eitaa logo
احکام شرعی
372 دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
0 فایل
احکام شرعی خیلی دقیق وطبق نظر مراجع تقلید به روش نوین......احکام فقهی وشرعی شما عزیزان را پاسخگو هستم..
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴وجوب تبلیغ غدیر بنابر فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر تبلیغ غدیر و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام بر همه واجبست. پدر و مادر به فرزند، معلم به شاگرد، همسر به همسر و... @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴 الف) اجرت آرایشگری: اگر آرایشگر نمی داند که مشتری این زینت را در معرض دید نامحرم قرار می دهد یا نه؛بلکه اگر می داند ولی آرایشگر قصد کمک به گناه ندارد (مثلا فقط قصد اجرتش را دارد) و این عمل به نوعی ترویج فساد نباشد، اجرت را مالک می شود. ب) اجرت آرایشگر نسبت کاشت ناخن و مژه مصنوعی و مانند اینها: اگر قابل برداشتن باشد اجرت به خودی خود مانعی ندارد ولی اگر قابل برداشت (ولو برای یک وعده نماز) نباشد اجرت را مالک نمی شود. (امام خامنه ای) مزد گرفتن برای این کار که مانع از صحت وضو وغسل می شود صحیح نیست ولی آرایشگر اگر می داند که طرف در هر حال راضی به تصرف او در ﭘول ﭘرداختی است می تواند در آن تصرف کند. در ضمن وظیفه دارد حکم شرعی در مسأله را به او تذکر دهد در صورتیکه احتمال دهد مؤثر واقع شود. (آیت الله سیستانی) در صورت ضرورت کاشت ناخن، انجام این کار و درآمد حاصل از آن مانعی ندارد. (آیت الله مکارم) اين كار جايز نيست و اجرت آن نيز اشكال دارد. (آیت الله نوری همدانی) در موردي كه قابل برداشتن نباشد براي آرايشگر هم جائز نيست. (آیت الله صافی) @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴 ثواب قرض دادن ۱۸ برابر صدقه است. وثیقه( چک و سفته) گرفتن موقع قرض دادن هیچ اشکالی ندارد. بنابر بزرگترین آیه قرآن در داد و ستدهای روزمره باید نهایت محکم کاری را انجام دهیم. در ضمن قرض دادن بعضی شروط اشکال نداره مثل شرط زمان یا مکان ولی بعضی شروط حرام و ربا می‌شود مثل ۱- شرط سود ولو هزار تومان باشه حرام و ربا می شود. ( البته در ۳ مورد اشکال ندارد مثل بین پدر و فرزند) ۲- شرط کنیم کاری که ارزش مالی دارد برای ما رایگان انجام دهد مثل تعمیر ماشین یا خیاطی لباس و... ربا و حرام است. ۳- شرط اینکه خانه اش را به ما به قیمت کمتر اجاره دهد و یا رهن کامل رباست. ۴- قرض بشرط قرض(قرض میدهم بشرطی که باز شما هم بعدا قرض بدی) ۵- قرض بشرط انسداد حساب(نظر آیت‌الله مکارم متفاوت است). @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴حکم چاپ و تکثیر کتب یا کپی رایت نرم افزار ها بدون رضایت صاحبان آن و خرید و فروش این محصولات کپی شده آقای خامنه ای: بنابراحتیاط واجب رعایت حقوق صاحبان آن از طریق کسب اجازه لازم است. و نسبت به نرم افزار های خارجی تابع قرارداد بین دولتهاست. در هر صورت اگر بدانید از کشور یا شرکتی است که استفاده و کپی برداشتن را اجازه داده اند بمقدار اجازه اشکال ندارد. آیت‌الله سیستانی: تکثیر و دانلود فیلم اگر خلاف مقررات باشد به احتیاط واجب جایز نیست ولی خرید کپی اگر خلاف مقررات نباشد مانعی ندارد. آیت الله مکارم: چاپ و تکثیر انواع کتاب و نرم افزار بدون رضایت صاحبان حق حرام است و خرید و فروش کتاب و نرم افزار تکثیر شده بدون پرداخت حق مؤلف و تولید کننده نرم افزار جایز نیست مگر در صورتی که از کفار حربی باشد یا طبق قوانین آنها کشورهایی که قانون کپی رایت را امضا نکرده اند قابل پیگرد نباشند. @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴خرید و فروش سگ های تزیینی که در خانه نگه می دارند حرام و باطل است یعنی اصلا نقل و انتقال صورت نمی گیرد. پس سگ هنوز در ملک صاحب قبلی است و پول هم که بابت آن داده شده هنوز در ملک صاحب قبلی اش است لذا هیچکدام حق تصرف در آن چیزی که به دستش آمده ندارد. همچنین خرید و فروش شراب و مردار(مثل جایی که گاو یا گوسفندش به مرگ طبیعی مرده یا ذبح غلط شده و آن را به دیگری می فروشد) حرام و باطل است.(فتوا یا احتیاط) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 خمس پول قرض داده شده ⬅️ مشهور : اگر سر سال خمسی قابل وصول نبود هر وقت گرفت خمسش را بدهد.(البته بعضی مراجع می گویند می تواند سر سال خمسی ، خمس ارزش نقدی آن را بدهند) ⬅️ آیت الله مکارم: چنانچه بازپس گیری آن پول برای شما براحتی ممکن باشد و سال خمسی بر آن بگذرد هر زمانی که پول را به شما برگرداند باید خمس آن را بپردازید اما اگر بازپس گیری به راحتی امکان ندارد چنانچه از زمانی که پول را برگرداند تا سال خمسی بعدی چیزی از آن باقی مانده باشد خمس دارد. .(http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255651#) (منبع مشهور: رهبری اجوبه الاستفتائات س871، رساله بهجت م1379، جامع المسائل فاضل ج1 س835، منهاج الصالحین خوئی و تبریزی ج1 م1251، منهاج الصالحین وحید ج2 م1251، هزار و یک مسئله نوری همدانی ج2 س37 @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴📖 📕سؤال آیا برای طهارت داخل یک ظرف نجس با آب لوله کشی، حتماً باید آب از ظرف سرریز شود یا همین که آب به محل متنجس برسد کفایت می کند؟ 📗پاسخ با رسیدن آب لوله کشی به قسمتی که نجس شده است، ظرف پاک شده و نیازی به لبریز شدن آب نخواهد بود. البته روشن است که این زمانی است که بو، رنگ یا مزه آب ریخته شده در ظرف به واسطه نجاست تغییر نکرده باشد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اگر کسی به شما بگوید فلان چیز را برایم بخر بیار؛ شما حق نداری سود بکشی و حتی اگر از فروشنده تخفیف گرفتی آن تخفیف از مشتری است. ولی اگر چیزی را برای خودت بخری بعد به کسی بفروشی سود منصفانه اشکال ندارد مثل دلالی و کاسبی کردن. (رهبری،آقای سیستانی و مکارم) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴درآمد_آرایشگر الف) اجرت آرایشگری: اگر آرایشگر نمی داند که مشتری این زینت را در معرض دید نامحرم قرار می دهد یا نه؛ بلکه اگر می داند ولی آرایشگر قصد کمک به گناه ندارد (مثلا فقط قصد اجرتش را دارد) و این عمل به نوعی ترویج فساد نباشد، اجرت را مالک می شود. ب) اجرت آرایشگر نسبت کاشت ناخن و مژه مصنوعی و مانند اینها: اگر قابل برداشتن باشد اجرت به خودی خود مانعی ندارد ولی اگر قابل برداشت (ولو برای یک وعده نماز) نباشد اجرت را مالک نمی شود. (امام خامنه ای) مزد گرفتن برای این کار که مانع از صحت وضو وغسل می شود صحیح نیست ولی آرایشگر اگر می داند که طرف در هر حال راضی به تصرف او در ﭘول ﭘرداختی است می تواند در آن تصرف کند. در ضمن وظیفه دارد حکم شرعی در مسأله را به او تذکر دهد در صورتیکه احتمال دهد مؤثر واقع شود. (آیت الله سیستانی) در صورت ضرورت کاشت ناخن، انجام این کار و درآمد حاصل از آن مانعی ندارد. (آیت الله مکارم) اين كار جايز نيست و اجرت آن نيز اشكال دارد. (آیت الله نوری همدانی) در موردي كه قابل برداشتن نباشد براي آرايشگر هم جائز نيست. (آیت الله صافی) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=0&mid=256306 http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1198
🌴احکام جنابت خانمها طبق نظر آیت الله سیستانی: رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند. و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد. و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود. لینک مطلب👇 https://www.sistani.org/persian/book/50/13/ نکته: اگر دخول صورت گیرد( چه از جلو چه از پشت) هر دو طرف جُنُب شده اند و غسل واجب است ولو ارضا نشده باشند. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴قیمت نماز و روزه توافقی است ولی باید به کسی بدهد که یقین دارد درست انجام می دهد . ولی قیمت در دفتر مراجع به شرح زیر است که به هر کدام بخواهید می توانید بدهید دفتر امام خامنه ای ( و حرم مطهر )(مشهد) یک سال نماز سه میلیون دویست و چهل هزار تومان روزه یک ماه دو میلیون و صد هزار تومان دفتر آیت الله سیستانی یک سال نماز شش میلیون و ششصد هزار تومان روزه سه میلیون و سیصد هزار تومان دفتر آیت الله مکارم یک سال نماز سه میلیون تومان روزه یک ماه دو میلیون تومان @masaelsharey 💦💥☔️💞
🌴فعالیت در بورس با سرمایه دیگران ⁉️ سؤال: شخصی مبلغی از یک نفر گرفته است تا در بورس کار کند و قبول کرده است که ماهی مقداری سود به صاحب پول بدهد و زیان نیز به عهده خودش باشد، آیا اینکه قبول کرده است زیان پای ایشان و سود بیشتر هم به نفع خودش و در عوض ماهانه سود ثابتی بدهد از نظر شرعی مورد قبول است؟ جواب: اگر عنوان قرارداد وکالت باشد، اشکال ندارد، به این صورت که صاحب سرمایه به طرف مقابل وکالت بدهد با سرمایۀ او در بورس خرید و فروش کند و مقدار معینی از سود را ماهانه به او بپردازد و بقیه را به عنوان حق الوکاله تملک کند و در ضمن این قرارداد شرط شود که در صورت عدم کسب سود، وکیل ـ عامل در بورس ـ از مال خود معادل مقدار تعیین شده به صاحب سرمایه بپردازد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴برخی مجموعه ها، دوره های آموزشی خود را ضبط کرده و به افراد می فروشند و از فروش اشتراکی خودداری می کنند، آیا جایز است پول هایمان را به یک نفر بدهیم تا آن را تهیه کرده و به ما هدیه دهد؟ آیةالله خامنه ای: در هر حال خریدار یک نفر است و اگر فروشنده شرط کند که فقط خریدار حق استفاده از دوره آموزشی را دارد یا معامله مبنی بر این شرط واقع شود، ارائه به دیگران ـ بدون رضایت فروشنده ـ جایز نیست (البته استفاده بدون رضایت صاحب آن نیز گرچه بدون شرط باشد محل اشکال است. https://www.leader.ir 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴آیا اگر خمس ندهیم نمازمون صحیح است؟ نماز با لباسی که از عین پول خمس نداده خریده: امام و آقای مکارم: حکم نماز با لباس غصبی را دارد. رهبری: نماز صحیح ولی خمس را بدهکار است. آیت الله سیستانی: حکم لباس غصبی را دارد ولی اگر فروشنده شیعه12 امامی نباشد معامله در یک پنجم آن باطل است مگر اینکه حاکم شرع اجازه دهد و اگر اجازه دهد بازهم قبل خمس دادن نماز با آن لباس حکم لباس غصبی را دارد. اگر یک پنجم معامله را حاکم شرع اجازه ندهد چنانچه فروشنده با علم به بطلان یک پنجم معامله باز هم راضی به تصرف خریدار باشد نماز با آن لباس جایز و اگر رضایت فروشنده معلوم نباشد حکم لباس غصبی را دارد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴میهمانی و خمس 🔴 الف) شک در تعلق خمس به اموالش اگر مثلا منزل کسی میهمان شدیم و می دانیم که خمس نمی دهد ولی نمی دانیم به آن غذا و امکاناتی که در اختیار ما می گذارد خمس تعلق گرفته است یا نه؛ آیا حق استفاده داریم؟ استفاده مانعی ندارد. (مراجع تقلید) 🌴 ب) یقین به تعلق خمس و شک در پرداخت آن اگر مثلا میهمان بداند به مالی از اموال میزبان خمس تعلق گرفته است ولی نمی داند که آیا خمسش پرداخت شده است یانه؛ می تواند از آن استفاده کند؟ استفاده کردن از آن مال مانعی ندارد. (مراجع تقلید) 🌴ج) یقین به تعلق خمس و عدم پرداخت آن اگر بدانیم به مالی خمس تعلق گرفته است و مالکش خمس آن را نداده؛ آیا حق استفاده از آن را داریم؟ 🌴حضرت امام: انسان نمي تواند در مالي كه يقين دارد خمسش را نداده اند تصرّف كند. 🌴ایه الله خامنه ای: چیزی برعهده مهمان نیست و می تواند مصرف کند. 🌴آیت الله سیستانی: فردی که خمس نمی‌دهد یا خمس بعضی از اموالش را نپرداخته‌است، چنانچه مالش را به ملک شیعه دوازده امامی در آورد، مثل آنکه مالش را از طریق یکی از راه‌های صحیح شرعی - مانند فروختن یا هدیه دادن یا اداء دین یا... - به وی منتقل نماید، آن مال به ملکیّت آن شیعه در می‌آید و برای او حلال است و نیازی هم به پرداخت خمس توسّط او نیست هرچند یقین داشته باشد که خمس به این اموال تعلّق گرفته است و مالک آن، خمس این اموال را نپرداخته است. 🌴آیت الله مکارم: اگر يقين دارید ما به شما اجازه مى دهيم تصرّف كنید و معادل خمس آن را كه تصرّف كرده اید به سادات نيازمندى بپردازید. و اگر تمكّن نداريد بر ذمّه بگيرید و هر موقع كه توانستید، بپردازید. 📚 آدرس: توضیح المسائل مراجع ج2 م 1795 توضیح المسائل جامع م 2374 اجوبه الاستفتائات سوال 939 و 931 و 932 سایت آیت الله مکارم، مسئله30: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255657 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟ امام خامنه ای: غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود. https://www.leader.ir/fa/content/25082/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%84# 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴درآمد تالار آیا حلال است؟ اجاره دادن باغ، تالار و خانه اگر می داند از آن استفاده حرام می شود: امام: اجاره حرام و باطل است. آیت‌الله خامنه‌ای: در صورتی که صاحب تالار زمینه گناه را فراهم نکند و به قصد گناه کردن اجاره ندهد درآمدش اشکالی ندارد هرچند در صورت مشاهده گناه، با شرایط آن نهی از منکر بر او واجبست. آیت‌الله سیستانی: معامله حرام است ولی باطل نیست؛ البته در صورتیکه معامله مقید باشد نه مشروط؛ حرام و باطل است. آیت‌الله مکارم: لازم است صاحب تالار به کسانی که تالار را اجاره می کنند سفارش کند از هر گونه کار خلاف شرع پرهیز کنند. اگر تخلف کردند آنها مسؤل هستند و او وظیفه ای ندارد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴درآمد_آرایشگر الف) اجرت آرایشگری: اگر آرایشگر نمی داند که مشتری این زینت را در معرض دید نامحرم قرار می دهد یا نه؛ بلکه اگر می داند ولی آرایشگر قصد کمک به گناه ندارد (مثلا فقط قصد اجرتش را دارد) و این عمل به نوعی ترویج فساد نباشد، اجرت را مالک می شود. ب) اجرت آرایشگر نسبت کاشت ناخن و مژه مصنوعی و مانند اینها: اگر قابل برداشتن باشد اجرت به خودی خود مانعی ندارد ولی اگر قابل برداشت (ولو برای یک وعده نماز) نباشد اجرت را مالک نمی شود. (امام خامنه ای) مزد گرفتن برای این کار که مانع از صحت وضو وغسل می شود صحیح نیست ولی آرایشگر اگر می داند که طرف در هر حال راضی به تصرف او در ﭘول ﭘرداختی است می تواند در آن تصرف کند. در ضمن وظیفه دارد حکم شرعی در مسأله را به او تذکر دهد در صورتیکه احتمال دهد مؤثر واقع شود. (آیت الله سیستانی) در صورت ضرورت کاشت ناخن، انجام این کار و درآمد حاصل از آن مانعی ندارد. (آیت الله مکارم) اين كار جايز نيست و اجرت آن نيز اشكال دارد. (آیت الله نوری همدانی) در موردي كه قابل برداشتن نباشد براي آرايشگر هم جائز نيست. (آیت الله صافی) آدرس: امام خامنه‌ای، جلسه هم اندیشی، تیرماه 1400، حجةالاسلام رضایی زید عزه. https://www.sistani.org/persian/qa/0798/ https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=0&mid=256306 http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1198 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴اگر خانمی مهریه اش را ببخشد دوباره می تواند مطالبه نماید؟ ❓پاسخ : هرگاه بر ذمّه شوهر بوده و زوجه آن را بخشيده است قابل بازگشت نيست مگر اينكه بخشيدن به قصد ادامه زوجيّت بوده ولى زوج بخواهد او را طلاق دهد كه در اين صورت مىتواند بازپس بگيرد. و هرگاه مَهر عين خارجى بوده. تنها در صورتى كه مهر بدون تغيير مهمّى موجود باشد و بين زن وشوهر خويشاوندى نسبى نباشد عدول مانعى ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46909&mid=263945 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @masaelsharey 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌴خمس زمین خریده شده اگر زمین را برای این خریده که خانه ای بسازد که در شان اوست و به آن نیاز دارد با شرایطی این زمین خمس ندارد: امام خمینی و آقای مکارم: اگر راهی جز این ندارد و به آن خانه نیاز دارد خمس ندارد. امام خامنه ای: اگر نمی‌تواند موقع نیاز یکباره بخرد مگر آنکه از درآمد سال‌های بعد بتدریج تهیه کند و برای زمان احتیاج نگهداری کند آن مقدار که هر سال اندازه شان عرفی خود تهیه می‌کند خمس ندارد. آقای سیستانی: اگر مسکن احتیاج فعلی او باشد و تنها راه خانه دار شدن فراهم کردن تدریجی آن باشد و تهیه کردن تدریجی برای امثال آن فرد معمول باشد طوری که فراهم نکردن مقدمات خانه دار شدن، عرفا کسر شان برای فرد و کوتاهی در حق خانواده او و سهل انگاری درباره خانواده آنان محسوب شود در اینصورت چنانچه بتدریج ساخته شود و در همان سالی که ساختنش پایان می پذیرد ساکن شود خمس ندارد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اگر کسی به شما بگوید فلان چیز را برایم بخر بیار؛ شما حق نداری سود بکشی و حتی اگر از فروشنده تخفیف گرفتی آن تخفیف از مشتری است. ولی اگر چیزی را برای خودت بخری بعد به کسی بفروشی سود منصفانه اشکال ندارد مثل دلالی و کاسبی کردن. (رهبری،آقای سیستانی و مکارم) 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 @masaelsharey
🌴 مشاهده مانع پس از وضو یا غسل سوال: اگر بعد از وضو و یا غسل، مانعی در اعضای وضو و یا غسل دیده شود، چه وظیفه ای داریم؟ رهبری: اگر ندانید مانع موقع غسل یا وضو وجود داشته يا بعد از وضو یا غسل ایجاد شده است، غسل و وضو و نماز صحيح است. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴حکم فرستادن پیام تبلیغاتی به خصوصی اعضای گروه در ایتا و تلگرام یا واتساپ چیست ؟ چون بعضی می گویند این کار حق الناس هست و باید یقین داشته باشید اونها از فرستادن پیام تبلیغاتی راضی هستند. ایا فرستادن پیام تبلیغاتی به خصوصی افراد در صورتی که یقین نداریم راضی هستند اشکال دارد؟ استفتائات حضرت اقا: در صورت عدم اطمینان به رضایت آنان، احتیاط کرده و از ارسال به شخصی افراد اجتناب شود. استفتائات ایت الله مکارم: چنانچه این کار در فضای مجازی متعارف باشد و خلاف قانون نباشد اشکالی ندارد مگر اینکه بدانید راضی نیستند. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اشتباه خیلی از خانم ها اینست که می پندارند عده یعنی3ماه و10روز. باید مدت عده را بدانند که چقدر است تا خدایی نکرده ازدواج در عده نکنند. عده طلاق چقدر است؟ 1-اگر خانم حامله باشد عده اش تا زایمان یا سقط بچه است پس اگر یک ساعت بعد طلاق بچه بدنیا بیاد یا سقط شود عده اش تمام است و اگر 9ماه بعد بدنیا بیاد عده اش تاهمان موقع طول میکشد. 2-اگر حامله نیست 3عادت ماهانه؛ به محض دیدن و شروع عادت سوم عده اش تمام میشود. (فتوا یا احتیاط) 3- اگر خانم به سن یائسگی نرسیده ولی عادت نمیشود عده اش3ماه است. اگر عادت میشود ولی دیر به دیر؛ یعنی پاکی بین2حیض او 3ماه یا بیشتر است بازهم عده اش3ماه است. نکته: 1- زمان شروع عده از بعد خواندن صیغه طلاق است پس اگر چندسال از شوهرش جدا زندگی کرده و قهر بوده بازهم از بعد طلاق عده شروع میشود. 2- عده عقد موقت و عده وفات شوهر مدتش متفاوت است. 3- بعضی خانمها عده ندارند. (امام رهبری سیستانی مکارم) splus.ir/ahkamsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱