دفاعی عقیم و پرهزینه
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
صفحه 2
۲. نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
۳. این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاهنمایی) هستند.
۴. دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند.
🔸در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بیهمتا در عدالت بود، بدبین نسازید.
مخاطبانی هم که این سخنان را میشنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند.
خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخهای را که بر آن نشستهاند، به دست اره نسپارند!
🔸این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم السلام میگوییم، مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که:
*إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا*.
قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست۱۴/ ۵/ ۱۴۰۲
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
یادداشتی از استاد مسعود عالی در پاسخ به یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
🔸بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
🔸رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز(۵ /۵/ ۱۳۷۲)میفرمایند:
《این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد،در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟
🔸در زمان امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام که مثال عدل و تقواست، دیگر شما از امیرالمومنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید، مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین علیه الصلاة والسلام فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟!خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند.
🔸تاریخ را بردارید نگاه کنید،این تاریخ است یکی از استانداران امیرالمومنین، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
امام حسن مجتبی علیه الصلاه و السلام سردار بزرگ جنگش عبیدالله ابن عباس بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه الصلاه والسلام.
🔸در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند.
🔻ادامه در پست بعدی👇
.
یادداشتی از استاد مسعود عالی در پاسخ به یادداشت استاد ابوالقاسم علیدوست
صفحه2
🔸جناب علیدوست میفرمایند: حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم میکنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!...
چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است.
🔸گفته اند: در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!...
آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هر دو حکومت آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمیکند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وااسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید.
🔸میفرمایند: برخی مفاسد(حدود ۳۰فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمی توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند...
مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذیهای معاویه در حکمرانی حضرت انجام میدادند که در کتاب الغارات به برخی از آنها اشاره شده است.
🔸در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذیها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است.
پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است.
🔸بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوقالذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.)
در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی میکنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند.
*انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا*
مسعود عالی_۱۴۰۲/۵/۱۵
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
توضیحات حجت الاسلام علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه»
باسمه تعالی
🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستیها و ناراستیهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمیآید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین میسازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستیها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد.
🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقتها و مخالفتها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم.
🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد:
1️⃣ در این دو روز، بحثهای خوبی صورت گرفت و از برخی حملهها و نیتخوانیها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاقسوز فضای رسانهای کشور به حساب میآید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانههای عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال میپسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند.
2️⃣ بدون شک #صیانت_از_کشور_نظام_و_رهبری از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفتهایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد(https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439) این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد.
3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عدهای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخشهایی با #فساد_اتمیک و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلیترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بیدقتیها، آسیبهای زیادی به بار میآورد.
4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را میشناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد عملکردها و گفتهها را جایگزین نقد افراد نمی کنم.
5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، میداند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهدهدار میشوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار ندادهام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسیکاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه مینویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف میبینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد.
6️⃣ واژه «#خودتحریمی» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنههای ضرور نفی کند، به کار بردهام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار بردهاند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانهای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد.
7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد.
8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حملههایی به ناقدان داشتند، از دوستان میخواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزههای علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهدهدار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم.
🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست.
1402/05/16
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پاسخ به یادداشت استاد علیدوست
✍️ محمد جواد طهماسبی
در ایام سالروز صدور فرمان مشروطه و شهادت عالم مبارز و مدافع حریم اسلام آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) بیانیه ای صادر شد که نشان میدهد هنوز هم جریان اسلام ناب و حوزه های مبارک علمیه اصیل از گزند برخی روحانیون کج اندیش و روشن فکر نما در امان نیست و خود را با چهره ای حق به جانب در موضع نصیحت نسبت به مدافعان حریم ولایت راستین قرار میدهد و با وجودچنین تفکراتی در حوزه ها باز هم صدای شیخ فضل الله ها به گوش میرسد.
بعد از بیانات صحیح و به دور از فریب و ریای استاد مسعود عالی، استاد ابوالقاسم علیدوست از اساتید حوزه علمیه قم ناظر به بیانات ایشان چند خطی را قلم فرسایی کردند که:
اولا: به نظر میرسد جناب استاد علیدوست فهم دقیقی نسبت به بیانات استاد عالی نداشته و بیشتر به بیان نقطه نظرات و برداشت های ناقص خویش از تاریخ پرداخته اند.
ثانیا: برخی مغالطات در بیان ایشان وجود دارد که از فردی با سابقه تدریس خارج بعید است لکن این نشان میدهد که غرض از صدور بیانیه دفاع از حریم ولایت نبوده بلکه اغراض دیگری از این بیانات دنبال میشود.
اما بعد...
نسبت به برخی فقرات نوشته ایشان نکاتی را به رشته تحریر درمی آوریم تا خوانندگان محترم قضاوت کنند:
1. «نسبت به سخنی که حدود 30 فساد در زمان حکومت امام علی علیه السلام اشاره میکند، باید توجه کرد که این فسادها، هیچ ربطی به امام نداشته و میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت ناتوان و فاسد قبل به ارث رسیده بود»
باید عرض شود که، مگر ما گفتیم افراد فاسد مربوط به شخص امیرالمومنین و یا زاییده حکومت ایشان و یا حاصل عملکرد ایشان هستند؟!
ما گفتیم وجود چنین افرادی در حکومت ربطی به اصل حاکمیت و ریل گذاری آن ندارد.
جناب علیدوست! آیا بیان استاد عالی را ندیدید؟ آیا میخواهید مغالطه کنید؟ آیا میخواهید سخنان غلط خود را به جبهه ای که شبانه روز از زبان دشمنان و دوستان نادان در عذاب است منتسب کنید؟ غرضتان از بیان چنین مطلبی چه بود؟ والله العالم.
2. «نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقِد به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمی کند ؛ بر عکس ، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که:« یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
اولا: مگر هر منتقدی اعتقاد به این روش حاکمیتی ندارد که اینگونه میگویید؟! چه بسیار منتقدانی که اعتقاد عمیق به این روش حاکمیتی دارند و برای بقای آن جان میدهند. باید دقت کرد که منتقد به چه هستیم و معتقد به چه چیزی هستیم.
حضرتتان چگونه لازمه انتقاد را عدم اعتقاد محاسبه کردید؟ بفرمایید در محضرتان علم آموزی کنیم.
ثانیا: مگر بیان عبرت ها و نقاط ضعف در حکومت ها چوب حراج به تراث زدن است؟! که اگر اینگونه باشد بخشهای مهمی از قرآن کریم که به بیان نقاط ضعف پیشینیان پرداخته است را چگونه توجیه میکیند؟!
ثالثا: شما نگران نیمه شعبان نباشید! کسانی که در این منظومه فکری( اسلام ناب) حرکت میکنند نگاهشان به حکومت مهدوی هم با برداشت های ناقص امثال حضرتتان متفاوت و کاملا منطبق بر یک نگاه کلان است.
بهتر است شما نگران مقایسه دولت امیرالمونین با دولت کریمه حضرت حجت با نگاه خودتان باشید که بسی ناهمخوانی دارد.
3. «دفاع از انقلاب و نظام با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند»
اولا: مرادتان از خود تحریمی چیست؟ روشن صحبت کنید تا شاگردان شما و طلاب جوان زوایای فکری شما را بشناسند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
ما خود تحریم هستیم؟! آیا نظام و روش حاکمیت باعث تحریم شده است که اینگونه بیان میکنید؟! تاریخ استعمار بخوانید البته نه با نگاهی که به تاریخ اهل بیت دارید.
کمی از حجره تنهایی و انزوا و روشن فکر مآبی بیرون بیایید و ببینید در عالم چه خبر است.
اگر نا دانسته نوشتید بیایید اصلاح کنید و اگر دانسته نوشتید بروید در خلوتتان استغفار کنید که جریان حقه شیعه را تحریف کردید.
ثانیا: دفاع از نظام احساس تکلیف نیست که برخی داشته باشند برخی هم نداشته باشند بلکه تکلیف است و همگان باید به این تکلیف عمل کنند و هر کس در انجام این تکلیف کمکاری کند باید استغفار کند.
ثالثا: شما که خود را در اکثر زمینه ها صاحب نظر میدانید و در بیانیه های گذشته تان نسبت به برخی مسایل مطرح شده قلم فرسایی میفرمایید، بد نیست کتابی هم در رابطه با روش های صحیح دفاع از انقلاب و نظام بنگارید تا همگان مستفیض شوند.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
یک شرکت سوئدی با نام پامگرنت، سرمایهگذار دیجیکالا، کافهبازار، دیوار، شیپور و ... در ایران؛
✍️ عباس احمدی
🔹 گفتنی است، این شرکت سوئدی دقیقا در سال ۱۳۹۲ شمسی تاسیس شده و اولین جایی هم که سرمایهگذاری کرده، ایران بوده ...
🔹 اتهام عماد ادوارد شرقی در سال ۱۳۹۷ جاسوسی نظامی بود؛ ماجرای بازداشت عماد شرقی، معاون بینالملل سرآوا، هلدینگ بالادستی دیجیکالا به اتهام جاسوسی نظامی، نشان داد که حکایت سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیقتر از یک کسب و کار صرف است ... در گزارش ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۱ روزنامه واشنگتن تحت عنوان «دنیای جدید کودتاهای بدون جاسوس» نقل قول قابل تاملی از بنیانگذار یهودی NED آمده است؛ آلن وینستین صریحاً میگوید: "بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام میدهیم، ۲۵ سال پیش بهطور مخفیانه توسط CIA انجام میشد." هدف نهایی NED در جنگ سرد، فتح بدون شلیک یک گلوله بود ...
🔸 ... سیامک نمازی روز ۲۲ مهر ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد؛ یکی از حوزههای فعالیت نمازی، استارتآپها بود؛ سیامک نمازی از نوامبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ عضو NED بود؛ بنیاد NED نمازی را به موسسه CIPE معرفی میکند؛ سیامک نمازی تعریف میکند: "با چند تن از دوستان صحبت کردم که چرا یک دانشگاه مدیریت در ایران نمیزنیم؟ ... آنها من را به سایپ (CIPE) معرفی کردند؛ سایپ گفت که من پول اساتیدی که میخواهید بیاورید را میدهم."
🔸حضور استارتآپهای ایرانی در این جشنواره با حمایت دولت یازدهم به عنوان امنیتیترین دولت تاریخ پس از انقلاب رخ داد؛ دشوار است تصور کنیم دولتی که عمده وزرای آن از جناحی خاص در وزارت اطلاعات بودند، از عقبه این کنفرانس اطلاع نداشتهاند.
🔹 دیجیکالا یکی از شرکتهای حاضر در کنفرانس ۲۰۱۵ iBRIDGES در برلین بود؛ مدتی بعد، هلدینگ سرآوا یکی از سرمایهگذاران دیجیکالا در اردیبهشت ۱۳۹۵ بیانیهای با این مضمون داد که ۶۰ میلیون یورو سرمایه اروپایی جذب کرده است! ... در این بیانیه آمده: «شرکت سرمایهگذاری پامگرنت (Pomegranate) شریک اروپایی سرآوا، موفق به جذب ۶۰ میلیون یورو سرمایه ی جدید از دهها سرمایهگذار اروپایی شد» ...
🔹 لازم به ذکر است که شرکت پامگرنت همزمان در شرکتهایی نظیر کافهبازار، علیبابا، نوار، باهمتا و شیپور، سرمایه تزریق کرده است؛ همزمانی دو واقعه در سوئد با این جذب سرمایه قابل تامل است؛ شرکت پامگرنت (Pomegranate) سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و بلافاصله در یک پروژه ایرانی سرمایهگذاری کرده است؛ از طرفی، فردی ایرانیتبار به نام آزیتا راجی در بهمن ۹۴ به عنوان سفیر جدید آمریکا به سوئد میرود؛ راجی از سوی دولت اوباما، مسئول سفارت آمریکا در سوئد شد ...
🔸 این به اصطلاح استارتآپها در یک هلدینگ مشترک هستند؛ به عنوان نمونه؛ آپارات، فیلیمو، سینما تیکت، صباویژن و آپارات کودک متعلق به هلدینگ صبا ایده است؛ یا در نمونهای دیگر، هلدینگ سرآوا سرمایهگذار بالادستی گروه دیجیکالا، گروه علیبابا، گروه پژواک، نوار، باهمتا، شیپور و هلدینگ هزاردستان است؛ گروه دیجیکالا خود شامل دیجیکالا، دیجی استایل و فیدیبو است؛ گروه علیبابا خود شامل علیبابا، جاباما و زورق است؛ هلدینگ هزاردستان خود شامل کافهبازار، دیوار و بلد است؛ گروه پژواک خود شامل فاینال تارگت، ادرو و اینتوورک است؛ تخفیفان، الوپیک و چیلیوری نیز از جمله سکوهایی است که سرآوا در آن سرمایهگذاری کرده است؛
🔸 نکته جالب ماجرا اینجاست که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به پلمب ساختمان اداری دیجیکالا واکنش نشان داد! متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا میگوید پلمب ساختمان شرکت دیجیکالا حامل این پیام است که حکومت این کشور از هیچ اقدامی برای کنترل زنان و دختران، حتی «بستن راه تنفس» شرکتهای استارتاپی محلی رویگردان نیست؛ معلوم نیست چرا واشنگتن باید به وقایع یک شرکت در ایران، واکنش نشان دهد؟ ... | مطلب کامل
🔹 ۷ مرداد ۱۴۰۲ | سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان: جهان، امروز توسط گروه کوچکی از میلیاردرها کنترل میشود و آنها آماده جنگسازی و گسترش بیماریهای همهگیر هستند؛ کشورهای اسلامی و وزرای خارجه آن باید مواضعی متناسب با اهانت به دینشان که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، اتخاذ کنند؛اگر تصمیم مناسبی با سطح اهانت گرفته نشود، جوانان مسلمانان غیور و شجاع در دنیا باید خود، مسئولیت را برعهده بگیرند و متجاوزان و اهانتکنندگان را مجازات کنند.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
روایتی از جلسات عزاداری حضرت زهرا(س) در دوران مشروطه
🔻حمله مشروطهطلبان به مجالس فاطمیهی شیخ فضلالله نوری
🔹محافل مذهبی به ویژه جلسات عزای اهل بیت همواره در فرازهای سیاسی تاریخ اهمیت بسزایی داشته است. در دوران مشروطه، جدال مشروطهخواهان و مشروعهخواهان به این مجالس نیز کشیده شد. در یکی از این موارد جلسات عزاداری حضرت زهرا(س) که توسط شیخ فضلالله نوری برگزار میشد با هجوم مشروطهطلبان و مخالفان شیخ مواجه شد.
🔹در کتاب «چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و گسترش» آمده است: مشروطهخواهان، بهنام آزادی، بزرگترین خفقان را بر مشروعهخواهان تحمیل كردند. مطبوعات جدید نسبت به اسلام و پیامبر و روحانیت هتاكی را به اوج رسانده بودند و علمای مشروطهطلب نیز با مدارا و تساهل از آن عبور میكردند، ولی انتقادهای شیخ را برنمیتافتند و از هر طریق او را در فشار میگذاشتند و با تبلیغات ناجوانمردانه، مطبوعات وسخنرانیهای آزادیخواهان شیخ فضلالله را سخت در تنگنا قرار داده بودند...
🔹شیخ مطابق معمول هر سال در جمادی الاولی به مناسبت ایام فاطمیه مجلس روضهخوانی برپا میكرد. آن سال نیز طبق معمول در مسجد جامع چادری بر پا كرد تا مجلس عزا برقرار كند. دشمنان شیخ موقعیت را مغتنم دانسته و عدهای را تحریك كردند تا بساط شیخ را بههم بریزند. به گزارش حبلالمتین «چندین هزار نفر به مسجد رفته، درصدد منع و جلوگیری برآمدند... چادر را خوابانیده، بلكه چندین قطعه نموده به امامزاده زید برده، توقیف كردند. این حركت در روز پنجشنبه هشتم [جمادی الاولی] واقع شد.»
🔹شیخ برای جلوگیری از كشته شدن هوادارانش بهدست آزادیخواهان و برای رساندن پیامش به ناچار تصمیم گرفت به حرم حضرت عبدالعظیم پناه ببرد. به گفتهی محیط مافی چنان عرصه بر شیخ نوری و اعوان و انصارش تنگ شد كه مجال درنگ برای او نماند. حاج شیخ به همراه دو نفر از علما و سه نفر طلبه به طرف حرم حضرت عبدالعظیم رفت. روز بعد به علمای تهران پیام فرستاد كه ما در زاویهی مقدسه مقیم هستیم؛ شما خود میدانید. بعد از سه، چهار روز، هیجده نفر از علمای مجتهد، پنجاه واعظ و روضهخوان و سیصد طلبه، دویست نفر از كسبه و نزدیك به هزار نفر در حرم حضرت عبدالعظیم به شیخ پیوستند. بساط روضهخوانی گسترده شد و حاج شیخ یا سید احمد طباطبایی به منبر میرفتند.
📚منبع: ۱۴ قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه، روحالله حسینیان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پرونده «تبلیغ، اولویت اول»
استراتژی حمله به کانونهای شبههساز
✍️ یادداشت حجت الاسلام احمد رهدار به سفارش رسانه KHAMENEI.IR
🔹شکاف نسلی اصطلاحی است که بیشتر میتواند وضعیت کنونی جوامع غربی را توصیف کند و نه شرایط کشور ما را و نتیجه آن این است که در غرب، حتی یک مادر نمیتواند دقایقی را بهراحتی با فرزند خود صحبت کند، چه رسد به اینکه یک پدربزرگ یا مادربزرگ ساعاتی را با نوه خود بگذرانند که این یک شکاف است؛ اما در جوامع ما، عمدتاً واژه تطور میتواند توضیحدهنده باشد.
🔸در زمانه ما، اتفاقاتی افتاده و باعث شده مسائل نسل جدید سریعتر و پیچیدهتر شده و اولویتها جابهجا شوند و در مجموع مختصاتی به فرد بدهد که با مختصات نسل پیش متفاوت است؛ یعنی امتیاز متفاوتی به او بدهد که تا اندازهای میتواند طبیعی باشد؛ در گذشته هم امکان بروز این مسئله بود میتوانست، اگرچه نرخ شتاب آن کندتر بوده است. در زمانه ما، به دلیل وجود فضای سایبر و شبکههای مجازی، سرعت تطور و تغییر نسلی بالا رفته و از این جهت، آن را با نرخ شتاب تغییر نسلی در دورههای گذشته متمایز میکند.
🔹توجه به این نکته از این جهت مهم است که وقتی سخن از شکاف نسلی میشود، در مقام راهبرد دادن، باید بگوییم گویی همه شیوهها و ابزار گذشته برای نسل جدید ناکارآمد است؛ درحالیکه وقتی از تطور سخن به میان میآید، منظور این است که برخی از ابزار و شیوههای گذشته مانند دورههای قبل برای نسلهای جدید هم میتواند کارآمد باشد و برخی هم باید متفاوت باشد؛ بههرحال برای نسل امروز ما که بعضی از ویژگیهایش از ویژگیهای نسل پیشین متمایز است، در امر تبلیغ باید چهکار کنیم؟ به نظر میرسد برخی موارد متفقالیه است؛ مثلاً نباید ابزارهای نوین را برای ارتباط با نسل جدید دستکم بگیریم. بهصورت ویژه رسانه ابزاری در اختیار ماست که با این ابعاد و مختصات در اختیار نسل پیشین نبوده است.
🔸نقش ویژهای که ابزار رسانه در ساخت هویت دارد بر کسی پوشیده نیست و از طرف دیگر، بسترها و ساحات تازه و حتی دانشهای نو که برای نسل جدید وجود دارد، در گذشته در اختیار نسلهای پیشین نبوده یا مخاطبان چندان با آن ارتباط برقرار نمیکنند؛ برای مثال، مخاطب جدید بیشتر از مخاطب گذشته چند هویتی شده و حتی کتابهایی هم در غرب، هم در شرق و هم در کشورمان در زمینه هویتهای چهلتکه نوشته و تألیف شده است. هویتهای چهل تکه میتوانند هم منفی و هم مثبت فهم شوند. کسانی که به صورت منفی این تعبیر را به کار میگیرند، به این معناست که میگویند برخی افراد اکنون گویی یک هویت هذیان و نسبی پیدا کردهاند و نمیتوان روی آنها حساب باز کرد.
🔹کسانی که این تعبیر را مثبت ارزیابی میکنند به این معناست که میگویند هویت انسان مدرن یا معاصر یک هویت ترکیبی و هیبریدی شده و تأثیرگذاری بر آن نیز سخت شده است و اگر تأثیرگذاری صورت بگیرد، اثرات و نتایج گسترده و متفاوتی میتواند بر آن مترتب باشد. شاید بسیاری از سخنانی که در گذشته میتوانست باعث توکل مخاطب در مقوله تبلیغ دینی شود، اکنون ناکارآمد به نظر میرسد؛ نه به این علت که از اصالت و غنایی برخوردار نیستند، بلکه به این علت که مخاطب ما عموماً با بخش قابلتوجهی از آن محتوا بهصورت پیشینی آشناست؛ مثلاً وقتی یک روحانی در سی سال یا حتی پنجاه سال قبل میخواست با مخاطب ارتباط برقرار کند، بخش بزرگی از محتوایی که در اختیار مخاطب قرار میداد میتوانست برای او نو و تازه باشد؛ یعنی آن محتوا در کتابها و منابعی بود که در اختیار افراد حوزوی قرار داشت.
* پیچیدگی نوآوری در تبلیغ در دوران جدید
🔸امروز تقریباً تمام منابع دستاولی که میتواند در اختیار یک مبلغ دینی قرار بگیرد، بهصورت پیشینی در تلفنهای همراه همه مخاطبان وجود دارد و حداقل بخشی از مخاطبان آنها را قبل از اینکه مورد خطابه مبلغان دینی قرار بگیرند، تورق کردهاند و کسانی هم که تورق نکردهاند در متن محاوره و گفتوگوی یک مبلغ دینی با مخاطبش امکان دسترسی، سنجش و ارزیابی در لحظه را دارند.
🔹این امر موجب میشود نوآوری تبلیغ مبلغ نه فقط در محتوایی که ارائه میکند، بلکه در نوع تحلیلی که در زمینه محتوا ارائه میشود، شیوهای که بیان میکند و ساختاری که برای بحثش میچیند، هم گره بخورد؛ درحالیکه در گذشته، یکی از دلایلی که جریان تبلیغ دینی ما را تکروش و تکساختار نشان میداد این بود که تازگی محتوا پررنگ بود و اکنون که محتوا حالت عمومی پیدا کرده، باید بخشی از جذابیتهای نوبودگی را در خود روش ساختار و ابزار جست؛ اینها تفاوتهایی است که پیدا شده وگرنه اساس محتوایی که یک مبلغ دینی در اختیار مخاطب خود قرار میدهد، چندان تغییری نکرده است.
🔻ادامه یادداشت
.
🔸امروز اگر یک مبلغ بخواهد برای مخاطب درباره ریا، اخلاص، خضوع، ادب و انواع مکارم و رذایل اخلاقی صحبت کند؛ عناوین اصلی این رذایل و مکارم ثابت است و تغییرات بیشتر در نوع تطبیق این عناوین کلیه بر مصادیق امروزی است. یک مبلغ موفق، مبلغی است که وقتی از مفهوم کلی ریا مصداقیابی میکند، باید مصداقهای او کاملاً در متن زندگی معاصر موجود باشد و مصادیقی بگوید که مردم روزانه با آنها درگیرند. این مسائل متن جدید تبلیغ را رقم میزند وگرنه توضیح بنیادین و پیشینی که درباره مفهوم مثلاً ریا یا اخلاص گفته میشود، مشترک هستند. بههرحال چنین تفاوتی بین نسل گذشته و نسل جدید مشاهده میشود و این تفاوت علیالقاعده باید بر نوع مواجهه مبلغ با مخاطب تأثیر بگذارد.
* تهاجم به کانونهای شبههساز
🔹در گذشته، انتشار شبهات حتی وقتی از جانب دشمن طرح میشدند، در مقایسه با امروز بسیار زمانبر بود تا بر مخاطب اثر بگذارد و یک مبلغ دینی میتوانست از طریق رویکرد ایجابی و تبیینی که به موضوعات تبلیغی خود میداد، بهصورت ضمنی به شبهات موجود در سطح جامعه هم پاسخ بدهد. مبلغ حتی ممکن بود بعضی از شبهات را اگر لازم باشد با عنوان شبهه مطرح سازد و پاسخ دهد.
🔸شرایط نسل ما تفاوت پیدا کرده و آن این است که حجم شبهات و تنوع و گسترهشان، یعنی هم تعداد شبهات و هم دامنه این تعداد از شبهات بسیار زیاد شده و حتی به نظر میرسد قابلیتهایی که رسانه به شبهه میدهد، حتی بر کیفیت آن تأثیر بگذارد؛ به دلیل اینکه این اتفاق رخ داده، اگر مبلغ بخواهد با همان شیوه گذشته خود به تبلیغ بپردازد، به این معنا که یک رویکرد ایجابی محض را دنبال کند و تلاش کند در ضمن مباحثی که طرح میکند، شبهه یا شبهات رایج و موجود در جامعه را پاسخ دهد، از بسیاری از شبهات جا میماند و نمیتواند بهدرستی پاسخگو باشد؛ چون حجم شبهاتی که دشمن به وجود میآورد و کمیت رسانههایی که در اختیار دارد با فاصله زیادی نسبت به عده و عُده ماست؛ بنابراین مبلغ نمیتواند به همه آن شبهات پاسخ دهد.
🔹با توجه به این حجم شبهات است که رهبر انقلاب میفرمایند به جای اینکه رویکرد پاسخ به شبهه را دنبال کنیم، باید خود به کانونهای شبههساز و شبههافکن حمله کنیم که این حمله چند حسن دارد:
۱. اولاً فضای پیروان این کانون را از اعتبار میاندازد، یعنی کاری که آنها با ما میکنند، ما با آنها انجام دهیم و شبهه را به میدان آنها بیندازیم.
۲. ثانیاً همان کار اولیه که انجام میدهیم باعث میشود مقدار وقتی که دشمن صرف میکند برای اینکه به شبهاتی که به میدان او انداختیم پاسخ دهد، همان مقدار وقت موجب میشود دشمن زمان کافی نداشته باشد تا شبهات جدید علیه ما بسازد. با این شیوه با یک تیر دو نشان میزنیم، هم حجم شبهات علیه خود را کاهش میدهیم و هم باعث میشویم دشمن به پاسخدادن به یک سری از شبهاتی که ما برای او طراحی کردهایم مشغول شود و این بسیار شیوه هوشمندانهای است.
۳. از لحاظ روانی نیز این رویکرد، قدرت و توانایی هجومی و حملهای که به ما میدهد مخاطبمان را بانشاطتر میکند؛ یعنی به مخاطب ما انگیزه، نشاط و امید بیشتری میدهد که منفعل عمل نکنیم و فعال عمل میشود.
🔸سالهاست دنیای غرب برخی شبهات در حوزه حقوق بشر را متوجه ما کرده و حتی هزینههایی را در خصوص این شبهات بر ما تحمیل کرده است. در سالهای گذشته تلاش کردیم به شبهاتی که آنها مطرح میکنند پاسخ دهیم و بگوییم اخبار شما جعلی است، دروغ میگویید که حقوق زنان، زندانیان و اقلیتها رعایت نمیشود.
🔹این رویکرد تهاجمی را چین هم به کار گرفته که هر ساله در ابتدای سال میلادی یک کتاب منتشر میکند که در آن موارد نقض حقوق بشر در کشور آمریکا در سال گذشته را موردبهمورد بیان میکند، به آمریکا حمله میکند؛ درنتیجه آمریکا قبل از اینکه متوجه موارد نقض حقوق بشر در چین شود، رودست میخورد. یک کتاب پانصد یا هزار صفحهای را در مقابل خود میبیند که عدهای موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مطرح و منتشر کردهاند؛ در نتیجه ترجیح میدهد بخشی از وقت خود را صرف پاسخدادن به این شبهات کند که چین علیه آن مطرح کرده است؛ بنابراین نمیتواند در مسئله نقض حقوق بشر عملکرد چین را زیر ذرهبین ببرد؛ چون نگران است که اگر چنین کاری با این کشور انجام دهد، چین چنین پاسخی میدهد که شما این هزار مورد نقض حقوق بشر را که در این کتاب آمده و در سال گذشته انجام دادید، برطرف کنید و به ما پاسخ دهید.
🔸ما باید چنین رویکردی در پیش بگیریم. تجربه هم نشان داده وقتی به این شبهات هجوم میبریم و مشکلات خود آنها را برایشان هویدا میکنیم عقبنشینی سنگینی خواهند داشت و این امر به ما فرصت نفسکشیدن و طراحی یکسری برنامههای ایجابی را پیدا میدهد.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
نفت در برابر غذا
✍️ علی مهدیان
🔸بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت.
🔹نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد.
🔸اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود.
🔹حالا اتفاق جالبی در دوران «پسا روحانی» در ایران رخ داده که توجه به ابعاد آن میتواند برای اندیشه ورزان درباره رفتارهای سیاسی قدرتها و همینطور جریانهای سیاسی داخل ایران مفید باشد.
🔸آمریکا در آزاد کردن پولهای بلوکه شده ایران، تلاش میکند همین ماجرای «نفت در برابر غذا» را پیاده کند یعنی به نحوی طراحی کند که غذا و دارو با پولهای بلوکه شده بتواند تهیه شود. ایران نیز در تعامل با کشورهای مختلف مثل آنچه در گفتگو با کشورهای آفریقایی مثلا رخ داد، بنا گذاشته به جای گرفتن دلار در برابر نفت، کالا تحویل بگیرد.
خوب جالب بودن ماجرا کجا است؟
1️⃣ اول اینکه تحریمهای ایران قابل مقایسه با تحریمهای عراق نیست. ایران یک تحریم ۳۶۰ درجه ای را بیش از ده پانزده سال تجربه کرده است. ایران حتی در اوج بیماری کرونا که همه دنیا گرفتار بودند و در داخل روزانه صدها نفر به کام مرگ میرفتند، به لحاظ دارو و غذا تحریم بود حالا اگر فرض کنیم _چون واقعیت این هم نیست اما فرض کنیم_ که بعد از ده پانزده سال آمریکا و کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که تحریم همه جانبه ایران را تخفیف بدهند در غذا و دارو، معنای این اتفاق چیست؟ آیا شکست سیاست انزوا و تحریم ایران است یا موفقیت این سیاست؟ چه کسی یک گام به عقب برداشته؟ ایران یا دشمن؟
2️⃣ دوم اینکه اگر ایران و بسیاری از کشورهای دنیا هر آنچه که میخواهند را با هم معامله کنند، بدون پول، بدون دلار، آیا این انزوای ایران است یا انزوای دلار؟
3️⃣ سوم اینکه اگر ایران هر آنچه میخواهد از صنایع و سلاح و هر چه که فکرش را بکنید با کشورهای مختلف دنیا داد و ستد کند و اسلحه بفروشد و صادر کند یا هواپیما وارد کند و در پیمانهای چند ضلعی قدرتهای نوظهور جهانی حضور جدی پیدا کند و به رسمیت شناخته شود و کشورهای همسایه که همیشه مدد کننده ابرقدرتها بودند مقابلش کرنش کنند، حالا در چنین شرایطی اینکه بتواند مقابل پول خود که دشمن دزدیده از او ، مایحتاجی که میخواهد از دشمن بگیرد، این الان باز شدن دست ایران است در دنیا و خروج او از انزوا است یا منزوی شدن ایران؟ این نمایشگر عزت ایران است یا تحقیر او؟ نمایشگر شکست او است یا پیروزی او؟ اساسا دست ایران باز تر شده در دنیا یا بسته تر شده؟
🔹خوب است تحلیل جمهوری خواهان را بشنوید، _با مواضع آنها کاری ندارم ، فقط تحلیلشان را بشنوید_ آنها معتقدند این بازی دموکراتها برای ادا اطوار درآوردن و ژست گرفتن است و الا ایران که دستش در خرید و فروش اسلحه و صنایع با قدرتهای دیگر باز است دادن پول به هر صورتی به او ، دست او را بازتر میکند، چون او که باید این اقلام را تهیه میکرد، حالا اینگونه تهیه میکند و پولش را جابجا میکند.
🔻پس قصه چیست؟
همه چیز یک ژست رسانه ای است برای قدرتی که در مقابل توان روز افزون بین المللی ایران مستاصل شده. آنچه در حال تحقق است شکست و بی آبرویی قدرتها در تحریم ایران است.
🔹این برای جریان غربگرای ایران خیلی بدتر است چرا؟اینها دولتی را حمایت میکردند که در اوج بیماری و مرگ و میر ایرانی ها بعد از مذاکرات مفصل و التماسی در نهایت حتی نتوانست به اندازه صدام حسین هم از آمریکا راه نفس بگیرد، الان که اصلا تحریم ها بی خاصیت شده، پولها به شکلهای مختلف در حال بازگشت است و ایران در حال خروج از انزوا است، حالا این جریان رفتار خنده داری را شروع کرده، سبک نق زنی و خدشه های بچه گانه که جواب نمیدهد، شاید با کلمه «نفت مقابل غذا» بتوانند آن حس انزوا و تحقیر عراق صدام را روی موفقیت های بین المللی ایران بار کند. غافل از اینکه این سبک تحلیلها و روایتها بیشتر نشان دهنده استیصال و بی آبرویی این جریان است.
🔸دهه نود شاید یکی از پر درد ترین دهه های انقلاب بود اما لااقل فایده اش این بود که جریان غربگرا در عمل رسوا شد و این تجربه کم ارزشی برای مردم نخواهد بود./همشهری
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
لیست کامل کرایه ماشین در عراق
سه تا نكته مهم:
⛔️۱- انتظار نداشته باشيد كه
بعد از ورود شما به هريك از مرزها و يا گاراژ ها، ماشين منتظر شماست، نه!!
امكان معطلي و اذيت شدن هست.
⛔️۲- حتما حتما
قبل از سوار شدن، مبلغ كرايه رو با راننده قطعي كنيد تا در مقصد مجبور نباشيد پول بيشتر بديد.
⛔️۳- مسیرهایی که کرایه قید نشد مسیرهای پرتردد نیستند که در طول سال قیمت مشخص و ثابت داشته باشند. لذا کرایه توافقی با راننده هست.
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
کجای دستگاه فکری مدعیان #عدالتخواهی مشکل دارد؟
✍️ جعفر حسنخانی
🔻یادداشت های برگزیده
https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd