#تاریخ_اسلام
🔻واقعه «سقیفه بنیساعده»
0️⃣1️⃣قسمت دهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🔻۲. تطمیع عباس، عموی پیامبر (صلیالله علیه و آله)
🔹 ابوبکر به همراه شورایی متشکل از عمر، ابوعبیده جرّاح و مغیره بن شعبه به خانه عباس ، عموی پیامبر(صلیالله علیه و آله) رفتند . ابوبکر گفت : خدا پیامبر(صلیالله علیه و آله) را فرستاد که نبی و ولی مؤمنان بود، و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید؛ او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد! کارها را به خود مردم واگذار کرد. آنها هم مرا برگزیدند؛ و من از کسی جز خدا نمیترسم که سستی در کار داشته باشم.
🔹 آنها که با من بیعت نکردند با عموم مسلمانان مخالفت میکنند و به شما پناه میبرند. شما، یا با همه مردم همراه شوید و بیعت کنید ، یا اگر همراه نمیشوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند . ( این سخن ابوبکر ، خود دلیل آن است که همه اصحاب پیامبر(صلیالله علیه و آله) بیعت نکرده بودند.) میخواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد! مردم گرچه منزلت شما را دیدند که عموی پیامبری و منزلت علی (علیهالسلام) را هم دیدند، ولی این امر را از شما گرداندند. بااینحال، ما به شما نصیب میدهیم. بنی هاشم! آرام باشید ، که رسول خدا(صلیالله علیه و آله) از ما و شماست.
🔹 سپس عمر، با لحنی تهدیدآمیز گفت : ما بدین خاطر به نزد شما نیامدیم که نیازمند شما بودیم؛ آمدیم چون خوش نداشتیم در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کردهاند طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و درنتیجه ، زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد. پس مواظب رفتار خود باشید.
🔹 آنگاه عباس گفت : اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر(صلیالله علیه و آله) گرفتهای ، پس درواقع حق ما را گرفتهای - زیرا که ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او اولی از توییم. و اگر آن را به این سبب گرفتهای که ازجمله مؤمنان به پیامبری ، ما هم ازجمله مؤمنان بودیم . بااینحال ، در کاری که تو در آن پیشقدم شدی ، ما قدم نگذاردیم و در آن مداخله نکردیم و پیوسته به کار تو معترضیم.
🔹 امّا درباره اینکه گفتی اگر با تو بیعت کنم سهمی به من وامیگذاری؛ اگر آنچه را که میدهی مال مؤمنان است و حق ایشان است ، تو چنین حقّی نداری. زیرا که تو نمیتوانی حق دیگران را ، از پیش خود ، بذل و بخششکنی. و اگر حق ماست ، باید تمام آن را بدهی و بخشی را ندهی . و امّا اینکه گفتی پیامبر(صلیالله علیه و آله) از ما و شماست؛ همانا پیامبر(صلیالله علیه و آله) از درختی است که ما شاخههای آن هستیم و شما همسایه آن هستید. و امّا تو ای عمر ، که گفتی از مخالفت مردم با ما میترسی؛ پس ، این مخالفت امری است که اوّل بار از جانب شما نسبت به ما سرزده است .[۲۱]
📚 پینوشت:
◽️۲۱. تاریخ یعقوبی ج ۲ ص ۱۰۳؛شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید چ ۲ ص ۱۳ و ۷۴،امامة السیاسة ج ۱ ص ۱۴
☑️ ادامه دارد ...
🌐 telegram.me/shiaidea
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
📣آدرس پیج اینستا👇🏻
@masir_agahii
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
🔻توصیه آیت الله سیدان در ایام کرونا
🎥 2 دقیقه و 47 ثانیه ویدئو
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
📣آدرس پیج اینستا👇🏻
@masir_agahii
#تاریخ_ایران
#پهلوی
🔻 کاپیتولاسیون و مصونیت آمریکایی ها در ایران
◀️نمونه ای از موارد متعدد :
✅ درجه دار آمریکایی با "دختر کرد" (ایران سلیمی)، در کرمانشاه تصادف کرد که منجر به مرگ وی شد، اما او هرگز محاکمه نشد
✅بایکوت خبری شدید ساواک در این ماجرا
✅حمایت سفارت آمریکا و مصونیت افسر آمریکایی، "چارز ارل گری"
🎥 ویدئو مربوطه👇🏻(زمان : 1دقیقه)
https://www.instagram.com/p/CHddVFYh-Bp/?igshid=18t90w61ossca
〽️کاپیتولاسیون یعنی چه ؟ 👇🏻
http://wikifeqh.ir/%DA%A9%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
📣آدرس پیج اینستا👇🏻
@masir_agahii
AUD-20201206-WA0025.
4.86M
#حکومت_اسلامی
#سلسله_بحث
🔻نقد اندیشه های سکولاریزم
1️⃣قسمت اول
⁉️ذات سیاست، کثیف و سرشار از رقابت و دغلبازی است. در حالی که دین، برنامه ای برای تقدس و پاکسازی انسان هاست. پس نباید دین را وارد سیاست کرد
🎤پاسخ : استاد چرمچیان (از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران)
⏰ 14 دقیقه و 37 ثانیه صوت
پ. ن : سکولاریزم = اندیشه جدایی دین از سیاست
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
📣آدرس پیج اینستا👇🏻
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻 واقعه «سقیفه بنیساعده»
1️⃣1️⃣ قسمت یازدهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🔻۳. حمله به خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برای شکستن تحصن مخالفان
🔹 عمربن خطاب میگوید : پسازاین که خداوند،پیامبرش (صلیالله علیه و آله) را بهسوی خود فراخواند، از گزارشهایی که به ما رسید یکی این بود که علی ( علیه اسلام ) و زبیر و همراهانشان از ما بریدهاند و در مقام مخالفت با ما ، در خانه فاطمه ( سلامالله علیها) گرد آمدند. مورخان ، در شمار کسانی که از بیعت با ابوبکر ، سرباز زدند و همراه علی (علیه اسلام) و زبیر در خانه حضرت فاطمه (سلامالله علیها) بست نشستند، اشخاص زیر را نامبردهاند:
🔹 عباس بن عبدالمطلب ، عُتَبَة بن ابی لَهَب ، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن یاسر، مقداد بن اَسود ، برإ بن عازِب ، اُبیّ بن کَعب، و گروهی از بنیهاشم و مهاجران و انصار. [۲۲]
🔹 سپس ابوبکر به عمر دستور داد که به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) رود و آنان را ازآنجا بیرون کند و اجتماعاتشان را پراکنده سازد و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد. ازجمله کسانی که به فرمان ابوبکر به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) حمله کردند : عمربن خطاب ، خالد بن ولید، عبدالرحمن بن عوف، ثابت بن قیس بن شماس ، زیاد بن لبید، محمدبن مسلمه ، زید بن ثابت ، اسید بن حضیر و ... [۲۳].
🔹 عمر، در اجرای فرمان ابوبکر ، رو به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) نهاد، درحالیکه شعلهای از آتش در دست گرفته بود و تصمیم داشت که با آن ، خانه را به آتش بکشد.[۲۴] عمر آمد و علی (علیهالسلام) و دیگرکسانی را که در خانه وی بودند صدا کرد که بیرون بیایند، ولی قبول نکردند. عمر گفت : قسم به خدایی که جانم در دستم اوست بیرون میآیید یا خانه را با هر که در آن هست آتش میزنم؟ به عمر گفتند : فاطمه ( سلامالله علیها) در خانه است . گفت : باشد، خانه را آتش میزنم.[۲۵] عمر به حضرت زهرا( سلامالله علیها) گفت: هیچکس نزد پدرت محبوبتر از تو نبود، ولیکن این مرا منع نمیکند، چنانکه این گروه نزد تو جمع شوند که فرمان دهم خانه را بر تو آتش زنند.[۲۶]
🔹 سپس زبیر شمشیر کشیده ، به مقابله او شتافت، ولی پایش لغزید و شمشیر از دستش بر زمین افتاد. پس مهاجمان حمله بردند و او را دستگیر کردند.[۲۷] سپس به خانه ریختند و تحصنکنندگان را بهزور به مسجد بردند تا با ابوبکر بیعت کنند. پس همه به با ابوبکر بیعت کردند بهجز حضرت علی (علیهالسلام)[۲۸] زیرا حضرت فاطمه (سلامالله علیها) از خانهاش بیرون آمد و خطاب به مهاجمان گفت : از خانهام بیرون میروید، یا که، به خدا قسم ، سرم را برهنه میکنم و به خدا شکایت میبرم. با شنیدن این تهدید، مهاجمان و دیگرانی که در خانه بودند بیرون رفتند و آنجا را ترک کردند.[۲۹]
🔹 شاخصههای اصلی هجوم اول:
۱. تحصّن تعدادی از مخالفان بیعت با ابوبکر در محل بیت فاطمه ( سلامالله علیها)
۲. تهدید عمر به احراق بیت فاطمه(سلامالله علیها) در صورت عدم خروج متحصّنین ازآنجا
۳. خروج متحصّنین بهویژه زبیر بن عوام - درحالیکه شمشیر به دست داشت -
۴. عدم خروج حضرت علی (علیه السلام) از بیت فاطمه (سلامالله علیها) علیرغم خروج متحصّنین
📚 پینوشت:
◽️۲۲. مسند احمد ج ۱ ص ۵۵ ، طبری ج ۲ ص ۴۶۶،ابن اثیر ج ۲ ص ۱۲۴ ، ابن کثیر ج ۵ ص ۲۴۶ ؛ صفوة الصفوة ج ۱ ص ۹۷ ؛ شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۱ ص ۱۲۳ ، تاریخ الخفا سیوطی ص ۴۵،سیره ابن هشام ج۴ ص ۳۳۸
◽️۲۳. طبری ج ۲ ص ۴۴۳-۴۴۴
◽️۲۴. العقد الفرید ، ابن عبدربه ج ۳ ص ۶۴؛ تاریخ ابوالفدإ ج ۱ ص ۱۵۶
◽️۲۵. الامامة و السیاسة ج۱ ص ۱۲
◽️۲۶. کنزالعمّال ج ۳ ص
◽️۲۷. طبری ج۲ص۴۴۳و۴۴۴و۴۴۶؛ الریاض النضره ج ۱ ص ۱۶۷؛تاریخ الخمیس ج ۱ ص ۱۸۸ کنزالعمال ج ۳ ص ۱۲۸
◽️۲۸. الامامة و السیاسة ج ۱ ص ۱۲ ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ج ۲ ص ۲۱
◽️۲۹. تاریخ یعقوبی ج۲ ص ۱۰۵
☑️ ادامه دارد ...
🌐 telegram.me/shiaidea
🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
#نشر_حداکثری
🌏 @masir_agahi
📣آدرس پیج اینستا👇🏻
@masir_agahii
در مسیر آگاهی
#معرفی_کتاب
🔻 عنوان : راه راستی
مؤلف : حسن فاطمی (موحد)
✅درباره کتاب : تألیف حاضر به بررسی و نقد باورهای زرتشتیان و باستانستایان میپردازد. نویسنده در دوازده بخش به دین و دینداری، زرتشت، اوستا، نمادها و آیینها، نژادپرستی، زن و ازدواج، ایران باستان، اسلام و ایران، برده و بردهداری، حیوانات، مردگان پرداخته است. بنای نویسنده بر آن بوده که از واژهها و اصطلاحات نامأنوس خودداری کند و مطالب با قلمی ساده و روان به نگارش درآید تا افراد کم آشنا با دین زرتشتی نیز بتوانند از کتاب استفاده کنند.
بخش های کتاب را به شرح زیر معرفی می کند:
بخش اول؛ دین و دین داری: این بخش پاسخ گوی پرسش هایی درباره دین و اهل کتاب است. پرسش هایی که عمدتا نسل جوان در حوزه دین مطرح می کنند.
بخش دوم؛ زرتشت: بخش دوم ابهام های زیاد در مورد زرتشت را نشان داده است. عمده این ابهام ها قابل برطرف شدن است.
بخش سوم؛ اوستا: پس از شناساندن اوستا، دو قسمت از ان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. گات ها و وندیداد؛ زیرا زرتشتیان در حال حاضر تنها گات ها را برای زرتشت می دانند و باور دارند که بقیه اوستا، ساخته موبدان است. وندیداد در بردانده قوانین اجرایی و احکام شرعی زرتشتیان در عصر ساسانیان است. وندیداد در واقع نمایانگر بخشی از تاریخ ایران باستان است.
بخش چهارم؛ نمادها و آیین ها: این قسمت پاسخ گوی پرسش درباره آتش، نور، فروهر، شعار اندیشه و گفتار و کردار نیک، نوروز و مهرگان است.
بخش پنجم؛ نژادپرستی: توجه افراطی به نژاد آریایی از ویژگی های بارز زرتشتیان و باستان گراهای افراطی است. به همین دلیل، یک بخش به نژادپرستی اختصاص یافت.
بخش ششم؛ زن و ازدواج: این قسمت نادرستی ادعای بهای زیاد دادن به زنان در ایران باستان از سوی زرتشتیان را نشان داده است. بخش ششم به ازدواج با محارم میان زرتشتیان و ازدواج استقراضی نیز توجه کرده است.
بخش هفتم؛ ایران باستان: بطلان اعتقاد به مهد تمدن بودن ایران باستان را تبیین کرده است. این تصور که همه جای ایران گل و بلبل بوده، پنداری بی اساس بیش نیست.
بخش هشتم؛ اسلام و ایران: روابط متقابل اسلام و ایران، از جمله مباحث مهم در زرتشتی پژوهی به شمار می رود. اسلامی که باورود خود به ایران، بساط زرتشتی را از این کشور برچید. در این موضوع، راستی ها و ناراستی های فراوان در هم آمیخته اند و کوشش بر بیان واقعیت ها تا حد امکان بوده است.
بخش نهم؛ برده و برده داری: این قسمت کتاب، از زوایای مختلف به برده و برده داری پرداخته و تبیین کرده که برده داری در ایران سابقه ای دیرین دارد و اسلام آورنده آن به ایران نیست. بخش دهم؛ حیوانات: افراط و تفریط در برخورد با حیوانات، ویژگی منابع زرتشتی است. در مورد بعضی حیوانات تا حد نسل کشی پیش رفته اند و از طرف دیگر برای کشتن برخی حیوانات، مجازات هایی سنگین از جمله اعدام در نظر گرفته اند. بخش دهم این افراط و تفریط ها و نیز توجه اسلام به حیوانات را پیش رو قرار می دهد.
بخش یازدهم؛ مردگان: در گذشته زرتشتیان رفتارهایی خرفه آمیز با اموات داشته اند. نظر به فروانی پرسش ها در این زمینه، یک بخش به آن اختصاص یافته است.
بخش دوازدهم؛ گوناگون: پرسش هایی دیگر نیز در مورد زرتشتیان و ایران باستان مطرح است کهدر بخش های پیشین نمی گنجند. آن پرسش های در اینجا مطرح شده اند.
✅اطلاع بیشتر و مراکز تهیه کتاب 👇🏻
http://www.raherasti.ir/9791/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%A7/
〽️نسخه دیجیتال کتاب👇🏻
https://www.ketabchin.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C/book/61095759
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#در_محضر_معصومین
✅ امام کاظم (علیه السلام) : بهای جانهای شما جز بهشت نیست، پس خود را به کمتر از آن نفروشید.
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سوال
⁉️ در حدیث شریف غدیر، اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا»، کدامیک صحیح است؟ کتاب الله و عترتی یا کتاب الله و سنتی؟
🎥 عالم سنی با بررسی منابع برادران اهل تسنن پاسخ می دهد
⏰ 3 دقیقه و 55 ثانیه ویدئو
✅اطلاع بیشتر : 👇🏻
http://ensani.ir/fa/article/92355/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A3%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻 واقعه «سقیفه بنیساعده»
2️⃣1️⃣ قسمت دوازدهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🏴۴. آتش زدن خانه حضرت فاطمه سلامالله علیها
🔹 پسازآنکه در هجوم اول دستگاه خلافت موفق شد، تحصن یاران حضرت علی (علیهالسلام) و مخالفان خود را بشکند بااینوجود نتوانستند از حضرت علی (علیهالسلام) و بنیهاشم بیعت بگیرند. به همین دلیل بار دیگر به خانه دختر رسول خدا ( صلیالله علیه و آله) حمله کردند و این بار با آتش زدن در خانه حضرت و ضربوجرح ایشان که موجب به شهادت رسیدن فرزند ایشان محسن شد ، حضرت علی (علیهالسلام) را بهزور به مسجد بردند.
🏴 مشخصههای اصلی هجوم دوم:
🔹 ۱. تنها بودن اهلبیت (علیهمالسلام) در هنگام هجوم اصلی و خالی بودن بیت فاطمه (سلامالله علیها) از یاران حضرت علی (علیهالسلام)
۲. بیرون کشیدن اجباری حضرت علی (علیهالسلام) از بیت فاطمه ( سلامالله علیها) توسط مهاجمین و تهدید ایشان به قتل
۳. به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهرا(سلامالله علیها) توسط مهاجمین
۴. ایراد ضربوجرح به حضرت زهرا(سلامالله علیها) توسّط مهاجمین[۳۰]
🔹 چون فاطمه (سلامالله علیها) دید که با علی (علیهالسلام) و زبیر چه کردند، بر در حجره خود ایستاد و رو به ابوبکر کرد و گفت: «ای ابوبکر! چه زود در مقام نیرنگ با خانواده پیامبر خدا (صلیالله علیه و آله) برآمدید! به خدا قسم که تازندهام با عمر سخن نخواهم گفت.»[۳۱]
📚پینوشت:
◽️۳۰. نقلهای اهل سنت در مورد هجوم اصلی، مندرج در کتاب « دراسة و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه(سلامالله علیها)» در شمارههای :۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۳-۱۴-۱۵-۲۳-۳۴-۳۷-۴۲-۴۷-۵۸ ؛ متأسفانه به دلیل سانسور و تحریف در منابع اهل سنت شاخصههای ۳ و ۴ تنها بهصورت رده پایی میباشد.
◽️۳۱. شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۲ ص ۱۳۴ و ج ۶ ص ۲۸۶
☑️ ادامه دارد ...
🌐 telegram.me/shiaidea
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#اطلاعیه
🔻فراخوان مقاله
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#سوال
⁉️آیا #بارانهای_شدید در #ایران و #عراق به ویژه در #بصره، علامت نزدیکی ظهور است؟
✅ دکتر محمد جواد یاوری سرتختی (دکتری تاریخ تشیع) پاسخ می دهند :
برخی برای این امر به روایت زیر استناد کرده اند که
«امام #صادق(علیه السلام) فرموده است:
وقتی که زمان #قیام_قائم نزدیک شود، بارانی بر مردم می بارد که مانندش دیده نشده ... و آب از روی آنان بالا می رود، از موهای سر و رویشان خاک می ریزد.
📚مفید،الارشاد، ج٢، ص٣٨١
📍پاسخ کوتاه:
متن فارسی بالا که به عنوان حدیث نشر شده، تنها یک ترجمه ناقص، نادرست و تقطیع شده(برش داده شده) از روایتی است که با یک #سندضعیف نقل شده است.
حتی متن کامل و #تحریف نشده آن روایت را نیز نباید با قاطعیت به عنوان سخن #معصوم(علیه السلام) ترویج کرد زیرا دارای سند محکمی نیست.
〽️توضیح بیشتر:
۱- حدیثی شبیه این در منبعِ ذکر شده یعنی کتاب الارشاد، ج2 ، ص381 وجود دارد، اما متن عربیِ آن با ترجمه فارسی بالا، تفاوتهای مهمی دارد.
۲- متن فارسیِ بالا، یک بُرِشِ مغرضانه از ترجمه حدیث است و بخشهای مهمی از متن عربی را عمدا ترجمه نکرده اند تا آن را به باران ها و بلاهای اخیر ربط بدهند.
۳ - عبارت «آب از روی آنان بالا می رود» در متن عربی نیست.
۴- مؤلف کتاب #الارشاد، این حدیث را به عنوان یک حدیث صحیح نیاورده بلکه فقط گفته که شخصی اینچنین نقل کرده است.(یعنی نمی گوید این روایت، درست و عینِ حدیثِ معصوم است).
وی همچنین سند متصلی برای آن را ارائه نفرموده است.
۵ - وقتی متن کامل روایت را ببینیم درباره ارتباطش با سیل و بارانهای شدید اخیر در ایران و عراق بیشتر شک خواهیم کرد.
📍متن روایت:
عبدالکریم خثعمی گفت:
به امام #صادق(علیه السلام
) عرض کردم: قائم عج چند سال حکومت خواهد کرد؟
➖ امام (علیه السلام) فرمود:
«هفت سال (حکومت می کند ولی) روزها و شبها برای او طولانی خواهد شد به گونه ای که یک سال از سالهای (حکومتِِ) او با 10 سال از سالهای شما برابری خواهد کرد؛
بنابراین مدت حکمرانیِ او برابر با هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود و هنگامی که #قیام او فرا برسد در ماه جمادی الآخرة و 10 روز از ماه رجب، آنچنان بارانی بر مردم خواهد بارید که مانندش را ندیده باشند و خداوند با آن باران، گوشتهای مومنان و بدنهای آنان در قبرهایشان را خواهد رویاند.
گویی من به آنان می نگرم که (از گور برخاسته اند و ) از سمتِ جُهَینه می آیند در حالی که خاک را از موهای خود می تِکانَند.»
〽️توضیحات تکمیلی:
این حدیث - حتی اگر صحیح باشد- ربطی به #باران_های شدید و #بلاها در ایران و عراق ندارد زیرا:
۱ - با توجه به اینکه امام #صادق(علیه السلام) در #مدینه زندگی می کردند و گاهی نیز برای #حج به #مکه می رفتند؛
بنابراین اگر واقعا چنین فرموده باشند - که یقین نداریم- منظورشان بارش #باران در سرزمین #حجاز است نه ایران.
ضمنا در متن #حدیث نیز آمده که افرادی که از قبر بر می خیزند از سمت جُهَینه (منطقه ای بین #مکه و #مدینه) می آیند.
۲ - طبق این روایت، باران های مورد نظر از ماه جمادی الآخره شروع می شود و 10 روز نیز در #رجب خواهد بود و موجب زنده شدن مومنان و برخاستن آنها از قبر می شود، که این خصوصیات انطباق با باران ها و بلاهای اخیر #ایران و #عراق ندارد.
نتیجه:
این حدیث را نباید به عنوان #پیشگویی سیل ها و بلاهای اخیر، به #معصوم نسبت داد؛
زیرا با شرایط کنونی سازگاری ندارد. ضمنا حتی متن
اصلی آن، سند محکمی ندارد و محتوایش نیز مشکوک است و یقین نداریم امام #صادق(علیه السلام) چنین فرموده اند.
〽️مطالعه بیشتر :
http://www.shabestan.ir/detail/News/908716
🔹 نظر حجه الاسلام کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت قم👆🏻
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#اطلاعیه
🔻نشست علمی معرفت دینی
✅لینک ورود :
https://meeting.atu.ac.ir/ch/knowledge
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#تاریخ_اسلام
🔻واقعه «سقیفه بنیساعده»
3️⃣1️⃣ قسمت سیزدهم (پایانی)
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با حضرت علی (علیهالسلام)
🔹 زمانی که حضرت علی (علیهالسلام) را بهاجبار به مسجد میبردند تا با ابوبکر بیعت کند، حضرت میفرمود: « اَنَا عَبدُاللهِ وَ اَخُو رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله)» یعنی: من بنده خدا و برادر پیامبر خدایم. سپس حضرت را نزد ابوبکر بردند و به او پیشنهاد کردند که با وی بیعت کند. آن حضرت در پاسخ فرمود:
🔹 من به حکومت و فرمانروایی از شما سزاوارترم . پس ، با شما بیعت نمیکنم؛ این شمایید که باید با من بیعت کنید. شما این حکومت را، به استناد خویشاوندیتان با پیامبر(صلیالله علیه و آله)، از انصار گرفتید؛ آنان هم زمام حکومت را به آن دلیل در اختیار شما نهادند. من نیز همان دلیل شما در برابر انصار را برای خودتان میآورم. پس، اگر از هوای نفستان پیروی نمیکنید و از خدا میترسید، درباره ما اهلبیت به انصاف رفتار کنید و حق ما را در حکومت و زمامداری - همانطور که انصار به شما حق دادند- به رسمیت بشناسید؛ و اگرنه، وبال این ستم که دانسته بر ما روا داشتهاید بر خودتان است.
🔹 عمر گفت: آزاد نمیشوی مگر اینکه بیعت کنی. حضرت علی (علیهالسلام) پاسخ داد: «ای عمر شیری را میدوشی که نیمی از آن ، سهم تو خواهد بود . اساس حکومت ابوبکر را امروز محکم گردان تا فردا به تو بسپارد. به خدا قسم نه سخن تو را میپذیرم و نه از او پیروی میکنم.»
🔹 ابوبکر نیز گفت: اگر با من بیعت نکنی، تو را مجبور به آن نمیکنم.» ابوعبیده جراح نیز چنین ادامه داد: «ای ابوالحسن، تو جوانی و اینان پیرمردانی از خویشاوندان قریشی تو! تو، نه تجربه ایشان را داری و نه آشنایی و تسلّط آنان را بر امور. من ابوبکر را، برای به عهده گرفتن امری چنین مهم، از تو تواناتر و بردبارتر و واردتر میبینم. پس تو هم با او بیعت کن و کار حکومت را به او واگذار، اگر بمانی و عمری دراز یابی، برای احراز این مقام، هم ازنظر فضل و هم ازلحاظ خویشاوندیات با رسول خدا(صلیالله علیه و آله) و هم از جهت پیشقدمیات در اسلام و کوششهایت درراه استواری دین، از همگان شایستهتر خواهی بود.
🔹 حضرت علی (علیهالسلام) فرمود: ای گروه مهاجران، خدای را در نظرگیرید و حکومت و فرمانروایی را از خانه محمد (صلیالله علیه و آله) به خانهها و قبیلههای خود مبرید و خانوادهاش را از مقام و منزلتی که در میان مردمدارند برکنار مدارید و حقش را پایمال مکنید. به خدا سوگند، ای مهاجران ، ما اهلبیت پیامبر (صلیالله علیه و آله) ـ مادام که در میان ما خواننده قرآن و دانا به امور دین و آشنا به سنت پیامبر (صلیالله علیه و آله) و آگاه به امور رعیت وجود داشته باشدـ برای به دست گرفتن زمام امور این امّت از شما سزاوارتریم. به خدا سوگند که همه این نشانهها در ما جمع است. پس از هوای نفستان پیروی مکنید که قدمبهقدم از مسیر حق دورتر خواهید شد.
🔹 بشیر بن سعد، با شنیدن سخنان امام (علیهالسلام)، رو به آن حضرت کرد و گفت : اگر انصار ، پیش از آنکه با ابوبکر بیعت کنند، این سخنان را از تو شنیده بودند، در پذیرش حکومت و فرمانروایی تو، حتی دو نفرشان هم با یکدیگر اختلاف نمیکردند؛ امّا چه میتوان کرد که آنان با ابوبکر بیعت کردند و کار از کار گذشته است.
🔹 باری ، حضرت علی (علیهالسلام) در آنوقت بیعت نکرد و به خانه خود بازگشت.[۳۲] تا زمانی که حضرت زهرا (سلامالله علیها) زنده بود و پسازآن به دلیل خط مرتدین و فشارهای اجتماعی [به ظاهر] با ابوبکر بیعت کرد.[۳۳]
🌏 منبع: پایگاه اینترنتی دانشنامه اسلامی
📚 پینوشت:
◽️۳۲. شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۶ ص ۲۸۵
◽️۳۳. تاریخ طبری ج۲ص ۴۴۸؛صحیح بخاری، کتاب المغازی باب غزوه خیبر ج۳ ص ۳۸؛صحیح مسلم ج ۱ ص ۷۲ و ج۵ ص ۱۵۳؛ابن کثیر ج۵ ص ۲۸۵-۲۸۶ ؛اسدالغابه ج۳ ص ۲۲۲ و.......
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii
#حکومت اسلامی
#مقاله
🔻حکومت ولایی و زمینه سازی ظهور
✒️ آقای دکتر حامد پوررستمی (دانشگاه تهران)
✅چکیده : روایات اسلامی بر ضرورت زمینه سازی امر ظهور و خوش پیمانی با امام عصر تاکید دارند. از این رو باید دید مهم ترین بایسته های نظری و عملی و نافذترین اکسیر در سرعت بخشی به فرایند ظهور و رفع موانع آن چیست. مقاله این فرضیه را پی می گیرد که نقش و کارکرد جامعه ولایی و حکومت ولایی در این زمینه سازی بی بدیل است، اما کارکرد جامعه ولایی تا حکومت ولایی فاصله بسیاری دارد؛ زیرا هرچند در جامعه ولایی آحاد ملت با پذیرش ولایت و مرجعیت دینی برای زمینه سازی گامی لازم برداشته اند، وجود چالشی چون حاکمیت طاغوت و تعبید مردم، نرخ رشد زمینه سازی را کم رنگ می نماید، در حالی که وضع در حکومت ولایی (جامعه ولایی واجد حکومت ولایی) به گونه دیگری است؛ چرا که حکومت ولایی با شاخصه ها و سازوکارهای درونی و هم چنین قدرت نرم افزاری و سخت افزاری خود، موجبات افزایش نرخ رشد زمینه سازی ظهور را رقم می زند. به بیان دیگر، دکترین حکومت ولایی می تواند با رشد و گسترش معرفت، معنویت و بیداری در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای و هم چنین به چالش کشاندن استکبار جهانی موعودستیز، جهان را برای پذیرش موعود آخرالزمان مهیا نماید. در واقع، رویش حکومت ولایی را می توان آغازی برای آغاز افول جبهه مستکبر زمینه سوز و پایان مظلومیت جبهه زمینه ساز و در نهایت ظهور منجی معنویت و عدالت دانست
✅متن کامل : 👇🏻 http://ensani.ir/fa/article/223439/%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1
🛑نشر حداکثری
⭕کانال در تلگرام :
T.me/dar_masire_agahi
⭕کانال در ایتا :
Eitaa.com/masir_agahi
⭕کانال در واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/DlzqWiTGy7jEseSACmdWEP
⭕پیج اینستاگرام :
@masir_agahii