رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
(نور۳۷)
مردانی که نه تجارت و نه معاملهای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات غافل نمیکند؛ آنها از روزی میترسند که در آن، دلها و چشمها زیر و رو میشود.
نکته های آیه:
كلمه ى «رِجال» در این آیه شامل همه ى بندگان خدا مى شود، چه مرد و چه زن.
«تجارت»، داد و ستد دایمى براى به دست آوردن سود است، ولى «بیع» خرید و فروش مقطعى براى رفع نیازهاى زندگى است.(84)
در حدیث مى خوانیم: مراد از كسانى كه در این آیه از آنها یاد شده است، تجارى هستند كه با شنیدن صداى اذان، تجارت را رها مى كنند و به سوى نماز مى روند.(85)
تجارت، تنها عاملى نیست كه انسان را سرگرم مى كند و از یاد خدا باز مى دارد، عوامل دیگرى نیز در قرآن كریم ذكر شده است، از جمله: تكاثر، آرزو، فرزند و دوست بد.
84) تفسیر المیزان.
پیام های آیه:
- كسانى كه تجارت آنان را غافل نكند، مردان بزرگى هستند. («رجالٌ» با تنوین آمده كه علامت بزرگى و عظمت است)
- اگر ایمان و اراده ى قوى باشد، ابزار و وسائل اثرى ندارند. «لا تُلهیهم تجارة»
- بازار اسلامى، هنگام نماز باید تعطیل شود. «لا تُلهیهم تجارة»
- حتّى كارهاى حلال و مباح نباید انسان را از یاد خدا غافل كند، چه رسد به كارهاى مكروه و حرام. «لا تُلهیهم تجارة»
- ترك تجارت، ارزش نیست، بلكه تجارت همراه با یاد خدا و نماز و زكات ارزش است. «لا تُلهیهم تجارة... عن ذكر اللّه و...» (مردان خدا براى زندگى دنیوى تلاش مى كنند، ولى از آخرت غافل نیستند.)
- ایمان به آخرت، دنیا را نزد انسان كوچك مى كند. «لا تُلهیهم... یخافون یوماً»
- با این كه نماز ذكر خداست، ولى به خاطر اهمیّت، جداگانه مطرح شده است. «ذكر اللّه و اقام الصلوة»
- نماز و زكات، در كنار یكدیگرند و كسانى استحقاق ستایش دارند كه اهل هر دو باشند. «اِقام الصّلوة و ایتاء الزّكاة»
- دنیا، شما را از آخرت غافل نكند. «یَخافون یوماً»
- صحنه هاى قیامت، چشم ها را خاشع و دلها را منقلب مى سازد. «تَتقلّب فیه القلوب والابصار».
واحدفرهنگی #مسجد_المهدی(عج)
پایگاه اطلاع رسانی فعالیتها وبرنامه های #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
🟢برای عضویت در کانال بر روی لینک زیرضربه بزنید.
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
✍ امام صادق عليه السلام فرمود:
💠 كسى كه نيكوكارى اش او را شادمان كند و بدى اش وى را بدحال گرداند چنين كسى مومن است.
کتاب #جهاد_با_نفس حدیث ۷۶۵
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلیل حجاب زن بدون رجوع به آیه و حدیث
🕊🇮🇷@montazeran313ir
واحدفرهنگی مسجدالمهدی (عج)کرمانشاه
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد » ۱۲ 🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹سلام🌹 🔸بهترین مصادیق توحید محور ب
🌺بسم الله الرحمن الرحیم 🌺
«توحید شاید اول مظلوم عالم باشد» ۱۳
🌹سلام🌹
🌹گفتیم منظور از بُعد روحی انسان، ارزشها، تعلقات، کشش ها و حبّ و بغضهای اوست.
احساسات و عواطف انسانی نیز ناشی از همین بُعد است که در مجموع گرایش ها و اخلاقیات انسان را شکل میدهند.
✅همه ی آینده دنیوی و اخروی انسان در گرو این است که این گرایشها و حبّ و بغض ها و عواطف "در چه جهتی "(مادی یا الهی) و "برای چه چیزی" و "در چه سطحی" تحقق پیدا کنند.
✍به قول عارف فرزانه آیت الله حائری شیرازی (ره) "حرکت انسان تابع تعلق اوست"؛
یعنی انسان در جهت تعلق خود حرکت میکند:
🔸تعلق به خاک، انسان را موجودی خاکی می کند
و تعلق به مافوقِ خاک، انسان را مافوق خاکی می کند؛
🔸 تعلق به پَستی ها انسان را پَست می کند؛
🔸و تعلق به مقامات مَنیع و والا انسان را والامقام میکند.
〰〰〰〰
ادامه دارد.......
#زندگی_بر_مدار_توحید
#صادقیبانو
🆔https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اعتراف تکان دهنده متهم پرونده شهید آرمان علیوردی: با ناخونگیر ذره ذره گوشتشو کندم...
"صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ"
🔰 امام صادق علیه السلام: هرکس این سوره (سوره جمعه) را در هر شب جمعه بخواند، کفاره گناهان مابین دو جمعه خواهد بود.
📚 بحارالانوار جلد ۸۶ صفحه ۳۶۲
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
جلسه تفسیر ۱۴۰۲۰۲۱۹.mp3
30.58M
💠 محفل انس با قرآن کریم جلسه هفتگی مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
🎙 شرح و تفسیر آیات قرآن کریم توسط استاد حجت الاسلام والمسلمین سید امیر محمدی پور
#انس_با_قرآن
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(بقره۲۶۲)
کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند، سپس به دنبال انفاقی که کردهاند، منت نمیگذارند و آزاری نمیرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند، و نه غمگین میشوند.
نکته های آیه :
هدف اسلام از انفاق، تنها سیر كردن شكم فقرا نیست، بلكه این كار زیبا باید بدست افراد خوب، یا شیوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد.
گاهى انسان گامى براى خدا بر مى دارد و كارى را به نیكى شروع مى كند، ولى به خاطر عوارضى از قبیل غرور یا منّت یا توقّع و یا امثال آن ارزش كار را از بین مى برد. با منّت، اثر انفاق از بین مى رود، چون هدف از انفاق تطهیر روح از بخل است، ولى نتیجه ى منّت، آلوده شدن روح مى باشد. منّت گذار، یا در صدد بزرگ كردن خود و تحقیر دیگران است و یا مى خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همه ى نعمت هایى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته تا ما با بخشیدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاریم.
در مجمع البیان حدیثى روایت شده است كه رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: خداوند در قیامت به منّت گذاران، نگاه لطف آمیز نمى كند.
پیام های آیه:
- شروع نیكو كافى نیست، اتمام نیكو هم شرط است. «ینفقون... ثمّ لایُتبِعون... منّاً»
- اسلام حافظ شخصیّت محرومان وفقراست و كوبیدن شخصیّت فقرا از طریق منّت را سبب باطل شدن عمل مى داند. «لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»
- اعمال انسان، در یكدیگر تأثیر دارند، یعنى یك عمل مى تواند عمل دیگر را خنثى كند. انفاق براى درمان فقر است، ولى منّت گذارى آنرا مایه ى درد فقرا مى گرداند. «ینفقون... لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»
- خداوند، آینده انفاق كننده را تضمین كرده است. «لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»
- كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مى كند، از آرامشى الهى برخوردار است. «ینفقون اموالهم فى سبیل اللّه...
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
نیکی به پدر و مادر. ۹۸۰۹۰۵.mp3
762.5K
🔰 بیانات مرحوم آیتالله سید محمد صالح معصومی لاری با موضوع "نیکی به پدر و مادر"
#درسهایی_از_اخلاق_اسلامی ۳
#سبک_زندگی_اسلامی
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
مراسم روز شهادت شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
در پایان سر سفره امام صادق علیه السلام مهمان هستیم.
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah
إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا
نساء(۳۱)
اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی میشوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را میپوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد میسازیم.
نکته های آیه:
از این آیه استفاده مى شود كه گناهان، دو نوعند: صغیره و كبیره. در آیه ى 49 سوره ى كهف نیز مى خوانیم كه مجرمان در قیامت، با دیدن پرونده ى اعمال خود مى گویند: این چه نامه ى عملى است كه هیچ گناه كوچك و بزرگى را فروگذار نكرده است. «لا یغادر صغیرةً و لا كبیرةً»
از امام كاظم علیه السلام سؤال شد كه در این آیه خداوند وعده ى مغفرت صغائر را در صورت اجتناب از كبائر داده است، پس شفاعت براى كجاست؟ امام فرمودند: شفاعت براى اهل كبائر امّت است.[266]
گناه كبیره، طبق روایات، آن است كه خداوند وعده ى آتش به انجام دهنده اش داده است.[267] شاید وعده آتش در آیه قبل براى قتل یا خودكشى و تجاوز به مال مردم اشاره به همین باشد كه نمونه گناهان كبیره اى كه وعده عذاب داده شده، تجاوز به مال و جان مردم است.
تعداد گناهان كبیره در روایات، متعدّد و مختلف است و این به خاطر آن است كه كبائر نیز درجاتى دارند و به بعضى از گناهان «اكبرالكبائر» گفته شده است.
-----
266) توحید صدوق، ص 407.
267) كافى، ج 2، ص 276.
پیام های آیه:
كسانى كه اصول فكرى و عملى آنان صحیح است، باید نسبت به تخلّفات جزئى آنان، گذشت كرد. «ان تجتنبوا كبائر... نكفّر عنكم سیئاتكم»
- پاداش كسانى كه گناهان بزرگ را ترك مى كنند، آن است كه خداوند از گناهان كوچكشان بگذرد. «ان تجتنبوا كبائر... نكفّر عنكم سیئاتكم»
- تا از گناهان كبیره و صغیره پاك نشویم، به بهشت نخواهیم رفت. «نكفّر عنكم سیئاتكم و ندخلكم مدخلاً كریما»
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
پایگاه اطلاع رسانی واحد فرهنگی #مسجد_المهدی (عج) کرمانشاه
https://eitaa.com/masjed_almahdi_kermanshah