eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.4هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
118 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷️ فقط ۱ درصد زمین‌های مسکونی کشور را ساخته‌ایم 🔹️ در حالی که ساخت خانه برای مردم، وظیفهٔ دولت است و زمین و مصالح ساختمان‌سازی لازم هم در اختیار دولت هست، هر روز بر تعداد مستأجران خانه‌های کوچک افزوده می‌شود. چرا؟! 🔹️ از مدل حکومتی مولا علی علیه‌السلام زیاد شنیده‌ایم. اما نتیجهٔ آن را خود حضرت در روایتی نقل کرده‌اند «در کوفه همه زندگی مناسب دارند: صاحبان پایین‌ترین شغل‌ها هم نان گندم می‌خورند، خانه و سرپناه دارند، و از آب گوارا (فرات) می‌نوشند.» (بحارالانوار، ج۴۰، ص۳۲۷). اما در آن دوره، با وضعیت اسف‌بار جامعه و حکومتی که به دست ایشان رسیده بود، چطور چنین امری محقق شد؟ 📌 مشاهده مشروح گزارش در لینک زیر https://farsnews.ir/MinaForghani/1711873918264814918 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ چرا گفتن معماری اسلامی وجود ندارد، حرف غیر علمی و غیر عقلی و غیر دینی است؟ 🔸جناب لنکرانی فرمودند: معماری و شهرسازی اسلامی وجود ندارد یعنى ديتيل فنی و ابعاد و اندازه و تعداد نداریم. 🔸 واقعا جای تعجب است! كدام یک از نظریه پردازان مکاتب از مسائل فنی و ديتيل و ابعاد اندازه معماری و شهرسازی سخن گفته اند؟ 🔻اگر اینطور باشد؛ افلاطون و دکارت یعنی آفریدگاران مكتب مدرنيته نیز از مسائل فنی معماری سخن نگفتند، لذا معماری مدرن وجود ندارد. 🔻هايدگر یعنی خالق مکتب پست مدرن نیز از مسائل فنی تخصصی معماری و شهرسازی سخن به میان نياورده لذا معماری و شهرسازی پست مدرن نیز وجود ندارد! 🔻ژاک دریدا صاحب مكتب دیکانستراکشن نیز از مسائل فنی و تخصصی معماری صحبتی نکرده لذا معماری و شهرسازی دیکانستراکشن نیز وجود ندارد! 🔸اما جدا از این مطالب باید بدانید که حتی برخی از مطالب تخصصی اعداد و ارقام و تعداد نیز در آیات و روايات مطرح شده که جناب لنکرانی احتمالا بی اطلاع از آن هستند! 🔸باید بدانید معماران هستند که از مسائل تخصصی فلسفه معماری را تبدیل به معماری و شهرسازی می‌کنند نه صاحبان مكاتب و فلسفه 🔸بطور مثال آیا می‌دانستید اسلام در مورد متريال كف صحبت نموده ؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد ارتفاع سقف صحبت نموده؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد ارتفاع جانپناه صحبت نموده ؟ آيا می دانستید اسلام در مورد ابعاد فضاها و فواصل کاربری ها از هم صحبت نموده؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد گچ کجا استفاده کنید در طراحی صحبت نموده؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد هندسه صحبت نموده ؟ آیا می‌دانستید اسلام درباره عرض خیابان های فرعی و اصلی صحبت کرده؟ آیا می‌دانستید اسلام درباره بیرون زدگی بناها و بالکن صحبت کرده؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد نوع کاربری ها و انواع دسته ریز فضاها صحبت نموده ؟ آیا می‌دانستید اسلام در مورد تعداد و نوع مساجد هر شهر صحبت نموده ؟ 🔸این مطالب تخصصی معماری بسته به شرایط زمان میتواند متفاوت شود و انتظاری هم از صاحبان مکاتب نیست که راجب این جزئیات صحبت نمایند ولی جناب لنکرانی باید بدانند دقیقا مطالبی که ایشان فرمودند در آیات و روایت موجود بود. 👤 رهبر انقلاب: شوراهای شهر در فعالیت‌های خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه‌ی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 رویکرد لیبرال جایی بین ایرانیان نداشت 🔹ایرانیان که از دیرباز در جهان به یکتاپرستی معروف بودند، رویکرد ضدلیبرال هم در بین آنان یافت می‌شد. از همین منظر، احترام به همسایگان را امری الهی و واجب می‌پنداشتند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این امر مهم، جایگاه والاتری به خود گرفت. چون خدمت به خلق یک عبادت محسوب می‌شد و از جایگاه مهمی در آموزه‌های دینی برخوردار بود. کریمی با این مقدمه می‌گوید: «مثلاً در روایات اسلامی آمده بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر از دیگران باشد و بدترین مردم کسی است که خیرش به دیگران نمی‌رسد. پس مسألهٔ احترام به همسایه و خدمت به خلق هر روز پررنگ و پررنگ‌تر می‌شد». 🔶احترام به همسایه به‌خاطر خدا 🔹کریمی با بیان این نکات به این موضوع می‌رسد که هدف ایرانیان از احترام و خدمت به همسایه، کسب رضایت خدا بوده است: «با اندکی تأمل و مطالعه به این حقیقت مهم می‌رسیم که احترام به همسایه در دنیای یکتاپرستی و اسلام اگر به‌خاطر خود همسایه باشد، پاداشی نزد خداوند ندارد. بلکه شرک هم محسوب می‌شود. چون این کار برای خدا نبوده و هر کاری برای خدا نباشد، شرک تلقی می‌شود. پس احترام به همسایه، با نگاهی الهی و بدون چشم‌داشت و فقط برای شادی و رضای خداوند انجام می‌شده است. ایرانیان برای شادی و رضایت الهی از هر فرصتی استفاده می‌کردند و حتی آن را در قالب معماری نیز وارد می‌کردند». 📎 مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: بگذار فرزندت تا هفت سالگی به بازی بپردازد...... (حرعاملی، حسن بن علی، وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۴۷۵، باب ۸۳ من ابواب احکام الاولاد، ح۴.) 🔸 پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آن‌چنان به بازی کودکان اهمیت می‌دادند که گه‌گاه به هنگاه سجده، نوه خردسالشان امام حسین (علیه‌السّلام) بر پشت آن حضرت می‌نشست و...... (نسائی، احمد بن شعیب، سنن النسایی، ج۲، ص۲۲۹، باب۸۳ من کتاب التطبیق، ح۱۱۴۱). 🔸طبق گفته روانشناسان، کودکان باید با مادر و پدر و خواهر و برادر خود در کودکی بازی کنند و بردن کودکان به مهدکودک در سنین پایین اصلا درست نیست و در تربیت کودکان تاثیرات بسیار منفی می‌گذارد. 🔸حال آیا در خانه‌های کوچک امروزی بدون حیاط این امکان برای کودکان ما فراهم است؟ چرا برخی تمایلی به دیدن تاثیرات منفی خانه‌های کوچک بر بخش‌های مختلف زندگی ندارند و هرروز خانه‌های مردم کوچک‌تر می‌شود. آیا امکان اینکه مادر خانواده هرروز فرزند خود را برای بازی به یک مکان خاص در شهر ببرد هست؟ چرا خانه را می‌خواهند تبدیل به خوابگاه کنند؟ آیا تاثیر بسیار مخرب خالی نشدن هیجانات کودکان در بچگی را نمی‌دانند، یا برایشان مهم نیست؟ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
هنر_اسلامی_در_چالش_مفاهیم_معاصر_و_افق_های_جدید.pdf
867.2K
📄 عنوان: هنراسلامی در چالش مفاهیم معاصر و افق های جدید ✍️ نویسنده: محمدجواد مهدوی نژاد 🔸واژگان کلیدی: 💠 کتابخانه مجازی واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 https://t.me/Masaf_ArchLibrary
🔷 ساخت پیرنشین جلوی خانه‌ها در راه خدا 🔻کریمی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمودهای معمارانهٔ احترام انسان‌ها به همدیگر، «پیرنشین» را مثال می‌زند که در جلوی ساختمان‌ها طراحی می‌کردند: «مردم از پس آن، پول در نمی‌آوردند و فخر نمی‌فروختند. حتی نیت و نگاه‌شان آن‌قدر الهی بود که آن را زیبا طراحی و اجرا می‌کردند تا اگر همسایه و حتی غریبه‌ای از کنار ساختمان عبور می‌کرد و می‌خواست لحظه‌ای استراحت کند، با نگاه به اطراف پیرنشین حظ بصری هم ببرد تا صاحب‌خانه بیشتر رضایت الهی را کسب کرده باشد». 🔹رویکرد لیبرال، قاتل پیرنشین‌های ایرانی 🔻اما در دنیای لیبرال، فرد هیچ‌کس جز خودش را نه‌تنها مهم نمی‌داند، بلکه دیگران را مضر هم می‌داند. به همین خاطر می‌بینیم به گفتهٔ «برایان بری» در دنیای لیبرال «هدف آدمی در زندگی، به‌دست آوردن خواسته‌های شخصی است و اگر بخواهد خود را فدای دیگران کند، آن هم به خاطر موجودی موهوم به نام «جامعه»، از این هدف منحرف شده است». 🔻در تفکر لیبرال فقط «من» مهم است. همه چیز حول محور «من» و برای تأمین خواسته‌های «من» است. دیگران هیچ جایگاهی در این تفکر ندارند. 📎 مشاهده گزارش کامل این مطلب 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
⭕️ راه اندازی بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست : 🔹این دولت از ابتدای شروع بکار، بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست راه‌اندازی کرده است. 🔹امسال با توجه به شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری، کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست را مد نظر داریم که در حال انجام است. 🔹هم‌چنین خانه‌های فنآور با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و مجموعه محیط زیست ارتباط خوبی دارند. در این حوزه پیشتاز هستیم و سعی می‌کنیم شعار سال را به نحو مطلوب محقق کنیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶لیبرالیسم یعنی منفعت من 🔸 در‌ دیدگاه لیبرالیسم نباید از کسی انتظار بخشش داشت. در این دنیا هر چیزی جز «من» بی‌اهمیت و مضر است. پس پیرنشین که نمود معماری احترام انسان‌ها به همدیگر محسوب می‌شود، در این دیدگاه نه‌تنها اصلاً مطرح نیست، بلکه امری کاملاً منسوخ، غیرمنطقی و غیرعقلانی است. چرا «من» باید بخشی از زمین یا ساختمانم را در اختیار دیگران قرار بدهم تا آنها استراحت کنند؟! فایده‌اش برای من چیست؟!». 🔸از این بابت است که می‌بینیم الان جلوی ساختمان‌ها خبری از پیرنشین‌های زیبا نیست. عده‌ای حتی جلوی ساختمان‌ها هم یک میله بر زمین فرو می‌کنند که نه‌تنها شما بلکه ماشین‌تان را هم لحظه‌ای در کنار ساختمان‌شان نبینند. 🔶 معماری خانه‌ها تحت تأثیر حاکمیت است 🔸«جهان‌بینی لیبرال همیشه و در همه جا وجود ندارد. انسان‌هایی هم پیدا می‌شوند که هنوز نگاه و رویکرد الهی و اخلاقی خود را حفظ کرده‌اند. ولی بالاخره انسان‌ها تحت‌تأثیر حکومت‌ها هستند.». او در این باره «کاداستر» را مثال می‌زند. کاداستر یعنی حدنگاری یا نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بر اساس مرزهای آن بتوان سند مالکیت صادر کرد؛ به طوری که ارزش، موقعیت و مالکیت زمین برای اشخاص خصوصی و مراجع اداری و قضایی معین شود. 🔸 «وقتی از طریق کاداستر حق مردم از زمین پرداخت نمی‌شود و مسکن به سرمایه و یک کالای گرانبها تبدیل می‌شود، نمی‌توان از مردم انتظار بخشش این کالای گرانبها را داشت. چون مردم با زحمت بسیار بعد از چند ده سال تلاش موفق می‌شوند یک خانهٔ آپارتمانی ۷۰متری بخرند که اصلاً پیشخوانی ندارد تا بخواهند آن را هم ببخشند». 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟧 ایرانیان متمدن از دیرباز زندگی با طبیعت را بلد بودند و خودشان را با شرایط وفق داده و آنجایی که لازم بوده است طبیعت را به خدمت خود در می‌آوردند و البته همیشه سعی داشتند کمترین آسیب را به طبیعت بزنند و همین‌گونه هم بوده است. 🔹شهر یزد را می‌توان نماد این سبک زندگی دانست، مردمانی در دل کویر که زندگی کردن در دل خشکی و خاک را معنا کردند. 🔹معماری این مردم در جهت پاسخ به اقلیم سوزان و نیازهای خودشان بوده است. 🔹کسی برای خودنمایی معماری نمی‌کند، کسی آسایش خود را فدای دیده شدن نکرده است، کسی نمی‌گوید به من چه و درمورد شهر و خانه خودشان مسئولیت داشته‌اند. 🔹ایرانیان بلد کار بودند، تا زمانی نگاه به دست دیگران برایشان افتخار شد، تا زمانی که فرنگ‌رفتگان از فرنگ برگشتند و تحقیرشان کردند، تا موقعی که انسان‌هایی پیدا شدند که غربگرا و غربگدا نام گرفتند. 🔹برای ساختن تمدنمان باید دوباره به زندگی مسالمت‌آمیز باهم برگردیم و خودمان را باور کنیم. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶گرانی مسکن، سبک معماری را تغییر می‌دهد 🔻«مردم وقتی مسکن را گرانبها می‌یابند به جای عقب‌نشینی ساختمان و اهدای پیرنشین به همسایگان و رهگذران، جلونشینی هم می‌کنند و سانتی‌متر به سانتی‌متر ساختمان را استفاده می‌کنند. چون چاره‌ای جز آن برای خود نمی‌بینند!». کریمی با بیان این نکتهٔ کلیدی دو گروه را جدا می‌کند که مصداق این نکته نیستند: «این نکته در مورد سرمایه‌دارانی که زمین بزرگ دارند و با این حال ساختمان‌شان پیرنشین ندارد و نیز برای انسان‌هایی که با وجود زمین کم باز هم یادشان نمی‌رود که باید انسان‌های دیگر را تکریم کنند صادق نیست.». 🔶 جهان‌بینی لیبرال یا الهی؟ مسأله این است! 🔻«در جهان‌بینی لیبرال، رشد در «تفردگرایی و خودخواهی» است و هر چه هست برای «من» است. ولی در جهان‌بینی الهی، رشد در «ضد تفردگرایی و ضد خودخواهی» است. چون اصلاً چیزی جز خدای جهانیان وجود ندارد.». 🔻به قول سعدی شیرازی وقتی انسان رشد می‌کند تازه متوجه می‌شود که جز خدا اصلاً چیزی در جهان وجود ندارد و هر چه هست خداست: «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند * بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت». 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تمام ایران سرای من است شهر تبریز است و خاکش تربت مردانگی مردمانش سرو قامت، اسوۀ آزادگی به چه شیرین است زبانش، ترکی شیرین سخن من که می‌نازم به نامش ، با تمام بندگی ✍️ شهریار 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari