eitaa logo
احکام شرعی
376 دنبال‌کننده
84 عکس
31 ویدیو
0 فایل
احکام شرعی خیلی دقیق وطبق نظر مراجع تقلید به روش نوین......احکام فقهی وشرعی شما عزیزان را پاسخگو هستم..
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴نماز احتیاط چگونه به جا آورده می شود؟ نماز احتياط كه براى شك در ركعت هاى نماز به جا آورده مى ‏شود به اين ترتيب است كه بعد از سلام نماز بايد فورا نيّت نماز احتياط كند و اللَّه اكبر بگويد و حمد را بخواند ( سوره را ترك كند) بعد به ركوع رود و مانند نمازهاى معمولى سجده نمايد، اگرنماز احتياط او يك ركعت است بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد و اگر دو ركعت است بعد از دو سجده يك ركعت ديگر را مثل‏ ركعت اوّل به جا آورد و بعد از تشهد سلام دهد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴موارد سجده سهو سؤال۸: سجده سهو در چه مواردی واجب است؟ جواب: نمازگزار باید برای پنج مورد پس از سلام نماز، دو سجده سهو به جا آورد: 1⃣ در بین نماز، سهواً حرف بزند. 2⃣ در نماز چهار رکعتی، پس از سجده دوم، شک کند که چهار رکعت خوانده است یا پنج رکعت. 3⃣ تشهد را فراموش کند در دو مورد هم احتیاط واجب آن است که دو سجده سهو به جا آورد: 4⃣یک سجده را فراموش کند. 5⃣ در جایی که نباید سلام نماز را بگوید، سهواً سلام دهد🌴 الله_خامنه_ای https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴مستحبّ است قربانى را سه قسمت كند: يك سوّم آن را براى خود بردارد، و يك سوّم را در راه خدا به نيازمندان صدقه دهد، و يك سوّم را به دوستان و مؤمنان هديه نمايد. البتّه لازم نيست تقسيم به سه قسمت به طور مساوى باشد🦋 🐏🐑🐄🐂🐃🐫🐪 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴سنّ یائسگی آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، مظاهری، سبحانی: زنهای سیّده(1) بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند(2) بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. (1) سبحانی: زنهای قرشی (2) سبحانی: زن هایی که قرشی نیستند. * **** * آیةالله العظمی بهجت: آیةالله العظمی امام خامنه ای: سن يائسگى (در زنان سيده 60 سال قمرى است ولى سن يائسگى در زنان غير سيده50 سال قمرى)، محل تأمّل و احتياط است، ولى اگر كسى بخواهد در اين رابطه به مجتهد جايزالتقليدى كه فتوا در اين مسأله دارد مراجعه كند، اشكال ندارد. آیةالله العظمی نوری همدانی: مشهور آن است که زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند ولی این مطلب، محلّ تأمّل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زنهای سیّده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند. آیات عظام: خوئی،‌ تبریزی: زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال (خوئی: یائسه می شوند بنابر مشهور، ولیکن واجب است بر زنهای غیر سیّده) و نیز زنهای سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند احتیاط کنند. آیةالله العظمی وحید خراسانی: زن بعد از تمام شدن شصت سال یائسه می شود، و چنانچه خونی ببیند حیض نیست، و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه، چه قرشیه باشد و چه غیر قرشیه؛ بنابراین اگر در این فاصله با  نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببیند، بنابراحتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه. آیةالله العظمی مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند، یعنی اگر در این سن و سال خونی ببینند خون حیض نیست، مگر اینکه آنچه می بینند تمام شرایط حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند. آیةالله العظمی سیستانی: خونی را که زنها پس از تمام شدت شصت سالگی می بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می بیند؛  گرچه احتیاط مستحب این است زنهایی که قرشیّه (سیّده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می آمد محرّمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند. آیةالله العظمی زنجانی: زنهای قرشیّه بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند، یعنی خون حیض نمی بینند، و زنهایی که قرشیّه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند. باید توجه داشت که زنهای سیّده یکی از اقسام زنهای قرشیّه می باشند. توضیح المسائل مراجع مسأله 435 - استفتائات جدید امام خامنه ای؛ سایت معظم له https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 چند نکته راجع به قربانی مستحبی روز عید ۱- اینکه هرکس حج رفته هرسال روز عید باید قربانی کند اشتباه است فرقی بین حج رفته ها و بقیه نیست برا همه مستحب موکد است. ۲-قربانی کمتر از گوسفند و بز نباشد. اگر این مقدار ندارد می‌تواند با کسی شریک شود و گوسفند بخرد. ۳- رعایت شرایطی مثل پروار بودن و گوش بریده نبودن و لنگ و کور نبودن و ... لازم نیست گرچه بهتر است. ۴- سن خاصی برای حیوان شرط نیست.(رهبری و مکارم). آقای سیستانی : بنابراحتیاط واجب بز و گاو کمتر از ۲ سال کامل و گوسفند کمتر از ۷ماه کامل نباشد. شتر کمتر از ۵سال کامل نباشد. ۵-لازم نیست فقط به فقرا داده شود پس می‌تواند برای خودش هم بردارد ولی مقدم کردن فقرا و همسایگان و آشنایان بهتر است. ۶- حتی پوست حیوان را هم مستحب است صدقه دهد و دادن آن به ذابح به عنوان اجرت کراهت دارد. ۷- مکروه است کسی که خودش حیوان را پرورش داده آن را ذبح کند. ۸- قربانی حاجی در مکه کفایت از عقیقه نمیکند ولی قربانی مستحبی کسی که در حج نیست کفایت از عقیقه میکند.(رهبری و سیستانی). ۹- قربانی برای اموات به نیت رجاء(امید ثواب) اشکال ندارد. ۱۰- خواندن دعای وارده از امام صادق علیه السلام(وجهت وجهی...) هنگام قربانی کردن مستحب است. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴چند فتاوای جدید امام خامنه ای ، ۷،۲،۱۴۰۲ 1⃣غسل زیارت از حدث اصغر فقط با خواب باطل میشه ولی عرفا باید نزدیک زیارت باشد، 2⃣تردید در منوی به این صورت که ماموم نماز جماعت بین چند نماز قضا برای خود و والدین قرار دهد (نیت می کنم این قضا را می خوانم برای مادرم اگه قضا نداشت باشه بر پدرم نداشت و اگر نداشت و... ....) این تردید در نیت نیست چون قطعا نیت نماز است. به اجیر هم میشه گفت اینجوری نیت کن که برای پدرم و اگر اون قضا نداشت برای مادرم و... 3⃣کسی که چندسال کفاره تاخیر را در پایان ماه رمضان می داده فقط سال آخری را کافیه تکرار کند. 4⃣کسی که یقین داشت عاجز از قیام است برای همیشه و نماز قضا را نشسته می خواند و بعد توانایی پیدا می کند باید ایستاده قضا کند. 5⃣چیز مشخص و خارجی که نذر شرعی شده که صدقه داده بشه خمس ندارد. 6⃣مسافر بودن امام جمعه صحیح نیست بلکه باید نمازش تمام باشد. 7⃣برخورد های منجر به دیه یا خسارت در ورزش ها در صورتی که عمدی نبوده و ضرورت و طبیعی بازی است دیه ندارد ولی اگر عمدی باشد دیه دارد. در ورزش هایی که لازمه آن صدمه بدنی است مثل بکس و...در مشروعیت آنها بحث است. 8⃣زن حامله و شیردهی که روزه برای خودش ضرر دارد بنابر احتیاط واجب فدیه دارد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍ 1⃣رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 2⃣رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576) 3⃣اگرکسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است. https://eitaa.com/masaelsharey
🌴 1⃣رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم) 2⃣رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576) 3⃣اگرکسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴چیزهایی که تیمم بر آن صحیح است تیمم بر هر آنچه از زمین محسوب شود، مانند خاک، شن، ریگ، کلوخ (خاکهای به هم چسبیده)، سنگ (سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ سیاه و مانند آن) صحیح است و همچنین بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آنها. توجه: تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمی‌شود، مانند طلا و نقره و امثال آن صحیح نیست، ولی تیمم بر سنگهای مرغوبی که عرفاً به آن سنگ معدنی گفته می‌شود، مانند مرمر و غیره صحیح است. تیمم بر سیمان و موزاییک اشکال ندارد، اگر چه احوط (استحبابی) ترک تیمم بر سیمان و موزاییک است.🌴 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴ساخت عروسک 🔒حکم ساختن عروسکهای انسان و حیوان برای بچه ها چیست؟ 🔑-ساخت عروسک شرعا جایز نیست. (حضرت امام) 🔑-ساخت عروسک و مجسمه جایز است. (امام خامنه ای) 🔑-عروسک‌های اسباب بازی، عروسک‌های نمایشی برای کودکان (ذی روح)، حکم مجسّمه را داشته و بنابراحتیاط حرام است. (آیت الله سیستانی) 🔑-ساخت، خرید و فروش عروسک هایی که جنبة اسباب بازی دارد مانعی ندارد ولی مجسمه سازى اشکال دارد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: استفتائات امام خمینی ، ج5، س6654؛ امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س1222؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2241 و م2242 و م2243 و م2244، سایت آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=260232&catid=46683 و سایت پاسخگویی جامعةالزهراء: http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1387 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:  1⃣مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (‌عروه،‌فصل‌فی‌الاذان‌و‌الاقامه،‌رساله مراجع م916)  2⃣ ‌شکستن نماز در‌حال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند. (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند.) (رساله مراجع مساله 1164)  3⃣ در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مى‏خواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است، بشرط اینکه بین دو نماز فاصله ‌نشده ‌باشد.(حضرت امام، بهجت،‌ فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری: نافله فاصله میشود. سیستانی، مکارم: نافله فاصله نمیشود.) (تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )  https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ بابا علیِ؛ نفر اول دنیا علیِ @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ ♦️ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمد، خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: نماز را واجب کردم ولی این تکلیف را از معذور و مجنون و طفل برداشتم و روزه را واجب کردم ولی آن را برای مسافر الزامی نکردم و حج را واجب کردم ولی آن را از بیمار نخواستم و زکات را واجب کردم ولی آن را از گردن نیازمند ساقط کردم. ♦️ اما دوست داشتن علی بن ابی طالب علیه السلام را واجب کردم و محبتش را بر تمام اهل آسمان و زمین الزام نمودم بدون آنکه رخصتی در آن باشد. 📚 منبع : بحارالانوار/جلد۴۰/ص۴۷ 🤲🏼اللهم عجل لولیک الفرج🤲🏼 مبارک🌷 ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/masaelsharey🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌴پرسش: انسان درحال جنابت می‌تواند قرآن و دعا بخواند ..!؟ ✍️پاسخ: قرآن خواندن و قرآن به دست گرفتن و گوش دادن به قرآن و خواندن دعاها و ذکر گفتن در حال جنابت و عادت ماهیانه اشکالی ندارد و فقط خواندن آیه های سجده دار قرآن حرام است. 🔹آیاتی که سجده واجب دارند: سوره سجده آیه 15، فصّلت آیه 37، نجم آیه 62 و علق آیه 19. 👈آیت الله خامنه ای و آیات عظام: سیستانی و مکارم و وحید و صافی https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴عدول از بخشش مهریه [بخشش مهریه ] پرسش :اگر خانمی مهریه اش را ببخشد دوباره می تواند مطالبه نماید؟ 🍃پاسخ :هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مىتواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46909&mid=263945 ________________________ https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴احکام_آشپزی تا حالا بهش فکر کردی؟ 🤔حکم خرید آرد از نانوایی برای مصارف خانگی مون چیه؟ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نانوا از طرف دولت مجاز در فروش آرد نباشد، جایز نیست آن را بفروشد و خرید آن هم ‏توسط مردم جایز نمى باشد.‏   ✍پس باید از نانوایی های آزاد پز بخریم و حتما پرس و جو کنیم https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴شیوه وضو گرفتن با وجود زخم در اعضای وضو 💠 سؤال: اگر در اعضاى وضو زخم يا شکستگی است و روی آن باز است، چگونه باید وضو گرفت؟ ✅ جواب: در صورتی که زخم، نجس باشد بايد آن را قبل از وضو آب بکشد و اگر آب براى آن ضرر نداشته باشد هنگام وضو به طور معمول بشويد اما اگر شستن براى آن مضر است، هنگام وضو بايد اطراف آن را بشويد و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد و چنانچه روی آن نجس است پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد. البته اگر محل مسح زخم است و نمی‌تواند روی آن دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند؛ ولی اگر بتواند پارچه ای روی زخم قرار دهد و روی آن دست بکشد، احتیاط آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 ✅ عدم تعیین مدت در عقد موقت ⬅️ مشهور: عقد باطل است. ⬅️ حضرت امام و امام خامنه ای: تبدیل به دائم می شود. ⬅️ آیت الله بهجت: آن نکاح باطل است، ولى اگر قصد عاقد به قصد اصل نکاح منحل شود و قصد متعه از باب تعدّد مقصود باشد، عقد منقلب به دايم مى‌شود، به خلاف وحدت مقصود؛ و در موردى که تحليل قصد واضح نيست، احتياط در اين است که اگر راضى به دوام باشند، عقد را تجديد کنند و اگر راضى به آن نباشند، طلاق دهند. 💌منبع: حضرت امام تحریر الوسیله ج ص قول فی نکاح المنقطع م 9، امام خامنه ای شماره سوال: 1287633، ایت الله بهجت استفتائات ج4 س5112، ایت الله خوئی و ایت الله تبریزی منهاج ج2 م1302، ایت الله وحید منهاج ج3 م1302، ایت الله سیستانی ج3 م1026، ایت الله شبیری استفتائات جامعه الزهرا، ایت الله صافی هدایه العباد ج2 قول فی النکاح المنقطع م9، ایت الله فاضل احکام الواضحه م1716، https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=529&mid=263116# 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱