#یا_زینب_ڪبرے_س💚
گفتن از زینب و عشقش به تو کار زهراست
زینبی که همهی دار و ندار زهراست
پرورش یافتهی باغ و بهار زهراست
باعث فخر همه ایل و تبار زهراست
#یا_جبل_الصبر🌺
#محرم💔🥀
🏴 🚩
🏴 🚩پله پله تا معراج 👇
https://eitaa.com/joinchat/2443182128Ce0b9cc390d
«191»الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّارِ
(خردمندان)کسانی هستند که ایستاده و نشسته و(خوابیده)بر پهلو یاد خدا می کنند و در آفرینش آسمان ها و زمین اندیشه می کنند(و از عمق جان می گویند:)پروردگارا! این هستی را باطل و بی هدف نیافریده ای،تو (از کار عبث)پاک و منزّهی،پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
نکته ها:✍✍
* به فرموده ی امام باقر علیه السلام،افراد سالم،نماز را ایستاده و افراد مریض،نشسته و افراد عاجز و ناتوان،به پهلو خوابیده،به جا اوردند.
🔹۱
پله پله تامعراج
«191»الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْ
🖤🖤🖤🖤السلام علیک یا اباعبدلله الحسین ع
پیامها:📖📖
1-نشانه ی خردمندی،یاد خدا در هر حال است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ اَلَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ»
2-اهل ذکر باید اهل تعقل و تفکر باشند. «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ... وَ یَتَفَکَّرُونَ»
3-ایمان بر اساس فکر و اندیشه ارزشمند است. «یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»
4-ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد.نباید به اعتراف زبانی اکتفا کرد.
«یَتَفَکَّرُونَ...رَبَّنا ما خَلَقْتَ...»
5-ذکر وفکر،همراه یکدیگر ارزش است.متأسفانه کسانی ذکر می گویند،ولی اهل فکر نیستند وکسانی اهل فکر هستند،ولی اهل ذکر نیستند. «یَذْکُرُونَ... یَتَفَکَّرُونَ»
6-آنچه سبب رشد و قرب الهی است،ذکر و فکر مستمر است نه مقطعی و
موسمی. «یَذْکُرُونَ» و «یَتَفَکَّرُونَ» فعل مضارع اند که نشان استمرار است.
7-شناختِ حسّی طبیعت کافی نیست،تعقّل و تفکّر لازم است. «یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
8-کسی که در آفرینش آسمان ها و زمین فکر کند،پی می برد که خالق هستی، پروردگار ما نیز هست. «یَتَفَکَّرُونَ... رَبَّنا»
9-آفرینش بیهوده نیست،گرچه همه اسرار آن را درک نکنیم. «ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»
10-اوّل تعقّل و اندیشه،سپس ایمان و عرفان و آنگاه دعا و مناجات. «یَتَفَکَّرُونَ...
رَبَّنا...فَقِنا»
11-اگر هستی بیهوده و باطل نیست،ما هم نباید بیهوده و باطل زندگی کنیم.
«ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً...فَقِنا عَذابَ النّارِ»
12-هستی هدفدار است،پس هر چه از هدف الهی دور شویم به دوزخ نزدیک می شویم. «فَقِنا عَذابَ النّارِ»
13-قبل از دعا،خدا را ستایش کنیم. «سُبْحانَکَ فَقِنا...»
14-ثمره ی عقل و خرد،ترس از قیامت است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ... فَقِنا عَذابَ النّارِ»
🔹۲
«192»رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ
پروردگارا! هر که را تو(بخاطر اعمال بدش)به دوزخ افکنی،پس بی شک او را خوار و رسوا ساخته ای و برای ستمگران هیچ یاوری نیست.
نکته ها:🔹🔹📔📔
* از امام باقر علیه السلام درباره ی «وَ ما لِلظّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ» سؤال کردند،حضرت فرمودند: یعنی آنها امامانی ندارند تا آنان را به نام بخوانند،(و از آنان شفاعت کنند).
پیام ها:
1-آتش قیامت سخت است،امّا نزد خردمندان که خواهان کرامت انسان هستند خواری ورسوایی قیامت،دردناک تر از آن است. «مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ»
2-ستمگران،از شفاعتِ دیگران محروم هستند. «ما لِلظّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ»
🔹۳
«193»رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
پروردگارا! همانا ما دعوت منادی ایمان را شنیدیم که(می گفت:)به پروردگارتان ایمان بیاورید،پس ایمان آوردیم.پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و زشتی های ما را بپوشان و ما را با نیکان بمیران.
نکته ها:
*✍✍ شاید مراد از«ذنوب»گناهان کبیره باشد و مراد از«سیّئات»گناهان صغیره،چنانکه در آیه ی شریفه «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ...»
*سیّئات*در برابر «کبائر»آمده است و ممکن است مراد از«سیّئات»آثار گناه باشد✅.
* ✍✍در برابر خردمندانی که دعوت به ایمان را اجابت کرده،می گویند:«سَمِعنا»،افرادی هستند که نسبت به این دعوت بی اعتنایی می کنند و در قیامت با حسرت تمام می گویند: «لَوْ کُنّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنّا فِی أَصْحابِ السَّعِیرِ»
🔹۴
پله پله تامعراج
«193»رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنّا رَبَّن
📔📔📔پیام ها:
1-خردمندان،آماده ی پذیرش حقّ هستند و در کنار پاسخگویی به ندای فطرت، به ندای انبیا،علما و شهدا پاسخ می دهند. «إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْإِیمانِ...»
2-استغفار و اعتراف،نشانه ی عقل است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ... رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا»
3-از آداب دعا که زمینه ی عفو الهی را فراهم می کند،توجّه به ربوبیّت الهی است.
«رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا»
4-ایمان،زمینه ی دریافت مغفرت الهی است. «فَآمَنّا، فَاغْفِرْ لَنا»
5-دیگران را در دعای خود شریک کنیم. «فَاغْفِرْ لَنا»
6-پرده پوشی وعفو،از شئون ربوبیّت واز شیوه های تربیت است. «رَبَّنا... کَفِّرْ عَنّا»
7-مردن و مرگِ انسان با اراده الهی است. «تَوَفَّنا»
8-خردمندانِ دوراندیش،مرگ با نیکان را آرزو می کنند. «تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»
9-نیکان و ابرار مقامی دارند که خردمندان آرزوی آن را می کند. «لِأُولِی الْأَلْبابِ...
تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»
🔹۵
«194»رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعادَ
(خردمندان می گویند:)پروردگارا! آنچه را به واسطه ی پیامبرانت به ما وعده داده ای،به ما مرحمت فرما و ما را در روز قیامت خوار مساز که البتّه تو خلاف وعده انجام نمی دهی.
نکته ها:🕊🕊
👈* در این چند آیه،خداوند متعال مسیر رشد خردمندان و اولوا الالباب را این گونه ترسیم می کند:به یاد خدا بودن،فکر،رسیدن به حکمت،تسلیم انبیا شدن،استغفار،خوب مردن، در انتظار الطاف الهی و سرانجام نجات از رسوایی و خواری قیامت.
* در آیات قبل ایمان خردمندان به خداوند و قیامت مطرح بود و در این آیه ایمان به نبوّت نیز مطرح شده است. «ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ»👆
👈* تکرار «ربّنا»در سخنان اولواالالباب،نشان شیفتگی آنان به ربوبیّت الهی است.
👈👈* اولوا الالباب،هم عزّت دنیا را می خواهند و هم عزّت آخرت را.جمله ی «آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ» مربوط به دنیاست که خداوند وعده ی نصرت به اهل حقّ داده است: «انّا لننصر رسلنا»
وجمله ی «وَ لا تُخْزِنا» مربوط به عزّت در آخرت است.
پیام ها:📔📔
1-وفای به وعده،از شئون ربوبیّت الهی است. «رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا»
2-گرچه خداوند به وعده های خود وفا می کند،لکن ما نیز باید دعا کنیم. «آتِنا ما وَعَدْتَنا»
3-خردمندان به همه ی انبیا وهمه وعده های الهی ایمان دارند. «ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِکَ»
4-نهایت آرزوی خردمندان،رسیدن به الطاف الهی و نجات از دوزخ و رسوایی قیامت است. «آتِنا ما وَعَدْتَنا، وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ»
5-بیم و امید باید در کنار هم باشد. «آتِنا ما وَعَدْتَنا... وَ لا تُخْزِنا»
🔹۶
«195»فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ
👈پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب کرد(و فرمود:)که من عمل هیچ صاحب عملی از شما را،خواه مرد یا زن،(گرچه)همه از یکدیگرید،تباه نمی کنم(و بی پاداش نمی گذارم). پس کسانی که هجرت کرده واز خانه هایشان رانده شده و در راه من آزار و اذیّت دیده،جنگیده و کشته شدند،قطعاً من لغزش هایشان را می پوشانم و در باغ هایی که نهرها از زیرشان جاری است،واردشان می کنم.(این) پاداشی است از طرف خدا و پاداش نیکو تنها نزد خداست.
پیام ها:👇👇
1-دعای قلبی،استجابت قطعی دارد.دعایی که همراه با یاد دائمی خدا؛ «یذکرون» فکر؛ «یتفکّرون»و ستایش خدا باشد، «سبحانک» قطعاً مستجاب می شود. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ»✅
2-دعای اهل فکر و ذکر،به سرعت مستجاب می شود.«فاستجاب»
3-استجابت دعا،جلوه ای از ربوبیّت الهی است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ»
4-در جهان بینی الهی،هیچ عملی بدون پاداش نیست. «لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ»
5-دعائی مستجاب می شود که همراه با عمل و تلاش دعا کننده باشد،گرچه خود دعا نیز نوعی عمل است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ... لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ»
6-عمل و عامل هر دو مورد توجّهند.حُسن فعلی و حُسن فاعلی هر دو مدّ نظر هستند. «لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ»
7-تنها به عمل مؤمنان پاداش داده می شود،چرا که اعمال کفّار بی ارزش و حبط و نابود می گردد. «عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ»
8-در بینش الهی،مرد و زن در رسیدن به مقام والای انسانی برابر هستند. «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی»
9-جنس مرد برتر از زن نیست. «مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ»
10-در جامعه اسلامی،همه ی مسلمانان از یک پیکرند. «بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹۷
پله پله تامعراج
«195»فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی ب
👈11-تا گناهان وعیوب محو نشود،کسی وارد بهشت نمی شود. «لَأُکَفِّرَنَّ...لَأُدْخِلَنَّهُمْ»
12-هجرت،جهاد،تبعید و تحمّل آزار در راه خدا؛زمینه های عفو خداوند هستند. «هاجَرُوا، أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ... لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ...»
13-علاقه به وطن،یک حقّ پذیرفته شده ی قرآنی است و گرفتن این حق،ظلم است. «أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ»
14-در پیمودن راه خدا؛هجرت،تبعید،شکنجه و جهاد و شهادت لازم است.«فِی سَبِیلِی»
15-به خاطر بعضی لغزشها،افراد را طرد نکنیم.در این آیه،خردمندانی که حتّی از اولیای خدا و اهل بهشتند،سابقه ای از لغزش دارند،ولی خداوند آنها را می پوشاند. «لَأُکَفِّرَنَّ»
16-عنایت و توجّه مخصوص خداوند،برای خردمندان مؤمن است. «لا أُضِیعُ...لَأُکَفِّرَنَّ...
لَأُدْخِلَنَّهُمْ...» همه ی این فعلها به صیغه متکلم وحده آمده است.به علاوه کلمه ی«ربّهم»نشانه ی عنایت خاص خداوند به خردمندان است.
17-در تحقق وعده های خداوند،ذرّه ای شک و تردید وجود ندارد.تمام وعده ها با تأکید بیان شده است. «أَنِّی... لَأُکَفِّرَنَّ... لَأُدْخِلَنَّهُمْ»
18-هر پاداشی ممکن است با تغییر مکان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش های الهی مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن کاسته نمی شود. «جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ...»
19-نهرهای بهشت،هم از پای درختان آن جاری است؛ «جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا» و هم از زیر جایگاه مسکونی بهشتیان. «مِنْ تَحْتِهِمْ»
20-مغفرت و بهشت،ثوابی عمومی است،ولی آن ثوابی که در شأن لطف خدا و مؤمنان است،ثواب دیگری است که فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداریم.
«وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»
21-پاداش های الهی برای مردم به طور کامل قابل وصف نیست،همین اندازه بدانیم که از هر پاداشی بهتر است. «وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»
22-پاداش های الهی،همراه با انواع کرامت هاست. «وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»
🔹۸
📔@masirmeraj