eitaa logo
Masafmusic
8.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
🎼 واحد موسیقی موسسه فرهنگی هنری مصاف ایرانیان ارتباط با ما my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
‍‍🔹 آرون افشار: پاواراتی و بوچلی را نمی‌شناسم! 1⃣ قسمت اول: 🔸 در برنامه دورهمی ۹ اسفند "آرون افشار" خواننده جوان موسیقی پاپ دعوت شده است و در بخشی از گفتگو مهران مدیری از او می‌پرسد چند کلمه می‌گم احساست رو بگو؛ مدیری: پاواراتی؟ آرون افشار: حس خاصی ندارم! / مدیری: بوچلی؟ آرون افشار: (مکث) حس خاصی ندارم! 🔸 مدیری توضیح می‌دهد که پاوراتی یکی از بزرگترین خوانندگان اپرا در تاریخ بشره، بوچلی یکی از بزرگترین خوانندگان تاریخ موسیقیه، اصلا مگه میشه پاوارتی و بوچلی رو نشنیده باشی؟ آرون افشار: شاید شنیده باشم ولی خوب با اسم نشناسمشون/ مدیری: نه باید بدونی/ آرون افشار: خیلی‌ها وقتی کار جانم باش (یکی از آهنگه‌های خودش) پخش شده بود نمی‌دونستن اسم خواننده‌اش چیه؟ این یه چیز خیلی طبیعیه [...] همه اینها که می‌گی خواننده قدیمی هستن و من هنوز اینقدر سنم نیست که بشناسمشون! 🔸 ندا رادمهر خبرنگار حوزه موسیقی علاوه بر پخش این بخش از گفتگو در صفحه اینستاگرامش، نوشت: «عمق فاجعه! نشناختن بوچلی و پاواروتی برای یه خواننده مثل این می‌مونه که علی دایی بگه تا حالا توی فوتبال اسم مارادونا و پله به گوشم نخورده!» اگرچه به نظرم علی دایی اصلا نمونه خوبی برای فهم این فاجعه نیست (چون دایی یک شخصیت بین المللی فوتبالی دارد که اصلا قابل قیاس با چنین اشخاصی نیست) ولی اصل حرف خانم رادمهر درست است می‌خواهد بگوید این خواننده مانند یک فوتبالیست است که پله و مارادونا را نشناسد. 🔸 وی اضافه کرده است: « متاسفانه تلویزیون برای جذب مخاطب نیاز داره به حضور مهمانان زرد! ستاره هایِ تووخالی که موج طرفدارای نسل جدید رو با خودشون به سمت رسانه میارن! ترفندی برای جذب مخاطب ولو زرد [...]. مهران مدیری در برنامه دورهمی هربار که از صدای خواننده تعریف کرد بلافاصله با یک سوال، عمق سطحی بودن و بی‌سوادی او را به رخ مخاطب کشید! به صراحت و بارها به مخاطب هوشمند خودش فهماند که هر چقدر که صدای خواننده خوش باشه، مهم اینه که خیلی از اصل ماجرا دوره.» 🔸 مدیری در برنامه های مختلف دیگری هم که خوانندگانی دعوت کرده بود به همین ظرافت سواد، دانش و ... آنها را به نقد کشیده بود ولی اصل ماجرا فقط این نیست! 🔸 وقتی که مفاخر موسیقی این مرز و بوم در رسانه‌های پر مخاطبی چون تلویزیون و رادیو سالهاست که جایی ندارند دیگر چه انتظاری از مخاطب و یا خوانندگان معروفیت یافته باید داشت؟ از استاد شجریان اسمی نمی‌برم که همه می‌دانیم اما راستی خبر دارید این هنرمندان موسیقی کجا هستند و به چه مشغولند؟ 🔸 حسین علیزاده؟ کیهان کلهر؟ خانواده کامکارها؟ شهرام ناظری؟ پور ناظری‌ها : کیخسرو، سهراب، طهمورث؟ محمد علی کیانی نژاد؟ علی اکبر شکارچی؟ صدیق تعریف؟ حمید متبسم؟ و ... ده‌ها اسم دیگر می‌توان به این لیست اضافه کرد. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 آرون افشار: پاواراتی و بوچلی را نمی‌شناسم! 2⃣ قسمت دوم: 🔸 حق بود که با هرکدام از این ابرهنرمندان حوزه موسیقی ساعت‌ها و روزها و ... مصاحبه و برنامه ساخت، حق بود که هر کدام از آنها مدیر یک بخش موسیقی کشور بودند یا در صداوسیما مدیریت داشتند و برنامه می‌ساختند و ... حق بود که این عزیزان را به نسل بعد معرفی می‌کردیم ولی ... کاش مدیری از خواننده جوان راجع به جلیل شهناز، حسن کسایی، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری و ...هم می‌پرسید تا ببینیم آن موقع نمی‌گفتیم حق دارد خواننده جوان پاپ پاواراتی و بوچلی را نشناسد!؟ 🔸 زمانی در رادیو با مدیریت داوود پیرنیا برنامه «گل‌ها» تولید می‌شد که «گل‌ها» به سبب تحولی که در موسیقی ایرانی ایجاد کرد، و تأثیر عظیمی که بر نگرش ایرانیان نسبت به موسیقی بر جا نهاد، یکی از بهترین و اصیل‌ترین و ایرانی‌ترین برنامه‌های تاریخ رادیو شمرده می‌شود. و بعد از پیرنیا در سال ۱۳۵۱ برنامه دیگری با نام گل‌های تازه با مدیریت هوشنگ ابتهاج و روشی شبیه به دوره پیرنیا پخش شد. 🔸 هسته اولیه ارکستر گل‌ها را اساتیدی همچون ابوالحسن صبا، علی تجویدی، مهدی خالدی، احمد عبادی (سه تار)، مرتضی محجوبی (پیانو)، عبدالله جهان‌پناه (ویولن)، لطف‌الله مجد (تار)، رضا ورزنده (سنتور)، عباس شیرخدایی (قره‌نی)، ایزدی (ویولن سل)، مستان (کنترباس) و حسین تهرانی (ضرب) تشکیل می‌دادند، که بعدها تحت رهبری روح‌الله خالقی افراد سرشناس دیگری مانند پرویز یاحقی (ویولن)، حسن کسایی (نی و سه‌تار)، جواد معروفی (پیانو)، جلیل شهناز (تار)، ناصر افتتاح (تنبک)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، فرهنگ شریف (تار)، منصور صارمی (سنتور) و… در آن به نوازندگی پرداختند. 🔸 در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ که درصد بی‌سوادی جامعه ایران به ۸۵ درصد می‌رسید، این برنامه با یادآوری و معرفی دوباره بیش از ۵۶۰ شعر فارسی (از قدیم تا جدید) به ادبیات کلاسیک فارسی جانی تازه بخشید و تقاضا برای انتشار دیوان‌های شاعرانی که سال‌ها مهجور مانده بودند و دیگر چاپ نمی‌شدند، یا کیفیت چاپ و نشر آن‌ها پایین بود ناگهان بالا رفت. 🔸 در این روزهای کرونایی مدیران فرهنگی کشور کمی با خود خلوت کنند و بیاندیشند چه شده است که اوضاع فرهنگی جامعه به این سمت و سو رفته که خواننده دعوت شده در تلویزیون غیر از چند جمله شعاری و کلیشه‌ای مانند «من فقط برای مردم می‌خونم» ، «دوست دارم بزرگترین خیر دنیا بشم» و «آدمهای تنبل موفق میشن» ! و ... چیزی در چنته ندارد؟ 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت دو هنرمند موسیقی را تسلیت گفت 🔸 ایرنا / مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت ابوالحسن خوشرو، پیشکسوت و خنیاگر موسیقی مازندران و مرتضی دلشب دیگر هنرمند موسیقی را تسلیت گفت. ادامه 👇🏻👇🏻👇🏻 @masafmusic
‍‍🔹 مدیرکل دفتر موسیقی درگذشت دو هنرمند موسیقی را تسلیت گفت 🔸 ایرنا / مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت ابوالحسن خوشرو، پیشکسوت و خنیاگر موسیقی مازندران و مرتضی دلشب دیگر هنرمند موسیقی را تسلیت گفت. 🔸 در دو روز گذشته دو هنرمند موسیقی ابوالحسن خوشرو و مرتضی دلشب در سکوت خبری ناشی از اخبار مربوط به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفتند. 🔸 به گزارش روابط عمومی دفتر موسیقی، محمد الهیاری در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت این دو هنرمند نوشته است: «استاد ابوالحسن خوشرو از نوازندگان و خوانندگان شاخص موسیقی مازندران است که چند دهه برای هنر و موسیقی بومی این استان، احیا نغمه های حماسی و آموزش موسیقی به جوانان با جدیت تلاش کرد و موسیقی مازندران با نام و یاد و آثار استاد خوشرو پیوند خورده است. 🔸 فقدان این هنرمند ارزشمند و تاثیرگذار را به خانواده گرامی اش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می گویم و علو درجات را از درگاه خداوند متعال برای هنرمند زنده یاد خواستارم.» 🔸 استاد ابوالحسن خوشرو، خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی مازندرانی ۱۰ اسفندماه پس از تحمل یک دوره ۲ ساله بیماری در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. 🔸 الهیاری همچنین در پیامی درگذشت مرتضی دلشب، پیشکسوت و مدرس موسیقی را تسلیت گفت و نوشت: «مرتضی دلشب معلم و مدرس دلسوز و هنرمند پیشکسوت موسیقی سال ها بی دریغ برای آموزش موسیقی کوشید. درگذشت این هنرمند گرامی را تسلیت می گویم، روحش شاد و یادش گرامی باد.» 🔸 مرتضی دلشب، مدرس پیشکسوت موسیقی نیز صبح ۱۰ اسفندماه در سن ۷۳ سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری دارفانی را وداع گفت. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 علیرضا افتخاری: حاضرم به جای همه شما کرونا بگیرم! 🔸 تسنیم/ علیرضا افتخاری خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی درباره اوضاع کنونی جامعه ایران و دغدغه‌های مردم برای مقابله با ویروس کرونا، صحبت‌های جذابی را مطرح کرد. 🔸 افتخاری صحبت‌هایش را با بیتی از مولانا آغاز کرد و گفت: «مرگ اگر مرد است گو نزد من آی / تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ. در این فضای وانفسا با این مهمان ناخوانده (ویروس کرونا) مقداری حواسمان به روحیه بچه‌ها و بزرگسالانمان باشد. توصیه‌های پزشکی را هم جدی بگیریم. سعی کنیم از تجمع‌های زیاد در فضاهای مختلف خودداری کنیم. به خصوص در جاهایی که صف می‌کشند برای خرید چیزی؛ فکر نکنیم این فضاها برایمان ضرر ندارد. 🔸 در خریدهایمان دقت کنیم که برخی از وسایل را زیادی نخریم. ممکن است همان وسیله‌ای که ما تعداد زیادی از آن را خریده‌ایم، شخص دیگری دُکان به دُکان دنبالش بگردد و ما تعداد زیادی از همان وسیله را در خانه جمع کرده باشیم. ممکن است خوشحال باشیم که ما تعداد زیادی مثلا الکل یا ماسک یا مواد ضدعفونی کننده در خانه داریم که شاید همه‌ی آنها هم به کارمان نیاید. 🔸 به کَسبه و بازاریانی که این روزها قیمت اجناسشان را بالا برده‌اند عرض می‌کنم؛ روزگاری می‌رسد که می‌خواهید رضایت کسانی را جلب کنید که به آنها گران‌فروشی کرده‌اید ولی آنها دیگر نیستند. بعد به درگاه خدا توبه می‌برید و شاید دیگر دیر شده باشد. امروز باید ایثار کنیم. این دردی که امروز در جامعه ایجاد شده، یک کنکور و امتحان شایستگی در درگاه خداوند متعال است؛ باید ببینیم که آیا راه باز می‌کنیم به دل‌های همدیگر؟ آیا می‌توانیم دردی از دردهای همدیگر را بکاهیم! 🔸 امروز که در صف دلار می‌ایستید و دلار می‌شمارید، همان دلار به شما آسیب می‌زند. از کجا معلوم که همین رگه‌های دلار به ما ایرانی‌ها آسیب نزده باشد. بیاییم دستمان، روحمان و روانمان را به حکم وجدان جلا دهیم و کمتر به دنبال بد شدن فضا باشیم. کمتر به دنبال این باشیم که فضا آسیب پذیرتر باشد و کمتر به دنبال این باشیم که با گران شدن دلار، دارایی‌هایمان افزایش یابد. 🔸 بیایید دست از این افکار بچه‌گانه برداریم و به دنبال این نباشیم که با گران شدن برخی چیزها(دلار و ...)، دارایی و ثروت ما زیاد شود. 🔸 امیدوارم من به جای همه شما کرونا بگیرم چون روحیه‌ام بالاست و می‌توانم با این بیماری مبارزه کنم. البته که این بیماری به مرور زمان تمام می‌شود. بیایید کمی از مسائل دنیوی دور شویم تا روزگارمان بهتر شود. این نوید را می‌دهم که خیلی زود لبخند به لب تمام مردم ایران باز می‌گردد.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 جزئیات تازه از آلبوم خراسانیات استاد شجریان 🔸 آلبوم جدیدی از استاد محمدرضا شجریان با همکاری زنده‌یاد پرویز مشکاتیان در روزهای آینده به بازار موسیقی کشور عرضه خواهد شد. ۱۰ اسفندماه خبری منتشر شد درباره انتشار آلبوم جدیدی از استاد شجریان که این روزها در بستر بیماری به سر می‌برد. 🔸 همایون شجریان در پستی اینستاگرامی درباره این آلبوم اینطور توضیح می‌دهد: «دوستان عزیز و گرامی آلبوم خراسانیات کار مشترک و شنیده نشده از پدر و زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان است که پس از یک سال زحمات آوای مشکاتیان عزیز (طراحی) و جناب رادمان توکلی مهربان (هماهنگی کلیه امور میکس و انتشار ) و همچنین جناب غلامرضا صادقی (میکس و مسترینگ) برای آماده سازی آن به جهت انتشار در سال ۹۸، در ۱۹ اسفند ماه امسال تقدیم حضورتان می‌گردد. گفتنی‌ست کلیت کار حال و هوایی از خراسان را دارد و همچنین تصانیف آن بر روی اشعار ملک الشعرا بهار ساخته و خوانده شده است. ضبط آلبوم خراسانیات مربوط است به سال ۱۳۶۵ و از آنجایی که ساز و آواز این مجموعه ضبط نشده بود و پدر هم امسال در شرایط خواندن و تکمیل آن نبودند، یک ساز و آواز از کنسرت آلمان ایشان به همراه ساز استاد مشکاتیان و بر شعر باباطاهر به این مجموعه اضافه گردید. این ساز و آواز اجرای صحنه می باشد که در سال ۱۹۸۹ میلادی در کشور آلمان اجرا شده است.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 عملکرد جالب مغز در جداسازی گفتار از ترانه 🔸 محققان دانشگاه "مک گیل" کانادا در مطالعه اخیرشان توضیح داده‌اند که چگونه مغز، گفتار و آهنگ را از هم جدا کرده و تشخیص می‌دهد. 🔸 به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، گفتار و موسیقی چیزی است که مردم در سراسر جهان غالباً آنها را در ترانه‌های آوازی با یکدیگر درهم می‌آمیزند. این ترکیب حوزه‌های شناختی گفتار و موسیقی یک چالش برای سیستم شناختی شنوایی است. اخیرا محققان دریافته‌اند که چگونه شنوندگان، کلمات و ملودی‌ها را از یک موج صدای واحد استخراج می‌کنند. 🔸 از آنجا که ساختار صدا و گفتار و موسیقی با یکدیگر متفاوت است، بنابراین برای هر کدام از آنها گیرنده‌های مختلف قشر شنوایی چپ و راست مغز فعال می‌شود. اکنون یک مطالعه جدید توسط دانشگاه "مک‌گیل" از یک رویکرد منحصر به فرد استفاده کرده است تا فاش کند چرا این موضوع وجود دارد. 🔸 دانشمندان ۱۰۰ موسیقی ضبط شده "آکاپلا" ایجاد کردند که هر یک از سوپرانوها یک جمله را می‌خوانند. آنها سپس صداهای ضبط شده را در دو بعد شنیداری اساسی دینامیک طیفی و زمانی دسته‌بندی کردند و از ۴۹ شرکت کننده درخواست کردند تا کلمات یا کلمات هر لحنی را تشخیص دهند. این آزمایش در دو گروه انگلیسی و فرانسوی به منظور تقویت قابلیت تکرارپذیری و عمومی سازی انجام شد. 🔸 برای هر دو زبان، هنگامی که اطلاعات زمانی تحریف شده بود، به نظر می‌رسید شرکت کنندگان در تشخیص محتوای گفتار مشکل دارند، اما درمورد ملودی این گونه نبود اما در مقابل، وقتی اطلاعات طیفی تغییر می کردند، در شناسایی ملودی مشکل داشتند و این بار محتوای گفتار را تشخیص می‌دادند که این موضوع نشان داد گفتار و ملودی به ویژگی‌های مختلف صوتی بستگی دارد. 🔸 دانشمندان در گام بعدی نحوه پاسخ مغز به ویژگی‌های مختلف صدا را آزمایش کردند. برای همین، آنها مغز شرکت کنندگان را با استفاده از روش تصویربرداری اف‌ام‌آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی در حالی که صداها را متمایز می‌کردند، اسکن کردند. آنها دریافتند که عملیات پردازش گفتار در قشر شنوایی چپ و پردازش ملودیک در قشر شنوایی راست رخ می‌دهد. 🔸 دانشمندان سپس مشخص کردند که چگونه تخریب در هر بعد صوتی بر فعالیت مغز تأثیر می‌گذارد. آنها دریافتند که تخریب ابعاد طیفی تنها بر فعالیت در قشر شنوایی راست و فقط طی ادراک ملودی تأثیر می‌گذارد. در مقابل تخریب بعد زمانی فقط قشر شنوایی چپ و ادراک گفتار را تحت تأثیر قرار داده است. این نشان می‌دهد که پاسخ متفاوت در هر نوع نیمکره به نوع داده‌های صوتی در محرک وابسته است. "فیلیپ آلبویی"(Philippe Albouy) ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: دهه‌ها است که افراد می‌دانند دو نیمکره به گفتار و موسیقی به طور متفاوتی پاسخ می‌دهند، اما اساس فیزیولوژیکی این تفاوت یک رمز و راز باقی مانده بود که ما طی این مطالعه این معما را حل کردیم. 🔸 یافته‌های این مطالعه در مجله "Science" منتشر شد. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 گران‌ترین ساز موسیقی در جهان 🔸 زمانی که نام استرادیواریوس به میان می آید ممکن است اهل موسیقی بالاخص موسیقی دانان با آن آشنا باشند. خانواده استرادیواری که از خاندان های ایتالیایی بوده اند، در تولید سازهای زهی مهارت خاصی داشته اند، که مشهور ترین عضو این خانواده آنتونیو نام داشته است. او در سال ۱۶۴۴ در ایتالیا متولد شد. ادامه 👇🏻👇🏻👇🏻 @masafmusic
‍‍🔹 گران‌ترین ساز موسیقی در جهان 🔸 زمانی که نام استرادیواریوس به میان می آید ممکن است اهل موسیقی بالاخص موسیقی دانان با آن آشنا باشند. خانواده استرادیواری که از خاندان های ایتالیایی بوده اند، در تولید سازهای زهی مهارت خاصی داشته اند، که مشهور ترین عضو این خانواده آنتونیو نام داشته است. او در سال ۱۶۴۴ در ایتالیا متولد شد. 🔸 وی در سال ۱۶۶۶ نخستین ساز دست ساز خود را تولید کرد و روی برچسب آن در کنار نام خویش قید کرد که شاگرد نیکولو آماتی( فرزند آندرا آماتی از سازندگان بزرگ ویولن) است. ولی در سازهای دیگر به این رابطه ی استاد و شاگردی اشاره نکرده است. اسم وی در تمام سازهایش با قید سال ذکر شده است. 🔸 گران ترین ساز جهان در گذر زمان به گزارش مجله بانگ، بعد از گذر زمان و با شروع دهه ی هشتاد، آنتونیو سازهای فوق العاده ای درست کرد که از میراث برجای مانده از او به شمار می روند. او از آنوقت به بعد سبک طراحی جدیدی پیدا کرد و قالب معین خودش را برای تولید و طراحی روی این سازها بدست آورد. طراحی او مبتکرانه و بسیار جدید بود، تا آنجا که به سرعت شهرتش فراگیر شد. او از المان های خاصی برای طراحی استفاده می کرد. 🔸 از فوت های کوزه گری در ساخت ویولن های استرادیواریوس سوراخ های صدای f شکل کاسه ویولن بود که اندکی بلند تر و به نسبت باریکتر از سایر ویولن ها بود. یا شکل بدنه ویولن ها از جمله تفاوت هایش با سازهای مشابه است، بدنه سازهای او با سایر سازها مشابه تفاوت چشمگیری داشتند و حتی بعضی از آنان قدری از حالت معمول بلندتر بود. 🔸 گران ترین ساز جهان در دست سازنده ای توانا امروزه از سازهای آنتونیو بعنوان بهترین ویولن ها یاد می شود و همگی اذعان دارند که تولید صدای این سازها در شگفت انگیزی متحیر کننده است. امروزه سازهای باقی مانده از این سازنده؛ با نام نوازنده و نام خانوادگی استرادیواریوس نامگذاری شده و با نرخ های گزافی به فروش می روند. چندی پیش یکی از این سازها با مبلغ ۱۵٫۷ میلیون دلار به فروش رفت. آنتونیو استرادیواری که تا قبل از نود سالگی حدود ۱۰۰۰ ویولن، ۵۵ ویولونسل، ۱۲ عدد ویولا و دو عدد گیتار از او برجای مانده است. 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic
‍‍🔹 هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی در فهرست گنجینه زنده بشری قرار گرفت 🔸 به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: «موسیقی در خراسان از جمله آئین‌های شفاهی مردم است و این آئین شفاهی راویانی دارد که گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌اند. نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استاد کاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.» 🔸 او ادامه داد: «استاد بیتانه در سال ۱۳۴۰ در فردوس دیده به جهان گشود. پدر او که علی نام داشت از سازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بوده به طوری‌ که در ساخت دو تار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشته است.» 🔸 برآبادی اضافه کرد: «استاد بیتانه از ۷ سالگی نوازندگی را نزد پدر آموخت و تاکنون در امر ساخت سازهای مختلف و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.» 🔸 او گفت: «ذوالفقار بیتانه تنها بازمانده از نسل بیتانه های معروف در منطقه فردوس بوده که نسل‌های متمادی در ساخت و نواختن دوتار و سایر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بوده و در نوازندگی نیز حائز سبک و شیوه خود است.» 🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف @masafmusic