eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
223 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) 💢 اوراق سهام 💢 🔅 تعریف اوراق سهام 🔸«اوراق سهام» است که شرکت های سهامی عام برای تأمین سرمایه شرکت منتشر و به مردم واگذار می کنند و بیانگر مالکیت صاحب آن بر بخشی از شرکت سهامی «به طور مشاع» است و میزان مشارکت در دارایی ها و تعهدات و منافع صاحب آن را در شرکت سهامی نشان می دهد. 🔅حکم کیفیت مالکیت صاحبان اوراق سهام مسأله ۱۵۷۵. با توجه به تعریف اوراق سهام، این اوراق - چه به صورت برگه کاغذی و چه به صورت الکترونیکی و دیجیتال - خود دارای نمی باشند و معامله بر خود آنها . 📚رساله جامع،ج٤،ص۶۸٤ 🆔@masire_feghahat
🔰اصول فقه کاربردی 💢 تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه 💢 🔸یکی از مباحث مهم مسئله «اطلاق و تقیید» این است که آیا اطلاقات شامل موضوعات نوپیدا نیز میشود یا خیر ؟! مناقشاتی در این بحث شده است 🔹یکی از مناقشات مطرح شده در اینباره این است که لفظ دارد که شامل مصادیق جدید بشود زیرا الفاظ وضع شده اند برای معانی ای که واضع کرده است و مصادیق جدید لفظ از مواردی که واضع تصور کرده نبوده است لذا خطابات شامل مصادیق جدید نمیشود ✳️تطبیق : مسئله لقاح مصنوعی 🔻لفظ «ام» وضع شده برای زنی که ولدی را حمل میکند که از طریق خودش بوجود آمده اما از آنجا که واضع تصور نکرده است ولد از یک زن بوجود بیاید و زن دیگری اورا حمل کند لفظ ام برای چنین شخصی صدق نمیکند 🔺لذا خطاباتی که برای شمردن محرمات مانند «امهاتکم» یا «امهات نسائکم» شامل این زن نمیشود زیرا لفظ «ام» قصور دارد که شامل این فرد بشود 🆔@masire_feghahat
مشروعية_الشهادة_بالولاية_في_الأذان.pdf
3.56M
🔰برای مطالعه 📚مشروعیة الشهادة بالولایة فی الاذان 🔸تالیف شیخ محمد صنقور 🆔@masire_feghahat
🔰اطلاق گیری در خطاب مشتمل بر استثناء 🔸در کلامی که مشتمل بر استثناء است این بحث مطرح میشود که مستثنی منه و مستثنی هردو اطلاق دارند یا فقط مستثنی منه اطلاق دارد ؟ 🔹برخی از اصولیون مانند مرحوم بحر العلوم(ره) فرموده اند که ظاهر خطاب استثناء این است که به لحاظ مستثنی منه اطلاق دارد نه به لحاظ مستثنی 🔅 مثلا اگر شخصی بگوید «لا آکل من الطعام الا ما کان مالحا» و مع ذلک ماهی نمکین برای او تهیه کنند در حالی که او از ماهی اشمئزاز دارد عرف نمیگوید که «ماکان مالحا» اطلاق دارد و شامل ماهی میشود ؛ چرا که شخص میتواند بگوید منظور من این بود که من غذای غیر مالح نمیخورم اما اینکه هر غذایی میخورم را نگفته ام ! ✳️ثـمـره 🔻یکی از ادله ی مطرح شده در رابطه با معاملات مستحدثه ، کریمه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارۀ عن تراض» میباشد اما در صورتی که مبنای سابق الذکر را کسی بپذیر نمیتواند به این آیه شریفه برای غرض مذکور تمسک کند 🔻چرا که مستثنی در آیه شریفه اطلاق ندارد و شامل مطلق تجارتی که از روی تراضی باشد «مانند بورس» نمیشود 🆔@masire_feghahat نقل‌مطلب‌صرفابالینک‌کانال
🔰تاریخ فقه و فقها 💢آراء خاص سید مرتضی(رضوان الله علیه)💢 1️⃣ از فتواهای خاصی که سید مرتضی رساله ای هم در تحکیم مبانی آن نگاشته، آن است که او معتقد است کسی که از ناحیه به هاشم منتسب باشد، است و دادن خمس به او جایز و زکات گرفتن بر او حرام است 🔸این مسئله از نوادر فتواهای سید مرتضی است و کسی با او موافق نیست، تا اینکه محقق اردبیلی (۹۹۳ ه. ق) در این فتوا از او پیروی می کند و محدث بحرانی (۱۱۸۵ ه. ق) در کتاب الحدائق الناضرة مبانی این فتوا را مستحکم می سازد 2️⃣ سید مرتضی در فقه معتقد است که جسم محکم و صیقل با رفع پاک می شود و صاحب معالم الدین نیز از او پیروی کرده است و محدث بحرانی در الحدائق الناضرة این مطلب را به تفصیل بررسی کرده است. 🔹از سید مرتضی نقل شده است که هرگاه جسم محکم و صیقلی مثل شمشیر و شیشه و نظایر آن به نجاست آلوده شد، به صرف برطرف شدن عین نجاست پاک می شود و نیازی به طهارت آن با نیست 🔸شیخ طوسی در کتاب خلاف، این فتوا را به او نسبت داده و آن را رد کرده و فرموده است: ما يقين به حصول نجاست داریم، ولی در شک داریم و دلیلی از شارع نداریم که صریحا دلالت کند بر اینکه زوال نجاست به این گونه، بر طهارت دلالت دارد بنابراین به مقتضای استصحاب بر حالت نجاست باقی است 🔹تا زمانی که فقه به عصر صاحب معالم رسیده است و او در معالم الدين بر این مسئله اصرار دارد و از بین فقهای شیعه به آن شده و گفته است که حصول ، مخصوص به و و است، اما در غیر این سه با ، طهارت حاصل می شود. آن گاه گفته است که سید مرتضی در مثل این موارد بر استصحاب تكیه نمی کند. 🆔@masire_feghahat
🔰مرحوم آیت الله بروجردی(رضوان الله علیه) 🔸در پشت یکی از چاپ های آیت الله بروجردی نوشته بود: أفضل المتقدّمین و المتأخّرین. 🔹وقتی ایشان دیدند آنقدر ناراحت شدند گفتند: چه کسی این غلط را کرده؟ می فهمید معنای این جملات چیست؟ یعنی من از شیخ مفید افضل هستم؟ این حرف ها چیست؟ 📚ما سمعت ممن رأیت ص 362 🆔@masire_feghahat
🔰مخطوطات 💢متن نامهٔ خواجه علی مؤید به شهید اول💢 🔸خواجه علی مؤید حاکم سربداران نامه ای به نوشت و از او درخواست کرد به ایران بیاید. شهید این دعوت را نپذیرفته و کتاب را در پاسخ به این نامه تألیف کرد. 🔹متن نامه خواجه علی مؤید در ابتدای نسخه ای از شرح شهید ثانی «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة» نقل شده است. 🔸این نسخه را که از معتبرترین نسخه های الروضة البهیة به شمار می رود، شاگرد شهید ثانی سید علی بن صائغ نوشته است. کتابت نسخه در پانزدهم صفر سال ۹۵۸ و در حضور به اتمام رسیده است. 🔹وی نسخه را بر شهید ثانی نموده و انهاء مؤلف به تاریخ یکشنبه سوم جمادی الاول سال ۹۵۸، در پایان نسخه موجود است (عکس دوم). 🔸این نسخه به شماره ۴۸۸۶ در کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. 🔹نامهٔ خواجه علی مؤید، در بسیاری از چاپ های کتاب لمعه، از جمله چاپ ده جلدی لمعه (عکس های سوم و چهارم) و همچنین جلد ۱۳ موسوعة الشهید الاول (ص ۲۰-۲۱)، چاپ شده است. 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰مناشی تقیید یک اطلاق 1️⃣قسم اول : قید به یک خطابی که به شرطیت یا مانعیت ارشاد دارد حاصل میشود. مثلا مولا بگوید لاتصل فیما لایوکل لحمه. یا صل فیما یوکل لحمه. این از خطاب متکفل حکم وضعی استفاده شده که ارشاد به جزئیت یا شرطیت یا مانعیت استفاده شده 2️⃣قسم دوم : قید از ناحیه حکم تکلیفی به ضمیمه برهان عقلی حاصل میشود. مثل موارد اجتماع امر و نهی. اینکه مکان مصلی باید باشد، دلیل خاصی ندارد. روایتی نداریم که بگوید لاتصل فی مکان الغصبی و صل فی مکان المباح. پس چرا نماز مقید به مکان مباح شده، منشا این تقیید، یک حکم تکلیفی آخری است که به ضمیمه حکم عقل به دست می آید. مثل اینکه قائل به امتناع شویم، در اینصورت صل تقیید میخورد الا در مکان غصبی. لاتغصب که حکم تکلیفی است صل را تقیید میزند و ضیق میکند و در غیر مکان غصبی منحصر میکند. این قید مکان مباح یک حکم تکلیفی را منشا است به ضمیمه حکم عقلی که امتناع است. عقل میگوید اجتماع امر و نهی ممتنع است و قید میزند. 3️⃣قسم سوم : از جهت باب است. تزاحم منشا تضییق شده است. مثل اینکه ازل النجاسة و صل در سعة الوقت، کسانی که قائل به ترتب نیستند میگویند صل واجب است به شرطی که ازاله شده باشد. منشا این تقیید تزاحم است با اینکه صل و ازاله به هم ربط ندارد. منشا این تقیید در صلاة، اهمیت ازاله است 📚برگرفته شده از درس خارج فقه آیت الله گنجی 🆔@masire_feghahat