eitaa logo
یادداشت‌ها | مرتضی توکلی
229 دنبال‌کننده
175 عکس
72 ویدیو
0 فایل
مرتضی توکلی @talabezanjani مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی #صراط_زنجان
مشاهده در ایتا
دانلود
تصاویر هوایی از استقبال مردم از رئیس‌جمهور شهرکردی‌ها سنگ تمام گذاشتند پ ن: فیک نیوز هاشون، هی میگن مردم دیگه نیستن.. از آخوندا بدشون میاد.. بعضی بچه حزب اللهی ها هم شدن کاسه داغ تر از آش و تو خلوتا همین حرفا رو تکرار میکنن.. اگه اینا مردم نیستن پس لابد اون کسایی که از زیرلحاف توئیت میزنن مردمن؟!😂 اگه بقول شما اینا همشون حزب اللهی باشن که غوغاست.. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
تفکرات سیاسی شیخ مفید 8 آذر، روز بزرگداشت شیخ مفید(ره) ✍️سید فاضل موسوی 🔻اگر کسی کلیه آثار شیخ مفید را مطالعه کند بی‌شک به این نتیجه خواهد رسید که سیاست در منظر او از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است؛ اگرچه در آثارش از کلمه سیاست کمتر استفاده کرده است. 🔹ایشان از کلماتی مانند تدبیرامور مردم، ریاست عامه دین و دنیا، ولاتیت بر مردم، ولده المسلمین فضلهم علی رعایاهم لاستحالة رئاسة الفضول علی الفاضل فیما رئیس علیه فیه و برای حاکمیت غیر مشروع از کلماتی مانند: سلطان ضلال، ظالمان، اهل‌الضلال، سلطان جور و.. استفاده نموده است. 🔻باید گفت؛ اگرچه شیخ مفید کتاب مستقلی تحت عنوان فقه‌الحکومه تألیف نکرده، اما کتاب ها فقهی او مملو از نظریه‌های سیاسی و دستورات عملکردی مدیران و رهبران حکومت اسلامی است. 🔹وی در ابعاد گسترده پیرامون موضوع‌هایی از قبیل: رهبری و شرایط آن،وظایف رهبران حکومت اسلامی، مشارکت مردم با حکومت، احکام قضایی، نظام و اقتصادی اسلام و سیاست‌های داخلی و خارجی مطالب و نظرات ارزنده عرضه داشته است،به مجموعه این مباحث، فقه سیاسی گفته می‌شود. 🔻ماهیت حکومت مورد توجه شیخ مفید دینی و دنیوی است که از هم غیرقابل انفکاک می‌باشند. 🔹بنابراین به جرئت میتوان نتیجه گرفت: شیخ مفید از یک نظام فکری سیاسی برخوردار است که بر شالوده کتاب، سنت و عقل استوار گردیده است، حکومت معصوم براساس دیدگاه وحدت و سیاست مذهب الهی مشروعیت پیدا کرده و براساس حکومت معصوم در دوره غیبت و تئوری ولایت فقهای جامع‌الشرایط را پی‌افکنده و آن را تبیین نموده است. هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید 🔻 را دنبال کنید. ┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
هدف‌های حکومت از منظر شیخ مفید الف. امنیت اجتماعی و اقتصادی: شیخ مفید حاکم اسلامی را موظف به اجرای احکام انتظامی اسلام( حدود و تعزیرات) و مکلف به برقراری امنیت داخلی و خارجی دارالاسلام می‌داند و می‌فرماید:«حاکم باید حدود و احکام انتظامی اسلام برقرار و قوانین را اجرا نماید، امربه معروف و نهی از منکر نموده و با کفار بجنگد، مؤمنان نیز موظفند او را در این راه یاری کنند.» ایجاد امنیت اقتصادی نیز یکی از هدف‌های مهم دولت اسلامی به شمار می‌رود؛ شیخ مفید در این باره می‌فرماید: «امام و سلطان بین کشتن سارقان مسلح و یا به دار زدن و یا بریدن دست و پای آنها و تبعیدشان مخیر است و اگر سارق مسلح کسی را کشته باشد؛ یا کشته شود و بر روی زمین زنده نماند.» «باید از حقه‌بازی و حیله‌گری در خرید و فروش جلوگیری شود و مرتکبین چنین اعمالی در کوچه و بازار گردانده شوند تا مردم آنها را بشناسند و از آنها برحذر باشند.» ب. عدالت اجتماعی شیخ مفید هدف حضرت ولی عصر(عج) را برپایی قسط و عدل می‌داند و در این باره می‌فرماید: «اگر سلطان عادل در جامعه اسلامی نبود، فقهای عادل، صاحب رأی و برتری و دارای عقل و هدایت و شیعه امامیه باید آنچه را سلطان عادل به عهده دارد به دست گیرد و رهبری کند، پس باید متولی، رهبر‌و سلطان اسلام عادل باشد تا و ظایف خود را به خوبی انجام داده و عدالت اجتماعی را محقق سازد.» د. مساوات در این باره در آداب اجرای قوانین، خاصه قضاوت اسلامی، ریزترین نکات مساوات انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته است به عنوان مثال شیخ در آداب قضاوت می‌فرماید: «قاضی اقامه دعوا به وسیله طرفین را با قرعه کند، وقتی طرفین دعوا وارد محکمه شوند با یکی از آن دو شروع به سخن نکند و به آن‌دو یکسان نگاه کند.» سطوح حکومت اسلامی 1.حکومت پیامبران 2.حکومت امام معصوم(ع) 3.ولایت فقیه در دوره غیبت امام زمان(عج) شیخ مفید در بخش اقامه امور انتظامی اسلام می‌فرماید: «ائمه رسیدگی به امور انتظامی مسلمانان را به فقهای شیعه واگذار کرده‌اند که اگر برای فقهای جامع‌الشرایط ممکن بود در این مورد تصمیم‌گیری و حدود را اجرا کنند.» شیخ مفید تمامی منصب‌های معصوم(ع) اعم از منصب رهبری، مدیریت و اداره امور مدرم و اجرای امور انتظامی اسلام و جهاد با کفار و منصب قضاوت و... را در زمان غیبت به فقهای جامع‌الشرایط تفویض می‌کند. پس وی در امر حکومت و ریاست عامه مردم به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارد، در صورتی که فقها امکان عمل به تکلیف را پیدا کنند، از اجر اخروی همانند جهادگر بهره‌مند خواهند شد. شش صفت ولی‌فقیه از این عبارت شیخ مفید استخراج می‌گردد که می‌فرماید «وقتی سلطان عادل(امام معصوم(ع) نبود فقهای اهل حق(شیعه امامیه) که دارای صفت عدالت، صاحب‌نظر و صاحب عقل و درایت می‌باشند حق دارند آنچه را سلطان ریاست و ولایت آن را برعهده دارد، برعهده خود گیرند.» سیاست‌های دولت اسلامی دولت و حکومت اسلامی همانند دیگر دولت‌ها دارای دو نوع سیاست داخلی و سیاست خارجی است سیاست داخلی دولت اسلامی الف: وظایف متقابل دولت و مردم وظایف دولت تحت عنوان وظایف امام عادل و معصوم(ع) در آثار شیخ مفید مطرح گردیده است؛ در این مباحث به جای کلمه امام معصوم(ع) از کلماتی نظیر حاکم، سلطان عادل، سلطان زمان، امام مسلمانان، سلطان و ... استفاده شده است. اهم وظایف حاکم اسلام عبارتند از : اجرای احکام و قوانین، حفظ شریعت، ارشاد مردم، برپایی حدود، تعزیر و تأدیب مجرم، مطالبه حقوق مردم، رسیدگی به اختلاف‌ها و تصدی منصب قضاوت، برپایی فرایض، مشارکت اجتماعی که خود شامل امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر، شوری می‌شود. رابطه مردم با دولت اسلامی نیز شامل ارائه نظرات مشورتی، همکاری در مسائل اجرایی و مراقبت و نظارت بر کار حکومت است. ب. منابع مالی حکومت اسلامی منابع مالی حکومت سالمی عبارت است از زکات، جزیه، انفال، خمس، خراج و غنایم جنگی سیاست‌های خارجی حکومت اسلامی در این بخش ابتدا باید بفهمیم بیگانگان از نظر شیخ مفید چه کسانی هستند که در کتاب اوائل المقالات به سه واژه دارالکفر، دارالسلام و دارالایمان برخورد می‌کنیم. وی در تعریف دارالکفر می‌نویسد: «هر مکانی که در آن غالب افراد آن کافر باشند دارالکفر نامیده می‌شود.» اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی 1.دعوت به اسلام 2. رعایت اخلاق در روابط بین‌الملل 3. جهاد و مبارزه با سردمداران کفر و قطع ریشه اصلی فساد. ┄┅═✾ یادداشت‌های‌برگزیده ✾═┅┄
۱۶ آذر سال ۳۲ در دانشگاه تهران چه گذشت؟ پس از اینکه دولت مصدق با کودتایی آمریکایی و انگلیسی در 28 مرداد سال 1332 سقوط کرد، جامعه ایران در بهت و حیرت فرو رفت و دانشگاه تهران که به واسطه حضور دانشجویان و نخبگان کشور نسبت به بیگانه دیدگاهی ضدامپریالیستی داشت، بیش از بیش رنگ ضد دیکتاتوری و امپریالیستی به خود گرفت. در حالی که نفرت از کودتاچیان در افکار عمومی ایران موج می‌زد اخباری از گوشه و کنار مبنی بر بازگشت نمایندگان دولتها‌ی خائن به کشور به ملت ایران می‌رسید. وعده ورود قریب الورود "دنیس رایت" کاردار سفارت انگلیس، حضور نیکسون معاون آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در ایران در کنار محاکمه مصدق طی چند روز مانده به آذر گویای آذر ماهی متفاوت برای ملت ایران در سال 1332 بود. قطعی شدن سفر نیکسیون به ایران در روز 17 آذر به ایران، خشم مردم و دانشجویان را بیشتر کرد، دانشجویان معتقد بودند با اوضاع پیش آمده دانشگاه تحمل حضور نیکسون را ندارد. در روز 14 آذر دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی،علوم، دندان‌پزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران تظاهرات پرشوری علیه کوتاچیان برگزار کردند.تظاهرات دانشجویان در روز بعد هم ادامه پیدا کرد و به خارج از دانشگاه کشیده شد، مأموران شاه با دانشجویان درگیر شده و جمعی را دستگیر و گروهی را زندانی کردند. زمزمه‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شد دانشجویان را بیشتر به ایستادگی و مقاومت علیه دیکتاتوری شاه و استکبار مصصم‌ می‌کرد. یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌‏رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و مقابل سردر دانشگاه تهران آویخت که عبرت همه شود. روز 16 آذر در دانشگاه تهران متفاوت از روزهای قبل آغاز شد. اساتید و دانشجویان با ورود به دانشگاه متوجه استقرار تجهیزات گارد رژیم شاهنشاهی و آرایش سربازان و اوضاع غیرعادی دانشگاه شدند. دانشجویان راه بهانه را به طرف مقابل بستند و با احتیاط به کلاس‌های درس خود رفتند. سربازان نیز با راهنمایی برخی مسئولان ارشد خود به راه افتادند و جمعی از دانشجویان را که در جمع آنها چند استاد هم دیده می‌شد، دستگیر کردند. سربازان آنها را پس از مضروب شدن به داخل کامیون‌های مستقر شده بردند. رئیس وقت دانشگاه تهران برای حفظ جان دانشجویان، دانشگاه را تعطیل اعلام کرد. در حالیکه برخی دانشجویان در حال ترک محوطه اصلی دانشگاه بودند، جمعی از سربازان به بهانه بازداشت دو دانشجوی رشته ساختمان که به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض و آنها را تمسخر کرده بودند، وارد دانشکده فنی شدند. نیروهای گارد وارد کلاس درس استاد شمس از اساتید نقشه‌کشی دانشکده فنی می‏‌شوند تا دانشجویان معترض را دستگیر کنند. وقتی مهندس شمس نسبت به حضور نظامیان در کلاس درس خود اعتراض می‏‌کند او را با مسلسل تهدید می‌کنند و با شکنجه مستخدم دانشکده سعی می‌‏کنند که آن دو دانشجو را پیدا کنند.پس از خروج سربازان از کلاس دانشجویان که قصد ترک کلاس را داشتند به صحن دانشکده رفتند. حضور نظامیان در صحن دانشکده فنی به درگیری میان دانشجویان و نظامیان منجر شد. عده‏‌ای از سربازان، دانشکده فنی را محاصره کرده بودند تا کسی از دانشکده خارج نشود در این میان دسته‌ای از سربازان با سرنیزه از در اصلی وارد، دانشکده شدند. وقتی دانشجویان قصد خروج از درهای جنوبی و غربی دانشکده را داشتند یکی از دانشجویان بغض مانده در گلویش را با فریاد "دست نظامیان از دانشگاه کوتاه» باز کرد. هنوز صدای او خاموش نشده بود که رگبار گلوله باریدن گرفت، برخی دانشجویان با شکستن شیشه‌های آزمایشگاه به این محل پناه بردند و برخی به کلاس‌ها و دستشویی‌های دانشکده فرار کردند، برخی که فرصت فرار نداشتند هدف گلوله سربازان قرار گرفتند و مانند برگ خزان در صحن دانشکده و پله‌های آن به زمین افتادند. به گفته شاهدان عینی "مصطفی بزرگ‌نیا" از دانشجویان سال اول دانشکده فنی همان ابتدا با اصابت سه گلوله شهید شد و "آذر شریعت رضوی" که او هم دانشجوی سال اول دانشکده بود به سختی مجروح شد و در حالیکه بدن مجروح خود را بر زمین می‌کشاند و ناله می‌کرد دوباره هدف گلوله قرار گرفت و او نیز به شهادت رسید. "احمد قندچی" دانشجوی دیگری بود که هدف گلوله قرار گرفت  و مجروح شد. هنگام تیراندازی برخی از رادیاتورها در اثر اصابت گلوله سوراخ شد و آب گرم آن با خون شهدا و مجروحین در هم آمیخت و محوطه مرکزی دانشکده فنی را دربرگرفت. 16 آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ماندگار و به دلیل حمله به حریم دانشجو و دانشگاه در تقویم کشورمان به عنوان "روز دانشجو" ثبت شد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
🔖پرونده اسنادی روز دانشجو 📌ساواک:مرکزیت مخالفین هنوز هم در دانشگاه است! ▪️اسناد متعددی درباره شرایط دانشگاه‌ها، دخالت مقامات امنیتی در دانشگاه‌ها و ایجاد فضای رعب توسط ساواک وجود دارد. لابلای این اسناد، گزارشات متعددی از ساواک درباره ناآرامی‌های دانشگاه تهران در بهمن و اسفند ۵۱ مشاهده می‌شود. براساس این اسناد، دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه ملی [شهید بهشتی فعلی] در جریان جشن‌های ۶ بهمن به مناسبت انقلاب شاه و مردم، اعتصاب کرده و در امتحانات پایان ترم شرکت نکرده‌اند و از همین رو تعداد زیادی از دانشجویان دستگیر و محروم از تحصیل شده‌اند. به گواه اسناد، مراکز ساواک در کلیه دانشگاه‌ها فعالیت داشته‌اند. ▫️در گزارشی مورخ ۵۱/۱۱/۱۴ اینگونه آمده است: این سروصداها و تظاهرات مخالف در دانشگاه تهران بار دیگر این نکته را به ثبوت رسانید که مرکز ثقل و به طور کلی مرکزیت مخالفین هنوز هم در دانشگاه است و در هر موقعیتی این مخالفت را با حرف و عمل ثابت می‌کنند. ▪️به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، تعدادی از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در معرض دید خوانندگان قرار می‌گیرد. 🔻یادداشت های برگزیده https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd