هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 #مهدویت | عرضه اعمال ما بر امام زمان(عج)
💻 Farsi.Khamenei.ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
احزاب-58
و آنان که مردان و زنان باایمان را به خاطر کاری که انجام ندادهاند آزار میدهند؛ بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش کشیدهاند.
**************
نکته ها:
در ضررهاى جسمى، قصاص و مقابله به مثل جایز است، «والعین بالعین و الانف بالانف و الاُذن بالاُذن و السّن بالسّن»(438) ولى در ضربه هاى روحى و آبرویى دستور مقابله به مثل نداریم. قرآن نمى فرماید كه اگر كسى به شما تهمت زد، شما هم به او بهتان بزنید، بلكه به گناهكار هشدار مى دهد و در صورت لزوم به دستور حاكم شرع حدّ مى خورد.
شاید بتوان از جمله «بغیر ما اكتسبوا» استفاده كرد كه آزارِ مسلمان خلافكار در چهار چوب قانون الهى مانعى ندارد.
-----
438) مائده، 45.
**************
پیام ها:
- اصرار بر گناه به زشتى و كیفر آن مى افزاید. («یُؤذون» نشانه استمرار و اصرار بر اذیّت است.)
- آبروى زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگى است. (حفظ آبرو به زن یا مرد بودن ربطى ندارد.) «المؤمنین والمؤمنات»
- گناهى تنبیه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكتسبوا»
- گناه، بار انسان را سنگین مى كند. «احتملوا»
- مهم ترین اذیّت، زخم زبان و تهمت است. «یُؤذون - بهتاناً»
- آزار و اذیّت دیگران به هر شكلى كه باشد، از جمله گناهانى است كه خشم الهى را بدنبال دارد. «یُؤذون... اثماً مبیناً»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 #توحید شاید اول مظلوم باشد" (۲۹) 🌺سلام🌺 ✍تا بدین جا در بحث انسان شناسی،از
🌺بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
#توحیـــــد شاید اول مظلوم باشد(۳۰)
🌺سلام🌺
✍در بحث پیشین از یک قوۀ دیگرِ وجود انسان سخن گفتیم، یعنی اراده و اختیار؛
انسان با اختیار خود هر یک از دو روش "هوا و هوس" یا "تقوای الهی" را انتخاب می کند.
🔴 با این انتخاب، به توان روحی، فکری و فیزیکی خود شکل و کیفیت خاصی می دهد به نحوی که با انتخاب یکی از این دو جهت، دارای ابعاد وجودی شیطانی یا الهی میشود.
و این همان حقیقتی است که از آن به عنوان اصالت داشتن اراده و اختیار در شکلدهی به ساختار ها و توانمندی های مختلف انسان یاد می شود.
🔴نقش اراده بسیار مهم است و منشاء رفتارهای انسانی است که غالبا در ارزیابی رفتارها و اخلاقیات افراد، این قوه، نادیده گرفته شده و همه چیز به شرایط نسبت داده می شود و میگویند چون شرایط پیرامونیمان خراب یا فاسد بود ما هم خراب شدیم!
ادامه دارد....
#زندگے_بࢪ_مداࢪ_توحیـــــد
#صادقیبانو
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
✍ سماعه گويد: بر امام صادق عليه السلام وارد شدم ، حضرت بدون اينكه من چيزى گفته باشم فرمود:
⚠️ اى سماعه! بين تو و شتردارت چه گذشته است؟ بر حذر باش از اينكه دشنام دهنده يا داد و فرياد كننده يا لعن كننده باشى.
👈 عرض كردم : سوگند به خدا كه او به من ظلم كرد.
📌 حضرت فرمود: اگر او به تو ستم كرد تو كه بيشتر به او ستم كردى (تو كه در ستم كردن از او پيشى گرفتى) راستى كه اينگونه رفتار نه با كردار من سازگار است و نه پيروان خود را به چنين رفتارى امر مى كنم، از پروردگارت طلب مغفرت كن و ديگر تكرار نكن.
👈 من گفتم: از خداوند طلب مغفرت مى كنم و ديگر چنين عملى را تكرار نمى كنم.
📚 کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۶۸۲
چرا کتابخوانها انسانهای بهتری هستند؟
چندی پیش، مقالهای در مجله تایم منتشر شد که نویسندهاش ادعا میکرد، آنچه «مطالعه عمیق» نامیده میشود بهزودی از بین خواهد رفت؛ چرا که میزان مطالعه عمیق میان آدمها کمتر شده و این روزها دیگر آدمها سرسری کتاب میخوانند و با وجود مطالب خلاصه شده اینترنتی تعداد خوانندههای کتابها روز به روز تقلیل پیدا میکند.
نکته وحشتناک ماجرا این است که مطالعات ثابت کرده، کتابخوانها در قیاس با افراد عادی آدمهای خوبتر و باهوشتری هستند و شاید تنها آدمهایی روی این کره خاکی باشند که ارزش عاشق شدن را داشته باشند.
بر اساس مطالعاتی که روانشناسان در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام دادهاند، کسانی که رمان میخوانند میان انسانها بیشترین قدرت همدلی با دیگران را دارند و قابلیتی دارند با عنوان «تئوری ذهن» که در کنار آنچه خود به آن اعتقاد دارند، میتوانند عقاید، نظر و علائق دیگری را مدنظر قرار دهند و درباره آن قضاوت کنند.
#کتاب
آیه ی روز :
**********
وَإِذَا تُتْلَىَ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىَ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
لقمان-7
و هنگامی که آیات ما بر او خوانده میشود، مستکبرانه روی برمیگرداند، گویی آن را نشنیده است؛ گویی اصلاً گوشهایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت ده!
**********
نکته ها:
كلمه ى «وَقْر»، به معناى سنگینى است. به افراد با شخصیّت و سنگین نیز باوقار مى گویند.
از این آیه استفاده مى شود كه افراد متكبّر، حتّى حاضر به شنیدن سخن حقّ نمى باشند. چه رسد به آنكه آن را بشنوند و در آن اندیشه كنند و اگر منطقى نبود نپذیرند.
**********
پیام ها:
- شنیدن سخنان لهو و باطل، آمادگى پذیرش حقّ را از انسان سلب مى كند. «لهو الحدیث... ولّى مستكبراً»
- برخى افراد، از هر زبانى آیات الهى را بشنوند، باز هم زیر بار نمى روند. «و اذا تُتلى علیه آیاتنا ولّى مستكبراً»
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ى من
آنچه البتّه به جایى نرسد فریاد است
- روحیه ى استكبارى، مانع پذیرش حقّ و حقیقت است. «ولّى مُستكبراً»
- گوش ندادن به سخن حقّ، نشانه ى استكبار است. «مُستكبراً كان لم یسمعها»
- آن كه طالب سخنان باطل باشد، آمادگى شنیدن قرآن را ندارد. «یشترى لهو الحدیث... اذا تتلى علیه... لم یسمعها»
- مستكبران، سزاوار تحقیر هستند. «كأنّ فى أُذنیه وقراً»
- یكى از شیوه هاى تبلیغى و تربیتى قرآن، استفاده از مثال و تمثیل است. «كَأن... كَأَنّ...»
- كسى كه حقّ را نمى پذیرد، مثل كسى است كه هر دو گوش او سنگین باشد. «كأنّ فى اُذنیه وَقرا»
**********
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراسم بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق، ابوالشهید آیت الله سید محمد صالح معصومی لاری(ره)
🗓زمان: پنجشنبه، ۱۶ آذر، ساعت ۱۸:۰۰
◽️مکان: کرمانشاه، چهارراه شهید مطهری، خیابان مهدیه، مسجد المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف
🎁 هدیه به روح مطهر مرحوم آیت الله معصومی لاری #صلوات
@masjed_almahdi_kermanshah
🔰 شکر نعمت جمهوری اسلامی و تلاش برای حفظ آن
📝 آیت الله سید محمد صالح معصومی لاری (ره)
@masjed_almahdi_kermanshah
اَللَّهُمَّ امْلاَءْ قَلْبِي حُبّاً لَكَ وَ خَشْيَهً مِنْكَ وَ تَصْديقاً وَ ايماناً بِكَ وَ فَرَقاً مِنْكَ وَ شَوْقاً اِلِيْكَ ياذَاالْجَلالِ وَالإِْكْرامِ اَللَّهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ لِقآئَكَ وَاجْعَلْ لِي في لِقآئِكَ خَيْرَ الرَّحْمَهِ وَالْبَرَكَهِ وَ اَلْحِقْنِي بِالصَّالِحينَ
خدايا دلم را از محبّتت، و خشيتت، و تصديق و ايمان به حقيقتت، و هراس از حضرتت، و شوق به سويت پُر كن، اي صاحب عظمت و اكرام، خدايا لقايت را محبوب من گردان، و در لقايت بهترين رحمت و بركت را براي من قرار ده، و مرا به شايستگان بپيوند،
@masjed_almahdi_kermanshah
💠 مراسم بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق، ابوالشهید آیت الله سید محمد صالح معصومی لاری(ره)
🗓زمان: پنجشنبه، ۱۶ آذر، ساعت ۱۸:۰۰
◽️مکان: کرمانشاه، چهارراه شهید مطهری، خیابان مهدیه، مسجد المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف
🎁 هدیه به روح مطهر مرحوم آیت الله معصومی صلوات
@masjed_almahdi_kermanshah
»»» آیه ی روز :
*********
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ
قصص-55
و هرگاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روی میگردانند و میگویند: «اعمال ما از آن ماست و اعمال شما از آن خودتان؛ سلام بر شما (سلام وداع)؛ ما خواهان جاهلان نیستیم!»
**********
نکته ها:
در آیه ى قبل خداوند به كسانى كه در راه او صبر كنند و بدى ها را با خوبى پاسخ دهند و از اموالشان در راه خدا بخشند، پاداشِ دو برابر وعده داد، این آیه به یكى از نمونه هاى صبر و برخوردهاى خوب، اشاره مى فرماید.
«لَغو» یعنى امر بیهوده كه هم در كلام و هم در عمل قابل بروز است و مؤمنان به اعراض از آن سفارش شده اند. از جمله ویژگى هاى بهشت آن است كه لغو و بیهودگى در آنجا نیست. «لا لغو فیها و لا تأثیم»(76)
«مُدارا»، كوتاه آمدن از موضع قدرت است، نظیر پدرى كه دست كودكش را در دست دارد وقدرت بر تند رفتن دارد، ولى آهسته راه مى رود؛ امّا «مُداهنه»، كوتاه آمدن از موضع ضعف است. نظیر بسیارى از رؤساى كشورها كه به خاطر نداشتن شجاعت، در اختیار ابرقدرت ها قرار دارند. انبیا و اولیاى الهى با مردم مدارا مى كنند؛ امّا در برابر كفر مداهنه نمى ورزند.
-----
76) طور، 23.
**********
پیام ها:
- مؤمن واقعى كسى است كه نه تنها به مجلس لغو نمى رود و به سخن لغو گوش نمى دهد، بلكه اگر كلام بیهوده اى هم شنید، عكس العمل نشان مى دهد. «و اذا سمعوا اللغو اعرضوا عنه»
- یكى از نمونه هاى صبر، بى اعتنایى به لغو و اعراض از آن است. «صبروا - اعرضوا عنه»
- اعراض از لغو در گفتن، شنیدن، دیدن و معاشرت، كمالى است كه در همه ى ادیان الهى از آن ستایش شده است. «سمعوا اللغو اعرضوا عنه» (آیه فوق در توصیف گروهى از اهل كتاب است.)
- از شیوه هاى عمومى وساده ى نهى از منكر، اعراض از منكر است. «سمعوا... اعرضوا عنه» (لغو را با لغو پاسخ نگوییم.)
- انسان در برابر آنچه مى شنود، مسئول است. «سمعوا... اعرضوا»
- قاطعیّت، صلابت و عدم سازش، نشانِ ایمان راسخ است. «لنا اعمالنا و لكم اعمالكم»
- سود و زیان عمل هر كس به خود او برمى گردد. «لنا اعمالنا و لكم اعمالكم»
- اعراض، باید كریمانه باشد. «اعرضوا... سلام علیكم»
- اعراض باید همراه هشدار به اهل لغو باشد. «اعرضوا... لانبتغى الجاهلین»
- لغو، میوه ى جهل و بیهوده گو، جاهل است. «لانبتغى الجاهلین»
✍ عمر بن نعمان جعفى گويد امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره در كنار حضرت بود و از ايشان جدايى نمى كرد روزى به غلام خود گفت: اى زنا زاده كجا بودى؟
📌 امام صادق عليه السلام دستش را بالا برد و محكم به پيشانى خود كوبيد سپس فرمود: سبحان الله! آيا به مادر او نسبت زنا مى دهى؟ من معتقد بودم كه تو داراى ورع و پرهيزكارى هستى ولى اكنون پرهيزكارى در تو نيست.
👈 عرض كرد: فدايت گردم ، مادر اين غلام اهل سند و مشرك بوده.
✅ حضرت فرمود: آيا نمى دانى كه هر امتى براى خود نكاحى دارد؟ از من دور شو. - راوى گويد: - من ديگر آن مرد را همراه حضرت نديدم تا اينكه مرگ بين او و حضرت جدايى افكند.
📚 کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۶۹۲
🔰 امام صادق علیه السلام: هرکس این سوره (سوره جمعه) را در هر شب جمعه بخواند، کفاره گناهان مابین دو جمعه خواهد بود.
📚 بحارالانوار جلد ۸۶ صفحه ۳۶۲
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
📺 پخش گزارش اولین سالگرد ارتحال آیت الله معصومی لاری از شبکه زاگرس جمعه ۱۷ آذرماه ساعت ۱۵:۵۰
📷 حضور بر سر مزار مرحوم آیت الله معصومی لاری و زیارت مرقد منور ایشان
👈 مرقد منور #عبد_صالح و عارف واصل آیت الله سید محمد صالح معصومی لاری همچون امام زادگان در ایام سال زیارتگاه و مامن خیل علاقمندان و مردم شریف و شهیدپرور شهر کرمانشاه می باشد.
#آیت_الله_معصومی_لاری
#عبدِ_صالح
@masjed_almahdi_kermanshah