eitaa logo
مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
224 دنبال‌کننده
108 عکس
6 ویدیو
0 فایل
اخبار و اطلاع رسانی های مرکز از طریق این کانال انجام خواهد گرفت ارتباط با ادمین : @Ghasemjokar57
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حمید پارسانیا
🇮🇷 ا ✅ انقلاب اسلامی ایران تنها یک نقطه عطف در کیفیت نسبت نیروهای اجتماعی ایران نبود. بلکه ساختارهای سیاسی، و اقتصادی، و نظامی ایران را هم در هم ریخت. وحرکت نوینی به سوی تکوین نظام دینی آغاز کرد. 📍صفحه ویراستی استاد پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
تدوین یک نوع جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی ضروری است جامعه شناسی رایج با ابژه قرار دادن دین در واقع دین تاریخی را موضوع بحث خود قرار می دهد و با روش علمی به معنای ساینس آن را توصیف و تحلیل می کند و این نگاه به دین یعنی جامعه شناسی رایج از همان ابتدا بنا را بر ناسازگاری با دینداری نهاده و دینداری را در حد تاریخ فرو کاسته است. گرچه عده ای حل این ناسازگاری را در عبور از جامعه شناسی دین به فلسفه دین دانسته اند ولی باید توجه داشت که ناسازگاری در ماهیت حوزه جامعه شناسی و دین وجود دارد و هر جا و هر زمانی که بین این دو حوزه یعنی جامعه شناسی رایج و دین رابطه برقرار شود این ناسازگاری خودنمایی می کند هر چند جامعه شناسی دین خود را بی طرف بداند. راز این ناسازگاری در این نهفته است که جامعه شناسی رایج بر یک مبنای هستی شناسانه و معرفت شناسانه بنا نهاده شده است که دینداری را تبدیل به تاریخ می کند، لذا این جامعه شناسی نمی تواند ادعا کند که نسبت به دین بی طرف است؛ البته از طرف دیگر دین هم نمی تواند نسبت به این علم بی طرف باشد. دین این نوع از علم را تحمل نمی کند و در پی تصحیح بنیان های هستی شناسانه و معرفت شناسانه این علم است. پس راه حل رفع این ناسازگاری در این است که نوعی از جامعه شناسی تدوین شود که درون خود با دین ناسازگار نباشد و حکمت و اندیشه اسلامی ظرفیت تولید چنین جامعه شناسی را دارد. در جامعه شناسی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی هر چند دین می تواند ابژه باشد ولی ابژه بودن دین هرگز سبب نمی شود که دینداری به یک امر تاریخی فرو کاسته شود. () مرکز ملی مطالعات و سنجش دین
💠تصویر جامعه توحیدی: در یک کلمه، قیافه و اندام جامعه توحیـدی، بـا قیافـه و اندام جامعـۀ غیرتوحیدی متفاوت اسـت. 🔹اینجور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی، یک قانونی اجرا می شود، آن قانـون یـا ده تـا مثـل آن قانـون در یک جامعـۀ غیرتوحیدی اجرا شـد،آن هـم توحیدی سـت، نه. قـوارۀ جامعه توحیدی، شـکل قرارگرفتن اجزای این جامعه، اندام عمومی اجتماعی که بر اسـاس توحید و یکتاپرسـتی و یکتا گرایی است با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت اسـت. در یک کلمه، آنچه که امروز به آن می گویند نظام اجتماعی. 🔹نظم اجتماعـی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعی جامعه توحیدی، یـک چیزی¬سـت به کلـی مغایـر و مبایـن و احیانا متعارض و متضاد با جامعـۀ غیرتوحیـدی؛ در یـک جمله، مطلب این اسـت. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص276 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
💠دوره آشنایی و کاربردی آینده پژوهی 🔴با تدریس استاد گرانقدر دکتر فتح شهبازی 🔷با مسئلهِ تمرینی «تمرکز بر آینده پژوهی دینداری در ایران» مکان: دانشگاه باقرالعلوم 🗓زمان : پنج شنبه ۲۶ بهمن و چهارشنبه و پنج شنبه ۲ و ۳‌ اسفند ماه در هر سه روز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ ثبت نام پیام دادن به ایتا @MARDANIMJ ظرفیت محدود مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
💠دوره آشنایی و کاربردی آینده پژوهی 🔴با تدریس استاد گرانقدر دکتر فتح شهبازی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 نهمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « جلسه‌ٔپایانی جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ بیست و نهم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری