افق
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفدهم)
🔰 فرض کنید در آن مقطع زمانی بودیم. فرض کنید آنچه از موجود تکسلولی تا انسان رخ داده بود را ندیده بودیم. فرض کنید آخر داستان را نخوانده بودیم و تنها مبتنی بر استدلال علمی میخواستیم پیشبینی کنیم چه میشود؟ فرض کنید دانشمندی بودیم که هر چه از قوانین جهان تا کنون کشف شده است میدانستیم ولی سر از آن مقطع زمانی در آورده بودیم. طرف کدامیک را میگرفتیم. حرف کدامیک علمی بود؟ سروش آسمانی یا دانشمند کلبی مسلک؟
❇️اگر همین سوال را در آن مقطع از یک داروینیست میپرسیدیم، طبیعی است که طرف دانشمند کلبی مسلک را بگیرد و راستش را بخواهید من هم اگر در آن مقطع بودم، حاضر نبودم ادعاهای گزاف سروش آسمانی را بپذیرم. اما توجه داشته باشید که گزافترین ادعا، ادعای امروز داروینیستها است که نه تنها افسانه بافیهای سروش آسمانی را میپذیرند، بلکه میگویند طبیعت راهی جز این نداشته است که این مسیر افسانهای را طی کند!! هیچ تصادفی در کار نبوده. اگر فیلم را عقب بزنیم و دوباره به همان موجود تک سلولی برسیم، آن موجود تک سلولی در اثر جبر طبیعت چاره ای جز این نداشته است که به جایی برسد که ما رسیدهایم.
👈 از این منظر است که میگوییم ایدئولوژی داروینیست گزافهگو تر از تمام افسانهسرایان الههها و ربالنوعهای کهن است. بله داستان حیات افسانه نیست، رخ داده است. ولی اینکه تنها با نظریه انتخاب طبیعی بتوان آن را توضیح داد افسانهای بیش نیست. صرفاً یک ایدئولوژی است نه علم. ایدئولوژی که ایده آن چندان چنگی به دل نمیزند.
#داروینیسم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پدر داستان نویسی ایران که همسر آلمانی خود را مسلمان کرد!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین
▪️قسمت پانزدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین (۴)
🔸یکی از مهمترین مفاهیم دینی، مفهوم «ولایت» است. ولایت در تعریف کارکردگرایانه از دین، اتصال و اتحاد میان مؤمنین را ایجاد می کند. این اتصال به جهت وجود دو جبهه در برابر یکدیگر است: جبهه «ولایت الله» و جبهه «ولایت طاغوت». وجود این دو جبهه را در سرتاسر قرآن به ویژه آیات کلیدی آن مانند «آیت الکرسی» میتوان مشاهده کرد.
🔸درگیری اصلی این دو ولایت بر سر مدیریت و حکمرانی بر جهان (ربوبیت) است. نزاعی سیاسی که شیطان راجع به ربوبیت عالم هستی در برابر خدای متعال ایجاد کرد. نزاعی که همیشه وجود داشته و تا برپایی حکومت امام زمان(عج) و پیروزی جبهه «ولایت الله» ادامه خواهد داشت.
🔸همانطور که میبینید، این تعریف از ولایت، کاملاً سیاسی است. تعریفی که در آیات و روایات بسیاری میتوان شواهد فراوانی برای آن ارائه کرد.
🔸اما در قرائت سکولار از دین، مفهوم کلیدی ولایت صرفاً به معنای به معنای «محبت اهلبیت» تعریف میشود. یعنی نقش اصلی ولایت که فرماندهی در نزاعی تاریخی_سیاسی است نادیده گرفته میشود. ولایت مداری را صرفاً در زیارت و روضه و اشک میبیند؛ اما آن را از کارکرد اصلی خود تهی میکند. لذا تربیت شدگان این نگاه، هیچ گونه درگیری با «جبهه طاغوت» ندارند و همین که زیارت و اشک و روضهای داشته باشند، خود را ولایتمدار میبینند.
🔸رسوب این نگاه در اندیشه مؤمنین میتواند در نتیجه تفسیری جاهلانه از ولایت باشد. اما غالباً در اثر تبلیغ و ترویج این نگاه توسط جبهه طاغوتی در اندیشه مؤمنین است. چون این نگاه، جبهه حق را از نیروی مبارز خالی میکند و این به نفع «جبهه طاغوت» است. لذا در طول تاریخ تا امروز محبین و شیعیان بسیاری را میتوان مشاهده کرد که علی رغم حضور گسترده در مراسم و مناسک دینی، هیچ گونه خطری برای طاغوت زمان خویش ندارند.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی، سید علی خامنهای، انتشارات صهبا، فصل ولایت.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا نمیشود تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را مشخص کرد؟!
🔻 چرا تحقیق شیخ جعفر کاشف الغطاء پیرامون پیدا کردن تاریخ دقیق #شهادت_حضرت_فاطمه(س) به سرانجام نرسید؟!
▪️شهادت حضرت فاطمه (س) به روایت ۷۵ روز درست است یا ۹۵ روز؟
👤 حجتالاسلام راجی
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
◾️دفن شبانه #حضرت_زهرا سلام الله علیها و خشونت عمر بن خطاب
🔸 بعد از آنکه آن بانوی شهیده توسط شقیترین افراد به شهادت رسید، بنابر وصیت خودشان شبانه به خاک سپرده شدند و محل دفنشان نیز مخفی ماند.
صبح روز بعد عمر و ابابکر و عدهای از مردم به خانه حضرت آمده تا بر زعم باطل خود، بر جنازه صدیقه شهیده سلام الله علیها نماز خوانده و آن حضرت را دفن کنند.
اما وقتی متوجه شدند که دفن آن حضرت با غربت و مظلومیتِ تمام در شب صورت گرفته، متعجب شدند و لب به اعتراض گشودند.
💢 بین عمر بن خطاب و مقداد رضوان الله تعالی علیه در گیری رخ داد.
نکتهای که در این گفتگوی مقداد و عمر مشهود است، اشاره به جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد که مقداد چنین میگوید:
دختر رسول الله از دنیا رفت و خون از پشت و پهلوی او میرفت آن هم به سبب ضرب شمشیر و تازیانهای که شما به او زدید.
📚کامل بهایی (ترجمه فارسی)، ص ۳۱۴.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
❇️ تبارشناسی سکولاریزم
✍ چه کسانی دربارۀ حکومت دینی صلاحیت اظهار نظر دارند؛ مردمی که در سایۀ آن دین و این حکومت میخواهند زندگی کنند؟ یا حاکمانی که دور از چشم آن دین میخواهند فرمانروایی کنند و جولان بدهند؟
✳️ کسانی که از جدایی دین و سیاست ذینفع هستند، کاملاً طبیعی است که مدافع سکولاریزم باشند. برای اینها مخالفت با حکومت دینی همان قدر اهمیت دارد که ثبات و برقراری قدرت خودشان اهمیت دارد. بنا بر این طبقۀ حاکمِ غریبه با دین را باید نخستین و سرسختترین مخالفان حکومت دینی دانست.
▫️البته این قابل انکار نیست که گاهی حکومتهای به ظاهر دینی، خود در طرد جوامع از دین مقصر بودهاند و موجب بدنامی حکومتهای دینی شدهاند؛ و این همان چیزی است که به نام «بنیادگرایی دینی» از آن یاد میشود. اما فعلاً سخن در این است که اگر حکومتی حقیقتاً هم دینی باشد، مخالفتهای ساختگی در مسیر آن ناگزیر است.
🔸مخالفتهای امروز سکولارها با حکومت دینی بیش از اینکه یک مخالفت علمی و منطقی باشد، از جنس تمسخرها و هوچیگریهایی است که قرآن در جریان مبارزات انبیا به آن اشاره میکند. «اینکه در آیۀ کریمه میفرماید: «يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون(یس: 30)»، این مستهزئین [مسخره کنندگان] چه کسانی بودند؟ عمدۀ مستهزئین کسانی بودند که حضور دین در جامعه را مانع و رادع خودسری و خودکامگی و قدرتهای بیمهار خود به حساب میآوردند. [در کنار کسانی که دلبسته به شهوات بودند و با اغراض شخصی با دین مخالفت میکردند]. (بیانات رهبر انقلاب، 19/6/1381)
💠 دین اساساً نافی هرگونه اقتدار هواپرستانه است و اطاعت از هرکسی را ـ جز از مسیر فرمان خدا ـ از اساس مردود و نامشروع اعلام میکند؛ و این چیزی است که پایههای قدرت حاکمان غیر الهی را سست و متزلزل میکند. «اسلام اولین کاری که میکند، مردم را آمادۀ مجاهدت و تلاش بیوقفه در راه رسیدن به آرمان نهایی ـ که توحید است ـ میکند. توحید در فضای اجتماع، توحید در فضای سیاست، یعنی عبودیت پروردگار و لاغیر. این چیزی است که دشمن را میترساند و استکبار را خشمگین میکند.» (بیانات رهبر انقلاب 15/7/87)
👈 در مرحلۀ بعد، متن و محتوای ادیان الهی است که برای حاکمان ایجاد چالش میکند و سد راه اغراض شوم آنها میشود. «کسانی که میخواهند صحنۀ اقتصاد و سیاست و فرهنگ و فعالیت اجتماعی را محل تاخت و تاز اهواء و شهوات و خباثتهای خودشان قرار بدهند و بندگان خدا را بندگان خود کنند، معارضی که میبینند، دین است». (بیانات رهبر انقلاب، 10/11/1379)
عجیب این است که همین حاکمان فرصتطلب، دینی را که به جنگ آنها آمده «افیون تودهها» مینامند و سکولاریزم را توصیه و ترویج میکنند!
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ماجرای زنی که سیصد سال آمدن منجی را به جلو انداخت...
🔸در عالم رازی ست که جز با خون مظلوم فاش نمیشود!
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
آیات فتح و دعای نصر؛ توصیه رهبر انقلاب برای پیروزی جبهه مقاومت
💠حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی، خواندن سوره فتح، دعای چهاردهم صحیفه سجادیه و دعای توسل را برای موفقیت جبهه مقاومت توصیه کردند.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل دوم : عقلانیت و واقع بینی در هندسه دین
▪️قسمت اول: دین، واقع بینانه ترین برنامه رشد انسان
💠واقع بینی و حس گرایی ادعای فراگیری در میان علوم و اندیشه های مدرن است. به ویژه اندیشمندان علوم انسانی به طور گستردهای بر «تجربهگرایی» تأکید دارد. نظریات و فرضیه های خود را به بوته آزمایش می برند و صحت سنجی می کنند.
👈این رویکرد نه تنها با دین تنافی ندارد، بلکه اساساً دین نیز تأکید بر استفاده از تجربه دارد. در دهها روایت از معصومین(علیهم السلام) بر استفاده از تجربه تأکید شده است. به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «تا كارى را نيازموده اى اقدام مكن، لا تُقْدِمَنَّ على أمرٍ حتّى تَخْبُرَهُ.» (غرر الحكم: ح ۴۶۰۲۲۷) همچنین قرآن کریم در آیات فراوانی کسانی که به تجربه گذشتگان بی توجهی می کنند را به شدّت مورد سرزنش قرار می دهد. خدای متعال در صدها آیه از عقل و علم سخن می گوید. دستور به تدبّر و تفکر و تعقّل و سؤال از اندیشمندان می دهد.(آیه ۴۳ سوره نحل)
🔹اما با توجه به پیشینه ای که کلیسا و آیین مسیحیت در مخالفت با تجربه و علم داشته، چنین تلقّی می شود که اساساً دین با علم مخالف است. لذا کتابها و مقالات بسیاری در موضوع تعارض «علم و دین» نگاشته شده است. در حالی که چنین چیزی امکان ندارد و دین به هیچ وجه با علم تعارض نخواهد کرد.
🔸اگر در موضوعی نیز تصور می شود که سخن دین با برخی یافته های کنونی در تعارض است، این به معنای تعارض علم و دین نیست؛ بلکه باید با آن مانند مخالفت نظریه دو اندیشمند تعامل شود. یعنی سخن دین در آن موضوع باید به بوته آزمایش علمی برود و سنجیده شود. به ویژه که سخن خدای متعال و ائمه معصومین(علیهم السلام) با توجه به برخورداری از منبع بی نهایت علوم حقیقی، صائب و خطاناپذیر است. بنابراین کنار گذاشتن نظر دین در هنگام تعارض با اندیشههای بشری بدون بررسی دقیق، از منظر علمی روش درستی به نظر نمیآید.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
▪️احیای فاطمیه
🔸 ایام فاطمیه به معنای ایام شهادت نیست بلکه مقطعی از تاریخ صدر اسلام است که از روز ۲۸ صفر آغاز و تا شهادت حضرت زهرا س ادامه مییابد، و ما درباره اتفاقات آن مقطع مطالبی را به اشتراک میگذاریم.
وقایعی مانند غصب خلافت، بررسی عوامل آن، نقش طراحان و حرکات آنها، مواجههی حضرت صدیقهی طاهره (س) و مواضع ایشان در برابر غاصبان و... از اهمّ این موارد است.
آنچه اتفاق افتاد کودتایی بود در شکل غصب خلافت.
⭕️ اما هدف غصب خلافت نبود بلکه حذف امامت بود.
💠 پاسخی مهم به جریان سقیفه
وقتی کودتای سقیفه اتفاق افتاد، برخی از حضرت زهرا سؤال کردند که چگونه این اتفاق افتاد؟
حضرت پاسخ دادند: پس از حادثهی غدیر، خداوند برای هیچکس عذر و بهانهای باقی نگذاشته است.
یعنی امامت، اصل اصیل دین است و بسیار مهم است. باید بدانیم صدیقهی طاهره س در مقابل سقیفه، نسبت به مسئلهی خلافت و امامت امیرالمؤمنین ع چه موضعی داشتند. باید بدانیم که حضرت زهرا س، به خلیفه اول و دوم اهل سنت فرمودند: بدانید مرا آزار و اذیت کردید، من از شما راضی نیستم و بعد از هر نماز واجب شما را نفرین میکنم.
✅ چون دفاع از امام و امامت واجب بود، حضرت زهرا س پشت درب خانه آمدند و به شهادت رسیدند.
صدیقهی طاهره س برای تبیین غدیر، جهاد فرهنگی کردند، خطبهی فدکیه را خواندند. اشک ریختند و در آخر، برای حمایت از علی بن ابیطالب ع جان دادند.
سیرهی حضرت زهرا س، به نصّ آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر) حجت است. این آیه دلالت بر عصمت پنج تن آل عبا میکند. یعنی گناه و خطا و اشتباهی در کار ایشان نبوده است.
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
🔸 ساواک بهائیان را جاسوس اسرائیل میدانست
📑 سند خیلی محرمانه ساواک: بهائیان برای اسرائیل جاسوسی میکنند!
طبق ادعای تشکیلات بهائیت، با انقلاب سال ۵۷ و روی کار آمدن جمهوری اسلامی، بهائیستیزی در ایران آغاز شده است! این در حالی است که بر اساس سند فوق، در زمان پهلوی دوم نیز بهائیان به عنوان جاسوسان اسرائیل در حوزههای سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی شناخته میشدند.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
⚠️دعوای دیرینۀ جریان سکولار و اولیای دین
💠 هرگاه یک دین از فضای نظری پا را فراتر میگذارد و وارد مرحلۀ عملی میشود، اصطکاک آن با حاکمان منفعتطلب بیشتر میشود و ناسازگاری بینشان بیش از پیش نمایان میشود.
🔅 «آنچه اسلام را برای مستکبرین به خطری بزرگ مبدل کرده، این است که اسلام وارد زندگی شده، مطالبات حقیقی را به مردم آموخته و جرئت و جسارت مقاومت برای رسیدن به آن مطالبات را نیز به آنها داده است. اینهاست که برای استکبار مایۀ زحمت است ... و إلا در صدر اسلام به پیغمبر هم میگفتند: «خدای خودت را عبادت کن و کاری به بتهای ما ـ که نماد اشرافیت آن دوران بود ـ نداشته باش، تا عزیزترین کس ما باشی». (بیانات رهبر انقلاب 15/7/87 با اندکی تلخیص)
💯این مخالفتها برآمده از تقابل عمیق بین دو جبهۀ حق و باطل و در راستای همان مخالفتهای تاریخی با پیامبران و اولیای دین است. به این معنا، سکولاریزم پیشینهای بلند، به بلندای تاریخ ادیان الهی دارد.
🌟«در همۀ زمانها اشرار عالم با یک چنین دینی مخالفت کردهاند؛ حالا یا به این صورت که سعی کنند فرو بکاهند این منطقۀ عظیم و قلمرو عظیم را به مسائل شخصی، یا اینکه علناً در مقابل دین بایستند؛ که فرمودند: وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِّنَ الْمُجْرِمِينَ؛ این گونه براى هر پيامبرى دشمنى از مجرمان قرار داديم (فرقان: 31)». (بیانات رهبر انقلاب، 21/12/1399)
🔸 به طور ویژه دینی که داعیۀ تمدنی دارد و میخواهد ایدۀ خود را در عالم فراگیر کند و تمدن موجود را به چالش بکشد، آماج حملات مستکبرین قرار میگیرد. دستگاه طاغوتی که از وجود چنین دینی بر موجودیت خویش میترسد، در مخالفت با آن دست از پا نمیشناسد.
✅ «اگر این کشور توانست در میدانهای تحرک و پیشرفت مادی به موفقیتهایی دست پیدا کند، اگر توانست علم و فناوری و صنعت پیدا کند، اگر توانست یک سیاست بینالمللی و یک دیپلماسی قوی پیدا کند ... این اولین کشور و دولتی خواهد بود که توانسته است پیشرفت مادی را در زیر روشنی چراغ برافروختۀ فضیلت و معنویت به دست آورد؛ این میشود یک تمدن جدید. این در تاریخ کم سابقه است و در مقابلِ تمدن غربی، یک پدیدۀ به شدت هشدار دهنده است». (بیانات رهبر انقلاب، 21/3/83)
#دین_و_سیاست
#نقد_سکولاریزم
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
◾️ احیای فاطمیه
🔰 در سقیفه دو اتفاق مهم رخ داد:
1️⃣ غصب فدک: این موضوع به بحث اقتصادی مرتبط است، چرا که ارزش مالی فدک بسیار بالا بود.
2️⃣ غصب خلافت: این موضوع به بعد سیاسی قضایا مربوط میشود.
🔻 در تاریخ شاهد هستیم که حضرت صدیقه(س) به دنبال بازپسگیری فدک بودهاند. باید روشن شود که ایشان به دنبال مال و ثروت نبودند، بلکه هدفشان آگاهسازی مردم بود؛ تا بدانند با چه کسانی در سقیفه بیعت کردند و بیعت با چه کسی در غدیر را شکستند.
💰 از بهترین بسترها برای آگاهی مردم، جریان مالی قدرتمند فدک بود. حضرت(س) با تأکید بر همین موضوع، تا روز قیامت حجت را بر همگان تمام کردند و روشنگری کردند.
💠 سند محکم بر ردّ مادیگرایی صدیقه طاهره: در جریان فدک، رسول خدا(ص) فرمودند: "اگر خداوند، علی(ع) را برای فاطمه(س) خلق نمیکرد، برای فاطمه(س) کفو و برابری وجود نداشت."
🗨️ سخن امیرالمؤمنین(ع) دربارهی دنیا را شنیدهایم که فرمودهاند: "ارزش دنیا (نه یک قطعه از دنیا به نام فدک، بلکه تمام دنیا) برای من، از ارزش استخوان خوک در دست انسان جزامی پستتر است."
🤔 پس چگونه میتوان گفت که صدیقه طاهره(س)، که کفو امیرالمؤمنین(ع) است، بر خلاف ایشان، نگاه مادیگرایی نسبت به فدک داشتند؟ لذا نگاه ایشان تنها افشاگرایی و روشنگری بوده است.
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو»
💢فصل دوم : عقلانیت و واقع بینی در هندسه دین
▪️قسمت دوم: دین، واقع بینانه ترین برنامه رشد انسان
👈 مدعیان علم مدرن با ادعای تجربه و واقعگرایی، «دین» را به شدت مورد هجمه قرار می دهند. در حالی که امروز در عمل ثابت شده که دانش مدرن در موارد بسیاری چندان تطابقی با واقعیت بیرونی ندارد. چرا که امروز می بینیم در هر یک از رشته های علوم انسانی، اختلافهای بنیادین و ضد و نقیضی میان مکاتب مختلف آن علم وجود دارد. اکنون کدام یک از اینها مطابق با واقعیت است؟
🔸 روزی مکتب رواندرمانگری فروید آنچنان رونق می گیرد که سلطه کامل بر مراکز علمی و روان شناسی پیدا می کند و روزی دیگر شاگردان او سخنانی کاملاً بر خلاف او می گویند و مکتب جدیدی تأسیس می کنند. سالها بنای جامعه را بر یافته های فروید بناگذاری می کنند و پس از اینکه جامعه غربی به قهقرا می رود می فهمند که سالها به بیراهه رفته اند.
💠 امروز فقط در روانشناسی مکتب های متعددی سر برآورده است. این تشتّت در کشف واقعیت در علوم انسانی به شدت انسان غربی را با «بحران انسانشناسی» مواجه کرده است و این موضوع به یکی از موضوعات مطرح در میان اندیشمندان غربی است.(در این زمینه نک: مصباح یزدی، انسان شناسی در قرآن، ص۳۰؛ عبدالحسین خسروپناه، انسان شناسی اسلامی، ص ۳۱-۳۴)
🔹الکسیس کارل، انسان شناس معاصر در کتاب «انسان، موجود ناشناخته» می گوید: « حقیقت این است که انسان مجموعه پیچیده و مبهم و غیرقابل تفکیکی است که نمی توان آن را به آسانی شناخت و هنوز روش هایی که بتوانند او را در اجزا و در مجموع و در روابطش با محیط خارج بشناسند، وجود ندارند... بنابر این انسانی که متخصصان هر رشته از این علوم می شناسند نیز واقعی نیست، بلکه شبحی ساخته و پرداخته تکنیک های همان علم است.»(الکسیس کارل، انسان موجودی ناشناخته، ص۲و۳)
💢 همچنین ماکس شلر دانشمند آلمانی می گوید: «علوم تخصصی که پیوسته تعدادشان رو به افزایش است و با مسایل انسان سروکار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان در پرده حجاب اند تا روشنگر آن.»(به نقل از انسان شناسی در قرآن، آیت الله مصباح، ص ۳۱)
❗️این در حالی است که علم دینی(در صورت صحت استناد آن به دین) متقَن و خطاناپذیر است؛ چرا که برگرفته از منبع علم خطاناپذیر الهی است. در این زمینه بیشتر سخن خواهیم گفت.
#دین_در_ادبیاتی_نو
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
◾️احیای فاطمیه
🔸غصب فدک، مسئلهای مهم بود که در ایام فاطمیه اتفاق افتاد. دو پرسش اساسی مطرح است:
اول؛ سقیفهسازان چرا فدک را غصب کردند؟
دوم؛ صدیقهی طاهره سلام الله علیها چرا پیگیر فدک شدند؟
🔰 سابقه فدک
در سال هفتم هجری، یهودیان خیبر برخی از یهودیان اخراجی از مدینه و قبائل عرب را به جنگ با مسلمین تشویق کردند. مسلمانان به رهبری امیرالمؤمنین علی (ع) در این جنگ پیروز شدند.
پس از این شکست، یهودیان خیبر کسانی را نزد رسول اکرم (ص) فرستادند تا مصالحه کنند. در مجاورت یهودیان خیبر، منطقهای به نام فدک وجود داشت. آنها برای اثبات صداقت خود گفتند که تمام این منطقه را تسلیم پیامبر میکنیم.
در این مصالحه، جان یهودیان حفظ شد و دو پیامد در پی داشت:
1️⃣ پیامبر پذیرفتند که یهودیان در آن منطقه باقی بمانند و بعنوان کارگزاران پیامبر در آنجا کار کنند و سالیانه اجاره بدهند.
2️⃣ هرگاه رسول اکرم (ص) از آنها خواستند، آنجا را ترک کنند.
💠 به اموالی که بدون جنگ حاصل میشد، «فیء» میگفتند و مالکیت فیء مربوط به حضرت رسول اکرم (ص) بود.
🔅خداوند در سورهی حشر آیهی ۶ فرمود: «فیء که بدون جنگ در دسترس پیامبر قرار میگیرد، مالکیتش انحصاراً مربوط به پیامبر میشود و هیچکسی در آن نقش ندارد.»
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
احیای فاطمیه
💠اسناد بخشش فدک در آیات و روایات
در سال هفتم هجرت، دو آیه نازل شد که اکثر مفسرین سنی و تمام مفسرین شیعه، این آیات را مربوط به فدک میدانند.
✍ و آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حق خویشاوند را بده.
📚 سورهی اسراء، آیهی ۲۶
✍ فآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حق خویشاوند را بده.
📚 سورهی روم، آیهی ۳۸
1⃣ در کتاب «عیون اخبار الرضا» آمده است که وقتی این آیه نازل شد، پیامبر فاطمه (س) را خواستند و فرمودند:
- "فاطمه! این فدک است که از اموال من است، زیرا بدون جنگ بدست من رسیده است. من این را برای تو قرار دادم، زیرا خداوند به من دستور داده است. فدک را در اختیار بگیر تا برای تو و فرزندان تو باشد."
اگر پیامبر این کار را نمیکردند، قطعاً فدک به عنوان ارث به حضرت صدیقه منتقل میشد. اما خدا میخواهد فضیلت صدیقه طاهره را مشخص سازد که ایشان در نوع خود ممتاز هستند و با همه فرق دارند.
2⃣ در «تفسیر عیاشی»، عبدالرحمن از امام صادق (ع) روایت کرده است:
- "وقتی آیه نازل شد، پیامبر فرمودند: ... ای جبرئیل! مراد از ذوی القربی کیست؟"
جبرئیل پاسخ داد: "آنها خویشاوندان تو هستند: علی، فاطمه، حسن و حسین."
پیامبر به فاطمه (س) فرمودند: "پروردگار به من امر کرده فدک را در اختیارت بگذارم."
3⃣ زرارة بن اعین به سند صحیح از امام باقر (ع) این مطلب را روایت کرده است.
4⃣ راوندی در کتاب «الخوارج و الجوارح» از امام صادق (ع) نقل میکند که پیامبر پوستی خواستند تا چیزی نوشته شود. سپس امیرالمؤمنین علی (ع) را خواندند و فرمودند:
- "مالکیت فدک را به عنوان بخشش من به فاطمه، مکتوب کن."
سپس برای این سند اعطا، علی بن ابیطالب (ع)، امّایمن و خادم خود را شاهد گرفتند و هر سه نفر آن را امضاء کردند و شهادت دادند که پیامبر فدک را به عنوان نحله به فاطمه بخشیده است. این شیطنت اهل سنت است که اموال رسول الله را تحت عنوان صدقه نامبردهاند.
✅ نقشه غصب فدک
در تاریخ، گفتگویی بین خلیفه اول و دوم با امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است.
آنها خدمت حضرت عرض کردند:
- "حال که پیامبر از دنیا رفته، اموال ایشان چه میشود؟"
حضرت فرمودند: "در اختیار ماست."
گفتند: "خیبر و فدک چه میشود؟"
حضرت فرمودند: "حتی خیبر و فدک."
آنها میخواستند بدون ضرب و شتم، سند فدک را بگیرند، اما نشد.
خلیفه دوم گفت: "اینطور نمیشود و آن را خواهیم گرفت."
یعنی آنها از ابتدا طراحی داشتهاند و بهسادگی قصد غصب فدک را داشتند.
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh
افق
◾️ احیای فاطمیه
🔰 ابن ابیالحدید، شارح معتزلی نهج البلاغه با دو جنبه ادبی و تاریخی است. به حسب انصاف، تاریخ را منصفانه نقل کرده اما قضاوتش غیرمنصفانه است.
او درباره غصب فدک مینویسد: آنچه که از نظر من صحیح است، اینست که فاطمهی زهرا از دنیا رفت در حالیکه بر عمر و ابوبکر خشمگین بود و به امیرالمؤمنین علی ع وصیت کرده بود که این دو نفر در نماز من شرکت نکنند.
درست است خشمگین بود اما اصحاب ما (طرفداران سقیفه) بر این عقیدهاند که آن دو نفر مورد بخشش خدا قرار گرفتند. البته درست این بود که فاطمه را اکرام میکردند. آنها از تفرقهی امت ترسیدند و نگران فتنه شدند و آنچه را انجام دادند که به نظر خودشان مصلحت بود. اگر ثابت شد که این جسارت خطاست، گناه کبیره نیست، گناه صغیره است.
📚شرح حدیدی جلد۶ صفحهی۵۰
این قضاوت اوست! به این میگویند تعصب. چیزی که اسلام را زمین زد، تشخیص مصلحت از ناحیهی افرادی بود که هیچ صلاحیتی نداشتند. این جملات او را در کنار روایت رسول خدا ص بگذارید که فرمودند:... همانا خداوند به غضب فاطمه، غضبناک میشود.
با این حساب، خداوند هرگز آنها را نمیبخشد.
💠 سیر غصب فدک
ابتدا خلفاء درباره تصاحب فدک با امیرالمؤمنین علی ع گفتگو کردند وقتی به نتیجه نرسیدند وارد مرحلهی عملی شدند.
امام صادق ع فرمودند: وقتی ابوبکر جانشین شد و از مردم بیعت گرفت و پایههای حکومتش مستحکم شد، خواست فدک را بگیرد. به او گفتند: مردم بندهی دنیا هستند، غیر از دنیا هم دنبال هیچ چیز دیگری نیستند. از علی و اهل بیت، خمس، فیء و فدک را بگیر. آنها که دور علی هستند، وقتی بفهمند دستش خالی است، او را رها میکنند و به تو رو میآورند.
🔸در سورهی منافقون آیهی ۷ رویهی اهل نفاق آمده است.
"فقط آنانند که میگویند: به کسانیکه نزد پیامبر خدایند، انفاق مکنید تا [از پیرامون او] پراکنده شوند. در حالیکه خزانههای آسمانها و زمین در سیطره خداست، ولی منافقان نمیفهمند"
#فاطمیه
🔆 کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🔆 @masaf_ofogh