eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
7.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
106 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نقش کلاف در پایداری لرزه‌ای دیوار بنایی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 هویت شهر اسلامی - بخش سوم ◽️ساختار فرافیزیکی جامعه يا همان شهر شرعی، شهر عرفی و ساختار فیزیکی هماهنگی می‌طلبد و ناهماهنگی میان ساختار فیزیکی و هویت جامعه منشأ نابسامانی‌های روانی-اجتماعی می‌گردد. ◽️جامعه برخوردار از هویت توحید و عدل، فرهنگ و تمدن برخاسته از توحید و عدل به وجود می‌آورد. فرهنگ و تمدن برخاسته از توحید و عدل در همه‌ی جلوه‌های زندگی شهری منعکس می‌شود و شهری با نظم و زیبایی و انسجام و هنر و ذوق و ابتکار و آسایش و آرامش ناشی از هویت توحید و عدل شکل می‌گیرد. ◽️برجسته‌ترین نماد ساختار فرا فیزیکی شهر که نمایانگر هویت توحید و عدل در زندگی شهری است مساجد و مراکز وابسته به دولت؛ يعنی حاکمیت رهبری الهی عادل و قانون عدل الهی است. مساجد و نهادهای مدیریتی دولتی و نهادهای خدمات دولتی، بخش‌های اصلی مراکز وابسته به دولت را تشکیل می‌دهند که باید نماد ساختار درونی و جلوه‌ای از هویت توحید و عدل اسلامی باشند. نظام عمران شهری اسلامی ایجاب می‌کند مساجد و مراکز دولتی از درون و برون نماد توحید و عدل باشند. ◽️يکی از جلوه‌های برجسته‌ی هویت توحید و عدل، برابری شهروندان در توزیع و ارائه‌ی خدمات است که در جای‌گیری مناسب مساجد و مراکز مدیریتی و خدماتی در نظم عمران شهری جهت فراهم نمودن امکان دسترسی برابر شهروندان به این مراکز و نیز خدمات ارائه شده توسط آنها بیشترین نقش را ایفا می‌کند. ◽️از جمله ویژگی‌های هویت توحید و عدل، ياد خدا و زندگی مبتنی بر ياد اوست و پرهیز از زندگی حیوانی مبتنی بر غفلت است. ◽️نظام عمران شهری در اسلام، آبادانی و عمران منسجم با زندگی همراه یاد خدا را نتیجه می‌دهد و با نظام عمرانی مولد غفلت از یاد خدا در تضاد است. ◽️اسراف و تبذیر نماد طغیان و تمرّد بر هویت عدل و توحید است. شهر اسلامی و نظام عمران آن با هر آنچه که مصداق اسراف و تبذیر باشد يا راه را برای اسراف و تبذیر در زندگی شهری هموار کند، سازگار نیست. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۳۳-۳۴ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات مسکن به بانک‌ها؛ امروز 👤 قاسمی، وزیر راه و شهرسازی: 🔸امروز قانون پرداخت تسهیلات طرح "نهضت ملی مسکن" به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. 🔸۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات کشور، سالانه سهم مسکن است. 🔸زمین ۹۹ ساله در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار داده می‌شود. 🔸زمین‌های ۹۰۰ شهر شناسایی شده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پیچ گوشتی مغناطیسی جهت باز و بسته کردن پیچ‌های مخفی مگنتی که کاربرد زیادی در صنعت نجاری دارد! 💠 واحد معماری و شهرساز مصاف 💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ابزاری برای بیرون کشیدن رولپلاک از درون دیوار 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 خانه‌ی وسیع ◽️رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ یَتَّسِعَ مَنْزِله»؛ (المحاسن برقی، ج ۲، ص ۶۱۰)؛ از سعادت آدمى است که خانه‌اش وسیع باشد. ◽️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «وَ مَنْ بَنَى بَيْتاً رِيَاءً وَ سُمْعَةً حُمِّلَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلَى سَبْعِ أَرَضِينَ ثُمَّ يُطَوَّقُهُ نَاراً يوقد [تُوقَدُ] فِي عُنُقِهِ ثُمَّ يُرْمَى بِهِ فِي اَلنَّارِ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ كَيْفَ يَبْنِي رِيَاءً وَ سُمْعَةً قَالَ يَبْنِي فَضْلاً عَلَى مَا يَكْفِيهِ أَوْ يَبْنِي مُبَاهَاةً» (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۸۱)؛ هر کس براى خودنمایى یا شهرت طلبى، خانه‌اى براى خود بسازد، روز قیامت آن خانه را تا هفتمین طبقه زمین به دوش مى‌کشد، سپس به صورت حلقه‌اى آتشین طوق گردنش مى‌شود، آن گاه او را با آن حال به آتش دوزخ مى‌افکنند. راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مى‌سازد؟! فرمود: خانه‌اى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد، یا آن را براى فخر فروشى بنا کند. ◽️علِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلدَّارِ شَرَفاً وَ شَرَفُهَا اَلسَّاحَةُ اَلْوَاسِعَةُ وَ اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ وَ إِنَّ لَهَا بَرَكَةً وَ بَرَكَتُهَا جَوْدَةُ مَوْضِعِهَا وَ سَعَةُ سَاحَتِهَا وَ حُسْنُ جِوَارِ جِيرَانِهَا (بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۵۴)؛ على عليه السّلام: خانه، هم شرفى دارد که وسعت فضاى آن است و معاشران خوب، و هم بركتى دارد که خوبى جاى آن است و وسعت فضاى آن و همسايه‌هاى خوب (بحارالأنوار ترجمه کمره‌ای، ج ۱، ص ۹۷). ◽️همانگونه که در اسلام افراد به زیستن در خانه‌های وسیع تشویق گردیده‌اند، زندگی در مساکن تنگ و تاریک در این آیین نکوهش شده است. ◽️عنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ ع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ‌ (کافی، ج ۶، ص ۵۲۵)؛ از معمر بن خلاد نقل شده که، همانا امام کاظم (ع) منزلی را خریداری فرمود و به يکی از یارانش دستور داد که خانه‌ی مسکونی خود را به آنجا منتقل کند و به او فرمود: خانه‌ی تنگی داری، او در پاسخ حضرت گفت: خانه‌ای که دارم از پدرم به من رسیده است، امام کاظم (ع) فرمود: اگر پدرت احمق بود تو نیز باید مثل او باشی؟! ◽️با تأمل در این روایات و مشاهده زندگی آنان که در خانه‌های کوچک، تاریک و پر سر و صدا زندگی می‌کنند، ملاحظه می‌گردد که ساکنین این مساکن به لحاظ بهداشتی و سلامتی بدنی و روانی چقدر مشکل دارند و از هوای پاک، نور مناسب و آفتاب که تابش آن ضامن سلامتی است، محرومند. همین کاستی‌ها موجب شده که آنان از نظر وضع عمومی، دچار برخی بیماری‌ها و ناگواری‌ها باشند. ◽️یکی از پژوهشگران اروپایی به دنبال تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که زیستن در اتاق‌های کوچک و بدون پنجره که کمتر با فضای بیرون و هوای سالم ارتباط دارد، در پیدایش کسالت روحی و افسردگی ساکنین تأثیر می‌گذارد (اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۲، ص ۱۸۲). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 خروجی طرح ترافیک و تردد شبانه/از رویای آسایش و آرامش تا واقعیت ماشین‌بازی پولدارها 👤 "جعفر شربیانی" عضو شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: 🔺برخی از کارشناسان خروجی عملی طرح ترافیک را درآمدزایی می‌دانند تا اینکه کمک به کاهش آلودگی هوا باشد. 🔸وی افزود: همه متخصصان بر این باورند که طرح محدودیت تردد شبانه نقشی در کاهش کرونا نداشته و آن هم درآمدزا شده است. 🔸محصول مشترک اجرای هر دو طرح ترافیکی، موجب شده که روز و شب تهران مختص به پولدارها شود. 🔸نکته جالب توجه در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه اینجاست که تاکنون همه سازمان‌های ذی‌ربط از ستاد کرونا تا شورای شهر و نیروی انتظامی همگی بر ناکارآمدی آن اعتراف کرده‌اند و خواستار پایان این طرح شده‌اند ولی ظاهرا در اینجا هم درآمد میلیاردی مانع از رفع گرفتاری مردم شده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 متقاضیان ۱۵ روز برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن فرصت دارند 👤 محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: 🔸 ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن همچنان ادامه دارد و از ۲۸ مهرماه که ثبت‌نام آغاز شده تاکنون، ۷۵۱ هزار و ۳۸۵ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. 🔸 متقاضیان این امکان را دارند تا طی یک ماه و حداکثر تا ۲۸ آبان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 خانه قدکی - تبریز 🔸 این بنا متعلق به اواسط دوره‌ی قاجاریه بوده و در دو دوره تکمیل شده است و شامل اندرونی و بیرونی است. از سـردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می‌شود. طنبی بزرگ شرقی - غربی است. 🔸 پنجره‌های ارسی آن با شیشه‌های رنگی به شمال و جنوب باز می‌شود. ایوان ستون‌دار در جنوب طنبی رفیع و بلند است. ارتفاع ستون‌های ایوان شمالی معادل ارتفاع طنبی است. اتاق‌های گوشوار در طرفین طنبی قرار گرفته است. زیر اتاق طنبی حوض‌خانه است. سقف حوض‌خانه گنبد با کادربندی آجری و با سکوهای جانبی و حوض سنگی دارای جلوه خاصی است. 🔸 اندرونی دارای اتاق‌هایی در اضلاع شرقی و غربی حیاط می‌باشد. تناسبات معماری، وسعت ساختمان و تنوع طاق‌ها و گنبدها در سقف زیرزمین‌ها جالب توجه است. علاوه بر تناسبات کلیه اندام‌های بنا که چشمگیر است، نمای ساختمان دارای انواع طرح‌های آجرکاری است. ظرافت ارسی‌ها، آئینه‌کاری و گچ‌بری سقف ایوان و تنوع کاربندی‌های آجری، آرایش حوض و باغچه و رف‌بندی اتاق با کیفیت عالی است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 استفاده از تیرهای لانه زنبوری در اعضای باربر جانبی مجاز نیست از این نوع تیر فقط در موارد زیر می‌توان استفاده کرد: 🔸 تیرهای فرعی مثل تیر فرعی سقف کامپوزیت 🔸 تیرهای مفصلی در قاب‌های ساده توجه شود در دهانه‌ای که مهاربند قرار دارد استفاده از این نوع تیر ممنوع است 🔸 تیرهای نیم‌طبقه که به صورت مفصلی هستند 🔸 تیرهای اطراف بازشوها یا داکت‌ها که فقط نقش ثقلی دارند 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
🔶 محرمیت 🔸 محرمیت را می‌توان یکی از اصولی‌ترین ویژگی‌های معماری اسلامی دانست. خانه که خصوصی‌ترین مکان برای فرد به شمار می‌آید؛ از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که رعایت محرمیت و حریم خصوصی در آن، ضروری است. دین اسلام به خصوص آیات قرآن، سخنان و احادیث پیامبران و امامان معصوم(ع) بر این اصل و رعایت آن در مسکن، تأکید ویژه‌ای داشته است. 🔸 معماری اسلامی که پیرو اصول اسلامی است؛ این آیات و روایات را در تجلی معماری، مورد استفاده قرار داده است. بدین ترتیب معماران سنتی ایران محرمیت را به عنوان اصلی اساسی در ساخت بناها به ویژه مسکن، رعایت نموده‌اند. 🔸 برای نمونه در خانه زینت الملک شیراز اصل محرمیت در کالبد بنا به صورت دیداری و شنیداری نمود می‌یابد و از طریق چهار ابزار درونگرایی، تناسبات، سلسله مراتب و مکان‌یابی ایجاد شده است که این اصول منطبق بر آیات قرآن و احادیث پیامبر و معصومین(ع) می‌باشند. معماران در گذشته با استفاده از این ابزارهای معمارانه به روش‌های مختلف، محرمیت بنا را تأمین می‌کرده‌اند. 📚 مقاله بررسی ابزارها و روش‌های ایجاد محرمیت در خانه زینت الملک شیراز منطبق بر آیات و روایات اسلامی، کوروش مؤمنی، ندا ناصری، ص ۱۸ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ساخت هولدر(نگهدارنده) برای درب گاراژ! 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 خانه‌‌ی گنجه‌ای زاده - تبریز 🔸 خانه گنجه‌ای‌زاده از دوران قاجار به یادگار مانده است. در معماری خانه می‌توان تلفیقی از معماری قاجار و پهلوی را رویت کرد. بخش شرقی ساختمان مربوط به دوران قاجار است و بخش غربی آن را در اوایل حکومت پهلوی اول بنا کردند. 🔸 پنجره‌های بخش غربی آن با زاویه‌هایی تیز، چهار گوش است و از پنجره‌های خمیده، شیشه‌های رنگارنگ و معماری سنتی ایران خبری نیست. با سه هزار متر مربع مساحت، قسمت شرقی در سه طبقه ساخته شده است و همه‌ی اتاق‌ها در یک ردیف، بدون اندرونی و بیرونی قرار گرفته‌اند. بخش اصلی خانه اتاق طنبی (نشیمن) است و زیر آن حوض‌خانه قرار دارد. ایوان پنج دهنه آن نیز با قوس‌های نیم‌‌دایره پوشانده شده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
📌 حریم 📝 حریم و سبک زندگی 🔸 دین اسلام در پی ایجاد راهکارهایی جهت زندگی بهتر و سعادتمندتر انسان است و به وجود مسئله محرمیت و حریم در خانه انسان تأکید می‌کند و آن را لازمه رسیدن به آرامش و امنیت می‌داند (نقره کار، ۱۳۸۷، ۵۰۲). 🔸 همچنین می‌توان دریافت که دین اسلام به وجود حریم برای افراد چه به صورت دیداری و چه شنیداری تأکید بسیار دارد و بیشترین نمود آن را در خانه و فضاهای داخلی آن می‌داند. لذا، در معماری اسلامی رعایت اصل محرمیت امری ضروری است. گرچه سابقه رعایت اصل محرمیت در ایران به خانه‌های حیاط داری که قدمتی حدود شش هزار سال دارند و به صورت حیاط مرکزی و درونگرا هستند می‌رسد (معماریان، ۱۳۷۳، ۱۶)؛ ولی اوج شکوفایی محرمیت، در معماری اسلامی است. 🔸 طبق پژوهش‌های صورت گرفته، مؤلفه‌های محرميت‌ساز به صورت دیداری و شنیداری به ابزارهایی نظیر مکان‌یابی، تناسبات، درونگرایی و سلسله مراتب، دسته‌بندی شده‌اند که هر کدام به گونه‌ای زمینه‌ساز ایجاد محرمیت هستند. 📚 مقاله بررسی ابزارها و روش‌های ایجاد محرمیت در خانه زینت الملک شیراز منطبق بر آیات و روایات اسلامی، کوروش مؤمنی، ص ۲۱ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پل‌های قدیمی بر روی رودخانه اینطور احداث می‌شدند 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🎥 یه چیزی انگار سرجاش نیست/شیر توالت ۵۸ میلیونی!! 🔸در سال‌های اخیر قیمت انواع مصالح و تجهیزات و وسایل ساختمانی افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که اگر به دنبال خرید شیرآلات لوکس باشید باید هزینه‌ای بین ۱۸ تا بیش از ۵۷.۵ میلیون تومان در نظر بگیرید. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
⬜️ ابزارهای محرمیت‌ساز طبق بررسی خانه‌ی زینت الملک شیراز ◻️رعايت مکان‌یابی ◽️از مهمترین عوامل در ایجاد حریم و حفظ محرمیت، مکان‌یابی مناسب فضاها، گشودگی‌ها و بازشوهای روی جداره‌هاست؛ بدین صورت که فضاهای خصوصی خانه (محل حضور محارم) در قسمت‌هایی از پلان قرار گیرند که از دید مستقیم افراد غریبه و مهمانانی که به داخل خانه راه می‌یابند؛ مصون بماند. ◽️ورودی خانه با توجه به درونگرایی کامل آنها در محل‌هایی ساخته شده است که هیچگونه ارتباط مستقیم بصری با درون خانه به وجود نیاید (فرخ یار، ۱۳۹۰). فضاهای اصلی خانه در چهار وجه حیاط قرار گرفته‌اند و درب ورودی، در کنج پلان مستطیل شکل واقع شده است تا کمترین ارتباط بصری با بیرون بنا امکانپذیر باشد. در مکان‌یابی محل ورودی بنا نسبت به ورودی منازل همسایه، این نکته دیده می‌شود که درب‌ها روبرو یا نزدیک هم باز نمی‌شوند. ◽️فضاهای خصوصی خانه، در نقاط کور و یا کنج پلان، قرار گرفته‌اند و یا ورودی آنها در درون راهروها یا فضاهای تقسیمی است که این فضاها را از دیگر فضاها جدا می‌کند. ◽️«با وجود اینکه اسلام پذیرایی از مهمانان را امری پسندیده می‌داند؛ اما اختلاط بین مهمانان غریبه مذکر و زنان خانواده، ممنوع می‌باشد» (مرتضی، ۱۳۸۷، ۱۴۶). بنابراین در مکان‌یابی فضاهای داخلی خانه این نکته مورد توجه قرار گرفته است که فضای مهمانان از فضای خصوصی خانه تفکیک شود. ◽️آشپزخانه در جایی ساخته می‌شد که زنِ خانه بتواند به راحتی در آن کار کند (منصوری، ۱۳۸۹، ۴۱). محل قرارگیری آشپزخانه در کنج پلان تعبیه شده است؛ به گونه‌ای که زنان به راحتی و بدون هیچ دید مزاحمی، می‌توانستند به امور مربوطه بپردازند. همچنين اتاق خواب‌ها که در اسلام، مکان‌هایی مقدس و محترم هستند؛ از دیگر فضاها تفکیک شده‌اند. بدین صورت که این اتاق‌ها در وجهی از بنا واقع شده‌اند که مخالف با وجهی است که اتاق‌های مهمان همچون اتاق‌های شاه‌نشین و پنج دری قرار گرفته‌اند. به علاوه، فضای خواب والدین از فرزندان، توسط اتاق‌های پستو و سه دری تفکیک شده است. 📚 مقاله بررسی ابزارها و روش‌های ایجاد محرمیت در خانه زینت الملک شیراز منطبق بر آیات و روایات اسلامی، ندا ناصری، ص ۲۲ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام