eitaa logo
پله پله تامعراج
193 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
22 فایل
#احکام📝 #حدیث📝 #مهدویت ارسال سوالات و انتقادات و پیشنهادات @A110mahdi پله پله تا معراج 👇 https://eitaa.com/joinchat/2443182128Ce0b9cc390d
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: 🔰 آیا در هنگام غسل مثلا بعد از شستن سر و گردن، میشود نیت چند غسل دیگر را به نیت غسل اولیه اضافه کرد؟ 💢 ✅ پاسخ: ✍ غسل به دو صورت انجام مي گيرد 1⃣ 2⃣ 1. در غسل ارتماسي انسان بعد از پاک کردن بدن خود از نجاست نيت مي کند (غسل جنابت مي کنم قربتا الي الله ) . بعد به يک باره تمام بدن خود را به زير آب فرو مي برد. مانند پريدن در استخر. براي انجام غسل ترتيبي انسان ابتدا نيت کرده ، بعد به شستن سرو گردن می پردازد و بعد ..... (1) 🍀 در هر غسلي نيت لازم است . انسان همين که در ذهن خود بداند که براي غسل جنابت و يا ... سر و گردن و همچنين بقيه اعضا را مي شويد ، کافي است . لازم نيست نيت را بر زبان جاري کند . نکته ی مهم در پاسخ به این سوال، این است که نیت، باید در 👇 ابتدای غسل 👇 باشد حتی اگر چند نیت را برای یک غسل بکند. —---------------------— 1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 192 . ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ •☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@masirmeraj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞بسم الله الرحمن الرحیم💞 🌺✍تفسیر نور،سوره آل عمران؛ 🌹آیات**۴۱_۴۵👇👇 🌸 البلاغه السلام علی المهدی وعلی ابائه ✅❤️ 📖📖@masirmeraj
41.»قالَ رَبِّ اجْعَلْ لِی آیَهً قالَ آیَتُکَ أَلاّ تُکَلِّمَ النّاسَ ثَلاثَهَ أَیّامٍ إِلاّ رَمْزاً وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثِیراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ (زکریّا)گفت:پروردگارا! برای من نشانه ای قرار ده(تا علم من به یقین و اطمینان تبدیل شود.خداوند)فرمود:نشانه ی تو آن است که تا سه روز با مردم سخن نگویی،مگر از طریق اشاره.(البتّه به هنگام ذکر خدا زبانت باز می شود.پس)پروردگار خود را(به شکرانه ی این نعمت)بسیار یاد کن و هنگام شب و صبح او را تسبیح گوی. پیام ها:✍✍ 1-خدایی که می تواند زبان را هنگام تکلّم با مردم ببندد و هنگام ذکر خدا باز کند، می تواند از پدری پیر و مادری عقیم نیز فرزندی به دنیا بیاورد. «کَذلِکَ اللّهُ یَفْعَلُ ما یَشاءُ... أَلاّ تُکَلِّمَ النّاسَ» 2-انبیا،به دنبال رسیدن به مقام یقین و شهود هستند. «اجْعَلْ لِی آیَهً» 3-هر چه لطف الهی بیشتر می شود باید یاد او نیز بیشتر شود. «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثِیراً» 4-ذکر خدا هر چه بیشتر،بهتر. «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثِیراً» 5-در میان ذکرهای خداوند،تسبیح جایگاه خاصّی دارد. «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ... وَ سَبِّحْ» ۱/
«42»وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ و(بیاد آور)هنگامی را که فرشتگان گفتند:ای مریم! همانا خداوند تو را برگزیده وپاک ساخته وبر زنان جهانیان برتری داده است. نکته ها:🌺🌺👇👇 * کلمه«اصطفی»،هر جا همراه حرف«علی»باشد،به معنای مقدّم بودن و سرآمدشدن است و هر جا بدون آن باشد،به معنای انتخاب است. * در تفاسیر المنار، قرطبی،مراغی،روح البیان و کبیر می خوانیم که سرآمد زنان جهان چهار نفرند: مریم،آسیه،خدیجه و فاطمه. در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز آمده است که مریم سرآمد زنانِ زمان خود بود، ولی فاطمه علیها السلام سرآمد زنان در طول تاریخ است. البتّه خداوند حکیم هرگاه شخصی را بر می گزیند،به جهت لیاقت ها و قابلیّت های ویژه ی اوست. پیام ها:🌹🌹 1-فرشتگان،با غیر انبیا نیز سخن می گویند. «قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ» 2-زن می تواند به مقام قرب الهی برسد و خداوند برای او پیام بفرستد. «إِنَّ اللّهَ اصْطَفاکِ» 3-حضرت مریم،هم در کمالات برگزیده شد و هم بر سایر زنان برتری یافت.به همین جهت جمله «اصْطَفاکِ» دوباره تکرار شده است. 4-حضرت مریم معصوم بوده است. «طَهَّرَکِ» 5-حضرت مریم الگوی زنان است. «اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ. ۲/
«43»یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرّاکِعِینَ. ای مریم!(به شکرانه این همه نعمت،)برای پروردگارت خضوع کن و سجده بجای آور و با رکوع کنندگان رکوع نما. نکته ها: * در آیه ی قبل،خداوند سه کمالی که به مریم علیها السلام داده را یاد کرد:گزینش الهی؛ «اصْطَفاکِ» تطهیر الهی؛ «طَهَّرَکِ» و سرآمد دیگران شدن؛ «اصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ» در این آیه سه مسئولیّت از او می خواهد:خضوع و فروتنی؛ «اقْنُتِی» سجده؛ «اسْجُدِی» و رکوع؛ «ارْکَعِی» پس هر نعمتی مسئولیّتی را به دنبال دارد. پیام ها:🌺🌺👇👇 1-افراد برجسته باید تواضع و عبادتشان بیشتر باشد. «یا مَرْیَمُ اقْنُتِی...» (برای اولیای خدا،عبادات ویژه ای سفارش شده است،همانگونه که برای پیامبر صلی الله علیه و آله نماز شب واجب بود.) 2-نماز،رکوع و سجود،بهترین راه شکر است.در آیه ی قبل برگزیدگی خداوند مطرح شد که سزاوار شکر است. «اصْطَفاکِ... اُقْنُتِی» 3-عبادت باید تنها برای پروردگار باشد. «لِرَبِّکِ» 4-عبادت،مایه ی تربیت انسان است.«ربک» 5-نمازجماعت وعبادت دسته جمعی،قبل از اسلام نیز بوده است. «مَعَ الرّاکِعِینَ» 6-حضور زن در اجتماعات عبادی واجتماعاتی که مردان نیز حضور دارند سفارش شده است. «مَعَ الرّاکِعِینَ» به شرط آنکه زنان،مریم گونه رفتار نمایند. 7-منتخبین وبرگزیدگان،باید همراه توده ها و در متن جامعه باشند،نه جدا و منزوی از مردم. «ارْکَعِی مَعَ الرّاکِعِینَ» ۳/
«44»ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ اینها از خبرهای غیبی است که ما به تو وحی می کنیم،حال آنکه تو نزد آنان نبودی، آنگاه که قلم های خود را(برای قرعه کشی)می افکندند تا(به وسیله قرعه معلوم شود که کدام یک)کفالت مریم را بر عهده بگیرد ونزد آنها نبودی آنگاه که (برای گرفتن سرپرستی مریم)با هم کشمکش می کردند. نکته ها:✍✍ * همان گونه که اشاره شد،پیش از تولّد مریم،مادرش نذر کرده بود که فرزندش خادم بیت المقدّس باشد.لذا پس از تولّد،نوزاد را در پارچه ای پیچیده به مسجد آورد و به بزرگان بنی اسرائیل گفت:این کودک نذر مسجد است.چون این مادر از خانواده ای بزرگ و محترم بود،برای سرپرستی این نوزاد،نزاع سختی در گرفت و بنا بر قرعه شد. ۴/
پله پله تامعراج
«44»ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَه
🌱🌱🌱🌱🌱🌱 پیام ها: 1-انبیا از طرف خدا بر گوشه ای از غیب آگاه می شوند. «مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ» یکی از جلوه های اعجاز قرآن،گزارشات غیبی و نقل نهفته های تاریخ است.✅ 2-برخی حکایت های قرآن،تنها از طریق وحی برای رسول خدا کشف شد و قبل از آن نه در کتابی بود و نه در سینه ای. «مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ»✅ 3-یکی از راههای شناخت تاریخ پیشینیان،وحی است. «ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ»✅ 4-یکی از راههای حلّ اختلاف،قرعه است. «یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ» امام باقر علیه السلام فرمود: اوّلین کسی که مورد قرعه قرار داده شد مریم علیها السلام بوده،و این قرعه کشی در زمان یتیمی آن حضرت بوده است✅ 5-یک گذشت از مادر واین همه کرامت برای فرزند. «نَذَرْتُ... أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ» مادرِ مریم با آنکه سالها صاحب فرزند نمی شد،ولی به خاطر نذری که کرده است از فرزند دلبندش می گذرد،ودر مقابل بزرگان بنی اسرائیل برای سرپرستی او سر ودست می شکنند.✅ 6-بزرگان،در قبول مسئولیّت های مقدّس با هم رقابت می کنند. «أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ»✅ ۵/
«45»إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ (بیاد آور)آنگاه که فرشتگان گفتند:ای مریم! همانا خداوند تو را به کلمه و نشانه ای از سوی خویش به نام مسیح،عیسی پسر مریم،بشارت می دهد. او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است. نکته ها:🌺 *✍ در قرآن،از حضرت عیسی به«کلمه»یاد شده است که در فرهنگ قرآن،به معنای «مخلوق»می باشد.نظیر آیه ی 109 سوره کهف که می فرماید: «قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی» اگر دریاها برای نوشتن کلمات الهی مُرکّب شوند،دریاها تمام می شوند،ولی کلمات الهی به پایان نمی رسد. * ✍وصف «وَجِیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ» در قرآن تنها برای حضرت عیسی علیه السلام آمده و در مورد شخص دیگری این صفت گفته نشده است. پیام ها:✍✍ 👈1-گاهی مقام زن بدانجا می رسد که خداوند از طریق فرشتگان با وی سخن می گوید. «إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ» 👈2-فرزند،نعمت است.«یبشّرک» 👈3-عیسی فرزند خدا نیست،مخلوق خداست،ولی مخلوقی بس بزرگ و ناشناخته. «بِکَلِمَهٍ مِنْهُ» («کلمه»به صورت نکره آمده که رمز عظمت و ناشناختگی است. 👈4-خداوند برای اولیای خود قبل از تولّدشان نامگذاری می کند. «اسْمُهُ الْمَسِیحُ» 👈5-کسی که از انسان متولّد و دوران جنینی را طی کرده است،چگونه می تواند فرزند خدا باشد؟ «عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ» 👈6-وجاهت دنیوی نیز یک ارزش است وکسب آن مانعی ندارد. «وَجِیهاً فِی الدُّنْیا» ۶/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👕 👕 🔰 منظور از لباس شهرت چیست⁉ ✅ پاسخ: ✍ ️مقصود از لباس شهرت، لباسی است که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن بر ای شخص، معمول و عادی نیست✡️☯️➰👁🗨☣️♈️⚛️ و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی، در نظر عموم جلب توجه می کند و انگشت نما است. ✅ 1👇 هر چیزی که «پوشیدن» بر آن صدق کند، مشمول این حکم می شود. از این رو اگر به کفش، کلاه، مانتو، روسری و جوراب نیز «لباس شهرت» گفته شود، این حکم در مورد آن جاری است. ✅ 2👇 لباس شهرت می تواند به خاطر مدل آن، این عنوان را گرفته باشد؛ مانند لباس رپر ها. ------------------------------ 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1361؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1361؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، (شرایط لباس مصلی)، م 42 و توضیح المسائل، م 845؛ بهجت، توضیح المسائل، م 711؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853 و احکام جوانان، م 422. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 104. ❥┅┄→•☆↓ ↓☆•←┄┅❥ 📔📔@masirmeraj ۱/
👕👚 👚👕 🔰 پوشیدن لباس شهرت چه حکمی دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍آیات عظام خامنه ای و مکارم: پوشیدن لباس شهرت برای مرد و زن بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1] ✍ آیات عظام: بهجت و صافی: پوشیدن لباس شهرت، حرام است. [2] ✍ آیت الله سیستانی: در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری انسان باشد، حرام است. [3] 💠 : پوشیه [4] زدن در شهر غیر مذهبی، لباس شهرت محسوب نمی شود. [5] ------------------------ 📚 پی نوشت: [1]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، «شرایط لباس مصلی»، م 42؛ خامنه ای، سایت، پرسش های متداول، نگاه و پوشش و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853. [2]. بهجت، توضیح المسائل، م 711 و صافی، توضیح المسائل، م 853. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 831. [4]. پوشیه، روبند، برقع، نقاب و نیم نقاب، پوشاننده هایی از جنس پارچه ای یا دیگر مواد هستند که برخی از زنان مسلمان با آن، چهره خود را می پوشانند. [5]. بهجت، خامنه ای، صافی و سیستانی: استفتا. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 10 ❥┅┄→•☆ ☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔹🔹@masirmeraj ۲/