eitaa logo
┄═﷽═┄مسجد عشاق
26 دنبال‌کننده
134 عکس
233 ویدیو
9 فایل
┄═﷽═در این کانال به اطلاع رسانی ارائه محتوای برنامه های مسجد و مطالب مفید برای همسایه های مسجد در جهت تسریع در نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) می پردازیم. ارتباط (مسجد عشاق. حجه الاسلام محمد صادق محسن زاده) ۰۹۱۳۵۲۰۲۹۰۷☎️ @masjedeoshagh1 🆔http://nafsezakiyah.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ما تو گوش کسی زدیم که بقیه حتی جرات ندارن زنگ در خونه‌اش رو بزنن 🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شور و شوق کودکان فلسطینی در اردوگاه آوارگان در غزه از پدیدار شدن رنگین‌کمان ـــــــــــــــــــــــ 🚨پایگاه خبری 💠 @passdar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ‌️‌شگرد جالب شهید احمدی روشن برای دور زدن وهابی ها از زبان مادر شهید 🔹‌‌به مناسبت سالگرد شهادت ـــــــــــــــــــــــ 🚨پایگاه خبری 💠 @passdar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان یکی از مشکلاتی که برای دوستان ما پیش می آید بعلت نداشتن گواهینامه و عمل نکردن به قانون هست و این افراد گاها با یک بی احتیاطی جان خودشان و اطرافیانشان را بخطر می اندازند. و از لحاظ قانونی برای گرفتار این حوادث گاها جز طلب صبر کاری نمی توانیم بکنیم. خدا همه ما را از بلا های آخر الزمان محفوظ بدارد آمین یا رب العالمین
🚨شلیک موشک‌ از خوزستان به ادلب سوریه پیامی روشن به رژیم صهیونیستی بود. 🆔 @sahyoon_nist
💠 اعمال مشترک ماه رجب ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━ ▫️ کانال رسمی مدینة العلم کاظمیه یزد 🌹 eitaa.com/kazemie_yazd ━━💠🍃🌸🍃💠🍃🌸🍃💠━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ إِذَا بَلَغَ الرَّجُلُ أَرْبَعِینَ سَنَهً نَادَى مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ قَدْ دَنَا الرَّحِیلُ فَأَعِدَّ الزَّاد 🔅 هرگاه مرد عمرش به چهل سال رسید، ندا کننده‌ای از آسمان صدا می‌کند که کوچ کردن نزدیک شد؛ زاد و توشه را مهیا کن. 🆔 @masjedeoshagh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برخورد جالب مقام معظم رهبری با دختر بچه‌ای که به ایشان گفت: از دستت ناراحتم... اللهم عجل لولیک الفرج ┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅ ✍ اللهم عجل لولیک الفرج ┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت آقای بزرگوارم علی (ع) در خیمه گاه حضرت رقیه🌹✅
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پادکست خلاصه کتاب «جاذبه و دافعه علی» 🖋 تألیف آیت الله شهید مرتضی مطهری 🎙 عطا یاوری ♨️ آنچه خواهید شنید: 0:09 معرفی پادکست 0:39 معرفی کتاب 1:28 مقدمه 6:20 قانون جذب و دفع 7:10 اقسام انسان‌ها در جذب و دفع 11:35 جاذبه علی اختصاص به زمان حیاتش نداره 13:00 خلاصه مقدمه 13:55 ماجرای کسی که علی دستش را برید 15:25 آثار عشق 19:30 کارکرد تربیتی عشق علی ع 21:20 عشق علی هدف است یا وسیله‌ای برای تهذیب نفس 22:30 دو راه برای تهذیب نفس 26:20 محبوبی که قرآن محبتش را به ما توصیه کرده 29:30 دافعه علی بر چه کسانی اثر کرد؟! 31:30 ۸نکته برای شناخت خوارج 34:30 نحوه مواجهه علی ع با خوارج 34:47 ویژگی‌های خوارج 38:30 چرا قبر حضرت علی ع بیش از یک قرن مخفی بود؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️من رای نمیدم یک دنیا حرف در یک دقیقه رسانه یکی از ابزارهای مهم و اصلی جنگ شناختی هست که همه نوجوانها باید به این سلاح مسلط و مسلح بشن کاری که این دختر خانم انقلابی انجام دادن! ببینید چطور توی یک دقیقه زد توی دهن امثال عبدالحمید هر کسی هم این نوع کارهای قشنگ و کوتاه تولید کنه توی کانال خبر فوری سراسری منتشر میکنیم. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ یک کلاه رفت سرم... ...در حالی که هم اصفهانیم هم عمامه داشتم هم دانشمندم😄 🌱
شعر استادم آیت الله رحیقی(استاد نهایه الحکمه و شواهد الربوبیه و منظومه و اسفار و ...). در جواب آخرین توفیقی که سوال شد و در قم ازشون پرسیدم؛ این شعر خودشون را برام نوشتند😭🌹✅
فضیلت و محتوا آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره بقره را به‌جهت آنکه با عبارت «آمَنَ الرَّسُولُ» آغاز می‌شوند، آیات آمَنَ الرَّسول نامیده‌اند. درباره فضلیت این دو آیه، روایاتی در منابع شیعه و سنی آمده است. برای نمونه از پیامبر(ص) نقل شده که دو آیه آخر سوره بقره از گنجی در زیر عرش به او بخشیده شد. همچنین بر قرائت آن در برخی از نمازهای مستحب و آخر شب، قبل از خواب سفارش شده است. بر پایه حدیثی که در منابع اهل‌سنت به نقل عبدالله بن عُمر از پیامبر روایت شده است، دو بار قرائت این آیات پس از نماز عشاء، از نماز شب کفایت می‌کند. در برخی از مساجد پس از نماز جماعتِ عشاء، این آیه را می‌خوانند. سیدِ قطب، مفسر مصری، معتقد است چکیده و غرض کلی از سوره بقره در قالب ایمان به خدا و ملائکه، ایمان به پیامبران و کتاب‌های آن‌ها، ایمان به معاد و آمرزش‌طلبی از ساحت خداوند، در این آیات گنجانده شده است. ازاین‌رو مضمون آیات مذکور را تأکید بر بخشی از معارف و اعتقادات اسلامی دانسته‌اند که سوره بقره با آن آغاز می‌شود.سید محمدحسین طباطبائی نیز بر این باور است که این دو آیه مانند خلاصه مطالبی است که در سوره بقره تبیین شده است. از نظر او سوره بقره با بیان ویژگی‌های انسان‌های مُتَّقی (ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق و...) شروع شده است. در ادامه به عناد و سرکشی اهل‌کتاب و به خصوص یهودیان در برابر حق و در نتیجه گرفتارشدنشان به انواع عذاب و بلا اشاره شده است. در پایان سوره به تبیین حال پیامبر(ص) و مؤمنان پرداخته شده است که بر خلاف اهل کتاب در برابر حق تسلیم و به عجز خویش معترفند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک غزه ای که در حمله اسرائیل مجروح شده بود در حین مداوا با صدای زیبای خود قرآن خواند. ☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3617980416C11748e2114
7⃣ختم گروهی هشتم 🌹 هفته ششم چله اول تمومه ان شاءالله ┄═﷽═اَللّٰھُم‌َّعَجِّل‌لِوَلیِّڪ‌َالفَرَج ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅ آیت الله بهجت رحمه الله علیه می فرمودند ختم های گروهی ثوابش از ختم های فردی بیشتره.😍 لینک عضویت در گروه https://eitaa.com/joinchat/85787218C5f42f8e16a افزودن عضو با شماره امکان نداره لینک گروه را بدید عضو بشوند. از پخش لینک و دادن لینک به غیر قرآنی ها جلوگیری کنید اجرتون با صاحب قرآن 🌹 ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم ✅ 🔰 صفحه یادبود: 🌐 https://iPorse.ir/6243985 ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم ✅ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌴جزء خوانده شده 🌴 تعداد ختم1⃣2⃣3⃣4⃣5⃣6⃣7⃣8⃣ 🌼جزء ۱:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۳:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۴: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۵: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۶: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۷: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء۸ :🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۹:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۰:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۱:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۲: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۳: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۴:🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۵: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۶:🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۷:🌴🌴‌🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۱۸:9⃣ بار ختم شده🌴 🌼جزء ۱۹:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۰:🌴‌🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۱:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۲: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۳:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۴: 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۵:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۶:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۷:🌴🌴🌴🌴 🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۸:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء ۲۹:🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌼جزء۳۰ :🌴🌴🌴🌴 🌴🌴🌴 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔰 طبق فرموده ختمی مرتبت محمد مصطفی اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹 دعای پدر و مادر در حق فرزند مستجابه در حیات و حتی پس از رجعتشون بسمت عالم بقا✅ بر آنیم تا برای شادی روح امواتمان که در مزارهای مختلف دفن شده اند هر هفته هر چند تا ختم قرآن که ممکن شد برگزار کنیم، از همه مردم مومن دیارمان خواهشمندیم در دوره ختم خوانی قرآن کریم شرکت نمایند. جزء ختم های خوانده شده با 🌴 مشخص شده و تعداد کل ختم ها هم جمع زده می شود🌹 ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅ سلام علیکم اعضاء محترم گروه به استحضارتان می رسانیم این گروه فقط برای فرستادن هدیه معنوی خصوصا ختم قرآن ایجاد شده است. از درج هر گونه مطلب غیر ازهدیه برای اموات خودداری فرمائید. در غیر این صورت بلا فاصله حذف خواهد شد. ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅ 💥زمان خواندن جزء؛ سعی کنید بیشتر از یک هفته نشه و تا هر تعداد ختمی که برداشتید؛ تموم نکردید ختم جدید بر ندارید و سعی کنید اول جزء های دوره های فعلی را تکمیل و در اولویت قرائت قرار دهید. متشکرم🌹 ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅ 💥.... از ختم... به درخت نخل 🌴که نگاه کنید مانده است. ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅ آیات سجده واجب در قرآن  سوره های از قرآن که آیه سجده واجب دارند کدامند؟ در چهار سوره از قرآن مجيد آيه ی سجده دار وجود دارد که لازم است سجده ی آن را به جا آورند (سوره سجده آیه 15. سوره فصلت آیه 37. سوره نجم آیه 62. سوره علق آیه 19.) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لینک عضویت در ختم قرآن خوانی برای اموات افزودن عضو با شماره امکان نداره لینک گروه را بدید عضو بشوند. از پخش لینک و دادن لینک به غیر قرآنی ها حلوگیری کنید اجرتون با صاحب قرآن 🌹 ‌ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/85787218C5f42f8e16a ✅ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✅
ناگفته هایی از طالبان یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم. قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا. مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند. ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت. سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام: « آینده افغانستان از آن طالبان است». این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟ چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو. حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟ در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش. تکفیر و تَکَتُّف در جنگ شوروری با افغانستان،‌ عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند. این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد. یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود. حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند. النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند. بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد. آشنایی با تفکرات مذهبی قومیتی طالبان طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند. 1️⃣ تفکرات مذهبی طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست. نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید. از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند
به قبور اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی. بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف،‌ هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا». رسوم قومیتی: در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است. حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان،‌ همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است. در کنار این مسائل،‌ نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است. تفاوت طالبان با وهابیت فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!" آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد." در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است. به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست: 1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند. 2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند. 3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند. 4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند. به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد. نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند. البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند. تفاوت طالبان با داعش شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست. تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست. نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست. به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ". به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند. لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است. همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد.وعنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود. در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!! اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد. از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند. اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را. دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند. سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند. بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است. طالبان و شیعه برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد. بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین». پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود. رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند. تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است. در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،‌اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند. بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب. آینده افغانستان در سپهر طالبان آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است: 1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم. البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید. 2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند. 3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما،‌ هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد. 4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.
5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. روی کردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم. 6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا. باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... طالبان استاد مهدی فرمانیان افغانستان