🌴سوال
آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن ، جایز است؟
پاسخ
اگر ناخن مصنوعی، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴آیا با غسل مستحبی میشود نماز خواند؟
باغسل مستحبی میشود نماز خواند یا برای اقامه نماز باید وضو گرفت ؟
به فتوای آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، صافی، سبحانی ، گلپایگانی، فاضل و بهجت کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. با غسل های واجب دیگر مانند غسل حیض و نفاس و استحاضه نمی شود نماز خواند و باید وضو گرفت. نیز با غسل های مستحب نمی شود نماز خواند .
به نظر آیات عظام: وحید خراسانی، سیستانی، نوری همدانی، تبریزی و خوئی با غسل های واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه می شود بدون وضو نماز خواند ، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد. نیز با غسل های مستحبی که مستحب بودنش ثابت شده باشد ، ( مانند غسل جمعه ) می توان نماز خواند، اگر چه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد .
به نظر آیت الله شبیری زنجانی با هر غسل واجب ( غیر از غسل استحاضه ) و هر غسل مستحبی که استحبابش ثابت شده باشد ، می توان نماز خواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد .
به نظر آیت الله مکارم شیرازی با هر غسلى مى توان نماز خواند و وضو واجب نیست ، خواه جنابت باشد یا غیر آن ، واجب باشد یا مستحب، ولى احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد .(1)برای اقامه نماز وضو لازم نیست بلکه برای نماز خواندن وضو گرفتن واجب است .
🍀🍀🍀🍀🍀
پی نوشت :
1 . امام خمینی ، توضیح المسائل، مسئله 391 و 466؛ آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه استفتائات، سؤال 188؛ آیت الله سبحانی، توضیح المسائل، مسئله385 ؛ آیت الله وحید، توضیح المسائل،مسئله 397 . و مکارم، م401 توضیح المسائل .
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴✍چند_استفتاء_جدید_از_امام_خامنه_ای
مسائل زیر در جلسه استفتاء تهران روز چهارشنبه مورخه 8/ 6/ 1402 توسط حاج آقا محمدجواد گلپایگانی دامة توفیقاته به نقل از مقام معظم رهبری دام ظلّه العالی بیان گردید:
شارژ آپارتمان
-کسی که در آپارتمان زندگی می کند ولی شارژ نمی دهد آیا بدهکار است؟
پاسخ: اگر آنچه که طبع کار و محل اقتضاء می کند یا موافق شروط ضمن عقد است انجام شود مثل نظافت ساختمان یا هزینه برق راهرو باید هزینه آن را بدهد و اگر ندهد بدهکار است.
مالیات و عوارض شهرداری
-آیا کسی که مالیات یا عوارض شهرداری نمی دهد بدهکار است؟
پاسخ: اگر طبق قوانین جمهوری اسلامی باشد بدهکار است.
اذن زوج برای انعقاد نذر
-آیا در عقد موقت اذن زوج برای انعقاد نذر لازم است؟
پاسخ: علی الظاهر لازم نیست.
ثواب زیارت اباعبدالله علیه الصلاة و السلام در غیر روز اربعین
-با توجه به ازدحام زیاد زائرین حضرت سید الشهداء علیه الصلاة و السلام در ایام اربعین، آیا زیارت اربعین مختص همان روز اربعین است؟ یک روز بعد یا قبل ثواب همان زیارت را دارد؟
پاسخ: در غیر روز اربعین مشمول ثواب زیارت اباعبدالله علیه الصلاة و السلام است.
عدم تبعیت مأموم از امام جماعت
-عدم تبعیت مأموم از امام جماعت چه حکمی دارد؟
پاسخ: تکلیفاً حرام نیست ولی دارای اثر وضعی است و سبب بطلان جماعت او می شود.
استعمال طلا برای مردان
- استعمال طلا در چه صورتی بر مردان حرام است؟
پاسخ: استفاده از طلا برای مردان در صورتی حرام است که یا صدق پوشیدن کند و یا عرفاً مصداق زینت باشد. یعنی یکی از دو ملاک کافی است.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴سوال
اگر داخل دهان به واسطه کشیدن دندان خونی شود، آیا تطهیر داخل دهان لازم است؟
پاسخ
به طور کلی، با برطرف شدن عین نجاست از داخل دهان هر چند با مستهلک شدن در آب دهان، دهان پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست.
منبع : leader.ir
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴بغل کردن بچه که پوشک دارد در نماز
با سلام و احترام همراه داشتن پوشک نجس در نماز مبطل نماز میشود ولی نسبت به نمازهای قبلی که مسئله را اطلاع نداشتید نمازتان صحیح است. عروه الوثقی، حاشیه مراجع، محمول نجس
🌿امام خامنهای: اگر نسبت به وجود نجاست در لباس و یا پوشک بچه یقین دارید، بنابر احتیاط واجب، در حال نماز، برداشتن و در آغوش گرفتن او جایز نیست و در صورت بغل کردن بنابر احتیاط نماز باطل است. ولی تا یقین به وجود عین نجس در آن نباشد بغل کردن بچه در حال نماز اشکال ندارد، جستجو و نگاه کردن هم لازم نیست.
🌿آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه در آغوش گرفتن کودک موجب سرایت نجاست نشود، اشکالی ندارد و نماز صحیح است.
🌿طبق استفتاء از آیت الله سیستانی پوشک بچه در حین نماز جز حکم محمول نجس در نماز محسوب نمیشود و نماز صحیح است
نکته : چون امام خامنهای احتیاط واجب دارند قابل رجوع است
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴سوال
آیا حق سنوات خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از مخارج سال زیاد بیاید سر سال خمسی باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟
پاسخ
حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار از طرف کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است.
منبع : leader.ir
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴وضوى جبيره اى
پرسش ۵۷ . كسى كه يك دستش شكسته و داخل گچ است؛ چگونه وضو بگيرد؟
آيات عظام امام، خامنه اى، سيستانى، صافى، فاضل و نورى: بايد وضوى جبيره اى بگيرد.
آية اللّه بهجت: بايد وضوى جبيره اى بگيرد و بنا بر احتياط واجب تيمم هم بكند.
آيات عظام تبريزى، مكارم و وحيد: بنا بر احتياط واجب، بايد هم وضوى جبيره اى بگيرد و هم تيمم كند.[۱]
[۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۳۰؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۲۶. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴سرمه چشم
پرسش ۱۶۵. آيا سرمه چشم از زينت هايى است كه بايد پوشيده شود؟
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل و وحيد: اگر عرفا زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.(۱)
آيات عظام بهجت و صافى: زينت محسوب مى شود و بايد پوشانده شود.[۲]
آيه اللّه تبريزى: اگر نزد زنان كهنسال و يا نزديك به آنان متعارف است، پوشاندن آن واجب نيست و در غير اين صورت بايد پوشانده شود.[۳]
آيات عظام سيستانى، مكارم و نورى: پوشاندن آن واجب نيست.[۴]
[۱]. خامنه اى، استفتاء، س ۵۶۲؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۷ و دفتر: امام و وحيد.
[۲]. دفتر: بهجت و صافى.
[۳]. تبريزى، صراط النجاة، ج۱، س۸۸۲ و ۸۸۳.
[4]. نورى، استفتائات، ج1، س542 و 500؛ مكارم، استفتائات، ج1، س802؛ سيستانى، sistani.org، زينت، س18.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان)
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پرسش: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيمارىهاى روانى (مانند افسردگى اضطراب مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان ) به كار مىرود حكم آن چيست؟
پاسخ:
همه مراجع: اگر نظر پزشك متخصص و امين، بر اين است كه تنها راه معالجه و درمان آن، استفاده از موسيقى است گوش دادن به آن- به مقدارى كه درمان بيمار اقتضا مىكند اشكال ندارد.(۱)
____________________________
(۱) مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۱۴ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۰۰۴ خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۱۵۱ دفتر: بهجت، وحيد، نورى، امام، تبريزى، سيستانى و فاضل.
@masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پرسش ۶ . راه محاسبه خمس را ذكر نماييد.
كشاورزان، كارمندان، كارگران، كاسب ها و هر كس كه درآمد كسب دارد، واجب است براى خود حساب سال خمسى داشته باشند و جهت محاسبه خمس، به صورت زير عمل كنند:
هنگامى كه از دريافت اولين درآمد شخص يك سال گذشت، آن روز وقت حساب سال است. هر چه از مؤونه كه مورد استفاده قرار مى گيرد و عين آن از بين مى رود (مانند خوراكى ها، موادهاى شوينده، وسايل تحصيلى (دفتر، خودكار و… و غير آنها) چنانچه تا آخر سال خمسى زياد بيايد و در بازار ارزشى داشته باشد، بايد خمس (يك پنجم) آن را با قيمت روز بپردازند و چيزهايى از مؤونه كه مورد نياز انسان است و با استفاده عين آن از بين نمى رود (مانند وسايل زندگى مثل فرش، يخچال و…، وسيله نقليه و…) هر چند سال هم بر آنها بگذرد، خمس به آنها تعلق نمى گيرد.۱
مثال: كارمندى پايان خرداد سال ۸۰، اولين حقوق خود را دريافت مى كند، حساب سال او پايان خرداد سال ۸۱ است. در اين تاريخ ۱۰ كيلو برنج، ۵ كيلو لپه، پنج عدد تايد و مبلغ ۵۰ هزار تومان زياد آمده است. او مى تواند يك پنجم هر يك از اجناس بالا را جدا كرده و بابت خمس بپردازد و جايز است قيمت آن را به روز حساب نموده و يك پنجم آن را به صورت پول نقد بدهد.
۱. العروة الوثقى، ج ۲، باب الخمس، م ۶۷.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پوشش روى پا
پرسش ۱۳۲. آيا پوشاندن پشت و روى پا در مقابل نامحرم واجب است؟
همه مراجع (به جز تبريزى و مكارم): آرى، بايد آن را از نامحرم بپوشاند.
آيه اللّه تبريزى: پوشاندن زير چانه واجب است؛ ولى پوشاندن روى پا تا مچ بنابر احتياط واجب است.
[آيه اللّه مكارم: بنابر احتیاط واجب باید بپوشاند.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴آيا حجاب از ضروريات اسلام است؟
همه مراجع:
حجاب از ضروريات اسلام است و تمام فرقه هاى مسلمين، آن را واجب مى شمرند.(۱)
(۱) آيت اللّه مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۰۲۱ آيت اللّه تبريزى، استفتاءات، س ۱۶۱۲ آيت اللّه خامنهاى، استفتاء، س ۶۲۰ امام خمينى، استفتاءات، ج ۳: (احكام حجاب)، س ۲۳ العروه الوثقى، ج ۲: (الستر). پرسمان.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴حضور در مهمانی که موسیقی حرام پخش می شود
حكم شركت در مجالسى كه موسيقى و ترانه مبتذل پخش مىكنند چيست؟
همه مراجع بزرگوار می فرمایند:
شركت در مجالسى كه باعث استماع موسيقى حرام و يا تأييد گناه گردد، جايز نيست مگر آنكه بتواند نهى از منكر كند.(۱)
(۱) مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۱۹ و ج ۱، س ۵۳۷ صافى، جامعالاحكام، ج ۱، س ۱۰۱۱ و ۱۰۱۳ و ج ۲ س ۱۴۶۶ و ۱۴۷۷ و ۱۴۷۵ تبريزى، استفتاءات، س ۱۰۴۵ و ۱۰۷۱ و ۱۰۷۴ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۴۸ و ۹۴۶ و ۹۵۰ و ج ۲، س ۹۴۷ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۱۱۴۲۷ و ۱۴۲۹ و ۱۱۵۴ دفتر: بهجت، وحيد.پرسمان
https://eitaa.com/masaelsharey
.🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴احکام_آپارتمان
استفتاء از امام خامنه ای
تصرف در مشاعات ساختمان
در مجتمع های مسکونی بعضی ساکنین در بخشی از مشاعات تصرفاتی می کنند مثلا در حیاط آنجا ورزش می کنند اگر بعضی دیگر ساکنین راضی نباشند، آیا این تصرفات جایز است؟
پاسخ: اگر قانونی در این زمینه باشد یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد عدم رضایت دیگران تاثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ ولی در غیر این صورت رضایت همه مالکین شرط است.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴خمس حقوق
سؤال۴: اگر سال خمسی من، اول ماه باشد و حقوق من چند روز قبل از سال خمسی واریز شود، آیا به حقوق این ماه خمس تعلق می گیرد؟
جواب: اگر تا پنج روز پس از سررسید سال خمسی مصرف شود، خمس ندارد؛ همچنین پس انداز مقداری پول برای پیشآمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس، مقدار باقیمانده کفایت نمیکند و نگرانی شخص برطرف نمیشود، خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید)، خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴مس بسمه تعالی و الله بدون وضو
پرسش ۱۹۹ . بدون وضو لمس كردن كلمه «بسمه تعالى» و يا «ا…» ـ كه به جاى كلمه «اللّه » مى نويسند ـ چه حكمى دارد؟
امام: مس اسماى بارى تعالى يا جزئى از آنها ـ به هر زبان و كيفيتى كه نوشته شده باشد ـ بدون وضو جايز نيست.
آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى: اشكال ندارد (هر چند بهتر است كه مس نكنند).[۲]
آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط واجب بدون وضو مس نكنند.[۳]
آية اللّه وحيد: مس «ا…» اشكال ندارد؛ ولى مس «بسمه تعالى» بنابر احتياط واجب، جايز نيست.[۴]
[۱]. امام، استفتائات، ج ۱، وضو، س ۷۹.
[۲]. تبريزى، صراط النجاة، ج ۵، س ۹۹۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۴۷ و ۱۴۸ و نورى، استفتائات، ج ۱ س ۵۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۸۴ و دفتر: سيستانى و سايت، متفرقات و مكارم.
[۳]. جامع الاحكام، ج ۱، س ۵۳ و ۵۴ و دفتر: بهجت.
[۴]. دفتر: وحيد.(احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان) https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴شستن در وضو
پرسش ۲۵ . منظور از یك بار شستن در وضو چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل و مكارم: منظور از یك بار شستن آن است كه تمام عضو را بشوید خواه با یك مشت آب باشد یا چندین مشت. پس وقتى عضو به طور كامل شسته شد، یك مرتبه محسوب مىشود.[۱]
آیات عظام خامنهاى، سیستانى، صافى، نورى و وحید: ملاك براى تعیین یك بار شستن قصد انسان است ؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بریزد، اشكال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب مىشود.[۲]
[۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۴۸.
[۲]. نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۹ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۵۴ ؛ توضيح المسائل مراجع، م ۲۴۸ و خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۰۲
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴خمس درآمد زن
پرسش ۳۹ . آيا به درآمد زنى كه براى خود كسبى داشته و مخارج او را شوهر مى دهد، خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: آرى، بايد خمس آن را بدهد؛ ولى اگر مقدارى از آن را در نيازهاى زندگى خرج كرده باشد، تنها بايد خمس باقى مانده را بدهد.
[۱].توضيح المسائل مراجع، م ۱۷۵۷؛ نورى، توضيح المسائل، م ۱۷۵۳؛ العروة الوثقى، ج ۲، م ۸۳؛ خامنه اى،اجوبة، س ۹۹۷؛ دفتر: وحيد. پرسمان.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴س: كسى كه مىتواند نماز را ايستاده بخواند ولى نمىتواند به سجده رود، ركوع و سجده را چگونه انجام دهد؟
ج) بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد سپس به مقدارى كه مىتواند ركوع رود و در صورتى كه نمىتواند از حال ايستاده به ركوع رود، روى صندلى و مانند آن بنشيند و به ركوع رود پس از ركوع اگر مىتواند با وضع شش موضع ديگر سجده بر زمين سرش را خم كرده و بر مهرى كه روى ميز قرار دارد سجده نمايد، بايد اين چنين كند و اگر نمىتواند، احتياط در آن است كه مهر را بالا آورده و پيشانى را بر آن گذارده و اگر از وضع مساجد ششگانه ديگر بر زمين هم معذور است وظيفه او سجده با ايماء و اشاره است.
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
🌴سؤال: آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟
✅ جواب: فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه كمتر از ده روز در محل درس و تدريس يا خوابگاه ميمانند:
🌱امام خميني (ره): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
🌱آيتالله خامنهاي: در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱) اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است. و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
۱. افرادی که چنین وضعیتی دارند، بارعایت شرایط میتوانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند. (۱/۱)
🌱آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیتالله بهجت: دو ماه ؛ آیتالله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. (۲/۱ و ۳/۱)
🌱آيتالله مكارم شیرازی:
۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (۴/۱)
الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛
ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛
ج. شنبه تا پنجشنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد.
۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] (۴/۱)
🌱آيتالله سيستانى:
۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، کثیرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است. (۵/۱)
۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
ادامه مساله بالا👆👆👆👆(۲/۱) آيات عظام صافي، فاضل (ره) و نوري: در سفر اول نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر دوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است.
(۳/۱) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از ۴۵ كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است.
(۴/۱) آيت الله مكارم: سه يا چهار روز سفر اول را احتياط كنند يعني نماز را هم كامل و هم شكسته بخوانند و روزه را بگيرند و بعد هم قضا كنند. ولي در روزهاي بعد، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است يا در سفر اول قصد اقامت ده روز كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]
(۵/۱) آيت الله سيستاني: دو هفته اول شروع سفر احتياط كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴جلوتر ایستادن زن در نماز
آيا محل ايستادن خانم ها در نماز، بايد عقب تر از مردها باشد؟
🌿آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب تر از مرد بايستد.
🌿آيةاللَّه تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۲]
🌿آيةاللَّه خامنه اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[۳]
🌿آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۴]
🌿آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقبتر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[۵]
🌿آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصلهاى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[۶]
___________<<<<<__________
[۱]- توضيح المسائل مراجع، م ۸۸۶ و نورى، توضيح المسائل، م ۹-۸۸۷.
[۲]-توضيحالمسائل مراجع، م ۸۸۶.
[۳]- توضيح المسائل مراجع، م ۸۸۶ و خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س ۳۷۴.
[۴]– توضيح المسائل مراجع ، م ۸۸۶.
[۵]-توضيح المسائل مراجع، م ۸۸۶.
[۶]- وحيد، توضيحالمسائل، م ۸۹۵ – ۸۹۶. (رساله دانشجويي، پرسمان)
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴پیش افتادن از رکوع امام جماعت
سؤال۷: با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟
جواب: باید به رکوع برگردد و در این صورت زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
https://eitaa.com/masaelsharey
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱