eitaa logo
مسیر فقاهت
2.2هزار دنبال‌کننده
212 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین @Masirefeghahat (پاسخگو)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد (زیدعزه) 💢فائدة فی الرجال💢 🔸در میان راویان سه عنوان داریم که با شروع میشود ۱)مسعدة بن صدقة، ۲)مسعدة بن زیاد، ۳)مسعدة بن ربعی،هر سه عنوان از راویانی هستند که از حضرت امام صادق (سلام الله علیه) نقل میکنند. 🔹 یک بحث مفصلی در میان دانشمندان رجال است که این برای است یا هستند. استاد سیدجواد شبیری(حفظه الله) رساله ای دارندبه نام که در آن رساله قائل میشوند این سه عنوان برای یک نفر است. ♻️ثمره:در کتب رجالی از این سه مسعدة دارد اما اگر بگوییم که سه عنوان برای یک نفر میباشد هر سه عنوان توثیق میشوند 🆔 @masire_feghahat
🔰عبارات شگفت انگیز استاد در مورد شاگرد 💢تراجم💢 🔸متن اجازه ی روایت مرحوم (اعلی مقامه الشریف) به مرحوم (رضوان الله تعالی علیه): 🔹وقال فخر الدين محمد بن العلامة الحلي في اجازته التي كتبها على ظهر القواعد عند قراءته عليه: قرأ علیّ محمد بن مكي بن محمد بن حامد أدام الله أيامه من هذا الكتاب مشكلاته وأجزت له رواية جميع كتب والدي قدس سره وجميع ما صنفه أصحابنا المتقدمون رضي الله عنهم عني عن والدي عنهم بالطرق المذكورة لها 📚اعیان الشیعة،ج۱۰،ص۵۹ 🆔 @masire_feghahat
🔰 🔸المسألة التاسعة: الأقوى جواز البقاء على تقليد الميت و لا يجوز تقليد الميت ابتداء. 🔻الاولى الاستدلال لهذه المسألة ان التقليد موقوف على احراز الرأي للمجتهد و عند موته لا يحرز رأيه و استصحاب بقاء رأيه لا يجري لأن العرف لا يرى الموضوع باقياً، نعم بقاء يجوز لان العامي بعد تقليده يحرز ان حكم الواقعة هو ذلك فيستصحب بقاء حكم الواقعة بالنسبة لنفسه 🔹مسئله نهم:اقوی است و تقلید از میت جایز نیست. 🔺بهترین استدلال برای این مسئله این است که تقلید متوقف میباشد بر اما در صورت تقلید ابتدائی از میت نظر مجتهد احراز نمیشود و بقاء رای مجتهد هم جاری نمیشود چراکه عرف موضوع یقین سابق و موضوع شک لاحق را متحد نمیداند! لکن بر تقلید میت جایز است زیرا مقلد بعد تقلید در هنگام حیات رای مجتهد را احراز میکند و بعد از ممات مجتهد،مقلد بالنسبة الی نفسه میتواند را جاری کند 📚شرح العروة الوثقی میرزا کاظم شیرازی ، ص۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰مرحوم (قدس سره) 💢افتخار آخوند💢 🔸مرحوم آخوند خراسانی در خود میفرمود: من این است که اکنون 📚حدیث خوبان،ص٤۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (مدظله العالی) 💢دلالت جمله «لاخیر فیه»و«لاتفعلوا» بر کراهت یا حرمت؟! ❇️فقلت الغناء؟ فقال(علیه السلام):لاخیر فیه و لاتفعلوه. 🔸ممکن است کسی از جمله ی «لاخير فيه»، استفاده ی بکند یعنی بگوید: عبارت «لاخير فيه» بر این است که مراد از «لا تفعلوه»، کراهت است. لكن این است که «لاتفعلوا»، است و «لاخير فيه» هم در کراهت ندارد که ما بگوییم آن صراحت، دلالت «لا تفعلوا» را از حرمت به کراهت میکند؛ زیرا درمورد هم میشود گفت: «لاخير فيه». چنانچه در مورد خدای متعال میفرماید: إثمهما أكبر من نفعهما، با اینکه این دو از ، تصریح به وجود برای آنها شده است. 🔹 بنابراین، «لاخير فيه» دلیل بر کراهت نمیشود. «لا تفعلوا» دارد یعنی غناء را انجام ندهید. دلالتش بر حرمت، . 📚درس خارج فقه ۱۳۸۷/۱۲/۱۳ جلسه ۲۶۵ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مراد از ”فقهاء محصّلین“ در عبارات فقهاءعظام 🔸العلماء المحصّلين¹ 🔹و المحصّلين من الفقهاء² 🔸عند المحصلين من أصحابنا³ 🔹اتفاق المحصلین علیه⁴ 🔶علامه حلی(اعلي الله مقامه الشريف) در تبیین این عبارت مینویسد: المحصّلين و مداركها ⁵ 🔷محصلین از فقهاء کسانی هستند که به فروعات فقهی و احکام وهمچنین مدارک و مستندات فروعات دارند(کنایه از احاطه ی فقهی) ــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:رسائل الشريف المرتضى،ج۱، ص۲۳ *²:السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى،ج‌۲، ص۲۱ *³:الخلاف،ج۲،ص۹۱ *⁴:فرائد الاصول شیخ انصاری،ج۲،ص۵۴ *⁵:تذكرة الفقهاء،ج‌۹،ص۴۴۶ 🆔 @masire_feghahat
4_5801168062774250576.mp3
1.99M
🔰استاد(زید عزه) 🔸 گریز استاد آملی لاریجانی در درس خارج اصول به زحمات علمیِ ، و توضیحی پیرامون حواشی خطّیِ ایشان بر أجود التّقریرات [درس خارج اصول۱۴۰۰/۸/۲۲] 🆔 @masire_feghahat
🔰آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢فرق بناء عقلاء و سیره متشرعة 🔸فرق بناء عقلاء و سيره متشرعه آن است كه از بناء عقلاء استفاده مى‌شود كه به ضميمه حكم فعلى ثابت مى‌گردد ولى سيره متشرعه را اثبات مى‌كند¹ 🔹پ.ن:گاهی از تعبیر به میشود رجوع شود به اصول الفقه² و هدی الطالب فی شرح المکاسب³ ــــــــــــــــــــــــــــــ ¹*:کتاب نکاح،ج۱،ص۶۳ *²:اصول الفقه للمظفر،ج۲،ص۱۷۴ *³:هدی الطالب فی شرح المکاسب،ج۱،ص۵۷۹ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی با اقوال فقهای امامیه در اجرای حد محاربه(بخش اول) 🔸در قانون مصوب ۱۳۹۲ قاضی معتبر دانسته شده.در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی آمده است که انتخاب هریک از (اعدام،صلب،قطع دست راست و پای چپ،نفی بلد) به است. 🔹قانون مجازات اسلامی به تبعیت از محاربه را فعلی مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است. آنچه اهمیت بحث را مشخص می کند، اختلاف فقهای امامیه در یا در اجرای مجازات های محاربه است،عده ای از فقها قائل به تخییر قاضی بین هر یک از این مجازات ها هستند . عده دیگری قائل به ترتیب در مجازات هستند. در قانون مجازات اسلامی که منبع اصلی آن فقه امامیه است قول به پذیرفته شده است 🔸مرحوم امام(قدس الله نفسه الزکیه) در تحریر الوسیله فرموده اند: بعيد نيست كه براى حاكم بهتر باشد كه جنايت را كند و آنچه كه مناسب آن است، نمايد. 🆔 @masire_feghahat
4_5805461269133659613.mp3
1.43M
🔰استاد (زیدعزه) 🔸بهره گیری از چه سودی در میراث حدیثی شیعه دارد؟ 🆔 @masire_feghahat
🔰حضرت آیت الله العظمی (اعلی الله مقامه الشریف) 💢چرایی قائل شدن اخباری ها به احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه 🔸و عمدة ما ألجأ الأخباريين المتأخرين إلى القول بلزوم الاحتياط في الشبهات التحريمية، ما رواه من بين الناس و كونها بنظرهم امرا عجيبا فشاعت بينهم فشاعت بينهم زمزمة حرمتها ثم تفحصوا فوجدوا روايات يمكن بنظرهم استفادة وجوب الاحتياط فيها *¹ 🔹عمده دلیلی که باعث شد اخباری های متاخر به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند قضیه بین مردم بود و تدخین در نظر اخباری ها یک بود لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند ! ــــــــــــــــــــــــــــ *¹:نهایة الاصول(تقریرات درس خارج اصول آیت الله العظمی بروجردی)،ص۵۷۸ 🆔 @masire_feghahat
🔰 (صاحب وافیه) 💢تراجم💢 🔸ملا عبدالله از اهل تون است و تون از جمله ی بلاد خراسان و نزدیک قاین واقع است. 🔹آخوند ملاعبدالله تونی است که بوده و او در اواخر زمان شیخ بهائی و میرداماد بوده و از تألیفات او کتاب است که بر او شرح نوشته اند مانند و که شرح او چهل پنجاه هزار بیت تقریبا میشود و قدری از اوائل آن کتاب را شرح نوشته 📚قصص العلماء تنکابنی ، ص٦٦۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢مطایبات💢 🔸طلبه چوب خطی یافت به دکان قصابی برد که گوشت بخرد قصاب گفت این چوب خطِ دکان من نیست.به این چوب خط گوشت نمی دهم . 🔹بعد از قیل و قال بسیار طلاب جمع شدند و گفتند:«بابا جان چوب الخط من حیث انه چوب الخط چه تفاوت دارد؟»قصاب را زدند و گوشت را بردند. 🔸مرد قصاب جمع کثیری از قصاب و سلاخ را فراهم کرد به مدرسه آمدند هر طلبه را که می دیدند میزدند و می گفتند: «طلبه من حیث انه طلبه چه تفاوت دارد؟» 📚دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه به نقل از لطائف و ظرایف ، میرزا مهدی شکوهی از شعرا و طنزپردازان در دوره قاجار 🆔 @masire_feghahat
درس_استاد_مددی_100_93_2_16_تاریخچه(1).mp3
10.42M
🔰 آیت الله (حفظه الله) 💢فقه و اصول💢 🔸در این مقطع صوتی از درس خارج فقه استاد به تاریخچه در امامیه و فوائدی در رابطه با اجماع پرداخته اند 🔹از دقیقه ۳:۳۰ به بعد 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢کتب قدماء💢 النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى‌ 🔸كتاب يكى از معتبرترين آثار فقهى قدماء و از مشهورترين و مهم‌ترين آثار علمى بجامانده از است. اين كتاب يك دوره از كتاب طهارت تا ديات است كه نظير المقنع شيخ صدوق و المقنعة شيخ مفيد آن برگرفته از و است و به اصطلاح فقه آن يا است. 🔹اين كتاب تا زمان تأليف شرائع الاسلام محقق حلى مى‌شده و شروحى بر آن نوشته شده است. 🔸النهاية شيخ الطائفه میباشد كه در اكثر كتب فقهى شيخ طوسى مطالبى به آن ارجاع و حواله شده است 🔹شیخ طوسی خود در مقدمه المبسوط در رابطه با کتاب النهایه مینویسد: و كنت عملت على قديم الوقت ، و ذكرت جميع ما في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرّقوه في كتبهم، و ¹ ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:المبسوط في فقه الإمامية،ج۱،ص۲ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢تطبیق القواعد💢 🔹تعریف:مراد از دلالت اشاره، می باشد به گونه ای که این ملازمه به نحوی نیست که بتوان استظهار کرد که متکلّم لازم را اراده کرده است و نهایت ، به نحو است، نه ظهور. 🔸تطبیقات: 🔹شهید اوّل می فرماید: « يستفاد من دلالة الإشارة أحكامٌ كقوله تعالى: «وَ حمله و فصاله ثلاثون شَهْرا¹» مع قوله: « وَ فصاله فِي عامین²» فإنّه إلى أن أقل الحمل ستّة أشهر.³» 🔸میرزای قمی می فرماید: « و اعلم أنّا نقول بإقتضاء الأمر وجوب مقدّمته و النّهي عن ضدّه إقتضاءً تبعيّاً من باب ، لكنّه ليس من الأحكام الأصليّة، بل هو من الخطابات التّوصّليّة⁴.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:سوره أحقاف،آیه۱۵ *²:سوره لقمان،آیه۱٤ *³:القواعد و الفوائد،ج۱،ص۲۴۵ *⁴:جامع الشتات في أجوبة السؤالات،ج۳،ص۲٦٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (رضوان الله علیه) 💢قاعده ملازمه💢 کلما حکم به العقل حکم به الشرع 🔸إن الملازمة بين إدراك العقل مصلحة ملزمة، غير مزاحمة في فعل أو مفسدة كذلك، و حكم الشارع بوجوبه أو حرمته، و ان كانت تامة بحسب الكبرى بناء على وجهة مذهب العدلية كما هو الصحيح، إلا ، لعدم وجود طريق للعقل إلى إدراك الملاكات الواقعية¹ 🔹محقق خویی می فرماید: بین ادراک مصلحت حتمی در فعل از سوی (بی آن که مانع و مزاحمی داشته باشد) یا مفسده حتمی، با به وجوب یا حرمت آن فعل، براساس مذهب عدليه از نظر اما زیرا عقل راهی به ندارد. 🔸تتمه:برای تفصیل این مطلب رجوع شود به کتاب «فقه و عقل²» استاد علیدوست ـــــــــــــــــــــــــــ *¹:محاضرات فی اصول الفقه للفیاض،ج۳،ص۷۰ *²:فقه و عقل ابوالقاسم علیدوست،ص۱۲۲ *تصویر متعلق به جلسه درس خارج آیت الله خویی 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸ابن جنید در مباحث فقهی از روش بهره می برد و را نیز می دانست. هم چنین گفته شده که به اعتقاد داشت لذا کتاب های او متروک و به آنها استناد نشده است 🔹هر چند چنین است که او اهل قیاس بود، ولی این نسبت معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد. همچنین روشن نیست که آیا او به اعتقاد داشته یا و یا که از نظر شیعه باطل است. 🆔@masire_feghahat
🔰 آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢مقایسه رسائل با کفایه💢 🔸سوال : با توجه به اینکه و دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت و کدامیک را ترجیح می دهید؟ 🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث است در بحث قطع كفایه از رسائل است و بعید نیست از گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است 🔸روی هم رفته به نظر می رسد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری 🆔 @masire_feghahat
🔰(رحمةالله‌علیه) 💢مطایبات💢 🔸مرحوم آخوند همدانی را در تقلید شرط نمی دانستند، روزی شخصی گفته بود: شرط اعلمیت را برداشته اید که در نوبت به خودتان برسد! 🔹ایشان در جواب فرموده بود: اگر شرط را بردارم نوبت به شما هم می رسد :)) 🆔 @masire_feghahat
🔰 (رضوان الله تعالی علیه) 💢العروة الوثقی💢 🔸 به هرکس که را از ایشان سؤال می کرد که در سایر کتاب های فقهی نبود، جایزه میداد لذا بسیاری در صدد یافتن برمی آمدند 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان 🆔 @masire_feghahat
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔰 (زیدعزه) 💢رجال💢 🔸خاستگاه در عرب و جایگاه آن در علم رجال 🔹عموما مراد از کلمه «» در منابع رجالی است [کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰] 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢روش شناسی💢 🔸 که میرزای شیرازی بنیان کرده و بعد مرحوم آقا سید محمد فشارکی، هر دوی اینها از افرادی هستند که به معقول آشنایی کامل دارند، ولی در نوشته هایشان ورود افراطی به مسائل عقلانی و فلسفی کمتر دیده میشود این یک منهج بسیار مهمی است. 🔹اما منهجی که در سامرا بنیان شده است، روش ، و به دور از ورود در مسائل عقلانی و فلسفی بود؛ ولی روشی که در پیش گرفته میشد همراه با بوده است. 🔸در حوزه سامرا سعی می شده است که ساده نوشته بشود، بدون اغلاق، بدون ضمیرهایی که دارای مشکلات برگرداندن باشد، روشن نوشته بشود، اما در نجف بنا بر این بوده که به سبک کفایه نوشته بشود. 📚نشست های علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)،ص۲٤ 🆔 @masire_feghahat
🔰 💢رابطه ذاتی بین لفظ و معنا💢 🔸کون اللفظ مفیدا للمعنی : اما ان یکون لذاته او بالوضع... والاول مذهب عَبّاد بن سلیمان الصَّیْمَریّ و احتج عباد بانه : لو لم یکن بین الاسماء و المسمیات مناسبة بوجه ما لکان تخصیص الاسم المعین بالمسمی المعین ترجیحا لاحد طرفی الجائز علی الآخر من غیر مرجح و هو محال و ان حصلت بینهما مناسبة فذلک هو المطلوب¹ 🔹معنا دار بودن یک لفظ یا به خاطر علقه ی بین لفظ و معنا است و یا به جهت یک لفظ برای یک معنا. مبنای اول نظریه ی است. دلیل عباد این است که : اگر بین اسم و مسمی مناسبتی ولو به یک وجهی نباشد هر آینه اختصاص دادن یک اسم معین به یک مسمای معین میباشد و این محال است و اگر مناسبتی بین این دو باشد ذاتی بودن رابطه ی لفظ و معنا ثابت میشود ــــــــــــــــــــــــــ *¹:المحصول فی علم اصول الفقه للفخر رازی،ص۸۷ 🆔 @masire_feghahat
🔰 آیت الله احمد (از نوادگان شیخ اعظم) 🔸سوال : الان دو تا از کتب اصولی که در حوزه مطرح است و تدریس می شود. یکی رسائل است، و دیگری هم کفایه اول رسائل را میخوانند وبعد كفایه را. اگر در تقدم و تاخر تدریس آنها مطالبی دارید بفرمائید. 🔹آية الله احمد سبط الشيخ انصاری: رسائل اینطوری که عرض کردم از اول است، و مبانی شیخ طوری است که از زیر بارش در بروند، لذا تا مطالب شیخ در دست کسی نباشد؛ حتى متأخرینِ از شیخ او را مجتهد نمی دانند، علت شاید این باشد که بعض مطالب خود آخوند چون بعد از شیخ است، بر مطالب شیخ است لذا تا انسان آن مطالب شیخ را ندانسته باشد،کفایه را . مثلا، در حقیقت شرعیه میگوید این است اگر انسان اصل مثبت شیخ را نخوانده باشد «چون در هیچ کتاب مقدمیِ دیگر اصل مثبت را نمیخوانند که چی هست»اگر انسان نداسته باشد اصل مثبت شیخ چیست مطلب کفایه را نمیفهمد 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری/شماره۷ 🆔 @masire_feghahat