🔶 قلعه جلالی و حصار سلجوقی - کاشان
🔸 این مجموعه در قرن پنجم هجری به همت یکی از مردان قدرتمند و با نفوذ دولت سلجوقیان به نام خواجه مجد الدین ابوالقاسم کاشانی ساخته شد.
🔸 قلعه جلالی در کنار حصار سلجوقی و متصل به باروی شهر بنا شده، به گونهای که دیوار جنوبی آن باروی شهر بوده و دور تا دور آن خندقی حفر کرده بودند. ۴ برج از طول و ۴ برج از عرض هم آن را محاصره کرده بودند و برخلاف دیگر قلعهها و حصارها که دارای مجموعهای از عمارتها و بناها هستند در داخل حصار سلجوقی اثری از بناهای دیگر نبود و مردم به کار زراعت مشغول بودند.
🔸 دو بنای گنبدی شکلی که در قسمت بیرونی و درونی قلعه واقع شده اند به یخچالهای حصار سلجوقی معروفاند. آب این یخچالها از چشمههای کوه کرکس تأمین میشد و اهالی شهر کاشان؛ گوشت، لبنیات و یخ را در آن نگهداری میکردند.
🔸 قلعه جلالی و حصار سلجوقی نه تنها در دوره سلجوقی بلکه در زمان صفویه نیز به عنوان محافظ شهر و مردم مورد استفاده قرار میگرفته و تا اواسط دوران قاجار پابرجا بوده است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 تعریف شهر - بخش پنجم
◽️ابن خلدون افزون بر عناصر دولت، مردم، اجتماع انبوه و تعاون، سه عنصر ذیل را نیز از مقومات شهر و زندگی شهری به شمار میآورد:
▫️ساختمانهای بزرگ که پاسخگوی نیازهای زندگی شهری باشد، زیرا زندگی شهری همراه با اجتماع انبوه مردم و تعاون آنها و نیز رفاه و آسایش است که همه اینها نیاز به ساختمانهای بزرگ شهری را پدید میآورند.
▫️نقشه شهری، زیرا اجتماع انبوه مردم و ضرورت تعاون میان آنها در چهارچوب نظم و حاکمیت دولت و قانون ایجاب میکند ساختمانهای شهری اعم از ساختمانهای شخصی يا ساختمانهای خدماتی عمومی يا خصوصی بر مبنای نقشه شهری ویژهای ساخته شوند تا بتواند ضمن پاسخگویی به نیاز شهروندان از هرگونه هرج و مرج و فساد و درگیری جلوگیری کند.
▫️بازار، يعنی مرکز داد و ستد اقتصادی، بلکه افزون بر آن مراکز تولید صنعتی و به طور کلی فعالیتهای اقتصادی، تجاری و صنعتی نیز (در نظر ابن خلدون) يکی از مقومات زندگی شهری است.
▫️به قول ابن خلدون:
▫️پس همچنان مراکز صنعتی در آن برپا میشود و خانههای بزرگ، بسیار و پر تعداد میشوند و محدوده بازارها وسیعتر و گشادهتر میگردد.
▫️وجود فعالیت اقتصادی متمرکز در قالب بازار، يا کارگاههای تولید صنعتی از نظر ابن خلدون یکی از مهمترین مظاهر زندگی شهری است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۲
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از واحد معماری و شهرسازی مصاف
#اطلاعیه 📣📣
💢 واحد معماری و گردشگری موسسه مصاف ایرانیان با همکاری آژانس آرمان برگزار میکند.
🔶 تور آموزشی-تفریحی معماری اسلامی در خانههای کاشان
📝 برنامههای آموزشی با موضوع:
▫️مفهومشناسی معماری اسلامی-ایرانی
▫️عکاسی در معماری
▫️بازدید از بناهای تاریخی: خانه طباطباییها، خانه بروجردیها، باغ و حمام فین کاشان، تیمچه امینالدوله و...
🗓 تاریخ برگزاری:
11و 12 آذر ماه 1400
🏡محل اقامت:
هتل سنتی خادمی
❗️با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی❗️
📍 اولویت ثبتنام با دانشجویان معماری و حوزههای مرتبط میباشد.
📍هزینههای سفر اعم از پذیرایی، بلیط بازدید از بناهای تاریخی و... به عهدهی متولی است.
🎁 همراه با مسابقه و جوایز ویژه
🔗 لینک ثبت نام
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 همبندی
🔸 اگر اسکلت هادی ساختمان، اسکلت فلزی یا میلگردهای بتنی و بدنه هادی بیگانه (انواع لولهکشیهای فلزی و نظایر آن) و بدنه هادی تجهیزات الکتریکی ساختمانها را با یک هادی که دارای سطح مقطع بزرگ و مقاومت الکتریکی کم باشد به یکدیگر متصل شود، تمام نقاط هم پتانسیل میشود. این نوع اتصال «همبندی» نام دارد. همبندی مهمترین روش برای پیشگیری از برق گرفتگی در یک ساختمان است. تصویر فوق، یک سیستم همبندی را نشان میدهد.
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اصفهان از نگاه جهانگردها
🔸 هر کجا که چشم بیاندازی تصویری از تاریخ کهن ایران زمین را میبینی این شهری که نصف جهان خوانندش.
یکم آذر ماه، روز نکوداشت اصفهان مبارک
👤 ناصر خسرو که حدود هزار سال پیش، از اصفهان دیدن کرده است، مینویسد: «من در همه زمین پارسیگویان، شهری نیکوتر و جامعتر و آبادانتر از اصفهان ندیدم.» (دانش پژوه، ۱۳۸۸).
👤 کنت دوگوبینو نیز در سفرنامه خویش، اصفهان را شگفتآور، دارای مجموعه کاخهای با عظمت با سبک معماری خاص و تزئینات و نقاشیهای بینظیر خوانده است (مهدوی، ۱۳۸۸).
👤 درباره نعمتهای طبیعی اصفهان نیز آمبروزیو کنتارینی میگوید اصفهان شهری است که همه گونه نعمت در آن نظیر محصولات غله و میوه فراوان است (نخجوانی، ۱۳۴۸).
👤 جملی کارری، سیاح ایتالیایی که در سال ۱۱۰۵ هجری قمری از ایران دیدن کرده است، اصفهان را شهری با صنعت طلا کاری و نقرهسازی و زری دوزی و تهیه ابریشم شرح داده است (گودرزی، ۱۳۴۸).
👤 هرمان نوردن در سفرنامه خود با عنوان «زیر آسمان ایران»، اصفهان را شهر غرور و افتخارآفرین برای ایران از لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و سبکهای معماری استثنایی آن و هنرهای تزئینی به کار رفته در این معماریها و همچنین هنرهای اصیل و دستی برشمرده است. هرمان نوردن مینویسد که این آثار هستند که توانسته شهرت اصفهان را طی سالیان حفظ نماید (سمیعی، ۱۳۵۶).
👤 کنت دوسرسی ضمن تحسین پل زاینده رود، این پل با راهروهای تاقدارش را یکی از زیباترین ساختمانهای اصفهان نسبت داده است (اشراقی، ۱۳۶۲)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 چرا نماد فلکی قوس نماد اصفهان شده است؟
🔸 در قدیم نیاکان ما شهرها را بر اساس طالع روز و ماه احداث میکردند. آنها برای حرکت ستارگان، خورشید و ماه و تشابه آنها با برجهای صورت فلکی، ارزش و قدرت فوقالعادهای تصور میکردند و این تشابه و تقارن را در برخی از برجها، خوش یمن و در برخی دیگر نحس میپنداشتند. بر همین اساس شهرها را در برجهایی بنیانگذاری میکردند که خوش یمن و نیکو باشد.
🔸 براساس مستندات تاریخی برپایی بارو و حصار بزرگ اصفهان برای تأمین امنیت این شهر تاریخی در دوران حکومت دیلمیان و در زمان حکومت رکن الدوله دیلمی (۳۶۶- ۳۲۲ هجری قمری ) انجام شد. رکن الدوله باروی اصفهان را بر بنیان زایچه این شهر به هنگام قرار گرفتن قمر در برج قوس، بنا نهاد. چرا که به باور آنها طالع خوش یمن بنیان اصفهان در "برج قوس" دیده شده بود.
🔸 آندره گدار معمار و باستانشناس فرانسوی درکتابی به این موضوع نیز اشاره کرده است که "ایرانیان با دانستن نجوم، بنیان اصفهان را در برج قوس تعیین کردند و آن را بر سر در بازار قیصریه قرار دادند." نگاره تاریخی منقوش بر کاشیکاریهای سردر بازار قیصریه در دوران صفوی با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذرماه) با محتوایی متعالی طراحی شد و امروز از آن به عنوان نماد اصفهان یاد میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 تعریف شهر - بخش ششم
◻️ ویل دورانت مورخ و جامعهشناس معروف، فرهنگ کشاورزی را پایه تمدن و آغاز شهرسازی در جامعه بشر میداند. وی معتقد است فرهنگ عمومی، فکر کشاورزی میآفریند و با پیداش فکر کشاورزی مستند به فرهنگ عمومی، زندگی شهری پدیدار میگردد و زندگی شهری منشأ پیدایش تمدنهاست. در زندگی شهری فرهنگ مشترک شکل میگیرد و فرهنگ مشترک اساس شکلگیری تمدن است. مقصود از فرهنگ مشترک (در نگاه ویل دورانت) عقاید اساسی مشترک، اصول اخلاقی مشترک و زبان مشترک است.
◻️ ویل دورانت میگوید: وقتی فرهنگ عمومی به حد معیّنی برسد، فکر کشاورزی تولید میشود (Agriculture) و تنها تمدن است که انسان را به فکر ایجاد مدینه و شهر (city) میاندازد.
تا آنجا که میگوید: در شهر است که (به حق يا به باطل) نتیجه ثروت و هوشمندی مردم، مزارع و دهات اطراف شهر گرد میآید و در همینجاست که روح اختراع وسایل آسایش زندگی و تجمل و خوشگذرانی و راحت طلبی را فراهم میسازد. بازرگانان در شهر به يکدیگر میرسند و کالای مادی و فکری خود را با هم مبادله میکنند.
◻️ در محل برخورد راههای بازرگانی در شهرهاست که تفکر مردم بارور میشود و نیروی خلاق آن آشکار میگردد و بالاخره در شهر است که دستهای از مردم از غم تولید اشیاء مادی میآسایند و به فکر ایجاد علم و فلسفه و ادبیات و هنر میافتند. آری مدنیّت از کلبه برزگر آغاز میشود ولی در شهر به گُل مینشیند و بار میدهد.
◻️ در چند سطر بعد اضافه میکند:
▫️این شرایط مادّی زیستی برای پیداش تمدن ضرورت دارد ولی شروط کافی برای تولد آن به شمار نمیرود. لازم است بر آنها عوامل دقیق روانی افزوده شود و نیز لازم است نظمی سیاسی ولو بسیار ضعیف و نزدیک به هرج و مرج (مانند آنچه در رم و فلورانس در دوره رنسانس بود) برقرار گردد، ناگزیر باید وحدت زبانی تا حدود معیّنی پیدا کند تا مردم بتوانند به راحتی افکار خود را با يکدیگر مبادله کنند و نیز لازم است که قانونی اخلاقی از راه معبد يا خانواده يا مدرسه يا غیر آن برقرار شود.
▫️شاید لازم باشد که در میان مردم در عقاید اساسی و ایمان به غیب يا به چیزی که کمال مطلوب است وحدتی ایجاد شود. در آخر باید گفت که وسایل تربیتی نیز باید در کار باشد که با وجود سادگی و ابتدایی بودن، فرهنگ را از نسلی به نسلی دیگر انتقال دهد (تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۴-۵).
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۳-۲۴
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ضدآب کردن اتصالات الکتریکی با استفاده از رزین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 تعریف شهر - بخش هفتم
◽️ شهر عرفی افزون بر عناصر سه گانه شهرشرعی (یعنی مردم، قانون، حاکم) از عناصر ذیل تشکیل میشود:
▫️جمعیت انبوه همراه با تعاون و خدمت متقابل؛
▫️فرهنگ مشترک شهری متشکل از اصول اخلاقی مشترک، عقاید اساسی مشترک، زبان مشترک؛
▫️فعالیتهای اقتصادی، تجاری و صنعتی متمرکز؛
▫️ساختمانهای بزرگ پاسخگوی نیازهای زندگی شهری؛
▫️نقشه تضمین کننده نظم شهری میان زیستگاه مردم و مراکز خدمات شهری.
◽️از منابع اسلامی چنین استفاده میشود که شهر عرفی با شکلگیری شهر شرعی آغاز میشود و هسته مرکزی شهر شرعی با خانواده رهبر سیاسی شکل میگیرد و با پیوستن خانوادههای دیگر به این هسته مرکزی، نخستین نهاد اجتماعی شهری؛ يعنی شهر شرعی پدید میآید.
◽️این شهر شرعی متشکل از مردمی است که با پیوستن به هسته مرکزی شهر شرعی؛ يعنی خانواده رهبری سیاسی، شهری به وجود میآورند که از عناصر بنیادین شهر شرعی (یعنی حاکم، قانون، مردم تابع قانون حاکم) تشکیل میشود. این شهر شرعی بنیاد اصلی شهر عرفی اسلامی را شکل میدهد.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۴-۲۵
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 کاربردیترین صندلی چرخدار برقی برای عبور از موانع و پلهها
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 جادههای پلاستیکی
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 خلاقیت و سادگی در طراحی جزئیات
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 تعریف شهر - بخش هشتم
◻️ سوره بقره آیات ۱۲۴ تا ۱۲۹ در تبیین تاریخچهی آخرین دوره شکلگیری شهر شرعی اسلامی و سپس شهر عرفی برخاسته از شهر شرعی، ابتدا به شکلگیری امامت الهی اشاره شده سپس به شکلگیری خانواده امامتی که خاستگاه تداوم امامت و هسته مرکزی شهر شرعی است، اشاره شده و اینکه «بیت الله» که خانه خدا و خانه امامت الهی است به عنوان مرکز شهر شرعی، مرجع و ملجأ و پناهگاه مردم و مقرّ امامت و نماد شکلگیری شهر شرعی معیّن گردیده است؛ لهذا در اینجا ابتدا وصف «مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا» به بیت الله داده شده و سپس با اضافه بیت به خداوند «طَهِّرَا بَيْتِيَ» وصف خانه خدا بودن به آن داده شده و در جای دیگر همین «بیت» به عنوان خانه امام و مقرّ امامت یاد شده است.
◽️«وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ» (حج: ۲۶)
(به خاطر بیاور) زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم _ به عنوان قرارگاه امامت_ آماده ساختیم.
در آیات فوق پس از اشاره به شکلگیری شهر شرعی به پیدایش شهر عرفی بر بنیاد آن شهر شرعی اشاره شده است.
◽️«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» (بقره: ۱۲۶)
و (به ياد آورید) هنگامى را که ابراهیم گفت: پروردگارا! این سرزمین را شهر امن قرار ده و اهل آن را آنها که به خدا و روز بازپسین، ایمان آورده اند از ثمرات (گوناگون)، روزى ده.
◻️ در این آیه ضمن اشاره به برپایی شهر عرفی بر بنیاد شهر شرعی به سه عنصر اساسی شهر عرفی اشاره شده است:
◽️امنیت، که با حاکمیت قانون و اطاعت مردم از قانون و مجری آن تحقق میپذیرد، «رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا» پروردگارا این شهر را برخوردار از امنیّت بفرما.
◽️شکوفایی اقتصادی، که نتیجه فعالیت اقتصادی است، «وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ» و به اهل این شهر از هرگونه میوهها روزی کن.
◽️مبانی مشترک فرهنگی و اعتقادی برخاسته از ایمان به خدا و روز جزا، که تضمین کننده زندگی سالم شهری است «مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» از آنها آنان که به خدا و روز جزا ایمان میآورند.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۲۵-۲۷
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 سقف تیرچه کرومیت با قالب غیر ماندگار
🔹 ابعاد و وزن قالب پلاستیکی غیر ماندگار:
🔸 این نوع قالبها تقریباً در همان ابعاد و اندازههای بلوکهای پلی استایرن (یونولیتی) تولید میشود و نسبت به آنها سنگینتر هستند. البته این موضوع مشکلی ایجاد نمیکند زیرا این قالبها قرار است که پس از استفاده در سقف از آن جدا شوند
🔹 قیمت تمام شده قالبهای غیر ماندگار:
🔸 این قالبها گرانتر از بلوکهای پلیاستایرن است. تقریباً قیمت هر قالب غیرماندگار پلاستیکی ۴ تا ۵ برابر بلوکهای پلیاستایرن است. البته با توجه به این که این بلوکهای در یک مرحله خریداری میشود، کرایه حمل و نقل را به شدت کاهش میدهد. بلوکهای پلیاستایرن باید سقف به سقف خریداری شود.
اگر به صورت یکجا نیز خریداری شود تفاوتی ندارد. زیرا به میزان مورد نیاز برای همه سقفهای ساختمان باید خریداری شود، اما بلوکهای پلاستیکی غیر ماندگار تنها به میزان مورد نیاز یک سقف خریداری میشود و همان مقدار برای سقفهای بعدی نیز جدا و دوباره استفاده میشود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 طراحی خلاقانه چراغ
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 رنگهایی که در جهان به نام رنگهای ایرانی معروفاند
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 ارگ شیخ بهایی (هفت برج خارون) - نجف آباد
🔸 نام هفت برج خارون برگرفته از قنات خارون یا قنات خواهران میباشد.
ارگ مذکور در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده است و دارای ۷ برج میباشد که ۶ برج از آن کبوتر خانه است. هر برج حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد که با دیوارهای کاهگلی ۵ متری به یکدیگر متصل شدهاند.
🔹 از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این ارگ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
•تقسیم بندی برجها براساس زوایای خاص
•قرار گیری دیوارها در اضلاع مشخص
•دارای سر در ورودی به عنوان شاهنشین 🔸 این ارگ به منظور فراهم کردن کود حیوانی (پرندگان) جهت مصارف کشاورزی احداث گردیده بود. کبوتر و کبوترخانه از نمادهای اصلی شهر نجف آباد در گذشته بوده است. #ایران_نگین_زمین 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari