eitaa logo
یادداشت‌ها
259 دنبال‌کننده
150 عکس
61 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
|| در دو روز گذشته، دو فیلم سینمایی ‎عنکبوت مقدس و ‎برادران لیلا رو دیدم. سکولاریسم همیشه ادعای مبارزه با تحجر داشته و اتفاقا از اون بهره ها برده.. اما نکته مهم ماجرا اینجاست که هیچ مکتبی به اندازه انقلاب اسلامی با تحجر پنجه به پنجه نشده و به آن ضربه نزده. دو نمونه همه فهم رو میخوام بگم.. 1️⃣ اول) مواجهه دو مکتب سرمایه داری آمریکا و انقلاب اسلامی ایران رو با تحجر سازمان یافته ای بنام ‎ بررسی کنید. اولی پرورش داد و دومی سرنگون کرد. همه می دونن.. 2️⃣ دوم) امروز ۱۲ فروردینه روز ‎ این هنر انقلاب بود که از دو تحجر که یکی اصلا نقشی برای مردم در حکومت دینی قائل نبود و دیگری که میخواست با کنار گذاشتن دین، مردم را بازیچه مطامع سیاسی خود کند، عبور کرد و نظام ‎ رو بعنوان الگو سیاسی جدید به ارمغان آورد. ✍️ مرتضی توکلی 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
موقعیت ذهنی استعماری برادران لیلا را باید مهم ترین فیلم استعماری پسا انقلاب حساب کرد؛ اما چرا ؟ ✍️سید جواد نقوی: 🔴 هگل در جایی معتقد بود هنرمند واقعی باید معرفت زمانه خود را نشان دهد و این معرفت زمانی بازافرین حقیقت است که از معرفتی توام با واقعیت بحث کند. 🔴 روستایی شبه معرفتی از عصر خودش را تا حدودی روایت می کند اما از حقیقت که شکل گرفته است عامدانه بحثی نمی کند و دقیقا همان نقطه ای است که او از لنز یک فرد غیر ایرانی ظاهرا دارد قضاوت می کند و این قضاوت خیلی رادیکال است. 🔴 او ظاهرا تصمیم گرفته است جامعه ایرانی و خانواده ایرانی را تحقیر کند و این تحقیر را در فقر و از طرف حکومت نشان دهد و انسان ایرانی را بی عقل و پر مدعا و گرفتار حکومتی بی عقل تر صورتبندی کند 🔴 روستایی در بین نقش هایش یک فرد عاقل ندارد و همه سنت ها موجود در جامعه هم‌ احمقانه نشان می دهد، این همان نقطه غیر حقیقی و استعماری او است، این تصویر سیاه نیست یا به دنبال سیاه نمایی نیست بلکه به دنبال نشان دادن وضعیت طبیعی از یک جامعه است و در حال عادی سازی حماقت و بی خردی جامعه ایران است ،این جامعه و این‌ حکومت بحث ظلم یا ستم به انها معنی ندارد بلکه این جامعه بی عقل احمق را باید هدایت کرد و از همه موارد درباره هدایت انها به سمت مطلوب باید استفاده کرد 🔴 روستایی در حال عادی سازی تحریم و جنگ و حتی تحقیر است این جامعه و این انسان ها هیچ نقطه امیدی ندارند به جز زور و ستم به انها برای متمدن شدن باید سختی بکشند چرا که هیچ تدبیری برای بدیهی ترین‌ موارد ندارند و فقط باید انها دستوری هدایت کرد 🔴 روستایی بر خلاف فرهادی که متن خودش از وقایع داخل به گونه نشان می دهد که جامعه غربی بتواند از سیر فیلم برداشت خود را شکل دهد ، او تصمیم گرفته از همان ابتدا یک جامعه و یک کشور آشفته و کم‌ عقل را با دقت نشان دهد و این روایت حتما برای طرف غربی جذاب است چرا که لیلا و برادران و حتی پدر و مادرش یک صحبت درست هم ندارند و حتی انها که نماد خانواده ایرانی هستند اصلا توان فکر ندارند در توهم زیست می کنند و این توهم ها نشان از وضعیت طبیعی یک جامعه کم عقل است 🔴 نوید محمدزاده هم که قرار است کم تر بی عقلی را نمایندگی کند و اخلاق را بیشتر بحث کند در تک تک‌ صحنه یک فرد بزدل است و در لحظه اخر هم رادیکالیسم کور را نمایندگی می کند و در لحظه مرگ‌ پدر هم دچار مالیخولیا می شود 🔴 اگر فیلم‌‌ انگل نابرابری در کره را نشان می دهد و مربع در سوئد هم نابرابری را نشان می دهد اما روستایی حماقت در جامعه ایران را تئوریزه می کند که بی اخلاقی ذاتی هم دارد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
برادران لیلا دیدم یکی در نقد «برادران لیلا» نوشته بود، این فیلم ربطی به خانواده ایرانی و فرهنگ ما ندارد. ✍️ علی مهدیان 🔹واقعیت آن است که داستان این فیلم مملو از نماد بود و اساسا بنا نداشت راست بگوید. فیلم برای مخاطب «متوهم» خوب بود. مخاطبی که خودش را نشناسد و نخواهد که بشناسد. مثل اغتشاشات چند ماه قبل که برای متوهمین مناسب بود. 🔹پدر پیر تریاکی متوهم که همه آرزویش این است که «بزرگ فامیل» باشد نماد است. ساختار «بزرگ فامیل بودن» و «پدر و فرزندی» و «مادر و فرزندی» و آدابش و احترامهایش همگی نمادند. سعید روستایی البته درست فهمیده که ریشه ولایت اجتماعی و انسجام اجتماعی را باید در عقاید مردم و ایمان مردم دید. این همان نکته ای بود که خیلی زودتر اصغر فرهادی تشخیص داده بود و از ابتدا همان را نشانه گرفته بود. 🔹سعید روستایی که پیش از این با فیلم جذاب «ابد و یک روز» مدح این انسجام اجتماعی را خوانده بود و جانب آن را گرفته بود و نه خوشبختی های ناشی از خروج از این هویت اجتماعی اعتقادی، حالا همه سمیه را آورد به پای لیلا و سر برید. او خودش خودش را ویران کرد و حالا دیگر نابود شد و تمام. 🔹او فیلمی ساخت به نفع اغتشاشات. حالا خوب باور کنیم که «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» و همه و همه بخشی از یک پروژه کثیف بودند، برای زدن هویت و ایمان و خلاصه انسجام مردم. یعنی گرفتن تنها کلید و راه حل برای عبور از مشکلاتمان. معلوم شد ما با دو جریان تحول خواه مواجهیم یکی داشته هایتان را میگیرد تمسخر میکند، دروغ میداند و حرمت میشکند. دیگری راه حل را اساسا همین ایمان و انسجام میداند. اندیشه غایتگرای خودخواه حرمت شکن ضداخلاق و دین راه حل نیست بلکه اساس مانع است. اساس نرم افزار تمدن مدرن است. و این نرم افزار مدرن خود مانع است بر سر هر تحولی. 🔹پروژه «عنکبوت مقدس» تنفر افزا بود در مردم چون نشان داد این جریان با امام رضا ع طرف است. پروژه «برادران لیلا» هم مشمئز کننده بود وقتی چشم در چشم مخاطب حاضر شد حرمت پدر و مادر را بشکند و کنار جسدشان برقصد. این همان مسیری است که در جدایی «نادر از سیمین» اصغر فرهادی در بیانش تعلل کرد. او بین حفظ پدر پیر آلزایمر گرفته یعنی هویت تاریخی سربار و جنگیدن در داخل در مقابل فرار از آن و رفتن ، پایان باز را انتخاب کرده بود. اما حالا سعید روستایی با افتخار برادر را به خارج فرستاد حرمت پدر و مادر را شکست، آشوب را به جای عقلانیت انتخاب کرد و همه حرمتها را انگ توهم و دروغ زد تا به دامن نیهیلیستی و پوچ گرایی مفرط بیفتد. 🔹ابتدای امسال رهبری در حرم امام رضا ع مهمترین داشته این مردم را «استحکام بنیه ناشی از ایمانشان» دانست. خیلی ها ممکن است اهمیت این دارایی را ندانند اما اگر امروز ببینند چگونه جریانی مشهور و مثلا هنرمند پول از غرب میگیرند تا آن را نابود کنند و روی فرش قرمز غربی لب میگیرند که دیده شوند و غرب برایشان سوت و کف میزند، شاید باور کنند که اینکه «جنگ امروز جنگ ایمان و کفر است»، یعنی چی. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd