eitaa logo
یادداشت‌ها
273 دنبال‌کننده
141 عکس
48 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
یک شرکت سوئدی با نام پامگرنت، سرمایه‌گذار دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار، شیپور و ... در ایران؛ ✍️ عباس احمدی 🔹 گفتنی است، این شرکت سوئدی دقیقا در سال ۱۳۹۲ شمسی تاسیس شده و اولین جایی هم که سرمایه‌گذاری کرده، ایران بوده ... 🔹 اتهام عماد ادوارد شرقی در سال ۱۳۹۷ جاسوسی نظامی بود؛ ماجرای بازداشت عماد شرقی، معاون بین‌الملل سرآوا، هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا به اتهام جاسوسی نظامی، نشان داد که حکایت سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب و کار صرف است ... در گزارش ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۱ روزنامه واشنگتن تحت عنوان «دنیای جدید کودتاهای بدون جاسوس» نقل قول قابل تاملی از بنیانگذار یهودی NED آمده است؛ آلن وینستین صریحاً می‌گوید: "بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم، ۲۵ سال پیش به‌طور مخفیانه توسط CIA انجام می‌شد." هدف نهایی NED در جنگ سرد، فتح بدون شلیک یک گلوله بود ... 🔸 ... سیامک نمازی روز ۲۲ مهر ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد؛ یکی از حوزه‌های فعالیت نمازی، استارت‌آپ‌ها بود؛ سیامک نمازی از نوامبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ عضو NED بود؛ بنیاد NED نمازی را به موسسه CIPE معرفی می‌کند؛ سیامک نمازی تعریف می‌کند: "با چند تن از دوستان صحبت کردم که چرا یک دانشگاه مدیریت در ایران نمی‌زنیم؟ ... آن‌ها من را به سایپ (CIPE) معرفی کردند؛ سایپ گفت که من پول اساتیدی‌ که می‌خواهید بیاورید را می‌دهم." 🔸حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در این جشنواره با حمایت دولت یازدهم به عنوان امنیتی‌ترین دولت تاریخ پس از انقلاب رخ داد؛ دشوار است تصور کنیم دولتی که عمده وزرای آن از جناحی خاص در وزارت اطلاعات بودند، از عقبه این کنفرانس اطلاع نداشته‌اند. 🔹 دیجی‌کالا یکی از شرکت‌های حاضر در کنفرانس ۲۰۱۵ iBRIDGES در برلین بود؛ مدتی بعد، هلدینگ سرآوا یکی از سرمایه‌گذاران دیجی‌کالا در اردیبهشت ۱۳۹۵ بیانیه‌ای با این مضمون داد که ۶۰ میلیون یورو سرمایه اروپایی جذب کرده است! ... در این بیانیه آمده: «شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت (Pomegranate) شریک اروپایی سرآوا، موفق به جذب ۶۰ میلیون یورو سرمایه ی جدید از ده‌‌ها سرمایه‌‌گذار اروپایی شد» ... 🔹 لازم به ذکر است که شرکت پامگرنت همزمان در شرکت‌هایی نظیر کافه‌بازار، علی‌بابا، نوار، باهمتا و شیپور، سرمایه تزریق کرده است؛ همزمانی دو واقعه در سوئد با این جذب سرمایه قابل تامل است؛ شرکت پامگرنت (Pomegranate) سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و بلافاصله در یک پروژه ایرانی سرمایه‌گذاری کرده است؛ از طرفی، فردی ایرانی‌تبار به نام آزیتا راجی در بهمن ۹۴ به عنوان سفیر جدید آمریکا به سوئد می‌رود؛ راجی از سوی دولت اوباما، مسئول سفارت آمریکا در سوئد شد ... 🔸 این به اصطلاح استارت‌آپ‌ها در یک هلدینگ مشترک هستند؛ به عنوان نمونه؛ آپارات، فیلیمو، سینما تیکت، صباویژن و آپارات کودک متعلق به هلدینگ صبا ایده است؛ یا در نمونه‌ای دیگر، هلدینگ سرآوا سرمایه‌گذار بالادستی گروه دیجی‌کالا، گروه علی‌بابا، گروه پژواک، نوار، باهمتا، شیپور و هلدینگ هزاردستان است؛ گروه دیجی‌کالا خود شامل دیجی‌کالا، دیجی استایل و فیدیبو است؛ گروه علی‌بابا خود شامل علی‌بابا، جاباما و زورق است؛ هلدینگ هزاردستان خود شامل کافه‌بازار، دیوار و بلد است؛ گروه پژواک خود شامل فاینال تارگت، ادرو و ای‏‌نتوورک است؛ تخفیفان، الوپیک و چیلیوری نیز از جمله سکوهایی است که سرآوا در آن سرمایه‌گذاری کرده است؛ 🔸 نکته جالب ماجرا اینجاست که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به پلمب ساختمان اداری دیجی‌کالا واکنش نشان داد! متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پلمب ساختمان شرکت دیجی‌کالا حامل این پیام است که حکومت این کشور از هیچ اقدامی برای کنترل زنان و دختران، حتی «بستن راه تنفس» شرکت‌های استارتاپی محلی رویگردان نیست؛ معلوم نیست چرا واشنگتن باید به وقایع یک شرکت در ایران، واکنش نشان دهد؟ ... | مطلب کامل 🔹 ۷ مرداد ۱۴۰۲ | سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان: جهان، امروز توسط گروه کوچکی از میلیاردرها کنترل می‌شود و آنها آماده جنگ‌سازی و گسترش بیماری‌های همه‌گیر هستند؛ کشورهای اسلامی و وزرای خارجه آن باید مواضعی متناسب با اهانت به دینشان که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، اتخاذ کنند؛اگر تصمیم مناسبی با سطح اهانت گرفته نشود، جوانان مسلمانان غیور و شجاع در دنیا باید خود، مسئولیت را برعهده بگیرند و متجاوزان و اهانت‌کنندگان را مجازات کنند. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
روایتی از جلسات عزاداری حضرت زهرا(س) در دوران مشروطه 🔻حمله مشروطه‌طلبان به مجالس فاطمیه‌ی شیخ فضل‌الله نوری 🔹محافل مذهبی به ویژه جلسات عزای اهل بیت همواره در فرازهای سیاسی تاریخ اهمیت بسزایی داشته است. در دوران مشروطه، جدال مشروطه‌خواهان و مشروعه‌خواهان به این مجالس نیز کشیده شد. در یکی از این موارد جلسات عزاداری حضرت زهرا(س) که توسط شیخ فضل‌الله نوری برگزار می‌شد با هجوم مشروطه‌طلبان و مخالفان شیخ مواجه شد. 🔹در کتاب «چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و گسترش» آمده است: مشروطه‌‌خواهان‌، به‌نام‌ آزادی‌، بزرگ‌ترین‌ خفقان‌ را بر مشروعه‌خواهان تحمیل‌ كردند. مطبوعات‌ جدید نسبت‌ به‌ اسلام‌ و پیامبر و روحانیت‌ هتاكی‌ را به‌ اوج‌ رسانده‌ بودند و علمای‌ مشروطه‌طلب‌ نیز با مدارا و تساهل‌ از آن‌ عبور می‌كردند، ولی‌ انتقادهای‌ شیخ‌ را برنمی‌تافتند و از هر طریق‌ او را در فشار می‌گذاشتند و با تبلیغات‌ ناجوانمردانه‌،‌ مطبوعات‌ وسخنرانی‌های‌ آزادیخواهان‌ شیخ‌ فضل‌الله‌ را سخت‌ در تنگنا قرار داده بودند... 🔹شیخ‌ مطابق‌ معمول‌ هر سال‌ در جمادی‌ الاولی‌ به‌ مناسبت‌ ایام‌ فاطمیه‌ مجلس ‌روضه‌خوانی‌ برپا می‌كرد. آن‌ سال‌ نیز طبق‌ معمول‌ در مسجد جامع‌ چادری‌ بر پا كرد تا مجلس‌ عزا برقرار كند. دشمنان‌ شیخ‌ موقعیت‌ را مغتنم‌ دانسته‌ و عده‌ای‌ را تحریك‌ كردند تا بساط‌ شیخ‌ را به‌هم‌ بریزند. به‌ گزارش‌ حبل‌المتین‌ «چندین‌ هزار نفر به‌ مسجد رفته‌، درصدد منع‌ و جلوگیری‌ برآمدند... چادر را خوابانیده‌، بلكه‌ چندین‌ قطعه‌ نموده‌ به‌ امامزاده‌ زید برده‌، توقیف‌ كردند. این‌ حركت‌ در روز پنجشنبه ‌هشتم‌ [جمادی‌ الاولی] واقع‌ شد.» 🔹شیخ‌ برای‌ جلوگیری‌ از كشته‌ شدن‌ هوادارانش‌ به‌دست‌ آزادیخواهان‌ و برای‌ رساندن ‌پیامش‌ به‌ ناچار تصمیم‌ گرفت‌ به‌ حرم‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ پناه‌ ببرد. به‌ گفته‌‌ی محیط‌ مافی‌ چنان‌ عرصه‌ بر شیخ‌ نوری‌ و اعوان‌ و انصارش‌ تنگ‌ شد كه‌ مجال‌ درنگ‌ برای‌ او نماند. حاج‌ شیخ‌ به‌ همراه‌ دو نفر از علما و سه نفر طلبه‌ به‌ طرف‌ حرم حضرت‌ عبدالعظیم‌ رفت‌. روز بعد به‌ علمای‌ تهران‌ پیام‌ فرستاد كه‌ ما در زاویه‌‌ی مقدسه‌ مقیم‌ هستیم‌؛ شما خود می‌دانید. بعد از سه، چهار روز، هیجده نفر از علمای‌ مجتهد، پنجاه واعظ‌ و روضه‌خوان‌ و سیصد طلبه‌، دویست نفر از كسبه‌ و نزدیك‌ به‌ هزار نفر در حرم‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ به‌ شیخ‌ پیوستند. بساط‌ روضه‌خوانی‌ گسترده‌ شد و حاج‌ شیخ‌ یا سید احمد طباطبایی‌ به‌ منبر می‌رفتند. 📚منبع: ۱۴ قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه، روح‌الله حسینیان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
پرونده «تبلیغ، اولویت اول» استراتژی حمله به کانون‌های شبهه‌ساز ✍️ یادداشت حجت الاسلام احمد رهدار به سفارش رسانه KHAMENEI.IR 🔹شکاف نسلی اصطلاحی است که بیشتر می‌تواند وضعیت کنونی جوامع غربی را توصیف کند و نه شرایط کشور ما را و نتیجه آن این است که در غرب، حتی یک مادر نمی‌تواند دقایقی را به‌راحتی با فرزند خود صحبت کند، چه رسد به اینکه یک پدربزرگ یا مادربزرگ ساعاتی را با نوه خود بگذرانند که این یک شکاف است؛ اما در جوامع ما، عمدتاً واژه تطور می‌تواند توضیح‌دهنده باشد. 🔸در زمانه ما، اتفاقاتی افتاده و باعث شده مسائل نسل جدید سریع‌تر و پیچیده‌تر شده و اولویت‌ها جابه‌جا شوند و در مجموع مختصاتی به فرد بدهد که با مختصات نسل پیش متفاوت است؛ یعنی امتیاز متفاوتی به او بدهد که تا اندازه‌ای می‌تواند طبیعی باشد؛ در گذشته هم امکان بروز این مسئله بود می‌توانست، اگرچه نرخ شتاب آن کندتر بوده است. در زمانه ما، به دلیل وجود فضای سایبر و شبکه‌های مجازی، سرعت تطور و تغییر نسلی بالا رفته و از این جهت، آن را با نرخ شتاب تغییر نسلی در دوره‌های گذشته متمایز می‌کند. 🔹توجه به این نکته از این جهت مهم است که وقتی سخن از شکاف نسلی می‌شود، در مقام راهبرد دادن، باید بگوییم گویی همه شیوه‌ها و ابزار گذشته برای نسل جدید ناکارآمد است؛ درحالی‌که وقتی از تطور سخن به میان می‌آید، منظور این است که برخی از ابزار و شیوه‌های گذشته مانند دوره‌های قبل برای نسل‌های جدید هم می‌تواند کارآمد باشد و برخی هم باید متفاوت باشد؛ به‌هرحال برای نسل امروز ما که بعضی از ویژگی‌هایش از ویژگی‌های نسل پیشین متمایز است، در امر تبلیغ باید چه‌کار کنیم؟ به نظر می‌رسد برخی موارد متفق‌الیه است؛ مثلاً نباید ابزارهای نوین را برای ارتباط با نسل جدید دستکم بگیریم. به‌صورت ویژه رسانه ابزاری در اختیار ماست که با این ابعاد و مختصات در اختیار نسل پیشین نبوده است. 🔸نقش ویژه‌ای که ابزار رسانه در ساخت هویت دارد بر کسی پوشیده نیست و از طرف دیگر، بسترها و ساحات تازه و حتی دانش‌های نو که برای نسل جدید وجود دارد، در گذشته در اختیار نسل‌های پیشین نبوده یا مخاطبان چندان با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ برای مثال، مخاطب جدید بیشتر از مخاطب گذشته چند هویتی شده و حتی کتاب‌هایی هم در غرب، هم در شرق و هم در کشورمان در زمینه هویت‌های چهل‌تکه نوشته و تألیف شده است. هویت‌های چهل تکه می‌توانند هم منفی و هم مثبت فهم شوند. کسانی که به صورت منفی این تعبیر را به کار می‌گیرند، به این معناست که می‌گویند برخی افراد اکنون گویی یک هویت هذیان و نسبی پیدا کرده‌اند و نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد. 🔹کسانی که این تعبیر را مثبت ارزیابی می‌کنند به این معناست که می‌گویند هویت انسان مدرن یا معاصر یک هویت ترکیبی و هیبریدی شده و تأثیرگذاری بر آن نیز سخت شده است و اگر تأثیرگذاری صورت بگیرد، اثرات و نتایج گسترده و متفاوتی می‌تواند بر آن مترتب باشد. شاید بسیاری از سخنانی که در گذشته می‌توانست باعث توکل مخاطب در مقوله تبلیغ دینی شود، اکنون ناکارآمد به نظر می‌رسد؛ نه به این علت که از اصالت و غنایی برخوردار نیستند، بلکه به این علت که مخاطب ما عموماً با بخش قابل‌توجهی از آن محتوا به‌صورت پیشینی آشناست؛ مثلاً وقتی یک روحانی در سی سال یا حتی پنجاه سال قبل می‌خواست با مخاطب ارتباط برقرار کند، بخش بزرگی از محتوایی که در اختیار مخاطب قرار می‌داد می‌توانست برای او نو و تازه باشد؛ یعنی آن محتوا در کتاب‌ها و منابعی بود که در اختیار افراد حوزوی قرار داشت. * پیچیدگی نوآوری در تبلیغ در دوران جدید 🔸امروز تقریباً تمام منابع دست‌اولی که می‌تواند در اختیار یک مبلغ دینی قرار بگیرد، به‌صورت پیشینی در تلفن‌های همراه همه مخاطبان وجود دارد و حداقل بخشی از مخاطبان آنها را قبل از اینکه مورد خطابه مبلغان دینی قرار بگیرند، تورق کرده‌اند و کسانی هم که تورق نکرده‌اند در متن محاوره و گفت‌وگوی یک مبلغ دینی با مخاطبش امکان دسترسی، سنجش و ارزیابی در لحظه را دارند. 🔹این امر موجب می‌شود نوآوری تبلیغ مبلغ نه فقط در محتوایی که ارائه می‌کند، بلکه در نوع تحلیلی که در زمینه محتوا ارائه می‌شود، شیوه‌ای که بیان می‌کند و ساختاری که برای بحثش می‌چیند، هم گره بخورد؛ درحالی‌که در گذشته، یکی از دلایلی که جریان تبلیغ دینی ما را تک‌روش و تک‌ساختار نشان می‌داد این بود که تازگی محتوا پررنگ بود و اکنون که محتوا حالت عمومی پیدا کرده، باید بخشی از جذابیت‌های نوبودگی را در خود روش ساختار و ابزار جست؛ اینها تفاوت‌هایی است که پیدا شده وگرنه اساس محتوایی که یک مبلغ دینی در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد، چندان تغییری نکرده است. 🔻ادامه یادداشت .
🔸امروز اگر یک مبلغ بخواهد برای مخاطب درباره ریا، اخلاص، خضوع، ادب و انواع مکارم و رذایل اخلاقی صحبت کند؛ عناوین اصلی این رذایل و مکارم ثابت است و تغییرات بیشتر در نوع تطبیق این عناوین کلیه بر مصادیق امروزی است. یک مبلغ موفق، مبلغی است که وقتی از مفهوم کلی ریا مصداق‌یابی می‌کند، باید مصداق‌های او کاملاً در متن زندگی معاصر موجود باشد و مصادیقی بگوید که مردم روزانه با آنها درگیرند. این مسائل متن جدید تبلیغ را رقم می‌زند وگرنه توضیح بنیادین و پیشینی که درباره مفهوم مثلاً ریا یا اخلاص گفته می‌شود، مشترک هستند. به‌هرحال چنین تفاوتی بین نسل گذشته و نسل جدید مشاهده می‌شود و این تفاوت علی‌القاعده باید بر نوع مواجهه مبلغ با مخاطب تأثیر بگذارد. * تهاجم به کانون‌های شبهه‌ساز 🔹در گذشته، انتشار شبهات حتی وقتی از جانب دشمن طرح می‌شدند، در مقایسه با امروز بسیار زمان‌بر بود تا بر مخاطب اثر بگذارد و یک مبلغ دینی می‌توانست از طریق رویکرد ایجابی و تبیینی که به موضوعات تبلیغی خود می‌داد، به‌صورت ضمنی به شبهات موجود در سطح جامعه هم پاسخ بدهد. مبلغ حتی ممکن بود بعضی از شبهات را اگر لازم باشد با عنوان شبهه مطرح سازد و پاسخ دهد. 🔸شرایط نسل ما تفاوت پیدا کرده و آن این است که حجم شبهات و تنوع و گستره‌شان، یعنی هم تعداد شبهات و هم دامنه این تعداد از شبهات بسیار زیاد شده و حتی به نظر می‌رسد قابلیت‌هایی که رسانه به شبهه می‌دهد، حتی بر کیفیت آن تأثیر بگذارد؛ به دلیل اینکه این اتفاق رخ داده، اگر مبلغ بخواهد با همان شیوه گذشته خود به تبلیغ بپردازد، به این معنا که یک رویکرد ایجابی محض را دنبال کند و تلاش کند در ضمن مباحثی که طرح می‌کند، شبهه یا شبهات رایج و موجود در جامعه را پاسخ دهد، از بسیاری از شبهات جا می‌ماند و نمی‌تواند به‌درستی پاسخگو باشد؛ چون حجم شبهاتی که دشمن به وجود می‌آورد و کمیت رسانه‌هایی که در اختیار دارد با فاصله زیادی نسبت به عده و عُده ماست؛ بنابراین مبلغ نمی‌تواند به همه آن شبهات پاسخ دهد. 🔹با توجه به این حجم شبهات است که رهبر انقلاب می‌فرمایند به جای اینکه رویکرد پاسخ به شبهه را دنبال کنیم، باید خود به کانون‌های شبهه‌ساز و شبهه‌افکن حمله کنیم که این حمله چند حسن دارد: ۱. اولاً فضای پیروان این کانون را از اعتبار می‌اندازد، یعنی کاری که آنها با ما می‌کنند، ما با آنها انجام دهیم و شبهه را به میدان آنها بیندازیم. ۲. ثانیاً همان کار اولیه که انجام می‌دهیم باعث می‌شود مقدار وقتی که دشمن صرف می‌کند برای اینکه به شبهاتی که به میدان او انداختیم پاسخ دهد، همان مقدار وقت موجب می‌شود دشمن زمان کافی نداشته باشد تا شبهات جدید علیه ما بسازد. با این شیوه با یک تیر دو نشان می‌زنیم، هم حجم شبهات علیه خود را کاهش می‌دهیم و هم باعث می‌شویم دشمن به پاسخ‌دادن به یک سری از شبهاتی که ما برای او طراحی کرده‌ایم مشغول شود و این بسیار شیوه هوشمندانه‌ای است. ۳. از لحاظ روانی نیز این رویکرد، قدرت و توانایی هجومی و حمله‌ای که به ما می‌دهد مخاطبمان را بانشاط‌تر می‌کند؛ یعنی به مخاطب ما انگیزه، نشاط و امید بیشتری می‌دهد که منفعل عمل نکنیم و فعال عمل می‌شود. 🔸سال‌هاست دنیای غرب برخی شبهات در حوزه حقوق بشر را متوجه ما کرده و حتی هزینه‌هایی را در خصوص این شبهات بر ما تحمیل کرده است. در سال‌های گذشته تلاش کردیم به شبهاتی که آنها مطرح می‌کنند پاسخ دهیم و بگوییم اخبار شما جعلی است، دروغ می‌گویید که حقوق زنان، زندانیان و اقلیت‌ها رعایت نمی‌شود. 🔹این رویکرد تهاجمی را چین هم به کار گرفته که هر ساله در ابتدای سال میلادی یک کتاب منتشر می‌کند که در آن موارد نقض حقوق بشر در کشور آمریکا در سال گذشته را موردبه‌مورد بیان می‌کند، به آمریکا حمله می‌کند؛ درنتیجه آمریکا قبل از اینکه متوجه موارد نقض حقوق بشر در چین شود، رودست می‌خورد. یک کتاب پانصد یا هزار صفحه‌ای را در مقابل خود می‌بیند که عده‌ای موارد نقض حقوق بشر در آمریکا را مطرح و منتشر کرده‌اند؛ در نتیجه ترجیح می‌دهد بخشی از وقت خود را صرف پاسخ‌دادن به این شبهات کند که چین علیه آن مطرح کرده است؛ بنابراین نمی‌تواند در مسئله نقض حقوق بشر عملکرد چین را زیر ذره‌بین ببرد؛ چون نگران است که اگر چنین کاری با این کشور انجام دهد، چین چنین پاسخی می‌دهد که شما این هزار مورد نقض حقوق بشر را که در این کتاب آمده و در سال گذشته انجام دادید، برطرف کنید و به ما پاسخ دهید. 🔸ما باید چنین رویکردی در پیش بگیریم. تجربه هم نشان داده وقتی به این شبهات هجوم می‌بریم و مشکلات خود آنها را برایشان هویدا می‌کنیم عقب‌نشینی سنگینی خواهند داشت و این امر به ما فرصت نفس‌کشیدن و طراحی یک‌سری برنامه‌های ایجابی را پیدا می‌دهد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
نفت در برابر غذا ✍️ علی مهدیان 🔸بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت. 🔹نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد. 🔸اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود. 🔹حالا اتفاق جالبی در دوران «پسا روحانی» در ایران رخ داده که توجه به ابعاد آن میتواند برای اندیشه ورزان درباره رفتارهای سیاسی قدرتها و همینطور جریانهای سیاسی داخل ایران مفید باشد. 🔸آمریکا در آزاد کردن پولهای بلوکه شده ایران، تلاش میکند همین ماجرای «نفت در برابر غذا» را پیاده کند یعنی به نحوی طراحی کند که غذا و دارو با پولهای بلوکه شده بتواند تهیه شود. ایران نیز در تعامل با کشورهای مختلف مثل آنچه در گفتگو با کشورهای آفریقایی مثلا رخ داد، بنا گذاشته به جای گرفتن دلار در برابر نفت، کالا تحویل بگیرد. خوب جالب بودن ماجرا کجا است؟ 1️⃣ اول اینکه تحریمهای ایران قابل مقایسه با تحریمهای عراق نیست. ایران یک تحریم ۳۶۰ درجه ای را بیش از ده پانزده سال تجربه کرده است. ایران حتی در اوج بیماری کرونا که همه دنیا گرفتار بودند و در داخل روزانه صدها نفر به کام مرگ میرفتند، به لحاظ دارو و غذا تحریم بود حالا اگر فرض کنیم _چون واقعیت این هم نیست اما فرض کنیم_ که بعد از ده پانزده سال آمریکا و کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که تحریم همه جانبه ایران را تخفیف بدهند در غذا و دارو، معنای این اتفاق چیست؟ آیا شکست سیاست انزوا و تحریم ایران است یا موفقیت این سیاست؟ چه کسی یک گام به عقب برداشته؟ ایران یا دشمن؟ 2️⃣ دوم اینکه اگر ایران و بسیاری از کشورهای دنیا هر آنچه که میخواهند را با هم معامله کنند، بدون پول، بدون دلار، آیا این انزوای ایران است یا انزوای دلار؟ 3️⃣ سوم اینکه اگر ایران هر آنچه میخواهد از صنایع و سلاح و هر چه که فکرش را بکنید با کشورهای مختلف دنیا داد و ستد کند و اسلحه بفروشد و صادر کند یا هواپیما وارد کند و در پیمانهای چند ضلعی قدرتهای نوظهور جهانی حضور جدی پیدا کند و به رسمیت شناخته شود و کشورهای همسایه که همیشه مدد کننده ابرقدرتها بودند مقابلش کرنش کنند، حالا در چنین شرایطی اینکه بتواند مقابل پول خود که دشمن دزدیده از او ، مایحتاجی که میخواهد از دشمن بگیرد، این الان باز شدن دست ایران است در دنیا و خروج او از انزوا است یا منزوی شدن ایران؟ این نمایشگر عزت ایران است یا تحقیر او؟ نمایشگر شکست او است یا پیروزی او؟ اساسا دست ایران باز تر شده در دنیا یا بسته تر شده؟ 🔹خوب است تحلیل جمهوری خواهان را بشنوید، _با مواضع آنها کاری ندارم ، فقط تحلیلشان را بشنوید_ آنها معتقدند این بازی دموکراتها برای ادا اطوار درآوردن و ژست گرفتن است و الا ایران که دستش در خرید و فروش اسلحه و صنایع با قدرتهای دیگر باز است دادن پول به هر صورتی به او ، دست او را بازتر میکند، چون او که باید این اقلام را تهیه میکرد، حالا اینگونه تهیه میکند و پولش را جابجا میکند. 🔻پس قصه چیست؟ همه چیز یک ژست رسانه ای است برای قدرتی که در مقابل توان روز افزون بین المللی ایران مستاصل شده. آنچه در حال تحقق است شکست و بی آبرویی قدرتها در تحریم ایران است. 🔹این برای جریان غربگرای ایران خیلی بدتر است چرا؟اینها دولتی را حمایت میکردند که در اوج بیماری و مرگ و میر ایرانی ها بعد از مذاکرات مفصل و التماسی در نهایت حتی نتوانست به اندازه صدام حسین هم از آمریکا راه نفس بگیرد، الان که اصلا تحریم ها بی خاصیت شده، پولها به شکلهای مختلف در حال بازگشت است و ایران در حال خروج از انزوا است، حالا این جریان رفتار خنده داری را شروع کرده، سبک نق زنی و خدشه های بچه گانه که جواب نمیدهد، شاید با کلمه «نفت مقابل غذا» بتوانند آن حس انزوا و تحقیر عراق صدام را روی موفقیت های بین المللی ایران بار کند. غافل از اینکه این سبک تحلیلها و روایتها بیشتر نشان دهنده استیصال و بی آبرویی این جریان است. 🔸دهه نود شاید یکی از پر درد ترین دهه های انقلاب بود اما لااقل فایده اش این بود که جریان غربگرا در عمل رسوا شد و این تجربه کم ارزشی برای مردم نخواهد بود./همشهری 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
لیست کامل کرایه ماشین در عراق سه تا نكته مهم: ⛔️۱- انتظار نداشته باشيد كه‌‌‌ بعد از ورود شما به هريك از مرزها و يا گاراژ ها،‌‌‌ ماشين منتظر شماست، نه!! امكان معطلي و اذيت شدن هست. ⛔️۲- حتما حتما قبل از سوار شدن، مبلغ كرايه رو‌‌‌ با راننده قطعي كنيد تا در مقصد‌‌‌ مجبور نباشيد پول بيشتر بديد.‌‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌⛔️۳- مسیرهایی که کرایه قید نشد‌‌‌ مسیرهای پرتردد نیستند که در طول سال‌‌‌ قیمت مشخص و ثابت داشته باشند.‌‌‌ لذا کرایه توافقی با راننده هست.‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌‌🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
کجای دستگاه فکری مدعیان مشکل دارد؟ ✍️ جعفر حسن‌خانی ‌‌‌🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd