eitaa logo
یادداشت‌ها | مرتضی توکلی
248 دنبال‌کننده
170 عکس
65 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
|| در دو روز گذشته، دو فیلم سینمایی ‎عنکبوت مقدس و ‎برادران لیلا رو دیدم. سکولاریسم همیشه ادعای مبارزه با تحجر داشته و اتفاقا از اون بهره ها برده.. اما نکته مهم ماجرا اینجاست که هیچ مکتبی به اندازه انقلاب اسلامی با تحجر پنجه به پنجه نشده و به آن ضربه نزده. دو نمونه همه فهم رو میخوام بگم.. 1️⃣ اول) مواجهه دو مکتب سرمایه داری آمریکا و انقلاب اسلامی ایران رو با تحجر سازمان یافته ای بنام ‎ بررسی کنید. اولی پرورش داد و دومی سرنگون کرد. همه می دونن.. 2️⃣ دوم) امروز ۱۲ فروردینه روز ‎ این هنر انقلاب بود که از دو تحجر که یکی اصلا نقشی برای مردم در حکومت دینی قائل نبود و دیگری که میخواست با کنار گذاشتن دین، مردم را بازیچه مطامع سیاسی خود کند، عبور کرد و نظام ‎ رو بعنوان الگو سیاسی جدید به ارمغان آورد. ✍️ مرتضی توکلی 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
موقعیت ذهنی استعماری برادران لیلا را باید مهم ترین فیلم استعماری پسا انقلاب حساب کرد؛ اما چرا ؟ ✍️سید جواد نقوی: 🔴 هگل در جایی معتقد بود هنرمند واقعی باید معرفت زمانه خود را نشان دهد و این معرفت زمانی بازافرین حقیقت است که از معرفتی توام با واقعیت بحث کند. 🔴 روستایی شبه معرفتی از عصر خودش را تا حدودی روایت می کند اما از حقیقت که شکل گرفته است عامدانه بحثی نمی کند و دقیقا همان نقطه ای است که او از لنز یک فرد غیر ایرانی ظاهرا دارد قضاوت می کند و این قضاوت خیلی رادیکال است. 🔴 او ظاهرا تصمیم گرفته است جامعه ایرانی و خانواده ایرانی را تحقیر کند و این تحقیر را در فقر و از طرف حکومت نشان دهد و انسان ایرانی را بی عقل و پر مدعا و گرفتار حکومتی بی عقل تر صورتبندی کند 🔴 روستایی در بین نقش هایش یک فرد عاقل ندارد و همه سنت ها موجود در جامعه هم‌ احمقانه نشان می دهد، این همان نقطه غیر حقیقی و استعماری او است، این تصویر سیاه نیست یا به دنبال سیاه نمایی نیست بلکه به دنبال نشان دادن وضعیت طبیعی از یک جامعه است و در حال عادی سازی حماقت و بی خردی جامعه ایران است ،این جامعه و این‌ حکومت بحث ظلم یا ستم به انها معنی ندارد بلکه این جامعه بی عقل احمق را باید هدایت کرد و از همه موارد درباره هدایت انها به سمت مطلوب باید استفاده کرد 🔴 روستایی در حال عادی سازی تحریم و جنگ و حتی تحقیر است این جامعه و این انسان ها هیچ نقطه امیدی ندارند به جز زور و ستم به انها برای متمدن شدن باید سختی بکشند چرا که هیچ تدبیری برای بدیهی ترین‌ موارد ندارند و فقط باید انها دستوری هدایت کرد 🔴 روستایی بر خلاف فرهادی که متن خودش از وقایع داخل به گونه نشان می دهد که جامعه غربی بتواند از سیر فیلم برداشت خود را شکل دهد ، او تصمیم گرفته از همان ابتدا یک جامعه و یک کشور آشفته و کم‌ عقل را با دقت نشان دهد و این روایت حتما برای طرف غربی جذاب است چرا که لیلا و برادران و حتی پدر و مادرش یک صحبت درست هم ندارند و حتی انها که نماد خانواده ایرانی هستند اصلا توان فکر ندارند در توهم زیست می کنند و این توهم ها نشان از وضعیت طبیعی یک جامعه کم عقل است 🔴 نوید محمدزاده هم که قرار است کم تر بی عقلی را نمایندگی کند و اخلاق را بیشتر بحث کند در تک تک‌ صحنه یک فرد بزدل است و در لحظه اخر هم رادیکالیسم کور را نمایندگی می کند و در لحظه مرگ‌ پدر هم دچار مالیخولیا می شود 🔴 اگر فیلم‌‌ انگل نابرابری در کره را نشان می دهد و مربع در سوئد هم نابرابری را نشان می دهد اما روستایی حماقت در جامعه ایران را تئوریزه می کند که بی اخلاقی ذاتی هم دارد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
برادران لیلا دیدم یکی در نقد «برادران لیلا» نوشته بود، این فیلم ربطی به خانواده ایرانی و فرهنگ ما ندارد. ✍️ علی مهدیان 🔹واقعیت آن است که داستان این فیلم مملو از نماد بود و اساسا بنا نداشت راست بگوید. فیلم برای مخاطب «متوهم» خوب بود. مخاطبی که خودش را نشناسد و نخواهد که بشناسد. مثل اغتشاشات چند ماه قبل که برای متوهمین مناسب بود. 🔹پدر پیر تریاکی متوهم که همه آرزویش این است که «بزرگ فامیل» باشد نماد است. ساختار «بزرگ فامیل بودن» و «پدر و فرزندی» و «مادر و فرزندی» و آدابش و احترامهایش همگی نمادند. سعید روستایی البته درست فهمیده که ریشه ولایت اجتماعی و انسجام اجتماعی را باید در عقاید مردم و ایمان مردم دید. این همان نکته ای بود که خیلی زودتر اصغر فرهادی تشخیص داده بود و از ابتدا همان را نشانه گرفته بود. 🔹سعید روستایی که پیش از این با فیلم جذاب «ابد و یک روز» مدح این انسجام اجتماعی را خوانده بود و جانب آن را گرفته بود و نه خوشبختی های ناشی از خروج از این هویت اجتماعی اعتقادی، حالا همه سمیه را آورد به پای لیلا و سر برید. او خودش خودش را ویران کرد و حالا دیگر نابود شد و تمام. 🔹او فیلمی ساخت به نفع اغتشاشات. حالا خوب باور کنیم که «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» و همه و همه بخشی از یک پروژه کثیف بودند، برای زدن هویت و ایمان و خلاصه انسجام مردم. یعنی گرفتن تنها کلید و راه حل برای عبور از مشکلاتمان. معلوم شد ما با دو جریان تحول خواه مواجهیم یکی داشته هایتان را میگیرد تمسخر میکند، دروغ میداند و حرمت میشکند. دیگری راه حل را اساسا همین ایمان و انسجام میداند. اندیشه غایتگرای خودخواه حرمت شکن ضداخلاق و دین راه حل نیست بلکه اساس مانع است. اساس نرم افزار تمدن مدرن است. و این نرم افزار مدرن خود مانع است بر سر هر تحولی. 🔹پروژه «عنکبوت مقدس» تنفر افزا بود در مردم چون نشان داد این جریان با امام رضا ع طرف است. پروژه «برادران لیلا» هم مشمئز کننده بود وقتی چشم در چشم مخاطب حاضر شد حرمت پدر و مادر را بشکند و کنار جسدشان برقصد. این همان مسیری است که در جدایی «نادر از سیمین» اصغر فرهادی در بیانش تعلل کرد. او بین حفظ پدر پیر آلزایمر گرفته یعنی هویت تاریخی سربار و جنگیدن در داخل در مقابل فرار از آن و رفتن ، پایان باز را انتخاب کرده بود. اما حالا سعید روستایی با افتخار برادر را به خارج فرستاد حرمت پدر و مادر را شکست، آشوب را به جای عقلانیت انتخاب کرد و همه حرمتها را انگ توهم و دروغ زد تا به دامن نیهیلیستی و پوچ گرایی مفرط بیفتد. 🔹ابتدای امسال رهبری در حرم امام رضا ع مهمترین داشته این مردم را «استحکام بنیه ناشی از ایمانشان» دانست. خیلی ها ممکن است اهمیت این دارایی را ندانند اما اگر امروز ببینند چگونه جریانی مشهور و مثلا هنرمند پول از غرب میگیرند تا آن را نابود کنند و روی فرش قرمز غربی لب میگیرند که دیده شوند و غرب برایشان سوت و کف میزند، شاید باور کنند که اینکه «جنگ امروز جنگ ایمان و کفر است»، یعنی چی. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روشنفکری انقلابی 🗨رهبر انقلاب: امام (ره) با کسانی که در خیابان به بدحجاب‌ها حمله میکردند، مخالف بود. ✍️ مرتضی توکلی؛ ➰وقتی انسان با دقت، اندیشه و ادبیات رهبران و متفکران اصلی این انقلاب را مرور میکند، متوجه میشود که ایشان از ابتدا سعی داشته اند که ملاکات اصیل و حقیقی را بعنوان شاخص ارزیابی دینداری و انقلابی گری معرفی کرده و جامعه را بدان سمت رهنمون کنند. و آن بهره مندی از یک منطق و ایدئولوژی ناب از اسلام که مومنین را در عرصه اجتماع تبدیل به یک عنصر کارآمد و مسئولیت پذیر بکند. ✅ این رویکرد از آن جهت ارزش دارد که به مرور، تمرکز جامعه ایمانی را به سمت ملاکات اولویت داری همچون تحکیم پیوند اجتماعی، رشد معنویت و اخلاق، تولید علم و در نهایت تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی سوق داده و اجازه نمی‌دهد که برخی ویژگی های ظاهری پررنگ تر از این اصول تلقی شوند. ➰ البته نه اینکه به مسائلی اعم از بحث حجاب، نوع پوشش و.. حساس نباشد، بلکه نباید این حساسیت ها اولویت های بالاتر را تحت الشعاع قرار داده و موجب دوقطبی سازی و ضیق شدن دایره ایمانی شود. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
نقدهای رهبری به حزب اللهی ها ✍️علی مهدیان 🔹معمولا تمایزات اندیشه رهبری را با اندیشه های خودمان سرسری رد میکنیم. سخنان رهبری درباره حجاب بسیاری از تحلیلهای موجود و رایج را به چالش کشید. 🔹قبلا رهبری کسانی که ضعیف الحجاب بودند را مهمترین مبارزین با نقشه دشمن معرفی کرد که با برنداشتن حجاب، بازی دشمن را خراب کردند.(حرام سیاسی هم که در این جا طرح شد.غیر از ممنوعیت قانونی یا حرام شرعی است. حرام سیاسی یعنی تقویت نقشه راهبردی دشمن و تضعیف جبهه حق. چه بسا یک فرع قانونی یا فقهی در یک زمان اولویت راهبردی پیدا کند به دلیل تمرکز دشمن یا معنا و اثر هویتی اش، لذا رهبری تقوای سیاسی را به معنای مراقبت از افتادن در طرح دشمن میداند۹۵٫۳٫۱۴) این بار حتی کسانی که کشف حجاب کرده اند را چنین توصیف نمود که نمیدانند چه اشتباهی میکنند. این تحلیل یعنی مشکل اصلی این جماعت، جهالت است نه عداوت. خوب معنای این سخن آن است که در تعامل با اینها باید روی روشنگری و تبیین تمرکز کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر. امر و نهی جایی است که علم هست و خطا انجام میشود. تبیین جایی است که جهل وجود دارد. لازم نیست که توضیح دهم این ها یکی نیست. قبلا هم ایشان تمرکز اصلی را در حجاب بر تبیین و گفتمان سازی قرار داده بود. روشی که هیچ وقت عمده نیروهای متدین جدی نگرفتند(۷۷٫۱۲٫۴) اینکه یک خطا را فعل جاهلانه بدانیم یا «عن علم» در طراحی های ما بسیار موثر است. بحث در تمرکز روشی است دقت کنید. و الا روشن است که نفی امر و نهی به طور کلی نمیکنم. 🔹ایشان مساله اقتصاد را امروز مساله دارای اولویت دانستند که دامنه اثرش در امور فرهنگی و اجتماعی هم خود را نشان میدهد. این سخن را کنار این نکته ایشان قرار دهید که به هر دوی اینها باید پرداخته شود. حتی در مقوله کشف حجاب نیز بستر و فضای اصلی تکثیر آن، همین ضعف کارآمدی در زمینه معیشت و تورم و تولید است. آنانکه با مردم و کشف حجاب کنندگان سخن گفته باشند میدانند، این سخن چقدر درست و به جا است. اینکه مرکز توجهات رهبری با بسیاری از دوستان ما متفاوت است قابل کتمان نیست. بله آنانکه فرق «تمرکز توجه بر اقتصاد» و «انحصارتوجه به اقتصاد» را نمیدانند محل بحث نیستند. اما آنانکه این تفاوت را متوجهند دقت کنند که رهبری راه حل مسائل فرهنگی اجتماعی را هم در این زمان تمرکز بر امر اقتصاد دانستند. 🔹رهبری امر کشف حجاب را بیشتر یک اتفاق امنیتی و سیاسی از جانب دشمن تلقی کردند. معنای این سخن آن است که نیاز به ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. اصل برنامه داشتن کامل و جامع و اینکه این مقوله در تخاطب با کارگزاران مطرح شد همه نشان میدهد الان زمان ورود جدی دستگاه های حاکمیتی است. این یعنی نقد آن تلقی ساده اندیش برخی که فکر میکردند نیاز به ورود های امنیتی حاکمیتی نیست و کار با همین تذکرات متداول فرد به فرد و یا کار فرهنگی صرفا حل و فصل میشود. 🔹رهبری همین کشف حجاب کرده ها را هم با آن عمق معنوی و ایمانیشان میبیند و مدحشان میکند. این نگاه نقد رویکرد ظاهرگرایانه در دین است که این جماعت را نماد رشد بی دینی در جامعه میدانند حال آنکه شاخصهای رشد دینداری و یا بی دینی اینقدر ظاهرگرایانه و تنگ نظرانه نیست که عده ای فکر میکنند و از قبل آن راهی برای مأیوس کردن متدینین باز میکنند. کل این ماجرا را در بستر عمق معنوی و پیروزی کلان راهبردی جبهه حق نبینیم، دچار یأس از سر نادانی خواهیم شد. 🔹اگر سه قدرت «امنیتی و حاکمیتی» ، «تبیینی و گفتمانی» و «روابط اجتماعی ولایی و امر و نهی فرد به فرد» را عوامل بیرونی (در مقابل عوامل درونی مثل فرهنگ و ایمان و علم) اصلی حفظ حجاب در جامعه بدانیم. در سخنان رهبری امروز قدرت امنیتی حاکمیتی تقدم دارد سپس گفتمانی و تبیینی و در نهایت امر و نهی اجتماعی فرد به فرد. پس روی مطالبه از دولت و راهکار دادن به دولت از یک سوی و کار اثباتی گفتمانی تبیینی از سوی دیگر باید بیشتر تمرکز کنیم. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd