنسی همسر در حضور دیگران و فرزندان تاکید می شود
۵- به لزوم حفظ حجاب و حیا تاکید می شود
۶- به کراهت بالا رفتن از پله و تاثیر طبی آن در کوتاه شدن عمر، تاکید می شود
۷- به مکروه بودن اختلاط آب وضو و توالت حکم میشود
۸- به کراهت مشرف بودن خانه، بر خانه ی دیگران اشاره می شود
۹- به کراهت مانع شدن ارتفاع خانه، از تابش نور ، برای همسایه، تاکید می شود
۱۰- به کراهت مانع شدن ارتفاع خانه، از جریان آزاد هوا و باد تاکید می شود
۱۱- به لزوم رویت مدوام سبزه و آب برای سلامت روان تصریح می شود
۱۲- به ممنوعیت اسراف، یعنی ضرر زدن به بدن، حکم میشود
۱۳- امر به ساده بودن نمای خانه می شود
۱۴- امر به دیوارکشی دور بام می شود
۱۵- به سعادت مرد در داشتن وسعت خانه، تاکید می شود
۱۶- به سعادت مرد در داشتن وسعت حیاط خانه، تاکید می شود
۱۷- نگهداری حیوانات خانگی گربه، کبوتر، مرغ و خروس در خانه تاکید می شود
۱۸- توصیه به مهمانداری و باز بودن سفره می شود
۱۹- توصیه به نوره زدن، استنشاق، خضاب(که باید مکان مخصوصی خارج از خانه باشند)
۲۰- به تاثیر جهت جریان انواع باد بر مزاج افراد اشاره میشود
۲۱- وضعیت وعده ی غذایی مشخص میشود
۲۲- به محل پخت نان، نگهداری غذا، آب و… تصریح میشود.
و ده ها مانند این دستورات که به حریم معماری ساختمان ارتباط دارد را آموزش می دهد.
دیگر مسئله ای از معماری باقی نمی ماند که دین آن را معلوم نکرده باشد.
مؤلفه هایی همچون وسعت خانه، وسعت حیاط ، ارتفاع، نور، هوا، منظر و ویوو ، جانمایی اتاق خواب، وسعت پذیرایی، اندرونی و بیرونی خانه، جانمایی و نوع دستشویی،
حمام، توالت، پله خور بودن یا نبودن، نمای ساختمان، نحوه ساخت، جهت ساختمان همگی یک معماری با هویت کاملا مشخص بوجود می آورد که گذاشتن هر اسمی جز “معماری اسلامی”
کج سلیقگی است .
بله معماری داریم اونم چه معماری، “معماری اسلامی
🍃
آدرس سایت فروشگاه آیت الله تبریزیان:
🍃
🌸
https://markaztebeslami.ir
♦
کانال رسمی مرکز طب اسلامی
🔹
https://t.me/markazetebbeeslami