eitaa logo
Ⓜ️ مسیر طبابت
407 دنبال‌کننده
46 عکس
4 ویدیو
3 فایل
دوره #مسیر_طبابت ۷ ساله، با محوریت حکمت. انتشار مطالب کانال بدون لینک کانال #اشکال_شرعی دارد. @darolhakim @masir_tebabat
مشاهده در ایتا
دانلود
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ در صداع بیضه Ⓜ️👈 صاحب این مرض در هر ساعت چنان می پندارد که مطرقه بر سر او می کوبند، به جهت آنکه صدمه در تحت اغشیه را کوبیدن مطرقه می پندارد. Ⓜ️👈 و اگر باشند چنان می پندارند که سرش شکافته می شود، به جهت تمددی که در پرده ها بهم می رسد. Ⓜ️ شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسبر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف می فرماید: بطلان سمع و یا ضعف سمع از است، سمع و حس کردن آن از راه دور، نشان از دارد. Ⓜ️ بعد می فرماید: در سمع، که صدای ناشی از آن وجود خارجی ندارد، نشان از مزاج اوسط دماغ است. Ⓜ️ القانون فی الطب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ علامات وجود ماده در سر: 1⃣Ⓜ️ ماده صفراویه ثقل آن أقلّ و إحراق آن أشدّ. 2⃣Ⓜ️ و ماده سوداویه ثقل بیشتر نسبت به ماده صفراوی دارد، و وسوسه أکثر 3⃣Ⓜ️ ماده دمویه ثقل آن اشد است و همراه با ضربان و وجع در اصول عین به جهت نفوذ کیموس حار و حمرت و انتفاخ در عروق أشدّ 4⃣Ⓜ️ ماده بلغم ثقل آن أکثر از جمیع اخلاط و وجع آن أقلّ از دموی و صفراوی است، و نوم آن أکثر از سوداوی، و بلادت فکر و کسلی و قلت نشاط. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ الخوخ Ⓜ️ و أما الخوخ فانّه يذهب على هذا المذهب الا انه لا يطلق البطن و لا ینزل سريعاً و هو أغلظ و أبطاء إنهضاماً من المشمش، و هو جيد لفم المعدة مسكن للغثي و يصلح أن يؤكل منه القليل فوق الطعام لتقوية فم المعدة و اما هو اكثر من ذلك فينبغي أن يكون قبل الطعام لانه سريع الاستحالة و ينفع اصحاب المعاد الملتهبة جداً و يطفي الحمى الحادة الحاصرة، يولّد الحميات البلغمية اذا أُدمن " اكلـه بحسب بدن الأكل له و فضوله . Ⓜ️ رساله تقدیم الفواکه و تاخیرها علی الطعام، محمد بن زکریای رازی رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ التفاح Ⓜ️ و أمّا التفاح فانّه ينفخ و يجمع في المعدة لزوجات و بلاغم كثيرة و لذلك ينبغي أن لا يؤكل على الطعام الا اليسير منه جداً لأنه يقوي فم المعدة و القلب جداً و يكسب جميع الغذاء لزاجاً لشدته احتواء المعدة لذلك عليها و إن أخذ منه شيئاً كثيراً فليكن اسفل الطعام و لا يخالط لزوجاته. Ⓜ️ رساله تقدیم الفواکه و تاخیرها علی الطعام، محمد بن زکریای رازی رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت Ⓜ️ https://eitaa.com/masiretebabat
شهادت خادمان حرم مقدس جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تسلیت عرض می کنم. انشاءالله راه بزرگان این سرزمین را با همتی متعالی و حکیمانه پیش بگیریم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ نقرس چگونه پدید می آید؟ Ⓜ️ و النقرس يحدث عن اجتماع شيئين: 1⃣Ⓜ️ أحدهما: امتلاء في البدن. 2⃣Ⓜ️ و الآخر: صحة أعضاء البدن جميعاً، مساواتها في القوة. و ذلك أن الأعضاء إذا تساوت في القوة و كانت صحيحة و كان في البدن فضول مجتمعة دفعها كل واحد من الأعضاء إلى العضو الذي يليه، فلا يزال يتدافع من عضو إلى عضو، حتى يصير إلى أقصى الأعضاء، و هي القدمان. Ⓜ️👈 فإذا صار الفضل إليها، لحج فيها و بقي متحيراً حتى يخرج منها. Ⓜ️👈 إما إخراجاً صناعياً بالأدوية المشروبة و اللطوخات و الأضمدة، و ما أشبه ذلك، و إما إخراجاً طبيعياً، بإنضاج الطبيعة للفضول " و تحليلها، و دفعها إياها عن العضو. Ⓜ️ رساله فی النقرس، محمدبن زکریای رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ اسباب اوجاع مفاصل که شامل نقرس و عرق النساء و غیرو است: 1⃣Ⓜ️ سبب منفعل که عضو قابل است. 2⃣Ⓜ️ سبب فاعل که امزجه و مواد ردیئه است. 3⃣Ⓜ️ سبب آلی که وسعت مجاری طبیعی است. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️بدان که مراتب قوای ادویه منحصر است بر سه مرتبه و قوت عبارت از مبدأ و سبب موجب افعال و ظهور آنها است در مواضع لايقه. 1⃣Ⓜ️ مرتبه اول : افعال محسوسه ادویه است که به سبب کیفیت متشابهه حاصله از مبدأ فياض جل اسمه بر ایشان از ترکیب عناصر و امتزاج ایشان با یکدیگر و این را نامند. 2⃣Ⓜ️ مرتبه دويم : افعال محسوسه حاصله از اشیاء صاحب امزجه ثانویه است در ملاقی خودها و آن از لوازم مرتبه اول است، چه اشیای صاحب مزاج ثانوی مرکب اند از اجزایی که هر یک را کیفیتی و مزاج اولی مختلفة الاثر است مانند بعضی و بعضی و از اجتماع و تفاعل كيفيات اولی کیفیت ثانوی حاصل می شود، و اثر این غیر آثار آن اجزا است، مانند و و و و غیرها و هر چه را باشد، نامند، و آنچه صناعی باشد اگر مزاج ثانوی را اثر موافق آثار اجزای مفرده او است آن مرکب را گویند، و اگر مخالف آنها است مثلاً هم تسخین و هم تبرید کند آن را نامند، و طبیعت به اذن خالقها هر یک را در مکان لایق استعمال می نماید اگر او را عایقی و مانعی نباشد. 3⃣Ⓜ️ مرتبه سیم : از لوازم مرتبه اول و ثانی است به واسطه افعال صورت نوعيه و بالخاصيه عبارت از آنست مانند حجر الیهود در تفتیت حصات که از لوازم کیفیت مزاجی اوست و تقطیع اخلاط را لازم دارد و مانند اختصاص اسطوخودوس به دماغ که از لوازم حرارت مزاجی اوست و تلطیف اخلاط دماغیه می کند به صورت نوعیه خود، و مانند تریاق که دفع سم می نماید به لوازم مزاج ثانوی و به واسطه صورت نوعیه خود. Ⓜ️👈و بدان که بنا بر مذهب شیخ الرئيس قدس سره و محققین حکما که قائل اند به بقای صورت عنصریه به مرکبات، باید که مراتب قوتها چهار باشد چه تصریح نموده اند که مرکب را مزاج اولی حاصل از کیفیات اجزای متفاعله متماسه می باشد، و تأثیر آن به مرتبه ای است از مراتب و همچنین مزاج ثانوی را اثریست غیر آن مانند لبن که مرکب است از ماییت و دهنیت و جبنیت و تأثیر آن به مرتبه ثانوی مرتبه دیگر است از مراتب و بر این قیاس صورت نوعی ترکیبی را اثری است غیر آثار مذکوره و تأثیر اجزای غیر متفاعله مرکبات را مرتبه ای از مراتب نشمرده اند و قیاس مقتضی آنست که قوتها بقدر فواعل باشند و اندراج مرتبه اثر صور نوعیه اجزای غیر متفاعله غیر متماسه در تحت مرتبه اثر صور نوعیه ترکیبی ظاهر نیست. و بدان که بعضی از مرکبات ناقصه بی صورت نوعیه اند مانند خاک مخلوط به آب و کفی که مرکب است از آب و هوا و بخاری که مؤلف است از آب و آتش و بدان که هر چه با صورت نوعیه است یا است یا . Ⓜ️ اما : پس آن دوایی را نامند که مرکب باشد جوهر آن از چند چیز که هر یک را بر سر خود مزاجی خاص باشد، متباین دیگری و بعد ترکیب در شئ واحد و پوشیدن لباس و صورت وحدانی امتزاج تامی نیافته باشند که بعد ورود در بدن و تأثیر و تأثر از آن از هم متمایز نتوانند گشت، و تأثیر واحد نتوانند نمود، بلکه بعد ورود در بدن اجزای آن از هم جدا گشته هر یک تأثیری و احداث کیفیتی خاص می نمایند، و منشاء آثار متخالفه متضاده می، گردند بعضی به زودی، و بعضی به دیری، به حسب ترکیب و امتزاج و لطافت و کثافت مواد اجزای خود. Ⓜ️👈مانند حجر التیس و جدوار و چوب چینی و ورد احمر و ماء ورد و... Ⓜ️ محیط اعظم Ⓜ️ مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️ چگونه عضو قابل، سببی جهت امراض وجع مفاصل است: 1⃣Ⓜ️ یا از جهت ضعف آن به سبب سوءمزاج مستحکم و خصوصا بارد. 2⃣Ⓜ️ یا از جهت ضعف در خلقت آن عضو، نه از جهت مزاج 3⃣Ⓜ️ یا از جهت شدت جذب، که حرارت و حرکت عضو و اسباب خارجی می تواند در این سبب موثر باشد. Ⓜ️ القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
مطالب این کانال مختص به محققان و طبیبان بزرگوار است نه عموم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat