eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
246 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 وقتی معاویه در جمع یارانش حضرت علیه السلام را از خود برتر معرفی می‌کند! 🔰 ابوالفرج اصفهانی، از علمای اهل سنت نقل می‌کند که معاویه از اطرافیانش پرسید چه کسی برای این کار (خلافت) از بقیه سزاوارتر است؟ چاپلوسان اطراف او گفتند: خود تو! معاویه گفت خیر علی اکبر شایسته‌تر است. 💠 سپس به سه ویژگی او اشاره کرد: ▫️ شجاعت ▫️ سخاوت ▫️ و زیبایی ❇️ اینگونه بود که در روز عاشورا، سپاه دشمن رفتاری را با حضرت علی اکبر داشت که گویی او یک امام معصوم است! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍✨ ارادت درباریان و زندان‌بان متوکل عباسی به علیه‌السلام 🔰 «صقر بن ابی دلف» می‌گوید: ✍ هنگامی که امام هادی عليه‌السلام را به سامرّاء آوردند، رفتم تا از حال او جویا شوم. «زرّافی» دربان متوکل مرا دید و دستور داد وارد شوم. وارد شدم. پرسید: برای چه کار آمده‌ای؟ گفتم: خیر است. گفت: بنشین! نشستم، ولی هراسان شدم وسخت در اندیشه فرو رفتم وباخود گفتم: اشتباه کردم (که به چنین کار خطرناکی اقدام کردم وبرای دیدار امام آمدم). 🔸 «زرافی» کار مردم را انجام داد وآن‌ها را مرخص کرد وچون خلوت شد، گفت: چه کار داری وبرای چه آمده‌ای؟ گفتم: برای کار خیری. گفت: گویا آمده‌ای از حال مولای خود خبر بگیری‌، گفتم‌: مولای من کیست؟ مولای من خلیفه است! گفت: ساکت شو، مولای تو برحق است، نترس که من نیز بر اعتقاد تو هستم واو را امام می دانم. 💠 این حادثه از یک سو خشونت و شدت عمل متوکل را در مورد امام هادی می‌رساند و از سوی دیگر بیان‌گر میزان نفوذ امام در میان درباریان ومأموران ویژه خلیفه است. 💢 متوکل در آخرین روزهای عمرش به پیشکار خود «سعید بن حاجب»، دستور داد امام را به قتل برساند، ولی حضرت فرمود: بیش از دو روز نمی‌گذرد که متوکل کشته می‌شود، وهمین جور هم شد! 📚 سیره پیشوایان ،مهدی پیشوایی،ص۳۱۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ احیای شب نیمه شعبان بدعت یا واقعیت؟ ⁉️ : آیا بر شب در چند سال اخیر تأکید شده است و قبل از آن علمای شیعه توجهی به احیای این شب نداشته‌اند؟ 🔰 : 👈 تأکید بر احیای شب نیمه شعبان در کلام علمای متعدد شیعه در طول تاریخ وجود داشته است. برای مثال علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول) در این خصوص می‌نویسد: احاديث بسيار در فضيلت احيای شب عيد رمضان، عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب وارد شده است با فضايل بسيار و ثواب بیشمار. 📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقی المجلسی- ج۶، ص ۶۳۱. 💠 و یا ابن فهد حلی شب‌های مخصوص شب زنده داری را چهار شب دانسته و یکی از آنها را شب نیمه شعبان معرفی می‌کند: «وليالی الإحياء الأربعة ، وهي : غرة رجب ، وليلة النصف من شعبان.» شب‌های شب زنده‌داری چهار شب هستند ... شب نیمه شعبان. 📚 الرسائل العشر - ابن فهد الحلی - ص ۴۳۳. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ : آیا روایات موجود در خصوص شب معتبر هستند؟ 🔸 : 👈 علاوه بر تعدد روایات و اقوال علما در این خصوص، علامه محمد تقی مجلسی علاوه بر تأکید در مورد وجود روایات فراوان در این خصوص، در مورد روایت زراره از امام باقر علیه السلام تصریح می‌کند که این روایت دارای اسناد صحیح است: 📔 و روی حريز عن زرارة قال قلت لأبي جعفر صلوات الله عليه ما تقول فی لیلة النّصف من شعبان قال یغفر الله عزّ وجلّ فیها من خلقه لأكثر من عدد شعر معزی كلب وینزّل الله عزّ وجلّ ملائكته إلی السّماء الدّنیا وإلی الارض بمكة. 📌و احادیث در فضیلت این شب كه شب ولادت حضرت صاحب الامر است و نمازهای این شب و عبادات این شب و احیای این شب بسیار است و در مصباح كبیر و اقبال ابن طاوس مذكور است. 📚 لوامع صاحبقرانى - محمد تقي المجلسي - ج ۶ ص ۲۹۶. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ : آیا تنها در کتب شیعه روایات تأکید بر احیای شب نیمه شعبان وجود دارد؟ 🔅 : ✍ روایات تأکید بر شب شعبان در منابع فریقین (شیعه و اهل سنت) وجود دارد و حتی روایتی در این زمینه از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده است که منابع هر دو مذهب آن را نقل کرده‌اند: قال رسول الله صلى الله عليه وآله من أحيى ليلة العيد وليلة النصف من شعبان لم يمت قلبه يوم تموت القلوب. 🔸 ترجمه: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس شب عید و شب نیمه شعبان را به احیای بگذراند، روزی که قلب‌ها می‌میرند، قلب او نمی‌میرد. ✅منابع شیعه: 📚 وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملی - ج ۷ ص ۴۷۸ 📚 إقبال الأعمال - السيد ابن طاووس - ج ۳ ص ۳۵۴ ✅منابع اهل سنت: 📚 كنز العمال - المتقي الهندي - ج ۸ ص ۵۴۸ 📚 مواهب الجليل - الحطاب الرعيني - ج ۲ ص ۵۷۴ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ای حضرت باران برگرد... ✨ میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مبارک ✨ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت اول) 🔰 در سال 1831 چارلز داروین، طبیعی‌دان انگلیسی، بر روی عرشه کشتی اعلی‌حضرت ویلیام چهارم به نام Beagle سوار شد و راهی سفری شد که دورافتاده‌ترین نقاطی را که تا آن زمان از چشم بشر دورمانده بود در بر می‌گرفت و با بازگشت او به لندن در سال 1836 خاتمه یافت. سفری که تأثیری عمیق بر اندیشه بشری داشت. بخش اعظم این سیاحت علمی پنج‌ساله صرف گردآوری شواهدی شد که بعدها به عنوان مستندات نظریه متهورانه او مورد استفاده قرار گرفتند. 💠 برای اینکه اندیشه داروین را بهتر بشناسیم بهتر است سری به مجمع الجزایر گالاپاگوس بزنیم که در این سفر مورد بازدید چارلز داروین قرار گرفت. اگر از ساحل کشور اکوادور امروزی، در شمال غربی آمریکای جنوبی حدود 700 کیلومتر به سمت شرق حرکت کنیم، به مجمع‌الجزایر گالاپاگوس می‌رسیم که در میانه اقیانوس آرام واقع شده است. این مجمع‌الجزایر از مجموعه‌ای از جزایر آتشفشانی تشکیل شده است که از تمامی قاره‌های اصلی جدا افتاده‌اند و طبیعت منحصربفرد آن توانست افق‌های جدیدی را پیش روی اندیشه بشر برای رازگشایی از معمای حیات باز کند. آنچه در این مجمع الجزایر الهام بخش داروین شد، گونه‌های مختلف فنچ هایی بودند که در جزایر متعدد این مجمع‌الجزایر زیست می‌کردند. اگرچه تمامی این فنچ‌ها مشترکات فراوانی با هم داشتند، با این حال هر جزیره میزبان گونه منحصر بفردی از فنچ بود که از نظر رفتار تغذیه‌ای، شکل پرها، شکل منقار مختص جزیره خود بودند. به عنوان مثال در یکی از جزایر نوک فنچ درازتر بود تا بتواند پوسته کاکتوس را سوراخ کرده و شیره آبدار آن را بمکد، در حالیکه در جزیره دیگر نوک فنچ کوتاه بود تا ابزار مناسبتری برای شکار حشرات باشد. ❇️ این مشاهدات، داروین را بر آن داشت که این نظریه را مطرح کند که تمامی این فنچ‌ها دارای جد مشترکی بودند و در طول زمان مکانیزمی که کشف آن را رسالت خود می‌دانست باعث شده است، با محیط جزیره خود منطبق شوند و رفته رفته اشکال متفاوتی پیدا کنند. او بیست سال عمر خود را صرف کشف این مکانیزم کرد و بالاخره در سال 1859، کتاب مشهور خود را تحت عنوان درباره منشأ گونه‌ها به نگارش درآورد و نظریه‌اش را تحت عنوان نظریه انتخاب طبیعی به عنوان مکانیزم انطباق اشکال مختلف حیات با محیط مطرح کرد. ✴️ نظریه انتخاب طبیعی به عنوان مثال در خصوص فنچ‌های مجمع‌الجزایر گالاپاگوس چنین مطرح می‌کند که تمامی این فنچ‌ها، روزگاری جد مشترکی داشته‌اند و رفته رفته در طول زمان در اثر تصادف دچار انحرافاتی جزئی در مشخصه‌های خود نسبت به والدین خود شده‌اند. طبق نظریه انتخاب طبیعی آن دسته از انحرافات که کارکردی در راستای بقای موجودات ایفاء می‌کردند، کارکرد بیشتری برای بقا یافته و به تدریج غالب می‌شدند و بدین ترتیب گونه جدیدی از دل گونه مادر خلق می‌شود که قابلیت بیشتری برای بقا در محیط متغیر زمین در اختیار دارد. این نظریه که در ادامه بیشتر درخصوص آن صحبت خواهیم کرد به خوبی می‌توانست توضیح دهد چرا فنچ‌های مجمع الجزایر گالاپاگوس هر یک دارای شکل منحصربفردی بودند که با محیط آن جزیره بیشترین سازگاری را داشته است. 💢 این فکر بدیع، بدون شک می‌توانست یکی از بزرگترین اکتشافات مغز بشری تلقی شود که توانسته بود یکی از مهمترین مولفه‌های تنوع اشکال حیات یعنی انتخاب طبیعی را در پیشگاه دانش بشری مطرح کند. اگر داروین به این بسنده می‌کرد، جا داشت که شمایلش را به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان عرصه زیست‌شناسی در تالار بزرگان این دانش به نمایش درآورند که سهم قابل توجهی در پیشرفت این دانش ایفاء کرده است. اما ظاهراً این جایگاه برای او بسنده نبود و او دعوی پیامبری داشت! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بُطلان ادعاهای درمانی حلقه 👤 حجت الاسلام و المسلمین شمشیری 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ✨ ایدیولوژی داروینیسم (قسمت دوم) 🔸 وی به دنبال آن بود که مکانیزم انتخاب طبیعی را به عنوان تنها مکانیزمی مطرح کند که تنها مسئول شکل امروزین جهانی است که در آن به سر می بریم و این ادعایی نبود که دامنه آن به دانش زیست‌شناسی محدود بماند. چنین ادعایی به معنای آن بود که تمامی حیات می‌تواند نتیجه تصادفی کور باشد. چنین جهان‌بینی به معنای آن بود که بپذیریم این جهان شگفت و دقیقی را که در آن به سر می‌بریم را نه شاهکار یک ساعت‌ساز دقیق و ذی‌شعور که پیامد تصادفی حرکات بی‌معنای خدایی کور و فاقد شعور بدانیم. ❇️ به عبارت دیگر داروینیسم تنها یک نظریه علمی نیست که دست و پای خود را به اندازه گلیم زیست‌شناسی فراخ کند، بلکه یک ایدئولوژی و جهان بینی است که نظریه خود را به تمام عرصه‌های دانش بشری گسترانده است و در صدد است اثبات کند که هیچ دلیلی ندارد که چنین قلمداد کنیم که موجود ذی‌شعوری پشت پرده آفرینش این جهان وجود داشته است، بلکه همه  شاهکار آفرینش که به چشم می‌بینیم حاصل تاسی بوده است که به اتفاق جفت شش آمده است. 💠 طبیعی است که یک ذهن دانشمند نمی‌تواند بپذیرد که تاس جهان همواره به تصادف خوب بنشیند، اما پاسخ ایدئولوژی داروینیسم به این سوال این است که این که می‌بینیم تاس جهان آفرینش همواره خوب نشسته است به دلیل آن است که تاس آنقدر ریخته شده است که بالاخره جفت شش آمده است و مکانیزم انتخاب طبیعی تنها آنچه جفت نشسته است را بر تخته جهان ماندگار کرده و از سایر ترکیبات تاس چیزی به جانمانده که ما آن را مشاهده کنیم.  💢 این جهان‌بینی هر چقدر هم که در آن زمان بدیع و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید، ولی هر چه بشر بیشتر آن را مزمزه کرد، در کامش تلخ‌تر و تلخ‌تر شد. داروینیسم بر آن بود که در ذهن بشر خداوند صاحب شعور، بی عیب و نقص، هدفمند، حکیم، قدسی‌مآب و پر از لطف و مرحمت را که همواره برای بشر منبع الهام و اخلاق بوده از عرش خدایی به زیر کشیده و جای آن را به خدایی کور و بی‌احساس و تصادفی بدهد. این جهان بینی، انسان را که در قصر خیالی خود در کانون جهان ایستاده و جهان را نظاره می‌کرد، به عنصری پیرامونی و حاشیه‌ای تبدیل می‌کرد که گویا قرابتی خونی نیز با میمون و شامپانزه داشته است.   🔸 تنها قطعیت حقیقت و شواهد علمی است که می‌تواند انسان را وادار کند که چنین حقیقت تلخی را بپذیرد. در این جستار قصد داریم که بدون جانبداری و پیش‌داوری، جهانی را که ایدئولوژی داروین برای ما ترسیم می‌کند به محک تجربه و استدلال بگذاریم و ببینیم پای چوبی که استدلال خود را بر آن چیده است، تا چه اندازه تاب ادعای تلخ، عبوس و دور از ذهن آن را دارد. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقد زیبای نویسنده مسیحی به آتئیست‌ها! 🔸 جاستین برایرلی (نویسنده و گوینده رادیویی ) آتئیسم را زیر سوال می‌برد: 💠 ها همانند ما، انسان های معتقدی هستند. تنها تفاوت شون، تفاوت در روایتگری از مفهوم زندگیست. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتفاق ویژه‌ای که در شب اول ماه رمضان می‌افتد! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 🔅 آیه مهدوی «جزء اول» قرآن کریم ✨ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَ‌يْبَ ۛ فِيهِ ۛهُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ. (سوره بقره آیات ۱ تا ۳) 💢 در برخی از روایات ائمه علیهم السلام غیب در این آیه به امام غائب تفسیر شده است. ❇️ «اَلَّذِینَ» آن پرهیزکارانى که «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» اى یؤمنون بما غاب عنهم یعنى ایمان مى‌آورند به آنچه غایب است از نظر ایشان ... و مى‌تواند که از جملۀ ما غاب عنهم امامت قائم آل محمد صلوات اللّٰه علیه و آله و خروج آن حضرت در آخر الزمان باشد؛ عن جابر عن ابى جعفر علیه السلام: «الغیب هو البعث و النشور و قیام القائم علیه السّلام» و از این حدیث معلوم مى‌شود که مراد از غیبت اعمّ از کل واحد این امور است و فى کمال الدین و تمام النعمة عن الصادق علیه السّلام: «المتّقون شیعة علىّ علیه السلام و الغیب هو الحجة الغائب» 📚 برگرفته از تفسیر شریف لاهیجی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ⁉️ آیا چهارشنبه سوری از جشن های ایران باستان است؟! 👈 از زبان موبد موبدان ايران، جهانگير اوشيدری: «شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه، ایرانیان باستان شنبه و آدینه نداشتند. چون روز چهارشنبه نزد اعراب روز شوم و نحسی بود لذا برای رفع نحسی اقداماتی می‌کردند. بنابراین چهارشنبه سوری جزو جشن‌های ایران باستان نیست.» 📚 جهانگير اوشيدری، دانشنامه مزدَیَسنا، تهران: نشر مركز، 1389، ص ۳۳۳، ذیل عنوان «سوری» ⁉️ آیا این جشن یک مراسم زرتشتی است؟! 👈 از زبان دکتر مزداپور، پژوهشگر زرتشتی: «خیلی از آنها (جشن‌ها) هرگز زرتشتی نبوده اند، مثل چهارشنبه سوری.» 📚 مجله‌ی هفت آسمان، بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۸ ⁉️ ارتباط روز چهارشنبه با این مراسم چیست؟! 👈 در گاهشماری زرتشتی، هفته موضوعيت ندارد. به تعبيری صريح‌تر، در گاهشماری‌های بومی ايرانی؛ هفته وجود داشت، اما در تقويم مذهبیِ زرتشتی، هفته وجود نداشته و ندارد و اگر بخواهيم دقيق‌تر بنگريم، ورود هفته به تقويم‌های ايرانی در اثر نفوذ فرهنگ سامی به فرهنگ ايران بود. 📚 مری بويس، زرتشتيان، باورها و آداب دينی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 99 ⁉️ چه ارتباطی بین مقدس بودن آتش نزد برخی ایرانیان باستان و چهارشنبه سوری وجود دارد؟! 👈 از زبان موبد نیکنام، آخرین مترجم گاتاها: «سعی کردند بر روی آتش پای گذارند و از روی آن بپرند که اين موضوع در فرهنگ ما درست نيست و بی احترامی به هويت نيک اين سرزمين جايز نيست.» 📚 گفت و گو موبد کوروش نیکنام با رادیو فردا، ۲۸/اسفند/۱۳۸۶ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نازل شدن تمامی کتب الهی در ماه مبارک 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ آیه مهدوی «جزء دوم» قرآن کریم ✨ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي 🔸 خداوند شما را به وسیله رودخانه‌ای خواهد آزمود. پس هر کس از آن بنوشد از [پیروان‏] من نیست. سوره بقره آیه ۲۴۹ 🔅 از امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه نقل شده که اصحاب امام زمان علیه السلام هم، مانند یاران طالوت، امتحان و آزمایش می‌شوند. 💠 امام صادق علیه السلام درباره این آیه چنین می‌فرمایند: یاران طالوت به آن نهر امتحان شدند که خدای تعالی درباره‌اش فرموده: «إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی» و همانا اصحاب قائم علیه السلام نیز به مانند آن آزمایش خواهند شد. ابتلا و آزمایش در سپاه طالوت به این علت بود که مؤمنین واقعی مشخص گردند و نتیجه آزمایش این شد که بیشتر سپاهیان طالوت در امتحان مردود شدند در سپاه حضرت مهدی علیه السلام نیز چنین امتحان دشواری صورت می‌گیرد که یاران و مؤمنین خالص ایشان شناخته شوند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔅 آیه مهدوی «جزء سوم» قرآن کریم 💠 وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ طَوْعًا وَكَرْ‌هًا وَإِلَيْهِ يُرْ‌جَعُونَ هر كه در آسمانها و زمين است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است و به سوى او بازگردانيده مى‌شوید. سوره آل عمران، آیه ۸۳ 📔 در روایتی از امام صادق علیه السلام، این آیه به ظهور امام زمان و بواسطه آن هدایت همگان به سوی کلمه توحید اشاره دارد. ✅ در روایت دیگری ابن بُكَير گويد: از امام موسى بن جعفر علیه ‌السلام منظور از آيه‌ «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» را سؤال كردم. فرمود: اين آيه در شأن قائم علیه‌ السلام نازل شده است، هرگاه كه خروج كرد بر يهود و نصارا و زنادقه و صابئين و اهل ردّ (مرتدها) و كفّار در شرق و غرب عالم، اسلام را بر آن‌ها عرضه مى‌دارد... 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۳ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
آیه مهدوی «جزء چهارم» قرآن کریم 💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ▫️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد. سوره آل عمران، آیه ۲۰۰ 🔅 در روایتی از امام باقر علیه السلام، به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه اشاره شده است. 💢 از حضرت ابو جعفر محمّد بن علی باقر (علیه السلام) درباره‌ فرموده‌ خدای (عزّ وجلّ): «ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و بپیوندید»، فرمود: بر ادای فرایض صبر کنید و با دشمنتان پایداری کنید و به امامتان که منتظرش هستید بپیوندید. 📚 الغیبه نعمانی، ص ۳۴ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ ✳️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت سوم) ✍انکار داروین به معنای انکار تکامل نیست.  قبل از آنکه وارد جزئیات نظریه داروین شویم، لازم است به تأسی از دانشمندان عرصه بیولوژی، نظریه او را زیر تیغ جراحی برده و عناصر مختلف تشکیل دهنده نظریه او را از هم تفکیک کنیم. 🔰آنچه مخاطب عام آن را داروینیسم تلقی می‌کند، نظریه تکامل است که در مقابل نظریه خلقت دفعی قرار می‌گیرد. طرفداران نظریه تکامل یا تکامل گرایان Evolutionist ها ادعا دارند که جهان به عبارت عام و نظام موجودات زنده به طور خاص، همواره به این شکلی نبوده است که ما امروزه در آن به سر می‌بریم بلکه در طول زمان دچار تطور و تغییر شکل یا به  عبارت دقیق‌تر فرگشت یا evolution قرار گرفته است. ⚠️در مقابل خلقت‌گرایان (Creationist) اعتقاد دارند جهان از ابتدا به همین شکلی که امروز وجود دارد توسط خداوند خلق شده است.  مطمئناً مبدع نظریه تکامل شخص داروین نبوده است و افراد بسیاری پیش از او چنین ایده‌ای را حال در عرصه بیولوژی یا سایر عرصه‌های کیهان‌شناسی مطرح کرده بودند و همانطور که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و حتی می‌توان متون کهن ادیان اصلی معاصر مانند اسلام و مسیحیت را به گونه‌ای تفسیر کرد که به تلویح با نظریه تکامل حیات منطبق باشد و حتی در مقاطعی آن را مورد تصریح قرار داده باشد. اما نظریه تکامل تنها بخشی از نظریه داروین را تشکیل می‌دهد که اتفاقاً دلیلی ندارد که با آن مخالفت کنیم. بخش منحصربفرد نظریه داروین آن دلیلی است که برای سیر تکامل مطرح می‌کند و آن را نظریه انتخاب طبیعی می‌دانیم. 💠آنچه در این جستار به دنبال راستی‌آزمایی آن هستیم نظریه انتخاب طبیعی است، نه نظریه تکامل و مخاطب ما نباید از انکار نظریه داروین چنین تلقی کند که ما به دنبال رد نظریه تکامل هستیم. کسی که قرآن یا به عنوان مثال نهج البلاغه را مطالعه کرده باشد بعید است که با این برداشت بدیهی مخالفتی داشته باشد که جهانی که در آن به سر می‌بریم همواره در حال تغییر و تبدل بوده است. اما آیا نظریه انتخاب طبیعی می‌تواند تمامی این سیر را در همه عرصه‌ها توجیه کند؟ در این جستار به دنبال پاسخ این سوال هستیم. 🔹پس بهتر است ابتدا نظریه انتخاب طبیعی داروین را شرح دهیم. شاید یک مثال بتواند کار ما را آسان کند. فرض کنیم تمام جمعیت کنونی اروپا را به سرزمین‌های استوایی آفریقا انتقال دهیم. گذشته از سایر پیامدهایی که چنین تغییری می‌تواند به دنبال داشته باشد، یک جنبه خاص که در این مثال مورد نظر ما است این خواهد بود که پوست سفید مردمان اروپا مخصوصاً مردم ساکن اسکاندیناوی به هیچ وجه تحمل آفتاب مستقیم استوایی کشورهایی مانند لیبی و مالی را نخواهند داشت. در نتیجه در طول زمان آن دسته از مردمان اروپا که پوست سفیدتری دارند، در اثر سرطان پوست حاصل از تابش عمودی آفتاب از دنیا خواهند رفت در حالیکه این نسبت مرگ و میر در میان اروپاییانی که پوست تیره‌تر دارند کمتر خواهد بود. ❇️رفته رفته پس از گذشت سالها به تدریج در اثر دست انتخاب طبیعت که در مناطق آفتابی سفید پوستان را حذف و سیاه پوستان را ابقاء می‌کند، اعقاب اروپاییان سفید پوست، به تدریج سیاه پوست می‌شوند. 🔸دستی که در این میانه از میان دو برادر روشن پوست و تیره پوست انتخاب کرده است، دست طبیعت بوده که به هیچ وجه گرایشات نژادپرستی، اخلاقی یا انسانی ندارد، بلکه تنها آن را که بیشترین امکان بقا را دارد در طبیعت  حفظ می‌کند. این خلاصه نظریه داروین است که سیاه شدن پوست سفید پوستان، دراز شدن منقار پرندگان، بلند شدن گردن زرافه و راه‌راه شدن پوست ببر را حاصل از این می‌داند که پرنده‌ای که منقار بلند دارد، انسانی که پوست سیاه دارد، زرافه‌ای که گردنی فراز دارد و ببری که پوستش راه‌راه است شانس بیشتری برای بقا دارد و به همین دلیل آنچه در طبیعت باقی می‌ماند و دست غدار آفرینش او را از صحنه گیتی محو نمی‌کند، آنی است که بیشترین سازگاری را با محیط دارد. ادامه دارد... مشاهده قسمت اول و دوم 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا