eitaa logo
یادداشت‌ها
272 دنبال‌کننده
140 عکس
47 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
طوفان صدق و غبار کذب ✍️ علی مهدیان 🔺یکی از آثار طوفان الاقصی در بعد معرفت شناختی است. این واقعه مهم تاریخی نشان داد غرب چگونه به صورت سیستماتیک ذهن بشر را در اختیار خود گرفته بود و راه نفوذ به واقعیت را بسته بود. 🔺ساختارهای حقوقی و نظام تصمیم گیری در دنیا یک نوع مهندسی اجتماعی فرهنگی را رقم میزند و آنگاه این فرهنگ شکل یافته بر فرآیند فهم و معرفت بشر سایه میاندازد و به این ترتیب انسانها برای یافت حقیقت با یک پرده ضخیم به نام فرهنگ و تمدن غرب مواجه میشوند. 🔺بگذارید مثال بزنیم، گوترش رییس سازمان ملل در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، هیچ نامی از آمریکا نبرد، از این جالبتر آنکه سیاستمداران ژاپنی نیز نامی از آمریکا نبردند و بلکه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در عوض نام روسیه را برد. همین خط را در انیمیشن مهم و پر بیننده «مدفن کرمهای شب تاب»، جناب ایسائو تاکاهاتا ببینید. او کارگردان انیمیشن های مهمی چون آنشرلی، باخانمان، هایدی و امثالهم است. او یک انیمیشن فوق العاده جذاب درباره جنگ ژاپن میسازد و جالب است در این فیلم احساسی، هیچ اشاره ای به کسانی که مردم را کشتند نمیکند بلکه کسانی را محکوم میکند که ابلهانه با دشمن جنگیدند. 🔺در همین ماجرای طوفان الاقصی نگاه کنید به استدلال نماینده اسراییل در سازمان ملل در مقابل همان جناب گوترش که حالا توضیح باید داد چرا اینجا کمی زبان به انتقاد گشوده. نماینده اسراییل میگوید ما یک کشور رسمیت یافته ایم و اینکه رفتار ما را ملامت میکنید نه حماس را یعنی لیاقت این سمت را ندارید. ┈┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄┈
صفحه2 از 2 🔺ساختار حقوقی و نظام تصمیم گیری غرب، یعنی قدرت، فرهنگ میسازد و زاویه نگاه میآفریند و اینگونه ذهنها را در اختیار میگیرد و حالا در این بستر، حقوق بشر را چه کسی معنی میکند، تفسیر میکند، عملیاتی میکند. لیبرالیسم را چه کسی ؟ دموکراسی را چه کسی؟ عدالت را ، اخلاق را، دین را چه کسی؟ 🔺کارگردان فیلم آمریکایی «حرامزاده های لعنتی» فیلمی درباره جنگ نازیها درباره یهودیها میسازد که در انتهایش هیتلر به دست این جماعت با ظاهر آمریکایی کشته میشود، و دختر یهودی پشت پرده سینما میرود و بلند بلند میخندد و میگوید این قدرت ما است. ما تاریخ را هم تغییر میدهیم. این نه فقط تاریخ است بلکه تمام مفاهیم بنیادین اندیشه نیز هست که تغییر میکند. 🔺معرفت به جای آنکه کشف واقع باشد ساختن آن است و اینچنین اولا پای قدرت حاکمان وسط میآید. قدرت پول و بمب و رسانه. اومانیسم اصالت به حیوانیت انسان است و آزادی نیز آزادی همان حیوان، و روشن است که خروجیش عبودیت مقابل لویاتان بین المللی است که حاکم بر همه بشر است. 🔺طوفان الاقصی سیلی است که به این تمدن خورد. نکند این سیلی را ببینیم و عقبه تاریخی اش را نفهمیم. سیلی را قسام نزد، محمد الضیف نزد، کل بدنه تاریخی نوسلفی اخوان سیدقطب نزد، این سیلی محصول یک بیداری است که گستره اش را در یمن و لبنان و عراق و سوریه و کجا و کجا میبینید. طغیان فطرت ناب بشر که خمینی ره اثاره کرد و در حال گسترش است. تمام نمیشود. 🔺حالا مردم دنیا کمی باطن این تمدن را میبینند. باطنی به شدت وحشی، ظالم، خودبنیاد، کثیف ، این بروز باطن کفر مهمترین دستاورد طوفان است. پرده را کنار زد. قصه از این هم شدید تر است. غرب برای موجودیت و مسیرش آنقدر وحشی است که حدس نمیزنید. 🔺جبهه حق اساسا هدفی ندارد جز بیداری مردم، این گستره بیداری بستر مناسبی برای فهم و معرفت باز میکند. هم ذات کفر را بیشتر نشان میدهد و هم عمق حق را. شهادت کودکان معصوم و زنان بی گناه در حالیکه ذکر میگویند، اینگونه تبر به ذات دشمن میزند. همشهری ┈┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی اینفلوئنسر لبنانی به زبون خیلی ساده به افرادی که سید حسن نصرالله رو مسخره می‌کنن میگه شماها خفه شید! 🗣 عـــیّار ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
رهبرانقلاب: «نیروهای حزب اللهی؛ یعنی همین عامه مردم مؤمن» با این شاخصه، مردم مومن ایران، همه حزب اللهی ان. بعضی عزیزان انقلابی در مقام نقد اون خانم، ناخودآگاه دوقطبی ‎ و ‎ عادی رو مطرح کردن که خطای راهبردی بود. ┈┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄┈
واستادم قضیه یکم از تب و تاب بیفته تا این رو بگم تا کسی فکر نکنه دفاع از اون خانم میکنیم اون خانم هم طبق محاسبات و تعریف غلط، اون حرف رو زد ولی اون جمله بندی با تعریف درست از حزب اللهی درسته. واقعا اعتقادم اینه که مردم مومن و عادی جامعه ایرانی، حزب اللهی ترین ها هستند
آنچه که باید از واژه «زدن سر مار» فهمید ✍️سیدجواد نقوی نزدیک یک ماه است پهلوی‌چی‌ها و دیگر چهره‌های اپوزیسیون با همدستی شبکه‌های فارسی‌زبان مثل اینترنشنال، منوتو و بی‌بی‌سی درحال تکرار یک کلید واژه هستند و در سطح رسانه‌ای و شبکه‌های خبری اروپایی و آمریکایی هم مدام آن را تکرار می‌کنند. «باید سر مار را قطع کرد»؛ این کلیدواژه، در این مقطع یک نوع واژگان‌سازی علیه ایران و به نوعی چراغ سبز برای غربی‌ها است که اگر به ایران حمله کنند، مشکلات منطقه حل می‌شود! به زبان دقیق‌تر اپوزیسیون، برای راهبرد جنگ روانی علیه ایران و ایرانی، صدای پروپاگاندای غربی‌ها هستند و این دقیقاً یک عمل ضد انسانی و ضد میهنی است. اما در فضای ایران و در بین رسانه‌ای‌ها و برخی از بدنه روشنفکری کشور هیچ دقتی به این پروپاگاندای خطرناک نمی‌شود و گویی این مسئله که اپوزیسیون در تلاش است تا در نقش بازوی غرب، عملیات جنگی علیه ایران را به شدت عادی‌سازی و نرمالیزه کند و این دقیقاً همان کاری است که غرب بارها در کشورهای گوناگون انجام داده. غرب برای مشروعیت‌بخشی به حمله عراق علیه ایران از بازوی مسعود رجوی بهره برد و سعی کرد نشان دهد که جریان خشنی در ایران حاکم است و از آنجایی که این کشور عامل صدور انقلاب در منطقه است، درمقابل، این صدام و رجوی هستند که عامل نجات خواهند بود. امروز همان غربی‌ها که در ۲۳ سال گذشته منطقه، جنگ در عراق، افغانستان، یمن و... را راه انداخته و یا ساپورت کردند، مثل گذشته سعی می‌کنند با استفاده از عواملی در داخل کشورها در نقش اپوزیسیون که توسط خودش پرورش یافته‌اند، مسئله جنایت از سمت خود را به یک عامل «ساخته شده» ارجاع دهد. روزی که غرب جایزه صلح نوبل را به «توکل کرمان» بانوی یمنی اهدا کرد هم به نوعی در این مسیر قدم برداشت و تلاش کرد وضعیتی را ترسیم کند که ثابت شود جنگ علیه یمن به شکلی مشابه قطع کردن سر مار است که امروز دارد آن را ترویج می‌کند. اما مدتی بعد از آن که صدها کودک و زن در یمن زیر بمب‌های غربی سلاخی شدند هیچکس به اعتراضات حداقلی توکل کرمان هم توجه نمی‌کرد. گویی توکل کرمان آن لحظه فقط کارایی توجیه ورود سخت غرب به این جنگ نابرابر را داشت و بیش از آنکه صلح نوبلش کارایی داشته باشد، لازم بود ورود غربی‌ها به جنگ یمن را نرمالیزه کند. امروز هم پهلوی و سایر اپوزیسیون به دنبال واژه‌سازی برای معکوس جلوه دادن واقعیت هستند کلماتی مانند «نه به جنگ» و صلح‌طلبی‌هایی از این دست را هم باید در همین چارچوب فهم کرد چراکه از اساس صورت مسئله را برای غربی‌سازی روایت‌ها تغییر می‌دهد که مسئله به‌جای توجه به توحش غربی‌ها به سمت دیگری تغییر کند. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
ایران برای همه، همیشه یا گاهی؟ ✍️ سعید فتحی 🔹روحانی و تیم رسانه‌ای اش هفته گذشته با سوءاستفاده از سخنان کارشناسی در تلوزیون، دائم در رسانه ها فریاد برآوردند که چه نشسته‌اید گروهی اقلیت درصددند کشور را برای خود تصاحب کنند و دیگران را خارج گود بنشانند! 🔹شاید اگر روزگار قدرت این جماعت را نمی‌دیدیم به راحتی خام این بیانات می‌شدیم! سزاوار است از جنابشان سوال شود شیخا! آیا اینکه فرمودین ایران برای همه مردم ایران است بی قید و شرط است یا تابع شرایطی است؟ 🔹مثلا وقتی شما رئیس جمهور باشید بازهم ایران برای همه مردم ایران است یا در آن شرایط جواب هر منتقدی فحاشی است از سوی جنابتان!؟ آیا یادتان هست منتقدانتان را کجا حواله میکردید؟ 🔸 اگر "ایران برای همه ایرانیان"است که البته هست، آیا تامین امنیت ایران هم بر عهده همه است یا صرفا بر عهده حزب اللهی هاست؟ برای مثال بفرمایید در سال های بعد از انقلاب چند نفر از همفکران شما در راه تامین امنیت ایران شهید شده اند؟ 🔸آیا تا به حال به این انحصار در بذل جان برای امنیت ایران توسط بچه حزب اللهی ها اعتراضی داشته اید؟ مثلا بگویید چرا فرزندان ما اصلاحطلبان و اعتدالی‌ها را نمیبرند به مرزها و تقابل با داعش و...؟ 🔹اصلا بگذارید سوال دیگری طرح کنیم؛ ایا در این شرایط اقتصادی که بیشتر آن معلول دولتی بود که خود رئیسش بودید تا به حال حس بی پولی داشته اید؟ آیا در تامین مخارج خانواداه خود درمانده اید؟ آیا چنین نیست که کاخ ها و عمارت‌ها را برای خود برداشته اید و فقر را تقدیم ملت ایران کرده‌اید؟ آیا تا به حال در مورد دارایی‌های خود با مردم سخن رانده‌اید؟ 🔹شما که کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اید و از هر فرصتی برای سخنرانی استفاده می‌کنید بهتر نیست به این سوالات هم پاسخی دهید؟ این نگرانی ها از تمامیت طلبی قشری بر سائر اقشار از هر کسی پذیرفته و شنیده شود از شما نمی‌شود چون مردم عمل شما را قبلا تجربه کرده اند! ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
در دل این حماسۀ غزه چه آموزشی به فرزندان‌مان بدهیم؟ ✍️ حجت الاسلام علیرضا پناهیان: ▫️چرا لیبرال‌دموکراسی غربی به یک رژیم سفّاک در منطقه مانند اسرائیل نیاز دارد؟ چون این نتیجۀ آن تمدن است، این توحّش ولیدۀ تمدن غرب است. این را باید به فرزندان خودمان یاد بدهیم و الّا بچه‌هایمان غربزده می‌شوند و از ظاهر غرب فریفته می‌شوند و این تقصیر کلّ علمای دین است که دارند تبلیغ می‌کنند و تقصیر کلّ معلمان و پدران و مادران ما خواهد بود. 🔹این چیزی که الآن داریم می‌بینیم صرفاً توحّش یک رژیم آپارتاید دینی به نام اسرائیل نیست؛ بلکه این تمام تمدن غرب است که به اصطلاح «شیشۀ عمرش» در اینجا دارد شکسته می‌شود. ▫️درس دیگری که می‌توانیم از این حماسه بگیریم این است که کفر به طاغوت پیدا بکنیم؛ چون می‌بینیم که تمدن غرب غیر از این توحّش، تمدنی ناتوان و ضعیف است. دیدید که آسیب خورد؟ علی‌رغم این هیمنه‌ای که برای خودشان درست کردند و تکنولوژی و تجهیزاتی که دارند ببینید چقدر آسیب‌پذیرند! 🔹باید ضعف دشمن را به فرزندان نشان بدهیم و دشمن را خیلی بزرگ جلوه ندهیم. نشان بدهیم دشمنان ما ضعیف و آسیب‌پذیر هستند. شاید بچه‌های ما تصور کنند که آنها خیلی قدرت دارند، چون در فیلم‌ها و صفحات مجازی مدام تجهیزات و هواپیماهای خودشان را نشان می‌دهند. ▫️مادران و معلمان ما باید به بچه‌ها بگویند که دشمنان ما باوجود این امکانات هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. در دفاع مقدس ما هم همین‌طور بود. این آسیب‌پذیر بودن دشمن و اینکه مظلومان چگونه می‌توانند قدرتمند بشوند را برای فرزندان‌مان توضیح بدهیم. 🔹درس سوم، شجاعت در برابر زور است و بیان ویژگی‌های ترسوها و افراد شجاع. ترسوها سازش با دشمن را تئوریزه می‌کنند، ترسوها گاهی خیلی وحشی می‌شوند؛ مثل اسرائیلی‌هایی که زنان و کودکان را وحشیانه می‌کشند چون خود را در معرض نابودی می‌بینند. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصاویر هوایی از استقبال مردم از رئیس‌جمهور شهرکردی‌ها سنگ تمام گذاشتند پ ن: فیک نیوز هاشون، هی میگن مردم دیگه نیستن.. از آخوندا بدشون میاد.. بعضی بچه حزب اللهی ها هم شدن کاسه داغ تر از آش و تو خلوتا همین حرفا رو تکرار میکنن.. اگه اینا مردم نیستن پس لابد اون کسایی که از زیرلحاف توئیت میزنن مردمن؟!😂 اگه بقول شما اینا همشون حزب اللهی باشن که غوغاست.. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
تفکرات سیاسی شیخ مفید 8 آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید(ره) ✍️سید فاضل موسوی 🔻اگر کسی کلیه آثار شیخ مفید را مطالعه کند بی‌شک به این نتیجه خواهد رسید که سیاست در منظر او از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است؛ اگرچه در آثارش از کلمه سیاست کمتر استفاده کرده است. 🔹ایشان از کلماتی مانند تدبیرامور مردم، ریاست عامه دین و دنیا، ولاتیت بر مردم، ولده المسلمین فضلهم علی رعایاهم لاستحالة رئاسة الفضول علی الفاضل فیما رئیس علیه فیه و برای حاکمیت غیر مشروع از کلماتی مانند: سلطان ضلال، ظالمان، اهل‌الضلال، سلطان جور و.. استفاده نموده است. 🔻باید گفت؛ اگرچه شیخ مفید کتاب مستقلی تحت عنوان فقه‌الحکومه تألیف نکرده، اما کتاب ها فقهی او مملو از نظریه‌های سیاسی و دستورات عملکردی مدیران و رهبران حکومت اسلامی است. 🔹وی در ابعاد گسترده پیرامون موضوع‌هایی از قبیل: رهبری و شرایط آن،وظایف رهبران حکومت اسلامی، مشارکت مردم با حکومت، احکام قضایی، نظام و اقتصادی اسلام و سیاست‌های داخلی و خارجی مطالب و نظرات ارزنده عرضه داشته است،به مجموعه این مباحث، فقه سیاسی گفته می‌شود. 🔻ماهیت حکومت مورد توجه شیخ مفید دینی و دنیوی است که از هم غیرقابل انفکاک می‌باشند. 🔹بنابراین به جرئت میتوان نتیجه گرفت: شیخ مفید از یک نظام فکری سیاسی برخوردار است که بر شالوده کتاب، سنت و عقل استوار گردیده است، حکومت معصوم براساس دیدگاه وحدت و سیاست مذهب الهی مشروعیت پیدا کرده و براساس حکومت معصوم در دوره غیبت و تئوری ولایت فقهای جامع‌الشرایط را پی‌افکنده و آن را تبیین نموده است. هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید 🔻 را دنبال کنید. ┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید الف. امنیت اجتماعی و اقتصادی: شیخ مفید حاکم اسلامی را موظف به اجرای احکام انتظامی اسلام( حدود و تعزیرات) و مکلف به برقراری امنیت داخلی و خارجی دارالاسلام می‌داند و می‌فرماید:«حاکم باید حدود و احکام انتظامی اسلام برقرار و قوانین را اجرا نماید، امربه معروف و نهی از منکر نموده و با کفار بجنگد، مؤمنان نیز موظفند او را در این راه یاری کنند.» ایجاد امنیت اقتصادی نیز یکی از هدف‌های مهم دولت اسلامی به شمار می‌رود؛ شیخ مفید در این باره می‌فرماید: «امام و سلطان بین کشتن سارقان مسلح و یا به دار زدن و یا بریدن دست و پای آنها و تبعیدشان مخیر است و اگر سارق مسلح کسی را کشته باشد؛ یا کشته شود و بر روی زمین زنده نماند.» «باید از حقه‌بازی و حیله‌گری در خرید و فروش جلوگیری شود و مرتکبین چنین اعمالی در کوچه و بازار گردانده شوند تا مردم آنها را بشناسند و از آنها برحذر باشند.» ب. عدالت اجتماعی شیخ مفید هدف حضرت ولی عصر(عج) را برپایی قسط و عدل می‌داند و در این باره می‌فرماید: «اگر سلطان عادل در جامعه اسلامی نبود، فقهای عادل، صاحب رأی و برتری و دارای عقل و هدایت و شیعه امامیه باید آنچه را سلطان عادل به عهده دارد به دست گیرد و رهبری کند، پس باید متولی، رهبر‌و سلطان اسلام عادل باشد تا و ظایف خود را به خوبی انجام داده و عدالت اجتماعی را محقق سازد.» د. مساوات در این باره در آداب اجرای قوانین، خاصه قضاوت اسلامی، ریزترین نکات مساوات انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته است به عنوان مثال شیخ در آداب قضاوت می‌فرماید: «قاضی اقامه دعوا به وسیله طرفین را با قرعه کند، وقتی طرفین دعوا وارد محکمه شوند با یکی از آن دو شروع به سخن نکند و به آن‌دو یکسان نگاه کند.» سطوح حکومت اسلامی 1.حکومت پیامبران 2.حکومت امام معصوم(ع) 3.ولایت فقیه در دوره غیبت امام زمان(عج) شیخ مفید در بخش اقامه امور انتظامی اسلام می‌فرماید: «ائمه رسیدگی به امور انتظامی مسلمانان را به فقهای شیعه واگذار کرده‌اند که اگر برای فقهای جامع‌الشرایط ممکن بود در این مورد تصمیم‌گیری و حدود را اجرا کنند.» شیخ مفید تمامی منصب‌های معصوم(ع) اعم از منصب رهبری، مدیریت و اداره امور مدرم و اجرای امور انتظامی اسلام و جهاد با کفار و منصب قضاوت و... را در زمان غیبت به فقهای جامع‌الشرایط تفویض می‌کند. پس وی در امر حکومت و ریاست عامه مردم به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارد، در صورتی که فقها امکان عمل به تکلیف را پیدا کنند، از اجر اخروی همانند جهادگر بهره‌مند خواهند شد. شش صفت ولی‌فقیه از این عبارت شیخ مفید استخراج می‌گردد که می‌فرماید «وقتی سلطان عادل(امام معصوم(ع) نبود فقهای اهل حق(شیعه امامیه) که دارای صفت عدالت، صاحب‌نظر و صاحب عقل و درایت می‌باشند حق دارند آنچه را سلطان ریاست و ولایت آن را برعهده دارد، برعهده خود گیرند.» سیاست‌های دولت اسلامی دولت و حکومت اسلامی همانند دیگر دولت‌ها دارای دو نوع سیاست داخلی و سیاست خارجی است سیاست داخلی دولت اسلامی الف: وظایف متقابل دولت و مردم وظایف دولت تحت عنوان وظایف امام عادل و معصوم(ع) در آثار شیخ مفید مطرح گردیده است؛ در این مباحث به جای کلمه امام معصوم(ع) از کلماتی نظیر حاکم، سلطان عادل، سلطان زمان، امام مسلمانان، سلطان و ... استفاده شده است. اهم وظایف حاکم اسلام عبارتند از : اجرای احکام و قوانین، حفظ شریعت، ارشاد مردم، برپایی حدود، تعزیر و تأدیب مجرم، مطالبه حقوق مردم، رسیدگی به اختلاف‌ها و تصدی منصب قضاوت، برپایی فرایض، مشارکت اجتماعی که خود شامل امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر، شوری می‌شود. رابطه مردم با دولت اسلامی نیز شامل ارائه نظرات مشورتی، همکاری در مسائل اجرایی و مراقبت و نظارت بر کار حکومت است. ب. منابع مالی حکومت اسلامی منابع مالی حکومت سالمی عبارت است از زکات، جزیه، انفال، خمس، خراج و غنایم جنگی سیاست‌های خارجی حکومت اسلامی در این بخش ابتدا باید بفهمیم بیگانگان از نظر شیخ مفید چه کسانی هستند که در کتاب اوائل المقالات به سه واژه دارالکفر، دارالسلام و دارالایمان برخورد می‌کنیم. وی در تعریف دارالکفر می‌نویسد: «هر مکانی که در آن غالب افراد آن کافر باشند دارالکفر نامیده می‌شود.» اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی 1.دعوت به اسلام 2. رعایت اخلاق در روابط بین‌الملل 3. جهاد و مبارزه با سردمداران کفر و قطع ریشه اصلی فساد. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
۱۶ آذر سال ۳۲ در دانشگاه تهران چه گذشت؟ پس از اینکه دولت مصدق با کودتایی آمریکایی و انگلیسی در 28 مرداد سال 1332 سقوط کرد، جامعه ایران در بهت و حیرت فرو رفت و دانشگاه تهران که به واسطه حضور دانشجویان و نخبگان کشور نسبت به بیگانه دیدگاهی ضدامپریالیستی داشت، بیش از بیش رنگ ضد دیکتاتوری و امپریالیستی به خود گرفت. در حالی که نفرت از کودتاچیان در افکار عمومی ایران موج می‌زد اخباری از گوشه و کنار مبنی بر بازگشت نمایندگان دولتها‌ی خائن به کشور به ملت ایران می‌رسید. وعده ورود قریب الورود "دنیس رایت" کاردار سفارت انگلیس، حضور نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در ایران در کنار محاکمه مصدق طی چند روز مانده به آذر گویای آذر ماهی متفاوت برای ملت ایران در سال 1332 بود. قطعی شدن سفر نیکسیون به ایران در روز 17 آذر به ایران، خشم مردم و دانشجویان را بیشتر کرد، دانشجویان معتقد بودند با اوضاع پیش آمده دانشگاه تحمل حضور نیکسون را ندارد. در روز 14 آذر دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی،علوم، دندان‌پزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران تظاهرات پرشوری علیه کوتاچیان برگزار کردند.تظاهرات دانشجویان در روز بعد هم ادامه پیدا کرد و به خارج از دانشگاه کشیده شد، مأموران شاه با دانشجویان درگیر شده و جمعی را دستگیر و گروهی را زندانی کردند. زمزمه‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد دانشجویان را بیشتر به ایستادگی و مقاومت علیه دیکتاتوری شاه و استکبار مصصم‌ می‌کرد. یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌‏رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و مقابل سردر دانشگاه تهران آویخت که عبرت همه شود. روز 16 آذر در دانشگاه تهران متفاوت از روزهای قبل آغاز شد. اساتید و دانشجویان با ورود به دانشگاه متوجه استقرار تجهیزات گارد رژیم شاهنشاهی و آرایش سربازان و اوضاع غیرعادی دانشگاه شدند. دانشجویان راه بهانه را به طرف مقابل بستند و با احتیاط به کلاس‌های درس خود رفتند. سربازان نیز با راهنمایی برخی مسئولان ارشد خود به راه افتادند و جمعی از دانشجویان را که در جمع آنها چند استاد هم دیده می‌شد، دستگیر کردند. سربازان آنها را پس از مضروب شدن به داخل کامیون‌های مستقر شده بردند. رئیس وقت دانشگاه تهران برای حفظ جان دانشجویان، دانشگاه را تعطیل اعلام کرد. در حالیکه برخی دانشجویان در حال ترک محوطه اصلی دانشگاه بودند، جمعی از سربازان به بهانه بازداشت دو دانشجوی رشته ساختمان که به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض و آنها را تمسخر کرده بودند، وارد دانشکده فنی شدند. نیروهای گارد وارد کلاس درس استاد شمس از اساتید نقشه‌کشی دانشکده فنی می‏‌شوند تا دانشجویان معترض را دستگیر کنند. وقتی مهندس شمس نسبت به حضور نظامیان در کلاس درس خود اعتراض می‏‌کند او را با مسلسل تهدید می‌کنند و با شکنجه مستخدم دانشکده سعی می‌‏کنند که آن دو دانشجو را پیدا کنند.پس از خروج سربازان از کلاس دانشجویان که قصد ترک کلاس را داشتند به صحن دانشکده رفتند. حضور نظامیان در صحن دانشکده فنی به درگیری میان دانشجویان و نظامیان منجر شد. عده‏‌ای از سربازان، دانشکده فنی را محاصره کرده بودند تا کسی از دانشکده خارج نشود در این میان دسته‌ای از سربازان با سرنیزه از در اصلی وارد، دانشکده شدند. وقتی دانشجویان قصد خروج از درهای جنوبی و غربی دانشکده را داشتند یکی از دانشجویان بغض مانده در گلویش را با فریاد "دست نظامیان از دانشگاه کوتاه» باز کرد. هنوز صدای او خاموش نشده بود که رگبار گلوله باریدن گرفت، برخی دانشجویان با شکستن شیشه‌های آزمایشگاه به این محل پناه بردند و برخی به کلاس‌ها و دستشویی‌های دانشکده فرار کردند، برخی که فرصت فرار نداشتند هدف گلوله سربازان قرار گرفتند و مانند برگ خزان در صحن دانشکده و پله‌های آن به زمین افتادند. به گفته شاهدان عینی "مصطفی بزرگ‌نیا" از دانشجویان سال اول دانشکده فنی همان ابتدا با اصابت سه گلوله شهید شد و "آذر شریعت رضوی" که او هم دانشجوی سال اول دانشکده بود به سختی مجروح شد و در حالیکه بدن مجروح خود را بر زمین می‌کشاند و ناله می‌کرد دوباره هدف گلوله قرار گرفت و او نیز به شهادت رسید. "احمد قندچی" دانشجوی دیگری بود که هدف گلوله قرار گرفت  و مجروح شد. هنگام تیراندازی برخی از رادیاتورها در اثر اصابت گلوله سوراخ شد و آب گرم آن با خون شهدا و مجروحین در هم آمیخت و محوطه مرکزی دانشکده فنی را دربرگرفت. 16 آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ماندگار و به دلیل حمله به حریم دانشجو و دانشگاه در تقویم کشورمان به عنوان "روز دانشجو" ثبت شد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
🔖پرونده اسنادی روز دانشجو 📌ساواک:مرکزیت مخالفین هنوز هم در دانشگاه است! ▪️اسناد متعددی درباره شرایط دانشگاه‌ها، دخالت مقامات امنیتی در دانشگاه‌ها و ایجاد فضای رعب توسط ساواک وجود دارد. لابلای این اسناد، گزارشات متعددی از ساواک درباره ناآرامی‌های دانشگاه تهران در بهمن و اسفند ۵۱ مشاهده می‌شود. براساس این اسناد، دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه ملی [شهید بهشتی فعلی] در جریان جشن‌های ۶ بهمن به مناسبت انقلاب شاه و مردم، اعتصاب کرده و در امتحانات پایان ترم شرکت نکرده‌اند و از همین رو تعداد زیادی از دانشجویان دستگیر و محروم از تحصیل شده‌اند. به گواه اسناد، مراکز ساواک در کلیه دانشگاه‌ها فعالیت داشته‌اند. ▫️در گزارشی مورخ ۵۱/۱۱/۱۴ اینگونه آمده است: این سروصداها و تظاهرات مخالف در دانشگاه تهران بار دیگر این نکته را به ثبوت رسانید که مرکز ثقل و به طور کلی مرکزیت مخالفین هنوز هم در دانشگاه است و در هر موقعیتی این مخالفت را با حرف و عمل ثابت می‌کنند. ▪️به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، تعدادی از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در معرض دید خوانندگان قرار می‌گیرد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
امیرحسین ثابتی نوشت؛ یکی از نکاتی که سعی می کنم در اکثر مدارس به دانش آموزان بگویم این است که غربی ها مردم دنیا را با یک سری مفاهیم انتزاعی به ظاهر زیبا و رمانتیک سرکار گذاشته اند و به دنیا دارند می خندند. اما ما خودمان باید حواس مان باشد مصداق آن آدم های «سر کار رفته» نباشیم! این مفاهیم سرکاری عبارتند از آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان، پلورالیسم و... یعنی در ذهن خیلی از مردم دنیا از جمله ایرانی ها جا انداخته اند که غرب مدینه فاضله ای است که در آن همه آزاد و برابر هستند اما در جهان غیر غرب، همه چیز سیاه و بسته و پر از خفقان است. در حالی که مثالهای نقض زیادی وجود دارد که در همان غرب، آزادی و آزادی بیان چقدر محدود و کنترل شده است و اگر کسی پا روی خطوط قرمز آنها بگذارد، باید هزینه های سنگینی پرداخت کند. لذا همیشه از بچه ها می خواهم که اسم «روژه گارودی» یا «روبر فوریسون» را در فضای مجازی جستجو کنند و سرنوشت آنها را بخوانند. اما اخیرا نیز مثالهای جدیدتری اضافه شده که باید آنها را حفظ کرد و دائم با نسل جدید در میان گذاشت. مثلا به این چند مورد دقت کنید: 1. پلیس لندن اخیرا آگهی داده که تصویر فلان زن را شناسایی و به پلیس معرفی کنید! به چه جرمی؟ چون پلاکاردی را در دست داشته که تصویر مردهای برهنه شده فلسطینی توسط اسراییل را با تصویر برهنه شدن یهودیان توسط ارتش نازی کنار هم گذاشته و زیرش نوشته تفاوت را پیدا کنید! 2. زینب الرازویی روزنامه نگار فرانسوی مراکشی تبار، به خاطر مطالبی که قبلا در نشریه شارلی ابدو علیه اسلام می نوشت مدال افتخار گرفته بود اما حالا فقط به خاطر ریتوییت کردن یک مطلب در صفحه شخصی اش در مقایسه ی جنایات اسراییل با جنایات آلمان نازی، مدال افتخارش را پس گرفته اند! 3. تنها چند روز پس از شروع حملات وحشیانه اسراییل علیه مردم غزه، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که همه تظاهرات‌های حامیان فلسطین را ممنوع کرده و تظاهرات در حمایت از فلسطین، مجازات ۵ سال زندان را در پی خواهد داشت. 4. در آلمان نیز دولت این کشور رسما اعلام کرد اگر کسی در حمایت از فلسطین و علیه اسراییل تجمع کند، «سلب تابعیت» و عملا اخراج خواهد شد. 5. در امریکا نیز که به لطف پلتفرم اینستاگرام، افسانه آزادی بیان خیلی وقت است رسوا شده و کسی نیست که نداند مطالب انتقادی درباره اسراییل چطور قلع و قمع می شود. همه اینها در حالی است که طبق افسانه آزادی بیان در بسیاری از کشورهای غربی، هرکس بخواهد قرآن سوزی کند مجاز است و حتی تحت حمایت رسمی این دولتها قرار می گیرد اما همزمان هیچ انعطافی درباره خط قرمز اسراییل وجود ندارد. چه نتیجه ای میخواهم بگیرم؟ آزادی، آزادی بیان و... در همه جای دنیا محدود است و مشروط به خطوط قرمز کاملا مشخص. البته جنس خط قرمزها فرق دارد. در غرب قرآن سوزی و حمایت از همچنس بازی شامل آزادی است و بدون هیچ مانعی انجام می شود اما نزدیک شدن به هولوکاست و اسراییل، بدترین عواقب را دارد. در ایران برعکس، کسی به خاطر آزادی بیان حق قرآن سوزی، توهین به مقدسات و... را ندارد اما در بسیاری از موارد دیگر آزادی های واضح و مبرهنی وجود دارد تا جایی که در روزهای گذشته دیدم افرادی مثل احمد زیادآبادی، احمد بخارایی، صادق زیباکلام و... که داخل ایران هم زندگی می کنند، در مناظره های مختلف به شدت به سیاست های رسمی جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین می تازند و حتی سخنانی را تلویحا یا علنا در حمایت از اسراییل و علیه غزه مطرح می کنند و کسی هم کاری با آنها ندارد. لذا اگر کسی هنوز در دنیای فانتزی های خودش زندگی می کند و تصور می کند چیزی به اسم آزادی و آزادی بیان مطلق و .... در غرب وجود دارد اما در اینجا حسرتش را می خورد، هنوز دنیای قرن 21 را نشناخته و مغزش مصداق مغز شستشو شده توسط امپراطوری های رسانه ای غربی است. چنین کسانی ابتدا بایدبا خود خلوت کنند و از خودشان بپرسند وقتی با این همه مثال، همچنان دنبال آن مفاهیم فانتزی می روند، احساس نمی کنند به شعور خودشان توهین می شود؟ 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
ردپا را دنبال کنید تا همه‌چیز برایتان روشن شود ✍️مرتضی توکلی بچه های نرگس محمدی زنجانی، جایزه یک میلیون یورویی رو بخاطر خیانت مادرشون به ملت گرفتن بعد بوقچی های رسانه‌ای، انتظار دارن مردم زنجان براشون جشن بگیرن.. در مورد مردم چی فکر کردید؟ این روشنفکری نیست.. حماقته کسی نمیدونه امثال اینها چه خدمتی برای مردم داشتن که باید براشون پایکوبی کرد! امثال معینی و فتحی، اولویت های مردم رو به شادی برای اینجور چرت و پرت ها تغییر میدن بعد میگن حکومت، مردم رو مشغول دستگیری تتلو میکنه تا چای دبش فراموش بشه! با توجه به اینکه نرگس محمدی تحت حمایت رژیم صهیونیستی این جایزه رو گرفته، افرادی که ازش حمایت می کنن و مردم رو تشویق به تجمع خیابانی می کنن هم باید.. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd