eitaa logo
احکام شرعی
374 دنبال‌کننده
89 عکس
31 ویدیو
0 فایل
احکام شرعی خیلی دقیق وطبق نظر مراجع تقلید به روش نوین......احکام فقهی وشرعی شما عزیزان را پاسخگو هستم..
مشاهده در ایتا
دانلود
تصرف در ملک شریک بدون رضایتش
❓ اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی می‌شود وضو باطل می‌شود؟ 🌴آ یت الله خامنه ای: اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد. 🌴 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از آب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به آن نرسیده مسح بکشد صحیح است. 🌴 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند. 🌴 آیت الله وحید خراسانی: مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست. 📚 منبع: استفاء‌از دفتر مراجع عظام @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 قرض به شرط خدمت سابق اگر بانک یا موسسه به شما وام می دهد بشرطی که اول شما یه مدتی پول بزارید آنجا باشد تا بعدا به شما وام بدهند این هم ربا است و شما نباید چنین شرطی را قبول کنید. البته آقای سیستانی این وام به شرط خدمت سابق را ربا نمیداند. نکته: 1- اگر بانک شرط نکند که به این شرط خدمت سابق به شما وام میدهد بلکه فقط شما می دانید که اگر پول بزارید بانک بعد مدتی به شما وام می دهد این اشکال ندارد. 2- تسهیلات (وام های جهت دار) ربا نیست یعنی اگر بانک شرط کند بشرطی تسهیلات میدهد که مدتی پول شما آنجا باشد اشکال ندارد. (امام رهبری سیستانی و مکارم) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
📖متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که امروز رهبر انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 🔹و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 🔹ترجمه دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید. 🌴 آیت الله خامنه ای: در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود. 🌴 آیت الله بهجت: چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد. 🌴 آیت الله سیستانی: مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. 🌴 آیت الله شبیری زنجانی: ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند. 🌴 آیت الله مکارم شیرازی: بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود. 🌴 آیت الله فاضل لنکرانی: مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست. 🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. ✅ داستان: یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم، امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن. 📚 منابع: استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴اشتباه بسیاری از خانم ها اینست که فکر میکنند اگر مدت طولانی با همسرشان قهر باشند و یا از یکدیگر جدا باشند نامحرم می شوند در حالی که تا وقتی صیغه طلاق خوانده نشده به یکدیگر محرم هستند ولو چند سال از هم جدا باشند. 🌱نکته: تا وقتی که صیغه طلاق خوانده نشده زن شوهر دار محسوب میشود و حق ازدواج چه داءم چه موقت ندارند. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 آیا الکل نجس است؟ رهبری و آیت الله مکارم: الکل طبی و صنعتی که انسان نمیداند از مایعات مست کننده گرفته شده، پاک است. آیت الله سیستانی: الکل چه صنعتی و چه طبی تمام اقسامش پاک است مگر آنکه معلوم و محرز باشد که آن الکل از تبخیر و تقطیر شراب حاصل شده باشد. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
خرید و فروش طلای مردانه امام: چیزی که منافع معمولی آن حرام است معامله اش باطل است. (م2055) رهبری: ساخت و معامله آن اگر برای استفاده مردان است جایز نیست.(سایت س447) آیت الله سیستانی: اگر شکل آن به گونه ای است که عرفا مختص مردان شمرده می شود حرام و باطل است.(استفتائات ص144) آیت الله مکارم: ساختن و خرید و فروش آن اشکال دارد. (استفتاءات ج1 ص170) و باطل هم هست. (رساله ص323) نکته: وقتی معامله باطل است یعنی اصلا نقل و انتقال شرعی صورت نگرفته لذا حق تصرف در آن ندارید و طلا هنوز در ملک فروشنده است پول هم گرچه به جیب فروشنده رفته ولی هنوز ملک خریدار است. 😔متاسفانه این معامله باطل و حرام اول ازدواج برای خیلیها قبح ندارد.(نهی از منکر) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 حکم شطرنج رهبری: اگر بنظر مکلف شطرنج درحال حاضر از آلات قمار محسوب نمی شود بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد. (سایت) آیت الله سیستانی: بازی با شطرنج و تخته نرد حرام است ولو بدون شرط بندی.(رساله جامع ص635) آیت الله مکارم: اگر در عرف عام از صورت قمار خارج شده و به عنوان ورزش شناخته شده مانعی ندارد. ( رساله ص475) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴آیا فروش چک به قیمت کمتر اشکال دارد؟ رهبری و آیت الله سیستانی و مکارم: فروش چک مدت دار به خود بدهکار یا دیگری به کمتر از مبلغ مندرج در چک بصورت نقد جایز است. امام: به خود بدهکار بفروشد به قیمت کمتر اشکال ندارد ولی به شخص دیگر به قیمت کمتر بفروشد ربا و حرام است ولی می توان با معامله نقد و نسیه مشکل را برطرف کرد. نکته: 1-اگر چک صوری باشد (یعنی در مقابل طلب و بدهی نباشد و دهنده چک واقعا بدهکار نباشد) فروش آن حرام و رباست. 2-این بحث فروش طلب است وگرنه کم کردن مقداری از طلب مدت دار و گرفتن نقدی آن با رضایت طرفین اشکالی ندارد.(مشهور) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 الفاظ و اذکار نماز را نباید در دل بخواند یعنی باید قرائت شود و گرنه نماز باطل است. مخصوصا تکبیره الاحرام که حتی اگر سهوا یا از روی جهل تو دلش بخواند نماز مطلقا باطل است چون ذکر تکبیره الاحرام، رکن است. متاسفانه دیده شده برخی تو دل میخونند. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 تبعیض بین فرزندان در هدیه دادن جایزاست.ولی کراهت دارد. البته اگر سبب فتنه و دشمنی و بغض که به فساد کشانده شود حرام است. اما اگر ایمن از فساد باشد و بعضی از آنان مزیتی داشته باشند که موجب اولویت مراعات آنان شود ترجیح دارند. (امام و رهبری و آیت الله سیستانی) @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌴 اگر قصاب گوشت نر بفروشد و بجای آن گوشت ماده بدهد معصیت کرده پس اگر آن گوشت را معین کرده و گفته این گوشت نر را می فروشم، مشتری می تواند معامله را بهم بزند ولی اگر آن را معین نکرده چنانچه مشتری به گوشتی که گرفته راضی نشود قصاب باید گوشت نر به او بدهد. مساله 2139رساله16مرجع. @masaelsharey 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱