eitaa logo
احکام شرعی
388 دنبال‌کننده
93 عکس
31 ویدیو
0 فایل
احکام شرعی خیلی دقیق وطبق نظر مراجع تقلید به روش نوین......احکام فقهی وشرعی شما عزیزان را پاسخگو هستم..
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴حق الماره سؤال: چیست؟ شرایط آن را بیان کنید. جواب: کسی که در حال عبور به درختی میوه دار برسد ـ با شرایط زیر ـ می تواند از میوۀ آن بخورد: 1⃣  بنابر احتیاط واجب یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد. 2⃣به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد خوردن میوه.     3⃣ ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند.       4⃣میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد.    5⃣  وارد ملک ـ مانند باغ ـ نشود https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴خارج کردن اموال مسجد ،مثل قرآن ، مهر ، مفاتیح ، فرش ولو به قصد تبرک جایز نیست 🌴 👀رساله مراجع م 909 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 با توجه به تغییر فتوای مقام معظم رهبری(ادام الله ظله) در مورد محاسبه مقدار مسافت شرعی به کیلومتر که از 45 کیلومتر رفت و برگشت به 41 کیلومتر رفت وبرگشت تغییر کرده است باید از این به بعد تغییر را مورد نظر قرار دهید. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 👀سایت اساتید پاسخگو
🌴در حرام بودن ربا فرقی نمی کند که سود پول یا مال باشد یا انجام کاری باشد مثل اینکه به تعمیرکار بگوید قرض می دهم به شرط اینکه ماشین من را رایگان تعمیر کنی 🌴 👀رساله مراجع م 2073 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴حکم تماشای مسابقات ورزشی برای بانوان 🔒تماشای مسابقات ورزشی آقایان که لباس‌های نیمه برهنه دارند (مانند کشتی و ...) ، برای بانوان از تلویزیون چه حکمی دارد؟ 🔑- اگر نگاه به قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و اگر به‌صورت زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند بنابر احتیاط جایز نیست و در غیر صُوَر مذکور اشکال ندارد. (امام خامنه ای) 🔑- نگاه كردن زن به عكس مردانی كه پوشش متعارف دارند اشكال ندارد مشروط به آنكه نگاه با التذاذ جنسی و شهوت همراه نباشد و زن ايمن از وقوع در حرام باشد ولی نگاه كردن بانوان به عكس يا فيلم مردانی كه اعضاء بدنشان در آن بيش از مقدار متعارف برهنه است، بنابر احتياط واجب، جايز نيست مثل عكس بعضی از ورزشكاران يا بعضی از فيلم های مسابقات ورزشی مانند شنا، وزنه برداری، كشتی، فوتبال كه پوشش مردان در آن كمتر از مقدار متعارف است. (آیت الله سیستانی) 🔑- تماشای مسابقاتی نظیر کشتی و شنا و مانند آن برای زنان از تلویزیون جایز نیست، ولی مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال و مانند آن که قسمت عمده بدن آنان پوشیده است جایز است، مشروط بر این که مفسده خاصّی نداشته باشد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، ص۲۶۰، س۱۱۹۰؛ آیت الله سیستانی، استفتائات، س222، حکم نگاه به عکس وفیلم، م6، فقه برای غرب نشینان، باب دوم : معاملات ـ فصل 9 ـ مسائل بانوان، م532، آیت الله مکارم:https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=530&mid=263265 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴موقع وضو گرفتن،خیس بودن صورت و دستها اشکال ندارد ولی باید محل مسح سر و پاها خشک باشد یا اگر خیس است طوری باشد که خیسی دست بر آن غلبه کند. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴در سجده واجب قرآن همین که سجده کند کافیست، اگر چه ذکر نگوید و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ». https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴سوال اگر هنگام نماز دچار خون دماغ شویم، نماز باطل است؟ پاسخ اگر خون داخل بینی باشد و به بیرون سرایت نکند، اشکال ندارد وگرنه، در صورتی که برطرف کردن نجاست از بدن بدون انجام عملی‌که منافات با نماز دارد ممکن باشد، باید پس از تطهیر بدن، نماز تکمیل شود و اگر بر طرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است نماز قطع شود و با بدن پاک نماز خوانده شود. منبع : leader.ir سایت مقام معظم رهبری https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پاک کنندگی افتاب از پشت شیشه معمولی ⬅️ مشهور: پاک کننده هست. ⬅️ آیت الله خوئی: پاک کننده نیست. نکته1: فرض این است که افتاب مستقیم می تابد و خشک شدن مستند به افتاب است. نکته 2: فرض این است سایر شرایط پاک کنندگی وجود دارد. منبع: حضرت امام استفتائات ج1 س1050، امام خامنه ای شماره سوال 1042257، ایت الله خوئی استفتائات س69، ایت الله سیستانی رساله جامع ج1 م203، ایت الله فاضل جامع المسائل س39، ایت الله مکارم رساله م208، ایت الله تبریزی رساله م192، ایت الله نوری هزار و یک مساله ج1 س27، ایت الله بهجت استفتائات ج1 س239، https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴چند استفتاء جدید از حضرت آیه الله خامنه‌ای حفظه الله 1⃣خمس سهام معادن سهامی که اینجانب از بورس خریداری نموده ام شامل سهام معادن می شود آیا به این سهام به عنوان معدن خمس تعلق می گیرد؟ ج: اینکه سهام معدن حکم معدن را داشته باشد ثابت نیست لذا به عنوان معدن به سهام مذکور خمس تعلق نمی گیرد. 2⃣حبوه پسر بزرگ تعلق حبوه به پسربزرگ به چه نحو است؟ آیا مجانی است یا آن که ارزش آن از سهم الارث او کسر می شود؟ ج: از سهم الارث او کسر می گردد. 3⃣مرتد از حیث نجاست و پاکی حکم مرتد از حیث نجاست و پاکی چیست؟ ج: مرتد حکم مستقلی ندارد بلکه تابع حکم دین یا گروهی است که به آن گرویده است. اگر اهل کتاب باشد پاک است و الّا نجس است. 4⃣پرداخت کفاره بدون اطلاع برخی مومنین به جای همسر یا فرزند خود و بدون اطلاع آنها کفاره پرداخت می کنند، آیا این نحوه پرداخت صحیح و مجزی است؟ ج: با علم به رضایت آنها صحیح و مجزی است. منبع : مسائل زیر در جلسه استفتاء تهران چهارشنبه، 10 / 3 / 1402 توسط حاج آقا محمدجواد گلپایگانی دامة ­توفیقاته به نقل از مقام معظم رهبری دام ­ظله ­العالی https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 اگر مردی در مرضی که در آن مرض از دنیا رفته زنی را عقد کرده و با او نزدیکی نکرده آن زن از او ارث نمی برد و مهریه هم ندارد. (رهبری) آیت الله سیستانی: ... و اگر زن در حال مرض شوهر کند و به همان مرض بمیرد شوهرش گرچه با او نزدیکی نکرده باشد از او ارث می برد. جزوه ارث ص19 گاهی پیرمرد مریض را برایش زن میگیرند ولی از حکم بالا👆 غافلند. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴فرشی را که برای حسینیه وقف کرده اند، نمی شود برای نماز به مسجد ببرند، اگرچه آن مسجد نزدیک حسینیه باشد یا چسبیده به مسجد باشد . 👀رساله مراجع م 2691 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴ارشاد جاهل به احکام نماز 🍃 اگر انسان مشاهده کند فردی بعضی از افعال نمازش را اشتباه انجام می‌دهد، چنانچه جهل او به اجزاء و شرایطی باشد که اخلال به آنها از روی جهل به صحت نماز ضرر نزند، آگاه کردن او واجب نیست، ولی اگر از اجزاء و شرایطی است که اخلال به آنها هر چند از روی جهل، موجب بطلان نماز و لزوم اعاده شود؛ مثل وضو، غسل، وقت، رکوع و سجود، در این صورت باید حکم صحیح را به او بگوید. (امام خامنه ای) 📚 آدرس: امام خامنه ای، رساله آموزشی، ج1، درس 57. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴طریقه ی محو اسماء متبرکه 🔒طریقه ی محو اسامى متبرّکه، اعم از اسماء اللّه و اسماى ائمّه اطهار(علیهم السلام)، که زیر دست و پا مى افتد چیست؟ 🔑-لازم است از هر کاری که عرفاً موجب بی احترامی به اسماء متبرکه می شود، اجتناب شود مثل سوزاندن یا انداختن در سطل زباله؛ لکن تقطیع و خرد کردن اگر موجب محو نوشته اسماء متبرکه شود و عرفا بی احترامی صدق نکند و همچنین دفن آنها در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر بوسیله آب اشکال ندارد؛ شایان ذکر است که اگر با تحویل این اوراق به بازیافت تبدیل به خمیر می شوند اشکال ندارد. (امام خامنه ای) 🔑-حفظ احترام اسماء متبرّکه واجب است و قرار دادن آنها در مکان‌هایی که عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست. بنابراین، بهترین راه این است که ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و کلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی، محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مکان پاک، دفن ‌کنند یا اینکه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محو نوشته‌ها، هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است، ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبرّکۀ خداوند متعال یا معصومین(علیهم السلام) به‌طور کلّی جایز نیست. شایان ذکر است که تحویل این اوراق به بازیافت اگر معلوم نباشد که نسبت به آنها هتک صورت می‌گیرد جایز است. (آیت الله سیستانی) 🔑-مي توان آن را در جايي دفن کرد، يا به رودخانه اي ريخت، يا با قلم و ماژيک و مانند آن، آن را محو کرد. و از همه بهتر تحويل به مراکزي است که آن را خمير کرده، و با آن مقوا و مانند آن مي سازند. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 1401128، تاریخ: 1401/06/31. توضیح المسائل جامع، ج1، م427 و 428؛ سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44881&mid=256002 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 اطاعت از والدین تا چه حدی شرعاً واجب است؟ آیا در همه امور حتی در زندگی شخصی مثل انتخاب رشته تحصیلی و... هم باید از آنان اطاعت کرد؟❓❓ 🔹جواب: اطاعت از والدین به خودی خود واجب نیست ولی نباید مخالفت با پدر و مادر، ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان را موجب شود مثلاً با اظهار انزجار، راندن و طرد کردن از طرف آنها همراه گردد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴استفتائات جدید از امام خامنه ای 🍃مصرف دارو و سقط جنین س: آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد موجب سقط جنین می شود؟ ج: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند. 🍃جواب سلام پیامکی س: اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مساله ای پرسیده، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ ج: جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از ورای مانع، واجب نیست. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴نماز احتیاط چگونه به جا آورده می شود؟ نماز احتياط كه براى شك در ركعت هاى نماز به جا آورده مى ‏شود به اين ترتيب است كه بعد از سلام نماز بايد فورا نيّت نماز احتياط كند و اللَّه اكبر بگويد و حمد را بخواند ( سوره را ترك كند) بعد به ركوع رود و مانند نمازهاى معمولى سجده نمايد، اگرنماز احتياط او يك ركعت است بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد و اگر دو ركعت است بعد از دو سجده يك ركعت ديگر را مثل‏ ركعت اوّل به جا آورد و بعد از تشهد سلام دهد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴موارد سجده سهو سؤال۸: سجده سهو در چه مواردی واجب است؟ جواب: نمازگزار باید برای پنج مورد پس از سلام نماز، دو سجده سهو به جا آورد: 1⃣ در بین نماز، سهواً حرف بزند. 2⃣ در نماز چهار رکعتی، پس از سجده دوم، شک کند که چهار رکعت خوانده است یا پنج رکعت. 3⃣ تشهد را فراموش کند در دو مورد هم احتیاط واجب آن است که دو سجده سهو به جا آورد: 4⃣یک سجده را فراموش کند. 5⃣ در جایی که نباید سلام نماز را بگوید، سهواً سلام دهد🌴 الله_خامنه_ای https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴مستحبّ است قربانى را سه قسمت كند: يك سوّم آن را براى خود بردارد، و يك سوّم را در راه خدا به نيازمندان صدقه دهد، و يك سوّم را به دوستان و مؤمنان هديه نمايد. البتّه لازم نيست تقسيم به سه قسمت به طور مساوى باشد🦋 🐏🐑🐄🐂🐃🐫🐪 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴سنّ یائسگی آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، مظاهری، سبحانی: زنهای سیّده(1) بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند(2) بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. (1) سبحانی: زنهای قرشی (2) سبحانی: زن هایی که قرشی نیستند. * **** * آیةالله العظمی بهجت: آیةالله العظمی امام خامنه ای: سن يائسگى (در زنان سيده 60 سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده50 سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد. آیةالله العظمی نوری همدانی: مشهور آن است که زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند ولی این مطلب، محلّ تأمّل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زنهای سیّده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند. آیات عظام: خوئی،‌ تبریزی: زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال (خوئی: یائسه می شوند بنابر مشهور، ولیکن واجب است بر زنهای غیر سیّده) و نیز زنهای سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند احتیاط کنند. آیةالله العظمی وحید خراسانی: زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می شود، و چنانچه خونی ببیند حیض نیست، و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه، چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه؛ بنابراین اگر در این فاصله با  نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند، بنابراحتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه. آیةالله العظمی مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند، یعنی اگر در این سن و سال خونی ببینند خون حیض نیست، مگر اینکه آنچه می بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند. آیةالله العظمی سیستانی: خونی را که زنها پس از تمام شدت شصت سالگی می بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می بیند؛  گرچه احتیاط مستحب این است زنهایی که قرشیّه (سیّده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می آمد محرّمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند. آیةالله العظمی زنجانی: زنهای قرشیّه بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند، یعنی خون حیض نمی بینند، و زنهایی که قرشیّه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. باید توجه داشت که زنهای سیّده یکی از اقسام زنهای قرشیّه می باشند. توضیح المسائل مراجع مسأله 435 - استفتائات جدید امام خامنه ای؛ سایت معظم له https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 چند نکته راجع به قربانی مستحبی روز عید ۱- اینکه هرکس حج رفته هرسال روز عید باید قربانی کند اشتباه است فرقی بین حج رفته ها و بقیه نیست برا همه مستحب موکد است. ۲-قربانی کمتر از گوسفند و بز نباشد. اگر این مقدار ندارد می‌تواند با کسی شریک شود و گوسفند بخرد. ۳- رعایت شرایطی مثل پروار بودن و گوش بریده نبودن و لنگ و کور نبودن و ... لازم نیست گرچه بهتر است. ۴- سن خاصی برای حیوان شرط نیست.(رهبری و مکارم). آقای سیستانی : بنابراحتیاط واجب بز و گاو کمتر از ۲ سال کامل و گوسفند کمتر از ۷ماه کامل نباشد. شتر کمتر از ۵سال کامل نباشد. ۵-لازم نیست فقط به فقرا داده شود پس می‌تواند برای خودش هم بردارد ولی مقدم کردن فقرا و همسایگان و آشنایان بهتر است. ۶- حتی پوست حیوان را هم مستحب است صدقه دهد و دادن آن به ذابح به عنوان اجرت کراهت دارد. ۷- مکروه است کسی که خودش حیوان را پرورش داده آن را ذبح کند. ۸- قربانی حاجی در مکه کفایت از عقیقه نمیکند ولی قربانی مستحبی کسی که در حج نیست کفایت از عقیقه میکند.(رهبری و سیستانی). ۹- قربانی برای اموات به نیت رجاء(امید ثواب) اشکال ندارد. ۱۰- خواندن دعای وارده از امام صادق علیه السلام(وجهت وجهی...) هنگام قربانی کردن مستحب است. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱